'Homohuwelijk geeft misplaatst gevoel van gelijkheid' Dienaren Kerk Samenleving Klankbord Vraag en Aanbod voor Derde Wereld Songs of Praise in Katwijk WOENSDAG 29 OKTOBER 1997 Joden sturen aan op compromis jeruzalem De dreigende breuk tussen liberale joden in de Vere nigde Staten en ultra-orthodoxe joden in Israël is voorlopig van de baan. Liberale rabbijnen zagen er gisteren vanaf om zich bij hel Israëlische Hooggerechtshof te beklagen over een omstreden wet op de overgang tol het jodendom. Zowel de liberale als de ultra-orthodoxe joden hebben zich neergelegd bij een 'wapen stilstand' van drie maanden. Daardoor heeft de speciale rege ringscommissie die zich over de kwestie buigt tot 1 januari vol gend jaar de tijd om met een compromisoplossing te komen. Een eerdere bemiddelingspoging mislukte. Bij de strijd gaat het met name om een wetsvoorstel dat de overgang tot het joden- I dom regelt. Overgangen die in Israël onder verantwoordelijkheid van een niet-orthodoxe rabbijn plaatsvinden, zouden volgens de wet illegaal zijn Zulke mensen zouden in Israël niet voorerken ning ais jood in aanmerking komen. Bij overgangen buiten Israël is dat wel het geval. Weerstand tegen 'merk' Bonifatius creditonDe poging van een handelaar om de naam van Bo nifatius als handelsmerk te registreren, is in het geboortedorp van de heilige op weerstand gestuit. De gemèenteraad van Cre- diton, dal in hel Britse Wessex ligt, heeft bezwaar gemaakt tegen de registratie van het handelsmerk voor kleren, schoeisel, spelle tjes, speelgoed en alcoholische dranken. Bonifatius mag, net als alle andere heiligen, niet 'gemonopoliseerd' worden, zei de plaatselijke predikant. ,,Hij is er voor iedereen." Volgens de voorganger is in Crediton 'verontrust, maar ook met verwarring' op de plannen vari de plaatselijke zakenman Andrew Haigh ge reageerd. De Benedictijner monnik Winfried, die rond 675 werd geboren, kreeg in 719 van de Heilige Stoel de naam van de Ro meinse martelaar Bonifatius. Twee jaar daarvoor had hij enige tijd in Wijk bij-Duurstede doorgebracht. Later werd hij missie bisschop van Duitsland. In 753 liet Bonifatius zichzelf tot bis schop van Utrecht benoemen. Zijn ideaal was de bekering van de Friezen. Maar op 5 juni 754 werd hij te Dokkum vermoord. Honderden Tibetanen demonstreerden gisteren voor de Chinese am bassade in Washington. Ze protesteerden tegen de vervolging van religieuzen in Tibet door de Chinese bezetter. De demonstranten brandden kaarsen en zongen 'The prayer of World Truth', geschre ven door de Dalai Lama. foto ap u tdeLeidsch Dagblad ANNO 1897 Vrijdag 29 October NOORDWIJK In de gisteravond gehouden zitting van den gemeenteraad is o.m. besloten den Krochtweg, die wegens meerdere bebouwing dringend verbetering eischt, te bestra ten. LEIDEN Gisteren riep een turfschipper, willende aanleg gen in de vaart Rijn en Schie. nabij de voorm. Witte Poort, een anderen schipper aan om even te verhalen ten einde ruimte te maken. Daar hij geen antwoord kreeg en de nacht lantaarn nog brandde aan den mast. keek hij in de kajuit en vond den schipper bewusteloos, natuurlijk weer door het slui ten van het luik en het branden van een briquet. De man werd per brancard naar het