Spiegeltje, spiegeltje aan de wan Sylvia de Leur: de tragische achterkant van een lachebi Cultuur&Kunst Radiohead moet nog wennen aan Ahoy' DINSDAG 14 OKTOBER 1997 n rijsdam, 071 -5356444, plv chef ad van k, Acteur Paul Brandenburg overleden Amsterdam Op 53-jarige leeftijd is zaterdag acteur Paul Bran denburg overleden. Brandenburg begon zijn carrière halverwege de jaren zestig, na een opleiding aan de Amsterdamse toneel school. Met de Nederlandse Comedie bracht hij stukken als 'Moortje' van Bredero en 'De Driestuiversopera' van Brecht op de planken en hij speelde rollen in bekende tv-series als 'Waald- recht', 'Kunt u mij de weg naai- Hameien vertellen, meneer?', 'De Fabriek' en 'Herenstraat 10'. Paul Verhoeven vroeg hem voor rolletjes in 'Turks Fruit' (1973) en 'Soldaat van Oranje' (1977). Hoge post voor Frans de Ruiter parijs De Nederlander Frans de Ruiter is gekozen tot voorzitter van de Internationale Muziekraad van de Unesco. De Ruiter, di recteur van het Koninklijk Conservatorium in Den Haag en voorzitter van de vereniging van Europese festivals, volgt in deze functie de Spanjaard Jordi Roch op. De Internationale Muziek raad wil zich de komende jaren vooral richten op muzikale vor ming in Afrika, Midden-Amerika en Arabische landen. Serrano-expositie Australië gesloten Melbourne» De National Gallery in Melbourne heeft gisteren een expositie van foto's van de Amerikaanse kunstenaar Andres Ser rano gesloten, nadat een jongeman een foto van een urinerend kruisbeeld met een hamer had bewerkt. Een dag eerder was de foto 'Piss Christ' ook al het doelwit van een aanval. Het museum zegt de expositie te sluiten omdat het wil voorkomen dat bezoe kers en suppoosten worden aangevallen. Bovendien is in het museum een tentoonstelling van schilderijen van Rembrandt te zien, die beschadigd zouden kunnen worden. Serrano reageerde verbolgen. Hij verwijt de leiding van het museum „gebrek aan ruggegraat.Eerder dit jaar ontstond ophef in Nederland toen het Groninger Museum een serie van 85 foto's van Serrano ten toonstelde. Vooral de plasseksposters waarmee het museum het publiek op de expositie wilde wijzen, riepen veel weerstand op. 'Dylan Thomas stierf door blunder' londen De dood in 1953 van Dylan Thomas, een van de be roemdste uit Wales afkomstige dichters, is veroorzaakt door een Amerikaanse arts die een totaal verkeerde diagnose stelde van Thomas' aandoeningen. De dokter meende dat de 39-jarige Thomas een alcoholvergiftiging had opgelopen, terwijl hij in werkelijkheid aan oververmoeidheid, jicht, astma en gastritis leed. Dat staat in het boek 'The Death of Dylan Thomas' van neurochirurg James Neshold en Thomas-biograaf George Trem- lett dat deze week in Londen verschijnt. De auteurs beweren dat Thomas' privé-arts geen bloed- en urineonderzoek heeft uitge voerd voordat hij zijn patiënt cortisone- en morfine-injecties gaf die de dichter uiteindelijk in een coma deden belanden. Die co ma werd mede veroorzaakt door de suikerziekte van Thomas. De schrijvers willen met hun boek de indruk wegnemen dat Thomas een notoire zuiplap was. Rembrandts Danae hersteld moskou In het Hermitage-museum in St. Petersburg is gisteren het gerestaureerde schilderij Danae van Rembandt onthuld. Het doek werd twaalf jaar geleden zwaar beschadigd door een man die er zuur over gooide en het met een mes stuk sneed. Het pu bliek kan het doek vanaf vandaag weer bekijken. Het verjaardagsfeestje van Harry Mulisch Wie is de grootste schrijver van Nederland? De heren en dames die zich gisteravond hadden verenigd in de kleine zaal van het Amsterdamse Concertgebouw, wisten het antwoord op deze vraag