n 'Ik hou vrij voor voetbal' Postbank Spaarrentes Cultuur Kunst Taken van Alphense kunstcommissie beperkt ^eidse musea rnder de landacht van treinreizigers 'Kontrasten' en keramiek in Lisse Aangrijpend spel in moderne tragedie 3 Oktober Ateliers Bollenstreek houden open huis VRIJDAG 3 OKTOBER 1997 chef jan rijsdam. 071-5356444 Roman Polanski keert terug naar YS escheiiL0S angeles De in Frankrijk wonende filmregisseur en acteur de g(Roman Polanski (63) die al twintig jaar gezocht wordt door de voor|Amerikaanse justitie, gaat terug naar de VS om terecht te staan dus Njwegens een seksuele relatie die hij in 1977 had met een 13-jarig /ens rni™^5)0- Volgens een televisiestation in Los Angeles heeft de in 1 als hPolen geboren regisseur een akkoord bereikt met de openbare »rliezeiaan^a8er 'n Los Angeles dat hij niet de cel in hoeft. Het bureau ?nwerlvan aanklager ontkent dat er een afspraak is gemaakt. ^rdeelPolanksi is destijds naar Frankrijk verhuisd omdat hij het gevaar .Tessejliep een celstraf te krijgen, is oj ■„"^Expositie vervalsingen meesterwerken embu|KEULENin een museum in Keulen zijn meer dan honderd ver- Ivalsingen van beroemde schilderijen legaal te bekijken. De re derjproducties van werken van Monet, Van Gogh, Renoir, Modiglia- ngeveeni en anderen zijn onder toezicht van de Italiaanse kunsthistori cus Daniele Ermes Donde ontstaan. Aan de Accademia Arte in Cremona, die Donde in 1984 stichtte, hebben veertig kunste naars de meesterwerken gekopieerd. Enkele vervalsingen, zoals 'Van Goghs Zonnebloemen en Degas' Danseressen, hebben in- ^^^middels een marktwaarde tussen 4500 en 275.000 gulden. Zusje-ploeg wil Giphart verfilmen amsterdam 'Zusje' krijgt een zusje. Regisseur Robert-Jan West- dijk en scriptbewerker Jos Driessen, de makers van de alom be- jjubelde productie Zusje, gaan hoogstwaarschijnlijk de derde ro- jman van Ronald Giphart, 'Phileine zegt sorry', verfilmen. Kim jvan Kooten moet opnieuw de hoofdrol spelen. Producent Eg- mond Film en Gipharts uitgever Podium hebben deze week een s ^optiecontract getekend. Egmond Film, voortgekomen uit het ter ziele gegane Bergen, raamt het benodigde budget op zon 3,5 I miljoen gulden. Daarvan kan 2,5 miljoen in Nederland bij elkaar worden gesprokkeld, denkt producent Hans de Weers. en zal het i resterende miljoen van buitenlandse financiers moeten komen, ngelst en de Beeld Peter de Grote in Rotterdam rotterdam» De Russische premier Viktor Tsjernomyrdin heeft gisteren in Rotterdam een standbeeld onthuld van tsaar Peter de JJGrote. De premier is in Nederland in het kader van het Peter de ■en aflGrote-jaar. Drie eeuwen geleden woonde en werkte de tsaar in iet wJZamYlam om zjch te bekwamen in de scheepsbouw. Het kunst- Qgdwerk aan de Veerhaven is geschonken door Rusland en geeft een ief jsJnatuurgetrouw beeld van de tsaar. Met een strenge blik tuurt hij der za over Nieuwe Maas naar de Erasmusbrug. Het beeld was teit va eerst aangeboden aan Amsterdam, maar dat vreesde dat door r een alle inspraak het kunstwerk niet voor de komst van Tsjernomyr- t gQe|din op zijn plaats zou staan. rt mi Violiste Sarah Chang terug in Europa onieif 4teer inspraak gemeenteraad en publiek hen aan den run» bbertminkhorst ie commissie Beeldende Kunst Alphen aan den Rijn verliest jaarschijnlijk het laatste woord njver welke kunstwerken waar .oeten komen. Dat wil cultuur- 'ethouder Frank Dales (D66), bij deze machtspositie aagtekens zet'. De wethouder wil de gemeen- èraad meer inspraak geven in le keuze van werken en loca- jes. Thans wijst de commissie Jeeldende Kunst een plek aan. Pales: „Die wordt vervolgens loor de gemeenteraad vastge- iteld, zonder dat we ons heb- )en afgevraagd of het ook echt le