Pietje Bells in dienst van de duivel 'Fotografie is voor mij toch vooral een vak' Cabaret-historie op 21 c Cultuur Kunst Schafthu[ veilt zijn gesigneer' Reve-' edik Monster en moeder DINSDAG 11 NOVEMBER 1997 CHEF JAN RIJSDAM. 071 -5356444. PLV CHEF AD V. Onbekende bekrast schilderijen Amsterdam Een onbekende vandaal heeft bij het veilinghuis Christie's twee schilderijen van 17de eeuwse meesters bescha digd. De dader kerfde een kruis op een schilderij van Jan van Goyen en op een werk dat wordt toegeschreven aan Pieter Molijn. Hij kon daarna ongezien het pand verlaten. De vandaal sloeg afgelopen zaterdag toe tijdens de drukbezochte kijkdagen voor de veiling van oude meesters. Hij heeft de kerven vermoe delijk aangebracht met een mes. De politie is druk bezig met het onderzoek. Het is de eerste keer dat dit bij het veilinghuis ge beurt. Tijdens kijkdagen is wel altijd bewaking aanwezig. De schilderijen worden in overleg met de eigenaar gerestaureerd. Versace-jurk van Diana geveild milaan Een japon van de vermoorde Italiaanse mode-ontwer per Gianni Versace, die prinses Diana enige weken voor haar dood had gekocht, heeft zondag op een veiling in Milaan 80 mil joen lire (ruim 90.000 gulden) opgebracht. De naam van de ko per werd niet bekendgemaakt. De opbrengst van de veiling gaat naar de Italiaanse Stichting voor Kankeronderzoek. Versace's persafdeling zei dat de zwarte avondjurk met een zijden witte hals een van de zes japonnen was die Diana op 5 juli tijdens een show van Versace in Parijs had uitgezocht. De andere vijf japon nen zullen eveneens worden geveild. Tweede prijs voor Collegium Voci alphen aan den rijn» Het Alphense tienerkoor 'A' van Collegium Voci heeft afgelopen zaterdag de tweede prijs gehaald op het Nationaal Koorfestival in de Rotterdamse Doelen. Het was de eerste keer dat het koor deelnam aan het festival. Forum over popmuziek leiden Het thema van de jaarlijkse Ideële Week van studenten vereniging Augustinus aan het Rapenburg is dit jaar 'muziek'. Vanavond wordt om 20.30 uur het spits afgebeten door cabare tier Kees Torn, winnaar van het Leids Cabaretfestival 1994. Don derdagavond is er een forumdiscussie (20.30 uur) over de waar de van de popmuziek met onder meer drs. Hanna Bosma die colleges geeft over Madonna aan de Universiteit van Amster dam. Het programma wordt vrijdag om 21.00 uur afgesloten met een lezing van Serge van Duynhoven over poëzie in de muziek. Niet-leden betalen vijf gulden voor het cabaret en 2,50 gulden voor de andere avonden. Extra concert Backstreet Boys arnhem Donderdag twee april geven de Backstreet Boys een ex tra concert in het Gelredome in Arnhem. De voorverkoop begint aanstaande zaterdag om 10.00 uur bij de 150 grote postkantoren en de Ticketlijn (0900-3001250). Per persoon kunnen maximaal 10 kaarten worden gekocht. Patrick Rambaud wint Prix Goncourt parus» De Prix Goncourt, de meest prestigieuze prijs voor litera tuur in Frankrijk, is gisteren toegekend aan Patrick Rambaud voor zijn roman 'La Bataille'. De schrijver Pascal Bruckner krijgt de Prix Renaudot voor zijn boek 'Les Voleurs de Beauté' (De die ven van schoonheid). De 51-jarige Rambaud heeft al zo'n dertig boeken op zijn naam staan, zowel romans als satires. Voor 'La Bataille' ontving hij eerder de Grote Prijs van de Académie Fran- <;aise. Bruckner is vooral bekend door zijn roman 'Lune de Fiel', dat