onomwonden te geven. Zij vier den de zeventigste verjaardag van Harry Mulisch en blie zen uit volle borst de loftrompet. Als klap op de vuurpijl werd Mulisch benoemd tot Commandeur in de Orde van de Nederlandse Leeuw. amsterdam jacob moerman Voor aanvang van het program ma verdrongen alle fotografen, journalisten en bekendheden elkaar lange tijd in de aan komsthal. Mulisch schudde voortdurend handen, terwijl een groot aantal collega-schrij vers (A.F.Th, van der Heijden, Connie Palmen, Hugo Claus) de gelegenheid benutten om weer eens bij te kletsen. De viering had op dat moment al vormen aangenomen waarbij het jaar lijks terugkerend Boekenbal bij kans verbleekte. Het verjaardagsfeestje van Harry Mulisch kwam overigens wat aan de late kant. Mulisch verjaarde al op 29 juli, maar de viering van gisteravond viel in het kader van de presentatie van 'Mulisch' Universum', een cassette waarin al zijn romans zijn opgenomen, van zijn de buutroman 'Archibald Stro halm' uit 1951 tot en met zijn vijf jaar geleden verschenen magnum opus 'De ontdekking van de hemel'. Iedere roman werd door een bekende Neder lander met een korte toespraak aangeboden. En Harry Mulisch zou Harry Mulisch niet zijn ge weest, wanneer hij niet het sce nario voor zijn eigen feestje had gemaakt en vooraf zorgvuldig had bepaald wie over welke ro man iets moest zeggen. Geen critici werden aan het woord gelaten, maar acteurs, politici, componisten, een schaker en een directeur van een museum. De bontheid van het gezel schap sprekers kwam overeen met de verschillende facetten die in het werk van Mulisch aan de dag worden gelegd. Zo deel de acteur Jeroen Krabbé mee dat hij zijn eigen podiumang sten voortreffelijk kon herken nen in de roman 'Hoogste tijd', en wees Jan Timman op de overeenkomsten tussen het schaakspel en het lezen van een roman als 'De verteller'. Lovende woorden Zoals te doen gebruikelijk op een verjaardagsfeestje, hadden de sprekers louter lovende woorden voor de gevierde schrijver in petto. Het opval lendst waren misschien wel die van Europarlementariër Hedy d'Ancona die de roman 'Twee vrouwen' moest presenteren. Zij verwees op humoristische wijze naar de hoogtijdagen van het feminisme aan het begin van de jaren zeventig. Mulisch' roman uit 1975 werd vanuit de feministische hoek destijds aan gevallen, maar ten onrechte, zo bleek uit de woorden van d'An cona. Zij noemde 'Twee vrou wen' gisteravond een roman die Harry Mulisch wordt ontvangen door Hella en Freek de Jonge op zijn verjaardagspartij in het Concertgebouw. 'op een huiveringwekkende ma nier gevoelens van vrouwen weet te beschrijven'. De meest humoristische spre ker was zonder twijfel Freek de Jonge, die nog enige woorden van spot in zijn korte toespraak wist te leggen: „Als je de Nobel prijs had gekregen, was het bal kon misschien ook vol ge weest." Eerste verhaal De cassette met de romans wordt gecompleteerd door 'De kamer', het eerste verhaal van Mulisch dat vijftig jaar geleden werd gepubliceerd. In zijn slot woorden refereerde Mulisch nog aan dat verhaal en moest hij bekennen dat het schrijven ervan voor zijn gevoel nog maar zeer kort geleden is. Ook zijn le venshouding wist hij op een ra ke manier te verwoorden: „Als ik iets doe, dan wil ik dat. Een andere verklaring kan ik niet ge ven." En zo typeerdf voortreffelijke manie van zijn verjaart waarin de sprekers pende vraag van M elkaar op voorbeel hadden beantwoord spiegeltje aan de wari recensie louis du moulin Concert. Radiohead. Gehoord: 13/10, Ahoy', Rotterdam. Radiohead, de meest alternatie ve onder de jongere Britse bands, had eerst helemaal niet door dat de ongeveer 