Barbie als reclame voor musea Politiek vindt K O erg traag van begrip 'The Rhythm Kings' kabbelen voort Cultuur Kunst Lezers kunnen meedoen aan prijsvraag over imago Leiden Auteur Jarold bobbins iverleden Debutante wint Booker Prize OENSDAG 15 OKTOBER 1997 tr- ofd childers veilen werk voor kinderen ktfrdam Schilderijen van tientallen bekende kunstenaars uit Jevijftien EU-lidstaten komen morgen in Amsterdam onder de pier bij veilinghuis Christie s. De opbrengst gaat naar een pro pt in Centraal-Afrika, dat kinderen probeert te herenigen met b families die door de burgeroorlog in Rwanda uiteen gedre- hzijn. Onder de schilderijen zijn werken van Patty Harpenau, Lrneille en Paul de Lussanet. Ook Rolling Stones-gitarist Ron bod heeft een schilderij afgestaan. iemi Moore gaat Coco Chanel spelen De Amerikaanse actrice Demi Moore gaat de hoofdrol elen in een film over het leven van de Franse modeontwerp er Coco Chanel. De actrice die zelf de mode op de voet volgt, eidt zich in Parijs op de rol voor. Zij bezocht in de Franse r ifdstad de modeshow van Christian Dior. Eerder nam zij ook een kijkje achter en voor de schermen bij een modepresenta- van de Italiaanse ontwerper Gucci in Milaan. tl rankfurter Buchmesse begonnen {nkfurt» De jaarlijkse Frankfurter Buchmesse, de oudste en jotste ter wereld, is gisteren geopend met als thema de Por- >ese literatuur. Bijna 9.600 uitgevers uit 107 landen met 5,000 boeken, waarvan 80.000 nieuwe titels, doen mee aan de urs. De beurs is ook een ontmoetingsplaats voor de elektroni- he media. De boekenbeurs heeft als thema Portugal om de rste reis van Vasco da Gama 500 jaar geleden te herdenken. lestsellerauteur Mason overleden me» De Britse schrijver Richard Mason is gisteren in Rome erleden. Hij werd 78 jaar. De auteur werd wereldberoemd met ider meer het boek 'De wereld van Suzie Wong', waarvan mil- enen exemplaren zijn verkocht. In de zeer succesvolle exoti- ie liefdesroman schetste Mason het leven van een Britse kun- naar in Hongkong die verliefd wordt op de Chinese prostituee izie Wong. Mason werkte ongeveer vier jaar aan de bestseller. chrijver Chinese 'Goelag' overleden lik Jean Pasqualini, wiens boek 'Gevangene van Mao' over ileven als politiek gevangene in een Chinees werkkamp we- Iwijd de aandacht trok, is op 71-jarige leeftijd in Frankrijk erleden. Pasqualini werkte veertien jaar lang in Parijs als on- rzoeker-vertaler van het tijdschrift Newsweek. lenver had geen geldige vergunning ashington De Amerikaanse country-zanger John Denver had •en geldige vliegvergunning op het moment dat hij afgelopen ndag verongelukte. De Amerikaanse Federale Luchtvaart- ;nst (FAA) had zijn vergunning ingetrokken omdat hij niet aan medische eisen voor piloten voldeed. Volgens de federale re- Is moet een piloot behalve zijn vliegbrevet ook een medische rklaring bij zich hebben om te mogen vliegen. Om redenen in privacy weigert de FAA te zeggen wat er medisch mis was ;t Denver. première van 'Cinderella' angelos Zangeres Whitney Houston en echtgenoot Bobbi own waren gisteravond aanwezig bij de feestelijke premie're in Walt Disney's 'Cinderella' in het Mann's Chinese Theater in Dllywood. Houston is de producer van deze Disney tv-produc- en speelt de rol van de goede fee. N RIJSDAM. 