'Kerk geeft [raniërs valse hoop' 'Eigenlijk wil ik met eén tandenborstel de wereld rond' Leiden Regio Politiek Oegstgeest praat liever niet over asielzoekers Verhoging OZB is voor liberalen 'laatste stap' NU BIJ HET MOTORHUIS 2 KOOPAVONDEN francine 1AANDAG 27 OKTOBER 1997 lsiel-estafette verdeelt gelovigen oen de kerkleden van Oegstgeest eind september stern en over de komst van negen uitgeprocedeerde asielzoe- ers naar de Regenboogkerk, stemde slechts een enkeling igen. Toch js niet iedereen het eens over de kwestie. 'ft EGSTGEEST MAARTEN KEULEMANS ^eel mensen geven achteraf J1 illetjes toe dat ze het er niet [J(iee eens zijn", zegt een gelovi- die zijn naam niet in de ant wil zien. „Maar ze zijn ing voor fascist of racist te orden uitgemaakt. Er zijn echt lensen die de kerk gedurende ie veertig dagen dat de groep de Regenboogkerk verblijft iet binnenkomen." Is het on- irbrengen van Iraniërs die van regering het land uitmoeten de kerk een daad van christe- ke naastenliefde? Of doet het irkasiel meer kwaad dan goed? Organisator N. Prinsen van de egstgeestse etappe van de irkasiel-estafette vindt het een loge plicht' om de uitgeproce- eerde Iraniërs te steunen. „In bijbel, en vooral in het Oude estament, is gastvrijheid aan eemdelingen een zeer belang- jk thema. Daarom zeg ik: als iristelijke geloofsgemeen- :hap hoor je zoiets te doen." rinsen beroept zich op hef Dek Mattheus: „Ik ben een eemdeling geweest en gij hebt ^dj gehuisvest." Mis, zeggen anderen. „Echte aastenliefde is juist niet het ge in van valse hoop. En dat is nu et wat het kerkasiel doet: valse oop geven. Tachtig procent an de vluchtelingen die wel logen blijven, is werkloos. De lensen die blijven, wacht een ivaar bestaan in een vreemd ^{ind, met een cultuur die ze (iet kennen. We denken dat we zijn, maar zo zit de erkelijkheid niet in elkaar." Dominee H. Plomp van de egenboogkerk ziet het genu- gs! u anceerder. „Ik zou er geen heili ge, principiële zaak van willen maken, zo van: 'God wil het'. Ik weet vaak ook niet hoe de Heer het graag ziet. Wist ik het maar! Bij kerkasiel draait het niet om bijbelteksten, maar om de be wogenheid voor mensen die in grote angst en onzekerheid ver keren. Je kan dan best proberen een beetje naast die mensen te gaan staan." Toch zijn sommige kerkgan gers 'echt boos en verdrietig' over het besluit van de meer derheid. „Het is niet leuk om vanaf de kansel te horen: laten we bidden voor asielzoekers die tegen beter weten in het land worden uitgestuurd. Dat 'tegen beter weten in'! De overheid weet heel goed wat ze doet. De mensen laten zich te veel leiden door de verhalen uit de tweede hand, door de activisten. In de documentatie die door die groepen wordt verstrekt, staan maar drie dingen: 'zielig', 'slecht' en 'wij moeten'." Plomp: „Zelfs al weet je wat de overheid wil, dan nog zit je met organisaties als Amnesty International en Vluchtelingen werk, die het er niet mee eens zijn. Het is veel meer een ver schil van invalshoek. De over heid let op het algemeen be lang. En de kerk zet in op de concrete situatie van de men sen. Het kerkasiel is geen pro test tegen de structuur van de overheid. Hooguit tegen som mige uitvloeisels ervan. En ik weet dat er ook binnen de over heid ambtenaren zijn die dat aanspreekt." De dominee is wel bang voor, zoals hij het noemt, het 'IKV-ef- fect'. In de jaren tachtig leidde het standpunt