10.000 fans wel degelijk genoten van alle avontuurlijke hoogstandjes, zij het dan in stilte. Een uur na aanvang gaf 'opper-Radiohoofd' Yorke indirect toe een behoor lijke inschattingsfout té hebben gemaakt. Overtuigd als hij als nog was van het Hollandse en thousiasme erkende Yorke na de derde (en meest curieuze) toegift 'Trickster' dat Radiohead nog moest wennen aan de grootschaligheid die het meest recente (derde) album 'OK Computer' heeft veroorzaakt. Want het eigenzinnige kwintet uit Oxford mag dan als voorpro gramma (van onder meer R.E.M.) geregeld voor ware mensenzeeën hebben opgetre den, zelf als hoofdact overtui gen is toch wel even een zwaar dere klus. Temeer daar Radio head bovenal slepende luister- muziek zonder ferme uitroepte kens produceert. Bij Radiohead tekent anti held Thom Yorke zo'n beetje in zijn eentje voor het aanwezige kijkgenot. Vooral door half spastisch met z'n armen te zwaaien en a la Iggy Pop met z'n hoofd te tollen. Zijn vocale talent is daarnaast gelukkig nog heel wat groter dan z'n gevoel voor show: welbeschouwd do mineert Yorke met steeds wisse lend stemgebruik vrijwel voort durend het algehele groepsge luid, dat 'live' eigenlijk alleen een paar tikkeltjes pompeuzer is dan in de huiskamer. Zou een ander zijn veelal onorthodoxe teksten (flarden uit dromen, conversaties, observaties) zin gen, dan valt meteen de unieke 'Radio-actieve' lading weg. John Denver 1943-1997 De gisteren door een vliegtuig ongeval omgekomen zanger, gitarist en componist John Denver heeft zich gedurende zijn hele muziekcarrière inge zet voor het milieu en tegen ar moede en honger, ook toen hij een van 's werelds topsterren was. Zijn beroemdheid als zanger gebruikte hij als middel om de ze problematiek onder de aan dacht van de mensen te bren gen. De titels van enkele van zijn beroemde liedjes verwijzen ook naar milieu-acties: Windsong, Earthsongs, Rocky Mountain High en Calypso, een hommage aan de Franse zee-onderzoeker Jean-Jacques Cousteau. Hij richtte zijn eigen milieu-actiegroep op: de Windstar Foundation. Denver werd op 31 december 1943 als Henry John Deut- schendorf jr. geboren in Rosell in de Amerikaanse staat New Mexico. Het gezin verhuisde veel omdat zijn vader bij de luchtmacht zat. Daardoor had John weinig gelegenheid voor het opbouwen van duurzame contacten. „Eigenlijk had ik in hem. Hij maakte nc cd's in eigen beheer, Europa op de markt fa In 1995 maakte hij in werking met Sony no{ te tournee om een du promoten waarvan dt brengst ten goede tav; de New York Zoologic ty, die zich inzette houd van de reuzenp; die gelegenheid maal delijk dat hij nog steec had in het maken van en het geven van com maar dat al het gedoe heen - hotels, reizen, views - hem „de strot kwam". Onlangs gaf hij het sta voor de actie „Plant-it die de mensen over dt reld oproept voor het zoveel mogelijk bome ten „om te herstellen wereld heeft vernietigt Behalve zijn inzet voo: leefbaarder wereld ha; maar één hobby: vlieg wel hij grote vliegervai werd deze liefhebberij noodlottig. amsterdam hans brok Ze komt de Amsterdamse repe titieruimte binnen op de ma nier zoals iedereen haar kent. Sylvia de Leur lacht en giechelt. Blonde krullen, pittig rode lip penstift op, beige trenchcoat en rode schoenen. Ze begint meteen tegen de aanwezigen te praten. De ruimte vult zich als vanzelfsprekend met gezellige drukte. Maar achter die 'perfect zittende jas', zoals ze haar ogenschijnlijk opgewekte hu mor omschrijft, gaan diepe dra ma's schuil. Ze leefde een leven dat ze nu pas, na 64 jaar, ten volle durft te ontvouwen: in een boek en in een theatersolo over de vrouw, van wie ze niet los