071 -5356444, PLV CHEF AD VAN KAAM 071-5356443 Leiden heeft vele gezichten: museum- stad, waterstad, universiteitsstad, Rembrandtstad, Stad van Vluchtelin gen en Cultuurstad '97. Maar wat vin den Leidenaars (en hun regiogenoten) nu zelf van hun stad? Het Leidsch Dag blad wil die vraag in de vorm van een prijsvraag voorleggen aan zijn lezers. Is Leiden echt zo uniek als de Stich ting Promotie Leiden beweert met de slogan 'Niets lijkt op Leiden'? Verdient Leiden de door de provincie verstrekte onderscheiding Cultuurstad? Of is Lei den, ondanks alles, toch niet veel meer dan een middelgrote provinciestad? Lezers van deze krant wordt ge vraagd op hun eigen, creatieve com mentaar te leveren op de vraag wat het imago van Leiden nu eigenlijk is. Deel nemers mogen alles inzenden wat de krant in beeld of tekst kan afdrukken, zoals foto's, cartoons, strips, tekenin gen, (korte) verhalen en gedichten. Teksten mogen niet langer zijn dan 500 woorden. Beeldmateriaal dient minimaal 13 x 18 cm groot te zijn en maximaal op een A4-tje te passen. Een jury bestaande uit Alexander Pechtold (wethouder cultuur Lei den). Tjeerd Scheffer (di recteur Leiden Promo tie), Joyce de Gruyter (galerie Stelling) en Erna Straatsma (Leidsch Dag blad) zal de inzendingen beoordelen. De drie ori gineelste inzendingen worden beloond met prijzen van respectieve lijk 500, 350 en 250 gul den. Samen met een aantal andere leuke re acties worden ze op 6 december in deze krant gepubliceerd. Inzendingen dienen uiterlijk 8 no vember bij het Leidsch Dagblad bin nen te zijn, onder vermelding van 'prijsvraag 'Niets lijkt op Leiden'. Adres: Leidsch Dagblad, Roosevelt- straat 82/Post bus 54, 2300 AB Leiden. Een wedstrijd reglement is verkrijgbaar bij de balie van het Leidsch Dagblad en via Internet: http: www.hdc.n- 1/ld Leiden heeft vele gezichten: museumstad, waterstad, uni versiteitsstad, Rembrandt stad, Stad van Vluchtelingen en Cultuurstad '97. Maar wat vinden heidenaars (en hun regiogenoten) nu zelf van hun stad? Het Leidsch Dagblad wil die vraag in de vorm van een prijsvraag voorleggen aan zijn lezers. Is Leiden echt zo uniek als de Stich ting Promotie loeiden beweert met de slogan 'Niets lijkt op Leiden'? Verdient Leiden de door de provincie verstrekte onderscheiding Cultuurstad? Of is Lei den, ondanks alles, toch niet veel meer dan een middelgrote provinciestad? Lezers van deze krant wordt ge vraagd op hun eigen, creatieve com mentaar te leveren op de vraag wat het imago van Leiden nu eigenlijk is. Deel nemers mogen alles inzenden wat de krant in beeld of tekst kan afdrukken, zoals foto's, cartoons, strips, tekenin gen, (korte) verhalen en gedichten. Teksten mogen niet langer zijn dan 500 woorden. Beeldmateriaal dient minimaal 13 x 18 cm groot te zijn en maximaal op een A4-tje te passen. Een jury bestaande uit Alexander Pechtold (wethouder cultuur Leiden). Tjeerd Scheffer (directeur Leiden Pro motie), Joyce de Gruyter (galerie Stel ling) en Erna Straatsma (Leidsch Dag blad) zal de inzendingen beoordelen. De drie origineelste inzendingen wor den beloond met prijzen van respec tievelijk 500, 350 en 250 gulden. Sa men met een aantal andere leuke reac ties worden ze op 6 december in deze krant gepubliceerd. Inzendingen dienen uiterlijk 8 no vember bij het Leidsch Dagblad bin nen te zijn, onder vermelding van 'prijsvraag 'Niets lijkt op Leiden'. Adres: Leidsch Dagblad. Roosevelt straat 82/Postbus 54, 2300 AB Leiden Een wedstrijdreglement is verkrijg baar bij de balie van het Leidsch Dag blad en via Internet: http: //www.hdc.nl/ld Kunst op Leids Centraal Station De NS doet aan kunst. En dat behelst meer dan Monets Irissen en de impressies van tienjarigen die aan de wand van het stationskantoor hangen. De NS doet aan sta tionskunst. Leiden Museumstad, initiatiefnemer van het project, heeft kunstenaar Evelyne Janssen, aangetrokken om de ergernis van wachtende reizigers om te zetten in verwondering. De dochter van Nederlands kunstgrootva der met de nerveuze handen en de kalmerende stem, Pierre Janssen, kreeg de opdracht om op vijf plekken op het station de verschillende museale collecties van de stad Leiden op een eigentijdse manier onder de aandacht te brengen. Zeg maar: er reclame voor te maken. LEIDEN PABLO CABENDA fhitney Houston met man Bobbi