Rampenfilm met het nodige beetje meer Vader en zoon De Nooijer maken onvergelijkbare film Films -wv. Thriller Murder at 1600 biedt goed gemaakt amusement (JDERDAC 16 OKTOBER 1997 Volcano: Los Angeles dreigt Pompeji te worden ilia's Sense of Snow 12 jr dag 15,21.45. ating Life 15 jr.. dag. 22.00. /cfcg van de Adelaar aldo t/m zo '45. 15.00. wo ook 15.00. ppi Langkous aldo t/m zo wo .45. ikeltje a Ido t/m zo 12.30. I0POLE 1 tel. 070-3456756. C-ar- aan 16. eLost World al dag 13.00. j 45.18.30.21 15 lUihiOPOLE 2 dhing to lose al., dag. 13.30, 5.19.00.21.45 ROPOLE 3 radiseRoad 12 jr., dag. 19.00, J 45,madiook 13.30. 16.15. poleonal do t/m zowo 13.30, 15 ROPOLE 4 del van Smaragd 12 jr.dag. 15.19.00, 21.45; ma di ook 30 atilda al., do t/m zo wo 13.30. ROPOLE 5 i, The Ultimate Disaster Movie lag. 16.15. 19.00. nspiracy Theory 12 jr., dag. 13.30, 45. v.- lÉScheveningen tel. 070- i738, Kurhausweg2. Force One 16 jr., dag. 13.40, 20,19.00, 21.50; do t/m zo 00 stin Powers: International Man of stery 12 jr dag. 14.00, 19.20; met 14.00, do t/m zo ook 11.50. eorge of the Jungle al., dag. 16.30, 40,20.50; di niet 20.50. a Lost World al., dag. 12.30, 20,18.10, 21.00. a: ipland 16 jr., dag. 16.40, 19.10, 40; ma di ook 14.10. Best Friend's Wedding aldag 30,16.00, 18.30,21.10; wo et 13 30. 15; ma t/m w 45; ma t/m w Volcano 12 jr., dag. 12.00, 14.30, 17.00, 19.30,22.00. Face/Off 16 jr., dag. 16.10,21.20. Nothing to Lose al dag. 14.10, 16.30, 18.50; do t/m zo ook 11.30. Conspiracy Theory 12 jr., dag. 21.30 Free Willy 3: De Redding al., do t/m zo 12.10, 14.20. George uit de Jungle al., do t/m zo 11.40, 13.50; wo alleen 13.50 Richie Rich al wo22okt 13 30 Peepshow', 16 |r.di 21.00. HAAGS FILMHUIS tel. 070-3656030, Spui 191 Exit 16 jr dag. 21 45; do za wo ook 14.00; zo ook 14.00 en 16 15. Happy Together 16 jr., dag. 19.15. Nerolio 16jr.,dag. 21.45, doza zo ook 14.00. Broos 16 jrdag. 19 15; doza zowo ook 16.15. Floating Life 16 jr., dag. 19.15. Kids Return 16 jr.. dag. (beh. ma) 21.45. TUSCHINSKI tel. 070-3655660, Bui tenhof 20. Air Force One 16 jr.dag. 12.30, 15.30, 18.30,21.30. My Best Friend's Wedding al., dag. 12.00, 14.30, 17.00, 19.25, 21.50. Copland 16 jr., dag. 17 10, 19 40, 22.10; ma di ook 1^ 10, 14 40. Face/Off 16.jr dag 18 20,21 20; ma di ook 12.20, 15.20. Nothing to Lose al .dag. 12.20, 14.30, 16.50. 19.10,21.40 Murder at 1600 16 jr.dag. 12.00, 14.20, 16.45, 19.10,21.40. Men in Black 12 jr., dag. 12.40, 14.50, 17.10, 19.30,22.00 George uit de Jungle al., do t/m zo wo 12.40, 15.00. Napoleon al., do t/m zowo 12.20, 14.20, 16.20. OMNIVERSUM tel. 070-3545454, Pres. Kennedylaan 5. Special Effects a I., dag. 11,00, 16.00,21.00. Africa The Serengeti al., dag. 12.00, 19.00. Cosmic Voyage al dag. 13.00, 15.00, 17 00, 20 00. Survival, Island al., dag. 14.00. MS AMSTERDAM 11(020) 6278806 100,21.30, ma t/m wo ook 13.00, 00 Gordel van Smaragd ook 15.45. Karak- i ook 13.30: Turks LEVUE CINERAMA (020) 376 15.16.00, 18.45. 21.30: Volca- r: ERAMA 2 - 15.16.00. 19.15, 22.00: Men in e; lack t YPSO 1 (020) 6234876 315.16.00. 