Laatste zeurgebeuren thuiswedstrijd Een schrijver heeft al gewonnen als het af is Fans laten Leidse Benno vallen Aantrekkelijk Textiel op Haagweg lachkoor: intens maar met dipjes Goed concept met matig resultaat Cultuur Kunst =SRHnroT77 UMUBPK m) 31 rstenkettingen en Halve Maan Pumps lingin Beatrix moet voor een hoofddeksel maar eens bezoek gaan bij Marianne jkind. Met haar elegante en nzinnige hoeden stal deze stenares gisteren de show ;ns de opening van de expo- 'Aantrekkelijk textiel' in het stcentrum Haagweg 4. ral haar hoge hoed van vilt zwarte veren is een streling r het oog. Leuk en droevig lijk. Vrolijke rouw. e tentoonstelling werd ge- nd door Jan Aarntzen,'die kostuumontwerper roem vergaard met de aankle- van de musical 'Annie ïtzen maakte er zich met Jantje van Leiden vanaf: na of vier zinnen wenste hij de nemende kunstenaars 'Be den vaart' en streek hij de ?loppe met inhoud op, :bij gadeslagen door een pedant kijkende barman een of andere soap-serie, figuur die kennelijk voor decorum uit de Amsterdam grachtengordel was opge- lijn vrouw breit de borden zegt Toon Hermans in een zijn conférences, waarin hij heeft over een gelukzalige Die zin flitste voortdurend onder mijn schedeldak, ir helemaal eerlijk is dat Er zijn op deze tentoon- ing, naast een hoop truttig- genoeg aardige zaken te Het papieren avondtoilet van Bernadette Drenth is beeld schoon. Dat vond ook wethou der Alexander Pechtold, die zich zo geïnteresseerd toonde als een huisnaaister op haar vrije dag. Ook de creaties van Ellen Kruger mogen er zijn: hoeden in de vorm van een theepot, een kop en schotel en een bruids taart. Hoeden die mooi zijn om te zien, maar nauwelijks draag baar. Maar dat hoeft ook niet bij kunst. Toch dwingen haar twee Tea time-hoeden meer bewon dering af. Eenvoudige, mooie gestileerde hoedjes, die doen denken aan de Charlestonmode uit de jaren twintig. Voorts veel gekke kleding stukken en byouterieën op deze expositie, zoals daar zijn de borstentas en de borstenketting van Petra Hartman, de met kunstbont versierde petten van Ans Wesseling en de Halve Maan Pumps van Renate Vol- lenberg. 'Aantrekkelijk textiel' is t/m 16 november te zien do t/m zo 13.00-17.00 uur in het Kunst centrum, Hagweg 4, Leiden. 'Zonnebloemen van Van Gogh zijn vervalst' Het aan Vincent van Gogh toegeschreven schilderij De Zonnebloemen dat in 1987 voor 75 miljoen gulden in handen kwam van een Ja panse verzekeringsmaat schappij, is naar alle waar schijnlijkheid een vervalsing. Dit zegt de Britse kunstexpert Geraldine Norman na een intensief onderzoek. Volgens haar is het doek „vrijwel ze ker" in 1901 door Claude- Emile Schuffenecker ge maakt naar het origineel van Van Gogh uit 1888. Schuffenecker kreeg in 1901 van de organisator van een tentoonstelling in Parijs de opdracht het origineel van De Zonnebloemen te restau reren. In een brief aan de fa milie Van Gogh beschreef de opdrachtgever hoe Schuffen ecker elke dag kwam, met een grote doos verf om be schadigingen te herstellen en losgeraakte stukjes verf weer vast te zetten. Nadat Van Gogh in augus tus 1888 een doek schilderde met veertien zonnebloemen, maakte hij een half jaar later een kopie voor zijn vriend en collega Gauguin. In een brief aan zijn broer Theo schreef hij dat de twee doeken op el kaar leken als twee druppels water. Hij meldde niets over een derde doek. Dat dook op tijdens de expositie in Parijs in 1901. De eigenaar was Schuffenecker, A.F.Th, van der Heijden wint Generale Bank Literatuurprijs amsterdam monique brandt Schrijver A.F.Th, van der Heij den herinnert zich nog goed hoe de auteur Belcampo