Niet genoeg ego oor poplevensstijl' Sterfscène in 'La Traviata' maakt alles goed yU mag echt alles vragen, zelfs of ik een kat heb Veel Nico's maken nog geen Nico VARA Cultuur&Kunst opera recensie aad van der ven La Traviata van Verdi, door De Neder landse Opera. Muzikale leiding: Ralf Wei- kert. Regie: Alfred Kirchner. Solisten, koor van de Nederlandse Opera en Nederlands Philharmonisch Orkest Gezien op 04/10, Muziektheater Amsterdam. Aldaar nog te zien op: 7, 10, 13, 16, 19, 22, 25, 28 en 30 oktober Op het toneel van het Amster damse Muziektheater ruisen tot het einde van deze maand weer de feestjurken en worden de glazen weer vol geschonken, want La Traviata staat op het programma. Maar al die feest vreugde beklijft niet. Wie even na elf uur het theater verlaat, heeft eigenlijk alleen maar de sterfscène in zijn hoofd. Dat komt door Verdi. Maar, het komt ook door de van 1993 daterende productie, waarvan we nu de reprise beleven. Want, het geheel mag er dan op voor uit zijn gegaan, sommige din gen zijn nog steeds niet om aan te zien en andere niet om aan te horen. Maar, die sterfscène ver heft ons plotseling naar een an der niveau, alsof regisseur en vormgever doelbewust een breuk hebben willen veroorza ken tussen enerzijds een liefde onder alledaagse omstandighe den en met een alledaagse in houd, anderzijds een volgend stadium waarin mensen zich in elkaar verliezen en boven hun maatschappelijke begrenzingen uitstijgen. Dat dit voor Violetta Valéry en Alfredo Germont te laat komt, is, meer dan het sterven zelf, de grootste tragiek in deze opera. Dat wordt hier ook heel goed voelbaar gemaakt. Alütans, tij dens de eerste van deze serie voorstellingen hadden Ainhoa Arteta (Violetta) en Marcus Haddock (Alfredo) enige tijd nodig alvorens zij de indruk maakten, dat zij terecht door de Nederlandse Opera in deze rol op het toneel waren gezet. De Baskische sopraan Arteta was als vlotte courtisane minder overtuigend dan als deernis wekkende zieke. Voor die laatste hoedanigheid bleek zij ook haar manier van zingen te hebben aangepast: ijl, met min der vibrato dan daarvoor. Dat deed zij buitengewoon knap. En tegen het einde werkelijk aan grijpend. Ook Marcus Haddock, die aanvankelijk wat larmoyant zong, groeide naarmate de voorstelling vorderde. Duidelijk Concertgebouw orkest raakt directeur kwijt amsterdam gpd Het Koninklijk Concertgebouw orkest verliest zijn zakelijk di recteur aan het Los Angeles Philharmonic Orchestra. Willem Wijnbergen (39) wordt met in gang van 1 maart 1998 alge meen directeur van de Los An geles Philharmonic Association, een muziekinstelling, waarvan behalve het genoemde orkest ook de Hollywood Bowl, het Hollywood Bowl Orchestra en de nog te openen Walt Disney Concert Hall deel uitmaken. Met ongeveer duizend mensen in vaste dienst is dit een van de grootste kunstinstellingen in de Verenigde Staten. werd in elk geval, dat De Neder landse Opera ook deze keer is geslaagd in haar politiek jonge talentvolle zangers te engageren op het moment dat zij nog be taalbaar zijn. Niet meer tot die categorie 'pril en veelbelovend' behoort de Russische bariton Vassili Gerello, die een vocaal markante vader Germont uit beeldde. Anna Steiger voegde als Flora een rol toe aan de vele die zij al bij De Nederlandse Opera heeft gezongen. Dat de productie er als geheel op vooruit is gegaan, komt vooral door dirigent Ralf Wei- kert, een routinier uit Oosten rijk, die bij alle teerheid en zachte droefheid in Verdi's par tituur het Nederlands Philhar monisch Orkest toch spannend liet spelen. Hij hield de muziek beter bij elkaar dan Graeme Jenkins vier jaar geleden. Wat de enscenering betreft, misschien raken we wel gewend aan de (karikaturale) manier waarop Alfred Kirchner de mas sascènes heeft geregisseerd en aan de foeilelijke kleuren van vormgever Bernhard Kleber en kostuumontwerper Joachim Herzog bij het feest in de twee de acte. Maar waarschijnlijk was het de kracht van de muziek in deze uitvoering, die ons daar overheen tilde. 