19.15, 22.00: My est Friend's Wedding YPSO 2 315.16.00, 18.45, 21.30: Smil- jj- s Sense of Snow J CENTER (020) 6236615 6 45, 19 30, 22.00; zo ook 11.00, "it 16 45: Marvin's Room 45,19 30, 22.00, zo ook 11.15, 4 00 Romeo Juliet 9 00,21.30. zoook 11.00: The nglish Patient 13.30: Hamlet '•00: Secrets Lies 9 00: Everyone says I Love You 15, zo ook 11.00: Sling Blade 00: Microcosmos EMA OSCAR (020) 5475175 za 20.30. Bean i 20.30: Love and other Catha- 'ophies MAI(020)6151243 6 45.21.30; do t/m zo wo ook 5 30: The Lost World I 15, 22.00: Air Force One 11 (020) 6234579 345, 15.30, 18.45, 21.30: The tot World 2 >00.19.00.21.30; ma di ook 3 30: Murder at 1600 '3 MU4.00, 16.00. 19 00: Austin 30 Absolute Power 4 100,21.45; ma di ook 13.15. 3 45 Scream 30.16 00.19 00.21.45.; 111 00: Nothing to Lose Hoogmoed komt voor de val. Het is het basisthema van elke rampenfilm. Daarbij ging het in de traditionele ram penfilm meestal om technische hoogmoed, om een wol kenkrabber die als een moderne toren van Babel ten prooi viel aan het onblusbaar vuur, of om een zeereus van Titanic-formaat die als een lucifer doormidden knak te en verzwolgen werd door de oceaan. In de meer recen te rampenfilms is het accent verschoven van de onbe heersbare techniek naar de onbeheersbare natuur. Niet voor niks, natuurlijk, de heilige koe van onze dagen heet immers 'milieu'. Dus waren het in Twister allesvernieti gende wervelwinden die de plaatselijke bevolking op de zenuwen kwamen werken, en zijn het in Volcano (van re gisseur Mick Jackson) lavastromen en asregens die van Los Angeles een nieuw Pompeji dreigen te maken. FILM RECENSIE Een vulkaanuitbarsting midden in een wereldstad, het is, geze ten in een gerieflijke bioscoop stoel, beslist een enerverende ervaring, mits een en ander adequaat in beeld is gebracht. Op dat punt schoot onze land genoot cameraman Theo van de Sande in niets tekort. En dan natuurlijk het geluid, daar is ook niets op aan te merken: men verlaat de bioscoop met fluiten de oren. Toch levert een ramp, hoe fraai ook verbeeld, op zichzelf geen drama op. Een ramp gaat over pech, en een rampenfilm gaat over pech van anderen. En men moet een notoire mensen hater of sadist zijn om bijna twee uur plezier te beleven, uit sluitend aan andermans pech. Een normale toeschouwer wil meer. Daarom is ook in Volcano voorzien in een aantal dramati sche lijnen rondom een paar hoofdpersonen in wie we ons kunnen inleven. Mike Roark (Tommy Lee Jo nes), het hoofd van de red dingsbrigade, dreigt zijn vijf tienjarige dochter te verliezen, terwijl hij zijn handen vol heeft aan het redden van de miljoe nenstad. Gelukkig wordt hij bij gestaan door Dr. Amy Barnes (Anne Heche), die alles van vul kanisme weet, althans in theo rie. Samen staan ze sterk. En dan is er nog een bijrol wegge- 3'V -"v V - -- - -1,ai Mike Roark en Anne Heche zwoegen maar door in Volcano. legd voor de metrodirecteur, die dergrondse willen aanleggen in oorzaak van de ramp. Maar: hij ke en Amy maar door. Indien zij zich al mensenreddend opoffert een seismisch gebied, zegt ie- doet boete. En zijn hoogmoed slagen