Schoonheid: zegen en handicap' c Kim Basinger acteert beter dan ooit bij come-back Broodje A.A.P. 133 ZATERDAG 15 NOVEMBER 1997 Kim Basinger: „Als je eenmaal tot sekssymbool bent uitgeroepen, meent iedereen zeker te weten dat je een sloerie bent en niet tot tien kunt tel len." foto gpd acteur, ook al kun je jezelf verstoppen ach ter een fictief personage. Zo zelfverzekerd, als ik vaak mijn collega's aan een werkdag zie beginnen, dat is mij nooit gegund ge weest. Maar ik heb moed geput uit wat ooit werd gezegd door Jack Lemmon, een groot acteur die nooit om een geestigheid verle gen zit en bovendien een stuk ouder is dan ik. Jack zei ooit: 'De dag dat ik geen plan kenkoorts meer heb, is tevens de dag dat ik zal kappen.' Ik dacht: Die man heeft zulke schitterende rollen gespeeld, die heeft van alles gewonnen en die is net zo goed zijn hele leven bang geweest. Ik ben in dit vak dus niet de enige die nooit ophoudt peen tjes te zweten. Ik heb angst voor talkshows, voor spre ken in het openbaar. Speciaal als het over mezelf dient te gaan. Betreft het echter iets buiten mijzelf, iets waar ik wel eens de aan dacht op gevestigd wil hebben, dan is die schuchterheid ineens verdwenen. Ik geloof in bepaalde dingen en daarvoor ben ik ook bereid te knokken. Er bestaat in het leven méér dan film alleen. Ik heb geleerd dat er regels bestaan over hoe volgens Hollywood het spel gespeeld moet worden, maar ik ben niet in alle gevallen bereid me daaraan te conformeren. Daar heb ik in het verle den wel eens last door gekregen. Daardoor heb ik de onterechte reputatie een rebelse meid te zijn." Sekssymbool „Er bestaan trouwens ook regels waarvan ik wel eens denk dat ik de enige ben die er nog in gelooft. Dat je bij voorbeeld hard moet werken om een goede actrice te kun nen worden. Want dat was mijn aspiratie: een goede actrice worden. Niet om een 'filmster' te worden. Ik heb jarenlang in New York acteerlessen gevolgd. Toen ik naar Californië verhuisde, ben ik bij Stella Adler gaan studeren. Ik ben dus niet te ver gelijken met Lynn Bracken, de vrouw die ik speel in L.A. Confidential, ook al komt zij van het platteland van Arizona en ik van het platteland van Georgia. Want zij nam de bus naar Hollywood en dacht dat mooi- zijn voldoende was. Terwijl ik altijd wel heb geweten dat het zo niet werkte. Ik heb wel eens andere vrouwen bele digd met mijn opinie dat het juist een han dicap is in Hollywood wanneer je het label 'beauty" of 'sekssymbool' opgeplakt heb gekregen. Want ik heb gemakkelijk praten, vonden die andere vrouwen dan. Toch zeg ik het opnieuw: het is werkelijk een enorme handicap, speciaal in Hollywood. Niet zo zeer in Europa. In Europa ben ik me juist een beetje vrijer gaan voelen. Toen ik Never Say Never Again had ge daan als het liefje van Sean Connery, werd ik uitgeroepen tot sekssymbool. Dat was in Europa als een compliment bedoeld, zodat ik bevrijd werd van het idee dat er iets met me mis was. Maar ik woon in Los Angeles, in het koninkrijk Hollywood en daar is het onmogelijk om serieus acteerwerk te krij gen als je eenmaal tot sekssymbool bent verklaard. Want dan meent iedereen zeker te weten dat je een sloerie bent en opper vlakkig en bovendien niet tot tien kunt tel len. Schoonheid is kortom een geschenk uit de hemel en uit de hel tegelijkertijd." Frustaties Curtis Hanson, de regisseur van L.A. Confi dential, merkte over Kim Basinger op dat ze een van de weinige actrices is die de glamour kan oproepen van de jaren veer tig. Zou ze een filmdiva in die periode heb ben willen zijn? „Ik ben een tijd fotom'odel geweest in New York. Ik was goed. Verdiende sloten geld. Had het echt getroffen. Maar ik zat daar voornamelijk met het idee naar Cali fornië te vertrekken om actrice te worden zo gauw ik er rijp voor was. Overdag was ik