Prettig gestoord plot
in ouderwetse musical
Copland: Sylvester Stallone tussen sophisticated acteurs
Films
Zorgvuldig romantisch
drama van Orlow Seunke
)NDERDAG 2 OKTOBER 1997
rAtMS
DEN HAAG
JYLON tel 0703471656, in winkel
_jrum Babyion
n Smaragd 12 jr., dag
6.30, 19.00, 21.30 Zazoook
|4 00
i/elfth Night 16 jr., dag 16.15,
B.45. Za zo ook 13.390
milla's Sense of Snow 12 jr., dag.
|l 30
ir Rooms 12 jr., dag. 22.00.
lertigo 12 |r dag. 17.00, 19.30
lippi Langkous al., za zo wo 15.00.
Énkeltjeal., za zo 13.00.
fROPOLE 1 tel. 070-3456756, Car
i 16.
ie Lost World al, dag., 13.00,
45. 18.30,21.15
ROPOLE 2
n Smaragd 12 jr.. dag.
30. 16 15. 19.00,21.45.
^ROPOLE 3
^W'aradise Road 12 jr., dag. 13.30,
19.00.21 45
nBddicted to Love 16 jr., dag. 16.15,
109.00,21.45.
•^atilda al za zo wo 13.30.
ROPOLE5
isolute Power dag 19.00,21.45;
ma di ook 13.30. 15.15.
The Ultimate Disaster Movie
.dag 16.15, 19.00.
[HÉ Scheveningen tel. 070-
5738, Kurhausweg2.
Lost World al., dag. 12.20,
[5 10. 18.10,21.00
ipland 12 jr dag 11.40, 14.10,
•.40. 19.10, 21 50.
ly Best Friend's Wedding al.dag.
50. 16.20,18.50, 21.20; zozo
11.20.
bce/Off 16 jr.. dag. 12.30, 15.30,
u 30. 21.30.
ithing to Lose al dag. 16.10,
.40; dag. (beh. di) 21.10; dag.
leh wo) 13.40; za zo ook 11.10
inspiracy Theory 12 jr., dag 15.00,
"0. 20.50; do vr ma di ook
2.00.
limic 16 jr dag. 22.00.
in Black 12 jr dag 12.00,
J4.20. 16.40, 19.00,21.40.
lean, The Ultimate Disaster Movie
i.dag. 13.10.15.20. 17.30,
[9.50.
leem het Gerust Serieus 16 jr., di
21.00.
Batman Robin 12 jr.. za zo wo
13.20, 16.20.
Lady en de Vagebond al., za zo
13.15; zazoook 11.30.
Free Willy 3: De Redding al wo
13.40.
HAAGS FILMHUIS tel. 070-3656030,
Spui 191.
Happy Together 16 jr.. dag. 19.15,
21.45.
Few of Us 16 jr., dag (beh. vr zo)
21.45
Broos 16 jr., dag. (beh. do) 20.15; zo
wo ook 16.15.
Floating Life 16 jr., dag. 21.45,; zo
wo ook 16.15.
Kramer versus Kramer do vr 19.15
The Fountainhead za 19 15
All that Heaven Allows 16 jr., ma di
wo 19.15; wo ook 14.00.
Tsarevich Alexey (wereldprmière) zo
14.00, 20.00
Turks Fruit 16 jr., zo wo 16.15.
The Quiet Room 16 jr., zowo 14.00.
The Increbible True Adventure of Two
girls in Love vr 15.30.
Grampire al., zo wo 14.00.
TUSCHINSKI tel. 070-3655660, Bui
tenhof 20.
The Lost World al., dag. 12.30,
15.30, 18.30,21.30.
My Best Friend's Wedding al., dag
12.00, 14.30.17.00, 19 30.
22.00.
Copland 12 jr., dag. 12.10, 14.40,
17.10, 19.40, 22.10
Face/Off 16 jr., dag. 12.20, 18 20,
21.20.
Nothing to Lose al., dag. 12.10,
14.20, 16.50, 19.20,21 50.
Conspiracy Theory 12 jr.. dag. 21.40.
Men in Black 12 jr., dag. 12.40,
14.50; 17.10, 19.20.
Lady en de Vagebond a Iza zo wo
15.10,16.40.
OMNIVERSUM tel 070-3545454.
Pres. Kennedylaan 5.
