Evangelie van de strakke beat 7A heb de knop Een lege, achthoekige sokkel van drie verdiepingen Cultuur&Kunst 'Mar en Sien' tekenen prachtsfeer Schone Schijn ITERDAG 11 OKTOBER 1997 {ecord deelnemers schrijfwedstrijd pioen. Het aantal deelnemers aan de derde Leidsch Dagblad- chrijfwedstrijd om de gouden griffel overtreft alle verwachtin- en. Zo'n 600 kinderen in de leeftijd tussen 8 en 12 jaar stuurden en verhaal in. Dat zijn er 250 meer dan vorig jaar. Hoewel de [uitingstermijn inmiddels allang is overschreden, druppelen er og steeds verhaaltjes binnen. Helaas kunnen die niet meer in e beoordeling van de jury worden opgenomen. De schrijfwed- trijd wordt gehouden in het kader van de Kinderboekenweek. lotheby's veilt tekening Michelangelo gwDENBij Sotheby's in Londen wordt op 28 januari een teke- to^gvan de Italiaanse meester Michelangelo (1475-1564) ge tild. De studie in krijt zal volgens het veilinghuis naar schatting «er miljoen pond (ruim twaalf miljoen gulden) opbrengen. Het feat om „Christus en de vrouw uit Samaria", een van de weinige ec&erken van Michelangelo die nog in privébezit zijn. Volgens So- meby's schonk Michelangelo kort nadat hij de beschildering van Ie Sixtijnse kapel in Rome had voltooid een tekening met de zelfde titel aan zijn weldoenster Vittoria Colonna. Dit werk ging terloren. De tekening die nu op de veiling komt, was lange tijd [oek tot zij opdook in de collectie van de Zwitserse verzamelaar Martin Bodmer. nalK - „Europese literatuurprijs voor Tabucchi Ierlun De Italiaanse schrijver Antonio Tabucchi krijgt de Eu- ■JpjsiTliteratuurprijs Aristeion 1997 voor zijn roman Sostiene De prijs - waaraan een bedrag van 20.000 ecu is verbon den - wordt elk jaar in de Europese Cultuurhoofdstad uitgereikt, terflatis op dit moment Thessaloniki in Griekenland. De uitreiking r begin december. Vorig jaar kreeg Salman Rushdie de prijs. De ogiederlandse auteur Cees Nooteboom kreeg de Aristeion in k'1993. pinnend werk schildersprijzen te zien Amsterdam Vanaf vandaag tot en met zondag 26 oktober is in NfëBurgerzaal van het Paleis op de Dam werk te bezichtigen van vier winnaars van de aanmoedigingsprijzen voor jonge schil- »rs, die koningin Beatrix gisteren heeft uitgereikt. De winnaars rans Lenferink, Paul Nassenstein, Serge Verheugen en Dieuwke Daans, zijn ieder met twee schilderwerken vertegenwoordigd, ferder hangt er werk van veertien andere schilders die werk idden ingezonden. De zogenoemde Koninklijke Subsidie voor Vrije Schilderkunst is dit jaar verhoogd van vijf tot tiendui- :nd gulden belastingvrij per winnaar. Koning Willem III heeft prijs 126 jaar geleden ingesteld. )prichting VOC uitgebreid herdacht •n haag De oprichting van de Verenigde Oostindische Com- Jiagnie wordt in 2002 uitgebreid herdacht. Staatssecretaris Nuis Cultuur) heeft de Tweede Kamer beloofd dat het ontsluiten en Beschrijven van de VOC-archieven in Indonesië daarvan een be- angrijk onderdeel zullen uitmaken. In 2002 is het 400 jaar gele ien dat de VOC werd opgericht. In Indonesië liggen nog kilome- "§rs archief van de VOC. Het betreft niet alleen stukken van de fOC-vestiging in Batavia, maar ook archieven uit andere vesti- jngen, zoals Kaap de Goede Hoop. Expositie foto's prins Bernhard destduinen Vijftig kleurenfoto's waarop prins Bernhard te zien lop zijn vele reizen door de natuur in onder meer Pakistan, ndonesië, China en verschillende Afrikaanse landen, zijn tot en net 11 januari 1998 te bezichtigen in Holiday Inn in Soestdui- len. De expositie is een selectie uit de 61 kleurenfoto's van foto raaf Niels Halbertsma in het fotoboek