model, 's avonds werd er gestudeerd of ik ging in kleine cabarets zingen met eigen gi taarbegeleiding. Het was een mooie tijd, de late jaren zeventig. De 'all American blond girl' met blauwe ogen paste perfect in de mode. Maar zelf was ik jaloers op meisjes die exotischer wa ren dan ik, die bruine ogen hadden en tere dunne lippen. Een mens wil nu eenmaal altijd anders zijn dan hij is. Wat me echt pijn deed, is dat ik steeds vaker te horen kreeg: 'Je bent te sexy!' Ze vonden mijn bloes te gevuld, mijn lippen te vol, ze von den me te glamoureus. Ik ging baantjes mislopen of werd alleen aangenomen voor advertenties waarvoor ze mijn ogen nodig hadden. Ze zeiden over mij: 'Ze ziet eruit als een ouderwetse film ster.' In plaats van het meisje van hiernaast of de 'beach bunny', bedoelden ze. Ik werd er knap ziek van om als meid van achttien in de jaren zeventig te worden weggezet als vamp uit de jaren veertig. Maar ik heb daaruit nooit geconcludeerd dat het voor mij prettiger zou zijn geweest als ik veertig jaar eerder zou zijn geboren. Het zijn frustraties waar ik overheen was, toen ik gevraagd werd voor LA Confiden tial. Toen vond ik het zelfs wel prikkelend om voor één keer dan maar eens echt te spelen in zo'n film waarvan altijd al gezegd was dat ik erin paste. Zo'n ouderwetse 'film noir'-selting, met kostuums en make-up in de stijl van die tijd. En met geweldige te genspelers en een subliem script. Ales is hier perfect aan. Ik heb nu tenminste één keer kunnen ervaren hoe het aanvoelt, die jaren veertig-glamour. Niet slecht, moet ik zeggen. Maar ik heb geen verlangen het verder vast te houden. Ik denk dat er een reden voor is dat we leven in het tijdperk waarin we terecht zijn gekomen." Eerste leraar Heeft Kim Basinger zelf eigenlijk in Holly wood gevonden wat ze ervan had ver wacht? „Hollywood heeft me al veel gebracht, waarmee ik me gelukkig mag prijzen. Maar wat ik nu wel weer eens zou willen tegen komen, is een goede komedie. Je leest toch al ontzettend weinig goed geschreven sce nario's, maar voor komedies zijn ze hele maal zeldzaam. De dingen die tegenwoor dig Hollywoodkomedies worden genoemd, vind ik niet leuk. Ik heb nog gewerkt met een paar van de echte specialisten: Blake Edwards, van Blind Date, is een van de zeer weinigen die echt verstand heeft van hu mor. En samenwerken met Robert Benton, die Nadine speciaal voor mij had geschre ven, was eveneens verrukkelijk. Een goede komedie is het mooiste geschenk dat je een publiek kunt geven, maar het genre lijkt uit te sterven. Mijn kinderdromen over Hollywood zijn eigenlijk gerelateerd aan de filmliefde van mijn vader. Via hem heb ik met film kennis gemaakt. Ik was nog heel jong toen hij me op de tv liet kijken naar klassiekers uit de jaren veertig en vijftig. Pa was eigenlijk mijn eerste leraar, die dan vertelde wie Spencer Tracy, Humphrey Bogart en Wal ter Huston waren en me dan een week la ter ging overhoren. Ik bestudeerde hoe hij op die beelden re ageerde en vond dat waanzinnig interes sant, omdat hij in het gewone leven nooit enige emotie toonde over wat dan ook. Dan dacht ik: 'As ik hem toch eens ooit zo zou kunnen ontroeren zoals al die acteurs hem kunnen ontroeren!' Zo heeft hij me ei genlijk het vak ingedreven zonder het te beseffen. Het Hollywood dat ik aantrof was totaal anders dan ik verwacht had. Het is schokkend anders, mag je stellen. Maar de gedeelten die vallen tussen 'action' en 'cut', die bevallen me nog steeds bijzonder." (olgens Curtis Hanson, regisseu r i« m de uitmuntende misdaadfilm Confidential, belichaamt Kim Basinger de zeldzaam geworden 11 hoonheid die typerend was voor 01 nlywoodheldinnen van de jaren veertig. Hij vergelijkt haar ladrukkelijk met Veronica Lake, een ster die op de glamourfoto's j an een halve eeuw geleden haar