19:25 Barend Witteman Van café aan de Plantage Kerlf Amsterdam. Presentatie: I Uitgesproken AANDAG 6 OKTOBER 1997 leisopera speelt 'Maria Stuarda' jschede De Nationale Reisopera speelt dertien uitvoeringen an Geatano Donizetti's belcanto-opera 'Maria Stuarda'. De pera gaat over de tragische lotgevallen van de Schotse koningin faria Stuart. De hoofdrollen worden vertolkt door Stephanie riede (Elizabeth) en Cheryl Barker (Maria). De regie is in han en van Andrea Raabe. De première is op 8 november in de vventse Schouwburg in Enschede. Tot half december is de ope- i nog te zien in onder meer Eindhoven, Arnhem, Den Haag, feeuwarden, Rotterdam en Amsterdam. Nationale Ballet met Balanchine «sterdam Het Nationale Ballet presenteert van 8 tot en met 23 ovember een tourneeprogramma met drie klassiekers van de tereldberoemde choreograaf George Balanchine: Concerto ba- pcco, Apollon Musagète en Sèrenade. De balletten tonen ver- ehillende stadia in de artistieke ontwikkeling van Balanchine. [et programma wordt begeleid met een geluidsband. Het Am- [erdamse ballet treedt op in theaters in Eindhoven, Amersfoort, lijmegen, Tilburg, Groningen, Enschede, Anrhm, Heerlen en jen Bosch. kopiëren met de K van Kunst ^burg Het kopieerapparaat is als artistiek uitdrukkingsmiddel [ondergaan in het Scryption, het museum voor techniek en ormgeving van schrift en kantoor, aan de Spoorlaan in Tilburg, lp de tentoonstelling Kopiëren met de K van Kunst, is tot en iet februari 1998 werk te zien dat binnen- en buitenlandse kun- jenaars maakten met kopieertechnieken. Bezoekers krijgen uit- jg, onder anderen van studenten van kunstacademies, maar linnen ook zelf aan de slag met de apparaten. Verder zijn op bndagen workshops en lezingen van kunstenaars over dit the- ja gepland. Jan Wolkers in Alphens Parktheater alphen aan den run» pablo cabenda „Heb je hem al eens eerder ge zien?" „Live, bedoel je? Nee, wel laatst op tv met Turks Fruit." „Ik hoop dat hij het over 'De Aanslag' gaat hebben." En dan schieten de twee Wol- kersfans flauwtjes in de lach om zoveel 'incrowd' humor. Het breekt een beetje de spanning voordat hun idool binnenkomt. De licht nerveuze en blijde ver wachting die zich meester maakt van kinderen rond 5 de cember heerst in een nagenoeg uitverkocht Parktheater in Al phen aan den Rijn. Jan Wolkers gaat zo de eerste literaire avond van het seizoen voor het Literair Café verzorgen. Voordat de schrijver zaterdag avond mag spreken, herinnert de presentator nog even aan 1970 toen de beminnelijke, maar schofferende schrijver in de Alphense Adventskerk het nog een keer proberen in een theater dat ironisch genoeg vroeger ook een kerk is geweest. „Maar dat is niet erg. Er zijn er toch al te veel van." Zijn bewonderaars lachen toegeeflijk, net iets te gretig. Dit is een onderonsje van fans, ge negen om het object van hun aanbidding met veel krediet te gemoet te komen. De echte adept vangt zelfs het kleinste onbedoelde woordspelinkje op en laat zijn deskundigheid