'Ieder mens heeft een bestemming' Kerk Samenleving De kloof wordt alsmaar groter, is dat niet doodzonde? De ziel onder de arm en de pest in het lijf DONDERDAG 16 OKTOBER 1997 Lezing in Cultureel Centrum voorschoten In het Cultureel Centrum aan de Prinses Marijke- laan in Voorschoten is vanavond om 20.00 uur een samenkomst van gelovigen uit verschillende kerken om zich te verdiepen 'in de verdere kennis van het leven'. Dit keer staat het doorgaans moeilijk toegankelijke boek 'De Openbaring van Johannes' op het programma. 'Gods laatste Woord' is de titel van de lezing. Spreker is ds. K. Goverts. De toeggng is gratis. De Leidse Cantorij. foto pr Evensong in Hooglandse kerk leiden» Onder leiding van Hans Brons verzorgt de Leidse Canto- rij zondagavond om 19.00 uur in de Hooglandse kerk de Hvensong. Het orgel wordt bespeeld door Joop Brons. Zoals ge bruikelijk klinkt in de Evensong een grote verscheidenheid uit de Engelse muziek vanaf de zestiende eeuw. Danzij hun grote ken nis weten vader en zoon Brons het met nieuwe leden aangevul de koor 'zo te laten zingen dat het door Engelsen typisch English wordt genoemd'. Ds. Ad Alblas mediteert die avond naar aan- Icidng van het Thomas-Evangelie over 'de verborgen ziel'. Surinameraad 'gekort' Amsterdam De Evangelische Broedergemeente (EBG) heeft zich teruggetrokken uit de Surinameraad, een orgaan voor de opvang van Surinaamse gelovigen dat zij met de Samen-op-Weg-kerken in het leven heeft geroepen. De EBG wil het pastoraat onder Su- rinamers in eigen hand nemen. Dat bevestigen waarnemend voorzitter van het EBG-bestuur W. Bos en de hervormde predi kant Th. Loran. ,,De Surinameraad heeft jarenlang waardevol werk verricht, maar de EBG ziet het pastoraat onder Surinaamse migranten nu meer dan voorheen als haar eigen taakgebied", al dus Bos. 'Geestelijke waarden in de knel' utrecht Het streven van de Tweede Kamer naar een meer uni form omroepbestel vormt een bedreiging voor de geestelijke waarden in de samenleving. Kerken hebben de Eerste Kamer daarom dringend gevraagd niet in te stemmen met de verande ringen in de Mediawet, zoals de Tweede Kamer die heeft vastge steld. In de brief, die gisteren is gepubliceerd, schrijft het Inter kerkelijk Contact in Overheidszaken (CIO) dat de Tweede Kamer de verkeerde weg gaat in haar poging om de publieke omroep te versterken. Zij zou alleen de eenheid van de omroep benadruk ken. Maar door meer samenwerking tussen de publieke omroe pen komen de geestelijke waarden in de knel, menen de kerken. Joost Verhoef (1964) ging theologie studeren omdat hij het pastoraat in wilde, sche Universiteit Amsterdam en acht jaar later studeerde hij af. Omdat het zie- Het pastoraat is zijn roeping en hij had al op voorhand besloten dat het priester- kenhuispastoraat hem als werkkring het meest aantrok, solliciteerde hij meteen schap daarvoor geen voorwaarde was. Het feit dat alleen ongehuwde mannen na zijn afstuderen naar twee parttime banen in het Diaconessenhuis in Leiden priester kunnen worden vond hij moeilijk te verteren en een reden om er zelf en het Rode Kruis Ziekenhuis in Den Haag. Dit werk doet de ziekenhuispastor ook vanaf te zien. In 1982 begon Verhoef de studie op de Katholieke Theologi- nu al weer zeven jaar met veel plezier. Ik was 26 toen ik als ziekenhuispastor begon. Patiënten, vaak oudere men- sen, waren wel ver- baasd zo'n jonge pastor te zien en za gen me soms als hun klein zoon. Maar dat verrassingsef fect