Brown. Janssen maakte samen met kunstenaars Christoph Seyfert, Peter van Beveren, Jan Ebeltjes, Gerald van der Kaap, Martien van Mens, John Körmeling, hun dochter Hamer, Herman La- mers en graffitikunstenaar Ners, werken die al prikkelen zonder de verwijzing naar de collectie van Leidens grootste musea. De connectie met het instituut mu seum is Janssens verzamelwoe de die zijn neerslag heeft gevon den in drie van de vijf kunstwer ken. De kunstenaar droeg gisteren bij de onthulling van de 'sta tionskunst' e^n transparant cur- verboxje dat dienst doet als handtasje, schatkamer en mini- museum voor haar meest ge koesterde wegwerpschatjes. Een verkleinde uitgave van de verza meling van honderden opgesta pelde transparante Hema koel kastbakjes die nu uitgestald staat op perron 4 en 5. Daarin alle prachtige en lelijke weg werp rommel en antiek, die ze in een periode van twee jaar heeft verzameld, en 'geconserveerd'. Ogenschijnlijk alleen van waar de omdat het is bewaard. In een van de 'vitrines' is een collectie geamputeerde poppen met de verkeerde transplanta- ten, MacDonalds-menumon- sters, speelgoedkikkers, en din gen die je vroeger in dozen was- poeder aantrof. Een op het eer ste gezicht vertederend zooitje kleur en plastic speelgoed, 'kid's stuff, niet meer dan dat. Maar Janssen heeft er meer mee ge daan. Van links naar rechts, van boven naar beneden, laat de vi trine zich lezen als speelse en geestige illustraties op Darwins Plaatjes van koelkasten, bibliotheken, en Japanse kauwgumwikkels in De vitrine 'De Kwast verstrijkt de tijd' van Evelyne Janssen. evolutietheorie of opvattingen over andere volkeren. Een car toonachtige tegenhanger van het metrostation onder het Pa- rijse Louvre. Darwin Ga van beneden naar boven en laat je ogen de evolutionaire lijn van Darwin volgen. Je komt achtereenvolgens ainfibiëen (gummi kikkers), reptielen (Jur assic Park speelgoed), en zoog dieren tegen, tot aan de boven ste sport van de evolutionaire ladder, het summum van survi val of the fittest, Barbie. Ga van links naar rechts en je ziet een parallelle ontwikkeling in etni sche denkbeelden. Van Zwarte Piet, via een breakdancer tot zwarte chirurg. Bovenop een hoekje van haar kubusachtige bouwwerk heeft ze ook een plekje gemaakt voor de toe komst. Een plastic dame die een kleinere identieke versie van zichzelf in haar hand houdt, ge kloond. En zo zijn er waar schijnlijk nog talloze andere manieren en sleutels te ontdek ken waarmee het bouwwerk te lezen valt. Zoals het een muse um betaamt. Op hetzelfde perron bevindt zich een 'reclamezuil' met de naam 'De kwast verstrijkt de tijd'. Beelden van collecties in allerlei gedaantes en vormen zijn geplakt op een cilinder die langzaam rondraait. Gevulde koelkasten, bibliotheken, luci fersdoosjes en Japanse kauw gumplaatjes vormen pas sa menhang voor degene die de tijd wil nemen het er in te vin den. Evenals bij het 'Mobiele Museum/Portable Museum'. Op elk van het negen verdiepin gen tellende poppenhuis mocht een kunstenaar op uitnodiging van Evelyne zijn of haar eigen etage inrichten. Het enige dat ietwat afwijkt FOTO Henk Bouwman van het uitgangspunt 'verzame len', is hel gouden tempeltje 'Son et Lumière' op perron 4 en 5. Wie er plaats neemt hoort de troostende stem van vader Pier re Janssen die op mild doceren de toon verhaalt over de eerste computers, I.eonardo da Vinei, en de grotten van Lascaux. Vijf minuten vertraging is veel te kort om je te verwonderen. En dat merk je pas als onver wacht Pierre Janssen midden in Leonardo's uitvindingen zich persoonlijk tot je wendt en zich op vaderlijke toon afvraagt of je wel op het juiste perron bent. os angeles rtr )e Amerikaanse schrijver larold Robbins is in het 'alifomische Palm Springs 'verleden aan hart- en