Z.K.H. Prins Bernhard en Ie natuur. Finale hiphopcontest in 't Stathuys Jongerencentrum 't Stat huys is vandaag even een broeinest van nationaal aankomend raptalent. Zes crews vertegenwoordigen de hip-hop-hoop van Hol land in een wedstrijd die moet uitmaken wat de bes te aanstormende act is. Een deskundige jury beslist na de optredens welke vier 'crews' ter promotie van zichzelf een verzamel-cd mogen opnemen. Twee kanshebbers: 'Headliners' en 'Class of Method'. leiden pablo cabenda „Het is niet alleen maar: 'ik ben cool en jij niet'. Ik heb wel echte onderwerpen in mijn raps. Din gen die me bezighouden." Rap per Reggie neemt zijn 'vak' seri eus. Hij en Stefan maken deel uit van Headliners, een crew (hip hopband) die zich niet wil beperken tot alleen maar hip hop als muziekstijl. En dat komt tot uitdrukking in de optredens die ze geregeld met andere bands samen doen. „Als we op het podium staan en er is ook een hardcore band je geprogrammeerd, dan vragen we meestal of ze iets met de. Headliners willen. Nou dan springt het zooitje zo het podi um op. Onze optredens stralen een ongedwongen stefó-sfeertje uit. Niet zozeer door de muziek, maar door de houding. We zijn open naar iedereen toe." Wat tot gevolg had dat de crew steeds groter werd en nu deel uitmaakt van de 'Phat Pack'. In navolging van de Ame rikaanse voorbeelden als de Wu-Tang Clan is het one big happy family. In de posse heeft elke grootspreker evenveel in spraak. Phat Pack bestaat uit breakdancers, beatboxers en freestylers. Een maand geleden speelden ze in het voorprogramma van de Osdorp Posse. Meer dan 1000 mensen. Dat was zwaar cool. Zulke grote op tredens kunnen we wel krijgen, maar dat betekent dat je heel Reggie en Stefan van hiphopcrew Headliners. zelden optreedt, en dat willen we niet. We willen zo veel mo gelijk optreden en alles zelf in de hand houden." 'Class of Method' laat zich lie ver leiden door een hogere hand. Roeland en Brian zitten zwaar in de hiphop, maar je zult ze nooit horen over niggaz, gangbangs of bitches. Eerder over hoop, geloof en liefde. Een blijde boodschap op een strakke beat. Roeland noemt het hoop- hop, maar voor Brian is het een moderne variant van gospel. Brian: „Het is voor mij de meest logische manier om ge tuigenis te doen van mijn ge loof. Als ik rap, dan doe ik dat met heel mijn hart. Gospel hoeft niet alleen piano en orgel te zijn. Ik gebruik mijn stem als instrument." Roeland: „God wil ook origi neel en modern door ons wer ken." Hij heeft een groot perspex kruis om zijn nek han gen dat blijft zweven boven zijn glas mineraalwater. Hoe komen de jongens erbij om voor God te rappen? Brian: „Ga je het geloven als ik je het vertel...? Voordat ik werd herboren, was ik zelf een gangleader in Vlaardingen. Toen rapte ik al, maar ik ver spreidde geweld met mijn op tredens, geen liefde. Het ging totaal de verkeerde kant op en voor stfaf ben ik toen door mijn moeder naar Suriname ge stuurd. Daar kwamen in een droom vijf engelen naar me toe, die zongen van Jezus, in een lied dat ik nog nooit eerder had gehoord. De volgende dag werd precies hetzelfde lied gezongen in de kerk. Er viel iets van me af en en er kwam een enorme rust voor in de plaats. Ik heb toen gezegd dat ik voortaan de heer wilde dienen." Roeland: „Hallellujah!" Botst dat niet een beetje met de verering van de heilige drieën- heid in hip hopkringen: seks, geld en macht? Roeland: „Run DMC heeft zich ook bekeerd." Brian: „En er zijn een hoop cre ws die zich met geloof bezig houden." 