ooit blij als een kind ronddanste en juichte toen deze werd onder scheiden met een literaire prijs van maar liefst drieduizend gul den. Dat was jaren geleden, in de tijd dat er nog geen sprake was van de glamour en glitter die gepaard gaat met de huidige literaire prijzenslag. Van der Heijden, auteur van de magi strale romancyclus De Tandelo ze Tijd heeft zojuist in Hanneke Groentemans tv-programma De Plantage voor zijn boek Onder het Plaveisel het Moeras de Ge nerale Bank Literatuurprijs in de wacht gesleept. Maar zelfs het geldbedrag van een ton, een goed glas cham pagne en de welgemeende loftuitingen van juryvoorzitter Marcel van Dam - 'virtuoos ge schreven, de schrijver bereikt de toppen van zijn stilistisch ver mogen, onvergetelijk' - kunnen hem niet tot een vreugdedansje verleiden. ,,Ik ben nu eenmaal niet zo uitbundig", zegt hij als de opwinding rond de uitrei king enigszins bedaard is. „Ik ben natuurlijk heel blij en ver eerd, maar voel me niet geroe pen in gejoel los te barsten." Voor gejoel is er misschien ook te veel vooraf gegaan aan de uiteindelijke uitreiking van deze opvolger van de AKO Lite ratuurprijs. De schrijver had voor de twee afzonderlijke de len die samen het derde deel van De Tandeloze Tijd vormen - Het Hof van Barmhartigheid en Onder het plaveisel het Moeras - maar liefst twee plaatsen op de zes boeken tellende shortlist toebedeeld gekregen. Aanvan kelijk was hij echter niet van plan tijdens de uitreiking te ko men 'zitten hunkeren naar een ton'. 'Nominatie-moeheid' en aversie tegen het fungeren als een 'levend reclamebord' voor een sponsor deden hem beslui ten niet te gaan. Volgens de auteur loopt het de spuigaten uit met de tijd die hij aan prijzen moet besteden. „Het is allemaal extra werk, werk dat je van het schrijven af houdt. Als genomineerde sta je wekenlang in het centrum van het speculatiecircus. Word je winnaar of verliezer? Persoon lijk vind ik dat een schrijver al heeft gewonnen als het boek af is, als het materiaal is overwon nen." Omdat zijn afwezigheid de uitreiking fiks in de war zou stu ren, bereikte hij uiteindelijk een compromis. Samen met zijn zoon Tonio volgt Van der Heij den het live-programma in het nabijgelegen B W-café op een monitor. Sonja Barend, die de uitreiking vorig jaar nog buiten op het Damrak versloeg omdat de oorspronkelijke locatie, de Beurs van Berlage vanwege een bommelding moest worden ontruimd, volgt het programma dit keer aangenaam 'rustigjes' vanaf de tribune. Met het oog op die roerige uitzending heelt de VPRO overigens een zaal bij het nabijgelegen Artis afge huurd. Je weet maar nooit. Maar alles gaat zoals het gaan moet. Met een lege stoel ponti ficaal in beeld ontstaat een aai dig gesprek tussen de lichtelijk gespannen genomineerden K. Schippers, Elsbeth Etty, Marcel Möring en Arthur Japin. Als Marcel van Dam na veel dralen de winnaar bekend maakt, wordt 'Adrie' in allerijl opge trommeld. „Mijn gedachten zijn bij dat andere prachtige boek, maar ik ben zeer vereerd", al dus de schrijver, die na de uit zending verklapt dat hij de prijs niet meer had verwacht. Van der Heijden beseft dat zijn 'actie' veel scheve gezichten heeft opgeleverd. „Maar dat is wel weer gecompenseerd door de extra aandacht die er hier door aan de prijs werd besteed. Dat is voor de sponsor dat toch weer mooi meegenomen." erste Frankenstein duikt op ij haag De eerste film over Frankenstein is in de Verenigde aten teruggevonden. De film, met de acteur Charles Ogle in de [van het monster, dateert uit 1910. Volgens de Italiaanse tele- iie gingen de historici van de filmkunst ervan uit