beste plek is." Ook omwo- ienden moeten volgens Dales heer inspraak krijgen bij de plaatsing van een beeldhouw werk. Hij stelt daarom voor dat le commissie voortaan drie 'ge- Ijkwaardige' werken voor een llek voordraagt. Vervolgens be- lalen bewoners en politici welk ieiden pablo cabenda unstenares Evelyne Janssen laakte voor het station Leiden lentraal een serie van vijf nstwerken. Vanaf 14 oktober (taan ze verspreid op diverse ilekken op het station: de gla- en gevel aan de kant van het icademisch Ziekenhuis, de :eezijde' en in vier vitrines op le perrons. Leiden Museum- jtad, initiatiefnemer van deze :unstopdracht, wil hiermee de 'erschillende Leidse museum collecties onder de aandacht an de reizigers brengen. Janssen maakte haar eigen :ollectie' van verpakkingsmate- OfiK^iaal. gevonden voorwerpen en plastic speelgoed. Deze verza meling is uitgestald in drie vitri- van die drie het moet worden. Commissievoorzitter Abe van der Werff is verbaasd dat hij nog van niets weet. maar zegt dat Dales' plan eigenlijk al praktijk is. „In wezen gaan wij zelf al zo te werk. Na een oproep aan de kunstenaars bepalen wij meestal pas na óverleg met de omwonenden ons advies." Van der Werff zou er wel pro blemen mee hebben als van de commissie ook verwacht wordt bij 'haastklussen' met drie voor stellen te komen. Dat is on doenlijk in zijn ogen, omdat hij en zijn collega's dan nauwelijks tijd hebben. „Als Dales dat ook wil. kan de commissie vandaag nog worden opgeheven. Ik ben dan in elk geval vertrokken." Toen Dales in 1994 als wethou der aantrad, had de toenmalige commissie haar taken enige tijd neergelegd vanwege een con flict met de gemeente. Inmid dels is de lucht geklaard en is de commissie bereid de selectie procedure te evalueren. Het publiek dat er die ja- nuari-avond van 1995 in Amsterdam bij was zal niet licht vergeten hoe Sarah Chang met haar solo in de Symphonie Espagnole van Lalo de vonken van haar viool liet spatten en haar strijkstok zowat aan flarden speelde. Pas veertien was ze toen, maar al wereldwijd een fenomeen. Het won derkind van toen staat nu op de drempel van de vol wassenheid. Zondagavond 5 oktober is ze terug op het grote podium van het Am sterdamse Concertgebouw. alkmaar» hans visser Dan soleert ze in het eerste vioolconcert van Max Bruch, begeleid door het Sint Peters burg Philharmonisch Orkest onder leiding van Yuri Temirka- nov. Sarah Chang: spontaan, ontwapenend, intelligent en ge dreven: „Ik vind het vreselijk als publiek alleen maar zou komen, omdat ik nog zo jong ben." Sa rah Chang, beweeglijk, goed lachs en ogen die meer pret uit stralen naarmate ze van plezier de oogleden verder samen knijpt. Vier jaar was ze toen ze haar vader eindelijk zo gek kreeg dat ze zijn viool even mocht proberen. Ze was ruim vijf toen ze als soliste debuteer de met een orkest en zes toen ze de Newyorkse Juilliard School of Music binnenwandel de. Een kind tussen grote peda gogen en al bijna volwassen studenten. Vreemd? „Je bent dan nog te jong om je dat te realiseren. Ik ging ge woon. Elke zaterdag bracht mijn vader mij met de auto van Philadelphia naar New York. En dan had ik nog geluk, want an dere kinderen moesten zes, ze ven uur vliegen." In Amsterdam keert ze terug met Bruch, een muzikaal hoog tepunt uit de romantiek. Bijna iedere violist heeft het stuk in middels op zijn repertoire, maar de Koreaans/Amerikaanse Sa rah Chang gelooft dat ook zij daar nog iets aan heeft toe te voegen. Wat dat aangaat gelooft ze stellig dat het stuk past bij haar leeftijd. „Ik ben nu zestien, bijna zeventien, de periode van de romantische gevoelens: ge dichten lezen, naar muziek luis teren en natuurlijk problemen maken met je ouders. Hemel, wat zeg ik nu weer! Ik heb mijn vader vast al twee jaar van zijn leven gekost." Sarah schatert en vader kijkt lachend toe. „Daarin ben ik echt niet an ders dan mijn leeftijdgenoten. En ik ga ook net zo goed naar school. Dat is met dat reizen van mij wel eens lastig, maar e- mail en fax zijn dan een mooie steun. En verder hou ik tijd vrij voor voetbal, dat ze volgens mij in Brazilië het beste spelen. En Sarah Chang: „Ik vind het vreselijk als het publiek alleen zou komen omdat ik nog zo jong ben." foto gpd ook voor winkelen en films kij ken. 