werkte vaak in mijn voor deel. Patiënten worden even op het verkeerde been gezet en krijgen daardoor ook een ander gezicht van het pastoraat, van de vertegenwoordiger van de kerk in feite, te zien. In een eer ste gesprek tussen mij en de patiënt gebeurt er ontzettend veel. De patiënt tast af wat hij aan mij heeft, of hij verder met me wil. Hij wordt geconfron teerd met de kerk en de beel den en ervaringen die hij daar mee heeft maar ook met mij als mens, die hij sympathiek of on sympathiek vindt. Er speelt zo veel mee, dat mijn, nu ook nog jonge uiterlijk, toch een van de minst belangrijke rollen speelt. Ik heb ook gemerkt dat het imago van qje pastor in het al gemeen niet zo slecht is. Tot mijn verbazing weigeren pa tiënten haast nooit een gesprek met mij. Dat komt uiteraard ook omdat de meeste mensen die hier liggen ouder zijn en dus vaker traditioneel gelovig. Daarnaast komen veel patiën ten uit kerkelijke gebieden zoals Rijnsburg en de Bollen streek. Maar ook denk ik dat je je tegenwoordig niet meer hoeft te schamen om een pas tor naast je bed te dulden. Reli gie is niet meer zo 'uit' als een paar jaar geleden. Mijn werk wijze is dat ik vaak onaange kondigd langsloop bij patiën ten en vraag of ze behoefte hebben aan een gesprek. Toch gaat dat niet zo makkelijk of automatisch. Nog steeds, na zeven jaar, voel ik iets van een drempel om zomaar op een pa tiënt af te stappen. Ik realiseer me ook dat de patiënt het soms ziet als een overval, een in breuk op zijn privacy. Daarom ben ik juist blij dat ik nog steeds die drempel voel, het voorkomt dat ik me niet ge draag als een olifant in een por seleinkast en zorgvuldig met de gevoelens van de patiënten om probeer te gaan. De onderwerpen waar ik met de patiënt over praat, zijn ui teraard ook nogal persoonlijk en je kunt iemand natuurlijk niet zo'n gesprek opdringen. Aan de andere kant kun je ook te terughoudend zijn. Sommige mensen rekenen erop dat de pastor wel langs zal komen en vinden het juist raar als ze er om moeten vragen. Als een ver pleegkundige voorstelt om een pastor langs te sturen, associë ren ze het soms ook met de dood. Want vooral oudere mensen zijn gewend dat zo ié mand alleen voor de laatste sa cramenten komt. Met alle asso ciaties en ervaringen die men sen met de kerk hebben, word ik uiteraard geconfronteerd en men beoordeelt mij erop. Zo was er eens een patiënt die mij behoorlijk grof bejegende, ter wijl hij me niet kende. Dat liet ik maar zo tot er eindelijk, na drie maanden uit kwam dat hij in het verleden nogal gekwetst was door de pastoor van zijn eigen kerk. Dat reageerde hij op mij af. Hier heb ik van geleerd dat je soms direct moet vragen aan mensen waarom ze be paalde dingen doen en zeggen, en niet afwachten. Het boeiendste aan mijn werk vind ik toch de verhouding tus sen het individuele levensver haal van mensen en het grote verhaal van God met de men sen. Hoe die verhalen in elkaar kunnen schuiven. Ik zie dan ook als mijn taak om patiënten te helpen die verbanden te zoe ken tussen wat hen zelf is over komen en wat er in de bijbel staat. Op die momenten weet ik waarom ik dit werk doe, dat is heel duidelijk mijn motivatie. Ik geloof dat ieder mens een bestemming heeft, datgene wat God met hem of haar bedoeld heeft. In de bijbel staat dat God de mens heeft geschapen naar zijn beeld en gelijkenis. Dat be tekent dat iedereen iets godde lijks in zich heeft. Ik wil men sen helpen die bestemming te bereiken, om op