'Schmitz ziet kerken als steun in rug' M 'MS WW W'W Bestand tussen Israël en Harnas niet meer dan een vrome gedach Feiten &Meningen 'Een getraind oor herkent Iraaks dialect' Asielzoekers mogen* op straat worden gezl WOENSDAG 8 OKTOBER 1997 Niet met pek en veren overladen, maar met de complimenten van staatssecre taris Schmitz (justitie) verliet de delega tie van de Raad van Kerken gistermid dag het ministerie. Onderwerp van ge sprek was het tentenkamp in Dwinge- loo, waar 'technisch onverwijderbare' asielzoekers verblijven. Ze kunnen niet terug naar huis, omdat ze niet meewer ken (zegt Justitie), of om dat ze van hun moederlanden geen medewerking krij gen (zegt de Raad) Schmitz, die het tentenkamp een paar weken geleden publie kelijk nog fel afkeurde, ziet de Raad van Kerken nu plotseling als een bondgenoot. ,,Ze is blij dat er momenteel zoveel aan dacht is voor de onverwijderba re asielzoekers", aldus Ineke Bakker, secretaris van de Raad van Kerken. ,,Ze beschouwt de kerken als een steun in haar rug. In de Tweede Kamer kreeg ze zelf geen bijval voor plannen om technisch niet verwijderbare asielzoekers te helpen. Het pro bleem staat nu tenminste volop in de politieke belangstelling." Dan is de actie dus gelukt. Bakker: „Nee, want het pro bleem is nog niet opgelost. Over en weer is wel de bereidheid uitgesproken tot werkbare op lossingen te komen voor de mensen die in het kamp zitten. Zo worden de individuele dos siers van de uitgeprocedeerden nog nader bestudeerd." Het is gelukt, omdat het pro bleem nu hoog op de politieke agenda staat. „Ja, in die zin is de actie zeker geslaagd. Er is een Kamerdebat aan gewijd. De staatssecretaris is daar met concrete voorstellen gekomen voor degenen die wel weg willen, maar niet kunnen." Schmitz stelde voor de criteria voor wat onder meewerken en In het tentenkamp in Dwingeloo verblijven 'technisch onverwij- derbare' asielzoekers. wat onder niet meewerken wordt verstaan nog eens onder de loep te nemen. Bakker: „Het is nog niet de definitieve oplos sing van het probleem. De men sen die niet terug willen, blijven erbuiten vallen." Kan het tentenkamp nu niet dicht. Het was toch een signaal dat goed is opgepakt? „Het is altijd iets tijdelijks ge weest, daar hebben we geen ge heim van gemaakt. Maar zolang de veiligheid gewaarborgd kan blijven en het weer niet tegen zit, gaan we door. Tot er een op lossing is voor iedereen." Wat wil de Raad van Kerken dan? „We willen dat de overheid een voorlopige verblijfsvergunning geeft aan mensen die buiten hun schuld niet terug kunnen naar het land van herkomst. Zij die niet meewerken, dienen mi nimale opvang te krijgen. Onder begeleiding moeten ze zelf tot de conclusie komen dat ze hier geen toekomst hebben. De staatssecretaris is dat met ons oneens. Het is hun eigen ver antwoordelijkheid, zegt ze. Daarnaast is er de lastige vraag wie er nu wel meewerkt en wie wel weg wil, maar geen mede werking van het thuisland krijgt. Daarin verschillen we ook nog steeds van mening met Schmitz." Als er geen oplossing voor komt, zet u dan die mensen op straat? „We gaan door tot er een oplos sing is voor alle mensen. Maar dat kan natuurlijk niet al te lang doorgaan. Voor de winter zijn er de bungalows en eventueel ga- stadressen. Maar daarna...? Voor de kerken is een lastig punt of je mensen die zelf niet meewerken aan een vertrek wel verder moet helpen. Maar voor kerken is het ook heel moeilijk mensen zomaar op straat te zet ten." Mient-Jan Faber van de vredes beweging IK\f vindt dat de ker ken moreel verplicht zijn de mensen die nu in het tenten kamp zitten hoe dan ook op vang te blijven bieden. TOM JANSSEN Voor de Nederlandse arabisten hangt de vraag al een tijdje bo ven de markt. Wilt u aan de hand van dit ingesproken band je