'Gospel Gangsters', 'Nu Wine', die zijn allemaal we dergeboren. Het gaat allemaal om God. Hij beloont mij." Dus jullie gaan winnen? Brians:,,Dat ligt aan Hem. Zo lang wij zijn naam maar eren." foto» Mark Lamers Roeland:,, Amen!" De finale van de 'Hiphopcon test' is vanavond om 20.00 uur in jongerencentrum 't Stathuys in Leiden. recensie annemiek ruygrok Voorstelling: 'Met Mar en Sien naar 2010'. Met: Marja Kok en Shireen Strooker; gezien 10/10, Leidse Schouwburg, Aldaar nog te zien: 11/10 en 14/10 t/m 25/10 (behalve zondags en maandags). Zullen ze toch vallen voor de Newyorkse winkelstraten, het grote geld van de optie- beurs? Of blijven Mar en Sien waar ze zijn; in het regen woud, ontsnapt aan de hecti sche welvaartsmaatschappij? Na afloop van de voorstelling 'Met Mar en Sien naar 2010' is één ding duidelijk: vluch ten kan niet meer. Zelfs in de jungle ben je niets zonder laptop en balen shag (Mar). Maar ze zouden toch genoeg hebben aan een hangmat en wat water? Geld speelde toch geen rol meer in hun leven? Ze zouden vrij zijn van alles waarmee ze vijftig jaar om ringd waren, leven in een wereld zonder magnetron en hypotheek. 'Met Mar en Sien naar 2010' is een voorstelling uit het niets ontstaan. Geheel in de traditie van het Werktea- ter weten Marja Kok en Shir een Strooker van dat niets 'iets' te maken. Op een kaal podium, waarboven de wind onheilspellend giert, schep pen zij een mysterieuze en bevrijdende sfeer, die soms melancholisch wordt. Want je kunt nu wel het juk van de welvaartsmaatschappij af werpen, partner en kinderen verlaten, het geld letterlijk overboord gooien, volkomen op jezelf aangewezen zijn, je blijft toch zitten met die ka ter die je in een halve eeuw hebt opgebouwd. En dan kom je, daar in dat verre godverlaten oerwoud, jezelf tegen. Kibbelend en hartver scheurend liefdevol proberen de twee vriendinnen het daar te rooien. De een sleept de ander mee. Sien met haar lijntje naar een hogere macht, Mar nog steeds met een been in het oude le ventje. Een prachtige sfeerteke ning. Kaal en puur. En soms heel erg om te lachen. iel notabel Noordwijk prikte landag een vorkje met een ntal kunstenaars. Hotel lordzee heeft vijftigduizend lden klaarliggen voor een nstwerk. En de jury die de intig ontwerpen die ochtend d beoordeeld, kon elk mo- int de winnaar bekendma- n. is niet te voorspel- Smaken verschillen, politie- voorkeuren helemaal, en lestal zit ook nog ergens een mmercieel belang. Maar ns helpt het om een beetje het raam te kijken, int daar, op de plaats waar allemaal om ging, tussen ggenstokken die me toch al handicap voor de creativi- lijken, lag al een sokkel, en neutraal verhoginkje waar wijze van spreken elke fon- i nog wel op te monteren maar een roodmarmeren ïthoekige drie verdiepingen lende sokkel. Met drie ronde ten. Voor, pakweg, drie ronde en. |een grafzerk waarop alleen datum nog ontbreekt lag op paar meter afstand van de veuze kandidaten al de sok van het ontwerp van één ihen. enkaart? Doorgestoken rt? „Probeer helder te den- i", zei ik tegen mezelf. Lag ding er al toen we hier naar tien gingen? Lag het er al in ze de prijsvraag uitschre- fi? En kan het dat maar één i de zestien deelnemers dat zien heeft? hield twee acceptabele moge heden over. Óf ze hebben tige week een winnaar geko- en onthullen straks geen werp, maar het echte werk. ze hebben vanochtend geko- i. maar hadden al eerder be den dat het kunstwerk hoe ook op een roodmarmeren ïthoekige driehoge sokkel •est komen. Alle andere ver engen besloot ik onder de emer doorgestoken kaart te laren néén mogelijkheid had ik in seconde gedacht. Ze had- dat ene ontwerp al, gingen sokkel neerleggen, maar wil- itoen opeens meer keuze, i