blij ken uit een ternauwernood on derdrukt gegrinnik. Het teken dat hij het grapje van de mees ter heeft opgemerkt. Een onder onsje tussen fijnproever en kok. Ijsbeer Wolkers kijkt lichtelijk geamu seerd toe. Hij ziet er nog steeds uit als een gepensioneerde ijs beer die teveel nachten heeft doorgehaald, maar klinkt als Nederlands liefste literaire opa. Hij vertelt over de relatie met zijn oudere jong gestorven broer. Zijn Esau, die hij vreesde en bewonderde. En de geheime verbondenheid die hij met hem voelde. Wolkers is een begenadigd verteller. Als hij in 'Op de vleu gels der profeten' verhaalt over de dood van zijn kat, klinkt zijn verontwaardiging net zo authentiek als op die dag dat hij hoorde dat het beest niet in de hemel zou komen. Dezelfde dag dat hij van zijn gereformeerde geloof viel. Als hij het heeft over het bijbels bekvechten en bet weten in huize Wolkers, waar het woord Gods, vaders stem was, en waar het zinderende woestijnzand uit Exodus meer malen na vaders geestdriftige avondpreken werd teruggevon den in de andijvie, ontroert en vermaakt hij met vrolijke relati veringszin. Na de pauze mogen de be zoekers vragen stellen. ,,U mag echt alles vragen. Zelfs of ik een kat heb. Sommi ge van mijn collega's die wor den dan heel kwaad. En die zeg gen dat het niets met hun werk te maken heeft, ook als ze alleen maar over katten schrijven." Mensenvlees Gelach klinkt in de zaal. De vra gen komen los. Wolkers vertelt dan dat Steven Spielberg tegen woordig meer indruk maakt dan Simson, het plafond van de Sixtijnse kapel eigenlijk toch een zooitje onbezonnen rauw mensenvlees is, Texel helemaal niet zo geïsoleerd is en de dood de zin van het leven. ,,Als ik op Texel die prachtige V-formaties zie van overvliegen de ganzen, dan denk ik: 'als die niet in de hemel komen, dan komt niemand erin. Dan vlieg ik zo met ze mee.' Dank u wel." Applaus, en terwijl de presen tator nog het een en ander aan afkondiging doet, schuifelt hij langzaam en onopvallend naar de uitgang. riti-koffietafel muziek van Portishead irtishead zou het liefst alleen platen opnemen en uit ingen, verder niets. „Een poplevensstijl is het laatste it we willen." Een interview is al een compromis. Zan- res Beth Gibbons wil niet praten; muzikaal brein Geoff jrrow wil niet op de foto. Dus laat Beth zich op maan- g in Amsterdam fotograferen en praat Geoff op vrijdag er de tweede cd van Portishead, de band uit Bristol die trip-hop uitvond. „Het gekke van de muziekindustrie datje niet alleen muziek mag maken." 5terdam theo hakkert elukkig hebben we het niet ;r trip-hop gehad", verzucht bff Barrow na een uur. pereen begint altijd over de fctol-sound. Ik weet zo lang- nerhand niet meer wat ik iï op moet zeggen." Er valt K weinig zinnigs over op te irken. Barrows band Portis- ïd komt uit Bristol, ja. Maar idoet Reprazant bijvoorbeeld k en behalve dat beide groe- (1 zich ophouden aan het nt van de Engelse dance zijn eigenlijk meer verschillen ji overeenkomsten. Luister hoe Portishead en Re- Izant elk voor zich omg&an it geluid. Barrow noemt zich- f 'een geluidspurist'. En al J het een paradox, dat is de len waarom de tweede cd 3 Portishead andermaal ge- rd wordt door krassen, tik- 3, ruis en andere bijgeluiden. ,We samplen onze eigen mu le en laten die samples dan j vinyl persen", licht Barrow f. „Het geluid dat van vinyl- iten komt, krijg je digitaal it. Analoge tapes klinken nog er anders. Een gitarist die ge- cht is aan één bepaald soort' flaal, omdat hem het