'Ik ga niet over mooi of lelijk' 'Het is of je voordraagt in een cocon Cultuur&Kunst Hiphopcontest: Knallen met die shit!' Monument Voor dichter Bloem Talentvol Escher Trio verdient herkansing Dick Bruna signeert bij boekhandel De Kier Kleigeisers in de polder NDA< DAG 13 OKTOBER 1997 CHEF JAN RIJSDAM, 071-53564-1-1. PLV CHEF AD VAN KAAM 071 -5 356443 Weissenbruch, Maris, Blom- mers, Roelofs en natuurlijk Mesdag. Schilderijen, aqua rellen en tekeningen van de ze en andere meesters van de Haagse School (ca. 1870- 1890) zijn sinds zaterdag te zien in de Rotterdamse Kunsthal. De Kunsthal heelt 355 werken uit het Haags Ge meentemuseum en particu liere collecties bij elkaar ge bracht. De tentoonstelling 'De Haagse School, een groots overzicht' is leuk voor kenners, omdat er schilderij en en vooral tekeningen te zien zijn die anders eigenlijk nooit geëxposeerd worden. Zo wordt voor het eerst sinds 1938 'De Aardappelrooiers' van Anton Mauve getoond en van Jozef Israëls 'De zieke buurman', een schilderij dat lange tijd in Italiaans privé- bezit was. Uit de collectie van het Haags Gemeentemu seum, dat sinds januari tot oktober volgend jaar geslo ten is voor een grote restau ratie, zijn honderd tekenin gen gekomen die wegens hun kwetsbaarheid bijna nooit geëxposeerd worden. De expositie loopt tot 18 ja- Als twee moslimvrienden elkaar tegenko men, bij de hiphopcontest van jongeren centrum 't Stathuys in Leiden, begroeten ze elkaar net niet helemaal op zijn Ameri kaans. De ingewikkelde vingervlugheden, die dienen als alternatief voor handen schudden, zijn er nog wel, maar de reeks wordt afgesloten met een welgemeend 'Sa laam' in plaats van 'What's up?'. Hiphop in Nederland is niet alleen een blanke aangelegenheid, 't Stathuys is een bonte verzameling van nauwkeurig gekopi eerde Amerikaanse stijlen gegarneerd met Nederlandse en etnische specialiteiten. Trendy kledingmerken worden gedragen door zwarte, bruine en witte jongens en meisjes die 'vet' zeggen als ze 'fat' bedoe len. Het jargon van kansarme jongeren uit de ghetto, geadopteerd door beter bedeelde jonkies uit de Randstad. Het levert interes sante bastaardjes op als 'Knallen met die shit!' Hiphop in Nederland klinkt en oogt na tuurlijk. En hiphop in Nederland is laag drempelig. De sterren van de avond zitten met hun fans (lees vrienden) rond de bar en bij het tafelvoetbalspel. Later op de avond mogen ze hun verbale kwaliteiten tentoon spreiden op een podium dat gewoon vanaf de zaal wordt beklommen. G-Force strookt helemaal niet met de ste reotypen die leven in hiphopland. T lij is blank, lang en slungelig. Hij rapt in het Ne derlands èn in het Engels met originele ver gelijkingen op grillige en duistere synthesi zer lijnen. 'Soms voel ik me net als de NS, volkomen kut, maar we gaan ervoor.' In zijn eigen woorden beschrijft hij zijn raps als 'psychische ontlasting,' en 'een permanente psychose, maar de kleuren zijn mooi'. Hij heet eigenlijk Herman en heeft geen bood schap aan machoposes op het toneel. Iets dat hij gemeen heeft met 'Class of Method', een zwarte rapper, een blanke saxofonist en dj, die alleen te maken heb ben met dè boodschap, in de bijbelse bete kenis dus. Rapper Brian ,,Eet met het woord, leef met het woord, slaap met het woord." Hij verlaat op een gegeven mo ment het podium om zijn preek persoonlijk aan de man te brengen. Hij loopt heen en weer en zwaait bevlogen met zijn armen in een mengeling van standaard hiphopposes en ëen schaduwgevecht met het kwaad, ter wijl stukken Nieuw Testament je om de oren vliegen. DCM uit Leiden heeft drie rappers en een dj bij zich. Hoewel aan de