ziekenhuis gebracht. LEIDEN Van den heer J.Th.E. Canneel, vice-consul der Zuid-Afrikaansche Republiek, te 's-Gravenhage, zijn, ten be hoeve van 's Rijks Ethnographisch Museum, te Leiden, de na te noemen voorwerpen uit de Zuid-Afrikaansche Republiek ten geschenke ontvangen, te weten: Een ketting, door kaffers uit één stuk hout vervaardigd; drie armringen-, een horentje voor het bewaren van snuif; twee sierlijk gesneden beveili- gingsdoppen van kaffers, bij het nederhurken op den grond gebruikelijk; een schortje, door kaffermeiden gebruikt ter be dekking; twee vruchten van den Boabab of Cremortartboom; twee lansen. Aan den schenker is de dank der Regeering be tuigd. ANNO 1972 zaterdag 28 oktober LEIDEN Vijfenveertig jaar geleden werd de Leidse Politie Sport Vereniging opgericht. Bij het inleidend woord tot de feestavond waarmee dat negende lustrum gisteravond in de Doelenkazerne werd gevierd, liet LPSV-voorzitter D.J. Verzij den nog even speurend het oog gaan over de jaren dat de ver eniging bestaat. Met genoegen blikte hij terug op hetgeen de LPSV in de naoorlogse jaren in sportief, maar vooral organisa torisch opzicht tot stand heeft gebracht. Hij dacht met name terug aan het fameuze zeven-landen-politie-toernooi in 1947 en het Europese politievoetbaltoernooi in 1957, die beide door de LPSV waren georganiseerd. Tot slot zei de heer Ver zijden dat het hem met vreugde vervulde dat politiemensen ondanks het steeds sterker toenemende terrorisme, de agres sieve criminaliteit en de steeds groter wordende verkeersin tensiteit nog tijd vonden om (met plezier) sport te bedrijven. Uit handen van LPSV-secretaris Joop Westbroek ontving de heer Verzijden de LPSV-speld van Verdienste, voor het feit dat hij al 25 jaar deel uitmaakt van het bestuur van de Leidse Politie Sport Ver eniging. De heer Westbroek roemde de kwa liteiten van de heer Verzijden als organisator en als sportman (Hoofdinspecteur Verzijden was captain van de Nederlandse politie scherméquipe die in de jaren zestig beslag legde op het Europees kampioenschap). leiden «henk van beek pablo cabenda Woordvoerders van de rege ringspartijen PvdA, WD en D66 hebben gisteren in de Tweede Kamer positief gereageerd op het advies van de commissie- Kortmann om het huwelijk open te stellen voor homo seksuele en lesbische paren. De woordvoerders van de drie frac ties willen dat het kabinet zo mogelijk nog deze regeringspe riode met een wetsvoorstel komt. Als het advies wordt op gevolgd worden homoseksuele paren wettelijk gelijkgesteld aan de heteroseksuele. Zo krijgen homoseksuele partners dezelfde rechten over een kind als een biologische vader of moeder. De christelijke fracties gruwen bij de gedachte aan een vol waardig homohuwelijk, terwijl de belangenbehartigers van ho moseksuele mannen en vrou wen het initiatief toejuichen. De discussie wordt al jaren ge voerd in Nederland en ook in de Leidse regio luidt de vraag: moet een homohuwelijk kun nen? Marloes van Haagen, eigenaar 'De Bruidshoek' in Leiden: „Je kunt aan de buitenkant niet zien of iemand homoseksueel is, maar ik heb geen problemen met een homohuwelijk. Als een man per se in een trouwjurk wil, vraag ik wel of het passen bui ten de openingstijden