'Een goede hoed waait nooit af Cultuur Kunst Bowie rijkste Britse popartiest Veiling van design in Beeldhouwkunst in schijnwerpers bij Glerum Kunsthal Schoonheid in het verborgene siert Leids Meermanshofje op WOENSDAG 29 OKTOBER 1997 1 chef ad van kaam 071 -5356443 Tweede concert Spice Girls hilversum De Spice Girls treden ook op zondag 29 maart op in het Gelredome in Arnhem. De kaartverkoop begint zaterdagoch tend 9 uur bij alle postkantoren. De 30.000 kaartjes voor het eer ste optreden, op 28 maart, waren ruim twee weken geleden bin nen een half uur uitverkocht. Unesco Muziekprijs Frans Brüggen aken De Nederlandse musicus Frans Brüggen krijgt de Unesco Muziekprijs (5000 guldeft), net als overigens de Australische mu ziekpedagoog Sir Frank Calloway. De prijs wordt jaarlijks toege kend aan mensen die zich hebben ingezet voor de ontwikkeling van de muziek en voor het wederzijds begrip tussen volken. Brüggen heeft er volgens de jury als een ware pionier voor ge zorgd dat barokke instrumenten en technieken nieuw leven is ingeblazen. Hij is een expert op het gebied van de hedendaagse uitvoering van de muziek van de achttiende eeuw. Professor schenkt fonds 22 miljoen amsterdam De vroegere Rotterdamse hoogleraar prof.mr. H.W. Wertheimer heeft zijn vermogen van 22 miljoen gulden nagela ten aan het Prins Bernhard Fonds. Het cultuurfonds krijgt de er fenis op voorwaarde dat het geld wordt gebruikt voor de bevor dering van de Nederlandse fotografie en de oprichting danwel instandhouding van een Nederlands fotomuseum waarin de professionele en de amateuristische beoefening van de fotogra fie tot zijn recht komt. Het Prins Bernhard Fonds zal nu volgens de wens van de oud-hoogleraar een stichting voor dit doel in het leven roepen. Bibliotheek als stemlokaal leiden» Een keer per jaar mag de 'gewone lezer' bepalen welk boek een grote prijs moet winnen. Bibliotheekfilialen en boek winkels worden daartoe aanstaande vrijdag en zaterdag getrans formeerd tot stemlokaal voor de Trouw Publieksprijs van het Nederlandse Boek. Iedereen van zestien jaar en ouder mag dan een stemformulier invullen. Voorde Publieksprijs van het Ne derlandse Boek zijn vijftien titels genomineerd, maar iedere le zer mag ook een titel naar eigen keuze invullen. In Leiden kan er gestemd worden in drie bibliotheekfilialen: de centrale biblio theek en de vestigingen in de Stevenshof en de Merenwijk. In Noordwijk richten boekhandel Van der Meer en de openbare bi bliotheek een stemlokaal in. De schrijver van het winnende boek krijgt een prijs van 15.000 gulden en een sculptuur van Jeroen Henneman. Expositie zeefdrukken Oudshoorn leiden Op het North Sea Jazz Festival maakte Nick Oudshoorn goede sier met zijn zeefdrukken van artiesten uit de jazz- en popwereld. In het verlengde daarvan houdt de Leidse kunste naar nu een expositie van zijn werk in de Galerie Etage van Licht en Interieur aan de Breestraat 139. De tentoonstelling loopt tot 7 december en is dagelijks te zien van 10.00 tot 17.30 uur. Ontwerpster Marianne Jongkind exposeert in Haagweg 4 De hoed. Dat hoofddeksel waaronder het altijd nog een beetje nacht is, zodat je haren nog even wat kunnen na- sluimeren. De hoed, die in dit land met rukwinden geen gerieflijk leven heeft. Hij is in de jaren zeventig en tachtig vrijwel uit het straatbeeld verdwenen. Maar hij komt te rug en zal temidden van de baseballpetjes weer zijn heer- schapij veroveren. leiden cees van hooré Kunstenares Marianne Jong kind houdt zich al sinds 1961 bezig met het ontwerpen van hoeden, vooral voor