geestelijke aanwe zigheid van minstens één van de jongens getwijfeld moet worden. De jongen, hoedje op met daaronder een joekel van een afro- kam, kijkt vriendelijk suf de zaal in. Van el ke zin die hij rapt worden de laatste woor den opgelost in een wezenloze glimlach. Knetterstoned. Na zes acts en een spontane breakdance- sessie op hiphopklassiekers wordt besloten dat G-Force het best zijn woordje klaar heeft. Hij mag samen met drie andere acts, Class of Method, Headliners en Redzone, een verzamel-cd opnemen. Na een ronde gëimproviseerd free-stylen van ruim een kwartier is de lange Leidenaar aan het eind van zijn Latijn, Nederlands, Engels en zelfs een beetje Papiamento, en kan alleen maai verzuchten hoe blij hij is met de prijs. Dank je wel, Ik vind het echt te gek. Dank je wel, tof!" Of was dat tough? Ice Girls in 25 minuten uitverkocht Het concert van de Engelse meidengroep Spice Girls is rkocht. De 30.000 beschikbare kaartjes voor het optreden maart in het stadion Gelredome in Arnhem waren zater- lorgen binnen 25 minuten verkocht. Tot zover bekend is de i 'ölerkoop overal rustig verlopen. Een woordvoerster van een keile bespreekbureaus sprak van een „normale" ochtend aan cerkilie. niej na|gapore wacht op cd Janet Jackson at 'ftpREDe fans in Singapore moeten nog even wachten op ^Pwvvë cd van de Amerikaanse popzangeres Janet Jackson. Iksten van drie nummers op het nieuwe album zijn reden 0S '[grote twijfel bij de dienst voor Onwelkome Publicaties. Het ^"mThe Velvet Rope werd op 6 oktober internationaal uitge- a4t. Jacksons platenmaatschappij zei zaterdag dat de autori- sc'|i zich nog beraden over drie nummers die gaan over seks, a"epfobie en vrouwenmishandeling. De Singaporese heeft 1 °P[enkele moeite met censuur op materiaal dat het als porno- 3e Ich beschouwt. De platenmaatschappij verwacht een be laag over dg uitgave van het album met of zonder de drie jmers in de loop van volgende week. jdrid heeft weer operahuis hp. Het Teatro Real in de Spaanse hoofdstad Madrid is za- Sgna 72 jaar en na een negen jaar durende renovatie weer jbruik genomen als operahuis. Eregast op de openingsavond I koning Juan Carlos. Het in 1708 geopende theater werd in j ivoor het laatst als operahuis gebruikt. In dat jaar ging het ttom te worden opgeknapt. Toen het uiteindelijk in 1966 [openging werd het niet geschikt geacht voor de opvoering hpera's. In 1988 werd opnieuw tot een renovatie besloten, [at de toenmalige socialistische regering vond dat Madrid schaeen eigen operahuis moest beschikken, ien leTfcna-cd's breken alle records iïfltK» Het herdenkingsalbum en de single Candle in the 1 Jtdie speciaal zijn uitgebracht voor het Diana Memorial Pp, breken alle records. De opbrengst is gestegen tot ver bo- ne 300 miljoen gulden. Daarmee is nu al twee keer zoveel ^[opgehaald als met Live Aid, de succesvolste inzamelings- 'i|'agne tot nu toe- Elton Johns Candle in the Wind passeert f ins de krant binnen twee weken de verkoopcijfers van Bing py's White Christmas, 's werelds meest verkochte single. 3 4erdenkingsalbum voor Diana verschijnt pas 1 december .1Sf heeft nu al ruim 150 miljoen gulden opgeleverd. Aan deze T jagen waarschijnlijk Paul McCartney, George Michael, An- 1 Tennox, the Spice Girls, U2, Luciano Pavarotti, REM, Bryan Eric Clapton en Sting bij. del 1 'spanse douane knipt naaktscène weg lenlfci Twaalf seconden film heeft de Japanse douane uit de 'mJmentaire Moeder Dao van regisseur Vincent Monniken- onlgeknipt, toen de film op 7 oktober het land binnen kwam. en feing om archiefopnamen uit 1926 waaruit Monnikendam Zallocumentaire over Nederlands-Indië