analyseren uit welk land of welke regio degene komt die spreekt? Het is de arabist R. Kon van de vakgroep Talen en Cul turen van het islamitische Mid den-Oosten van de Rijksuniver siteit Leiden nog niet gewaagd door Justitie, maar hij zegt het te kunnen. „Taalkundigen en zeker degenen met een getraind oor kunnen het Iraakse dialect, dat zeer specifiek is, direct her kennen." Op die manier zouden asielzoe kers uit bij voorbeeld Syrië, Egypte of Koerden uit Turkije die zich voordoen als Iraakse vluchteling (omdat die in Ne derland recht hebben op een voorlopige verblijfsvergunning vanwege de situatie in hun land) kunnen worden ontmas kerd. De Zweden doen het al ja ren zo. Nederland doet het sinds vorige maand. Het enorm gestegen aantal asielzoekers uit Irak' dat naar Nederland komt (10.000: het dubbele van vorig jaar), is daarvoor de aanleiding. „Niet dat we iedereen die uit Irak zegt te komen zo'n taalana lyse laten ondergaan", zegt woordvoerder D. Asser van het ministerie van justitie. „Je doet het als je op basis van verkregen informatie vermoedt dat ie mand eigenlijk iemand anders is dan hij zegt." Dat dat aan de hand van het gesproken Ara bisch kan, wordt bevestigd door taaldeskundigen. Asser: „Ik ken zelfs een klein land aan de Noordzee waar zo al zes of ze ven dialecten worden gespro ken en die worden herkend." De asielzoeker wordt gevraagd vrijwillig aan de bandopname mee te werken. Maar wat als ie mand dat niet wil? „Dan moet je het op een andere manier zien uit te zoeken. Dat gaat dan langer duren. En hoe langer het duurt, hoe langer hij hier zit. Zonder dat dat betekent dat hij kan blijven. De ervaring leert overigens dat asielzoekers altijd heel bereidwillig zijn aan onder zoeken mee te werken. Alleen, als je door de mand valt, ga je weg." Het gesprek dat wordt gevoerd voor de bandopname gaat per tinent niet over de asielaan vraag. Asser: „Daar hebben we juist de controverse over. Ge sprekken met het asielverhaal worden niet opgenomen. Dat wordt als te intimiderend erva ren omdat vluchtelingen vaak al meer verhoren achter de rug hebben en bang zijn. Het heeft ook te maken met privacy. De beslissingsambtenaar maakt zijn besluit vanaf papier." De bandjes worden naar Zwe den gestuurd, waar de immigra tiedienst de procedure al enige jaren gebruikt, of naar Neder landse experts. Kon: „Het Ara bisch kent verschillende vor men, in de wandelgang dialec ten genoemd. Ik noem het om gangstalen, de vorm van Ara bisch uit eenzelfde landstreek. De taal is altijd lokaal gevormd. Zo kan je horen of een Egypte naar uit Zuid-Egypte komt of uit de Delta. Iemand uit Dubai spreekt niet hetzelfde als een Syriër. Daarbij gaat het niet al leen over de manier van uit spreken, maar ook over de woordkeus. Daarnaast zijn er ook mensen die een veel neu tralere vorm van Arabisch kun nen spreken. Omdat ze niet re gionaal herkend willen worden. Zoals ik een soort Wassenaars- Haarlems spreek. De Vereniging Vluchtelingen- Werk, op de hoogte van de plannen, vindt het nog te vroeg voor een oordeel over de me thode. „We kunnen nog niet eens zeggen waarom het aantal Iraakse vluchtelingen is toege nomen. Het is slechts een voor onderstelling te menen dat het om niet-Irakezen gaat. Het is al tijd heel moeilijk geweest uit Irak weg te komen, maar het kan zijn dat er in die situatie verandering is gekomen", zegt mevrouw F. Bierman. De orga nisatie heeft contact gehad met het Zweedse bureau dat de taal analyses daar uitvoert. „Ze ver telden dat de universiteit in middels onderzoek doet naar de betrouwbaarheid van de me thode, omdat er ontzettend veel dialecten zijn en je die als on derzoeker allemaal goed moet kennen." Arabist Kon zou 'als ik slim was' in de gesprekken voor de taal analyse dan ook vragen naar de culturele