Rick Engelkes: 'In alles een laatbloeier' ZATERDAG 11 OKTOBER 1997 Rick Engelkes is, speelt en produceert Gek van Liefde, en als hij terugdenkt aan Parijs en z'n jeugdverwarringen en vooral aan de slapeloze nachten die hij z'n ouders bezorgde door op 18-jarige leeftijd een relatie te beginnen met een 38-jarige vrouw met drie kinderen, dan zal deze Marlboro- man in alle nuchterheid vaststellen dat hij in feite altijd Gek van Liefde is geweest. wmtmunnmAa Het station in Alphen aan den Rijn had een spoor naar Gouda en één naar Leiden. Als ik om 08.03 uur de trein naar rechts nam kwam ik op school, maar als ik om 08.07 de trein naar links nam, zou ik binnen 'n half uurtje bij m'n vriendin onder de wol liggen. Ik was toen achttien jaar, dus elke morgen stond ik op dat perron in een vreselijke tweestrijd welke richting ik zou kiezen. Die verwarring heeft een halfjaar geduurd. Op 't laatst deed ik op school geen flikker meer. Ik was compleet de weg kwijt. Totdat mijn moeder op een zaterdagmorgen in de garage de was stond te doen en een vriend langs kwam om te kijken of ik thuis was. Nee, zei mijn moeder, hij is bij z'n vrien din. Oh, antwoordde hij losjes, bij die vrouw met die drie kinderen. Wat, riep m'n moeder, wat zeg je? Een vrouw met drie kinderen? Volgens mij moet de grond onder haar voeten zijn weggezakt, want ze stond al op de uitkijk toen ik terug kwam en ik moest gelijk bij mijn vader op rapport komen en toen kreeg ik me toch de wind van voren. Eigenwijs Nu, twintig jaar later, wordt er in familiekring nog wel eens smakelijk om gelachen, maar toen, kan ik je verzekeren, toen niet. Het huis was te klein en ik eigenwijs. Ik gooide eerst aan je gevoelens enige waarde toe te kennen. Vervolgens liep ik weg; alles in een tijdsbestek van een uur. Op het station nam ik de eerste de beste trein, naar links natuurlijk. Ik had een tas bij me die heel leeg was, maar 't kon me allemaal niks schelen, ik dacht: ik trek bij haar in. De volgende dag haalden ze me er weer weg en toen werd 't heel tricky, want ik hoorde die vrouw roepen: dan spring ik nu van het balkon af. Ja, je lacht erom, maar dat zijn toestanden geweest, waar van ik achteraf nog wel eens denk: hoe heb ik in godsnaam m'n ouders in die problemen kunnen brengen? Maar ik ben hen nog altijd dankbaar dat ze 't niet hebben getolereerd. Maar god ja, je weet hoe gaat dat, ik was verliefd. Ze was een heel mooie vrouw die er inder daad tien jaar jonger uitzag. Te gen m'n ouders zei ze dat ze achtentwintig was en dat geloofden ze. Ik zal je het nog sterker vertellen: ik geloofde het zelf óók. Ze kwam bij ons over de vloer en at mee. Af en toe bracht ze een nichtje mee en dat was ge zellig. Totdat ik van lieverlee in de gaten 'Ik denk dot ik zoekende ben geweest tot ik ging acteren' Later, toen ik in plaats van tij dens schooltijd ook 's nachts bij haar bleef slapen, kwam ik bo vendien tot de ontdekking dat er nog twee andere kinderen waren. Maar ik had zoiets van: nou en? Ik vond 't spannend en was tamelijk beïnvloedbaar. Ze was een rijpe vrouw. Ze had het overwicht. Bo vendien, maar dat beredeneer je pas achteraf, was ik een zoeker en veel te veel avonturier. Ook wel naïef eigenlijk, want toen ik in Amsterdam op de mo de-academie zat, woonde ik op kamers met twee jongens van wie er één verliefd op me werd. Dat zei hij ook. Maar in plaats van dat ik nu direct zei dat dit vergeefse energie was, liet ik 't maar een beetje