Verzameldrift als wetenschap Rob de Nijs jong door popmuziek Frits Spits gefeliciteerd! Cultuur&Kunst CBK mag wel een look-a-like van Dolly Parton achter de balie zetten Schone Schijn jrERDAG 8 NOVEMBER 1997 iift van VSB-fonds voor Crescendo ir aulDEN Dankzij een gift van 2500 gulden van het VSB-fonds is peetetLeids operettegezelschap Crescendo in staat ouderen kor- ie woPête 8even °P de toegangsprijs voor de voorstelling 'Die Csar- ie °P november in de Stadsgehoorzaal in Leiden. In van 18,50 gulden betalen zestig-plussers slechts 13,50. Op in yiterdagavond 22 november geldt voor iedereen de prijs van jj,50 gulden. Kaartverkoop bij de Gemakswinkels in Leiden en jnaf acht november aan de kassa van de Stadsgehoorzaal. Expositie over ontwikkelingen in de 19e eeuw in Boerhaave Museum Zanger, volgende week in Leidse Stadsgehoorzaal, viert 35-jarig jubileum B" ïenmalig concert Gary Barlow Irecht Gary Barlow, voormalig leadzanger van de Engelse jon- fensband Take That, geeft 4 maart volgend jaar een eenmalig poneert in Nederland. Het optreden in Muziekcentrum Vreden- Tirg te Utrecht is het eerste concert van een Take That-lid in n njederland sinds vorig jaar. Barlow brengt nummers van zijn ïatste cd 'Open Road' ten gehore. De kaartverkoop voor het 'o t jPncert begint vandaag bij de bekende voorverkoopadressen en lat IITicketlijn. Aanstaande maandag ligt Barlows nieuwe single uu%-eyou ready now?' in de winkels, neet talenpresentatie Tangka technieken ergd ima^iDENBezoekers aan de tentoonstelling 'Naar Tibet met Kuifje' o né het Rijksmuseum voor Volkenkunde in Leiden, kunnen mor- )en. en kennismaken met de Tangka schildertechniek. Tangka- irkeechilder Tharphen Lingtsang geeft in het museum een demon- eidejratie van zijn authentieke Tibetaanse rolschilderingen die wor- ire g|en gebruikt voor meditatie. Tharphen Lingtsang wordt verge- held door Lakshmi Fransen die de applicatietechniek van een zal demonstreren. De demonstratie begint om 13.00 uur. .R^eidse expositie kinderpostzegels *|iden Bij antiquariaat Van Paddenburgh aan de Diefsteeg in leiden zijn van 15 november tot 15 december de originele ont- terpen voor de Kinderpostzegels 1997 van Teun Hoeks te zien. Wiet thema van dit jaar is 'Sprookjes'. Op de postzegels van 80 40 cent staan scènes uit 'Roodkapje', 'De Geest in de Fles' en Kleinduimpje'. Twaalf november komen de echte Kinderpostze- uit. Paddenburgh is elke dag geopend van 13.00 uur tot ^8.00 uur, op donderdag tot 21.00 uur. Kunst met korting in Alphen Jlphenaan den run» Kadotip voor Kerst en Sinterklaas: kunst. Op g 11e kunstwerken van de KKK-expositie (Kunst Kado Korting) an de Stichting Alphense Ateliers (STAA) krijgen klanten vanaf 5 november twintig procent korting. De galerie aan de Prinses prenelaan in Alphen is van woensdag tot en met vrijdag geopend 'an 13.00 uur tot 17.00 uur. Zaterdag van 12.00 uur tot 16.00 uur. Eenakterfestival afwisselend en^ recensie.wunandzeilstra avond van het Eenakterfestival Lei- Gezien: 7/11, Microtheater, Oude Aldaar nog te zien: 8/11 (hetzelfde ramma), 9 en 14/11, 15 en 16/11 (andere eenakters), kom ntejckett, d'Obaldia en Peter van raaten - een grotere verschei- op één avond lijkt nau welijks denkbaar. Op een een- Mterfestival kan zoiets echter orkomen. Drie toneelvereni- ngen uit de regio zijn namelijk -yaet het werk van deze drie au- jurs aan de slag gegaan. eliefVios uit Oud Ade heeft geko- rinjln voor een satire van Van hetjraaten op het 'hulpverlenings- lisjbeuren'. Het is een heldere ieletch