Standbeeld voor een zangeres JA i Cé" Senegalese dansers laten publiek af en toe naar adem happen Cultuur&Kunst 'Haagse Harry moet een geintje blijven' Harry ook in Leiden populair Voorschotense docent wint prijs met licht erotisch schaakspel lenigheid over verzorging ai-ster uit 'Free Willy' ENSDAG 8 OKTOBER 1997 nrijsdam. 071-5356444 lice Girls in Gelredome "m De Engelse meidengroep Spice Girls treedt op 28 maart ji het dan pas afgebouwde multifunctionele stadion Gelre- %e in Arnhem. Dat heeft concertpromotor Mojo Concerts in ft bekendgemaakt. Het betreft de eerste popact in Gelredo- ,ln hun nog korte bestaan zijn de Girls enorm populair ge- At. Maandag presenteerden ze in Granada hun tweede al- n: Spice World. Toch hebben de vijf nog nooit een tournee trjaakt en dus ook geen volledig concert gegeven in Neder- i Met hun deze week begonnen Europese tournee komt verandering in. Tijdens het optreden is er in het Gelredome ;r)ts voor 30.000 bezoekers. De voorverkoop begint zaterdag. ;nsuur in Leeuwarden °wrden De expositie 'Niemand vlucht vrijwillig' in het kicantoor van Leeuwarden breekt vroegtijdig op. Kunstenaar IBoomsma gaat niet akkoord met de censuur die de ge binte op zijn werk heeft toegepast. De expositie zou nog enke- wfken duren. Het omstreden werk van de kunstenaar, een 'lelobject met daarop nadrukkelijk aanwezige geslachtsdelen, i Rèst van de gemeente worden afgedekt. Het beeld vraagt aan- ht voor illegale vrouwen die vaak noodgedwongen in de stitutie belanden. Een compromis zat er niet in. msuur in Deventer •NTERDe Amsterdamse kunstschilder Ronald Ophuis gaat Openbaar Ministerie in Zwolle onder druk zetten om zijn ge- akte schilderij "Sweet Violence' terug te krijgen op de ten- Opstelling in de Bergkerk in Deventer. Het schilderij werd za ag 27 september uit de tentoonstelling verwijderd na klach- 5itan bezoekers. Zij zouden zich gestoord hebben aan het jlderij waarop seksuele handelingen staan afgebeeld waarbij A jongeren onder de zestien jaar betrokken zijn. Als het OM 'ts|volle geen toestemming geeft voor het herplaatsen van het ttderij, dan zal Ophuis juridische stappen ondernemen. Tekenaar komt na drie jaar met vervolg den haag ad van k Weliswaar totaal overvallen door het enor me succes, liet Marnix Rueb drie jaar gele den desondanks weten dat hij zich onder geen voorwaarde zou laten meeslepen in de euforie rond Haagse Harry, het stripfiguur tje waarvan hij de geestelijke vader is. Ruim 100.000 exemplaren van het album 'Kap nah', met in de hoofdrol dit eigentijdse rauwdauwertje, gingen er toen in tijdsbe stek van een paar maanden over de toon bank. Dat was, zeker voor Nederlandse begrip pen, een gigantisch aantal. En dan hebben we het nog niet over de petten, t-shirts, stropdassen, sokken, bekers, glazen en al lerlei andere parafernalia. Want Harry ver kocht als een trein. Maar Marnix Rueb, die liep weliswaar aardig binnen, maar er echt geen stap harder door. Ja, de laatste maanden heeft hij zich weer eventjes in het zweet gewerkt, nu het Harry- album nummer twee, met de veelzeggende titel 'Niet te wénigü' op het punt staat om uit te komen. In, voor de zekerheid, alvast maar een eerste oplage van 65.000 stuks. „Maar dat was vorige keer ook al zo", zegt hij nu. „Als de puntjes op de i gezet moeten worden, is het altijd haasten geblazen. Dat geldt voor de deadlines in mijn gewone gra fische werk ook. Aan het eind van de rit is het altijd weer even hectisch." Gezien het commerciële succes van de strip leek het een aanlokkelijk idee om zo snel mogelijk met een opvolger te komen. Harry, met zijn tapijtnek, zijn campingsmo king, zijn plat Haags (fonetisch weergege ven) en zijn geheel aparte kijk op het leven in het algemeen en de multiculturele sa menleving van de residentie in het bijzon der, appelleerde aan een breed publiek; niet alleen in de hofstad zelf. Maar Marnix Rueb was helemaal niet van zins om zijn pareltje voor de zwijnen te werpen. Daarvoor was zijn gedachtengoed, dat bijzonder grofge- bekte