waaien, want ik wist niet hoe ik ermee om moest gaan. Je zit op zo'n mode-academie en daar waren wel meer jongens ho mo, dus soms dacht ik óók nog: als ik nu voor dit vak gekozen heb, moet ik het dan zelf ook niet zijn? Die twijfels, weetje wel. Maar op een goeie dag werd ook de huis baas verliefd op me. Hij bood me die kamer aan voor een hele schappelijke huur en op dat moment begon ik me toch wel een beetje bezwaard te voelen. En toen ik uiteindelijk, vrij laat, begreep wat ze werkelijk van me wil den, werd het me te heet onder m'n voeten en heb ik als de sodemieter uitgelegd dat ik dan weliswaar op die mode-academie zat, en dat ik ook wel 'n beetje avonturier was, maar wel strikt aan de heterokant. Ik was in m'n hele leven nog nooit zo dui delijk geweest, want van oorsprong ben ik erg verlegen. Eigenlijk ook onzeker. Ik heb een tijd gehad dat ik eerst absoluut zeker moest weten of een meisje me leuk vond voordat ik überhaupt op haar af durfde te stappen. Ik ben nooit een macho geweest. Ik liet me ver sieren, dat vond ik prettiger. Puinhoop Ik zal je zeggen, en dat is nog niet eens zo gek lang geleden, dat ik mezelf er eigenlijk al bij had neergelegd dat dit kennelijk aan mij ge bakken zat en dat dit ook zo zou blijven. Ik heb altijd geklooid met relaties en ik maakte er overal een puinhoop van. Maar nu komt het, drie jaar geleden speel ik De Minnaar op de Waddeneilanden. Het was midzomer, en we waren er zes weken lang. Het was m'n eerste eigen productie, waaraan ik 20.000 gulden zou verliezen, maar dat terzijde. We hebben plezier, kleine hotel letjes, overdag bruinen op het strand. Het was net een schoolkamp. Ik ontmoet er een meisje van Wrangier en ineens was de knop om. Op een heel automatische manier. Dat was me nog nóóit eerder overkomen. Ik had jarenlang tegen mezelf gezegd: word nou in godsnaam 's serieus. En als ik het zelf niet zei, dan zei m'n moeder het. Waarna ik 't ook keurig een tijd volhield, maar altijd onder dwang. En nu, nu ging het vanzelf. Dat was drie jaar geleden. Ineens die chemie en nu word ik op m'n zevenendertigste jaar zelfs vader. Terugredenerend ben ik dus in alles een laatbloeier. Ook in de keuze van m'n vak. Ik denk dat ik zoekende ben geweest tot ik ging acteren. Overal en altijd onrust. Toen ik in Parijs woonde, vond ik Amsterdam een dorp. Maar als ik dan vervolgens voor 't eerst in New York kwam, dacht ik: wat doe ik in Pa rijs? Hier gebeurt het. Die dingen. Ik rommelde maar een eind weg. Toen ik 't op m'n achtentwintigste eindelijk een beetje in de mode voor elkaar had, en m'n ouders dachten: hè hè, hij is gesetteld, gooide ik die hele opbouw weer om en ging acteren en viel van de ene op de andere dag terug in een soort studentenleven. Aan de andere kant, en dat is een eigenaar dige discrepantie, ben ik op de momenten dat ik ergens mee bezig was altijd heel ambi tieus geweest. Misschien dan niet op de mid delbare school, ofschoon ik 'm wel voltooid heb. Maar bijvoorbeeld op de mode-acade mie dacht ik: en nu zal ik ook laten zien. Driestuiverhotel Ik heb de academie keurig afgemaakt en ben naar Parijs gegaan. Eerst één weekend, met afgepast geld logeren in een driestuiversho- telletje. Later nog 'n keer, ook samen met m'n ouders, want ik had al gauw in de gaten: hoe kom je in hemelsnaam aan een apparte ment? Ik wist heg noch steg. Dan moet je Le Figaro kopen, zei een vriend, want daar staan de advertenties in. Maar dan zie je óók dat ze