Kunst zonder gitaarsoio s Zwarte farao's uit schaduw Egypte Toevallige ontmoetingen in Leiden Leiden 97 Glasheldere grunge UITSCHIETERS Karakter krijgt vier nominaties voor Gouden Kalf culturen DONDERDAG 2 OKTOBER 1997 Cultuur van kunstenaarschap en rijkelijk vloeiend bloed RECENSIE WIM KOEVOET Sugartooth. Met Josh Blum op bas, Dus- j ty Watson op drums en Marc Hunter, zangen gitaar. Gehoord: 1/10, LVC. Soundgarden is opgeheven. De Stone Temple Pilots heb ben hun zanger vervangen en zijn een nieuwe weg ingesla gen. De muziek van de maatjes van wijlen Kurt Co- bain heeft niets meer met Nir- i vana te maken en. van Alice in I Chains wordt al tijden niets meer vernomen, verhalen over intensief drugsgebruik daarge- laten. Tot voor kort leek alleen Pearl Jam de grunge-fakkel, die is aangestoken in Seattle, nog brandende te houden. De versterking komt, net op tijd, uit Los Angeles, van het trio Sugartooth, voorheen een kwartet. De groep speelde gister avond in een bijna leeg LVC een fraaie set van zo'n ander half uur, waarin de nadruk lag op haar actuele tweede cd, 'The sounds of solid', een plaat die in Nederland helaas is on- j dergesneeuwd in het giganti- j sche aanbod van de laatste tijd. Sugartooth heeft de ge luidsregie voor 'The sounds of solid' overgelaten aan John King en Michael Simpson, be ter bekend als The Dust Bro thers. een vermaard produ cersduo dat niemand minder dan The Rolling Stones een handje heeft geholpen met Bridges to Babyion'. Hoewel Sugartooth op 'The sounds of solid' laat horen hoe een kruisbestuiving van elek tronische (dans)muziek met grunge klinkt, kwamen er bij het concert in het LVC nauwe lijks samples en loops aan te pas. Hunter, Blum en Watson hadden de elektronische tru cendoos thuisgelaten. Wel plantte Sugartooth z'n ken merkende glasheldere geluid uit de studio over naar het LVC. De Amerikanen lieten de decibellenmeters veelvuldig en langdurig ver uitslaan, maar dompelden zich niet on der in een orgie van feedback en andere vervormingen a la Soundgarden. Sugartooth is niet vernieu wend, wel eigenzinnig en bij zonder en klinkt fris. Er zijn in vloeden merkbaar van Led Zeppelin en Rush. De groep onderscheidt zich van haar soortgenoten door haar intro verte presentatie en het hoge breekbaarheidsgehalte van veel van haar songs. Mare Hunter, een prima zanger met een wat melancholiek stemge luid. maakte het zichzelf on mogelijk op zijn gitaar te sole ren. Hij liet het instrument zo laag aan de riem bungelen dat hij het louter als slaggitaar kon gebruiken. Dat is nogal onge bruikelijk in grunge-kringen. Hetzelfde geldt voor de licht- psychedelische gitaargeluiden waarmee enkele van de zes tien nummers werden aange kleed. Sugartooth klonk nogal kaal en rudimentair. Maar de drie Amerikanen weten sinds de grungeklassieker Smells like teen spirit' van Nirvana feil loos hoe ze dat moeten com penseren en hoe ze hun mu ziek spannend en opwindend kunnen houden: door wendin gen, power en dynamiek. In een zacht verlichte vitrine in de Nieuwe Kerk ligt een kleurige kralenketting uit de periode tussen 1650 en 1570 v. Chr. De ketting werd gevonden om de hals van een do de die ooit leefde in Kerma, het koninkrijk ten zuiden van Egypte dat vanaf 2500 v. Chr. een duizendjarige bloei be leefde. Het voorwerp is een van de schitterende voor beelden van de antieke Nubische beschaving die op de expositie 'De Zwarte Farao's' uit de schaduw van Egypte treedt. Het was een cultuur waarin het bloed rijkelijk vloeide, maar die zich ook kenmerkte door groot kunste naarschap. kraste lijntjes voor ogen en haarinplant waarmee hij in de Nieuwe Kerk nog steeds impo- 1.15 uur Alfred Brendef, piano: werken van Busoni, Liszt zaal Schumann en Haydn. Exclusief optreden in Nederland sse kaarten: Ie rang f75,-: CJP/PAS-65f 55.