kan ge beuren. Niet iedereen is ervan gecharmeerd." M.J.A. van Mourik, voormalig hoogleraar privaatrecht aan de Rijksuniversiteit Leiden: „Ik vind het uiterst onwenselijk als een paar gefrusteerde ho mo's zich tot doel heeft gesteld het huwelijk om zeep te helpen om hun eigen relatie te verhef fen. Het geeft een misplaatst ge voel van gelijkheid. Internatio naal gezien is het onverstandig om het traditionele huwelijk eenzijdig af te schaffen. Het on derscheid tussen relaties van homoseksuelen en man-vrouw relaties is cultuurhistorisch ge rechtvaardigd omdat homo's geen kinderen kunnen krijgen. Ik vind dat met de tengels van het huwelijk moet worden afge bleven. Vooral als er kinderen bij betrokken zijn. Een kind weet dat het genetisch ergens anders hoort. Dat voelt wanneer het te maken heeft met zijn of haar biologische ouders. Als ho mo's kunnen trouwen is het al leen maar om populair te doen bij het homofiele volksdeel." H. Fase, ambtenaar van de burgerlijke stand in Leiden: „Dit is een vraagstuk voor de politiek. Mijn mening doet er niet toe. Als ik die vertel, wordt dat gezien als de mening van de hele burgerlijke stand. Wij moe ten slechts nieuwe wetgeving uitvoeren. Ik heb wel een me ning, maar die vertel ik niet." Mark (27), steward, vriend van Koen (26): „Koen kan niet goedkoop mee- archieffoto anp reizen met de vliegtuigmaat schappij waar ik werk, want we hebben zelfs geen samenle vingscontract. Terwijl hij drie jaar geleden al bij me is inge trokken. Dat vonden we al een grote stap. We hebben altijd zo iets gehad van: 'Is het uit, dan is het uit'. Maar wat mij betreft mag iedereen trouwen. Ik ben er cdleen persoonlijk niet zo'n voorstander van, ook niet bij hetero's. Het huwelijk staat voor mij voor eeuwige trouw en vol gens mij kan dat niet in een moderne relatie. Maar ik vind het perfect als het homohuwe lijk er komt in het kader van de emancipatie. Ik ben niet zo voor het adopteren van kinderen door homostellen. Ik geloof dat kinderen zich toch moeten identificeren met beide ouders. Maar volgens mij denkt Koen daar weer anders over." J.H. ten Hove, arts en wethou der cultuur en recreatie in Kat wijk: „Geen enkele homofiele relatie is gelijkwaardig aan een huwe lijk tussen man en vrouw. Het huwelijk is nooit bedoeld voor mensen van dezelfde kunne. Ik vind dit een hele verkeerde ont wikkeling. Er bestaat bij mij een bepaalde weerstand tegén vanuit een christelijke opvat ting. Die hele discussie over het homohuwelijk heeft alleen zin als je ervan uitgaat dat er een gelijkwaardige intieme relatie tussen mannen onderling en vrouwen onderling kan bestaan. Met de Bijbel in mijn achter hoofd zeg ik dat dat helemaal niet kan. Voor mij is de bijbelse waarheid, de hele waarheid, en daar kan je niet van afwijken." R. Frede pastoor van de Oud- Katholieke Kerk en secretaris van het Leidse C.O.C.: „Er is niets in de Bijbel dat te gen een homohuwelijk pleit. Natuurlijk staat er dat twee mannen geen omgang met el kaar mogen hebben. Maar de Bijbel is niet een soort kook boek waarin alles letterlijk moet worden genomen. De dingen waar het in de Bijbel wezenlijk over gaat, daar gaat men aan voorbij. Voor elkaar zorgen en elkaar beminnen. Ik woon