4 Westerse geest rijp voor Boeddha's leer Schipper vaart door na aanvaring Kerk Samenleving mm ZATERDAG 11 OKTOBER 1997 Tibetaanse leraar Penor Rinpoche: In het Westen is de tijd rijp voor het boeddhisme. In deze tijden van onrust, verwarring en geweld zoeken mensen naar vrede. Ze zijn er juist nu klaar voor „om vrede in zichzelf te vinden en mededogen voor anderen op te brengen." Dat zei de vooraanstaande boeddhistische leraar Penor Rinpoche deze week. Als hoofd van één van de vier scholen in het Tibetaanse boeddhisme, heeft hij dezelfde rang als de Dalai Lama. Met een uitgebreid gevolg verbleef hij enkele dagen in Amsterdam om onderricht te geven in het ontwikkelen van een vreedzame geest. Ook zegende hij tijdens een speciale plechtigheid een aantal kinderen van boeddhisten in Nederland. ■■ESSSEHilMMZaBH „Als je geest vreedzaam is, wordt alles wat je waarneemt ook vreedzaam", is de bood schap van Penor Rinpoche. Via meditatie kan een mens zich bevrijden van zijn ge hechtheid aan het ego en waarlijk mededo gen voor alle levende wezens ontwikkelen. „Als je je geest zo traint, zul je anderen geen schade meer berokkenen." De 65-jarige lama vluchtte in 1959 uit Tibet na een mislukte opstand van de Tibetanen tegen de Chinese bezetting. Hij vestigde zich uiteindelijk in de Zuid-lndiase stad Mysore. Zijn klooster daar is uitgegroeid tot het centrum van de Nyingma-lradilie, waarvan hij sinds 1993 het hoofd is. Ook in het Westen heeft hij inmiddels leer lingen. Een van hen is de Amerikaanse ac teur Steven Seagal. In februari erkende Penor Rinpoche deze als „tulku", reïncar natie van een zeventiende-eeuwse Tibet 'Boeddhisme niet voor navelstaarders' UTRECHT ANP Penor Rinpoche zegende deze week enkele kinderen van boeddhisten in Nederland. aanse lama. Dat Seagal vooral te zien is in gewelddadige actiefilms die niet bepaald een boeddhistische levenswijze weerspie gelen, deert Penor Rinpoche niet. „Zulke films dienen als tijdelijke verstrooi ing en hebben niets te maken met wat waar en belangrijk is", schreef hij onlangs in een verklaring. „Elke levensomstandigheid kan worden gebruikt om andere wezens te die nen en dus is het mogelijk om tegelijkertijd filmster en tulku te zijn." Zijne Heiligheid merkt overigens wel ver schil tussen Tibetaanse en westerse pupil len. Leerlingen uit zijn vaderland is het boeddhisme en de eerbied voor lama's met de paplepel ingegoten. „Zij komen uit een religieuze cultuur waarin zij van jongs af aan leren waar het om gaat. Westerse leer lingen moet je als kleine kinderen opvoe den." De Chinese bezetting van Tibet houdt hem zichtbaar bezig. „De Chinezen hebben Ti bet voor hun eigen gewin veroverd. In dit leven hebben ze er misschien iets aan, maar in een oneindig aantal volgende le vens zullen ze moeten lijden." Als de Tibe tanen hun lijden geduldig dragen, zullen ze er volgens hem in een volgend leven van bevrijd worden. „Maar voor de Chinezen ziet het er slecht uit", zegt hij lachend. Net als de Dalai Lama keurt hij een geweld dadige opstand tegen het Chinese bewind af. In plaats van kwaad met kwaad te ver gelden, oefent een ware boeddhist zich in mededogen ten aanzien van de vijand. „We moeten gedrag dat ons schaadt, niet met gelijke munt terugbetalen, maar de weg van de waarheid gaan die Boeddha ons heeft gewezen." Penor Rinpoche toont zich niet enthousiast over het zogenaamde geëngageerde boed dhisme dat onder invloed van leiders als Sulak Sivaraksa uit Thailand en Thich Nhat Hanh uit Vietnam opgeld doet. Zij willen af van het beeld van het boeddhisme als een godsdienst van navelstaarders en laten de boeddhistische beoefening hand in hand gaan met actie voor bijvoorbeeld het milieu of de mensenrechten. „Het doel van het boeddhisme is innerlijke verlichting", stelt Penor Rinpoche. Wie nog niet verlicht is, kan mensen slechts tijdelij ke en onvolkomen hulp bieden. Alleen ver lichte mensen kunnen anderen helpen het pad naar de uiteindelijke bevrijding te gaan. „Je hebt meer kracht als je eerst de