demhalingsproblemen. lij is 81 jaar geworden. Robbins werd beroemd net bestsellers waarin hij et leven van de rijken en e jet-set beschreef. In de Dop van zijn carrière, die «n halve eeuw omspande, leeft hij meer dan 750 mil- oen boeken verkocht. Zijn eerste boek, 'Never °ve a stranger', schreef hij vegens een weddenschap un honderd dollar met een stuurder van het filmbe- njf Universal Pictures, aar hij toen werkte. Het )ek werd meteen een Stseller. Daarna volgden nog 22 toeken, waarvan de mees te zijn verfilmd. Zijn werk is n 32 talen verschenen. Zijn tokendste werk is 'The Carpetbaggers' uit 1961, [at geïnspireerd zou zijn '°or het leven van de mag- Kat Howard Hughes. Rob- >ins' werk is vaak gekriti- eerd wegens de vele seks- tènes en soms belachelij- verwikkelingen in het plot. MUZIEK RECENSIE JOHN OOMKES Concert: The Rhythm Kings Bezetting Ge- orgie Fame (zang, hammond). Peter Frampton (zang, gitaar, bas), Bill Wyman (bas, zang), Albert Lee (gitaar, zang), Terry Taylor (gitaar), Gary Brooker (zang, fen- derpiano). Frank Mead Nick Payn (saxen), Melanie Redmond, Keeley Smith en Beverley Skeete (zang). Gehoord: 13/10, Paradiso, Amsterdam. Peter Frampton, Gary Brooker, Georgie Fame, Albert Lee en nog een handvol oudgedienden uit de popmuziek maken momen teel onder de benaming The Rhythm Kings een schoolreisje langs een aantal clubpodia in Europa. Het is het gevolg van een liefdewerk-oud papier-pro ject van oud-Rolling Stones-bas sist Bill Wyman, die de afgelo pen anderhalf jaar velen bereid vond om classics uit de jaren twintig tot begin zestig te cove ren. Behalve Eric Clapton (hij legt de laatste hand aan een nieuw studioalbum) zijn ze bijna alle maal over hun hoogtepunt héén, maar nog niet rijp voor het Rosa Spierhuis. In Paradiso blijkt Brooker bijvoorbeeld, voor zijn periode als imposante stem van Procol Harum actief in soul- bandjes, in staat te zijn een re delijk natuurlijke versie van Land of a Thousand Dances' (bekend van Wilson Pickett maar geschreven door Chris Kenner/Fats Domino) te bren gen, gevolgd door een wat ram melende 'Good Golly Miss Mol ly' (bekend van Chuck Berry). Wyman heeft in totaal drie al bums vol opgenomen, waarvan er één (Struttin' Our Stuff) afge lopen maand is verschenen. De plaat doet sympathiek aan, maar spettert eigenlijk geen moment. En datzelfde geldt voor dit dub- beloptreden in Amsterdam. Er is geen andere reden voor die wat lome, gezellige sfeer aanwijsbaar Indiase auteur A rund hat i Roy dan het hobbykarakter van het evenement. Het is net een vriendschappelijke wedstrijd van Ajax, waarbij de trucendoos wijd opep gaat, maar de effecti viteit afwezig is. Het optreden kabbelt vrien delijk voort. De ritmesectie heeft dank zij het lenige, veren de spel van Wyman veel weg van The Stones anno 1965, maar is geen moment dodelijk accuraat of roept zelfs maar even de gelijkenis met de stoomwals op die je zo graag achter dit soort vroege, elektri sche rhythm blues hoort. Het LONDEN ANP/RTR De Indiase auteur Arundhati Roy heeft de Booker Prize ge wonnen voor haar eerste ro man 'De God van kleine din gen'. Met de onderscheiding, de meest prestigieuze prijs voor literatuur in Groot-Brit- tannië, ontvangt zij een bedrag van 20.000 pond (66.000 gul den). De 37-jarige architect en film designer Roy gold als favoriet voor de prijs. 