van het Interker kelijk Vredesberaad over kruis raketten immers tot felle ruzies bij gelovigen. „Ik ben bang voor verkettering. Een verschil van mening kan heel vruchtbaar zijn, omdat het je bewust maakt van je positie. Ik hoop alleen wel dat de verschillen ook nu bespreekbaar blijven. Mensen kunnen nogal zwart-wit den ken. Ik hoop dat dat wordt doorbroken." Vandaar, dat de dominee mensen die de kerk de rug toe dreigen te keren oproept con tact met hun pastor op te ne men. En dat hij deze week bij een aantal gelovigen op bezoek gaat. „Dit soort dingen kan je beter om de tafel bespreken dan vanaf de kansel." Gelukkig voor Plomp blijven ook tegenstanders de zaak van de zonnige zijde bekijken. „Toen die stemming over het kerkasiel er kwam, dacht ik: wat fijn. Wat goed dat er zoveel po sitieve energie is in onze ge meenschap. Hoe zou het zijn als je al die energie inzette om een paar mensen die hier zeker blijven te helpen écht te inte greren? Te zorgen dat ze een baan krijgen, dat ze gelukkig worden?" OEGSTGEEST MAARTEN KEULEMANS Geen toespraken, geen brie ven, geen officieel bezoek. Po litiek Oegstgeest voelt er niets voor om af te reizen naar de Regenboogkerk, als daar eind november een groep uitgepro cedeerde Iraanse asielzoekers komt bivakkeren. Immers: asielzoekers, dat is iets voor de rijksoverheid, zeg gen de bestuurders van het dorp in koor. En kerkasiel is iets van de kerken. „De schei ding tussen kerk en staat die nen we te respecteren", zegt E. van Oortmerssen de grond wet op. Ook de christendemocraten van Oegstgeest voelen er wei nig voor om de Regenboog kerk op de politieke agenda te zetten. „We wachten de dis cussie in het dorp af', zegt CDA-leidster E. van den Bosch. „Die moet toch de voorloper zijn van politieke standpunten. Als er vragen over de zaak worden gesteld aan de politiek, denk ik dat het goed is om in discussie te gaan. Intussen volgen we de ontwikkelingen met grote be langstelling." Ook CDA-burgemeester S. Scheenstra ziet zich niet. als een soort burgemeester Patijn tijdens de Gümüs-affaire, bij de asielzoekers op de thee gaan. „Gümüs woonde zes jaar in Amsterdam. Maar ik ken die mensen die naar Oegstgeest komen helemaal niet." Afgezien daarvan wil Scheenstra 'voorzichtig' zijn. „De rijksoverheid is tot een bepaalde conclusie gekomen, na het zorgvuldig volgen van een procedure. Gemeentebe stuurders hebben in die pro cedure geen functie. Daar moeten we respect voor heb ben." Ook R. Haafkens, als WD- voorman verklaard tegenstan der van het kerkasiel, blijft aan de zijlijn. „Het kan best zijn dat er aspecten aanzitten die we straks aangrijpen om een statement neer te zetten vindt Haafkens. „Maar we zien geen aanleiding om in zo'n discussie het voortouw te ne men." Geen boze brieven aan de Regenboogkerk dus, en zelfs geen onvertogen woord in de gemeenteraad. „Wat zou je er ook mee bereiken als je zegt: we willen die mensen niet in Oegstgeest?", mijmert Haaf kens. „Ze zouden dan niet te rug gaan naar hun moeder land, maar naar een andere gemeente in dit land." De partij met de meeste raadszetels. Leefbaar Oegst geest, heeft evenmin trek om het voortouw te nemen in een debat over de Iraniërs die wel licht naar de Mauritslaan ko men. „Dit is primair geen ge meentelijke zaak", benadrukt LO-voorman J. de Soeten. Trappelen D66 is het - voor de verande ring - volledig met De Soeten eens. „We