eigen geest bevrijdt en dan anderen helpt", aldus Penor Rinpoche. „Alles wat een ver licht mens doet, is ten gunste van andere wezens.' Westerlingen beschouwen het boeddhisme ten onrechte vaak als een godsdienst voor mensen die het wereldse leven de rug toekeren en via meditatie individuele verlossing willen bereiken. Hel doel van het vroege boeddhisme was eerder de vestiging van een 'rechtvaardige en geweldlo ze cultuur'. Dat stelt Nalin Swaris in zijn Engelstalige proef schrift over 'Boeddha's weg naar menselijke be vrijding', waarop hij deze week aan de Universi teit Utrecht promoveerde. Swaris, afkomstig uit Sri Lanka, keert zich tegen westerse voorstellin gen van het boeddhisme en tegen elementen van de huidige boeddhistische praktijk die niet met de leer van Boeddha overeenstemmen. De motivatie voor zijn onderzoek ligt volgens Swaris in 'het engagement met de maatschappe lijke problematiek van lijden en geweld in de we reld'. Hij tracht het oorspronkelijke antwoord van de historische Boeddha op het lijden te tra ceren. Diens boodschap is door de definities van Westerse 'boeddhologen' en door het insluipen van godenverering en volksgeloof in de het hui dige boeddhisme vertroebeld, aldus Swaris. Het boeddhisme is volgens Swaris helemaal - geen godsdienst, want het doet geen beroep op goden en het bovennatuurlijke. De promoven dus gaat terug naar het 'oorspronkelijke bevrij dingsproject' van de Boeddha. Het ging hem niet om het bereiken van een hogere vorm van be wustzijn of een intellectuele prestatie, maar om het uitroeien van begeerte, 'een vuur met drie vlammen: lust, haat en ontkenning'. Wie zich van de begeerte heeft bevrijd, ervaart het nirva na. „Mensen die bevrijd zijn van begeerte, be ginnen mee te vibreren met alles wat leeft, zon der een gevoel van verschil." „De Boeddha's weg eindigt met het verdwijnen van alle tegenstellingen tussen geest en stof, ziel en lichaam, man en vrouw, mens en natuur, westerling en oosterling enz.", aldus Swaris. Daarin ziet hij een verschil met godsdiensten. „'In de naam van...' vloeken wij en zegenen wij, sturen we miljoenen de dood in. In reactie op zulke godsdiensten zei Boeddha al: 'De wereld gaat gebukt onder het juk van namen; wie niet etiketteert en benoemt, is vrij'." Swaris' studie eindigt met een pleidooi voor eer herstel van de levenswijze van de eerste boed dhistische leiders. Deze rondtrekkende leraren waren geen navelstaarders maar vormden een „culturele tegenbeweging". „Iedere authentieke vorm van het streven naar menselijke bevrijding zoekt geen houvast in macht", aldus Swaris. „De macht van de begeerte en de begeerte naar macht is voor de Boeddha de bron van alle lijden in de wereld." REDACTIE DICK VAN DER ft Zevended; Baptisten vieren juk HAARLEM ANP De oudste Zevende eerste christelijke Nederland die de, werd op 13 novern gericht. Met een d zaterdag (sabbat) i bileum gevierd. De gemeente oi toedoen van G. Vel belijdend lid van di se Hervormde KerkJ de met mensen Groen van Prinsi voormannen van 1 de kerk. Door traktaten huysen in contact vierders in Engs j' reeds sinds 1617 zo was. Op grond hi f hij tot de overtuig' vierde van de tien denk de sabbatda heiligt) nog steeds en niet kon wordi door een door men surrogaat, de zonda Velthuysen was ken bij de Nederlar Geheelonthouders Middernachtzendii vertrok Jan van der de Haarlemse het toenmalige Ne 'x dië om daar de v1 loosde kinderen vai se vaders en Javaa te verzorgen. Hij r kele kinderhuizen richting voor zwal lg deren op. Bij de oprichting i meente in Haarlet den. Vervolgens zij a; meenten gekomen dam. Den Haag enl M BEROEPING NEDERLANDSE HERïf Beroepen: te Wierinj 2 van Dam, kandidaat k schede als predikant 31 re werkzaamheden(i ja tor): A.J. Weevers, Haarlem. GEREFORMEERDE KE Beroepbaarstelling:, boom, kandidaat tel Beroepen: te Mariën J.P. Lindeboom, kantjj die dit beroep heette GEREFORMEERDE GE - Bedankt: voor Schev Paul te Oostkapellej p oord: P. Mulder te Ci jji IJssel-Middelwaterir ;0 Leidsch Dagblad