Verhoeven poetst blamage van Showgirls weg Gevangen in een dodelijk Spel Zonder Grenzen r Kleurrijk filmdebuut Dennis Rodman Bij Noord-Engelse Chippendales neem je uiterlijk voor lief Films Uma Thurman als Emma Peel RDAG 13 NOVEMBER 1997 E RA' ^A/V AMSTERDAM 6.00. 18 45.21 15 Gordel bl.30; do vr ma di ook K6.15 Paradise Road ECINERAMA (020) 6.00, 18.45. 21.30: The ■16.00.18 45 Men in Black Contact ((020) 6234876 ■16.00, 19.15.22.00: A Life 116.00, 19.15,21.45: Volca- fER (020) 6236615 ■19 45, 22.00; zo ook 11.15, MeneTekel o ook 11.00 (zoniet k[: Copland ■8.00, 19.45, 22 00; zoook |14 00: Lagrimas Negras jMarvin's Room [The English Patient 2.00; zoook 11.00, 13.30: [Girls TO: Hamlet entehiOSCAR (020) 5475175 -orn .120.30: Conted'Ete 10 30 Marion 110 1(020)6151243 $66 |22 00; za zo wo ook 16.30: fccemaker 21 .30; za zowoook 16.00: IESPK gestrt sginrii EB c edie JLLJl mbo 0L| 1500,17.15,19 30. 15 00, 17.15. 19 30. Double Team 120)6273434 22.00; vr za zoook 18.00: of the Mountains madi 21.30: Fire za ook 24 00: Turks Fruit 17 30; za ook 16.00: Micro- as den haag tel 0703471656, inwmkel- ibylon. an Smaragd 12 jr., dag. (beh. za/zo) 16.15, 19,00, Sense of Snow 12 jr., dag. Juliet 16 jr., za, zo, 13.30. seanneal.dag 16.45, do vr lok 14.00. >te jx Monty 16 jr. dag. 13.45, 19.30. 21 45. 1 hit Tekelal. dag. 19.00. nu tjeal., za, zo 12.30, wo 14.45. rkest Dahl, De G.V.R. al. za zo wo .E 1 tel. 070-3456756, Car- chobjist World al dag. 16.15, D, 21 45; do vr ma di ook ber g zowo 13.30. 3LE5 16 jr.dag. 19.00,21.45, ladiook 13.30, 16 15. The Ultimate Disaster Movie zowo 13.30. 16 15. Rur uziel N'aL ,geII. icheveningen tel. 070- >mb 8,Kurhausweg2. st World al., dag. 12.40, '".20, 21.10; di niet om st Friend's Wedding al., dag. 16 20, 18.50, 21.20; wo 13.50 :eOne 16 jr.dag. 16.10, 1,21.40; do vr ma di ook 12 jr., dag. 19.10,21.50; diook 14 10 en 16.40. ctal.dag. 13.40. 16.50, zo 21.15 Breaking the Waves vr 15.00: Mr. Klein za 13.30: IIGattopardo vr 15 30: Small Faces za 15.30: Strictly Ballroom za 23.45; zo 15 30 Vive L'Amour zo 13.00: Bridges of Madison County KRITERION 1 (020) 6231708 18 00, 20.15: Broos 22.15: A Life less Ordinary ma 21 45: Die Verlorene Ehre der Katherina Blum di 22.15: Sneak Preview KRITERION 2 17.30: II Postino 19.45; do wo ook 21.45: Ma Vie en Rose vr za zo 22.00: Visiting Desire NEDERLANDS FILMMUSEUM (020) 5891400 za zo 13.00 t/m 18.00 Never Mind The Gap 22.00: IrmaVep 19.30: Cinematheek RIALTO 1(020) 6753994 20.15 (beh. ma), 22.15: Marian, een zigeunerleven 19.45, 22.00 (beh. wo); do vr zo wo ook 13.30: Brassed Off 19.00; do t/m zoen wo 15.45: Miss Interpreted wo 20.15: L'appartement 17.45: Happy Together do vr za zo 17.15: Frozen do vr 15.30: Clerks do vr 13.45, za 13.30; ma 20.15: A Bout de Souffle THE MOVIES 1 (020) 6386016 17.30, 20.00, 22.00; zoook 15.00: A Life Less Ordinary THE MOVIES 2 17.15, 19 30. 21.30; zoook 14.45: The Full Monty THE MOVIES 3 19.15, 21.45; zoook 14.30: De Gor del van Smaragd 17.00: For Roseanne THE MOVIES 4 19.30: Career Girls 17.00, 21.15; zoook 14 45: Karak ter TUSCHINSKI1(020)6262633 zo'10.30: Het Nederlandsch Caba- retalbum/Op Stap 13.30, 17 00. 20.30 (di met 13 30. wo met 17 00): Contact TUSCHINSKI 2 18.15, 21.30; do vr ma ook 12 00. 15.00; di ook 12.00: Air Force One TUSCHINSKI 3 13.15, 16.00, 18.15,21.30 (di met 16.00; wo met 13.15): My Best Friend's Wedding TUSCHINSKI 4 18.15,21.15; do vr ma di ook 12.30, 15.15: Conspiracy Theory TUSCHINSKI 5 16.00, 18 45. 