manneke, hem toch net even te lief. Twee dingen liggen daaraan ten grond slag. „Ten eerste is Harry mijn hobby, en dat wil ik graag zo houden. Hij figureert al jaren als maandelijkse strip in een Haags uitgaansblad. Net mooi, want dan heb je even de tijd om wat aardigs te bedenken. Ten tweede kan en wil ik niets forceren. Het gaat om humor, om grappen en dat moet je niet uitmelken, anders loop je het gevaar om melig te worden. Daar komt nog bij, dat ik me ook geen half jaar achtereen op zo n figuurtje kan concentreren. Hij zou me bin nen de kortst mogelijke keren de strot uit komen. Want nogmaals, het is begonnen als een geintje en zo moet het blijven ook." Wat opvalt aan het vervolgalbum - want dat is het geval met op elke bladzijde op nieuw een ander item - is dat de strip dit maal is uitgevoerd in full color en dat de te kenaar zich meer en meer opwerpt als schrijver. „Dat van die kleuren is simpel. Dat kan nu vanwege het succes van het eer ste album. Bij 'Kap nah', hadden we geen :ties op de uziekscholen Mexicaanse Maria de Lourdes op tournee door Nederland vakorganisaties uit de itonderwijs wereld gaan tot het voeren van actie de onderhandelingen een CAO zijn mislukt, betekent dat voor het in de geschiedenis sta- iacties op til zijn bij mu- cholen, creativiteitscen- :en ondersteunende in- ïgen. Bij deze centra p en 6000 mensen. rder hadden de bonden werkgeversorganisatie een ultimatum gesteld °faj niet met een nieuw zou komen. De werkge- die eerder niet ingingen e eis voor korter werken oopkrachtbehoud, heb- e het ultimatum als zijnde rechtsgeldig van de hand "n!fezen. bonden willen een sala- p rbetering van 2,5 pro- over 1996 en een struc- e verbetering voor 1997 procent. Daarnaast ei- f ;e koopkrachtbehoud en 36-urige werkweek. De gevers vinden dit te veel n Allen streeft nfeld voorbij Sommige mensen verdienen het echt. En dan nog blijft het afwachten of er een standbeeld van ze komt. De Mexicaanse zangeres Maria de Lourdes behoort tot de kleine categorie van gelukkigen. Op 19 november wordt in het belangrijkste uitgaanscentrum van Mexico-Stad een standbeeld varyhaar onthuld. „Het initiatief daarvoor is voortgekomen uit het publiek", zegt de sympathieke zangeres trots. „Ik vind het een hele eer". Terwijl de voorbereidingen voor de onthulling in volle gang zijn, tourt Maria de Lourdes elf dagen door Nederland. Uien, hoofdrolspeler in de jche serie 'Home Improve- heeft alle reden tot la- I Het volgende seizoen )e hij namelijk 1,25 miljoen per aflevering, zo werd in hgeles bekendgemaakt, une Improvement" duurt -en seizoenen en is een van ïst bekeken series van de ir ABC. Nu krijgt Allen nog ikcfto dollar per aflevering, ijn nieuwe contract streeft trry Seinfeld voorbij, die urlijn hoofdrol in de komi- jierie 'Seinfeld' een miljoen per episode krijgt uitbe- mJlfeld laat in het midden of l|g een seizoen doorgaat en lordt niet uitgesloten dat «eindelijk een beter con- item de wacht weet te slepen arnhem martin hermes We spreken elkaar door de tele foon. Op de achtergrond in Mexico-Stad is het een enorme drukte. „Ik zit nu op een bijeen komst met vrienden van mij", legt Maria de Lourdes uit. „We zijn de onthulling van mijn standbeeld aan het voorberei den. Er komen veel mensen naar toe. Vooral ook veel jonge mensen uit de hele republiek die de Mexicaanse muziek van mij hebben geleerd." Al tientallen jaren spant de zangeres zich in om het muzi- kalê erfgoed van Mexico voor de toekomst veilig te stellen. Eind jaren tachtig zag het er allemaal somber uit. „Maar de Mexi caanse muziek wint langzaam een beetje aan terrein terug", stelt ze tevreden vast. „Jongeren komen er nu gemakkelijker mee in aanraking. Maar ze kunnen, deze muziek nog niet maken met de intensiteit'die ze moet hebben." De volkszangeres geeft zelf het goede voorbeeld. Ze reist de hele wereld rond om de Mexi caanse muziek te laten horen. „Dat touren is uiterst vermoei end. Maar de mensen willen de ze muziek horen en dat stimu leert mij om door te gaan. Het