het spoor te komen van wat hun opdracht in het leven is. De belangrijkste manier om die bestemming te bereiken is je zelf vrij maken. Jezus kon dat en ik denk dat dat de kern van het christendom is: wie zichzelf kan verliezen, kan zichzelf vin den. De kracht om jezelf vrij te maken van het verlangen naar bezit maakt je juist een sterk mens en brengt je dichter bij God. Zo vind ik dat ouders hun Pastor Joost Verhoef: „Reli gie is niet meer zo 'uit' als een paar jaar gele den." kinderen vaak eerder als een bezit zien dan als een zelfstan dig mens. Maar dat loslaten en verliezen is een heel pijnlijk proces en dan is het goed om iemand naast je te hebben die je bijstaat. Wie opgenomen is in een ziekenhuis heeft ineens tijd om hierbij stil te staan en dat brengt verwarring. Het is de taak van de zieken huispastor om de mensen hierbij te helpen. carine damen redactie dick van der plas.; Raad van Ker buigt zich ovei medische ethi< amersfoort. anp De Raad van Kerken li werkgroep medische ei gericht. Dit heeft de van de raad, ds. I. Bald gedeeld. Zij is voorli voorzitter van de nieui groep. Bij sociaal-econ en sociaal-ethische vi ken vertonen de grote mate van eensgej ten aanzien van pei ethische vragen, zoals en euthanasie, niet. Ei om serieus naar deze thematiek' te kijken, al ker. De werkgroep sö naar gemeensch standpunten, maar zal zinnen op de vraag wei den daarachter kunnen de kerken op g dezelfde waarden tot lende standpunten kon de kerken elkaar in dit beter gaan begrijpen, ze al een stap nader ti gekomen", aldus Bakka In eerste instantie z missie zich concentren ethische problemen in zondheidszorg. Wat isl welke zijn de middele1 waarden spelen een n groepen komen er bei wat zou volgens de ke: goede verdeling van dt len zijn, deze en ander komen aan de orde. BER0EPINGSV NEDERLANDSE HERV.KERK Beroepen: door de General; als zendingspredikant voor van docent Oude en Nieuw ment en Systematische Th; aan het Seminario Teológit in Manaqua.Nicaraqua m Baan te Midwolda (parttim I Aangenomen: naarGorred der Meer te Rijperkerk. GEREF.KERKEN Beroepen: te Heinkeszand Overbeeke, kandidaat te Et beroep heeft aangenomen CHR.GEREF. KERKEN Beroepen te Bussum G. va te Nieuw-Vennep. GEREF.GEMEENTEN Beroepen: te 's-Gravenzarc réns te Werkendam; te B van Dieren te Stolwijk. Bedankt: voor Krimpen aai sel W. Visscher te Amersfoi Arnhem C.G. Vreugdenhilti Leidsch Dagblad ANNO 1897 Zaterdag 16 October LEIDEN Onze stadgenoot J.H.C. Spoor, tot voor korten tijd ais kapper aan de Hooigracht gevestigd, heeft perceel 11 aan de Hoogewoerd betrokken om aldaar het kappersbedrijf voort te zetten. Hij heeft het daartoe noodig geacht het salon geheel te restaureeren, waardoor het thans aan alle eischen van gerief lijkheid en gemak, méér dan voorheen, beantwoordt. Ook de aan zijn bedrijf verbonden winkel heeft veel verandering ten goede ondergaan, waarvan reeds de voorbijganger zich kan overtuigen. Deze winkel is ruim voorzien van een en ander, op het toilet betrekking hebbende, 't Kan bijna niet anders, of de wijzigingen, door den heer Spoor aangebracht, moeten hem ten goede komen. ADVERTENTIE Ontgroening!!! Potten Bengaalsch Vuur in de faculteitskleuren en in verschillende prijzen verkrijgbaar bij Herman Von Staedel, Langebrug47, b/d Diefsteeg. ZOETERWOUDE Hedenmorgen omstreeks elf uur had hier aan den stoomkorenmolen van den heer B. een ongeluk plaats. Terwijl de knecht V. bezig was met het opluiden van granen van