21.30; do vr madi ook 13.15: Copland TUSCHINSKI 6 12.00, 15.00, 18.00,21.15 Fa ce/Off DE UITKIJK (020) 6237460 15.45, 20.00, 22.00; zoook 1.3 45- The Full Monty 17.45: Brassed Off Het ziet er naar uit dat Paul Verhoeven zich in Amerika aan het revancheren is voor zijn smadelijk geflopte film Showgirls van twee jaar geleden. De Nederlands cineast bracht afgelopen vrijdag zijn nieuwe science fiction- spektakel Starship Troopers in wereldpremière en gedu rende het eerste vertoningsweekend is het publiek mas saal komen opdagen. hollywood pieter van lierop/gpd Na Total Recall en Basic Instinct is Verhoeven er nu voor de der de keer in geslaagd om met een nr 1 -hit de box office-lijsten binnen te komen. Gedurende de eerste drie dagen werd een toprecette van 22.058.773 dollar (bijna 40 miljoen gulden) bin nengespeeld. Daarmee viel de opbrengst van Starship Troopers ruim tien miljoen ho ger uit dan die van Mr. Bean, de enige andere premièrefilm van belang. Hoewel het succes van Ver- hoevens film nu al vaststaat, zijn er toch wel een paar relati verende kantekeningen bij te maken. Met een budget van een slordige 100 miljoen dollar en een weelde aan speciale effec ten vertelt Starship Troopers over aardse supersoldaten die dramatisch de strijd aanbinden tegen een bloeddorstig invasie leger van buitenaardse reuzen- insekten. Het laat zich voorstellen dat zulke jongens geen kind hebben aan een sul als Mr. Bean, die een keer of tien minder te verte ren had voor zijn in Europa al lang en breed uitgespeelde film- avontuur. Starship Troopers werd bovendien in ruim dui zend bioscopen meer uitge bracht dan Bean. Als je naar de gemiddelde zaalopbrengst kijkt, moet je zelfs concluderen dat de schut terige Rowan Atkinson (6.537 dollar per scherm) eigenlijk nog frappant tegenspel weet te ge ven aan de fiere elitetroepen van Paul Verhoeven (7.425 dol lar per scherm) die trouwens ook het seizoensrecord niet we ten te breken dat sinds juli op naam staat van Air Force One. Als je de weekendcijfers van Starship Troopers afzet tegen de resultaten van Verhoevens eer dere megahits, dan kan niet ge concludeerd worden dat de Ne derlander zich zelf heeft over troffen. In 1991 werd met Total Recall gedurende het openings weekend een gemiddelde schermopbrengst gehaald van 12.395 dollar bij 2060 kopieën. Met Basic Instinct werd 9.572 dollar gehaald met 1500 kopie- en. De eerste plek van Verhoe vens film op de Amerikaanse box office-lijst zal overigens op korte termijn hevig onder druk komen te staan. Komende vrij dag al worden zeer hoge be zoekcijfers venvacht van de pre mière-film The lackal. met Bru ce Willis en Richard Gere. Een week later komt de Grisham film The Rainmaker uit, op de voet gevolgd door Alien Resur rection en The Titanic. Maar bij alles wat er aan de openingscij- fers van Starship Troopers gere lativeerd kan worden, één ding is zeker: de blamage van Show girls is weggepoetst en Paul Ver hoeven is weer wat men in de filmbusiness noemt 'volledig bankable'. The Peacemaker 16 jr., dag. 13.00, 15.50, 18.40, 21.30. The Game 12 jr. dag. 12.30, 15.20, 18,10,21.00. Double Team 16 jr. dag. 17.00, 19.20, 22.00; do vr ma diook 14.40. 'Zo Vader, Zo Zoon' 16 jr., sneak pre view, di 21.00. Free Willy 3: De Redding al.za zo wo 12.30, 14.50. George uit de Jungle (Ned. gespr.) al., za zowo 12.10, 14.20 en 16.30. George uit de Jungle (orig. versie) al., za zowo 11.50, 14.00. Black Beauty al. zo 10.30, wo 13.30 HAAGS FILMHUIS tel. 070-3656030, Spui 191. Brassed off 16 jr., dag. 19.15, 21.45; zowo ook 14 00. Frozen 16 jr.. ma t/m wo 21.45. Marian 16 jr. dag 19.15, 21.45: zo wo ook 16.15. Brigands 16 jr. do vr za 21.45; zowo ook 16.15. Selma Johanna al., zo wo 14.00. TUSCHINSKI tel. 070-3655660, Bui tenhof 20. Contact al dag. 12.00, 15.00, 18.00,21.10. My Best Friend's Wedding al dag. 12 10. 14 30. 17 00. 19 30, 22.00. The Game 12 jr .dag 12.30, 15.30. 18 30. 