-: 2e rang f 59,-: CJP/PAS-65 f 44,- ^arianjolo0pTres,CMrurizio PoMini'en Murray Perahia" AMSTERDAM FRANQOISE LEDEBOER Dat de tentoonstelling 'De Zwarte Farao's' is gedoopt ligt voor de hand omdat hun be wind over de blanke Egyptische buren nu eenmaal het meest tot de verbeelding spreekt. Een maal weer terug op hun eigen grondgebied bleven de zwarte heersers in het land dat nu Soe dan heet zich bovendien nog lange tijd als de erfgenamen van de Egyptische tradities gedra gen. De daadwerkelijke Nubische overheersing over Egypte begon echter pas in de achtste eeuw v. Chr. en eindigde al in 667 v. Chr., toen koning Taharqa na een lange en bloedige strijd werd verslagen door de Assyri- sche koning Esarhaddon. Taharqa vluchtte zuidwaarts en moest al zijn bezittingen, zijn belangrijkste vrouw en zijn zo nen in Egypte achterlaten. De periode van de overheer sing krijgt natuurlijk veel aan dacht, maar zeker zo interes sant zijn de voorwerpen die de voorgeschiedenis tonen. In het zesde millennium v. Chr. had in Oost-Afrika een klimaatsveran dering plaats waardoor het ge bied steeds droger werd. Net als hun noorderburen trokken ook de voorouders van de Nubiërs vanuit de Sahara naar de Nijloe- vers en vestigden er nederzet tingen. Ergens in het vijfde mil lennium v. Chr. maakte een kunstenaar in dit gebied de mo dern ogende abstracte zandste nen vrouwenfiguur met inge Omstreeks 3500 v. Chr. ont stond de meer ontwikkelde cul tuur die door de Egyptenaren 'Ta-seti' werd gedoopt. Dat be tekende 'Land van de Boog' en verwees naar de beroemde Nu bische boogschutters. Uit deze periode dateren de keramieken schalen en beeldjes in de Nieu we Kerk die tot de oudste ter wereld worden gerekend. Het Nubische koninkrijk van Kerma dankte zijn bloei daarna voor een groot deel aan de bloeiende handel met de Egyptenaren. De grote rijkdom van Kerma weerspiegelde zich onder meer in de pracht van de koninklijke graven. Ze hadden de vorm van heuvels met een doorsnede van soms wel negentig meter. Be halve stieren en rammen kregen de overleden vorsten daar ge zelschap van soms wel drie- tot vierhonderd mensen, die levend werden meebegraven, Dat de Egyptenaren tuk wa ren op de Nubische rijkdom men blijkt uit de vele pogingen tot permanente gebiedsuitbrei ding zuidwaarts. De Egyptische farao's van het Nieuwe Rijk (1540-1075 v. Chr.) dwongen het koninkrijk van Kerma tenslotte voorgoed op de knieën. Daarna begon een pe riode van overheersing waarin de Nubiërs naast hun eigen go den ook die uit het Egyptische pantheon gingen vereren. Maar ook omgekeerd was dat het ge Gaat u uit uw dak, of blijft u thuis? Wilt u in line skaten of danst u liever square? Of je nou jazzcat, pluchepoes of kroegtijger bent, vrijdag na vijven wil iedereen zichzelf uitlaten. Wat doen we in het weekeinde? Waar, hoe vaak en vooral: waarom? Ik maak met een vriendin wel eens plannen om te gaan stappen in Den Haag. Leiden is so wieso niks. Water dan steevast gebeurt, is:We tanken bij haar helemaal door. We drinken wat, en nog wat, en nog wat. en dan blijven we maar thuis hangen. Trouwens, op zaterdag kan ik nooit uit, want dan werk ik in Huis de Bijlen. Na sluitingstijd uit? Weet je wel hoe laat het dan is? Ja, het terras gaat wel om 0.00 uur dicht, maar om 2.00 uur is het werk pas afgelo pen. Door-de-week blijft er in het algemeen alleen tijd over vooreen wijntje, een sigaretje en soms een bioscoopje. Maar da's lang geleden hoor. 