hebben ze natuurlijk wel in één van zijn vermaledijde mand. De metrodirecteur deed komt voor de val. een mooie beloning in het voor- metrobuizen. Je moet geen on- het toch, en werd zo indirect de En ondertussen zwoegen Mi- uitzicht. Namelijk elkander. Exit: barokke vertelling over voyeurisme, herinnering en dode vis do t/m zo 19.15: Lone Star mat/m wo 19.15: Brigands do vr za ma di 19.30: Big Night vr 17.30; za zo 14.45: Forgotten Sil- vrzazo 15 00, 16.30 Microcosmos zo 21.30: Breaking the Waves vr 15.30: Kids za 16 00: To Die For zo 13 00: Brief Encounter za 00.00; zo 16.15: The Times of Harvey Milk KRITERION 1 (020) 6231708 17.30 II Postino 20.15 (za 20 00) Exit 22.15 (beh di) Ma Vie en Rose ma 21.45 Chungking Express di 22.15: Sneak Preview KRITERION 2 18.00, 19.45 Broos 21.45 beh ma: Lost Highway NEDERLANDS FILMMUSEUM (020) 5891400 do t/m zo 15.00, 19.00: Mr Bug goes to Town 22.00: Branded to Kill RIALTO 1(020)6753994 19.45 (beh do). 21.45; za zo wo ook 13 .30 Happy Together 20.15 beh ma Johan vd Keuken To Sang Fotostudio; Ramon Gieling: Le ven met je Ogen. 18.15; 22-00; za zowo ook 15.45: Floating Life 19.45 Brassed Off 17.45 Engelchen do vr 15.30 Chacun Cherche son Chat dovr 14.35: ma 20.15: Tristana THE MOVIES 1 (020) 6386016 17.00, 19.30, 22.00; zo ook 14.30; •Gordel van Smaragd THE MOVIES 2 18.30, 20.15, 22.00; zoook 14.45. Career Girls THE MOVIES 3 17.00: Sling Blade 19.45: Karakter 16.45, 22.15, zoook 14.30: Happy Together THE MOVIES 4 20.00; zoook 14.45: Le Bonheurest dans Ie Pré 16 45, 18.30,22.15: Hufters& Hofdames TUSCHINSKI1(020)6262633 12 00, 15 00, 18 15. 21.30: Air Force One TUSCHINSKI 2 18.00,21 15. ma di ook 12.00, 15.00 Face/Off TUSCHINSKI 3 13 15 (beh wo). 16.00. 18.45, 21.30 Copland TUSCHINSKI 4 18.15, 21.15, madi ook 12.30. 15.15 Conspiracy Theory TUSCHINSKI 5 19 00.21 45. mad. ook 13.15, 16.00: Addicted to Love TUSCHINSKI 6 12.30. 15.30, 18 45, 21.30 My Best Friend's Wedding DE UITKIJK (020) 6237460 17.30, 19.30, do t/m zoook 15.30: Ma Vie en Rose 21.30; zoook 13.00: Smilla'sSense of Snow FILM RECENSIE Menno de Nooijer in Exit. MARK VAN DEN TEMPEL Haags Filmhuis, Den Haag Kriterion, Am sterdam Paul en Menno de Nooijer maken al zón kleine tien jaar films samen, maar toch is hun naam slechts in kleine kring bekend Dat komt deels omdat hun thuisbasis Mid delburg nu eenmaal geen deel uitmaakt van het randstedelijk ons-kent-ons circuit dat de Nederlandse film is. Belangrijker reden is dat vader en zoon De Nooijer eigenlijk beeldend kunstenaars zijn die film als hun middel van expressie hebben gekozen. Hun korte films (internationaal bekroond werk als At One View en Fortified City) vertellen dan ook geen verhalen, maar zijn met veel visuele flair vertelde uitwerkingen van the ma's als voyeurisme en de rol van de kun stenaar. Exit, de eerste lange speelfilm van het duo is bij voorbaat interessant. Met hun er varing op het gebied van art direction en animatie mag je visueel vuurwerk verwach ten, maar de vraag is hoe ze anderhalf uur lang de spanning vasthouden? Exempla risch voor hun gebrek aan