21.30; wo met om 15.30. George uit de Jungle al., za zowo 12.00, 13.50. Napoleon al za zowo 12.10, 14.10 OMNIVERSUM tel. 070-3545454, Pres. Kennedylaan 5. Special Effects al., do t/m zo 11.00, 16.00, 21.00; di wo 11.00 en 16.00. Africa The Serengeti al., do t/m zo 12.00, 19.00, di wo 12.00. Cosmic Voyage al do t/m zo 13.00, 15.00, 17.00, 20.00; di wo 13.00, 15.00, 17.00 Survival Island al.. di t/m zo 14.00. Hollywood Komt bekend voor? Emma Peel en John Steed van The Avengers, alias De Wrekers? Nee, het is een re-make van re gisseur Jeremiah Chechik met Uma Thurman en Ralph Fiennes in de hoofdrollen. Ze krijgen vernuftige tegenwerking van ene Sean Connery die de hyperintelligente gentleman-boef Sir August De Wynter speelt. Volgende maand komt overigens de nieuwe James Bond-film uit, Tomorrow Never Dies. Daarin zal uiteindelijk toch niet plaatsvinden waarop we een jaar geleden nog zo vurig hadden gehoopt: Sean Connery als superschurk en doodsvijand van 007. FOTO GPD Jean-Claude van Daiwne valt terug naar bedenkelijk niveau in 'Double Team film recensie henk maurits Double Team. Te zien: City 7 Amsterdam. City 1IJmuiden Double Team heet de nieuwste film met de Belgische karate- kampioen Jean-Claude van Damme. De liefhebbers weten dan meteen hoe laat het is en worden keurig op hun wenken, bediend. Dat wil zeggen een film met een verhaal van niks, dat slechts de drijfveer vormt voor veel actie, explosies, schietpartijen en ander zinloos geweld, dat geen ander doel lijkt te dienen dan de bioscoopbe zoeker anderhalf uur uit zijn slaap houden. Toch is er iets dat Double Team bijzonder maakt: dat is het speelfilmdebuut van Dennis Rodman, het enfant terrible van de Amerikaanse basketbalwe reld. Na Michael Jordan Space Jam) is hij de tweede topper van The Chicago Bulls, die zijn heil (lees: geld) zoekt in Hollywood. De controversiële en rebelse Rodman is nauwelijks te verge lijken met de brave Jordan. Met zijn non-conformistische uiter lijk (tatoeages, piercings, ge kleurde haren en bizarre kle ding) is Rodman een opvallende verschijning in de basketballerij en daarbuiten en daar wordt ook in Double Team gretig ge bruikt van gemaakt. Hij fun geert als een soort vogelver schrikker, die samen met Jean- Claude de strijd aanbindt tegen ene Stavros (Mickey Rourke). Het verhaal van Double Team is te onbenullig en te onwaar schijnlijk voor woorden. Heel in het kort komt het erop neer dat Van Damme, omdat hij gefaald heeft bij het uitschakelen van Stavros, wordt ondergebracht in een kolonie van ex-spionnen en agenten die vanaf een afgelegen eiland fungeren als 'denktank' voor het oplossen van politieke en criminele conflicten in de wereld. Wanneer Stavros het plotse ling gemunt heeft op Katherine, de zwangere vrouw van Van Damme, is Quinn zoals hij in de film heet natuurlijk niet meer te houden. Hij ontsnapt op (letterlijk) onnavolgbare wij ze van het eiland om vervol gens, met Rodman als zijn bud dy op te duiken in Rome. Daar tracht hij eerst in een gevecht op de couveuseafdeling van een ziekenhuis (hoe bedenk je het) zijn erfvijand uit te schakelen en eindigt hij met een overwin ning op een tijger en op Sta vros in het Colosseum van Ro- Het is treurig om te zien hoe Van Damme na een paar rede lijke actiefilms, met als hoogte punt de film TimeCop uit 1994, nu opeens weer terugvalt naar een bedenkelijk niveau. Dat valt hem niet persoonlijk aan te re kenen, maar meer regisseur Tsui Hark, een Flong Kong-ve- teraan met de nodige karate- films op zijn naam. Flij geeft zijn acteurs nauwelijks ruimte om te acteren omdat alles kort, snel en dynamisch moet zijn. Het is actie om de actie, een on afgebroken stroom van fysiek en visueel geweld, met zo nu en dan een belegen grap van Den- nis Rodman. Het debuut van de profbas ketballer geeft nog enige kleur aan de film, maar dat heeft meer met zijn extravagante ui terlijk te maken dan met zijn acteertalent. Hij is duidelijk de blikvanger die vooral het Ameri kaanse publiek naar de bioscop