ANNO 1897 Maandag 11 October Advertentiën Tot 31 October is de prijs van Axminster Tapijten 2.90 per Meter; Brussels, I Extra Qualiteit 2.50 per Meter; Tapestry, I Extra Qualiteit 1.85 per Meter. Deze beide soorten „Anker" merk. Schotsch Koehaar 1.35 per Meter. Hasselman Pan der, Leiden, Hoogewoerd 115. Grootste Tapijthandel. A. Molkenboer bericht de ontvangst der nieuwe Kinderman tels, Jurken, Jongensjekkers en vele Nouveautés voor het Sei zoen. Ruime keuze Zijden, Moiré, Laken en Flanellen Dames- Rokken, ook in extra-wijdte, voorhanden. Botermarkt 2. De Verkooping der Goederen, alleen door water beschadigd, afkomstig van de Brand- en Waterschade der „Leidsche Ka- toenfabriek", alsmede de Opruiming van onze Zomer-Artikelen, duurt nog slechts acht dagen. Volgens de waarde zijn de prijzen genoteerd beneden half geld. J.A. Kohschulte, Haarlemmer straat 72 b/d Vrouwesteeg, Leiden. - Hoofdkaas (extra fijn), G. van Wijk, Hoogewoerd 50 en Vrou westeeg 4 b/d Haarlemmerstraat. Dr. Kimmel heeft geopend een Bestelhuis voor zijn Limona de-Siropen, Vruchtensappen, Mineraalwateren, Likeuren, enz., enz., in de Zakpoort, ingang Voldersgracht bij de Oude Vest, van waaruit dagelijks geregelde bezorging aan huis geschieden kan. ANNO 1972 donderdag 12 oktober LEIDEN Met een hamerslag van burgemeester Vis werd gis termiddag het nieuwe gebouw van de Technische Don Bosco- school aan de Boerhaavelaan officieel in gebruik genomen. Sinds het voorjaar zijn leraren en leerlingen van deze rooms-ka- tholieke lts weer bij elkaar, want met de bouw van het nieuwe complex, is het oude gebouw aan de Uiterste Gracht volkomen leeg komen te staan. Nu moeten allen voortaan de gang naar de Boerhaavelaan maken, waar de lts in de drie gebouwen haar werkplaatsen en theoriezalen vindt. In het nieuwe gebouw is ook een gymnastieklokaal, iets waar het op de Uiterste Gracht volledig aan ontbrak. Het heeft wel twintig jaar geduurd voor het zover was. ,,We zullen er tegen moeten vechten dat deze school weer overbevolkt zal raken", merkte direkteur Gerritsen op. WASSENAAR Twaalfhonderd ballonnetjes, losgelaten door evenzoveel Wassenaarse kleuters, kozen vanochtend om half twaalf het luchtruim toen prinses Margriet het embleem aan de gevel van het unieke Wassenaarse Gezondheidscentrum aan de Hofcampweg onthulde. De prinses, gewapend met een mooi boeket bloemen dat haar was aangeboden door wijkverpleeg kundige mejuffrouw Th.H. Rijke, maakte na de onthulling met de genodigden een rondgang door het gebouw. Voordat de prin ses arriveerde was in het gezondheidscentrum een feestelijke I bijeenkomst gehouden. L LEIDSCH DAGBLAD (Opgericht 1 maart 1860) WARMOND KEES VAN KUILENBURG Een enorme ravage. Dat was het gevolg van een wat onvoorzichtige manoeuvre van een schipper van een vrachtboot, die in het nachtelijk duister van 17 mei 1963 de brug bij de voormalige War- monderTol ramde. De brug, die een verbinding vormt tussen Oegstgeest en Warmond, werd in dat voorjaar net verbreed. Een houten bekisting werd dwars door midden gevaren. Stalen binten leken als door de hand van een reus te zijn verbo gen, schreef het Leidsch Dagblad over de ravage die in de nachtelijke uren was aangericht. De schade was zo groot dat werd geschat dat de aan nemer zeker twee weken werk had om één en an der weer te herstellen. De aanvaring ging gepaard met veel herrie. Eén van de omwonenden werd, zoals hij aan het LD vertelde, rond vier uur wakker van het geluid van krakend hout en rommelend ijzer. Toen hij uit het raam keek zag de Warmonder dat er een schip muurvast zat tussen de resten van wat eens een bekisting was. Volgens de ooggetuige was de schipper twintig minuten bezig om zijn vaartuig te bevrijden. Uit eindelijk lukte het hem door langzaam achteruit te varen zijn schuit weer 'vlot' te krijgen. Vervol gens voer het schip weg van de 'plaats der mis daad', maar enige tijd later werd de brokkenkapi- tein toch door de politie aangehouden. De man kreeg een proces-verbaal voor de aanvaring en een