HOLBECK en HAREHILLS, de onderkant van de Engelse maatschappij MUZIEKNOOT Engeland klinkt door tot in elke Straatarme wijken in Leeds merken niets van economische opleving narsend stopt de dubbeldekkerbas. Halte Holbeek. „Moet u hier echt zijn?" vraagt de verbaasde chauffeur met ongeloof in zijn stem. Als hij het bevestigende knikje ziet, waarschuwt hij: „Wees voorzichtig." Holbeek, een verpauperde wijk in de Noord-Engel se stad Leeds. Heb je er niets te zoe ken, ga dan met een grote boog om dit straatarme stadsdeel heen, zo wordt aangeraden. In Holbeek, een bonte verzameling Coronation S/reef-achtige straatjes vol zogenoemde back-to-back huis jes, wonen verliezers en armoedzaai ers. De onderkant van de harde En gelse maatschappij. Het leven lijkt er troosteloos en uitzichtloos. „Mijn toekomst? 'k Zou het niet weten. Mis schien een fijne man die me goed be handelt. Ja, dat is eigenlijk mijn enige wens", zegt Lana Turner. Lana is 29. Ze woont, samen met haar broer Wayne (23) en dochter Stacey (7) in Brown Lane East. Een huiskamer van amper drie bij drie. Een keukentje van twee vierkante meter en twee slaapkamers waarin net een bed past. Twee andere kinde ren van Lana - onverzorgd uiterlijk, slecht gebit, rouwnagels - zijn bij hun vader. Ze krijgt van de social benefit 69 pond (circa 215 gulden) per week, waarvan 33 pond al aan de huur op gaat. „Of ik kan rondkomen? I try luv, maar het is moeilijk." De televisie staat aan zonder geluid en uit de stereotoren schalt oorverdo vend harde muziek van de popgroep U2. Overbuurvrouw Shamim Aktah (28) is met haar drie kleine kinderen op bezoek. Ook zij is bijstandsmoe- Margaret Thatcher, John Major of Tony Blair. Voorde zwakkeren in de samenleving is het om het even. Neem Leeds, een socialistische stad die model staat voor de oplevende economie in Engeland. De rijken worden er steeds rijker. Het aantal banen, vooral in de financiële dienstverlening, groeit explosief, maar in de achterstandswijken is het leven er meer dan ooit uitzichtloos en troosteloos. Vooral in de deprimerende stadsdelen Holbeek en Harehills is de armoede er dubbele armoede en het wordt alsmaar slechter. der. De drie verschillende vaders van haar kinderen zijn 'm volgens haar gesmeerd. „Ik ben twee keer ge trouwd geweest. Schoften zijn het, die kerels", schreeuwt ze boven U2 uit. Lana past die warme middag ook nog op een peutermeisje van de buurvrouw next door. Scheldend loopt Lana door de huiskamer. „Hé Wayne, idioot, zet die muziek even zachter", krijst ze. Broer Wayne („ik zit 's nachts in de bewaking") doet alsof hij niets hoort. Daarom draait Lana zelf de volumeknop zachter. Een paar kleintjes slaan elkaar met plastic emmertjes op het hoofd. Lana slaat er geen acht op. Een baan heeft Lana niet en ze doet al lang geen moeite meer om werk te krijgen. „Ik heb last van ze nuwen, dus wie wil mij hebben? En trouwens, als ik een job zou krijgen, wie past er dan op de kinderen?" roept ze, terwijl ze weer een sigaret opsteekt. „Roken is mijn enige ver zetje, als ik dat ook nog moet opge „De pub, daar heb ik geen geld voor", zegt Elaine Smith (44), die samen met haar man John (46) even uitrust op een bankje. FOTO ED BLAAUW ven, kun je me wegbrengen", zegt ze met luide stem. In de huisjes, opgetrokken van bruinrode bakstenen, wonen kansar men: ontslagen wol-arbeiders op leeftijd, jonge mensen zonder oplei ding en perspectief. De-oplevende economie in Leeds, deze bewoners merken er niets van. „Maar eh, wor king on the side (zwart werken) komt hier natuurlijk ook voor", weet de barkeeper van buurtpub Brittania. „Als ik zie wat ze 's avonds uitgeven aan drank, nou dan valt het volgens mij nog wel mee." „De pub, daar heb ik geen geld voor", zegt Elaine Smith (44), die sa men met haar afgekeurde man John (46) op een bankje voor de bijna hon derd jaar oude drankgelegenheid in het niets staart. Het echtpaar woont al jaren in zijn woninkje aan Shafton Street. „John en ik klagen niet. Na tuurlijk zou ik wel eens naar de pub willen, maar wat niet kan, kan niet." Op het gescheurde asfalt van het deprimerende stadsdeel wandelen en vrouwen die argwanend kijken. Als ze worden aangesproken, lopen ze