wachten eerst de discussie in de landelijke poli tiek af. Daarna kunnen we eventueel bezien in hoeverre er misschien nog iets mogelijk is", houdt fractievoorzitter E. van Oortmerssen zich op de vlakte. „We willen in ieder ge val niet de Raad van Kerken in de wielen rijden." Progressief Oegstgeest is 'duidelijk positief over de asielactie van de Regenboog kerk, maar staat evenmin te trappelen dat standpunt vanaf de raadszetels te verkondigen. „Misschien moeten er eens een debat aan wijden binnen Progressief Oegstgeest", zegt fractieleider M. Noort. „Maar een debat in de raad, dat lijkt me nogal lastig." De Soeten is het daarmee eens. „Ik vraag me af of de raad wel een initiatief kan ont plooien. Ik denk eerlijk gezegd niet dat de partijen tot een eenduidig standpunt kunnen komen. En afgezien daarvan: stel nou dat je als gemeente raad iets anders roept dan de Kamer. Wat maakt dat uit?" CHEf JANPREENEN 071-5356414 PLV -CHEF HERMAN JOUSTRA. 071 -5356430 Verkiezingsprogramma WD Leiderdorp LEIDERDORP JUDY NIHOF De WD in Leiderdorp wil de gemeentelijke belastingen liever niet verhogen, zo blijkt uit het zaterdag gepresenteerde verkie zingsprogramma. Maar fractie voorzitter H. Zilverentant kan niks beloven. „De gemeente heeft weinig geld en de bouwlo caties zijn vol. Als de begroting echt niet meer sluitend te krij gen is, moet je je afvragen of je de burger misschien toch iets meer moet vragen." Verhoging van de onroerend zaakbelasting (OZB) is voor de liberalen 'de laatste stap'. /Vlier- eerst moet de gemeente zich af vragen of zij wellicht bepaalde taken kan afstoten. „De ge meente moet zich de komende raadsperiode, meer dan zij nu doet, continu afvragen of wat zij doet nog wel noodzakelijk is." Daarbij wil de WD discussies over onder meer privatisering van zwembad De Does, niet uit de weg gaan. De liberalen willen de buiten schoolse opvang in Leiderdorp verder uitbreiden. Of die op vang nabij scholen moet ko men. wil de WD 'van geval tot geval' bekijken. Als het gaat om de Leider- dorpse jongeren, heeft de ge meente 'een belangrijke taak'. De liberalen willen het particu lier initiatief ondersteunen voor het 'verwezenlijken van een dis cotheek'. Die mag geen overlast veroorzaken. Over verhuizing van Sjelter naar het gebied tus sen Santhorst en Winkelhof valt volgens Zilverentant te praten. „Maar je moet heel goed uitkij ken dat je niet aan kapitaalver nietiging doet. Het moet finan cieel wel passen'. Leerlingen van het basis- en voortgezet onderwijs moeten meer Teren over de 'cultuurhiso- rie van Leiderdorp', vindt de WD. „Leiderdorp heeft de schilder Roelandse en heeft een grote geschiedenis van allerlei pottenbakkers," licht Zilveren tant dit streven toe. Als het aan de WD ligt, kan meer 'snippergroen' aan de in woners van Leiderdorp worden verkocht. Hier moet een beleid voor worden uitgestippeld. Met de aanleg van een twee de uitvalsweg voor de kantoren aan de Elisabethhof en het Meubelplein wil de WD zo snel mogelijk beginnen. Verder vindt de WD het noodzakelijk om de hele verkeerssitatie in Leider dorp weer eens onder de loep nemen. Daarbij zijn verkeers drempels niet de enige manier om de snelheid van het verkeer terug te dringen. Ook moet Lei derdorp eens denken aan bij voorbeeld versmallingen van doorgaande routes. „We moe ten wat creatiever zijn en niet overal die bulten neerleggen. Drempels leveren irritaties