al ja ren samen met een man en bij na de hele gemeente weet dat ook, maar niemand maakt daar een probleem van. Mijn homo zijn en mijn werk als pastoor vormen geen tegenstelling maar vormen een volstrekt natuurlij ke combinatie. Wij hoeven niet zo nodig meer te trouwen, want we hebben de praktische zaken al met de verzekeringen gere geld. Maar ik kan me wel in het voorstel vinden. Er is bij ons in de synode een discussie daar over gaande waar ik ook actief aan deelneem. Er is bij ons nog geen sprake geweest van huwe lijkse inzegeningen. Wel van an dere diensten voor niet-huwe- lijkse relaties die aanbevolen worden in Gods genade. Maar mocht het homohuwelijk er ko men dan zal ik zeker geen moeite hebben om de inzege ning te verrichten." KANTOOR Rooseveltstraat 82 071 -5356 356 Postadres: Postbus 54, 2300 AB Leiden ABONNEESERVICE Abonnementen 071-5128030 Geen krant ontvangen? Bel voor nabezorging: Ma. t/m/vr. 18.00-19.30 uur en Zaterdag 10.00-12.00 uur 071-5128030 DIRECTIE B. M. Essenberg, J. Kiel (adjunct) HOOFDREDACTIE J.G. Majoor, f. van Brussel (adjunct) REDACTIE J. Rijsdam, chef redactie nieuwsdienst/kunst J. Preenen chef red. Groot Leiden AJB.M F. Blok, W F Wegman, chef red Duin en Bollenstreek W. Spierdijk, chef sportredactie T. Brouwer de Koning chef Rijn-en Veenstreek Familieberichten: 023- 5 023-5 Redactie: 071-5 Hoofdredactie 071-5 ADVERTENTIES Maandag t/m vrijdag van 8.30 tot 17 071-5ha RUBRIEKSADVERTENTIES Maandag t/m vrijdag Vi 071-5 ABONNEMENTEN bij vooruitbetaling: per maand (acceptgiro) per kwartaal (acceptgiro) per jaar (acceptgiro) Abonnees die ons een machtiging verstrekken tot het automatisch afsc^ van het abonnementsgeld, ontvangc korting per betaling. VERZENDING PER POST per kwartaal (NL) LEIDSCH DAGBLAD OP CASSETTE6 Voor mensen die moeilijk lezen, slee! ogen hebben of blind zijn (of Voor inforn jrCesprokei IC Lectuur, Crave) iV K N ■Hi HUIZE ,eri,le o»ie< ONGEVALLENDIENST Rijnland Ziekenhuis, vestiging St. Elisabeth: 24 u. per dag. Diaconessenhuis: maandag t/m vrijdag 08.00-17.00 u. (uitgezonderd feesti j Academisch Ziekenhuis zaterdag 13 00 t/m dinsdag 13 00 en vanaf woensdag 13 00 t/m vrijdag 13.00 u Rijnland Ziekenhuis, vestiging Rijnoord geen ongevallendienst BEZOEKUREN DIACONESSENHUIS (tel. 071-5178178) dagelijks 14 30-15.15 u en 19 00-19 45 u Verloskunde en Gynaecologie naast de gewone bezoektijden, voor partr bovendien van 10 30-11 15 en van 19.45-21 00 u Special Care Unit 10 30-11 00 u., 15 00-15 30en 19 00-19 30 u en na Kinderafdeling 10.30-12 .00 en 14 00-19.00 u. (ouders de gehele dag), r RIJNLAND ZIEKENHUIS vestiging St. Elisabeth (tel. 071-5454545) dagelijks 14 00-15 00 u. en 18 30-19 30 u klasse I daarnaast ook 1115 -12 00 u Verloskunde en Gynaecologie: 14.30-15 30 u en 18.30-19 30 u. (voor partnei 21.00 u.). Kinderafdeling: 14.30-19.00 u. (voor ouders de gehele dag). Afdeling Hartbewaking (CCU) en intensive care (IC): 14.00-14.30 en 18.30-19 RIJNLAND ZIEKENHUIS vestiging Rijnoord (tel. 0172-463131): bezoek is bijna de gehele dag welkom, behalve tussen 12.1 14.00 u. Geopend van maandag 7.00 tot vrijdag 19 00 u ACADEMISCH ZIEKENHUIS (tel 071-5269111) bezoektijden Intensive Care-afdelingen, Beenmerg transplantatie en Neonatologie op aanvraag c.q. in overleg met de verpleging, overige afdelingen 14 15-15 00 en 18 30-19 30 u met uitzondering van Endocrinologie en Stofwisselingsziekten 14 00-17.00 en 19 00-21. OOu. Infectieziekten en Interne Geneeskunde 15 00-19 30 u Kinderneurologie/Neurochirurgie 15 30-16.30en 18 30-19 30u ('savondsn di voor kinderen onder 12 iaar) Klinische Oncologie. 