door de Pools-Amerikaanse regisseur Roman Polanski is ver filmd als 'Bitter Moon'. Vanessa Jane Phaffin LAK-galerie Haar stijl doet enigszins denken aan die van Vrij-Neder- land tekenaar Yrrah. Of misschien is het meer het mali cieuze in Vanessa Jane Phaffs werk dat verwantschap op roept met de tekeningen van deze gigant. Niks geen Pe ter van Straatensiaanse gezelligheid uit de bruine gelag kamer, maar een kille keuken waarin een kind ik weet niet wat zal gaan uithalen met de messen. Niks geen wel gevormde stoten, maar een invalide 'dame sans merci' die vanuit de rolstoel haar flat stofzuigt. Phaffs wereld is onheilspellend. 'Wacht maar', lijken haar figuren te zeg gen, 'wachten jullie maar af!' Phaff exposeert tot en met 13 december in de LAK-galerie leiden cees van hoore Kinderen die een huis in brand steken of een kornuitje meene men naar een afgelegen spoor- emplacement om hem daar te vermoorden. Pietje Bells in dienst van de duivel. Boosaardi ge Alices in Wonderland. Het is een dankbaar onderwerp ge weest voor vele horrorfilms en boeken. Ook in de beeldende kunst komen deze 'schatjes' voor. In het werk van de Leidse kunstenaar Jacques Turk bij voorbeeld. Kinderen die je met een broeierige, slechte, blik aankijken. In de lino's en tekeningen van Vanessa Jane Phaff duiken ze ook weer op. „In mijn laatste werk heb ik vooral kinderen af gebeeld", zegt Phaff. „In wat mensen denken, overheerst toch het beeld van het zoete, schattige, kind in een harmoni euze omgeving. De echte lie verd, die seksloos en kwetsbaar is. Maar mijn kinderen hebben vaak iets kwaadaardigs. „Ik laat in het midden of ze dat zijn geworden door hun ka rakter of door hun opvoeding. Misschien zijn ze wel slecht ge boren. Ik zet ze in een omge ving die geborgenheid sugge reert, maar als je beter kijkt zie je dat dat schijn is. Er kleeft iets onheilspellends aan. Nog even en de ramp gaat zich voltrek ken. En dat beeld ik dan af in zoete kleuren, in kleuren als van een vrolijke kleurplaat. Je ziet die kinderen denken: 'Als jullie volwassenen het zo willen, dan kunnen jullie het krijgen.'" De vrouw die vanuit haar rol stoel aan het stofzuigen is, doorbreekt eveneens een be paald verwachtingspatroon. De linoleumsnede heet: 'II faut net- toyer sa maison'. Men moet zijn huis schoonhouden. Het is een verwijzing naar 'II faut cultiver son jardin', 'men moet zijn tuin onderhouden', een uitspraak van Voltaire. Je verwacht een zielig figuur in die rolstoel aan te treffen, maar dat is deze vrouw geenszins. „Met die roos in haar haar heeft ze zelfs iets vamp-achtigs", zegt Phaff. „Het is een cynisch beeld. Je ziet dat het tafeltje wankelt, dat de klok op vijf voor twaalf staat. En dan die rare vogels zo tegen de wand gekleefd - het heeft iets donkers, iets boosaardigs. En dan vind ik het heel leuk om Wanneer een foto in het alge meen, en een sportfoto in het bijzonder, de krant van alledag ontstijgt en dan eventueel het predikaat 'kunst' mag dragen; dat is de vraag waarmee Rene Bouwman al mompelend in richting keuken verdwijnt. „Ik weet het niet", zegt hij, als hij enkele minuten later weer te voorschijn komt, met koffie en koek, maar nog zonder ant woord. „Het wordt zo gauw zweverig, zo snel vaag. Kunst is een ruim begrip. Ik praat eigen lijk liever over mijn beroep. Fo tografie is voor mij toch vooral een vak." Dat fotografie ook kunst kan