op bij weggebruikers en zijn hin derlijk voor hulpverlenende diensten." Openlngstllden: maandag t/m woensdag 9.00 - 18.00 uur donderdag en vrijdag 9.00 - 21.00 uur zalerdag 9.00 -17.00 uur M Het Motorhuis Auto Expo Vondellaan 80, Leiden, telefoon 071 - 535 1800 □PEL# Francine Verbiest: van eenmansbedrijf naar motorrijschool Het moet ergens begin jaren tachtig geweest zijn. Francine Verbiest stond - op weg naar de veiling in Aalsmeer - weer eens in de file. Zag, terwijl ze balend in de wagen zat, een motorrijder heel rustig langs de stilstaande auto's rijden. Diezelfde man zag ze later op de veiling rondlopen. Het kwartje viel. „Dat wil ik ook, op de motor naar Aalsmeer. Nooit meer vast komen te staan", dacht ze. De eerste motorrijles nam ze 'stiekem', zonder dat de familie het wist. Ze was meteen verkocht. Inmiddels is de 42-jarige dame een bekende verschijning in Leiden. De gele lesmotoren van Motorrijschool Francine zijn beslist niet over het hoofd te zien. zelfzuchtig gedoe, zo van 'ik moet ook wat'. Ik heb mijn werk gemaakt van iets wat ik heel graag doe. Maar mijn gezin is toch nog net iets belangrijker. Het is vaak passen en meten, een hoop regelen, maar ik zorg ervoor dat wij - mijn man, mijn zoon, mijn dochter en ik - ten minste één maaltijd samen aan tafel zitten", zegt Francine. „Mijn leerlingen zijn maar heel eventjes van mij. Een half jaar, misschien. Mijn gezin, daar moet ik de rest van mijn leven mee door de bocht kunnen." De balken in de bedrijfshal van Motor rijschool Francine hangen vol met foto's. Mensen op motoren. „Leerlingen van mij. die geslaagd zijn", zegt Francine. In de af gelopen jaren moeten zo honderden dat felbegeerde papiertje op zak hebben ge kregen. Volgens de Leidse is de sfeer bij motorrijles compleet anders dan bij auto rijles. „Autorijden moet, dat rijbewijs heb je nodig. Maar motorrijden, dat doen de meesten voor hun plezier. Het gaat ook heel anders. De leerlingen komen hier naar toe, maken een babbeltje met elkaar en stappen op de motor. En na de les blij ven ze vaak nog even hangen. Bij autorij les haal je je leerlingen meestal op van huis en zet je ze daar ook weer af. Maar hier. in deze hal, zie ik veel vriendschap pen ontstaan. En ik maak het zelfs nog wel eens mee dat mensen, die elkaar hier ont moet hebben, bij elkaar blijven en trou wen. Ooit reed ik eens achter twee leerlin gen van me aan, die bijna naast elkaar bleven rijden. En voor dat rode stoplicht stonden ze hand in hand. Ja, dan zoek je toch even een parkeerplaats op. Zo'n ont luikende liefde moet je een kans geven. Uiteindelijk kreeg ik een uitnodiging voor de bruiloft." „Nu ik erover nadenk, je ziet het toch een beetje veranderen. Het zijn niet alleen meer mensen, die motorrijden uitsluitend als een hobby zien. Sommige mensen gaan motorrijden, omdat ze zo makkelij ker bij hun werk kunnen komen, de akten- tas achterop. Op het moment lest er een meneer bij me, die in Amsterdam werkt. Hij heeft me voorgerekend dat, als hij een maal een motor heeft, hij zesduizend gul den per jaar bespaart aan parkeerkosten." Heel veel mensen nemen nog steeds 'stiekem' les, net als Francine indertijd. Zij heeft haar geheim niet lang vol gehouden. Francine Verbiest: „Ik wilde niet dat ik op een c „Direct na de eerste les heb ik het verteld aan mijn man. Ik wilde het eigenlijk niet zeggen, ik was bang dat hij het niets vond. De