'The English Patient' is de laatste film die ik heb gezien,- kan je nagaan. Vroeger met mijn moeder was het wel anders. Dat waren mijn leukste stapavonden. Ik was toen 16 en zij 37. Stappen met Leontien was voor mij heel ge woon. Mensen op school gingen naar de Harmonie en kwamen met allerlei stoere verhalen te rug. En als mijn weekeinde ter sprake kwam vroegen ze op fluisterende toon: „Goh, ga jij met je moeder op stap?" Alsof er iets van plaatsvervangende schaamte van je wordt ver wacht of zo. Maar mijn moeder wist gewoon alle leuke plekjes. En door haar werk in de Bijlen kende ze ook heel veel mensen. Als klein meisje kwam ik wel eens langs als ze dagdienst had in de kroeg. Zo ben ik er ook in gerold. Later nam ze me altijd mee naar Fandango, Hotel de Ville, Nexus en noem maar op. En als ze bekenden tegenkwam dan werd je wel eens voorgesteld, ja. Op een gegeven moment ken nen ze je en kijkt niemand er meer van op. Ik ging wel hele maal mijn eigen gang hoor. Het was absoluut geen reden om mezelf in te houden. Als ik een bakkie teveel op had deed zij absoluut niet voor mij onder. En als ik ergens een jongen leuk vond dan was dat ook geen re den om me in te houden. Niet dat ik zo'n versierderig type ben hoor. Nee, mijn moeder was echt geen blok aan mijn been. Maar Leontien en ik zijn ook weer niet zo'n 'Linera-moeder- en-dochterstel'. Laatst kwam ik haar weer eens tegen op een terrasje. Het gaat heel goed met haar. Ze is tour operator en volgende week moet ze voor hapr werk naar Zuid-Afrika, dus uitgaan zit er voor lopig helaas niet in. Maar ik kan altijd nog zuipen met mijn vriendin. TEKST: PABLO CABENDA FOTO: HIELCO KUIPERS val: de belangrijkste Egyptische god Amon-Re kreeg de gestalte van een ram. Dat hield volgens Nieuwe Kerk-conservator John Vrieze vermoedelijk verband met de in Nubië vereerde rams- god: „Op deze wijze konden de farao's hun heerschappij over het onderworpen gebied ver antwoorden." Na de ondergang van het Nieuwe Rijk raakten de heersers van het nieuwe Nubische ko ninkrijk van Koesj evan over tuigd dat zij 'zonen' waren van de staatsgod Amon-Re in zijn zuidelijke gedaante van een ram en daarom het volste recht hadden op de troon van Egypte. Koning Piye trok in 730 v. Chr. noordwaarts en veroverde het gehele land. Zijn opvolger Sja- kaba verplaatste de koninklijke residentie zelfs naar Memfis in Egypte. Als zelfverklaarde erfgenamen van het oude Amon-rijk hebben de zwarte farao's van de 25ste dynastie er alles aan gedaan het vervallen Egyptische erfgoed nieuw leven in te blazen. Ze tooiden zich met de namen van farao's uit het Oude Rijk en or ganiseerden omvangrijke bouw- en restauratieprojecten. Met de verovering door de Assyriërs was het voorgoed ge daan met de Nubische heer schappij in Egypte, maar han delscontacten zijn nog vele eeu wen doorgegaan. Fraaie gouden armbanden, halssieraden, schild- en zegelringen uit het graf van Amanisjakheto, konin gin van het rijk Meroë dat het rijk van Koesj was opgevolgd, laten in de Nieuwe Kerk zien. dat het land nog steeds op een hoog beschavingsniveau stond. Rond 350 na Chr. verloor het rijk echter zijn greep op de be langrijkste handelsroutes en raakte de Nubische beschaving in vergetelheid. Toen in de ja ren zestig werd besloten tot bouw van een nieuwe Assoean- dam in de Nijl luidden archeo logen de noodklok en startten voor het eerst grootschalige op gravingen waarvan nu in het decor van een woestijnkleurige piramide in de Nieuwe Kerk zo veel schitterende voorbeelden worden getoond. De expositie 'De Zwarte Fa rao's' in de Nieuwe Kerk (Dam, Amsterdam) duurt tot en met 1 februari 1998. De openings tijden zijn dagelijks van 10.00 tot 18.00 uur. De Nieuwe kerk is alleen gesloten op eerste kerstdag en nieuwjaarsdag. De debuutfilm Karakter heeft zich gisteravond weten te ver zekeren van het maximale aan- r de Gouden speelfilm finaleplaatsen bereikt Kalveren. Tijdens het slotgala voor beste productie van waarmee morgen het zeven- jaar (Laurens Geels), beste tiende Nederlands Film Festi val wordt afgesloten, zijn in de categorieën voor de lange nomineerde film is Rudolf van den Bergs For My Baby, die no- gie (Mike van Diem), beste ac- minaties kreeg in de categorie- trice (Betty Schuurman,) en en beste lange speelfilm en beste acteur (Jan Decleir). De beste regie, enige