dat de film, larvan het bestaan wel bekend was, verloren was gegaan, aar een anonieme verzamelaarster uit de staat Wisconsin eek een kopie in haar bezit te hebben. Zij heeft de kopie, die in ïfecte staat verkeert, aan een filminstituut overgedragen, dat film van vijftien minuten in november zal vertonen. angocomponist Exposito overleden enos aires Virgilio Exposito, de Argentijnse pianist en compo st van tango's, is zaterdag op 73-jarige leeftijd in Buenos Aires n een hartaanval overleden. Samen met zijn oudere broer jmero schreef hij zo'n 800 tango's, waarvan Maquillaje, Chau, iva mas, Farol en Fangal het bekendst zijn geworden. Exposi- i bleef vrijwel tot zijn dood actief. Vier jaar geleden bracht hij n plaat uit waarop hij voor het eerst zijn eigen composities 'ig- ordtprijs Otterspeer en Goedkoop irdrecht De Dordtse Academie heeft de Dordtprijs voor de ografie 1997 toegekend aan Willem Otterspeer en Hans Goed- iop voor hun biografieën van respectievelijk Bolland en Her- an Heijermans. De prijs wordt tweejaarlijks toegekend aan de ste oorspronkelijke Nederlandse biografie van een persoon e van belang is of is geweest voor de cultuur van nederlandsta- e gebieden. De twee winnaars delen de prijs van f25.000. De ijs wordt op 7 november uitgereikt in de Statenzaal van het Dfcomplex in Dordrecht. muziek recensie lidy van der spek e Messe' door het Bachkoor Holland tiet Concertgebouw Kamerorkest, di- I Matthias Janz, m.m.v. Jeanneke van sopraan, Sylvia Schlüter, alt, Achim 'ein, tenor en Tom Sol, bas. Gehoord 15/10 in de Pieterskerk te Leiden. irdagavond zong het Bach- r Holland voor het eerst on- de nieuwe (gast) dirigent thias Janz. Dit koor is na ja- ange samenwerking in r- en tegenspoed vergroeid zijn dirigent (Charles de ff), inclusief zijn visie. Een eel nieuwe confrontatie ft op z'n minst schokerva- en opleveren. Daar was vankelijk toch weinig van te ken. Het eerste 'Kyrië' dat ct met een overweldigende leeuw om erbarmen aan- gt, verloopt vlekkeloos, maar ïgt weinig nieuws, tenmin- als we matheid niet onder uws' willen rekenen. Het ie articuleert nergens, door- :kt niets. if de muziek zelf zorgt voor ommekeer, beukende pau- stuwend tempo, oplaaien- dynamiek, in het 'Gloria' dt God in de hoge hevig ge- d. Door het hele werk heen trompetten en pauken wak- Ichudders en vreugdeberei- e. Een 'Resurrexit' (Hij is op- aan) lijkt dan ook onvoor- paar zonder deze schallen- pvocatieve instrumenten, het Kyrië komen allerlei bij- dere momenten die van een pkelend elan doortrokken Opvallend zijn de zwevend te pianissimi; als engelen- k in het Gloria 'et in terra vol schroom en inkeer in Qui tollis peccata mundi', gevangen in een waas van mys terie in 'Et incarnatus est', dra matisch in 'Crucifixus', met gro te verwondering in het adagio 'Et expecto resurrectionem'. Al deze voorbeelden zijn van een overtuigende verstilde schoon heid. De alt Sylvia Schlüter benut de ruimte die haar door Janz gege ven wordt optimaal. Met een enkele hemelsblauwe, ijle pen seelstreek zingt zij het 'Agnus Dei qui tollis peccata mundi' tot een transparant aquarel, tot een wereldwonder van de hoogste orde, eindeloos mooi. Die helderheid en eenvoud heeft ook Tom Sol in zijn zeer moeilijke bas-aria's. De sopraan Jeanneke van Buul zingt met groot gemak haar aria's en du etten, maar zij heeft nog weinig diepgang. De tenor Achim Kleinlein bekoort (nog) niet; de goede intentie is er, maar zijn stem is nogal eens schel en in het hoge register heeft hij moei te met intoneren. Het Concertgebouw Kameror kest moet ook aan de verander de tempi wennen. Zo is de vioolsolo van Johan Kracht be paald te snel om betekenisvolle accenten te leggen. Het geza menlijk coloriet is licht en mooi op elkaar afgesteld. Jan Kou- wenhoven bespeelt de d'amo- re-solo in het 'Qui sedes' zeer intens, met een glanzende war me toon. Ook de fluit in combi natie met het orkest geeft een bepaalde sensatie door het sa men licht scanderend opgaan. Een uitvoering niet zonder klei ne dips, maar van een intens gehalte onder een elegante, maar niet altijd even exacte di rectie. 