den vloer naar den maalzolder, geraakte hij met zijn arm tus- schen den drijfriem en de riemschijf bekneld. De machine werd gestopt en V. uit zijn benarden toestand gered. Bij onder zoek van den ter plaatse eerst aanwezigen docter werd gecon stateerd, dat de arm tusschen den pols en den elleboog op twee plaatsen gebroken was. Verder lichamelijk letsel scheen niet aanwezig te zijn. ANNO 1972 maandag 16 oktober LEIDEN Snelwandelaar Dirk Maassen van de Brink van de AV Holland heeft gisteren in Rotterdam opnieuw aangetoond op het ogenblik in een blakende conditie te verkeren. De Leide- naar legde tijdens de traditionele uurloop van PAC 11 kilome ter en 699,30 meter af. Met deze prestatie verbeterde hij het officieuze Leidse record op dit nummer (sinds de opheffing van de Afdeling Leiden enkele jaren geleden bestaan er geen offi ciële Leidse records meer) dat in handen was van zijn clubge noot Nico Schroten met 11 km 204 m. Het leverde Maassen van de Brink in deze sterk bezette loop de gehele nationale snelwandeltop was aanwezig een vierde plaats op. NOORDWIJKERHOUT Vannacht is de boerderij van Van Eden, Leeweg 1, totaal uitgebrand. Ook de hooibergen de stal werden met de grond gelijk gemaakt. Een stier en een kalf von den bij deze brand de dood. De bewoners, die lagen te slapen, werden door een voorbijganger bijtijds gewaarschuwd. ALPHEN AAN DEN RIJN Avifauna's wegrestaurant zal hoogst waarschijnlijk in de zeer nabije toekomst moeten wor den afgebroken. Het complex aan de rijksweg naar Leiden ligt binnen de zogenaamde "rooilijn" en daar mag geen uitbreiding worden gerealiseerd. Dit gaat straks spelen als de nieuwe Rijnovergang vanaf de Prins Bernhardlaan naar Ridderveld een feit is en De Hoorn zal worden aangepast aan de dan ontstane verkeerssituatie. Weduwen van oorlogsveteranen tellen niet mee Namens vele weduwen van oor logsveteranen wil ik het volgen de onder uw aandacht brengen. We maken ons vreselijk boos over de behandeling die ons ten deel valt. We worden gewoon op dood spoor gezet en tellen niet mee. Geen pensioen van de dienstjaren, de veteranenpas moet na overlijden van de man ingeleverd worden en nu krij gen we ook de Tooi' van duizend gulden niet. Deze mannen wa ren ongeveer twintig jaar toen ze vrijwillig in dienst gingen. De meesten waren niet getrouwd. Schrijvend naar de Stichting Dienstverlening Veteranen, kreeg ik te horen dat ik, als ik naar een reünie of herdenking wil, maar moest schrijven voor een gratis vervoerkaartje. Dat kan ik gelukkig zelf wel kopen. Het gaat om het principe dat ik gewoon gebruik wil blijven ma ken van de pas. Het waren jon gens van het eerste uur, dit heb ben ze niet verdiend, de dragers van de medaille voor orde en vrede. C. Politiek de Heiden, Voorschoten. In de krant van 29 september was ik getroffen door het feit dat bisschop Simonis te berde bracht dat de kloof tussen de kerkleer en de gelovigen groter wordt. Bij deze wil ik vaststel len dat deze kloof al in 1945 dudielijk zichtbaar werd, vlak na de oorlog. Mijn ouders had den vijftien monden te vullen. Het was doffe ellende. Toen begreep ik al, hier klopt iets niet. Bij gebrek aan aandacht en een aai over m'n bol wist ik Jezus al te vinden als mijn eni ge troost. Ongelooflijk dat bis schop Simonis nu pas die grote kloof ervaart. Het is zo gemak kelijk te praten vanuit een ivo ren toren. Van mijn vijftien broers en zusters ben ik de eni ge die nog kerks is. Maar er ko men lichtpunten. Bisschop