net dat ,uid verschaft waar hij naar 'zoek is, doet in feite precies (zelfde. Met het laten persen van onze samples op vinyl be reiken we het geluid dat we zoe ken." Drie jaar was het stil rond Por- tién'ead. In die tijd zag het gezel schap zich tot zijn eigen ver wondering uitgroeien tot een kleine mythe. Het debuutalbum Dummy had eind 1994 het ef fect van een steen in een vijver of, zo je wilt, een sneeuwbal die van een helling afrolt. In elk geval kwam er een hele golf aan bands die muziek la Portishead gingen spelen, een genre dat trip-hop wordt ge noemd: een mysterieus klinken de zangeres tegen een achter grond van afwisselend spook achtige en sfeervolle, veelal uit samples van hip hop en film muziek opgetrokken slome dance-pop. Ontelbaar waren de klonen, die meestal al op voor hand herkenbaar waren aan korte, krachtige namen als Mo no, Moloko, Lamb en Mulu. Maar nu, na drie jaar stilte, doet Portishead zelf weer van zich spreken. Met gewoon een nieuwe plaat die geheel in de lijn van Dummy ligt, genoemd is naar de groep zelf en weer even onweerstaanbaar fraai is als de eerste. Dummy leek in 1994 uit het luchüedige te komen. En Portis head deed er zelf alles aan om buiten het geijkte pop-stramien te blijven. Een groot aantal mis verstanden was het gevolg. „Toen we voor het eerst gingen optreden dachten we dat de mensen niet zouden willen staan bij onze muziek. We had den dus tafeltjes geregeld. Kon den ze rustig zitten en een drankje nemen. Maar dat werk te dus niet. Iedereen bleef staan, want ze hadden niet op zitplaatsen gerekend en waren dat ook niet gewend. Ze wisten niet hoe ze hun waardering moesten uiten. Klappen of joe len aan een tafeltje is blijkbaar iets anders dan klappen of joe len wanneer je staat. We kwamen op het idee van zitconcerten omdat onze mu ziek naar onze smaak niet in een roek-omgeving paste. We maken geen muziek om bij te stagediven, wel? Het is meer iets voor de huiskamer, al is het niet iets om als achtergrondmuziek op te zetten. Op Dummy waren zo veel rare geluiden in de mu ziek verwerkt dat je, ondanks het zachte karakter ervan, de plaat niet als achtergrondmu ziek kon gebruiken. Mensen hadden maanden nodig om aan het geluid te wennen. Anti-kof fietafel muziek, zeg ik wel eens." De groep houdt zich verre van partijtjes en andere lusten en lasten die samenhangen met het klatergoud van de popwe reld. „Een poplevensstijl is het laatste wat we willen. Daarvoor zijn onze ego's niet groot ge noeg. Cult en glitter leiden af van de muziek. 'Beroemd in Amerika' zegt ons niks. Als het gebeurt, oké. Het is niet iets waar we onze levensstijl voor zullen veranderen. Sneeuwbal Beth Gibbons van Portishead wil niet praten, maar wèl op de foto. Jan Wolkers: Nederlands liefste literaire opa. archieffoto cpd voordroeg. Dat ging goed, tot dat een voorganger daadwerke lijk iets van Wolkers las. Resul taat: exit Wolkers. Hij was niet langer welkom in de kerk. Nu, 27 jaar na dato mag hij l/ubbe maakte het zichzelf niet makkelijk door niet één, maar negen anseressen de rol van Nico te geven. foto gpl dans recensie annelies vlaanderen Voorstelling 'Nico' door Scapino. Gezien 04/10, Rotterdamse Schouwburg Verder te zien: 06/10 Rotterdamse Schouwburg, 22/10 Goudse Schouwburg, 29/10 en 30/10 Stadsschouwburg Amsterdam, 04/11 Lucent Danstheater Den Haag. Geen heroïnespuit op de vloer, geen harmonium in de handen van een look-a-like. Veel te let terlijk naar de smaak van cho reograaf Ed Wubbe, al die refe renties aan de