'The English Patient' bij voorbeeld, dat was huilen ge blazen. En wat betreft de mu ziek hoor ik graag U2, Boyz II Men en Mariah Carey." Trekkend door de hele wereld heeft ze al heel wat zalen ge zien. En ook het publiek dat daar komt, heeft ze leren ken nen. „In Amerika zijn de men sen wat gemakkelijker dan in Europa. Hier moet je keihard werken om je applaus te verdie nen, vooral in Engeland en Am sterdam. Het publiek daar gaat wat dieper, denkt wat verder door. En eigenlijk hoort dat bij die muziek." De ouders van Sarah kwamen ooit van hun geboorteland Ko rea naar Amerika om daar te studeren. Hij werd violist; zij leerde er componeren. Kortom: Sarah heeft haar talent niet van 'een vreemde', een gave Gods die wordt gepolijst in een op voeding waarin Amerikaanse en Aziatische tradities hand in hand gaan. „Mijn moeder is vrij liberaal, vader is streng. In Amerika kun je behoorlijk 'wild' zijn, er lek ker op los gaan, dus is mij ge leerd om de discipline op te brengen om tussen alles wat er om je heen gebeurt, overeind te blijven. Wat ik doe, moet ik goed doen, meer verwachten ze niet." „Je kunt het een boeddhisti sche benadering noemen: het doel zelf is onbelangrijk, maar niet de weg ernaartoe. Discipli ne dus en toewijding. Ik weet dan ook waar ik mee bezig ben: de school, mijn sociale leven en de muziek. En ik geloof dat ik zelf daarin nog steeds vrij sta biel ben. Daarom wil ik door gaan in de kamermuziek en daarom wil ik een paar maan den in Europa gaan wonen. Ik wil de cultuur daar ervaren, we ten en voelen wat de grote com ponisten heeft beïnvloed. Maar in december word ik zeventien en dan wil ik mijn rijbewijs ha len. Dat wil ik toch echt het al lereerst." '™hes, genaamd 'De Kwast ver- [Mtri kei iMtnjia de tijd', 'Museumflat' en jn een tempeltje is haar va- oen Ier, kunsthistoricus Pierre Jans- enoi^en, te horen, die vertelt over natlien aantal belangrijke voorwer- gevv)en uit de geschiedenis. Ogen nnjsbp de glazen wanden van de vi- ,rt '"trines waarschuwen de reiziger |oed uit te kijken en verwijzen 1 evens naar de enorme ogen in gen||e gj^en gevel die het station een fcen gezicht geven. we Het kunstproject past ook in zoa iet streven van de Nederlandse lanl$poorwegen om het verblijf op tations aangenamer te maken, ierder werd al een lichtkunst- verk van Peter Struycken op itation Leiden Centraal ge kaatst. De Lissese fotograaf Koos Schippers exposeert tot en met 19 oktober in Artopa (Grevelingenstraat 50, Lisse). Zijn verzameling zwart/wit fotowerken draagt de titel 'Kontrasten'. De expositie is te be zichtigen op donderdag tot en met zondag van 13.30 -16.30 uur en op donderdag van 19.30 - 21.30 uur. De expositie bestaat verder uit keramiek van Els Wermenbol in Heemstede. foto koos schippers toneel recensie. bertjansma Het Natonale Toneel met 'De nacht van de pauw' door Willem Jan Otten Regie Ger Thijs. Decor: Jan Klatter. Met Geert de Jong, Rik van Uffelen, Antoinette Jelgers- ma. Mijs Heessen en Kees Coolen. Gezien: 30/09 Stadsschouwburg, Amsterdam. Nog te zien 7 t/m 10/10 Den Haag (Theater a/h Spui), 11 en 12/10 Rotter dam (Schouwburg). 1/11 Delft (Theater de Veste). 