omdat hij na het incident was doorgevaren. Door de eeuwen heen heeft de brug, maar ook de Warmonder Tol, de gemoederen in het dorp be zig gehouden. Op de plaats waar de Mare, de Poel en de Leede bij elkaar komen was al om streeks 1400 een veer aanwezig. De preciese ou derdom is niet bekend, aldus Jacob Schrage van het historisch genootschap Warmelda in een overzicht over tol en brug. Pas in 1639 krijgt de Heer van Warmond van de Staten van Holland het recht om over de Poel een brug te leggen. Kennelijk was de Heer een goed onderhandelaar want hij bedong tevens dat hij. om de bouw- en onderhoudskosten te kunnen betalen, ten eeuwige dage tol mocht heffen. Dit recht was zo sterk verankerd, dat het tot 1954 zou duren alvorens de tol kon worden opgeheven. De Heer van Warmond was echter wel zo slim om. nadat hij het recht van tolheffing had verkre gen, de tol jaarlijks te verhuren en de onder houdsplicht bij de huurder te leggen. Zo verwier ven de Heren in feite eeuwenlang inkomsten zonder dat daartegenover nog noodzakelijke uit gaven stonden. Vermoedelijk is de brug pas na 1639 gereed gekomen. Wellicht zelfs pas in 1642, nadat het Hoogheemraadschap van Rijnland ver gunning had verleend voor het leggen van een stenen brug. In 1921 en ook later is de brug vernieuwd. Het hek is onder meer in 1784 en in het begin van de twintigste eeuw vernieuwd. Pas met de Verenwet van 1921 werd de basis gelegd voor de opheffing van de Warmonder Tol. KANTOOR Rooseveltstraat82 Postadres. Postbus 54, 2300 AB Leiden ABONNEESERVICE Abonnementen 071-5128030 Geen krant ontvangen? Bel voor nabezorging: Ma.t/m/vr 18.00-19.30 uur en Zaterdag 10 00-12 00 uur 071 -5128 030 DIRECTIE B. M. Essenberg, J. Kiel (adjunct) HOOFDREDACTIE J.G. Majoor. T. van Brussel (adjunct) REDACTIE J. Rijsdam, chef redactie nieuwsdienst/kunst J. Preenen chef red. Groot Leiden A.J.B.M. Brandenburg, chef eindred. regio F. Blok, chef eindredactie algemeen W F. Wegman, chef red. Duin en Bollenstreek W. Spierdijk, chef sportredactie T, Brouwer de Koning chef Rijn-en Veenstreek Redactie: Hoofdredactie: ADVERTENT Maandag t/m vrijdag ABONNEMf bij vooruitbetaling: per maand (acceptgiro) per kwartaal (acceptgiro) per jaar (acceptgiro) Abonnees die ons een mad verstrekken tot het autom.' van het abonnementsgeld, korting per betaling. VERZENDING PEI per kwartaal (NL) LEIDSCH DAGBLAD OPC Voor mensen die moeilijklt ogen hebben of blind zijnf leeshandicap hebben), is een het regionale nieuws uit heil geluidscassette beschikbaar1 0486-486486 (Centrum vooi Lectuur, Grave) K N H U 1 1 Verbogen spanten en verspinterd houtwerk. Dat was het gevolg van de aanvaring in 1962. FOTOARCHIEF LEIDSCH DAGBLAD ONGEVALLENDIENST Rijnland Ziekenhuis, vestiging St. Elisabeth: 24 u. per dag. Diaconessenhuis: maandag t/m vrijdag 08.00-17 00 u. (uitgezond! Academisch Ziekenhuis: zaterdag 13.00 t/m dinsdag 13.00 en vanaf: 13.00 t/m vrijdag 13.00 u. Rijnland Ziekenhuis, vestiging Rijnoord: geen ongevallendienst BEZOEKUREN DIACONESSENHUIS (tel. 071-5178178): dagelijks 14.30-15 15 u. en 19.00-19 45 u. Verloskunde en Gynaecologie: naast de gewone bezoektijden, voorp bovendien van 10.30-11.15 en van 19.45-21.00 u Special Care Unit: 10.30-11.00 u„ 15.00-15.30 en 19 00-19.30 u. er Kinderafdeling 10.30-12.00 en 14 00-19.00 u. (ouders de gehele dij RIJNLAND ZIEKENHUIS vestiging St. Elisabeth (tel. 071-5454545) dagelijks 14 00-15.00 u. en 18.30-19.30 u klas daarnaast ook 11 15-12 OOu. Verloskunde en Gynaecologie: 14 30-15.30 u en 18 30-19 30 u (vo 21 OOu.). Kinderafdeling: 14 30-19 00 u (voor ouders de gehele dag). Afdeling Hartbewaking (CCU) en intensive care (IC): 14.00-14 30 en RIJNLAND ZIEKENHUIS vestiging Rijnoord (tel. 0172-463131) bezoek is bijna de gehele dag welkom, behalve ti 14.00 u. Geopend van maandag 7.00 tot vrijdag 19 00 u De brug met op de achtergrond de veelbesproken tol. Pas in 1954 werd het veerrecht op geheven. FOTO HENK BOUWMAN

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1997 | | pagina 14