legendarische Velvet Undergroundzangeres Nico. Hoe hij toch bijna twee uur ballet heeft kunnen maken op muziek van John Cale en enkele songs van Nico, was tot de première-avond zaterdag een raadsel. Nu dat raadsel is opgelost, resteert een wat kat terig gevoel. Altijd al koos Wubbe voor ab stractie, om de pure schoon heid van dans volledig tot haar recht te laten komen. Ook in zijn nieuwste project Nico heeft hij veel meer de geest van haar poëtische persoonlijkheid en van haar turbulente tijd wil len laten spreken. Die persoon lijkheid, het is bekend, stond al vrij snel in dienst van de heroï ne. Nico, pseudoniem voor Christa Paffgen (1938-1988), begon als fotomodel en kreeg ook rolletjes in films, waarvan La Dolce Vita van Fellini nog het bekendst werd. Begin jaren zestig raakte de blonde schoonheid verzeild in de New Yorkse drugs- en kunstscène rond Andy Warhol. In zijn rock groep The Velvet Underground, waarvan John Cale en Lou Reed de muzikale leiders wa ren, mocht zij vanaf 1966 haar typische vocale kwaliteiten eta leren totdat de jaloezie van Reed haar dwong op te stappen en aan een solocarrière te be ginnen. Haar cultstatus heeft ze evenwel mede te danken aan de vele mannen die haar pad kruisten, ook buiten de mu- ziekscène. Verslonsd, verwaar loosd en vooral alleen stierf ze op haar 49e aan een overdosis. Een dramatisch leven in een notendop. Negen jaar na haar dood be hoeft Nico toch weer enige in troductie. Wubbe doet alleen aan het begin een concessie, door op een groot doek ter lin kerzijde van het podium frag menten uit archieffilmpjes te tonen waarin behalve Nico zelf ook Andy Warhol weer even tot leven komt. Ook wilde Wubbe geen aaneenschakeling van Ni- co-songs. Daarom zocht hij vo rig jaar contact met John Cale, die destijds als producer haar solocarrière begeleidde. Diens speciaal voor het ballet ver vaardigde composities worden achter op het podium live ver tolkt door het negenkoppige ad hoc-orkest Ice Nine, dat vooral met altviolen, gitaren en piano uitpakt. Zes historische opna men van songs van Nico wisse len zijn verse composities af. De vergelijking pakt pijnlijk voor Cale uit. Nico's stem heeft in zijn eerlijke en daardoor aandoenlijke valsheid voorals nog de tijd doorstaan, terwijl Cale maar geen keuze kan ma ken tussen klassieke- en pop muziek met als gevolg een elektronisch versterkte neuze lende notenbrij die er precies tussenin blijft hangen. Zie daar maar eens een geïn spireerd ballet op te maken. Wubbe maakt het zichzelf en de toeschouwers niet makkelij ker door niet één, maar negen danseressen de rol van Nico te geven een truc die hij ook bij Romeo Julia toepaste. Dat komt de abstractie ten goede, maar werkt wel onverschillig heid in de hand; onverschillig heid die ze zelf nog eens extra benadrukken door op een sofa neer te ploffen als ze even zijn uitgespeeld. Ook de rollen van de man nen blijven zo afstandelijk en inwisselbaar. De Nico's gaan vele relaties met hen aan, maar veel verschil in de aard daarvan is niet waar te nemen. So what? denk je al snel bij het zoveel ste duet. Alleen als Nico zelf zingt, komt ze tot leven. 'You are be autiful/ and you are alone'lui den enkele regels uit haar tries te lied Afraid. Pas helemaal aan het eind valt haar tragische waarheid samen met de ballet versie. Dan zien we nog maar éép Nico (Charlotte Baines). En horen we haar ijzige Nibelun- gen-zwanenzang om het koud van te krijgen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1997 | | pagina 27