heeft samengesteld, zovrop was een tiental Chinese arbeiders te zien-die een bad aflclen. Hun geslachtsdelen waren zichtbaar en dat is pornogra- istelolgens de douane. Als protest heeft de regisseur op de je Ris van de geknipte scène twaalf seconden blanke beelden mallond 'om de aandacht van het publiek te trekken'. Na verto- n ilheeft Monnikendam uitgelegd waarom er een poos een wit Ite zien was. ,,De film is al op 50 festivals vertoond, maar pooit is hij gecensureerd. issie en Adriaan ridders haag» Bastiaan en Adriaan Gerard van Toor, beter bekend QJet clownsduo Bassie en Adriaan, zijn vrijdagavond bij de ctljng van hun veertigjarig artiestenjubileum koninklijk onder- [iden. Tijdens een galavoorstelling in Circus Herman Renz in Haag werden de beide broers benoemd tot Ridder in de Or- kn Oranje Nassau. Poëzierondvaart net schoolreisje Haagse School in Kunsthal Poëzie in een rondvaartboot: niet de blikken stem van een voorgeprogrammeerde gids, maar de zoete klan ken van dichters. foto taco van der eb schreven. Het overwegend vrouwelijke publiek staarde dromerig naar buiten of hield de ogen stijf gesloten. Slechts een enkeling richtte de blik op de dichter. Ook Hans Kreuzen had zijn best gedaan om gedichten over het water te vinden, maar die bleken in zijn oeuvre 'spaarza- melijk' voor te komen. Een van zijn dichtsels droeg de titel 'Op zee', waarmee hij in elk geval in de buurt kwam. Datzelfde gold voor Margriet Westervaarder, die reciteerde uit haar bundel 'Lichaam van water in de zee'. Volgens Hans Kreuzen moet je niet onzeker zijn om voor te dragen in een boot, „Je zit in een soort cocon waarin je alleen de motor hoort en jezelf. Je stem werkt hypnotiserend en je hoort geen reacties van het pu bliek. Dat is slecht voor je zenu wen." Ook De Waard sprak van een 'ongewone situatie': ,,Ik heb nog nooit van m'n leven met zoveel lawaai voorgelezen. Maar de mensen luisterden heel aan dachtig." Beginnend dichteres Olga van Akkeren, ingescheept om van ervaren dichters de kunst af te kijken, vond de combinatie van kijken en luisteren 'erg bijzon der'. ,,In een zaal zit je passief op je stoel. Hier gaat een beeld aan je voorbij, waardoor de woorden vloeiender tot je komen. Het is een soort zwevende woordtoe- vloed naar je geest. Naar mijn mening kom je zo beter in het gedicht." Het moest een abso- elijkend portret worden, r die voorwaarde had de nse politiek geld beschik- esteld voor een kunstwerk van de dichter J.C. Bloem nieuwe bibliotheek-filiaal derveld. Bloem werd in geboren in de gemeente oom, thans onderdeel Iphen aan den Rijn. De kunstenaar Ingrid Rolle- d zich al verzekerd van de euring van een neef van r.Hij zei direct dat het op m Jacques leek." Rollema het kunstwerk samen met ofland gemaakt. Hofland van parana-pinehout illig paneel van bijna vier m twee meter. Rollema rdigde het bronzen reliëf, teksten van de dichter leteren het werk. Op 22 fis erin de Bron een Toetsing voor atelier valt slecht Alleen Leidse kunstenaars komen nog in aanmerking voor een atelier van de gemeente. „We moeten streng zijn, de ateliers zijn alleen voor kunstenaars die in Leiden wonen", aldus cultuurwethouder A. Pechtold. Hij maakte zaterdag het nieuwe atelierbeleid bekend op een sympo sium in de voormalige meisjesschool aan de Garenmarkt. leiden marina van den berg De wethouder laat het over aan de provincie om vast te stellen of iemand kunstenaar is, de zo genaamde provinciale toetsing. Vooral deze maatregel riep weerstand op bij de aanwezige kunstenaars. Gebruikers van ateliers, zoals aan de Haagweg, die niet aan deze criteria vol doen, krijgen tot 1 januari 