kon komen, haar moeder. Ze vertelt er ondanks alles met een merkwaardig lichte toets over. Over haar jeugd in het Poolse Breslau, de oma met de zweep, de Peitsche, en de al tijd afwezige ouders, allebei ar tiest. Over de zware danslessen, die ze van haai- moeder moest nemen, de succesvolle ballerina Hertha Sommer. Over haar reis naar het Westen in 1948, de ver woestingen van de oorlog en tenslotte de ongewenstheid in Nederland. De discriminatie, de hoon over haar Duits, Pools en Russisch en vooral het alcohol misbruik van haar moeder, dat haar uiteindelijk tot de moeder van haar moeder maakte. Zeppelin Haar vader wilde een kind. Ilaar moeder per se niet. Er kwam een kind. Het werd met een tangverlossing op de wereld ge zet. Haar moeder leed veel pijn Sylvia de Leur tijdens haar solovoorstelling als haar moeder. en verfoeide alleen daarom al haar dochter. Een gebeurtenis waar de vrouw in de voorstel ling diverse keren pathetisch in half Duits over jammert. „Toen ik werd geboren was ik heel le lijk, ik had een kop als een zep pelin", aldus Sylvia de Leur. „Mijn moeder moest niks van mij hebben. Ze had ook geen melk en wilde me bovendien helemaal niet voeden. In de voorstelling zegt moe der De Leur tegen haar dochter: „Ik heb je zó aan oma gegeven. Ik zeg, hier heb je een kind. En die was daar blij mee, die vond dat wel leuk." Dat ze vervolgens foto gpd/emiel van lint met de zweep zou worden op gevoed wist de kleine Sylvia nog niet. De Leur: „Mijn grootmoe der was een Wit-Russin. Ze was de Poolse taal wel machtig maar sprak die alleen als ze vloekte. Dat heb ik nooit verstaan. Maar het klonk altijd zó leuk. Dan ging het van rotsjeketieketekie- kekotsch. Dan wist ik wel hoe laat het was. Ik ben vorig jaar nog eens terug geweest naar dat huis waar we woonden. De ver rotte vloeren, de kleine kamer tjes. Het was iets vreselijks." Toen Breslau geannexeerd werd, ging het gezin met de laatste trein naar het westen. Via het platgegooide Dresden, waar nog steeds bommen op vielen, kwamen ze terecht in Karlsbad, Tsjechoslowakije. Een knooppunt van lijnen van en naar de Balkan. Opnieuw raak ten ze in een bombardement. Terwijl haar ouders werkten bij het veldhospitaal van het Rode Kruis stond zij driehoog voor het raam en zag de bommen vallen. Drank De relatie met haar moeder werd in de loop der jaren steeds slechter. Toen ze vijf was had haar moeder een balletschool, maar die liep niet al te best, me de door haar vele drinken. „Mijn moeder zei 'we krijgen te weinig voedsel, je moet mee werken'. Toen begon de ellen de. Ik trainde zes, zeven uur per dag, bloed in de schoenen." Op eigen verzoek leerden acroba ten haar een nummer. Ze zocht naar een manier om zich van haar moeder los te maken. Op haar zesde deed ze een acroba ten-act, die ze jarenlang is blij ven doen. In haar boek staat een foto van De Leur als zesjari ge: dubbelgevouwen achter over. Ze begreep allengs dat haar moeder alcoholiste was. „Tij dens een voorstelling is ze inge stort. Ik heb haar samen met mijn vader weg moeten sle pen." Haar vader ging door met werken: Sylvia moest op haar moeder te letten. „Dat was ver schrikkelijk. Ze werd suïcidaal, wilde schreeuwend uit het raam springen. Dan moest ik haar te genhouden, als tienjarig meisje. Je geestelijke bagage wordt dan toch wel tamelijk zwaar. Daarna begon de strijd pas goed. Jaloe zie. Mijn moeder, die de diva bleef, kon niet verwerken dat ik een eigen act had. Toen heb ik me al een beetje van haar los gemaakt. Alles wat ik aan kon pakken, pakte ik ook aan om de afstand tot mijn moeder te ver groten. Ik trainde zo hard ik kon. In de hoop dat het me ver