kennis van de basiselementen van het filmdrama is wel het feit dat ze bij het opstellen van hun budget volledig over het hoofd zagen dat er een post 'geluid' moest worden ingeruimd. Acteurs, spelregie, dialogen: de De Nooijers hebben bij Exit bijna het wiel opnieuw moeten uitvinden. Het eindresultaat is een film die zowel blaakt van zelfvertrouwen als onwennig de mogelijkheden van het medium aftast. Paul (54) en Menno (30) zijn er in geslaagd een structuur aan te brengen die je een verhaal zou kunnen noemen. Maar wie hapklare avantgarde als Abel verwacht, komt bedro gen uit. De beide De Nooijers reiken de stukjes aan, de kijker mag vervolgens zelf de puzzel in elkaar zetten. In Exit draait het allemaal om kijken en bekeken worden. Een oudere fotograaf (Paul) kijkt terug op zijn leven letterlijk; hij gluurt door luikjes naar de handelingen van zijn jongere zelf. Eén voorval hlijkt hardnekkig opduiken. Als jonge grafisch vormgever (Menno) krijg hij de opdracht een videoclip voor een bekende rockster te maken. Maar zijn creatieve ideeën botsen met de puberale wensen van zijn opdracht gever, en de klus loopt op niets uit. Erger is dat hierdoor de relatie met zijn vriendin (Ricky Koole) onder steeds grote druk komt te staan. Ze verwijt hem dat hij haar alleen ziet staan als hij door de camera kijkt. Op de achtergrond van dit alles speelt een jeugdtrauma waarin seks en vissen een pro minente rol spelen. Wie bekend is met het werk van De Nooijer senior en junior herkent de ver schillende thema's. De worsteling met de eigen lustgevoelens, de kunstenaar als voyeur, zelfs de vissen doken op in eerder werk. Heel concreet verwerkt zijn de nega tieve ervaringen van Menno met de rock groep Duran Duran, die hem hadden bena derd voor een videoclip. Het gaat echter te ver om Exit een diepgravende autobiografi sche film te noemen. Daarvoor is de toon te luchtig en zijn de handelingen teveel opge hangen aan hun visuele impact Daar ligt dan ook de kracht van Exitde film is een aaneenschakeling van inventieve trucages, bonte decors gefotografeerd met groothoek en absurdistische dialogen. Slechts de aanwezigheid van de zeer natu rel acterende Ricky Koole geeft de film eni ge realiteit mee, voor de rest is dit cinema van een bijna abstracte waarde. Het is eenvoudig om Paul en Menno de Nooijer om de oren te slaan met wat Exit allemaal niet is: er wordt gesmokkeld met tijd, er wordt geschmierd, er is niet echt sprake van een spanningsboog. Daarmee ga je echter voorbij aan de kwaliteiten van een werkelijk onvergelijkbare film. De lef, originaliteit en visie die hier getoond wor den verdienen een publiek, zeis al wordt het uiteindelijk een cultpubliek. Een moord op het Witte Huis en de grote doofpot FILM RECENSIE STAN LAPINSKI Murder at 1600. Te zien: Lido 4, Leiden; Tuschinski 5, Den Haag. Murder at 1600 van regisseur Dwight Little heeft geen andere pretentie dan goed gemaakt amusement te bieden. Bij een thriller als dit betekent dat: volop spanning en genoeg on verwachte wendingen. Die pre tentie maakt de film helemaal Er is een moord