2000 de tijd om iets anders te zoeken. Om alles goed te regelen wil Pechtold nog in 1998 één be heersvorm voor de gemeentelij ke ateliers. Mensen die niet uit Leiden komen, vallen als eerste buiten de boot. Erg sneu voor die ene kunstenaar die net in Oegst- geest was gaan wonen, maar de wethouder vond dat een pro bleem van de regio. ,,Als de buurgemeenten willen dat Lei den dit oplost, dan wil ik daar best over praten", zei de wet houder, „maar dan alleen als daar iets tegenover staat." Commissie Het merendeel van de circa 30 aanwezigen maakt zich alleen druk over de toetsing door de provincie. Wie is een 'echte' kunstenaar en mag werken in een gemeentelijk atelier? Dat wordt straks bepaald door een commissie. Vooral gebruikers van de ateliers aan de Haagweg maken zich zorgen. Hier wer ken velen in een door de ge meente gedoogd centrum, ooit gekraakt en nu een bloeiend kunstenaarscentrum. Toch vindt de wethouder dat hier sprake is van een onwenselijke situatie. Er wonen mensen, wat niet mag in een atelier; er wer ken kunstenaars die niet uit Lei den komen of die, in de ogen van de provincie, te licht bevon den zullen worden. Pechtold geeft die gebruikers tot het jaar 2000 de kans om elders onder dak te zoeken. Hij liet in het midden of de Haagweg als ate liervoorziening behouden blijft. Er zijn ook plannen voor wo ningbouw. Afstandelijk Uit de zaal kwam het voorstel om een gemeentelijke toet singscommissie in te stellen, want de provincie, dat was alle maal zo afstandelijk. Dat leek de wethouder geen goed idee. Hij wil juist een onafhankelijke toetsing en is bevreesd voor vriendjespolitiek. „Ik ga niet over wat mooi of lelijk is." Pas nadat de gebruikers van de Haagweg de verzekering kre gen dat de school aan de Garen- markt geen geschikte vervan ging was van hun ruimtes, wil den ze zuinigjes toegeven dat het gebouw wel geschikt te ma ken is. Al rap werden er muren doorgebroken en trappenhui zen verbouwd. „Er is wel wat van te maken", concludeerde één van de aanwezigen. „Ik voel me net op schoolreis je", gniffelt een deftige dame in ruitjesbroek. Een rondvaartboot is dan ook niet direct de plaats waar je een drietal dichters en hun gehoor zou vermoeden. Maar uit de luidsprekers van De Saskia klonk afgelopen zaterdag niet de blikken stem van een voorgeprogrammeerde gids, maar kwamen de zoete klanken van poëten Elly de Waard, Mar griet Westervaarder en Hans Kreuzen. De poëzietocht over de Leidse grachten begon enigszins hectisch. In plaats van de serene rust die gebruikelijk is bij een voordracht, deden de diesels van De Saskia hun uiter ste best om de dichters te over stemmen. Maar na een tijdje staakten ze de strijd en begon een ongebruikelijke trip langs statige gevels, grazige weiden en woelige zeeën. Als eerste stak de Castricumse Elly de Waard van wal. Ze had gedichten uitgezocht die de stad of het water als thema had den. 'Je wendde je ogen van mij af en liet ze zwerven over het water van de gracht' leek wel speciaal voor de rondvaart ge- MUZIEK recensie lidy van der spek Concert: Escher Trio Jeroen Bal, piano, Sonja van Beek, viool en Johan van lersel, cello. Gehoord 12/10, koetshuis van 'Oud Poelgeest', Oegstgeest. Als er drie pianotrio's op het programma staan vraag je je af of dat een hele middag prettig blijft. Nu is het lage koetshuis, met z'n 'textiele plafondbehan deling' ook niet de meest ideale ruimte voor een Bösendorfer. Al stond de vleugel nauwelijks open, Jeroen Bal speelde té doordringend; vooral hinderlijk in Haydns Pianotrio in c. De violiste Sonja van Beek maakt een ijle lyrische toon die ze als het even kan uitrekt