zwijgzaam door. Alsof ze zich schamen. Kinderen met onge wassen gezichten en armoedige kle ren hangen doelloos rond bij een uit gebrande sloopauto. Overal in de wijk zijn waslijnen gespannen waar aan versleten ondergoed wappert. Officiële cijfers zeggen dat veertien procent van de beroepsbevolking er werkloos is. Maar de werkelijkheid leert dat Holbeek straten telt waar tachtig procent geen baan heeft. LEEDS UNITED De wijk ligt hemelsbreed op een paar kilometer afstand van het stadion van Leeds United aan Eiland Road, waar op zaterdag mensen met geld de tri bunes bevolken. De toeschouwer telt voor een kaartje al snel twintig pond (ruim zestig gulden) neer. De tijd dat voetbal ook vermaak was voor lieden met een karig loon lijkt definitief voorbij. „Armoede in de stad, ik weet dat het bestaat, maar ik kom er nooit mee in aanraking", zegt Zaankanter Robert Molenaar. Hij staat sinds be gin dit jaar onder contract bij Leeds United. „Als profvoetballer leef je in een andere wereld. Ik geef toe dat ik een vertekend beeld van de werke lijkheid heb." „Ik ken een taxichauffeur", ver volgt Molenaar (28). „Ik weet wat-ie moet verdienen om een beetje rond te kunnen komen. Hij heeft wel een seizoenkaart. Misschien komt dat omdat hij nog bij zijn moeder thuis woont. Als je ziet hoe druk het bij on ze thuiswedstrijden is. Er zullen ab soluut ook mensen met heel weinig geld op de tribunes zitten. Dat kan niet anders.' Liz Demitrijevic, pr-manager van de club uit de Premier League, weet dat mensen met een krappe beurs de club noodgedwongen de rug toeke ren. „Maar door het uitdelen van gra tis kaartjes aan kinderen van lagere scholen en door met aanbiedingen te komen, proberen we er voor te zor gen dat mensen uit alle lagen van de bevolking naar Leeds United kunnen komen." Dat neemt niet weg dat de voetbal club meer en meer het uitje lijkt te worden voor de hogere welstands klasse. Als de vele hijskranen in het centrum graadmeter zijn voor de economische gezondheid, is Leeds een welvarende gemeente. De uni versiteitsstad (ruim 500.000 inwo ners) profileert zich als 24 uurs-city en als Europese metropool van de 21ste eeuw. De stad, die vroeger vooral bekend was om zijn wol-indu strie, is na Londen hét centrum van financiële dienstverlening. 'Deel mee in het succes van Leeds' is de slogan waarmee het bedrijfsleven aan de weg timmert. En wie het centrum van West-Yorkshire bezoekt, kan niet ont kennen dat Leeds bruist van energie. Met een werkloosheidspercentage van 5,3 zit de stad, knooppunt van snelwegen en spoorlijnen, onder het landelijk gemiddelde van 5,8. Op het gemeentehuis overhandigt voorlich ter Leo Seaton stapels rapportt louter hosanna-verhalen. „D< cesvolle economie komt voora de groei van de financiële diet lening", zegt voormalig topmai Grant van Coopers Lybrand Financial Times. Felicity McCormick, redacte dagblad Yorkshire Post: „Leed- de aantrekkingskracht van een neet als het gaat om banen in ren waarin we van oudsher stei zoals de rubberindustrie, glas-1 pierindustrie, drukkerijen. En v de opkomst van de callcenters Grant weer: „Maar er is nog werk aan de winkel. We moete Het enige waar we bang voor i wat we niet in de hand hebben rente." De laatste jaren stampt Lee >1 ene na het andere prestigieuz ject uit de grond. Vervallen p zen en fabrieken in de omgevir de rivier Aire en het Leeds-Live kanaal zijn verbouwd tot ap menten. Het winkelcentrum Victoria Quarter is grondig g< veerd en de stad kreeg, in Ki Market, de grootste overdekte van Europa. LAAGGESCHOOLDEN Keerzijde van de medaille is da e groepen laaggeschoolden de o r van Leeds niet konden bijben buiten de boot vielen. De af i' wonen niet alleen in Holbeek, vooral ook in Harehills, een w immigranten. De werklooshek3 rond de zestien procent, maa hier zijn straten waar percei van tachtig, negentig procent uitzondering zijn. „Holbeek is maar Harehills is helemaal niks de 28-jarige Janette Westbui wijst naar Round Grove, de arn ge straat waar ze samen me vriend David Walters (38) woon t „Kijk om je heen, hier kom t niemand voor zijn plezier? Ja, hebben een socialistisch gem i bestuur. Al jaren. Maar voor m aan de onderkant van de i