niet te betalen zijn. Bovendien als je een appartement wilt hu ren, moet je in Parijs een baan hebben. Als je je bij een bureau laat inschrijven, moet je zeggen wat je verdient en je moet óók kun nen aantonen dat je in Nederland uitge schreven bent. Dus ik had een megapro- bleem. Zelfs toen m'n vader zei: dan huur ik 't wel. Want toen moest ik tot overmaat van ramp ook nog een referentie hebben in die stad, enfin, m'n vader heeft 't uiteindelijk wel voor elkaar gekregen, maar vraag niet hoe. Mijn zusje ging mee om Frans te studeren en ik ben vervolgens met m'n tekenmap on der m'n arm alle mode-ontwerpers langs ge gaan. Aanbellen, dame van de receptie, wilt u even wachten en meestal na een uur: kunt u morgen terugkomen? De volgende dag bleek er dan géén belangstelling. Zo gaat dat als je twintig bent. De eerste week denk je dat ze op je zitten te wachten, maar in de tweede week denk je daar al heel wat genuanceerder over. Het vervelende was bovendien dat mijn zusje verliefd was op een jongen in Neder land, dus binnen de kortste tijd zat ik alleen op die kamer. Slapertjes had ik nog niet, die kwamen pas later. En dan zit je daar, zonder telefoon. Dus ik heb werkelijk avond aan avond zitten tekenen. En zodra ik weer iets ontworpen had waarvan ik dacht: daar kan ik redelijk mee voor den dag komen, verzamel de ik weer moed en belde bij de volgende aan. Totdat er eindelijk iemand zei: je mag terugkomen. In het derde gesprek kreeg ik dan ook de grote baas te zien, die je vervolgens niet aan kijkt, maar alleen tegen z'n manager zegt: laat 'm maandag maar terugkomen. Ik stond erbij alsof ik een etalagepop was. Maar ik kreeg een onbetaalde baan op een grote internationale ontwerpafdeling en op de eerste dag zeiden ze: ga jij de schoenen maar doen voor de nieuwe collectie. Wat we willen is een speedbotenaspiratie, ga je gang. Godverdomme, dacht ik, want ik had zo'n dik boek gemaakt, ik had werkelijk alles gete kend wat me te binnen schoot en waarvan ik dacht dat het nieuw was en trendy, maar géén schoenen. Dus moest ik weer stad en land aflopen om ideeën op te doen. Maar goed, ik heb de speedbootschoenen ontwor pen en pakweg na drie maanden heb ik voor zichtig gevraagd of ik er wellicht ook iets mee kon verdienen. En verdomd, dat kon. Niet van harte, want die stagiairs werden uitge wrongen als een spons. Maar ik zat natuurlijk wel met de huur van m'n appartement en m'n ouders hadden twee dingen gezegd toen ik naar Parijs ging: luister eens, we willen je wel een half jaar sponsoren, want binnen een half jaar moet je toch ongeveer wel weten of het enige kans van slagen heeft en denk er om, géén 38-jarige vrouw met drie kinderen. Druk Er zat zodoende wel een druk achter, en wa rempel na een halfjaar kreeg ik een normaal salaris en toen hoorde ik er ook echt bij. En als je eenmaal op zo'n afdeling de lijn te pak ken hebt, dat moet ik die jongens oprecht na geven, dan willen ze je ook houden. Maar, en daar ging ik weer, ik had intussen tijdens een van m'n bezoeken een meisje leren kennen in Amsterdam en ineens was er die onrust weer. Ik wilde terug en toen ik terug was ging ik Amsterdam ook weer met heel andere ogen bekijken. Ik vond het geen dorp meer en kreeg er een lekker thuisgevoel over. Dus zegde ik die baan op, juist op 't moment dat die een beetje glans kreeg. Vervolgens ben ik gaan freelancen. Samen met een vriend hebben we toen voor een he leboel losse klanten gewerkt, waaronder