dat zijn sprankeling ech- ekef moet krijgen van een uitge rende timing van de spelers. Leiijp dat punt valt te zien dat de jelers nog volop zoekende Detijn. Dat ze het zelf een leuk slalik vinden, wordt door de in- ee[êt bij het spel wel duidelijk. mist de produktie de om het pu- er |iek daarin mee te slepen. Het Beckett-stuk 'Niet ik' door Per Express uit Alphen a/d Rijn blijkt een waagstuk dat het uithoudingsvermogen van de toeschouwers tart. We horen stemmen, die het verhaal over een eenzame vrouw lijken te vertellen. Die vrouw zien we op toneel zitten, temidden yan sta pels kranten en een tafeltje met koffiezetapparaat. De vrouw spreekt geen woord, ze reageert minimaal op de gesproken woorden. Zijn het woorden die van buiten komen, of horen we wat zich in haar hoofd afspeelt? De vrouw weet de spanning knap lang vast te houden, maar op den duur is deze toch weg. Daar heeft Toverlei uit Leider dorp geen last van. De spelers gaan er met de vrolijke onzin van d'Obaldia stevig tegen aan. Het stuk drijft op het spel in het spel in het spel. Een luchtbel dus, die de Toverlei-spelers in hun bonte fantasieuitrusting even laten schitteren. Ze over dreven daarbij naar hartelust - overigens, zonder te ontsporen, wat minder gemakkelijk is dan het lijkt. Z uii lak js roeger, op linkse feestjes, was tjn et erg in om het volk te willen ;eïrheffen. Onder het motto: 'El- 'nl3 arbeider zijn eigen kunst je erk' werd toen de Kunstuit- ne en opgericht, waar armlasti- j-y en voor een habbekrats een hilderijtje mochten lenen. M et kon natuurlijk allemaal nog looier. Daarom is een paar jaar eleden het Centrum Beeldende unst (CBK) in het leven geroe- Bn-, Naast de Kunstuitleen e t terd hier ook een expositie- d limte ondergebracht. Kan de ewone Leidenaar, als hij een ei iuk dingetje voor boven de ank zoekt, in één moeite door j enieten van een digitale foto- A culptuur waarin de grensverva- ing tussen schijn en werkelijk- eid conceptueel is weergege- en. lit onderzoek bleek niet zo lang eleden dat vooral beter gesitu- erden in het CBK geïnteres- etl eerd zijn. Geeft niks, zou ik eij eggen. Voor sommigen was het 111 en schok, maar zelf had ik al- jd al het idee dat de Kunstuit- m ren geen broeinest was van uit- 31 eringsgerechtigden, rand- roepjongeren of uitgeproce- eerde asielzoekers. Afgelopen 0 reekeinde nog werd de Dag an de Kunstuitleen gehouden, e' ledoeld om het volk te laten sa- n henstromen op de Hooglandse 'erkgracht. Neemt u maar van nij aan dat het geen misdeel- len waren die ik daar gezien leb. Nee, als ze bij het CBK de ewone man over de vloer wil- en, mogen ze wel posters van Tans Bauer gaan verhuren of n len look-a-like van Dolly Par- °n, topless, achter de balie zet- Boek over 'het turbulente liefdesleven van Wim Kok'. FOTO CPD Enfin, toen ik las dat, wat de Partij van de Arbeid betreft, het CBK de gemeentelijke subsidie van zes ton wel op zijn buik kan schrijven, vroeg ik mij af: moet ik daar nu treurig van worden? Is de gemeente wel de aange wezen mecenas om een kunst werkje boven de Ikeabank te subsidiëren. En is het wel een taak van de gemeente een gale rie in stand te houden? Met an dere woorden: zullen we de markt ook op dit terein niet ge woon z'n werk laten doen? Oh, er valt vast wel wat tegen in te brengen. Wat weetik niet, want de directeur van het CBK bleek, gevraagd om commen taar, haar tong verloren te heb ben. Maar los daarvan is het na tuurlijk op z'n minst onfatsoen lijk van de PvdA om een instel ling in het leven te roepen en