belangrijkste is dat ik veel blijf zingen en daarmee de hoogste kwaliteit lever." „Daarnaast heb ik de Gruppo impulsor de la musica repre- sentita de Mexico opgericht. Daarin zitten ook journalisten, politici en andere zangers die zich willen inzetten om die Mexicaanse muziekcultuur met haar rijke geschiedenis te ver spreiden. We leiden ook jonge ren op om onze muziek op een juiste manier te vertolken. De resultaten worden nu zicht baar." Zes jaar geleden maakte het grote publiek in Nederland voor het eerst kennis met Maria de Lourdes. Op dat moment was ze elders in de wereld al een ge vierde ster. „Het lijkt misschien dat mijn carrière in Nederland zo laat op gang gekomen is. Maar zo voel ik dat niet. Het is nu eenmaal zo gelopen. De ma nier waarop die carrière begon, is voor mij veel belangrijker." Beatrix „In 1991 zong ik op uitnodiging van koningin Beatrix op de ver jaardag van haar vader, prins Bernhard. Het was voor mij heel bijzonder om voor iemand te zingen die zo'n grote belang stelling heeft voor de Mexicaan se cultuur. De relatie met het koninklijk huis is blijven be staan. Ik bewaar er goede herin neringen aan." Het was ook koningin Beatrix die vond dat het hele Neder landse volk van Maria de Lour des zou moeten kunnen genie ten. Een televisieoptreden volg de en sindsdien vliegen de cd's van de Mexicaanse volkszange res als zoete broodjes over de toonbank. Inmiddels heeft ze in ons land twee fanclubs waar mee ze goede contacten onder houdt. De goede relatie met Neder land resulteerde ook in een pla tencontract met Polydor Neder land. Afgelopen zomer ver scheen haar 44e cd 'Simplemente Maria', een po ging van de platenmaatschappij om Maria's stem en stijl van zingen voor een groter publiek toegankelijk te maken. Op de cd staat behalve Mexicaanse mu ziek ook recent poprepertoire. Maria de Lourdes: „De Mexicaanse muziek wint gelukkig weer terrein.' „Nee, ik verloochen mijn af komst daarmee niet", reageert de zangeres fel. „Sommige nummers zijn dan niet'door Mexicaanse componisten ge schreven, maar het zijn wel ro mantische liedjes die ik met de zelfde Mexicaanse sfeer en smaak kan brengen. Ik kan ze zingen zoals ik altijd heb gezon gen. Ik heb dan ook niet het idee dat ik van mijn oorspron kelijke stijl ben afgestapt." „Ik zou het leuk vinden om tijdens mijn concerttournee door Nederland een bezoekje te brengen aan het koninklijk huis. Maar ik weet niet of ze er de tijd voor hebben. Er is nog geen af spraak gemaakt. Ik zou konin gin Beatrix graag een kleine re plica van het standbeeld van mij in Mexico willen schenken. Jullie koningin is ook een beeld houwster; ik ben heel benieuwd naar wat zij er van vindt. Maar het is afwachten of dat lukt." A idee hoeveel we er zouden slijten. Zwart-wit was goedkoop, dus vandaar. Dat de strip een stuk drukker is geworden, heb ik de af gelopen dagen vaker gehoord. Tja, ik wilde er zoveel mogelijk grappen en woordgrap jes in kwijt. Heb zelfs nog gestreept, hier en daar. Dat je, zoals jij zegt, soms een kwar tier doet over een pagina, beschouw ik maar als compliment. Wat heb je aan een stripalbum dat je in een kwartier uit hebt? Krijg je bij mij tenminste nog waar voor je geld, ja toch." Ook in 'Niet te wénigü' stuift zijn geestes kind Harry weer als een olifant door de Haagse porseleinkast, een olifant op Nike's in dit geval dan. De stad als één grote bouwput, het gemeentebestuur, het ko ninklijk huis, de allochtonen, de plaatselijke FC; iedereen en alles moet er aan geloven, want Harry maakt van zijn Haagse hart we derom geen moordkuil. Goed, dat hij maar een klein hartje heeft, want anders kun je sommige zaken gemakkelijk als kwetsend ervaren. „Ach", zegt Marnix Rueb, zelf afkomstig uit het 'nette' deel van 's Gravenhage, „als striptekenaar mag je de dingen natuurlijk op de hak nemen. Ik heb zelf al flink gecen sureerd, want ik wil beslist niet te ver gaan. Aan de andere kant moeten de mensen Harry niet al te serieus nemen. Per slot van rekening doe ik dat zelf immers ook niet." Het