10.30-12 30 en 14 15-20 OOu Maag-, darm- en leverziekten 14 15-16 00 en 18.30-19.30 u. Neurologie 14 30-15 15 en 19 00-20 00 u Nierziekten/Niertransplantatie 14 00-17 OOen 19.00-21 OOu. Verloskunde: 14 15-15 00 en 18.15-19.00 u. (voor partners en eigen kinderen|V overleg.) voorgangers geportretteerd binnen de muren van hun 'werkruimte' L O F O LEIDSCH DAGBLAD (Opgericht 1 maart 1860) 'Mes snijdt aan drie kanten bollenstreek monique witteman Betrokkenheid bij mensen, die het minder hebben. Dat was het centrale thema van de informa tie-avond die de Impulsgroep Diakonie van het dekenaat Bol lenstreek gisteren in Lisse orga niseerde. J. de Groot van de werkgroep 'Vraag en Aanbod' Hillegom gaf tijdens die bijeen komst een presentatie van zijn werk aan de verschillende verte genwoordigers van de kerkpa- rochies in de streek. Volgens De Groot 'snijdt het mes aan drie kanten'. „Mensen uit de streek kunnen zo hun ou de spullen kwijt, in de weten schap dat ze goed gebruikt wor den. Dat materiaal wordt door werklozen gerepareerd. Zij leren daar weer van en vergroten dus hun kans op een baan. Het ge reedschap sturen we naar lan den, waar het hard nodig is. Die mensen hebben er dus echt iets aan, zij kunnen er weer hun brood mee verdienen." De stichting Vraag en Aanbod is ontstaan in Tilburg, tien jaar geleden. Inmiddels zijn er door het hele land veertig reparatie centra. De Groot repareert zelf niet, hij zamelt in: fietsen, naai machines, boormachines, voet ballen, computers (met harde schijf), rolstoelen..." En daar mee heeft hij het druk, zo ver telde hij. „Soms ben ik wel hele dagen bezig met het ophalen van spullen, maar ik doe het graag. Vandaag komt de vracht wagen uit Tilburg, die zo'n vijf tig naaimachines, vijftien fiet sen, een paar vleesmachines, wat kruiwagens, een breimachi ne en een aantal kisten schroe ven en spijkers ophaalt. Als die straks weer helemaal in orde ge maakt zijn, wordt de hele lading verstuurd, veelal naar Afrika." De Hillegomse werkgroep be staat nu vier jaar, maar volgens De Groot zou het helemaal geen slechte zaak zijn als meer orga nisaties zich gaan inzetten voor de inzameling van materiaal voor de Derde Wereld. Immers, Hillegom is nog steeds de enige gemeente in de Bollenstreek die zich bezighoudt met deze ma nier van hulpverlening. De gezamenlijke evangelisatie commissie van de hervormde gemeente en de Gereformeerde Kerk in Katwijk houdt vanavond in de Katwijkse Oude Kerk een zangbijeenkomst om de Kerk hervorming te herdenken. Het thema is 'Door het geloof al leen'. Het christelijk gemengd koor 'Songs of Praise' uit Rotter dam, onder leiding van Renate Heemskerk, zorgt voor het mu zikale gedeelte, het orgel wordt bespeeld door Jaap van Rijn. De hervormde predikant W.J. Go- rissen leidt de bijeenkomst, die om 20.00 uur begint. Vanaf 19.50 uur