dames. Op de tentoonstelling 'Aantrekke lijk Textiel' in het Kunstcentrum aan de Haagweg 4 zijn enkele van haar ontwerpen tentoonge steld. Prachtige hoeden. Vooral de taps toelopende hoed met de zwarte hanenveren is melan choliek mooi. Je ziet daaronder een knappe weduwe over een begraafplaats schrijden. Ge knakt door het verdriet maar wel met elegantie. Onder alle omstandigheden: un peu de tenue! Jongkind, die woonachtig is in Soest en hoeden heeft ge maakt voor couturiers als Frank Govers en Edgar Vos, is een am bachtsvrouw van de eerste orde. De meeste hoeden die ze maakt, zijn ook uiterst draag baar. ,,Ja", zegt ze, ,,dat klopt. Maar ik maak ook vaak extrava gante modellen voor shows, die later dan in een of ander thea terstuk worden gebruikt. De hoed met veren is op een hele eigenaardige wijze tot stand ge komen. Bij de benzinestations heb je een tijd lang van die gla zen ontbijtborden kunnen krij gen. Ik heb zo'n bord op een houten blok gezet en daar een stuk vilt over gespannen. Als je dat vilt strak trekt en met be hulp van stoom modelleert krijg je die tapse vorm. Naderhand heb ik het bord stukgeslagen, anders had ik het niet meer uit de hoed gekregen. Dat bord ver- Segmenten „Wij maken hoeden altijd op wat we een blok noemen. Een blok dat zo'n beetje de vorm heeft van de bovenkant van de schedel. Met hoeden die aan de onderkant kleiner zijn dan aan de bovenkant, moet je blokken hebben die in segmenten uit el kaar kunnen worden genomen. Dat soort hoeden teken ik en laat ik dan maken door een Ita liaanse firma, die is gespeciali seerd in die ontwerpen." De hoed is in de jaren zestig in het verdomhoekje terechtge komen. De jeugd van toen wilde zich afzetten tegen de heersen de mode en wierp het hoofd deksel voorgoed de gangkast in. „Maar gelukkig", zegt Jongkind, „begint het tij nu weer te keren, al is het toch vooral nog de chi que die mijn hoeden draagt. Ik heb echter ook een collectie ba retten ontworpen die heel goed draagbaar zijn en waaraan je zelf ook nog een vorm kunt meegeven. Die baretten gaan heel erg goed. Net als aan die baretten geef ik ook aan mijn hoeden een eigen signatuur mee. Met Frank Govers kon ik in dat opzicht goed samenwer ken. Je kreeg van hem een op dracht maar kon er toch zelf je ziel in leggen. Het was bijna al tijd goed. Heel leuk." Giechelig „Als je in warenhuizen naar de hoedenafdeling gaat, zie je dat de vrouwen die daar staan te Een hoed van Marianne Jongkind. Ze stuk worden gebruikt. passen bijna altijd een beetje giechelig doen. Maar een hoed verandert de mens ook. Hij ziet er ineens anders mee uit, net zoals je dat wel ziet in die me tamorfose-shows op de televisie nu. Ik vind dat een hoed de ver schijning van iemand afmaakt. Maar niet iedereen kan elke hoed zomaar opzetten. Je type moet passen bij een hoed." ,,Als de winter komt, zetten de mensen hier een hoofddek sel op. Voor de warmte. Wat ze dragen, maakt hen dan niet zo veel uit. Dat is jammer, want je kunt er natuurlijk heel goed uit zien met een hoed. Wat zegt u? Een hoed lastig in dit winderige klimaat? Nee hoor, als je een goede hoed maakt, waait-ie nooit af. Dan is hij of te ondiep inte modellen voor shows die later in een theater- foto oose of te wijd. Ik maak hoeden op maat. Die hoeden voel je bijna niet." 