jongste lag nog in de wieg. Maar hij zag dat er wat aan de hand was. Ik zag er veel te stralend uit. De tweede les reden we samen. Hans is ook dol op motorrij den", zegt Francine. „Ik kan me heel goed voorstellen dat sommige leerlingen thuis niet vertellen dat ze motorrijles hebben. Ze zijn bang dat familieleden het afkeu ren, het te gevaarlijk vinden. Als ik ze in de stad tegenkom, in gezelschap, groet ik ook nooit. Tenzij ze mij eerst gedag zeggen. Dan weet ik dat het goed zit." „Ik hamer altijd op veiligheid. Als het mis gaat met een auto, sta je in veel geval len vloekend de verzekeringspapieren in te vullen. Als je een klapper maakt met een motor, dan weet ik het nog zo net niet of je die papieren nog kunt invullen. Dan is het meestal goed mis", zegt Francine Ze strooit met slogans, over goede kleding bijvoorbeeld. Zo van 'beter een leerrepara- tie dan een huidtransplantatie". „Ik snap die mensen niet, die in een kort broekje of in hun spijkerbroek op de motor stappen. Hoe warm het ook is, ik heb altijd een motorpak aan. En die rits, die zit tot bovenaan dicht, ook al loopt het zweet in straaltjes langs mijn lichaam. Als je een schuiver maakt, dan gaat je spijker broek maar een meter mee. En daarna hapt dat asfalt venijnig in je velletje." „Ja, veilgheid is heel belangrijk. Vandaar dat ik allemaal gele motoren heb. Die val len op, die zie je aankomen. Natuurlijk is er ook een ander voordeel, namelijk op vallen op een andere manier. Ik word heel vaak gebeld met de vraag 'ben jij die vrouw met die gele motor?' Of de mede deling 'Ik zag je laatst rijden en toen dacht ik, dat wil ik ook'. Ja, dat geel valt beslist op. En het is gelijk ook een van mijn lieve lingskleuren. Het is zonnig, het juicht. Als ik een paardenbloem zie, begin ik te glim lachen." Sinds vorig jaar heeft de overheid het de motorfanaten in spe een stuk moeilijker gemaakt om hun rijbewijs te halen. Zo mogen leerlingen tot 21 jaar slechts lessen op een lichte motor. En die kwalificatie 'lichte motor' staat vervolgens ook op hun rijbewijs aangegeven. Pas na twee jaar er varing mogen ze overstappen op een zwa re motor. „Die verandering in de regels, dat merk je wel", zegt Francine. „Ik heb nog genoeg klanten, maar de hype rond motorrijden is toch een beetje voorbij. Ik heb zelf een beetje moeite met het nieuwe systeem. Gewoon omdat het niet sluitend is. Mensen krijgen in hun rijbewijs bij de aanduiding 'lichte motor' een aantekening met de datum waarop ze hun rijbewijs hebben gehaald. En bij 'zware motor' staat direct dezelfde datum, maar dan twee jaar later. Wie zegt dat ze in die tijd veel hebben gereden, ervaring hebben op gedaan. Veel mensen halen hun rijbewijs en rijden daarna jaren niet meer." Ze ziet het thuis niet gebeuren. Haar zoon heeft inmiddels een motorrijbewijs, ziet bovendien het vak rij-instructeur zit ten. En haar dochter is bezig met lessen. Kunnen ze er straks met zijn vieren op uit. „Mijn grote droom is een off the roaa mo tor en dan er op uit. Ik heb wel eens een man gezien, die een landkaart op zijn tank had geplakt. Een rood lijntje gaf aan waar hij geweest was. Dat wil ik ook. Eigenlijk wil ik, als ik diep in mijn hart kijk, met een tandenborstel in mijn broekzak de wereld rond. Gewoon een paar maanden er van door, samen met mijn man." Motorrijles

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1997 | | pagina 11