zijn, dat vakbroeders zich als kunstenaars afficheren, dat er musea en galeriën zijn die da gelijks op dit gebied exposeren; dat weet hij als geen ander. Zijn kasten puilen uit met boeken vol foto's van collega's uit bin nen- en buitenland. En zeifis de 37-jarige Leidenaar allang geen 'naamloze' meer in het wereldje van beeld en plaat. Zo kreeg hij voor een foto van Boris Jeltsin op het Rode Plein al eens een eervolle vermelding op World Press Photo en worden zijn sportfoto's wekelijks breed uit gemeten in het blad Nieuwe Re- vu. Menig topsporter in Neder land heeft een 'Bouwman' aan de muur en ontbreken op welk topevenement waar dan ook ter wereld doet hij al een decenni um niet. Maar desondanks worstelt hij, een half uur later, nog altijd met die brandende vraag. „Eureka", roept hij dan plotseling, „ik heb het gevonden. Hier, Neil Leifer, een Amerikaanse fotograaf die geen gevecht van Mohammed Ali miste en de weerslag daar van neerlegde in dit fraaie boek. Deze foto hier, van ver boven de ring genomen. Nu heel gewoon, maar toen nog nooit vertoond. De knock-out op tegenstander Cleveland Williams. Die ligt in de ene hoek, Ali loopt naar de andere hoek. De jury, de toe schouwers, de scheidsrechter, de verzorgers. Prachtige vier kante compositie van hét mo ment en ook nog eens vernieu wend. Dit is perfect, dit grenst aan kunst. Hier kan je twintig jaar na dato nog uren naar kij ken." Hij heeft dan opeens nóg een voorbeeld voor handen, zijn grote voorbeeld trouwens, al kwam hij daar aanvankelijk even niet op. Walter loos jr., eveneens een Amerikaan, werk zaam ondermeer voor het toon aangevende blad Sports Illustra ted. De rug van een golfspeler, de handen gevouwen, het balle tje tussen de vingers. De tennis speelsters Chris Evert en Marti na Navratilova in hun kniebui- Is het kunst of is het sport of is het beide? Waar ligt de grens, wie gaan daar over heen en waarom gebeurt dat? In de rubriek Kunstgras gaan we op zoek naar de raakvlakken en de snijpunten van deze op het eerste gezicht zo verschillende culturen. In aflevering 4: de Leidse sportfotograaf Rene Bouwman over wanneer een foto kunst is. ging voor de Royal Box op Wim bledon. „Hetzelfde verhaal. Per fecte compositie, haarscherp, hét journalistieke moment en ook nog eens vernieuwend. Nu zie je die foto's overal, maar toen dus niet. Ook dat neigt naar kunst, vind ik." De criteria heeft hij genoemd; streeft hij zelf nu ook naar een dergelijke perfectie, of heeft hij die graad mogelijk al eens be reikt? „Natuurlijk wil je het al lerbeste uit jezelf halen, dat spreekt vanzelf. Maar het verve lende is, dat dat alsmaar moei lijker wordt. Er is tegenwoordig zoveel media-hype rond top- evenementen dat er ook steeds meer beperkende maatregelen zijn. Je mag niet meer bij de dug-out komen, niet meer in de spelerstunnel en ook de kleed kamer is verboden terrein. Je zit met afrasteringen, grachten en reclameborden. Het wordt zo doende moeilijker en moeilijker om je te onderscheiden. En je onderscheiden, daar gaat het uiteraard om." Maar heel af en toe, valt het plaatje ook bij hem 'perfect' in elkaar. „Ja, dan heb je dus hét journalistieke moment, de scherpte, de uitdrukking, de compositie. Die prent van Youri Mulder waarop hij het beslis sende doelpunt voor Oranje scoorde tegen Wit-Rusland be nadert dat beeld. Maar kunst? Ach, dat moet een ander maar