wordt vast en zeker vast weer lang wachten op aflevering nummer drie. leiden ad van kaam Leiden en Den Haag mogen in sociaal en cultureel opzicht dan aanzienlijk van elkaar verschil len; het neemt niet weg dat de beroemdste en beruchtste in woner van de residentie - het stripfiguurtje Haagse Harry - zich ook in het Leidse op een flinke populariteit mag verheu gen. Toegegeven, de Leienaar zal ongetwijfeld wat langer kau wen op het fonetische Haags dan de echte Hagenees dat doet, maar dat de onverholen en plat uitgesproken boodschap van Harry ook hier ter stede hel der en duidelijk overkomt, is een punt dat zeker is. Het is per slot van rekening maar twintig kilometer van het Plein naar de Aalmarkt. De situatie is gekend, zoals dat heet Op die situatie speelt de Leid se Stripshop, gevestigd aan de Aalmarkt, in door te komen met een zogenaamde Ex-libris, een item dat speciaal voor de gele genheid door de geestelijke va der van Harry, de tekenaar Mar nix Rueb, is ontworpen. Bij de eerste 100 exemplaren van 'Niet te wénagü', het tweede album waarin Harry centraal staat en dat morgen in een eerste druk van 65.000 exemplaren ver schijnt, is een genummerde te kening bijgevoegd. Een collec tors item. Waarvoor geldt dat degene die het eerst komt, ook het eerst maalt. Op de speciale tekening is te zien hoe Harry de sleutel van de stad Léje krijgt aangeboden. Zijn reactie is, zeker voor wie het eerste album 'Kap Nah' kent, even voorspelbaar als ty perend. 'Mottiktühmei? Ik komp 'r zau auk wel in, hoah!'. Goed, hij wil uiteindelijk best ruilen. Zo'n originele Leidse sleutel voor een onvervalste Haagse régah. Om de goede ste denband van tegenwoordig - vroeger niet altijd even opti maal toen er aan de respectie velijke grenzen op gezette tijden flink werd gemat - nog maar weer eens te benadrukken. voorschoten gpd De Delftse kunstenaar Guus Zuiderwijk (50) maakte twintig jaar geleden, toen hij werkte op de afdeling bouwkeramiek van de Porceleyne Fles, een opval lend schaakspel. Hij heeft nu met deze kennelijk tijdloze cre atie een belangrijke internatio nale keramiekprijs gewonnen: die van de Zwitserse keramiek- stad Carouge. Unaniem koos een vakjury daar voor Zuiderwijks inzen ding. „De speelstukken zijn een genot om vast te houden, heb ben mooie proporties en de harmonie en sensualiteit van het klassieke schaakspel", aldus de beoordelers. Zuiderwijk won de prijs tij dens een grote keramiek-biën- nale in het Zwitserse Carouge, een voorstad van Genève. Ca rouge heeft, evenals Delft, een indrukwekkende keramische traditie en organiseert tweejaar lijks een grote tentoonstelling op dit gebied. De prijs die aan deze groots opgezette expositie is verbonden heeft elke keer een ander thema. Dit jaar stonden schaakspelen centraal. Keramist/schilder Guus Zui derwijk, werkzaam als beeldend kunstenaar en als docent aan de Vrije Academie Vlietstreek Leidschendam Voorschoten las maanden geleden in de in ternationale vakbladen over het biënnale-thema van dit jaar. „Ik had het nu onderscheiden schaakspel nog staan en dacht direct 'ik stuur het in'. Je weet immers maar nooit. Het ont werp is weliswaar ruim twintig jaar geleden gemaakt, maar heeft een tamelijk tijdloze vormgeving. Gevraagd werd om in elk geval een koning en een pion op te sturen. En een schaakstuk naar keuze. Ik heb gekozen voor het paard, omdat dit stuk samen met de koning en pion een goed beeld geelt van het complete schaakspel". Zuiderwijk omschrijft de vormgeving van zijn schaak stukken als 'tamelijk abstract', 'tijdloos' en met een 'licht eroti sche tastbaarheid'. „Ze zijn her kenbaar als schaakstukken, maar ook weer niet. Feitelijk is elk schaakstuk uniek en heeft een geheel eigen vorm. De af zonderlijke delen zijn gegoten in een rubberen mal. De klei heb ik daarin niet helemaal la ten uitharden. In nog plastische staat heb ik de stukken uit de mal gehaald en ze daarna met de hand vervormd. Daardoor is werkelijk geen pion hetzelfde. Ze zien er een beetje condoom achtig uit. Ze