die een paar jaar later weer kop je onder te houden. Wat wil de PvdA dan wel met de kunsten, vraag ik mij af? Veel zeggen ze daar niet over. Ik weet het niet zeker, maar als u het mij vraagt schrijven ze in (ie PvdA gemakkelijker een lijvig boekwerk over 'het turbulente liefdesleven van Wim Kok' dan tien regels over de toekomst van de kunst en cultuur in Leiden. jan rusdam» van Jenner. Leve de medische wetenschap! De tentoonstelling toont aan dat de wetenschap aan het be gin van de 19e eeuw nog in de kinderschoenen stond. De tv- programma's die we tegen woordig zien waarbij mensen als proefkonijnen uit het pu bliek worden gehaald, om de kloof tussen de wetenschap en leek te dichten, waren toen nog helemaal niet aan de orde. De wetenschap was rond 1800 van iedereen. Alleen begreep men er nog niet veel van. Elektriseer machines, die in diverse soor ten en maten te zien zijn, waren gekke dingen waarmee je vonken kon maken. Maar de werking van elektronen werd nog niet doorgrond. De term populair-weten- schappelijk zou al in de 19e eeuw verzonnen kunnen zijn. Burgers konden dc vorderingen in het natuuronderzoek volgen door het doen van proeven in genootschappen, door natura- Gëncollecties te bezichtigen of De tentoonstelling Stoom, Staal Studeerkamers is vanaf vandaag te zien in het Boer- haavemuseum, Lange St. Agnietenstraat 10, Leiden. Openingstijden: di t/m za 10- 17 uur, zon- en feestdagen 12- 17 uur. Hij overleefde het Decca-label waarop 35 jaar geleden zijn eer ste single verscheen. Zoals hij zoveel overleefde in die lange carrière. Rob de Nijs kan als één van de weinige oude rotten in de Nederlandse muziek zeggen dat hij nog altijd meetelt. „Je moet in Nederland continu la ten zien dat je er bent. Je moet altijd blijven optreden, dag in dag uit. En als je vraagt wat het geheim is, zeg ik: het plezier in het werk." Eind dit jaar viert De Nijs zijn 55ste verjaardag. „Vroeger was je op die leeftijd echt een ouwe lui. Dat is niet meer zo. Mijn ge neratie groeide op met pop- en rockmuziek en is daarmee ou der geworden. Het is een mis verstand om te denken dat je muzikale smaak verandert naarmate je ouder wordt. Mijn vader (82) en moeder (79) hou den allebei nog altijd van Queen." „Het lijkt alsof de popcultuur ervoor gezorgd heeft dat de mens langer jong blijft. Natuur lijk beperkt het ouder worden je energie. Laatst vroeg iemand of ik 's ochtends om negen uur kon komen repeteren. Ik heb hem voor gek verklaard. Dat lukt mij niet als ik pas om twee uur 's nachts thuiskom van een concert." „Het aanpassen van die be perkingen verloopt heel natuur lijk. Ik ben in die 35 jaar altijd bezig geweest, dus leer je auto matisch je energie te doseren. Ik weet wat ik kan en wat niet. Bij na dagelijks heb ik tussen vijf uur 's middags en zeven uur 's avonds een soort dip. Heb ik die niet, dan kan ik ook niet twee uur lang energie spuien." „Ik heb wel eens gezegd dat ik een soort spirituele vampier ben. Ik kom moe het toneel op, slurp het publiek helemaal leeg en geef vervolgens alles. Wat er dan gebeurt, is iets magisch. Ik ben er redelijk veel mee bezig geweest om te bestuderen hoe dat in zijn werk gaat. Uiteinde lijk draait het steeds om het ple- Rob de Nijs: „Tijdens een concert b zier waarmee ik mijn werk doe. Ik doe elk jaar minimaal vijftig concerten. Meestal veel meer. Toen ik dat eens tegen Cliff Ri chard vertelde, viel hij bijna van zijn stoel. 