Special Effects al do t/m zo 11.00,
16.00, 21.00; di wo 11.00, 16.00.
Africa The Serengeti a I., do t/m zo
13.00, 15.00, 17.00, 20.00; di wo
13.00, 15.00, 17.00.
Cosmic Voyage al., do t/m zo 13.00,
15.00, 17.00, 20.00; di wo 13 00,
15.00, 17.00.
Survival Island al., do t/m zo 14.00.
ven Spielberg's uitstapje naar Dinoland, getiteld The Lost World, is
5 in diverse bioscopen te zien.
LMS AMSTERDAM
IA 1 (020)6278806
3 00. 16 00. 19.00. 21.30 Gordel
an Smaragd
vr 15.30: La Promesse
wo 21.30: Sneak Preview
za 16.00: Pierrot Ie Fou
za 23.30; zo 16.15: The Crying Ga-
KRITERION 1 (020) 6231708
17.30: II Postino
20.00, 22.15 (ma di niet 22.15):
Broos
ma 22.00: The cook, the thief, his
wife and her lover
di 22.15: Sneak Preview
KRITERION 2
17.00, 20.30: Forgotten SitBer
18.30: Gridlock'd
21.45: Lost Highway
NEDERLANDS FILMMUSEUM (020)
5891400
20.30: Poussièresd'Amour
22.00: The Truce
19.30: Cinematheek
RIALTO 1 (020) 6753994
19.45. 21.45; do vr zazowoook
13.30: Happy Together
22.30; do vrza zo wo ook 15.45,
17.30: Can't U Hear Me Singin'
20.45 (beh ma): Floating Life
17.45: Engelchen
18.45 (beh ma): Few Of Us
do vr 15.30: Zusje
do vr za zo wo 13.45; ma 20.15: Le
Beau Serge
za zowo 15.30: Kolya
THE MOVIES 1 (020) 6386016
17.00, 19.30, 22.00; zo ook 14.30:
Gordel van Smaragd
za 11.30: Laurel Hardy
THE MOVIES 2
18.30, 20.15, 22.00; zo ook 14,45:
Career Girls
THE MOVIES 3
17.30, 19.45; zo ook 15.00: Le Bon-
heur est dans Ie Pré
21.45: Sling Blade
THE MOVIES 4
16.45, 22.15; zoook 15.00: Happy
Together
17.00, 18 30 (beh wo): Hufters
Hofdames
20.00: Karakter
TUSCHINSKI 1 (020)6262633
12 00, 15.00. 18.15, 21.30: The
Lost World
TUSCHINSKI 2
12 45, 16 00, 18 45, 21.45 (wo
met 12.45): Conspiracy Theory
TUSCHINSKI 3
12.00,15.00, 18.00, 21.15: Fa
ce/Off
TUSCHINSKI 4
15 00, 18 30,, 21.30; do vr ma di
ook 12.00: Paradise Road
TUSCHINSKI 5
12.00, 14.00: Bean
16.00, 18.45, 21.15: Addicted to
TUSCHINSKI 6
12.30, 15.30, 18.30,21.30 My
Best Friend's Wedding
DE UITKIJK (020) 6237460
17.15: The Quiet Room
19.00, 21.30; zoook 14.30: Smil-
la's Sense of Snow
.2.45, 15.00, 17.15.21.45: Mar-
in's Room
p 0 ^9.15: Karakter
:A4
,8.45, 21.15; dovrmadi óók
3.30, 16.15: Turks Fruit
.LEVUE CINERAMA (020)
4876
,3.15. 16.00, 18.45, 21.30: Co-
lland
IERAMA 2
j>P-.3.15. 16.00, 18.45, 21.30' Smil-
B's Sense of Snow
6 .YPSO 1 (020) 6234876
.3 15, 16.00. 19.15,22.00 My
lest Friend's Wedding
zan-VPSO 2
id .3.15, 19.00: The Fifth Element
16.00. 22.00: City of Industry
ECENTER(020)6236615
■6 45, 19.45. 22.15; zoook 11.15,
4.00: Marvin's Room
.6.45. 22.15; zo met 16.45: Ro-
neo Juliet
19.30; zo ook 11.00: Lone Star
b 13.30 Hamlet
15.45, 19 00. 21 30; zoook 11.00:
he English Patient
Projö.OO; zo ook 11.00, 13.30: Secrets
,9.00: Everyone says I Love You
12.15: Sling Blade
JEMA OSCAR (020) 5475175
jo vr za 20.30: Everyone Says I Lóve
IEMA 1 (020)6151243
18.45, 21.30; za zo wo ook 13.15,
,6.00 The Lost World
"^8.15, 21.00; za zowo ook 15.30:
Jace/Off
If 1 (020) 6234579
y2.45. 15.30. 18.45, 21.30: The
F3.ost World
3.30, 16.00, 19.00, 21.45: No-
lingToLose
MET(020)6273434
9.30, 22.00, wo met 22.00; za ook
6 30: Brigands, Chapitre VII
19.30: Prisoner of the Mountains
9.45(behzoendi) 19.45; zoook
4 00: Big Night
l '145 (beh zo); zo 14.00: Career
G/$ir|s
Julia Roberts overtreft zichzelf in My Best Friend's Wedding
Julia Roberts heeft de afgelopen jaren van alles gepro
beerd in velerlei richting, maar in deze film zien we haar
op haar best. My Best Friend's Wedding is een romanti
sche komedie van regisseur P.J. Hogan (eerder maakte
hij Muriel's WeddingHet genre zit haar als gegoten.