gepleegd op een jonge vrouw. Waar? Op 1600! In Washington DC weet iedereen dan meteen waar je het over hebt: het Witte Huis. En een moord op het Witte Huis, dat betekent dat de Grote Doofpot van achter de coulissen vandaan wordt gehaald om de ze moord schielijk in weg te stoppen, laat dat maar gerust over aan de geheime dienst. Helaas is het voor de vorm nog nodig iemand van de recherche wat onderzoek te laten verrich ten. Men leeft immers in een democratie, niet waar? Geeft niet, laat hem maar wat aan modderen, breng hem op een dwaalspoor en zorg dat hij niets vindt, dan druipt hij vanzelf wel weer af. Dat is het plan. Dan kennen ze detective Re- gis (Wesly Snipes) niet. Die laat zich niet afpoeieren, die heeft al heel gauw in de gaten dat hij bij zijn speurwerk wordt dwars ge zeten door de geheime dienst, met name in de persoon van de mooie Nina Chance (Diane La ne) en haar chef, de doodenge kaalkop Spikings (Daniel Ben- zali). Ondanks alle tegenwer king komt Regis op het spoor van de mogelijke moordenaar, de zoon van president Neil, Kvle (Tate Donovan), een lichtelijk sadistische vrouwenversierder. Die tegenwerking begint gaan deweg levensgevaarlijke dimen sies te vertonen, en wel dermate dat Nina gewetenswroeging krijgt en besluit Regis bij te staan in zijn zoektocht naar de waarheid. Met als gevolg dat men hen vanaf dat moment al lebei naar het leven staat. Het aardige van Murder at 1600 is dat je telkens meegaat in de theorieën die Regis ontwik kelt om zijn zaak tot een oplos sing te leiden, maar dat je dan plotseling (met hem en Nina) door een onverwachte wending een totaal andere kant wordt opgestuurd. Zo blijkt Kyle Neil opeens helemaal niet de moor denaar te zijn zijn vader, de president zelf, komt meer in aanmerking. Kan dit waar we zen? En welke is de rol speelt die Spiidngs eigenlijk? En wat te denken van enkele figuren uit de presidentiële staf? Wie staat hier eigenlijk wie naar het le ven? Tenslotte lijkt er trouwens veel meer op het spel te staan dan een eenvoudige lustmoord, namelijk de vraag of het land zich al dan niet in een heilloze oorlog met Noord-Korea en China moet storten. Verwacht van Murder at 1600 geen maatschappijkritische complottheorie la Oliver Sto ne. De film pretendeert geen misstanden te analyseren of aan de kaak te stellen, maar gewoon goed gedoseerde spanning te leveren, waarin de paranoia op tijd wordt getemperd door een Detective Harlan Regis (Wesley Snipes) en geheim agente Nina Chance (Diane Lane) in 'Murder at 1600'. scheut humor. Zo heeft onze Regis eigenlijk hele andere zor gen aan zijn kop dan lustmoor den en complotten in het presi dentiële huis. Het feit dat hij zijn eigen huis uit moet omdat ze daar van overheidswege een parkeerterrein willen aanleggen, dat zit hem echt dwars. Temeer daar hij dan zijn enorme ma quettes van de Burgeroorlog moet verkassen en dat ziet hij werkelijk niet zitten. Geen hu mor om je een breuk bij te la chen, maar het geeft de film op zijn tijd een aangenaam lichte toets.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1997 | | pagina 11