laapkamerogen verborgen hield achter een gordijn van golvend Blond haar. Vanwege films als 9 1/2 Weeks, Blind Date en Final Analysis geldt Kim Basinger als één van Amerika's meest sexy 'ctrices. Die reputatie wordt nog eens onderstreept in L.A. Confidential (première 20 ityiovember), waarin ze beter dan ooit acteert. inds 1993, toen ze naast echtge- W W noot Aec Baldwin speelde in The Getaway, had Kim Basinger niet meer voor de camera gestaan. Geboorte en opvoeding van een dochtertje dat Ireland werd gedoopt, namen haar te zeer in be slag. Nu heeft ze er weer zin in, vertelt de actrice, comfortabel genesteld op een 'chaise longue' in het Parijse hotel Ritz. In niets doet ze denken aan de vamp die in L.A. Confidential hevig de concentratie ver stoort van meerdere politie-detectives die moorden moeten oplossen. Kort krullerig haar, brilletje, ruim vallend houthakkers- hemd, klein koudklam handje, een pietsie nerveus. Ze zegt vreselijk haar best te hebben ge daan op de rol van Lynn Bracken, de Vero nica Lake look-alike: „Het probleem was dat het gaat om een vrouw die zich gehaaid voordoet maar het niet is. Ze was naar Los Angeles gekomen als een van die duizen den plattelandsmeisjes, dromend van een filmcarrière als die van Veronica Lake. Ze slaagt er in dat verleidelijke uiterlijk te ko piëren van haar idool maar niet haar suc ces. Ze vindt zich terug in de gore zelfkant van een stad die geen erbarmen heeft met 'losers'. Ik wilde vermijden dat Lynn te hard zou overkomen. Het was van wezen lijk belang dat je door de schijnbaar harde buitenkant heen zou kunnen zien hoe kwetsbaar ze eigenlijk is. Ik kan me deze vrouw levendig voorstel len en diep met haar meevoelen. Ze is de dupe van de wreedheid van het leven. As kinderen zijn we allemaal op de wereld be gonnen als gevoelige en kwestbare schep sels. Maar als we volwassen worden schijnt er zich een pantser te vormen. Dat gebeurt met heel veel mensen helaas. Ik heb zelf de nodige narigheid ondervonden maar om een of andere reden heeft die me nooit bit ter of wrokkig gemaakt. Dan blijf je in staat mee te voelen met de ellende en het on recht waardoor anderen worden getroffen. Dat overkomt me dagelijks, overal in de wereld. Ik moet zelfs- extra inspanningen leveren om me niet voortdurend te laten meeslepen door de misère van anderen en me richten op kwesties waar ik echt helpen kan." Peentjes zweten „Verkreukelde mensen, die kan ik begrij pen. Ik heb zelf geen angst voor het leven, noch voor de dood. Niet meer dan andere mensen, tenminste. Maar iedereen heeft wel een speciale fobie. Zo vecht ik mijn he le leven tegen mijn verlegenheid. Die heeft me soms aanzienlijk beschadigd. Verlegen heid betekent een forse handicap voor een al mijn hele leven tegen mijn verlegenheid." foto ap Zoals de literatuur in de vorige eeuw in de ban was van de techniek, met name van intelligente machines, zo is de literatuur nu betoverd door de virtuele werkelijkheid die dankzij computers mogelijk is geworden. Ef is een heel nieuw genre boeken: de zogeheten 'techno-thriller'. De meesf te spreken mij niet aan, omdat zé nogal erg 'ontaard' zijn, ontdaan van mensen van vlees en bloed en tegen de achtergrond van een zo'n kunst matige leefomgeving, dat ik mij er niet mee kan identificeren. Dat geldt allemaal niet voor het boek: 'A.A.P.' van Jan Koesen (uitgegeven door Luiting-Sijthoff). Het is meeslepend geschre ven, en het thema is niet eens zo ver gezocht. Want inmiddels weten we ook wel dat alles wat kan, dat wil zeggen in theorie mogelijk is, ten slotte in de praktijk gebracht wordt. Ge netische manipulatie, bijvoorbeeld, mag dan omringd zijn met strenge regels, er is altijd wel ergens een mafkees die dit aan zijn laars lapt, betoverd door het denkbeeld dat de we tenschap hem heelt uitverkoren om