Van Gils. Ik kwam in contact met mensen die de reclames verzorgden. Op een gegeven mo ment werd ik gecast voor de Ster. Ik mocht de reclame van Bols doen en in feite waren dat allemaal opwarmertjes voor het toneel. En ik wilde de serieuze kant, dus ik had het er voor over om zelfs op m'n achtentwintigste nog naar de toneelschool te gaan. Maar toen kwam Goede Tijden Slechte Tijden. Dat bete kende een baan, een kans en het was ook iets nieuws en avontuurlijks. Dat heb ik vier jaar gedaan. Maar dat zie je wel meer bij mij: als dingen zich gaan herhalen en het een automatisme wordt en ik er ook niet meer van leer, ja, dan raak ik erop uitgekeken. Ik was eigenlijk een van de eersten die stopte. Op een gegeven moment merkte ik dat ik ongeïnteresseerd raakte. Ik ben iemand die zichzelf telkens voor het blok moet zetten en dat kon ik niet meer. Alleen ik zat met één dilemma: het was wel een warm bad en het blijft een risico als je dat beëindigt. Bovendien waren die eerste twee jaren de leukste. Wij hebben in feite die soap gemaakt, wij kregen de eerste shit over ons heen, maar we profiteerden óók van de leuke dingen. Rentree Ik had de rol van dokter Simon, dus die moest de pijp uit. Hij is hartstikke dood ge gaan op een expeditie ergens in IJsland. Hij is ook begraven. Alleen nu blijkt dat de verkeer de begraven is, dus in november kom ik nog even terug. Dat kan in een soap allemaal. Ik vind die rentree ook wel weer leuk moet ik je zeggen, want het is maar voor kort. Ik hou van die variatie in dit vak. Ik heb bij SBS6 een eigen mode-programma. Daarnaast heb ik opnamen gemaakt voor een film en we staan het komende jaar met Gek van Liefde in alle grote schouwburgen. Ik heb dus over de hoe veelheid werk geen enkele klacht, maar wat nog veel belangrijker is: ook niet over de kwaliteit. Want alles wordt nu via mijn eigen productiebureau geregeld. Ik ben een kleine zelfstandige, en dat ben ik vooral geworden om bij de keuzes niet alleen naar de centen te hoeven kijken. Mijn insteek is nu of ik het mooi vind of niet. Dat vind ik een rijkeluis- keuze. Ik ben heel erg geïnteresseerd in drama in het algemeen en het maakt mij niet uit of dit nu voor toneel is of voor film of tv. Maar ik vind het wel prettig om zo'n keuze onafhan kelijk te kunnen maken. Ik wil best dingen doen die ook wat opleveren, maar niet met m'n rug tegen de muur. De grote jongens in Amerika, zoals Kevin Costner en Robert de Niro, hebben ook allemaal hun eigen pro ductiebureaus om dingen te kunnen doen die ze leuk vinden. Ik doe dat nu in het klein. Vertrouwen Ook m'n zusje hoort nu tot de company. Daardoor kan ik zelf een redelijk grote stap terugdoen. Bovendien is er ook een groot vertrouwen. Bij m'n eerste productie ging ik nog voor 25.000 gulden de pottenbak in, om dat ik blindvoer op een vent die zei dat hij de sponsoring in orde had. Weer die naïviteit dus. Toen het lek aan het licht kwam, dacht ik: hiermee bedoelen ze dus dat mensen har der worden, 't Was mijn eerste slechte erva ring. Ik ben daardoor toch iets gestresster ge worden. Tegen mensen met wie ik een ak koord heb, zeg ik nu: als we het nu toch hele maal eens met elkaar zijn, laten we het dan maar zwart op wit zetten. Dat is een hele omschakeling in mijn karakter geweest, want in de ba- sis geloof ik iedereen op z'n woord. Zelfs als vrouwen van 38 J zeggen dat ze 28 zijn.'

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1997 | | pagina 41