'De God van klei ne dingen' is al in dertig lan den verschenen, waaronder Nederland. De roman gaat over de sociale kasten in Zuid- India in 1969, gezien door de ogen van een tweeling. Hun christelijke moeder heeft een onmogelijke liefde met een uit gestoten hindu. Roy is zelf dochter van een Bengaalse moslim en een christelijke moeder. De jury prees Roy's „buitengewone taalkundige in ventiviteit. Het verhaal dat zij vertelt is zowel fundamenteel als lokaal. Het gaat over leven en dood, over leugens en wet ten." De jury moest kiezen uit zes werken, nadat ze zich door 106 boeken uit Groot-Brittan- nië, Ierland en vijftig landen van het Britse Gemenebest moest ploegen. Ondanks het succes van haar eerste werk heeft Roy geen plannen voor een tweede roman. „Ik zal pas een volgend boek schrijven wanneer ik een boek te schrij ven heb", zei ze na de bekend making tegenover de BBC. is dat de boys te midden van het achtergrondkoortje de ge weldige vocalen van ene Bever ley Skeete hebben ontdekt, want anders val je als liefhebber in een zelfde soort gezelligheid terug. Zij zingt Billy Preston's 'Melody' met dezelfde vocale attack die de jonge Aretha Fran klin kenmerkte en is overtui gend in het Creedence-achtige "Green River'. Peter Frampton (onherken baar met zijn platina-spoeling en kort geknipte koppie) steekt met kop en schouders boven de rest uit. In 'Tear It Up' (Johnny Burnette) maakt hij met gitaar spel la Duane Allman gehakt van collega Albert Lee, die niet verder komt dan een flauwe imitatie van het geluid van Chet Atkins. De klassieker 'Tobacco Road' (bekend van Jefferson Airplane en The Blues Maggoos, maar feitelijk van John Loudermilk) is het enige stuk waar de volume knoppen en de inzet even op negen staan. Frampton knalt de licks er zo mooi uit, dat je daar meer van zou willen horen. LEIDEN WIM KOEVOET Het luiden van de noodklok door volksuniversiteit K O brengt nauwelijks verschuivin gen in de standpunten van de Leidse gemeenteraadsfracties teweeg. Ook de grootste opposi tiepartij, de WD, grijpt de fi nanciële problemen van de in stelling niet aan om de aanval in te zetten op het beleid van cultuurwethouder A. Pechtold. Volgens het bestuur van K O is de volksuniversiteit ten dode opgeschreven als de ge meenteraad het subsidiebedrag in 1998 van 150.000 gulden niet verhoogd. K O kreeg tot dus ver vier ton. Omdat nu de direc tie van de Stadsgehoorzaal voor de muziekprogrammering ver antwoordelijk is, meent wet houder A. Pechtold (D66) dat de volksuniversiteit met minder subsidie toe kan. K O wil ech ter meer zijn dan éen 'cursus club'. Voor de nieuwe activitei ten die het bestuur op touw wil zetten, is de toegewezen subsi die evenwel te laag. De volksuniversiteit wil onder meer de Kapeliaal aan de Oude Vest geschikt maken voor caba ret, toneel en eenakterfestivals. „De Kapelzaal verbouwen? Al weer?", reageert fractievoorzit ter R. Peeters van Groen Links. Zij maakt er geen geheim van dat haar enthousiasme voor de nieuwe plannen nihil is. Liever riet rij dat K O zich geheel en al toelegt op het cursussenaan- bod. „K O moet nieuwe doel groepen aanboren. Antroposo fische macramé voor welgestel de Oegstgeester dames vind ik geen gemeentelijke taak. Ik heb liever dat de volksuniversiteit cursussen aanbiedt aan groe pen die het moeilijk hebben. De tarieven zouden inkomensaf hankelijk moeten worden." Dat K&O het einde ziet na deren, vindt Peeters een kwestie van eigen-schuld-dikke-bult. „Het bestuur is altijd ontzettend traag van begrip geweest. I let is nu nog bezig om bezuinigings operaties van jaren her te effec tueren. Dat de subsidie volgend jaar verlaagd wordt, was ook al jaren bekend." WD-woordvoerder R. van der Sande is wat milder over K 8/ O. „De verlaging van de subsidie betekent een impliciete afwij zing van het beleidsplan. Ook bij de WD hebben de nieuwe activiteiten die daarin staan niet de eerste prioriteit. Het I.eids Vrijetijdscentrum en de Laken hal gaan vóór. Toch zou ik wel eens goed willen kijken naar het beleids plan. In elk geval moeten dou blures worden voorkomen." Bill Wyman met Peter Frampton: schoolreisje langs een aantal clubpodia in Europa. FOTO

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1997 | | pagina 19