Muskens is eindelijk bezig met de essentie van ons evangelie. Jezus moest trouwens niets hebben van de wetmatigheden toentertijd, maar streefde naar liefde en bevrijding. Hoe crea tief heeft God de mensen ge maakt in het geven van liefde. Hierbij nog te bedenken dat God, die ons heeft gezien voor we werden geboren, groter is dan ons hart. Jaren geleden kwam ik een priester tegen die werkzaam was in een psychiatrisch zie kenhuis. Daar zaten heel veel mensen die in de knoop kwa men met de kerkelijke wetten en daardoor volledig gestoord werden. Godsdienstwaanzin noemden ze dat, maar de priester wist wel beter. Ik ben een bejaarde oma met een man en kinderen die niets met de kerk te maken willen hebben, maar prima mensen zijn. Intuïtief heb ik het gevoel dat ik door mijn ge dachten op papier te zetten mensen een hart onder de riem steek; oud zeer steekt zo nu en dan de kop op. Het is niet de bedoeling iemand per soonlijk aan te vallen. Het gaat mij alleen maar om eenvoudi ge mensen met oude schuldge voelens die daar nog last van hebben, er geen weg mee we ten en na lange tijd denken:" Jullie zoeken het maar uit.' En zo wordt de kloof alsmaar gro ter. Is dat niet doodzonde? Naam bij de redactie bekend. De oppositie van de Kerken tegen 'Paars' geeft toch te denken. In de krant van vrijdag 3 oktober zijn de armen van geest aan de beurt, en dat zijn wij allemaal met onze ziel onder de arm. Maar laten we er niet de spot mee drijven, het is erg genoeg. Al in het paradijs was de mens geraden verschil te maken, te discrimineren zeg maar: de ene boom was de andere niet. En het is nog steeds hard nodig - wil men tus sen de klippen door land bezeilen - om ver schil te maken tussen deze of die richting. Het is maar niet eenvoudig recht zo hij gaat! Mist men onderscheidingsvermogen, dan verliest het verschil tussen goed en kwaad in voorkomende gevallen zijn betekenis. Geen verschil meer tussen goed, beter en best: tussen kwaad, kwader en kwaadst. Al les wordt over één kam geschoren, voor het gemak. Zo krijg je dan dat alle cafés dicht moeten om het de moordenaars moeilijk te maken zich moed in te drinken en te voor komen dat zij 's nachts potentiële slachtof fers tegenkomen. Pootjebaden wordt verbo den, omdat er altijd mensen zijn die te ver in zee gaan en verdrinken. Alle vluchtelin gen zijn voortaan welkom, want het is al zo vaak gebeurd dat zij onterecht werden te ruggestuurd. Euthanasie wordt verboden, want het is al zo vaak gebeurd dat het de dekmantel was voor moord. Zo was het niet lang geleden in katholieke ziekenhuizen de gewoonte aan het kind voorrang te verlenen in kwesties van leven en dood en moest de moeder dan maar het loodje leggen. De re den zal wel geweest zijn dat een zogenaam de levensreddende handeling de dekmantel zou kunnen zijn van moord op de ongebo ren vrucht'. Het omgekeerde, daar denken de eenvoudigen van geest maar even niet aan. Tot nog toe is het alleen nog maar voorgekomen in een gruwelroman: de kind- in-statu-nascendi als dekmantel voor de moord op de moeder. Kortom, het kwaad L O F LEIDSCH DAGBLAD (Opgericht 7 maart 1860) o I KANTOOR Rooseveltstraat 82 Postadres Postbus 54, 2300 AB Leiden ABONNEESERVICE Abonnementen 071-5128030 Geen krant ontvangen? Bel voor nabezorging: Ma. t/m/vr. 18.00-19.30 uur en Zaterdag 10 00-12 00 uur 071-5128030 DIRECTIE B. M. Essenberg, J. Kiel (adiunct) HOOFDREDACTIE J.G. Majoor, f. van Brussel (adiunct) REDACTIE J. Rijsdam, chef