'Dat zou ik nooit doen', zei hij. Je moet je ook blijven veran deren. Je mag niet inslapen. Ik ben samen met de band steeds bezig om de optredens te vefbe- teren. Daardoor evolueert je concert. We hebben nu een goed geoliede machine. We werken ons in het zweet, maar het publiek ziet dat we het leuk hebben. In het verleden zijn we wel eens maanden bezig ge weest om de juiste balans te i ik net een jonge hond." FOTO CPD vinden. Dit seizoen zat die ba lans er meteen in." „Ik ben een performer. Ik zing in principe geen enkel liedje dat niets te vertellen heeft. Er staan wel een paar pretentieloze lied jes op het repertoire. Zoals 'Banger hart', al heeft dat num-. mer wel een goede tekst. Zo'n concert is als een geweven tapijt van emoties en muzikale sferen waarmee je de mensen het ge voel wilt geven dat er een hele boel verschillende dingen op to neel gebeuren. Dat lukt steeds beter." Tijdens een concert ben ik net een jonge hond. Maar de rest van de dag voel ik me tach tig. Zodra ik op de planken sta, word ik gedwongen om een dergelijke prestatie te leveren. Muziek doet dat met je. Er zijn veel blues-artiesten van ver over de zestig die als jonge jongens op het toneel staan. Muziek geeft je die kracht." „In deze jubileum-tournee zitten vooral veel highlights uit mijn carrière. De mensen ko men ook om één van hun lieve lingsstukken te horen. Als ik naar een optreden van Eric Clapton of Elton John ga, wil ik ook bepaalde nummers horen. Omdat die een bepaalde bete kenis in mijn leven hebben. Muziek is niet zo maar enter tainment, ze wordt altijd gekop peld aan een herinnering, een geur ofeen land. Die bekende liedjes vormen het vlechtwerk van het hele concert. Tussendoor kun je ex perimenten doen. Bijvoorbeeld nummers van het .nieuwe al bum dat binnenkort uitkomt. Ik vind het ook niet erg om voor de honderdduizendste keer een liedje als 'Malle Babbe' te zin gen. Omdat het een te gek en fantastisch nummer is.' „In feite is 'Malle Babbe' het enige stuk dat ik nog nooit niet heb gezongen tijdens een con cert. Het is een volbloed-lied. Alles zit erin: dramatiek, roman tiek, humor. Om de zoveel tijd zou je zo'n nummer moeten hebben. Ik denk dat op hel nieuwe album 'Over leven' ook een nummer staat dat die uit straling heeft. Maar of dat ook een hit wordt, kun je vooraf nooit met honderd procent ze kerheid zeggen. Insiders hebben enthousiast gereageerd op dat nieuwe al bum. De single 'Nu het om haar gaat' is net uit. Die heeft één van de mooiste teksten die Bel inda ooit voor mij schreef. En een nummer als 'Geloof me' heeft alles in zich om de zomer hit van volgend jaar te worden. Zeg maar een klassieker in wor- ding." Rob de Nijs Jubileum theater tournee: 14 november, Stads gehoorzaal, Leiden. Ouborg Prijs voor Auke de Vries den haag De gemeente Den Haag heeft de Ouborg Prijs 1997 toegekend aan beeldend kunstenaar Auke de Vries. Burgemeester Deetman reikt de onderscheiding 21 december uit. Van De Vries is onder meer het Maasbeeld, een 200 meter lange sculptuur langs de nieuwe Wil lemsbrug in Rotterdam. In Den Haag zijn staat een sculptuur van zijn hand bij het PTT-gebouw naast station Hollands Spoor. Bezoe kers van de Tweede Kamer moeten zijn zwevende beeld 'Neder land, Land aan de Zee' hebben gezien dat aan het plafond in het atrium hangt. Auke de Vries (1937) was jarenlang docent aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag. Sinds 1986 is hij verbonden aan de Rijksacademie in Amsterdam. door populaire-wetenschappe- lijke werken te lezen. Hoewel je bij de term 'wetenschapelijk' de nodige vraagtekens kunt zetten. Wetenschap bestond voorna melijk