en verfijnt. Johan van lersel speelt gepassioneerd, doordacht en vol kracht. Toch viel de cello re gelmatig weg onder het welis waar virtuoze, te weinig genu anceerde pianospel. Jammer, want hier zijn drie getalenteer de jonge mensen bezig, zeker ook Jeroen Bal. Mendelssohns Pianotrio in d is meer bestand tegen over macht, maar ook hier sloeg de balans regelmatig door. In de zeldzaam mooie openingsmelo die, solo, hoor je nu voor het eerst die bevlogen klank van de cello. Wagner noemde Men delssohn een landschapschilder in muziek: omlijnde thema's, heldere vormen. Deze kwamen het meest tot hun recht in het Andante con moto tranquillo, waarin het trio dichter naar el kaar toegroeide. In het Scherzo voerde het koude vuurwerk van Bal weer de spetterende boven toon. Erich Korngold (1897-1957), zoon van een beroemd en be rucht muziekrecensent uit We nen, emigreerde in 1934 naar de USA, waar hij voor Warner Bros. twaalf jaar lang als filmcompo nist werkte. Nu weet ik niet wanneer Korngold dit Pianotrio in d schreef, maar je hoort talrij ke wisselende scenes de revue passeren. Het ene motief of rit me duwt het andere van z'n plaats, expressionistisch ver beeld met hier en daar ragtime elementen. Het Escher Trio maakte er een spectaculaire kleurrijke film van, waarin het Larghetto als een klaagzang zin derend en weemoedig een heel bijzondere plaats inneemt. Dit trio verdient een herkansing in het Groene Kerkje. leiden Kleigeisers heten de zeven heuveltjes die in het Leidse pol derpark Cronesteyn zijn verrezen. Ze spuiten sinds de opening zater dag om beurten water. Zo ontstaan in het droge hooiland vochtige eilandjes. De Leidse kunstenaars Saskia de Zee en Albert Meijvogel, die werken onder de naam Maartse Buien, zijn verantwoordelijk voor deze verandering van de natuur. foto taco van der eb „Ik sta helemaal te trillen." Een zenuwachtig meisje staat oog in oog met Dick Bruna. De bewon derde kinderboekenschrijver, onlangs zeventig geworden, sig neert haar Nijntjesboek en een werkstuk dat ze voor school over de tekenaar/schrijver heeft gemaakt. Voor zijn tafel staat een rij tot op de Nieuwe Rijn. Ouders en kinderen houden hun 'Betje big', 'Boris Beer', 'Nijntje op de fiets' onder de arm om die te laten tekenen. Bruna spelt de namen van de kinderen nauwkeurig: 'voor Loes van Dick Bruna'. Ook maakt hij de winnaars van de Bruna-kleurwedstrijd bekend (Eva Verheij, Miranda Bik, Rosa Steenkanp, Anouk Staal en Britt van der Poel). Het was afgelopen zaterdag de laatste dag van de Kinder boekenweek en Dick Bruna sig neerde zijn werk in boekhandel De Kier. De eenvoudige lijn, de twee lange oren, de ronde oog jes van Nijntje hebben Bruna tot in het buitenland bekend gemaakt. Hij schrijft al 43 jaar kinderboeken. Inmiddels is zijn werk, dat in totaal uit 92 titels bestaat in 33 talen vertaald, waaronder het Japans. Onlangs ontving Bruna voor het eerst een zilveren griffel voor 'Lieve oma Pluis'. Bruna is trots op zijn prijs. Al eerder had hij een gouden en een zilveren penseel gekregen voor zijn teke ningen, maar zijn teksten waren tot nu toe niet bekroond. Zijn verhaalfiguren hebben alle mogelijke gezichtsuitdruk kingen, met subtiele verschillen. Volgens hem is tekenen bovenal de kunst van het weglaten. Dick Bruna signeerde zijn werk in b „Eerst krijgt een hele verdrietige Nijn bijvoorbeeld twaalf tranen. Dan ga ik aan het schrappen. ekhandel De Kier. foto taco van der eb Uiteindelijk blijft er maar één traan over. Dat is veel verdrieti ger." (fePENSlOÈÏ^pESK NOOR EEN GOED S MARIS LNTF.R

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1997 | | pagina 27