6/11 Zoetermeer (Stadsthea ter). Willem Jan Ottens 'De nacht van de pauw' is een moderne tragedie zoals onze toneellitera tuur die nauwelijks kent. Een zeer complex stuk, geschreven op verzoek van het Nationale Toneel, dat in de regie van Ger Thijs momenten van uitzonder lijke emotionele kracht bereikt. In het Naardense huis van Carl en zijn jonge tweede vrouw Laura, valt op paaszaterdag een brief in de bus. Voor Papa. Af komstig van Carls zoon Tim, die zeven jaar daarvóór aan een overdosis overleed. Bovendien verschijnt Carls ex-vrouw Em ma, vergezeld van haar nieuwe liefde, de blinde Johanna. Ter wijl via de televisie zacht de Matthauspassie klinkt, ont vouwt zich op het toneel een ander lijdensverhaal. Dat van ouders, van schuldgevoelens, verloochening, zelfonderzoek en verantwoordelijkheid. Een aangrijpend drama met levens die beheerst worden door die dode uit het verleden. Het unieke van Willem Jan Ottens schrijverschap is dat hij het aandurft om in denkpatro nen te duiken, dat hij zijn per sonages inkleurt met in hun verwardheid steeds wisselende De herdenking en de viering van 3 Oktob&r 1574 maken al ruim vier eeuwen deel uit van het Leidse culturele leven. De bete kenis ervan wisselde met de tijd. Soms viel 3 Oktober zelfs stil. zoals in de periode 1795-1813 (door toedoen van de Franse bezetter) en in onze eeuw tij dens de we reldoorlogen. Steeds kwam 3 Oktober ver sterkt terug. Het aspect van de herdenking van 3 Oktober raakte op de achtergrond. 3 Oktober werd een synoniem voor feestvie ren. 3 Oktober werd ook een synoniem voor Leiden. Vreemd, dat over zo'n ge zichtsbepalend element van de stad geen boek verkrijg baar is. Over de geschiedenis van de 3 Oktoberviering zouden een feestelijke publicatie en een leu ke videoband te maken zijn! Sinds 1886 is de 3 October- Vereeniging de professionele re gisseur en/of producent van de vele festiviteiten die plaats heb ben. Deze vereniging speelt goed in op maatschappelijke veran deringen en zorgt daardoor voor de continuïteit van 3 oktober. Toen de 3 October Vereeniging haar werk begon, was Leiden een armoedige en stinkende in dustriestad met erbarmelijke woon-, leef- en arbeidsomstan digheden. Nog 25 jaar geleden scoorde Leiden heel hoog op de ranglijst van zwakke en zielige steden. Daarna heeft Leiden een ware metamorfose ondergaan. Thans scoort Leiden weer hoog, maar nu als stad van cultuur- en dienstverlening en als aan trekkelijke woonplaats. De verhouding arm tegenover welvarend is weer ongeveer die van 80%-20%, maar wel in om gekeerde volgorde. De verande ringen hebben hun weerslag op de sociale (en daarmee ook op de politieke) kaart van de stad. Kunst en cultuur, vertier en ver maak bepalen anno 1997 her beeld van de binnenstad. Een generatie geleden was voor velen de stad een noodzakelijk kwaad, waar je zo snel mogelijk weer uit wilde. Het 'uit de stad' is veran derd in 'de uitstad'. Meer nog dan voor andere his torische steden, geldt voor Lei den dat zij getransformeerd is tot een recreatieve stad. Een re creatieve stad, zeker als dat te vens zo'n pro- minente cul tuurstad is, kan evenwel vermoeiend worden. In de zomervakan tie was het in Leiden nog aangenaam druk. Je had de tijd om op een terras van de stad te ge nieten. In de maand sep tember waren de vele interes sante evene menten in de stad echter niet meer bij te benen. Uithij gend zie je al uit naar de herfstvakan tie, maar eerst moeten nog diverse attractieve 3 Oktoberactiviteiten worden af gewerkt. Wordt het niet teveel cultuur en ontspanning? Zal de veelsoortige concurrentie in vrije tijdsbesteding zelfs de positie van 3 Oktober ondermijnen? Her bestuur van de 3 October- Vereeniging hoeft zich natuur