uit een niet te stuiten verzamel-, beschrijvings- en ar chiveringsdrang. De weinige kennis over zoveel onderwerpen kon leiden tot het bestaan van zoiets als een we tenschapscentrum, het huidige Teylers Museum in Haarlem. Ver voor de specialisatie in de wetenschappen, ver voordat we steeds meer te weten kwamen over steeds minder. Op de tentoonstelling hangt een doek van het interieur van de ovale zaal met kasten vol sterrenkijkers. Op de voorgrond een kolossale elektriseermachi ne (waarmee je een paard kon elektrocuteren), en de lange ta fel daarachter herbergt allerlei fossielen, ertsen en mineralen. Een kolossaal rariteitenkabinet voor natuurkunde, biologie en scheikunde. Maar verdergaande speciali satie leidde tot een grote desin teresse van het publiek. Eén museum kon onmogelijk nog alle disciplines herbergen. We tenschap werd moeilijk en on- grijpbaar. De tentoonstelling levert een fragmentarisch maar boeiend beeld op van een tijd dat de we tenschap dicht bij ons stond. Nu heeft zij ons hele bestaan doordrongen. Wetenschappers zijn tegenwoordig leveranciers van instant geluk, maar we be grijpen bijna niets meer van de dingen waarmee we ons omrin gen. In 1871, toen de jonge botanicus Hugo de Vries de schedel van een orang- oetang wilde kopen om de overeenkomsten tussen mens en aap aan te tonen, werd hem dat niet toege staan. Een jaar later mocht hij hem wel hebben. Om dat De Vries toen beargu menteerde dat hij wilde wijzen ,,op het verschilvan aap en mensch." Het is één van de voorbeelden die aangeven hoe men dacht over de wetenschappelijk ontwikkelingen in de vori ge eeuw. Het Boerhaave- museum in Leiden be steedt in de tentoonstelling 'Stoom, Staal en Studeer kamers' aandacht aan deze tijd waarin oude waarden met sneltreinvaart op de helling werden gezet. leiden pablo cabenda Stoommachines, evolutie, elek triciteit, en röntgenstralen. In de vorige eeuw werd de basis ge legd voor veel verschillende we tenschappen. Men moest leren leven met het feit dat men van de apen afstamde en ziekten konden worden overwonnen met wondvocht uit koeienuiers. Dat de vooruitgang weieens met argusogen werd bekeken blijkt uit een spotprent van Ja mes Gillray. Runderen groeien uit de hoofden van mensen die net ingeënt zijn met het koe- pokvaccin. Aan het einde van de 18e eeuw was de pokken één van de voornaamste doodsoor zaken. In 1796 ontdekte de Brit se plattelandsdokter Edward Jenner dat melkmeisjes die met de koepokken waren besmet, immuun waren geworden voor de mensenpokken. Wat hij toen deed getuigde van een staaltje medische doortastendheid die we ons vandaag de dag onmo gelijk kunnen veroorloven. Jen ner entte een achtjarig jongetje in met entstof van een melk meisje dat besmet was door koepokken. En het hielp. Het knulletje leefde na inenting met de echte pokken nog lang en gelukkig. In het Boerhaavemu- seum hangt een groot portret Projectie plaatje uit een serie paleon tologische to verlantaarn- plaatjes van het Koninklijk Zoölogisch Genootschap Natura Artis Magistra te Amsterdam uit ca. 1850- 1875. FOTO PR De KRO is trots op Frits Spits die vandaag zijn derde onderscheiding in korte tijd ontvangt: de Groenman-taalprijs van het Genootschap Onze Taal. K T O Onlangs kreeg Frits twee Marconi Awards: beste programmamaker voor KRO's Tijd voor Twee en beste radioman in het algemeen. KRO's Tijd voor Twee met Frits Spits iedere werkdag van 12-i 4 uur op Radio 2. Het gevoel blijft

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1997 | | pagina 19