FILM RECENSIE
My Best Friend's Wedding Te zi
STAN LAPINSKI
i: Lido 1Leiden; Euro 2, Alphen a/d Rijn; Tuschinski 2,
Den Haag.
Julianna Potter (Julia Roberts) is
een gevreesde culinaire critica,
met haar oordeel maakt of
breekt ze de reputatie van me
nig restaurant. Ze is vrijgezel
(geen tijd, hè, met zo'n carriè
re), maar ze heeft wel een heuse
boezemvriend, Michael O'Neal
(Dermot Mulroney). Ooit heb
ben ze afgesproken met elkaar
te trouwen als ze 28 zijn, mits ze
dan nog niemand anders heb
ben ontmoet. En nu zijn ze op
een paar dagen na 28. En daar
gaat de telefoon, 't Is Michael! Je
ziet Juliane denken: 'Nu gaat ie
me vragen.' Maar nee. Of ze als
getuige wil optreden bij zijn hu
welijk met Kimmy Wallace (Ca
meron Diaz). 'Maar natuurlijk,'
zegt ze, terwijl ze naast haar bed
op de grond valt.
Vanaf dat moment zet ze alles
op alles om dat vermaledijde
huwelijk te ondergraven, en
echt, niets is haar te dol. Welbe
schouwd ontpopt ze zich als
een gewetenloze schoft. Helaas.
Kimmy blijkt namelijk echt een
heel leuk type te zijn die mis
schien wel meer van haar Mi
chael houdt dan andersom. Juli
anna weet zich geen raad en
roept de hulp in van weer een
heel andere goede vriend, Geor
ge Downs (Rupert Everett). Een
bijzonder aardige vent overi
gens, maar helaas gay, en dan
niet alleen in de betekenis van
'vrolijk' en 'welgemutst' (dat is
hij ook) maar vooral van 'ho
mo'. Ziedaar een dubbele pat
stelling.
Hogan heeft My Best Friend's
Wedding geregisseerd alsof het
een ouderwetse musical is. De
film begint met een uitgebreide
clip van een jaren-zestig-hit,
helemaal in stijl. Halverwege
zingt gans het restaurant I Say a
Little Prayer. En Kimmy geeft
een ontroerend valse karaoke-
uitvoering van I Just Don 't Know
What to Do with Myself. Maar
meer nog dan muziek, zang en
dans, is het de prettig gestoorde
plot die doet denken aan een
klassieke filmmusical.
Dat Julianne, ondanks haar
vuile intriges, onze sympathie
weet te behouden komt niet al
leen door het spel van Roberts,
maar ook door het tegenspel
van Mulrony, Diaz en vooral
Everett, die op gezette momen
ten de herinnering oproept van
Cary Grant in zijn toptijd. In de
scènes die Roberts met hem
heeft overtreft ze het hoge ni
veau dat ze in de rest van de
film toch al heeft.
Julia Roberts (links) in My Best
Friend's Wedding.
FILM «RECENSIE
STAN LAPINSKI
Copland. Te zien: Trianon, Leiden; Tus
chinski 3, Den Haag.