der van mijn moeder zou bren gen." Na een jaar of vijf moesten de buitenlanders Tsjechoslowakije verlaten. De Leur kwam in Ne derland, berooid, met niet meer dan in een klein koffertje past. Ze arriveerde in een land waar van ze de taal niet machtig was. Een paar keer trad ze nog op in Amsterdam met haar acroba ten-act, maar ze werd er te oud voor, ze kon het trainen niet meer opbrengen. Ze moest naar school. De Leur: „Ik sprak Duits, Rus sisch en Tsjechisch, maar geen Nederlands. Ik begon onmid dellijk de discriminatie te voe len. De talen die ik sprak waren doorspekt met een soort Duits accent. En dat werd me door ie dereen kwalijk genomen. Dus ik wéét dat Nederland discrimi neert. Dat heb ik aan den lijve ondervonden." Haar moeder gi meer drinken. „Ze ha een balletschool in maar de drank rich! gronde. Dit toneelstu de manier waarop handelde. De enorme lingen, de misvers! onwil, de haat, de i de jaloezie. En haari tisticiteit. In de laatsi die grootsheid er nif kon er alleen nog o1 Net als ik." Ze lach! op toneel ook doen." Dan, onmiddellijk eus: „Het lachen 1 vermoord, maar hei j mij als een tweede! het lachen heb ik hel Door te doen alsof natuurlijk een gren eens tegenaan moest gebeurde, toen in ééi j zoon overleed, mijn mijn beste vriend. Df nen van wie ik het m En vervolgens nog ding, waarin mijn d( - om bij haar vader i Toen was het compli „Ik heb nog event matische piloot ge* het was over. Ik bem te huis weggelopen pijn en moeite heb de depressie gewrö jaar heb ik niet g? mijn moeder in 199 en ik dacht:'en nu r o gebeuren'. Eindelijk vrijheid om dit te dacht, nu wordt het bagage af te leggen lang genoeg mee m» ceren." i Ballingen mogen Gloria Estefan MEXico-STADZangeres Glo ria Estefan is berispt door de harde kern van Cubaanse ballingen in Miami. Vorige week werd zij geweerd op de eerste beurs van Latijns- Amerikaanse muziek. De Cu baanse ballingen dreigen de bedrijven van Estefan en haar echtgenoot Emilio te boycotten, omdat de zange res volgens de 'ultra's' nog altijd geheime belangen in de muziek op het eiland zou hebben. Zelfs is voorgesteld Gloria Estefan. foto archief de tege' met ster en naam van de zangeres op de acht ste straat in Miami weg te halen. In Miami wonen bijna een miljoen Cubanen, van wie de meesten fanatiek anti Fidel Castro zijn. Het echtpaar Estefan heeft meerdere malen haar af grijzen van het socialistisch regime in Cuba laten blijken. maar twee vrienden op wie ik kon bouwen: mijn gitaar en de natuur", zei hij eens in een interview. In het midden van de jaren vijftig begon Denver op te treden als zanger. Zijn artiestennaam ontleende hij aan de stad in de Rocky Mountains waar hij zich later zou ves tigen. Zijn stijl kenmerkt zich als een meng sel van coun try-, folk- en popmuziek. In de jaren zeventig bereikte zijn car rière, die in totaal meer dan twee decennia zou omspan nen, het hoogtepunt. Voor vijf tien van zijn albums kreeg hij een gouden plaat, voor acht een platina schijf. Zijn LP 'John Denver's Greatest Hits' is nog steeds een van de best ver kochte albums van de platen maatschap pij RCA: meer dan tien miljoen exemplaren gingen over de toon bank. Denvers grootste hits zijn Ta ke me Ho me, Coun try Roads (1971), Rocky Mountain High (1973), An nie's Song (1974), Lea ving on a Jetplane (dat ook met succes vertolkt werd door het trio Pe ter, Paul and Mary) en Thank God I'm a Country Boy. Hij had een eigen televisieserie en in 1977 speelde hij een van de twee hoofdrollen in de film Oh God! De laatste jaren zagen de pla tenmaatschappijen niets meer

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1997 | | pagina 16