deelnemers is keurig ver Fernando Lameirinhas in Stadsgehoorzaal Als een grafzerk waarop alleen de datum nog ont- Mick Jagger mocht van Keith Richards dance in de Rol- breekt. archieffoto loek zuyderduin ling Stones-muziek stoppen. foto reuter teld dat ze die sokkel wel of niet mochten gebruiken. Het treurige is: de jury heeft, in afwachting van de mening van de omwonenden, voorlopig drie ontwerpen gekozen. Eén past volstrekt niet op die sokkel, een tje staat op twee in plaats van drie palen ('toen ik ging kijken, lag die derde verdieping er nog niet', vertrouwde de maker me toe) en het derde is dat ontwerp dat ze al lang hadden. En het ergste is: dat is het mooiste. Job de Kruiff LVC-dj's LVC-voorzitter Fons Delemarre lijkt een principieel man. Zodra vrijwilligers voor hun werk krij gen betaald, zijn ze geen vrijwil ligers meer, redeneert hij. „En dus betaal ik ze niet." En weg waren drie van de vier vaste LVC-dj's. Onder hen de topper L-Dopa. Tweehonderd piek per avond wilde hij. Een koopje want in 'echte' dance-tenten in Amsterdam en Rotterdam van gen dj's van zijn kaliber een veelvoud van dat bedrag. In een tijd dat PvdA'er Wim Kok er geen moeite mee heeft dat de directie van Philips al haar me dewerkers transformeert in doorlopend omscholende flexi- werkers en de conservatieve Keith Richards erin toestemt dat zijn collega Mick Jagger de Dust Brothers elementen uit de dan ce aan het oeuvre van de Rol ling Stones laat toevoegen, mag ik de benadering van good old Fons 'star' noemen. Vooral dat voorbeeld van de Rolling Stones is van toepas sing. Fons is namelijk een fan. En net als Richards moet hij van modem gedoe met draaitafels, samples en beats niets hebben. Nu valt er voor starheid best wat te zeggen, mits ze voort komt uit deugdelijke principes. Maar wat, vroeg ik de opper- baas van het LVC eerder deze week, is nu helemaal het princi pe in deze kwestie. „Ik betaal geen vrijwilligers", citeert hij fouüoos uit de LVC-bijbel. En als ze nu geen vrijwilliger meer zijn? „Dan nog betaal ik ze niet. Het einde zou zoek raken want de andere vrijwilligers claimen dan ook een uitzonderingsposi tie. Ik houd geen vrijwilliger meer over." Slim gevonden van Fons. Je kunt wel merken dat hij het vak heeft geleerd bij de ge meentelijke afdeling milieu en beheer, waarvan hij de officiële, betaalde woordvoerder is. Toch rammelt zijn verweer. Op dansavonden hebben de gla- zenophalers, affiche-plakkers, consumptiebonnenverkopers en andere onbezoldigde LVC- functionarissen namelijk wat te doen dankzij de artiesten achter de draaitafels. Ja, Fons, je leest het goed, L-Dopa is een artiest. Een artiest die voor een habbe- krats wil blijven draaien in jouw LVC. Een lot uit de loterij dat je met beide handen behoort aan te grijpen en te kussen. Of dacht je dat die jongens van de Dust Brothers de nieuwe Stones-cd als vrijwilligers hebben gepro duceerd? Wim Koevoet Fernando Lameirinhas spreekt graag in het meervoud. Dat komt omdat zijn broer hem bij na zijn hele carrière heeft bijge staan. In de jaren zestig waren ze ongekend populair in België als Jess James. Hun soulhit Move stond overal in de top 10, in België, Spanje en Duitsland zelfs op nummer één. In een 'ander leven' componeerde Fer nando Amsterd-ao, toen onder de naam Sail-Joia. Het werd op nieuw een hit. Maar de Portu gees van geboorte houdt zich verre van het lawaai van de po pulariteit. Nu zijn nieuwe cd Vi- da Vida uit is maakt hij een tournee in Nederland en België. In zeven van die concerten is zijn vriend, bewonderaar en even bescheiden collega Ray mond van het Groenewoud te