moest trekken, maar een betere film is Double Team er zeker niet door geworden. Maar zon der Rodman zou het helemaal een kleurloze vertoning zijn ge weest. Snel vergeten maar zo'n film. Michael Douglas kan helaas The Game niet redden film recensie mark van den tempel The Game Lido 1, Leiden; Tuschinski, Den Haag, Path, Scheveningen Wat geef je de man die alles al heeft? Bij elke vaderdag een te rugkerend probleem, dat door gaans wordt opgelost met een paar sokken of een fles gedistil leerd. Zo eenvoudig is de oplos sing niet in het geval van The Game. Multimiljonair Nicholas van Orton (Michael Douglas) heeft echt alles al: meer geld dan hij ooit zal kunnen opmaken, een invloedrijke baan als investe- ringsbanlder, een prachtig huis. Waar het hem aan mankeert zijn de zaken die niet voor geld te koop zijn: tevredenheid, le vensgeluk, een zinvolle relatie. Zijn verjaardag viert hij allang niet meer. Toch ontvangt hij een cadeau op de dag dat hij 48 wordt. Een beladen leeftijd, want Nicholas' vader benam zich het leven toen hij 48 werd. Nicholas broer Conrad (Sean Penn) weet dat, en beseft dat zijn broer dezelfde kant op gaat. Hij geeft Nicholases deelnemer aan The Game bij Consumer Recreation Services, een 'reisbureau' wiens op maat ge sneden vakanties naar de klant toe komen in plaats van anders om. Van Orton is sceptisch over de geheimzinnige, levensveran- derende ervaring die op hem schijnt te wachten, maar vult toch het zeer gedetailleerde aanvraagformulier in. Om ver volgens te horen dat hij niet voor deelname aan Het Spel in aanmerking komt! Dat steekt. Des te groter is de verrassing als blijkt dat de afwijzing onder deel is van Het Spel zelf. Dat lijkt erop gericht te zijn de spe-. lér iedere vorm van zekerheid te ontnemen. Langzaam wordt Van Ortons bestaan binnenste buiten gekeerd door een reeks gebeurtenissen waarop hij geen vat heeft. Eerst onbeduidend: een attachekoffertje dat op een Michael Douglas boekt een enkele reis naar de hel in 'Ihe Game. cruciaal moment niet open- treft en met een op hol geslagen springt, een glas water dat op taxi in het water belandt, be- hem wordt gemorst. Als Nicho- grijpt Nicholas dat het spelen las zijn woning op een nacht van Het Spel verre van aange- volledig onder de graffiti aan- naam is. Terwijl de paranoia oploopt, dringt zich bij hem een vermoeden op: stel dat CRS een dekmantel is voor een organisa tie die een doeltreffende manier heeft bedacht om een stinkend rijke zakenman in korte tijd van al zijn bezittingen af te helpen? Het spelletje dat The Game met Van Orton speelt is natuur lijk hetzelfde als met de kijker gespeeld wordt. Niets is wat het lijkt. Iedereen die Van Ortons pad kruist kan een employee van CRS zijn, en is het door gaans ook. Een spannend gege ven, dat met een regisseur als David Fincher (Seven) een po tentiële topfilm kon opleveren. Dat The Game dat niet gewor den is dan ook dubbel jammer, want lang ziet het er naar uit dat Fincher het succes van Se ven prolongeert. In die film kon de spanning tot grote hoogte worden opgevoerd doordat we als kijker steeds vertrouwder raakten met de drijfveren van de hoofdpersonen. The Game had dit traject kun nen en zelfs moeten volgen. Toch verlaat de film al snel het pad van de psychologische thriller. Vhn Orton wordt vooral gestimuleerd zijn kwaliteiten als keiharde vechter te etaleren. Het zijn uiteindelijk zijn slecht ste eigenschappen die hem hel pen The Game ongeschonden te verlaten, in plaats van zijn bes te. Naarmate de film vordert gaat dat gepaard met actie die steeds minder aannemelijk wordt. Een compleet team van huurmoordenaars wordt zelfs op Van Orton afgestuurd, die op een gegeven moment zonder een cent op zak ergens als zwer ver in een Mexicaans grens- plaatsje wakker wordt. De vraag voor de