is er samenzang. BEROEPINGSWERK NEDERLANDSE HERVORMDE KERK Beroepen: te Hallum (Finkum- Hijum): G. Koenders, kandi daat te Gieterveen. Aangenomen: naar Barneveld (wijk 5): D. Breure te Wilnis; naar Rotterdam-Centrum als predikant voor bijzondere werk zaamheden (pastoraat in het Oude Noorden): mevr. B. Goe- deking, wonende te Utrecht. GEREF. KERKEN VRIJGEMAAKT Beroepen: te Opende i.c.m. Surhuisterveen: G.J. Slotman, kandidaat te Zeewolde; te Burchterveld: M.A. van Leeu wen, kandidaat te IJmuiden. CHR. GEREF. KERKEN Bedankt: voor Heerde: H.H. Klomp te Nunspeet. GEREFORMEERDEGEMEEN- TEN Beroepen: te Zwolle: A. Bac te Bodegraven. EVANGELISCH LUTHERSE KERK Beroepbaarstelling: mevr. drs. E. Wenzel, Zur Alten Mühle41, 45481 Mühlheim an der Ruhr (Did). In de Haagse Schilderswijk staat de Ram- mandir, een hindoetempel. In de tuin ligt een vijver met een fontein en een beeld van Shiva. Dit is de plek waar geliefden el kaar de liefde verklaren. S. Ramdhani (65) is voorzitter, coördinator en priester van de tempel. „Anders dan bij veel andere godsdiensten, bepaalt de tempel bij hin does de hele samenleving. Sociale, maat schappelijke, culturele en religieuze aspec ten zijn ineengeweven. Wij gebruiken niet het Griekse woord 'religie', maar het woord 'dharma', dat staat voor onze gehe le levenswijze." De gebedsruimte binnen is uitbundig ver sierd. Aan de muren hangen kleurige pren ten en in nisjes staan de geschenken van bezoekers. Voorin is het altaar, met daarop witmarmeren beelden van bekende Go den. De Hindoes kennen eigenlijk één God, maar die heeft vele manifestaties en miljoenen namen. „Deze manifestaties zijn voor de helft mannelijk en voor de helft vrouwelijk. Alleen wanneer mannelij ke en vrouwelijke krachten aanwezig zijn, kan iets volledig zijn", aldus Ramdhani. „In de vedische (prehistorische) tijd waren mannen en vrouwen gelijk. Enkele man nen hebben in de Middeleeuwen de Heili ge Boeken verkeerd vertaald en geïnterpre teerd en zo regels ingevoerd die de vrijheid van vrouwen beperken." Een vrouw als priester is meestal ondenkbaar. Bij de ge meenschap van Ramdhani echter volgen drie vrouwen de priesteropleiding. Ramdhani zelf kon ook niet zonder meer priester worden. In Suriname was hij 18 jaar tempelsecretaris. Maar hij kwam uit de kaste der priesters (de Brahmane I en mocht geen ceremonies leiden. WelM kon hij in zijn jonge jaren veel kennis v, de Heilige Schriften opdoen doordat hi een tijdlang bij een Brahmaanse familiL woonde. In de jaren '70 kwam hij naarF derland. „Hier was toen een groot teko^ aan hindoepriesters. Omdat ik veel had G leerd bij de Brahmaanse familie, kon iljou remonies doen. Hij werd alsnog priest^ en besloot zich in te zetten voor de af- I schaffing van het kastenstelsel. „Daar if/J' den we een wereldwijd netwerk voor. KIS bepaalt het kastenstelsel alleen nog op Indiase platteland de dagelijkse gang v< zaken. De mensen durven daar niet vot zichzelf op te komen." Het stelsel stam de Middeleeuwen. Brahmanen hebber toen bedacht om hun macht vast te leg^e gen. „Terwijl de Brahmanen vóór de inm ductie van het kastenstelsel de grote zii,ai ners waren."

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1997 | | pagina 14