achtergronden uit het land of de streek waaruit ie mand zegt te komen. „Als je weet dat in Irak rogge wordt verbouwd, zou je kunnen vra gen wat iemand oogst: tarwe of rogge." Asser van Justitie wil voorko men dat de indruk ontstaat dat de methode wordt gebruikt om 'de toestroom van asielzoekers tegen te houden'. „Het gaat uit sluitend om mensen waarover vermoedens bestaan, zodat de goeden niet onder de kwaden hoeven te lijden." leiden* maaike oppier „Het is een enorme belasting voor kerken. Op termijn krijg je een reservoir van mensen die je moet onderhouden. Er zit ook een principieel punt aan: de overheid moet hier een defini tieve oplossing bieden, niet wij." U heeft de afgewezen asielzoe kers in Dwingeloo niet de garan tie gegeven dat ze pennanent onderdak krijgen „Nee, nee. Van tevoren is dui delijk gesteld dat we ze niets kunnen toezeggen. We zouden ons best voor ze doen, meer konden we niet beloven." Bent u tevreden dat de kerk in het maatschappelijk debat weer een rol van betekenis speelt? „Ik constateer dat, maar ik be treur het dat het nodig is. Er val len blijkbaar gaten in het beleid. Helaas moeten wij daar aan dacht voor vragen, maar we hebben wel wat beters te doen." De Tweede kamer had dit eigen lijk moeten oppakken? „Ja, de politici hadden zich eer der op dit probleem moeten richten. Dan was alle ellende van mensen die zomaar op straat worden gezet niet tot stand gekomen." den haag wilfred scholten Uitgeprocedeerde asielzoe kers die uitzetting naar hun land van herkomst pertinent tegenwerken, mogen uitein delijk op straat worden gezet. Een ruime meerderheid in de Tweede Kamer van D66, WD, PvdA en CDA liet dit gisteren weten tijdens een spoeddebat met staatssecretaris Schmitz (justitie). Het spoeddebat vond plaats naar aanleiding van de ophef die is ontstaan over het ten tenkamp bij het Drentse Dwingeloo. Daar zijn afgewe zen asielzoekers onderge bracht door de Raad van Ker ken en de stichting Inlia, die hiermee de aandacht willen vestigen op de situatie van de vluchtelingen, die uit de op vang zijn gezet. Volgens de Immigratie- en Naturalisatie dienst (IND) is dit gebeurd omdat ze niet meewerken aan hun terugkeer. Alleen uitge procedeerde asielzoekers die buiten hun schuld niet uitge zet kunnen worden, omdat ze bijvoorbeeld geen reisdocu menten krijgen van hun land van herkomst, hebben vol gens de huidige regels recht op opvang. De afgelopen weken.is echter onduidelijkheid ontstaan over de vraag in hoeverre de asiel zoekers in het tentenkamp in Dwingeloo medewerking aan hun terugkeer hebben gewei gerd. Volgens de Raad van Kerken en Inlia willen de achttien bewoners van het tentenkamp, met uitzonde ring van een Chinese familie, wel degelijk meewerken aan hun terugkeer. Diverse partijen, waaronder PvdA en D66, zijn van mening dat asielzoekers pas uit de op vang mogen worden gezet als overduidelijk vaststaat dat ze hun terugkeer traineren. An ders verdienen de uitgeproce deerde, vluchtelingen het voordeel van de twijfel en p* moet de overheid opvang?11 ven bieden, vinden ze. 1° Staatssecretaris Schmitz isfg hiermee in grote lijnen eeiF maar ze is ervan overtuigd!,, de IND juist heeft gehand^11 Om toch elke twijfel uit te sluiten, heeft ze met de Rar van Kerken en met Inlia alrc sproken dat deze instelling1' zich samen met de IND noe eens buigen over de dossie?r' van de vluchtelingen in her' tentenkamp. Tot die tijd isr overigens niet van plan der woners van het tentenkamf weer opvang te bieden, zoPr' Kamerlid Sipkes (Groen- Links) bepleitte. Groen Lil1^ wil verder, net als de kerkek, ke instanties en Vluchtelin*' genwerk, dat ook weigeraL ge asielzoekers sobere opCj houden. Bijvoorbeeld eenU nimale 'bed-, bad- en brocL regeling', zonder enigper-gtJ spectief op een verblijfsvei^ gunning. Uit ervaringen iifyj Denemarken zou blijken dL de vluchtelingen uiteindekj eieren voor hun geld kieze| en alsnog meewerken aan j, hun uitzetting. De rest vair Kamer was niet erg enthoisg siast over het voorstel van^i Groen Links. Schmitz wildp e niet verder gaan dan de tojge zegging deze regeling een:ln. nader te bestuderen. L Wèl wil de staatssecretaris^! een kleine commissie melpa vertegenwoordigers van d kerken en vluchtelingenoi Ct nisaties nog eens kritisch I of de criteria op basis waa van nu beoordeeld wordti een uitgeprocedeerde asie&de zoeker meewerkt aan teruaa keer of niet, wel duidelijk: Binnen twee maanden me deze commissie verslag ui brengen. den haag hans geurens Het Amerikaanse televisiesta tion C/V/Vmeldde het afgelopen weekeinde dat de islamitische verzetsbeweging Harnas Israël een aanbod heeft gedaan voor een bestand. De organisatie zou onder bepaalde voorwaarden bereid zijn tien jaar lang de wa pens en explosieven neer te leg gen. Israël ontkende het bericht aanvankelijk in alle toonaarden, maar het blijkt waar. Gisteren zei een woordvoerder dat pre mier Netanyahu ervan hoorde op 26 september, een dag na de mislukte moordaanslag op Ha- mas-leiderKhaledMisha'al. Het aanbod was toen al een paar dagen oud. Wat het precies inhield is niet bekendgemaakt, maar wel dat het voor Israël onaanvaardbaar was. Waarschijnlijk week het weinig af van het bestandsvoor- stel dat de maandag in triomf naar de Gazastrook terugge keerde sjeik Achmed Yassin heeft gedaan. De stichter van de Harnas zei dat de organisatie bereid is tot een bestand, als Is raël zich volledig terugtrekt uit de Westelijke Jordaanoever en de Gazastrook, en alle nederzet tingen daar ontmantelt. Hij zei ook dat de Harnas bereid is alle aanvallen op burgers te staken als Israël hetzelfde doet. „In de islam is het verboden een kind, een vrouw of een oudere man te doden", zei hij. „Maar als ie mand mijn vrouw, mijn dochter of mijn zoon doodt, heb ik het recht me te verdedigen." Premier Benjamin Netanyahu en andere Israëlische regerings vertegenwoordigers hebben na de Misha'al-affaire gezegd dat ze toch al van plan waren sjeik Yassin vrij te laten. Hij is ernstig ziek, vertelden ze, en als hij in de gevangenis zou zijn overle den, zouden zijn aanhangers Is raël veel moeilijkheden hebben bezorgd. Maar dergelijke uit spraken waren alleen bedoeld om het Israëlische publiek te kalmeren. Het dagblad Ha'aretz meldde gisteren dat de Pales tijnse Autoriteit twee maanden geleden nog heeft gevraagd om de vrijlating van Yassin. Maar de Israëlische veiligheidsdienst wilde daar niets van weten om dat de sjeik zelfs in de gevange nis nog actief was en groot aan zien genoot in de Harnas. In deze moeilijke tijden lijkt de Israëlische regering bereid iede re strohalm te grijpen. De voor waarden die de Harnas heeft ge steld, zijn voor Netanyahu zon der meer onaanvaardbaar. Maar zijn media-adviseur, Da vid Bar-Ilan, noemde Yassins aanbod 'een positieve verande ring'. Hij zei te hopen dat het betekent dat de sjeik vrede pre dikt in plaats van geweld. De Harnas en aanverwante isla- mistische bewegingen verpak ken hun boodschap in religieus getinte taal en teksten uit'de ko ran. Maar ze is betrekkelijk een voudig. Palestina - dat wil zeg gen het huidige Israël, de Westoever en de Gazastrook - moet een islamitische staat worden. Die staat, met de heili ge stad Jeruzalem als hoofdstad, gaat uiteindelijk op in een isla mitisch wereldrijk. De rest is een kwestie van tactiek. Het aanbod van een tienjarig bestand, waarvan sprake was in de berichtgeving van CNN, is oude koek. Twee jaar geleden gaf sjeik Yassin in zijn Israëli sche cel een uitgebreid inter view aan het Arabische dagblad Al-Hayat, Niet met toestem ming van de gevangenisdirectie