Je bent de jongste niet meer en
je wilt wel eens wat anders,
moet Sylvester Stallone hebben
gedacht. Vorig jaar ondernam
hij met Assasins van regisseur
Richard Donner al een serieuze
poging om van zijn eeuwige
Rocky- en Rambo-imago af te
komen, nu krijgt hij een nieuwe
kans met Copland van scena
rist-regisseur James Mangold
(wiens debuut Heavy uit 1996
alom gunstig is ontvangen).
Rocky en Rambo waren ty
pisch Amerikaanse mythische
figuren, eenlingen die het opna
men tegen het rijk van het
kwaad, wat ten tijde van Reagan
gelijk stond aan het Russische
communisme. Ook in Copland
staat hij als Freddy Heflin, de
brave sheriff van een New-Yorks
voorstadje, alleen tegenover de
rest. Daarmee houdt de over
eenkomst op, want Mangold
heeft hem neergezet in één are
na met sophisticated acteurs als
Harvey Keitel, Robert De Niro,
Ray Liotta en Michael Rapaport.
Coplanti is de bijnaam van
Garrison, een fictief stadje on
der de rook van een allerminst
fictief New York. Het heet zo,
omdat een aanzienlijk deel van
de bevolking bestaat uit New-
Yorkse politiemensen, die hier
in alle rust kunnen bijkomen
van de hectische misdaadbe
strijding in de metropool. Zo
veel blauw op straat vind je ner
gens. Als een soort Bromsnor is
Sheriff Heflin (Stallone) voorna-
Sylvester Stallone en Robert de Niro in Copland
melijk bezig ruziënde jongetjes ting openbarst en die New-
uit elkaar te halen en eigenaren Yorkse cops het uitstekend blij-
van foutief geplaatste vuilnis- ken te kunnen vinden met de
zakken op de bon te slingeren, mafia.
Totdat de onderhuidse verrot- Dat gebeurt als de jonge
agent Murray Babitch (Michael
Rapaport) met zijn dronken kop
twee zwarte jongens de dood
injaagt op de George Washing
ton Bridge, en zijn oom, politie
chef Ray Donlan (Harvey Kei
tel), en zijn collega's hem laten
onderduiken met de bedoeling
hem later uit de weg te ruimen.
Gaandeweg ziet Heflin zich ge
confronteerd met een corrupt
zooitje dat niet kijkt op een lijk
je meer of minder. Als intern
politie-onderzoeker Moe Tilden
(Robert De Niro) door Donlan
en zijn kornuiten is kaltgestellt,
staat Heflin er helemaal alleen
voor, tot op de valreep de ge-
uniformeerde opportunist Figs
(Ray Liotta) hem bijspringt.
Zoals dat hoort in dit genre, is
er voorzien in een romantische
subplot, zij het van een wrange
soort. Lang geleden heeft Heflin
een meisje (Annabella Sciorra)
uit het water gered. Sindsdien is
hij doof aan een oor, en verliefd
op het meisje, dat inmiddels is
getrouwd met een der New-
Yorkers. Tenslotte laat ook zij
Heflin barsten met zijn eenza
me strijd tegen het kwaad. Door
deze harde touch doet Copland
enigszins denken aan een dra
ma van Martin Scorsese (wat
natuurlijk nog versterkt wordt
door de aanwezigheid van Scor-
sese-corifeeën als De Niro, Kei
tel en Liotta).
Dankzij zijn verleden als
Rocky en Rambo staat Stallone
in bepaalde kringen bekend als
een domkop die niet kan acte
ren. Zelfs naar aanleiding van
Copland schreef een criticus in
een landelijk dagblad weer dat
Stallone helaas nogal dom over
komt. Wat een onzin! Sheriff
Heflin komt inderdaad over als
een trage, secundair reageren
de, sukkel, maar wie zo'n figuur
geloofwaardig en inleefbaar
weet neer te zetten is vanzelf
sprekend een intelligent acteur.
Misschien moet Stallone het
eens op een accoordje gooien
met Scorsese?
'Gordel van Smaragd'
FILM RECENSIE
MARK VAN DEN TEMPEL
Gordel van Smaragd. Te zien: Kijkhuis,
Leiden, Babyion 1, Metropole 2. Den
Haag.