lijk geen acute zorgen te maken. Toch is het bestuur zo verstandig om aandacht te besteden aan haar verankering in de Leidse samenleving. Actief probeert het bestuur nieuwe leden te wemen. (voor een tientje per jaar ben je al lid). Het bestuur is vastbeslo ten om de 3 Oktober-viering een feest voor alle Leidenaren te la ren blijven. Daarin ligt de kracht en de betekenis van het 3 Okto berfeest. Elke Leidenaar, onge acht zijn of haar herkomst, leef tijd of overtuiging beleeft 3 Ok tober mee; velen doen dat actief als vrijwilliger. Een stedelijke cultuur is een cultuur van verscheidenheid en verschillen; er is daarnaast be hoefte aan alle burgers bindende elementen, die zorgen voor de sociale cohesie in de stad. In de laatste troonrede onderstreepte ons staatshoofd het belang van vrijwilligerswerk en maatschap pelijke participatie. Als we nog geen 3 Oktober-viering hadden, zouden we het alsnog moeten uitvinden. regio verscheidenheid aan beeldende kunst te bewonderen zijn, zoals: keramiek, sieraden, beelden, grafiek, litho's, foto's, gemengde technieken, textiel, olieverf, acryl en etsen. Kunstenaars ver zorgen op diverse locaties de monstraties van hun werk. De deelnemende ateliers heb ben als teken van herkenning een gele wimpel aan de gevel of vlaggenmast. De meeste ateliers zijn op zaterdag 4 en zondag 5 oktober open van 10.00 tot 17.00 uur. Voor de vijfde maal wordt ko mend weekeinde open huis ge houden in de ateliers in de Duin- en Bollenstreek. Aan de manifestatie 'Open Ateliers' doen 35 professionele beeldend kunstenaars mee, verspreid over 25 locaties. De deelnemen de gemeenten zijn Sassenheim, Voorhout. Noordwijk, Katwijk, Valkenburg, Rijnsburg en Was senaar. In de ateliers zal een grote gevoelens. En ze, zoals het een klassieke tragedie betaamt, uit eindelijk in al hun naaktheid achterlaat. Er zit lang een thrillerachtige ontwikkeling als drijvende kracht in Ottens stuk. Er zit ook een neiging naar een teveel in. Een teveel aan symboliek en metaforen: de Matthaus, de do de zoon, het nieuwe leven in Carls zwangere, tweede vrouw, de blinde vriendin, de loeiende wind van buiten, zelfs een ver wijzing naar de doorboorde hie len van Oidipous. Otten laat zijn personages zover doorwroeten, bewerken zo lang door aan hun psyche dat de overdaad schaadt en weer verduistert wat helder was. Maar meteen moet je consta teren dat er bar weinig toneel schrijvers zijn die zulke perso- nages-in-beweging kunnen neerzetten. Regisseur Ger Thijs volgt Ottens bedoelingen wat dat betreft in perfecte stijl: nie mand van het vijftal heeft één kleur, wanneer je één van hen denkt te kennen, ontglipt hij of zij je meteen weer en mag je verder mee in het onderzoek naar wie ze zijn en wat hen be weegt. Qua spel levert het scè nes op waarbij je ademloos toe kijkt: Geert de Jong is grandioos in de ontwikkeling die ze door maakt. je kan je ogen niet van haar afhouden. Rik van Uffelen als Garl laat het voelbaar steeds killer en stiller om zich heen worden. En Kees Coolen zet zijn rationele, zéér Hollands den kende gynaecoloog op toneel prijsniveau neer. Acteren dat duidelijk zijn wortels heeft in de Haagse hogeschool van eertijds. Met ingang van 5 maart 1997 gelden de volgende rentepercentages*: KLIMRENTE REKENING Looptijd Looptijd 5 jaar 10 jaar le jaar 3,00% 3,00% 2ejaar 3,25% 3,25% 3e jaar 3,75% 3,50% 4e jaar 4,50% 4,00% 5e jaar 5,50% 4,50% 6e jaar 5,00% 7e jaar 5,50% 8ejaar 6,25% 9e jaar 7,25% 10ejaar 9,00% Op de 5-jaars Postbank Klimrente rekening is uw rentevergoeding gemiddeld 4,0% per jaar en op de 10-jaars rekening gemiddeld 5,125% per jaar. Wijzigingen voorbehouden.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1997 | | pagina 7