kijker is naar he) einde toe dan ook niet of ze bij CRS oplichters of op voeders zijn, maar wanneer de film nou eindelijk eens is afge lopen. The Full Monty: hilarische komedie met licht-bluesy ondertoon film recensie fcPinkelotje. n de jeugdfilm 'Pinkeltje' oog in oog met de be- stan lapinski The Full Monty. Te zien: Studio, Leiden, Metropole, Den Haag; Babyion, Den Haag The Full Monty begint met een opge wekt 'Polygoonjournaal'-filmpje dat, anno 1970, de zegeningen schetst van de staalindustrie in het Britse Sheffield: voor iedereen is er volop werk, met een leuke nieuwbouw-flat inr het vooruit zicht. Meteen daarna maken we een sprong naar het heden waarin van al dat moois niets meer rest dan vervallen fabriekspanden en troosteloze arbei dersbuurten. Toch blijft de film nog even opgewekt van toon. The Full Monty is namelijk een comedy, waarin zes werkloze staalarbeiders er het beste van proberen te maken door middel van een door de Chippendales geïnspi reerde striptease-act voor een vrouwe lijk publiek. Helaas zijn ze geen van al len moeders mooiste. Daar staat tegen over dat zij, anders dan de Chippenda les full monty beloven te gaan, dat wil zeggen: volledig uit de kleren. Regisseur Peter Cattaneo en scena rist Simon Beaufoy mogen dan debu tanten zijn op het gebied yan de grote speelfilm, we bevinden ons hier op be kend terrein. Het vervallen Yorkshire begint populair te worden onder de Britse filmmakers (vorige maand nog ging Brassed Off in première), dat mag de pret echter niet drukken, want The Full Monty is een geslaagde, bij wijlen hilarische, komedie met een licht- bluesy ondertoon. De film vertelt het verhaal van Gaz (Robert Carlyle), de nogal onverantwoordelijke vader van de negenjarige Nathan (William Sna- pe). Nathan schaamt zich voor hem (nooit eens gewoon, altijd rare dingen. Zijn ex-vrouw wil hem de omgang met het kind ontzeggen, omdat hij niet meebetaalt aan de opvoeding. Uit ar ren moede komt hij, om snel veel geld te verdienen, op het idee van de naakt- show. ftij sleept een paar vrienden en kennisen mee, om te beginnen zijn beste maatje Dave (Mark Addy), die problemen heeft met zijn dikte, af haakt, maar tenslotte, nota bene op aanraden van zijn vrouw, toch weer meedoet. Èn de zwarte Horse (Paul Barber) die alle negroïde dansen beheerst, behalve house, want de man loopt ook al tegen de zestig. En Lomper (Steve Huison) die nog bij zijn moeder woont en die we leren kennen op het moment dat hij zich in zijn auto wil vergassen, waarvan hij wordt gered door Gaz en Dave. En Guy (Hugo Speer), een vro lijk, zachtmoedig jongmens, die iets moois lijkt te gaan beginnen met voor noemde Lomper. Èn tenslotte Gerald (Tom Wilkinson), hun voormalige voorman, benevens pispaal, de enige die serieus sollici teert. Hij moet wel. Hij heeft zijn vrouw niet durven vertellen dat hij op straat staat, wat wel verkeerd moet aflopen, aangezien zij verslaafd is aan zijn cre ditcard. Ondanks alle ellende ontpopt hij zich als begenadigd choreograaf. Dankzij een realistische camera- en regiestijl, die mooifilmerij uit de weg gaat, maar uitstekend past bij deze working-class-karakters en hun desola te omgeving, worden deze mensen nooit bespottelijk. Ze blijven in hun waarde. Je kunt om hen lachen (vanwege de geestige dialogen en idio te piotontwikkelingen) maar je lacht hen niet uit, ook niet als ze tenslotte uit de kleren gaan. Wat dat betreft is de film mooi opge bouwd: je hebt de hoofdpersonen in de loop van de film allemaal van dichtbij leren kennen, zeg maar als mens, zo dat je uiteindelijk hun uiterlijk voor lief neemt, zelfs niet meer ziet, zoals bij goede vrienden. Een Belg en een basketballprof doen aan teamwork in een onwaarschijnlijk avontuur.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1997 | | pagina 11