bepalen. Ik vind het vooral een voorbeeld van mooie sportfoto- grafie. Van goed vakwerk." ad van kaam foto: rene bouwman 'II faut nettoyer sa maison' van Vanessa Jane Phaff: een strijdbare invalide. zo'n lullig detail als een pedaal emmer op de bank te zetten." Het afval op de bank, de vrouw in de rolstoel. Let op het geraffi neerde beeldrijm. „Die vrouw neemt haar eigen leven in de hand", zegt Phaff. „Ze heeft iets arrogants." Met dit beeld slecht de kunstenares het idee dat mensen met een handicap altijd maar aardig moeten zijn. Als een soort ex- Verhaal Mary 'Frankenstein' Shelley gevonden cuus voor hun handicap. Als een verontschuldiging voor de 'last' die zij de omgeving bezor gen. Maar Phaffs invalide is er een van het militante soort. Een dame die zich de kaas niet van het brood laat eten. De figuren van Phaff poseren altijd heel duidelijk. „Ik laat ze niet zien in een onbewaakt mo ment. Vaak heb ik plaatjes van een interieur en daarin zet ik dan mijn figuren. Ik gebruik de klare-lijn-techniek. Dat is voor het genre dat ik maak het meest geëigend. De toeschouwer moet eerst gevangen worden door het beeld en het daarna als het ware gaan lezen. Een beetje als een vrolijke striptekening, die bij eerste beschouwing de indruk wekt dat er niets aan de hand is. Maar ondertussen. haarlem homme sies De geruchtmaken# veiling in GroningJ maar een paar wed de rug, of de volgerï tie Reviana komt aP< der de hamer. Jo# huizen, de levenspf de volksschrijver, l< complete verzamelf neerde en van of! voorziene Reve-uil' de verkoop bij hei ifa veilinghuis Bubb Kje catalogus met in iL nummers die op 2f worden geveild, isjj einde verschenen. V Vorig jaar baardef lemse veilinghuis o| de verkoop van 1 nuscript van de rL Avonden, eveneej bracht door Schj Het handschrift A een bedrag van 16ï den naar het Letr Museum in Den Ha twee weken gelede een omvangrij ke brieven van Reve bv ningse veilinghuis» een bedrag van av ton op. Het aanboj veiling op 2 deci minder spectaculal het hoofdzakelijk| delsedities gaat summiere, handgéc opdrachten aan li van Schafthuizen (1 Matroosje Vosch j Wolfje'). fj Voor Reve-fanai$i collectie desalniett® tengewoon interesi staan genoteerd scheiden bedrage erend van een p; tot enkele honde dens. Daarnaast zij schieters van circa tot enkele duizen is dens. In die gevalle: al om bibliofiele uitgai u velletjes drukwerk d d; beperkte opl deeld bij optredens! 'AlleenJoop Visser ontbreekt amsterdam gpd Een verloren gewaand verhaal van Mary Shelley, de Britse schrijfster van 'Frankenstein', is in Italië boven water gekomen. De 39 pagina's in Shelleys handschrift geschreven tekst werden door Cristina Dazzi en haar man Andrea gevonden in een kist in een huis in Toscane. Dazzi is de erfgename van ie mand uit de vriendenkring in Italië van Shelley en haar man, de dichter Percy Bysshe Shelley. Het manuscript getiteld 'Maurice of het visserskot' is echt bevonden door twee ex perts. Claire Tomalin, organi satrice van een expositie over Shelley in Londen en Catherine Payling, de curator van het Ke- ats-Shelley Memorial House, een museum in Rome dat ge wijd is aan Percy Bysshe Shelley en de eveneens Britse dichter John Keats. Literaire experts zouden van het bestaan van het verhaal ge weten hebben omdat Mary Shelley het noemde in haar dagboek van 10 augustus 1820. Het verhaal speelt in Zuidwest- Engeland en