andere meervoudig ge- Kwaliteit kunst in cultuurmanifestatie laat soms te wensen over ^■E KUNST TITIA FUCHS Expositie. De stad, de taal en het beeld Project georganiseerd door Stichting Te gen-Beeld i.s.m Bureau Leiden Cultuur stad. Te zien: t/m 3 november op verschil lende plekken in het centrum van Leiden 'TegenBencht' verkrijgbaar bij: universi teitsgebouwen, bibliotheek, VW, stad huis, CBK, Bureau Leiden Cultuurstad. Kunst in de stad, je moet er al leen wel wat voor doen! Leiden bruiste het afgelopen jaar van de kunstroutes, exposities, pro jecten en culturele evenemen ten. Dit project, wederom in het kader van Leiden Cultuurstad, is wel de ultieme uitvoering van Cultuur in Leiden. Kunst mani festeert zich in 'De stad. de taal en het beeld' namelijk overal, plotseling, op onverwachte plekken en ten overstaan van iedereen. Minpunt is dat de kwaliteit van de in het project opgeno men kunstwerken te wensen overlaat, een enkele uitzonde ring daargelaten. Gelukkig zul len weinig mensen de hele ten toonstelling bekijken, dus een overdosis is niet waarschijnlijk. Het volgen van de hele route is echt af te raden. Dat is geen pretje. De bezoeker dient een TegenBericht op te halen bij een van de tentoonstellings- plekken. Dit periodiek ver schijnt elke week met up-to-da- te informatie over de kunste naars en de tentoonstellings- plekken en bevat bovendien co lumns, commentaren en ach tergrondinformatie. Het is te beschouwen als een onderdeel van het project. Omdat de hele periode werken worden wegge haald en toegevoegd heb je, als je echt alles wilt zien, het over zicht wel nodig. Maar het is beter de tentoon stelling, zoals die naar mijn idee ook is bedoeld door de organi satie, te ondergaan. Dat is het leuke ervan. Dat de kunst niet De meeste Leidenaars hebben het oranje verkeerspaaltje jn de Mandenmakerssteeg wel gezien: een paaltje met een plaatje. altijd zo goed is, is dan van min der belang. Er is altijd een ver assend effect, altijd iemand die even de pas inhoudt vanwege een kort moment van verwon dering of misschien ook onbe grip- De meeste Leidenaars heb ben het rare oranje verkeers paaltje midden in de Manden makerssteeg wel gezien. Velen zullen de 'Tafel van het wach ten' (Annetje Surie) in de hal van het stadhuis hebben opge merkt. Of de rare etalage in de Burchtsteeg (Sigrid Coreel- mond). Rechtenstudenten zien het werk van de door serie moordenaars geobsedeerde Danny Devos in de voormalige directeurskamer van het Gra vensteen - overigens een in drukwekkend werk. Studenten Japans en Koreaans zien pas send werk van een Koreaanse kunstenaar (Okhie Joun) in hun faculteitsgebouw. Marktgangers staan misschien even stil bij de etalages van Barbara Tinhofer (met tekst bedrukte onderbroe ken) en Pieter Geraedts aan de Botermarkt. Een boom in het Van der Werfpark bijvoorbeeld waar stad van FOTO HENK BOUWMAN kunstenaar Luc van Soom 'iets mee zou doen' kon ik niet vin den. Tenzij de kunstenaars er iets onzichtbaars mee gedaan heeft, is er niets gebeurd. Er is meer dat niet helemaal klopt. Dat geeft ook aan waarom je niet alles moet willen zien. De tentoonstellingsplekken hebben bovendien hele verschillende openingstijden en je bent veel tijd met zoeken kwijt voor meestal niet al te beste werken die bovendien soms niet blijken te staan waar ze moeten staan. Dat geeft niet zolang de ten toonstelling wordt ondergaan als toevallige veraangenaming. Als je er plotseling tegenaan loopt is het verassend en onge dwongen en daardoor leeft het project. Laten we het daarop houden. De Egyptenaren waren tuk op de Nubische rijkdommen, die zich onder i ïrspiegelden in de pracht van koninklijke graven. FOTO CPD NAAM: Dorthe Dol LEEFTIJD: 21 jaar BEROEP/OPLEIDING: serveerster/studente Nederlands WOONPLAATS: Lei-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1997 | | pagina 11