'Zeg, René, wat slijm jij toch met die burgemeester theater recensie Wijnand Zeilstra 'De rode kamer' van en door 'Echte Mannen'. Spel en tekst: Rik Hoogen- doom en Bruun Kuyt. Gezien: 25/10, Kapelzaal Leiden Bij de 'Echte Mannen' is het hiernamaals niet in een hemel en een hel onderverdeeld, maar in vergetelheid aan de ene kant en het herinnerings tehuis aan de andere kant. Waar je na je dood terecht komt, hangt af van het aantal mensen op aarde dat nog aan je denkt. Bruun Kuyt en Rik Hoogendoorn, samen het ge legenheidsduo Echte Mannen, plaatsen Stalin, Trotzki, de laatste tsaar en Raspoetin in het hiernamaalse tehuis, waar bij gebrek aan ruimte de schaarse kamers moeten wor den herverdeeld. Dat levert natuurlijk strijd op, die de beide cabaretiers met veel spelplezier op de bühne brengen, liet geheel wordt bo vendien gepresenteerd als de geschiedenisles van een keurig neutrale wetenschapper die slechts probeert te duiden. Opvallend afwezig in het ten tonele gevoerde rijtje persona ges is Lenin. Zijn ziel zit name lijk nog gevangen in het gebal semde lijk in het mausoleum op het Rode Plein. Dus wordt Trotzki naar de aarde gestuurd om de ziel van Lenin op te ha len. Dat resulteert bijvoor beeld in een gekke taxirit met een komische confrontatie tussen mensen en geesten. Het concept is eigenlijk origi neel en leuk, de voorstelling valt desondanks uiteindelijk tegen. Zo wordt er opvallend weinig gelachen. Aan de inzet en podiumervaring van Bruun Kuyt en Rik Hoogendoorn ligt het in elk geval niet. Het ver haal zelf hangt te veel in de lucht. Wat moeten we nu nog met de Russische tsaar en diens revolutionaire opponen ten?! Inhoudelijk is het gege ven zeer mager, een politieke dubbele bodem is heden ten dage volstrekt afwezig en los van geestige situatiegrapjes blijkt de humor van het geheel onvoldoende aan te slaan. De laatste aflevering van het Zeurgebeuren, zoals al tijd weer onder de laconie ke supervisie van 'Dikke Deur' René Vallentgoed (Pipo Koeien!!!), mag een succes worden genoemd. Het gezever over de pro motie van Leiden was dan misschien niet echt inte ressant, filmregisseur en programmamaker Theo van Gogh, de dichter Ad de Waard en de roemruchte Chris Koene Band maakten de avond tot een prettig sa menzijn voor de Leidse in crowd. leiden cees van hoore Directeur Steef Engelsman van het Rijksmuseum voor Volken kunde en burgemeester Goe- koop legden voor een handjevol intimi duidelijk en helder uit hoe goed het was om Leiden te promoten en dat het allemaal zo soepeitjes verliep. Vallent goed vroeg zich voor het front van de twee heren af of de Leid se burger daar nu enig revenue van zou hebben, maar op die vraag kreeg hij niet echt ant woord. Hier en daar werden de twee notabelen bestookt door kriti sche vragen, maar echt het mes op de keel, nee, dat kregen ze niet. Kan ook niet. De mensen die gisteravond in de discotheek In Casa aanwezig waren, vinden Leiden allemaal al erg gezellig, Theo van Gogh in In Casa: 'Leiden is een gat, ik ben blij dat ik in Amsterdam woon'. foto taco van der eb dus van enig weerwerk was geen sprake. Nee, het gaat erom een