gaat over een jon getje dat wegloopt van huis en geadopteerd wordt door een oude visser. Shelley schreef het verhaal voor Laura, de elfjarige dochter van Lady Mountcashell, een vriendin van de Shelleys in Italië. Het verhaal werd ge schreven twee jaar nadat Shel ley haar bekendste roman 'Frankenstein' had voltooid, het verhaal over een wetenschapper die in het laboratorium mense lijk leven creëert. Gouden Palmen voor BZN en Total Touch De eerste Gouden Palmen zijn gistermiddag uitgereikt aan Jan Keizer, Jan Tuyp en Jack Veer man van de groep BZN en aan Trijntje en Tjeerd Oosterhuis van Total Touch. De nieuwe on derscheiding van de Vereniging PALM is bestemd voor liedjes schrijvers die zich buitenge woon verdienstelijk hebben ge maakt voor de Nederlandse lichte muziek. De Vereniging PALM (Professionele Auteurs Lichte Muziek) stelde de onder scheiding in ter gelegenheid van haar zestigjarig bestaan. Een monument voor het Nederlandse cabaret uit de twintigste eeuw. Die omschrijving vindt Kick van der Veer uitstekend passen bij de cd-box 'Ik zou je het liefste in een doosje willen doen'. Daar in zijn maar liefst 364 liedjes en conferences sa mengebracht. Een uniek project, want voor de eerste keer in de historie verleenden alle betrok ken platenmaatschappijen, artiesten, componis ten en tekstschrijvers hun medewerking aan een fonografische verzamel-bundel. Allemaal, behal ve Joop Visser. „Eigenlijk is het een gemis dat er geen repertoi re van Joop Visser in de cd-box zit. We hadden vier nummers van hem in gedachten", stelt Van der Veer. „Hij is een zo ongelooflijk unieke en dwarse man. Aan de andere kant: het zou ons zijn tegengevallen als hij 'ja' had gezegd. Visser vindt platenboeren maar pooiers en tuig. Hij wil alles zelf doen en niets met Hilversum te maken heb ben." Het is niet de eerste keer dat een omvangrijk verzamel-project van cabaret-materiaal ver schijnt. In de jaren zeventig maakte Wim lbo al eens een 22-delige elpee-serie. „Dat was niet mis. Maar lbo kon alleen beschikken over materiaal dat door Phonogram was uitgebracht. En dus ontbraken mensen als Robert Long, Freek de Jon- ge en Herman van Veen in die serie project konden we heel vrijelijk putti materiaal." Urenlang hebben Kick van der Veei samensteller Jacques Klöters geluister - baret-opnames uit deze eeuw. „We veel van het cabaret. Over sommige was ook geen discussie mogelijk, die n de cd. Neem de 'Tearoom tango' van neveld. Dat is zo'n klassieker, die magjjfr; „Af en toe hadden we wel discussies dl meer de satiricus, ik ben meer de n tij Maar de meningsverschillen vielen nur hoor. Basis-uitgangspunt was dat de 2010 nog moeten kunnen begrijpen \v;jel jes over gaan. Om die reden is veel ma ini Wim Kan afgevallen; het is zo gedateerd „Er stond ons een enorme hoeveelheid en ter beschikking. Dus moesten we crite I, gen. Het kinderrepertoire, hoe mooi viel buiten beschouwing. Ook vind je $ge mes van Belgische artiesten zoals Rayn ol Groenewoud of Urbanus in deze ve s Maak je een dergelijke selectie niet, aan veertig cd's nog niet voldoende." Vanaf morgen ligt de imposante cd-iihi winkels. Amsterdam Onder de titel: 'Kali - monster en moeder' staat in het Amsterdamse Tropenmusei nele en hedendaagse kunst over de hindoegodin Kali centraal. De expositie duurt nog tot 1 f

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1997 | | pagina 16