zijn glad en slap, alsof iemand het ventieltje uil de schaakstukken heeft getrok ken. Daarbij komt dat het schaakbord zelf is bekleed met zachte stof voor een geruisloos spel. Alle factoren tesamen ma ken mijn schaakspel tot een prettige eenheid". naars van de orka Keiko, uit de film 'Free Willy', de verzorgers van het j»;rvan beschuldigd hun Jpht te laten prevaleren I zijn welzijn. Jeigenaars, verenigd in de ["jfng Free Willy-Keiko, be- ïn dat Keiko's gezondheid nsen overlaat, zoals wordt ïrd door de beheerders iet zee-aquarium in Ore- faar de orka sinds januari Verblijft. Volgens de stich- het aquarium Keiko niet pn, zoals de bedoeling ^jjnidat het dier veel geld in 0(#tje brengt. Zijn aanwezig- oieeft het aantal bezoekers uc*et aquarium verdubbeld e plaatselijke economie 75 miljoen dollar opgele id Honderden kinderen stonden in Newport te juichen toen Keiko bijna twee jaar gele den na een vliegreis uit Mexico in het Oregon Coast Aquarium arriveerde. Het sprookje over zijn herstel en uiteindelijke vrij lating lijkt nu echter te ontaar den in onsmakelijk geruzie over geld. Vorige maand is een die renarts opgestapt na onenig heid over Keiko's verzorging en de staat onderzoekt beweringen dat het dier in slechte gezond heid zou verkeren en zou wor den uitgebuit. Lanny Cornell, een dierenarts uit San Diego die de Free Willy- Keiko stichting vertegenwoor digt, zei dat hij Keiko samen met een collega had onderzocht en fit had bevonden. „Hij is een goed-uitziende, volwassen or ka", zei Cornell, en wellicht kan hij over een jaar of twee worden vrijgelaten. dans en muziek Senegalese dansers vieren de bevrijding. foto maartenbrinkgreve recensie maarten baanders Voorstelling 'Gorée, mon histoire' door Les Danses Africaines du Senegal Gezien 7/10, Stadsgehoorzaal. Leiden De voorstelling opent met een scène waarin de slavenhandel wordt uitgebeeld. De toeschou wer is dus gewaarschuwd dat er ook nog iets anders is dan de volmaakte wereld van opzwe pende ritmes en schitterende dansen die daarna op het toneel losbarsten. 'Gorée, mon histoire' heet het programma waarmee Les Dan ses Africaines du Senegal gister avond in de Stadsgehoorzaal optrad. Gorée is een eiland dat in de achttiende eeuw een cen trum van slavenhandel was. Veel slaven kwamen uit Se negal. Als een groep de geschie denis en cultuur van dit land weergeeft, kan de slavernij daarin niet ontbreken. Maar de voorstelling wordt toch bepaald door dans en mu ziek. En die zijn weergaloos, overrompelend en laten zo'n eindeloze $troom energie zien, dat je als toeschouwer soms naar adem hapt. De djembés brengen een on gelooflijke stroom ritmen voort; basisritmen waar solopartijen van af springen. Haarscherp worden deze motieven in dans bewegingen beantwoord. De dansers gooien hun hele li chaam in de wilde beenbewe gingen en de vlammende geba ren met romp en armen. De groep vormt een kleurrijke be wegende massa, waaruit steeds dansers naar voren komen met krachtige solodansen en soms verbluffende acrobatische toe ren. Zang en muziek van snaar instrumenten en fluiten bren gen iets lichts en stralends bij het zware ritmische geweld. Maar de extase komt tot stil stand. Slavenhandelaren betre den het toneel en maken met hun vernederingen en wreedhe den alles kapot. Deze gespeelde scènes vormen niet het sterkste onderdeel van de voorstelling. De geschiedenis is bekend en wordt weinig verrassend uitge beeld. Maar door het contrast met de gelukzalige dansen ma ken deze scenes toch indruk en voel je je geschokt. De Senegalezen zijn nu van de slavernij bevrijd en na de pauze is er dan ook alleen nog plaats voor de triomf van de ei gen cultuur. Of de eigen cultuur in Senegal werkelijk triomfeert, valt te betwijfelen, maar in elk geval voelen de bewoners er een diepe verbondenheid mee en gaan ze er helemaal in op. Les Danses Africaines du Senegal brengt dat fantastisch over en bezorgt het westerse publiek een unieke ervaring.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1997 | | pagina 11