'Aantrekkelijk textiel' met de hoeden van Marianne Jong kind is t/m 16 november te zien in Kunstcentrum Haag weg 4, openingstijden: do t/m zo 13.00-17.00 uur. ruswuk anp De rockzanger David Bowie heeft de plaats van Paul Mc Cartney ingenomen als rijk ste popartiest van Groot- Brittannië. Volgens BBC-tele- tekst bedraagt zijn persoon lijk vermogen meer dan 550 miljoen pond (1,8 miljard gulden). Bowie, een van de weinige artiesten die de rechten van al zijn eigen songs in handen heeft, heeft om belastingtechnische re denen zijn zakelijke belan gen naar Zwitserland ver huisd. Volgens het blad Business Age Magazine heeft ex-Beatle Paul McCartney een vermo gen van 520 miljoen pond (1,7 miljard gulden). Op de derde plaats komt Tom lones met 275 miljoen pond (880 miljoen gulden). Daarna vol gen Phil Collins (700 miljoen gulden), Elton John (640 mil joen) en Mick Jagger (430 miljoen). Behalve muzikaal is Bowie ook financieel erg creatief. Begin dit jaar haalde hij ruim 100 miljoen gulden binnen via de uitgifte van obligaties. De rente - 7,9 procent - daar over betaalt hij met toekom stige inkomsten uit de ver koop van zijn muziek. De obligaties, met een gemid delde looptijd van tien jaar, zijn geplaatst bij Amerikaan se en Britse financiële instel lingen. Bowie heeft de unieke constructie uitgedokterd met directeur David Pullman van het Amerikaanse effectenbe drijf Fahnestock. Volgens Pullman hadden de financië le instellingen alle vertrou wen in de obligaties omdat Bowie elk jaar ten minste een miljoen albums verkoopt. Eerste die het waagt alleen beelden te brengen rotterdam gpd John Lee Hooker met een zeefdruk van Nick Oudshoorn foto pr Noordervliet houdt openbare lezingen leiden Nelleke Noordervliet, dit jaar gastschrijver aan de Facul teit der Letteren van de Leidse universiteit, verzorgt in november in het Groot Auditorium in het Academiegebouw twee openbare lezingen. De eerste, op 20 november, heeft als titel 'De Angel uit het Kwaad' meegekregen en gaat over de verhouding tussen lite ratuur en werkelijkheid: hoe het verhaal over oorlog en volke renmoord van getuigenis tot mythe wordt. 'Het Echte, het scho ne, het ware' is de titel van de tweede lezing op 27 november. Noordervliet praat dan over de cultuur van het persoonlijke op de televisie. Toegangskaarten zijn te verkrijgen door 7,5 gulden voor één lezing of 15 gulden voor twee lezingen, over te maken naar giro 5855625, t.n.v RUL, vakgroep Nederlandse taal- en let terkunde, onder vermelding van Verwey-lezing 20 en/of 27 no vember. De entreebewijzen worden dan voor 10 november toe gestuurd. Lichtkunstwerk in nieuwe tunnel leidschendam gpd Kunstnijverheid en design uit de periode 1840-1990 komt op 8 december onder de hamer tij dens een veiling in de Rotter damse Kunsthal. Glerum Auc tioneers zal de voorwerpen vei len in het auditorium. Tot de stukken behoren meu bels, zilver, keramiek, glas, sie raden. en industriële vormge ving. De richtprijzen variëren van enkele tientjes voor een porseleinen badkamerlampje van Wilhelm Wagenfeld tot tienduizend gulden of meer voor stukken die museaal be lang hebben. Vanaf 22 november worden alle ingebrachte stukken geëx poseerd in de designgalerij van de Kunsthal. De kijkdagen du ren tot en met 7 december. De toegangsprijs is 35 gulden. Aan melden kan bij de Kunsthal, 010-4400344. den haag bernadette van der goes Wie in huis of tuin nog een plekje vrij heeft, doet er goed aan deze week een kijkje te ne men bij het Haagse veilinghuis Glerum. Van donderdag 30 ok tober tot en met zondag 2 no vember worden in het sfeervolle pand aan het Haagse Westeinde de kijkdagen gehouden voor een veiling die geheel is gewijd aan Europese beeldhouwkunst. „De eerste in Nederland," zegt medewerkster Claire Stein- metz. „Veilinghuis Sotheby's heeft het een tijd geleden een keer