ving, voor mensen zoals wij, d( niks. Als je eenmaal in Ha' woont, kom je er ook niet mêe Thatcher, Major, het is allema 1 pot nat. En onder Tony Blair het ook geen haar beter", zegt 2 bitterd. Het aanbod om in de pub wat te drinken nemen zij err vriend met beide handen a haar tandeloze mond aan he met witte wijn zet, zegt ze: vijf kinderen, ze zijn allemaal bi moeder. En nou ben ik in ver I ting van de zesde. Die wil ik z< voeden. Als het me lukt." De popgroep Oasis komt 27 november n een Europese tournee. Ml opmuziek is sinds het ein de van de jaren vijftig een van de grootste export-producten van het Verenigd Koninkrijk. Belang rijker dan de vraag waarom dat zo is gekomen - de verspreiding van de Engelse taal draagt er zeker toe bij - is de vraag waarom Britse pop vooral zo Brits klinkt. Chris Barber leidt tegenwoordig een tamelijk schamel bestaan, dat hem in de regel eens in de twee jaar naar Nederlandse schouw burgen brengt. Maar de grote man van de Britse trad-jazz was vóór de opkomst van The Beatles zó populair dat hij tournees maakte door hel land waar hij zijn muzikale inspiratie vandaan haalde. In de Verenigde Staten was Barber een van de weinige blanken die zich in de getto's waagde. Hij diepte er oude gospel- en bluesplaten op, ont dekte er de bijbehorende arties ten en haalde hen naar Europa: Sister Rosetta Tharper, Muddy Waters, Otis Spann, Memphis Slim, Brownie McGhee Sonny Terry, Louis Jordan en Jimmy Cotton kwamen allemaal dankzij de thans flink kalende trombonist naar Engeland. Niet John Mayall of Alexis Korner maakte de jeugd rijp voor elektrische blues, maar Barber. Ik moet er nu aan denken om dat ik The Rolling Stones zie spe len in Chicago, the Windy C/l)'die een van zijn meest schamele avenues naar Muddy Waters heeft vernoemd. Hier speelden Mick Jagger en Keith Richards in een van de velé clubs die de bluesstad bij uitstek telt met Muddy samen. Jagger had er zorgvuldig zorg voor gedragen dat het optreden werd verfilmd, maar The Glimmer Twins hadden al hun charme no dig om naast de ebbenhouten, onverstoorbare, hoogst authentie ke Waters overeind te blijven. Een hoochie coochie man ben je niet zomaar. Eigenlijk is de blues veel dank verschuldigd aan de Engelsen. The Stones, Eric Clapton, Brian Auger, Eric Burden, Long John Baldry, zelfs Rod Stewart en Reg Dwight (Elton John in een vorig leven) hebben de blues en blues artiesten in leven gehouden. Aan vankelijk door te imiteren. Ste wart zong als een kopie van Ray Charles, Clapton luisterde naar Albert King en Richards speelde iedere solo van Chuck Berry ach terstevoren. Met de blues is eigenlijk de be- langrijkste wortel van de populai re muziek genoemd, die in Euro pa Engeland voorop respect en navolging kreeg. De overige roots-genres als soul, gospel, rock 'n roll, skiffle, jugmusic, country en surf werden wel bewonderd en zelfs opgezogen, maar vooral an ders verwerkt. Vanaf de late jaren vijftig ontstond al een fenomeen waarbij vooral in Engeland (dat de Amerikaanse zwarte cultuur veel meer omarmd had dan ande re delen van Europa dat hadden gedaan) geografische, sociolo gische en demografische invloe den herkenbaar werden in de uit oefening van popmuziek. Op zich was dat niets vreemds: ook in de Amerikaanse blues zijn country- blues, Mississippi Deltablues, Chicago Blues en de St. Louis sound heel verschillende genres. THE MUPPET SHOW Nieuw was wel dat de Engelsen eigenlijk net zoals de zwarte Amerikanen voor heneigen, inheemse invloeden verwerkten in hun populaire muziek. Sommi ge daarvan zijn duidelijk herken baar en liggen ook voor de hand. Zo is er bij de Britten een duidelij ke hang merkbaar naar de voor oorlogse music-hall. Een vorm van entertainment die de rest van de wereld misschien het beste kent als de revuevorm waarin The Muppet Show van wijlen Jim Henson wordt gepresenteerd: een liedje, een dansje, een sketch, een duet. Deze vorm van entertain ment bestaat in Engeland al sinds de tweede helft van de achttiende eeuw. De manier waarop Ray Da- vies van The Kinks zijn Lola be zingt, of de wals- en polkatempi die Paul McCartney of Blur soms voor hun ballads (The Fool on The Hill) gebruiken, hebben hier alles