uiteraard; het vraaggesprek werd gevoerd door medegevan genen en vervolgens naar bui ten gesmokkeld. De islam verbiedt het sluiten van vrede met Israël, geeft Yas sin als algemene regel. Maar een tienjarig bestand is toege staan om de moslims de gele genheid te geven genoeg kracht op te bouwen om Israël te over winnen. Volgens de sjeik kan daarmee niet worden goedge praat wat Yasser Arafat doet. Arabieren die naar vrede met Is raël streven, rechtvaardigen im mers de bezetting van Palestina. De moslims moeten geduld hebben, maar een machtseven wicht is nooit statisch, meent Yassin. „Zij die vandaag sterk zijn, zijn morgen zwak. En zij die morgen sterk zijn, zijn over morgen zwak." Die waarschu wing herhaalde hij vorige week, kort na zijn vrijlating, aan het adres van Netanyahu. Kunnen de Harnas en de Pales tijnse Autoriteit vreedzaam sa menleven? „Dat is mogelijk en onmogelijk", luidt het raadsel achtige antwoord. „Het is mo gelijk als de Autoriteit afziet van vijandige stappen tegen de isla mitische beweging, die alleen maar de joden dienen. Ze moet zich ook onthouden van het streven naar een dictatoriaal eenpartijstelsel, en ophouden met het bestrijden van de ope raties van de Kassem-brigades (de gewapende arm van de Ha rnas, red.), die immers in het jTiiiij'.ujjj jjjij.yjJjj.il Juujj ui/ijj* -li/jJ jjJuJiJiijJjjJüJ jjJuiijijJij iijJijiuujjY Primafoon maakt mobiel bellen in vrijwel heel Europa heel gemakkelijk met de Pocketline Swing met Hi GSM-abon- :ment. Met één toets kun je allerlei extra mogelijkheden van je telefoon benutten. Maar Hi GSM is ook heel voordelig. Neem je vóór 2 november een Hi GSM-abonncnicnt? Dan krijg je dit abonnement de eerste Bovendien ontvang je t/m 25 oktober naar keuze t.w.v. f 50,-. Ga dus snel naar Primafoon. Of bel gratis 0800-0402. nf stelt, zijn het 'afrekenen n n nederzettingen en het vei ven van de rest van het gi gebied waarop de Autorite^ gens de Oslo-akkoorden rekenen. Als dat niet gebeurt, en de tegen de Harnas voortduu kan Arafat zijn borst natm waarschuwt Yassin. „Waiu^ beschouwen we de Autori et als een verlengstuk van hb raëlische leger en zijn veilde heidsdiensten. Dan strijd^ er even hard tegen als tegigei joden en geven geen duin^c toe." In zijn vraaggesprek met^d Hayat laat de sjeik er geen >ge verstand over bestaan davert niets moest hebben van eenkomsten tussen Israël Arabieren. Zijn antwoord: ge oorlog. „Ik zeg, met Go1-' hulp, dat er maar één mai om dit soort verdragen te scheuren. Dat is jihad, eei door het Palestijnse volkeiter door de islamitische volke Iedereen die praat over se democratie als een matvo! om een eind te maken aailen zetting, imperialisme en duw heersing van grondstofferüvit Arabische en islamitische den, houdt zichzelf voordvar Waarom? Omdat Israël Westen democratie gebru om vijanden van de islam gss de macht te houden. AlstBsei heersers het idee krijgen islamitische voorhoede oftere punt staat de macht overr- men, vaardigen ze nieuwk ten uit om zelf de macht if den te houden." Dat laat! een verwijzing naar AlgerIP Twee jaar voor de aansla®* Hamas-leider Misha'al in^™ man verklaarde Yassin dar k Harnas bereid moet zijn j tig te antwoorden op iede» Dc raëlische agressie in het b! land'. Als voorbeeld geeft! J een zelfmoordactie in Telj van 1994, die tientallen Is? _J_ liërs het leven kostte. r Niettemin staat sjeik Yassl v nen de Harnas bekend als] 1(] matigd. „Klopt dat?", vraf zijn interviewers. Zijn ant \i woord: „Ere aan God, dief een gematigd gedrag hee| No schonken, die ervoor zora ik Zijn pad kan volgen, da1 voor Hem mag strijden, e? ik nooit afwijk naar uitert rechts of naar uiterst links. tel aviv ad bloemendaal AQ correspondent

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1997 | | pagina 2