geprobeerd, maar uitein delijk werden daar toch nog al lerlei andere voorwerpen aan de veiling toegevoegd. Glerum is de eerste die het waagt alleen beeldhouwkunst onder de ha mer te brengen. Tot nu toe was sculptuur in de veilingwereld een ondergeschoven kindje. Ie dereen dacht altijd dat schilde rijen meer gangbaar waren, maar de laatste tijd is dat duide lijk aan het veranderen. De markt voor beelden blijkt enorm in opkomst. Van liever lee begint bij het publiek het besef door te dringen dat beeld houwkunst eigenlijk in elk inte rieur past en dat met name de combinatie van beelden met schilderijen heel mooi kan zijn. Wij hebben dat vooral gemerkt aan de enthousiaste reacties toen we de veiling aankondig den en aan het grote aantal beelden dat is ingebracht." Het resultaat is een bijzonder gevarieerde veiling die voor ie dereen iets te bieden heeft. Lief hebbers van moderne en he dendaagse kunst kunnen onder meer kiezen uit een groot be schilderd, houten beeld van Ka- rel Appel (richtprijs 25.000 - ƒ35.000), verschillende werken van Mari Andriessen (vanaf 1.200), een brons dat Petrus d'Hont maakte van Anne Frank 2.000 - ƒ3.000), het'prachti- ge beeld 'Aarde en water I' van Nic Jonk 35.000 -ƒ 45.000) of twee naakten van de onlangs overleden Charlotte van Pal- landt (vanaf 6.000). Voor wie minder dan duizend gulden wil besteden zijn er werken van Jo hanna Kwanten (vanaf 300), een ranke danseres van Jos Oe- hlen 600 - 800,-) en torso's van Marian Zijlstra (vanaf 400). Ook de oudere beeldhouw kunst komt ruimschoots aan bod. Het vroegste beeld is een eikenhouten Madonna met kind uit de 16de eeuw 6.000 - 8.000). Een zandstenen Her cules van de 17de eeuwse Vlaamse beeldhouwer Matthieu van Beveren moet tussen de 7.000 en 9.000 opbrengen, terwijl de waarde van een 19de eeuwse ivoren beeldje van de schrijver Voltaire geschat wordt op ongeveer 1500. „Heel bij zonder zijn vier beeldjes van Jo seph Mendes da Costa," zegt Claire Steinmetz. „Een zittend naaktfiguurtje en drie beeldjes van aapjes, alle vier van aarde werk. De richtprijzen liggen tus sen 8.000 en 15.000. Ze zijn ontzettend mooi. Een van de aapjes is maar 7,6 centimeter hoog. Het aardige van deze vei ling is dat er van alles te vinden is: grote en kleine beelden, dure en goedkope. Het grootste beeld meet twee meter veertig en is toevalligerwijs ook het duurste: een paardentors van Arthur Spronken, met een ge schatte waarde van tussen de 85.000 en 100.000." De verwachtingen van het veilinghuis zijn hoog gespan nen. Claire Steinmetz: „Als de afgelopen tijd iets duidelijk is geworden dan is het wel dat ko pers op zoek zijn naar kwaliteit. Alles wat kwaliteit heeft daar springt men bovenop. De prij zen zijn daardoor flink geste gen. Dat maakt deze veiling voor ons ook extra spannend. Er is behoorlijk in geïnvesteerd en wie weet wordt het wel het be gin van een reeks volgende vei lingen over Europese beeld houwkunst." De kijkdagen voor de veiling 'Beelden 1600-1997' zijn van morgen tot en met zondag 2 november van 10.00 tot 16.00 uur, bij Glerum Kunst- en an tiekveilingen, Westeinde 12, Den Haag. De veiling is maan dagavond 3 november om 19.30 uur. In de tunnel onder de snelweg in Leidschendam-Zuid komt een uniek 'interactief licht kunstwerk'. De muren van de tunnel, die de verbinding tussen het oude Leidschendam en de nieuwe woonwijk Leidschen- veen moet vormen, worden uit gevoerd in gladde stalen platen. Aan de zuidzijde zijn die zo ge polijst, dat een spiegeleffèct op treedt. Aan de noordzijde bevat ten ze LED-lampjes die reage ren