mee te maken. Dan is er nog de grote zangtra ditie van het Britse volk: commu nity singing. Het is niet toevallig dat twee van de internationaal meest geliefde voetbalchants af komstig zijn uit de Engelse pop: 'We Are The Champions' van Queen en 'You'll Never Walk Alo ne' van Gerry Marsden zijn voor beelden van de verwerking van deze traditie; ze zijn de neerslag van een warm 'wij tegen de rest van de wereld'-element. VOLKSMUZIEK Een derde voedingsbron laat zich afleiden uit de Britse volksmu ziek. De pentatoniek (muzikaal toonsysteem) van An English Country Garden dringt ver door in de Britse pop, veel verder dan de folkstromingen groot zijn ge weest. Schreven de Stones niet 'I'm just sittng on a Fence'? Echoot bij Ian Anderson, Richard Thompson, Cat Stevens, Robert Wyatt en vele anderen niet de pastorale schoonheid van de ver meende groene Engelse country side door? XTC, een band die aan het eind van de jaren zeventig, begin jaren tachtig de megastatus binnen handbereik had, liet zich bij de vervaardiging van het al bum 'Mummer' leiden door een oud-Keltisch gebruik van het ver kleden en het maskeren van ge zichten, enigszins vergelijkbaar met soortgelijke gebruiken in on ze carnavalstraditie. Een verhaal over de eigen as pecten van de Britse pop kan niet worden geschreven zonder te wij zen op de grote rol die vooral The Beatles hebben gespeeld en nog altijd spelen (bijvoorbeeld in de Britpop: Blur en Oasis). In het fraaie overzichtswerk 'Revolution in the Head' ontrafelt socioloog Ian MacDonald de samenhang tussen de maatschappelijke ver anderingen in de jaren zestig en de revolutionaire sprong voor waarts die The Beatles wisten te bereiken bij de vervaardiging van opnameprocessen. Dat laatste kwam er op neer dat een opna mestudio niet langer werd gezien als een bandrecorder, maar werd ontwikkeld tot een zelfstandig in strument dat grote gevolgen had voor de sound die je wilde berei- Dat hoefde niet 'psychedelisch' uit te pakken, maar het had in elk geval wel die uitwerking op de luisteraar. Al voor 'Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club' Band (1967) waren Lennon en McCartney met tape-loops in de weer: luister maar eens naar Tomorrow Never Knows van het album Revolver. Daarin klinken de theorieën van goeroes als Timothy Leary, Aldous Huxley, het Tibetaanse Doden boek door, naast de invloed van LSD en zbrgen om wereldwijze ontwikkelingen. PUNKREVOLUTIE In een niet minder voornaam boek, 'England's Dreaming", be licht Jon Savage de punkrevolutie van de jaren 1976-1979, en de di recte gevolgen ervan. Die hele be weging maakte duidelijk dat de klassenmaatschappij in Engeland nog altijd bestond en dat muziek eigenlijk net zo'n drijfveer was om aan je lot te ontsnappen als een carrière in het professionele voet bal of boksen. Die drang van de onderbuik van de samenleving zie je terug in het asociale, of mo dieus onaangepaste gedrag van de Oasïs-broertjes Noel en Liam Gallagher. Zij blijven niet alleen trouwe fans van de volksclub Manchester City, maar slaan zich zonder reserves op de borst voor prestaties die voor een belangrijk deel zijn bijeengejat. Ook in de nieuwste Britse pop stromingen triphop, drum and bass, de Bristol Sound schuilen elementen die typisch Brits zijn, om het even of ze te danken zijn aan veelvuldig computergebruik of elektronica. Het zal in de genen zitten. Premier Tony Blair is zeer verschillend van zijn voorganger John Major, maar ook hij stuurt zijn kinderen naar een private school. Volgens Robert Wyatt, ooit drummer bij The Soft Machine, tegenwoordig een equivalent van Simon de Pilaarheilige, schuilt de reden van dat alles in het onver mogen van de Britten om hun ei gen gevoelens echt serieus te ne men. „In dit land worden mensen gedwongen laf te zijn en iets an ders te doen dan wat ze willen." Maar goed dat de Britten zo'n goed ontwikkeld gevoel voor hu mor hebben. Maar ook dat is ein dig. Ray Davies van The Kinks raadde zijn collega en fan Damon Albam van Blur aan daar reke ning mee te houden: 'Because hu mour change once you get on that plane at Heathrow and land at JFK."

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1997 | | pagina 60