De laatste tien jaar van het Ne
derlands bewind over 'ons' In-
dië waren dramatischer dan de
drié eeuwen die eraan vooraf
gingen. In 1940 sneed de Duitse
bezetting de banden met Hol
land radicaal door. Twee jaar la
ter vielen de Japanners binnen
en kwam er een einde aan het
Nederlands gezag. Toen dat in
1945 eenmaal was hersteld had
den hele lappen Indië zich al
onafhankelijk verklaard. Twee
bloedige politionele acties ver
der mocht ook de rest van de
kolonie zich Indonesië noemen.
In Gordel van Smaragd zet ci
neast Orlow Seunke (De Smaak
van Wateral deze feiten op een
rij, maar toch is het resultaat
geen politieke film. De histori
sche veranderingen zijn vooral
het decor in een film die in de
eerste plaats een warmbloedig
liefdésdrama wil zijn. Dat de ge
schiedenis dat drama voedt is
mooi meegenomen. Gordel van
Smaragd opent met de komst
van Theo Staats naar de rubber
plantage van zijn oom, waai- hij
een baan als opzichter accep
teert. Staats (Pierre Bokma)
maakt kennis met de Hollandse
kolonie die z'n vrije tijd door
brengt in de soos van Herman
Pons (Bram van der Vlugt).
Daar ontmoet hij ook Ems (Es-
mée de la Bretoniere), de half
bloed-echtgenote van Pons die
als zangeres de futloze avondjes
leven inblaast. In tegenstelling
tot de weifelende Staats gaat
Ems recht op haar doel af. Al op
de eerste avond kust ze hem vol
op de mond, en spoedig zijn ze
minnaars.
Vanzelfsprekend blijft in zo'n
kleine gemeenschap een ro
mance niet geheim, maar voor
dat er sprake kan zijn van een
schandaal nemen de politieke
ontwikkelingen zo'n vlucht dat
over weinig anders gepraat kan
worden. Pons wordt tijdens de
Japanse invasie doodgeschoten,
Theo duikt onder maar loopt te
gen de lamp, de Hollanders
worden geïnterneerd. Ook voor
de inlanders wachten zware tij
den. De soos wordt een bordeel
voor Japanse soldaten, waar
Ems enige invloed probeert uit
te oefenen door het bed te de
len met de lokale bevelvoerder.
Dat blijkt hard nodig, want voor
Theo wachten barre tijden in
het kamp.
Het moet voor Orlow Seunke
verleidelijk zijn geweest om bij
deze conflicten partij te kiezen.
Maar door van elke kant ten
minste een sympathieke perso
nage op te voeren slaagt de
filmmaker erin begrip voor ie
ders positie te kweken. Niet al
leen de al zo lang geknechte in
lander, maar ook de Hollander
Pierre Bokma en Esmee de la Bretonniere als het liefdespaar in Gordel van Smaragd.
en zelfs de Japanner. Het maakt
van Gordel van Smaragd een
genuanceerde film, en een die
met grote kennis van zaken is
gemaakt. Uit menig detail blijkt
Seunkes grondige voorberei
ding, of het nu het bijgeloof is
dat de roep van de hagedis ge
luk brengt, of een gruwelijk de
tail als het plaatsen van een
scherpe handgranaat onder het
lichaam van een' gesneuvelde
opstandeling. Het feit dat som
mige Hollanders na drie jaar
kamp wel erg doorvoed lijken is
hem vergeven.
Wat je Seunke wel kunt aan
wrijven is dat hij het grote ge
baar vermijdt. In een genre dat
floreert bij hartstocht The Eng
lish Patient) is de romance tus
sen Ems en Theo te voorzichtig.
Dit ligt zeker niet aan Esmée de
la Bretoniere, wiens Ems grote
indruk maakt als de even
zwoele als sterke nachtclubzan
geres die worstelt met haar half
bloed-achtergrond. Bokma,
toch niet de minste, komt als
Theo echter veel minder uit de
verf. Hij toont geen echte passie
en Seunke laat zijn motivaties
in het midden. Ems noemt
Theo 'gevaarlijk' maar dit blijkt
nergens uit. Het lijkt wel of
Seunke bang was voor te expli
ciet drama, en ferme blijken van
emotie zoveel mogelijk buiten
de deur heeft gehouden. Dat
past weliswaar bij het beeld van
Hollanders overzee, maar in
een film van twee uur wil je
toch ook wel eens flink bij je
strot gegrepen worden.