gast. Vanavond staat Lameirin has op het podium van de Leid se Stadsgehoorzaal, echter zon der zijn Belgische collega. Vlaamse soul Eigentijdse fado en Vlaamse soul, zo wordt hun samenwer king aangekondigd. Maar zoals je onder soul iets anders kunt verstaan dan de muziek van Van het Groenewoud, zo heb ben ook de liedjes van La meirinhas niet zoveel van doen met de originele Portugese fado. „Daar staat het ver vanaf', er kent hij. „Ik heb er wel respect voor, maar met de traditie moet je reizen. Wat ik speel is een vermenging van twee culturen. Ik ben wel in Portugal geboren, maar ik woon er al bijna veertig jaar niet meer." Zijn vader vluchtte destijds uit angst voor het regime naar België. „Hier is het pas begon nen, daarvoor had ik geen idee muzikant te worden. Ik speelde ook geen instrument, dat was in Portugal alleen weggelegd voor kinderen van rijke ouders. In België heb ik gitaar leren spelen, ik begon ook meteen met com poneren, maar dat had niets te maken met Portugese muziek, de fado kwam pas veel later. Het was gewoon rock roll en pop, maar wel meteen in een eigen stijl, meer melodisch." Ziek De eerste echte liefde van Fer- Femando Lameirinhas: „Ik woon hier in Amsterdam, ik heb hier mijn familie, dit is mijn realiteit." foto gpd nando en zijn broer was de soulmuziek. „Dat was muziek met een geest, misschien toch al wat dichterbij de fado. Als Jess James hadden we snel succes. Move was een grote hit, later zelfs nog door The Tram- mps opgenomen. Drie lp's heb ben we gemaakt, overal in Eu ropa hebben we opgetreden. Maar na vijf jaar was ik ziek van de showbusiness, letterlijk ziek. Je bent een product, ik raakte er totaal in verdwaald. Ik heb de knop omgedraaid en ben met een paar jazzmuzikanten meer intuïtief gaan werken, creatiever en minder commercieel. Je zou kunnen zeggen dat we van de strakke soulpakken overgingen naar de hippies. Dat werd na tuurlijk slecht ontvangen, maar ik had het gevoel dat ik op nieuw begon te leven. Al had ik geen rooie cent meer." Later schreef hij nog de klas sieker Amsterd-ao die vrijwel jaarlijks wordt 'gekopieerd'. Was Amsterd-ao nog sterk Bra ziliaans getint, Fernando begon al wel de warmte van zijn thuis land te voelen. „De Braziliaanse muziek was voor mij een soort brug tussen de fado en de wes terse muziek", legt hij uit. „Ei genlijk ben ik net als ieder mens altijd op zoek geweest naar mijn wortels. Bij mij uit zich dat in de muziek. En het Portugal dat ik voel bestaat niet meer, maar dat interesseert me niet. Ik woon hier in Amsterdam, ik heb hier mijn familie, dit is mijn realiteit. In Portugal heb ik nu wel weer een klein huisje waar ik eens per jaar heen ga. Maar dan als toerist. De traditionele fado is lang gekoesterd, maar nu vallen de muren weg. Wat ik nu doe wijkt niet zoveel af van wat nu in Portugal wordt gespeeld, al leen de wegen ernaar toe zijn verschillend. De muzikanten daar halen de westerse muziek binnen, terwijl ik terug ga naar de fado." Vrienten Hij werkte al samen met Leoni Jansen, die ook op zijn pas ver schenen cd Vida Vida zingt. En nu dan met Raymond van het Groenewoud. Op zijn verlang lijstje staat nog Henny Vrienten, die eveneens aan Vida Vida meewerkte. „Ik zie Henny vaak, zijn kinderen zitten op dezelfde school als mijn kinderen. Net als Raymond is hij enorm muzi kaal. Met hem zou ik nog wel eens een project willen doen, maar ja, die man heeft het vreselijk druk. Wat Leoni, Raymond en Henny met mij gemeen hebben is dat de muzikaliteit in onze hoofden zit. De muziek is onze taal."

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1997 | | pagina 23