op het verkeer en dan in golven meebewegen. Bovendien komt hier een 'lichtkrant' waarop teksten van maximaal dertig letters kunnen worden geprojecteerd. Het is de bedoeling dat de inhoud van deze lichtkrant door Leidschen- dammers, Nederlanders of zelfs mensen van buiten ons land wordt aangeleverd via Internet. „Zodra er via Internet een nieu we tekst komt, verdwijnt de ou de", licht kunstenaar H. Muller toe. Lichtbeelden van Jan van der Horns Een van de lichtobjecten van Jan van der Horn die volgende week het Meermanshofje met zijn kunstwerken zal opsieren. leiden cees van hoore Het Meermanshofje in Leiden zal er volgende week nog schil derachtiger uitzien dan ge woonlijk. Tegen het vallen van de avond zullen de vensters zijn veranderd in idyllische woenstijnlandschappen en sprookjesachtige beelden. Kun stenaar Jan van der Hom, die ooit de Jordaan omtoverde tot een oase uit Duizend-en-één- nacht, exposeert van 1 tot en met 9 november in dit hofje zijn lichtwerken, dia's waarop door hem zelf geënsceneerde en gebeeldhouwde omgevin gen zijn te zien. Van der Hom creëert als fo tograaf zijn eigen werkelijk heid. In zijn atelier construeert hij bloemen, planten en bergen die tegen een wonderlijk en he mels licht zijn gezet. Plekken waar je soms in droom vertoeft maar die wegglijden uit je waarnemingsvermogen wan neer je je ogen opendoet en je alleen weer het gebarsten pla fond van je slaapkamer ziet. „Eigenlijk is het een heel po pulaire methode die ik han teer", zegt Van der Hom. „Je kent die lichtbakken waarmee ze reclame maken voor patat en dure make-up. De afbeel dingen krijgen daardoor meer diepte. Die bakken gebruik ik ook. Ik maak bepaalde tafere len in mijn atelier, fotografeer die en plaats ze dan in die bak ken. Een zandhoopje op de ta fel wordt bij mij een woestijn waar 's nachts de Victoria Regi- na bloeit. Omdat het licht hier in Holland van bovenaf op de mensen en de dingen valt, krij gen ze vaak vrij scherpe con touren. Schilders als Ruysdael en Van Goyen konden daar mooi mee manipuleren en ga ven die luchten een geheimzin nige glans. Ik doe dat ook in mijn fotowerk, maar op een to taal andere manier. Je hebt van dat tracing fotopapier. Als je dat strak trekt en er licht van onderen op laat schijnen, krijg je, heel gek, een soort oceaan. Terwijl ik eigenlijk een vijvertje wilde hebben. Maar dan pak ik dat gegeven op en ga ik ermee aan het werk. Ik hou van het droomachtige. Van de zonson dergang. Maar ook van het op komen van het eerste licht. Van het moment dat de wereld nog een beetje geheim is. Als je in dat Meermanshofje gaat kijken, weet je even niet wat je ziet." „Kijk, je hebt fotografen die uren lang wachten tot de licht val is zoals ze willen. Ik maak die lichtval en het decor zelf. Daarbij werk ik op een theatra le manier. Ik vind het ongeloof lijk boeiend dat een bloem 's nachts bloeit. Schoonheid in het verborgene, misschien gaat het me daar wel om. Mijn tante Anna heeft in het Meermans hofje gewoond. Ik weet nog dat ze er aan de pomp water ging halen. Vanuit die betrokken heid ga ik daar exposeren. Al wandelend door het hofje, kun nen de mensen zien wat ik maak. Het gebeurt allemaal vrij rustig. Men is daar toch een beetje angstig voor massa's mensen." Aan de lichtbeelden van Van der Hom zal het niet liggen. Ze ademen rust, maar het is een rust die niet doods is of rigide. Bij het kijken ernaar heb je toch soms het gevoel dat je in je arm moet knijpen om wak ker te worden uit een droom.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1997 | | pagina 19