Gods schepping te reviseren. Zo iemand is Stefan Kostopoulos, bijge naamd dr. Gen', die een 'turbo- evolutie' wil bewerkstelligen door het scheppen van een volslagen nieuwe 'next generation': een intel ligente aap, zonder agressie, met menselijke trekjes. Daarvoor moet hij de schoot van een vrouw 'lenen'. De psychologe Alette de Brouckère, die briljante computersimulaties maakt, moet die schoot leveren. Ze wordt naar de apenkolonie en het on derzoeksinstituut gelokt die Kostopoulos op een Grieks eiland heeft, en dan ontrolt zich een in alle opzichten bizar scenario, dat toch heel ver van abstracte science fiction blijft, omdat het allemaal in het hier en nu plaats vindt, met echte mensen en dieren, die heel 'invoelbaar' beschreven worden. Het aardige van het boek van Jan Koesen is dat zich afspeelt tegen het decor van verle den (de Griekse oudheid en de goden die daarin een rol speelden) en heden: de gevoe lens van een man en een vrouw, die beide wetenschapper zijn en derhalve thuis zijn in de wereld van DNA en computers. Tegelijker tijd neemt het boek een voorschot op de toe komst en zet de wereld van de twintigste eeuw, waarin we de biologische grenzen van soorten altijd hebben gerespecteerd, op zijn kop. Die grens was als het ware in de soort ingebakken, want de ene soort kan zich niet via de andere soort voortplanten. Genetische manipulatie en IVF doorbreken dit biologische bepaalde taboe al op klei ne schaal, maar een soort die half mens, half aap is, behoort in de toekomst ongetwijfeld tot de mogelijkheden. Kostopoulos eigent zich - dromend van de Nobelprijs - die toe komst toe, maakt Arlette het hof en wakkert haar verlangen naar een kind aan. Zij moet levende bewijs van zijn wetenschappelijk ge lijk worden. In plaats van een IVF-kind van haar eicel en zijn zaad, krijgt zij echter een pre-embryo van een aap getransplanteerd, tot stand ge komen uit het gerecombineerde zaad van de aap Zeus en het eitje van de apin Hera. In de ogenschijnlijk vrijblijvende discussies over het onderwerp 'intelligente aap' die de we tenschapper Arlette heeft met de weten schapper Stefan, stelt Arlette zich op het standpunt: 'Wie heeft er wat aan een intelli gente aap?" Zij ziet dat als 'een nieuw speel tje'. Maar Stefan is gebiologeerd door een Zeus met hersens, een directe lijn met het denkproces van een primaat. In het boek A.A.P spelen een man eri een vrouw een hoofdrol. Maar niet alleen van wege de noodzaak van voortplanting. Gaan deweg wordt de vrouw Arlette steeds meer een metafoor voor een wereld waarin natuur lijke processen die de evolutie miljarden ja ren hebben gestuurd, worden gerespecteerd. En de man Stefan staat voor de 'ntirtUre'- component, de maakbaarheid van die wereld via nieuwe technologie. Het is een spannende race die je als lezer meesleurt naar vergezichten die je soms hui verend ondergaat. A.A.P. tart niet alleen je voorstellingsvermogen, maar breidt ook je wetenschappelijke kennis uit. Want tussen de warmbloedige verwikkelingen van de hoofdpersonen door die in romanvorm wor den beschreven, word je spelenderwijs bijge schoold over onderwerpen als Griekse my thologie, DNA, IVF en geavanceerde compu tertechnologie. Hoe A.A.P afloopt zal ik niet helemaal ver klappen, maar de getergde Arlette richt zich ten slotte op als Gaia, een verkrachte, toornige moeder Aarde, en dompelt Kostopoulos onder in een virtuele onderwe reld die je de adem beneemt. Toen ik A.A.P uit had was ik een ervaring rijker die ik niet had willen missen. En tegelijkertijd opgelucht dat de plot van deze thriller tot de 'Broodje Aap'- categorie behoort. Oftewel: een verhaal dat waar zou kunnen zijn, of werkelijkheid zou kunnen worden, maar het (nog) niet is. HELEEN CRUL

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1997 | | pagina 45