Theo van Gogh te overtui gen. Hij vroeg aan Vallentgoed of hij hem drie goede redenen kon geven waarom hij naar- Lei den zou komen. Vallentgoed moest het ant woord schuldig blijven. Hij bromde dat je er zo gezellig een biertje kon drinken. Waarop Van Gogh antwoordde dat hij het woord 'gezellig' een van de naarste woorden uit de Neder landse taal vond. „Leiden is een gat, ik ben blij dat ik in Amster dam woon. En wat slijm jij toch met die burgemeester. Moet je soms ergens subsidie voor heb ben? Ja, jij vindt het als semi- bekende Nederlander natuurlijk wel leuk dat je hier allemaal van die pygmeeën om je heen hebt verzameld, van die figuren waar je bovenuit kunt steken." Vallentgoed was niet aangc slagen. Hij bleef onaantastbaar voor eigen gemeente, net zoals burgermeester Goekoop en Steef Engelsman, die bovendien nog eens bijval kregen van de claque Labruyère en Chris Vei - plancke, welke laatste als pro motor van Leiden natuurlijk niet het kind met het badwater wilde weggooien. Fotograaf Peter Horree ver haalde van zijn wederwaardig heden tijdens zijn reizen door verre streken. Hij vertelde over een berenjacht die hij onlangs had meegemaakt in Canada. Al lemaal best interessant, maar jammer, die jongen is geen ver teller. Kortom: de avond werd we derom op grandioze wijze gered door de Chris Koene Band, de formatie die voortdurend de stuwende kracht is geweest ach ter het Zeurgebeuren. Samen met muziekgangster Aad van Pijle (basgitaar), routinier Jan de Ligt (saxofoon) en drummer Bobby Langenberg wist Koene de vonk in het kruitvat te krij gen. Ook de dichter Ad de Waard oogstte veel applaus. Hij las eerst drie tedere gedichten voor om daarna te eindigen met een scabreus vers over de snee van Tante Kee. Dat laatste ge dicht ging er bij de aanwezigen in als koek. En ja, zo werd hel gelukkig toch nog een beetje echt Leids banaal. Wat een grootste avond moest worden met honderden feest gangers, liep zaterdag uit op een domper van jewelste. Slechts een handvol vrienden en bekenden was komen opdra ven om in het Anthoniusclub- huis samen met Leidse Benno diens eerste lustrum als 'artiest' te vieren. Welgeteld 14 mensen 'bevolkten' de grote zaal van het Anthoniüsclubhuis toen Benno himself - als zanger een beetje een cult-figuur in het Leidse - de avond inzette. Nog niet het dubbele daarvan - 23 mensen om precies te zijn - luidden twee uur later de party met Leidse Kees weer uit. In de tus sentijd hadden andere zangers van het levenslied zoal Arthur van Steyn en Marcel nog gepro beerd de zaal wat op te war men. Dat lukte niet echt. Toen yan Steyn, een talent overigens, na vijf nummers op merkte 'helaas weg te moeten omdat er nog een optreden in Scheve ningen wachtte', riep een dame uit het publiek spon taan 'we gaan mee'. Gelukkig voor Benno voegde ze niet de daad bij het woord, maar nam wat later vrolijk deel aan de po- Met sombere blik tuurt Leidse Benr lonaise van acht man/vrouw, onder leiding van Leidse Kees. Dat was dan weer het voor deel van zoveel ruimte; het ke ren ging gemakkelijk. Maar i de Mare af om te zien of er nog fee Benno, die zijn pr niet echt goed had gedaan danwel zijn populariteit schromelijk had overschat, bleef natuurlijk wel met de brokken zitten. Hij had gangers op komst zijn. foto taco van der eb 200 kaarten raison van 20 gul den moeten verkopen om uit de kosten te komen. De expositie 'Aantrekkelijk textiel' in het gebouw Haagweg 4 trok op de openingsdag veel bekijks. De ten toonstelling draait nog tot 16 november. foto taco van der eb

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1997 | | pagina 31