redactie nieuwsdienst/kunst J Preenen chef red. Groot Leiden A.J.B.M. Brandenburg, chef eindred. regio F. Blok, chef eindredactie algemeen W.F. Wegman, chef red. Duin en Bollenstreek W Spierdijk, chef sportredactie T. Brouwer de Koning chef Rijn- en Veenstreek Redactie: Hoofdredactie: ADVERTENTIES Maandag t/m vrijdag van 8.301« bijvooruitbetaling: per maand (acceptgiro) per kwartaal (acceptgiro) per jaar (acceptgiro) Abonnees die ons een machtigira 1 verstrekken tot het automatisch! van het abonnementsgeld, ontv; korting per betaling. VERZENDING PER POSi per kwartaal (NL) LEIDSCH DAGBLAD OP CASSE1 ogen hebben of blind leeshandicap hebben), v. het regionale nieuws uit het Leidsch geluidscassette Lectuur. Grave) 1 I K N H U I Z laat zich niet met eenvoudige richtlijnen, normen en waarden zo men zegt, uitban nen. De lessen van de kardinaal zijn te een voudig: geen abortus, geen euthanasie, en ook anderszins niet iemand doodtrappen. Voor gedierte geldt het niet: vliegen, mug gen en kakkerlakken sla je dood. Aan ande re dieren denken we maar even niet: het gaat hier om een eenvoudige les, die ook begrepen moet kunnen worden door men sen zonder persoonlijk geweten met hun ziel onder de arm. Laten wij bidden dat de ze ongelukkigen tot de ontdekking komen dat zij het hart niet op de juiste plaats heb ben. Zij zullen dan met de handen in het haai' zitten en de ziel vrij laten en geweten in ontvangst nemen. Zonder dat is er geen beginnen aan. ONGEVALLENDIENST Rijnland Ziekenhuis, vestiging St. Elisabeth: 24 u. per dag. Diaconessenhuis: maandag t/m vrijdag 08.00-17.00 u. uitgezonderdfe Academisch Ziekenhuis: zaterdag 13 00 t/m dinsdag 13.00 en vanaf w 13.00 t/m vrijdag 13.00 u. Rijnland Ziekenhuis, vestiging Rijnoord: geen ongevallendienst. BEZOEKUREN DIACONESSENHUIS (tel. 071-5178178): dagelijks 14.30-15.15 u en 19.00-19.45 u. Verloskunde en Gynaecologie: naast de gewone bezoektijden, voor partrw ij bovendien van 10.30-1115 en van 19.45-21 00 u Special Care Unit 10 30-11.00 u 15 00-15 30 en 19.00-19 30 u e Kinderafdeling 10 30-12.00 en 14.00-19.00 u. (ouders de gehele dag), m RIJNLAND ZIEKENHUIS vestiging St. Elisabeth (tel. 071-5454545) dagelijks 14.00-15.00 u en 18.30-19.30 u., klasse It' daarnaast ook 11 15-12 .00 u. Verloskunde en Gynaecologie. 14.30-15.30 u. en 18.30-19 30 u (voorps 21.00 u.) Kinderafdeling: 14 30-19.00u. (voor ouders de gehele dag) Afdeling Hartbewaking (CCU) en intensive care (IC): 14 00-14.30 en 18 3c RIJNLAND ZIEKENHUIS vestiging Rijnoord (tel. 0172-463131bezoek is bijna de gehele dag welkom, behalve tussen 14.00 u. Geopend van maandag 7.00 tot vrijdag 19.00 u ACADEMISCH ZIEKENHUIS (tel. 071-5269111) bezoektijden Intensive Care-afdelingen, Beenmerg transplantatie en Neonatologie op aanvraag c.q. in overleg met de verplegf overige afdelingen 14.15-15.00 en 18.30-19.30 u.. met uitzondering van: Endocrinologie en Stofwisselingsziekten 14 00-17 00 en 19 00-21.00 u. Infectieziektenen Interne Geneeskunde: 15.00-19.30 u. Kinderneurologie/Neurochirurgie: 15 30-16 30en 18.30-19.30u. ('savooi voor kinderen onder 12 jaar). Klinische Oncologie. 10.30-12.30 en 14.15-20.00u. Maag-, darm- en leverziekten 14.15-16.00 en 18.30-19.30 u. Neurologie 14 30-15 15 en 19.00-20.00 u Nierziekten/Niertransplantatie: 14.00-17 00en 19 00-21 OOu Verloskunde 14 15-15.00 en 18.15-19.00 u. (voor partners en eigen kim overleg.)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1997 | | pagina 18