NIEUWE IDENTITEIT Een volk op zoek naar een 3 Blair predikt het evangelie van het eigenbelang FOTO REUTERS ihris Smith, de Britse minister en cultuur, gaat volgende laand naar een partijtje op luckingham Palace. Dat is een nieuws. Gastheer prins iharles heeft echter ook dorian abri, de levenspartner van 'mith, uitgenodigd. En dat aalt de krant: de vriend van en homo krijgt dezelfde status Is de echtgenote van een n wfinister, dat is een historische '^Sodernisering van de starre nerstaleisprotocollen, 2schd spelfl er uteer dan ooit met de tijd mee •s Jr// gaan. Voor Dorian is de rinselijke invitatie de m f vestiging van iets wat hij al *e[tv\ist. Engeland is veranderd, zei hij recentelijk in een e°hei i ten in tervie w. Toleranter odigeworden, volwassener ook. nog maar eertien jaar geleden dat Smith Ikv< enrrte* de woorden: 'Ik ben Chris n vomith, Lagerhuislid en in eomoseksueel' zijn publiek en behoudende deel van de ls fa|atie verraste. dan jaar k leringen gaan langzaam, maar a er. Om bij het voorbeeld h te blijven: hij was dertien de enige parlementariër die voor zijn 'andere' seksuele ieid uitkwam. Het afgelopen -g hij gezelschap van drie an deren, |wee mannen en een vrouw. 1 Niet toevalligerwijze zijn het allemaal Laboimpolitici. In de Conservatieve partij is het 'not done' om openlijk voor homoseksualiteit uit te komen. Daar is men te gehecht aan de traditie van schandalen en roddels. „Dit land is veranderd, maar velen hebben dat nog niet door, dragen het niet uit", zegt Mark Leonard, een on derzoeker bij de respectabele en pro gressieve 'denktank' Demos. „Enge land is een land van stille revolutio nairen. Door de geschiedenis heen heeft het zich steeds veranderd. Maar het is opvallend dat waar andere lan den, Spanje en Ierland bijvoorbeeld, die veranderingen wisten om te zetten in een nieuw imago, Engeland het beeld bleef houden van een wereldrijk op zijn retour, een eiland vol vreemde tradjties, stakingen en klassentegen stellingen." STROPDAS De dood en begrafenis van prinses Diana leken de Engelsen, en zeker de media, er ineens met hun neus op te drukken dat dit 'hun' Engeland niet meer is. Huilende mannen op straat, een vorstenhuis dat door de volkswil gedwongen met tradities breekt, een premier die nu eens geen fouten maakt, maar aanvoelt wat de natie verlangt. Het oude establishment werd bij verrassing genomen, schrijft columniste Suzanne Moore in de kwaliteitskrant the Independent. Voor haar heeft het nieuwe Engeland de stropdas afgedaan en het boorden- knoopje los. Moore vindt dat allemaal nog geen signaal van echte verandering. Maar dat ze zichzelf verraste met haar ge voelens bij de dood van een ster-prin ses geeft aan dat Leonard er niet zo ver naast zit met zijn stelling dat het land al was veranderd, maar velen daar nooit bij stilstonden. De 23-jarige Mark is er zelf het voorbeeld Van. De mos is gevestigd in een statig stukje centraal Londen, waar de panden nog de glorie van het Victoriaanse tijdperk uitstralen. Volgens de geldende opvat ting beweeg je je daar in driedelig kos tuum en afstandelijk beleefd. Leonard is cool, joviaal, loopt op sportschoen- tjes, draagt spijkerkleding, en weet waar Abraham de mosterd haalt. Maar hij is dan ook lid van een ge neratie twintigers die in tal van maat schappelijke sectoren aan de stoelen van het establishment zaagt. Nog nooit waren de kansen voor deze ver nieuwers zo groot. Vanaf het moment dat premier Tony Blair de familie Ma jor uit Downingstreet 10 knikkerde ei genlijk. Het is geen toeval dat Leo nards flitsend geschreven boekje 'Groot-Brittannië, vernieuwing van onze identiteit' pas na de verkiezin gen uitkwam, gefinancierd werd door de Design Council, de organisaties van ontwerpers, en in vrijwel alle kranten uitvoerig werd besproken. Het past bij het klimaat van het vorm geven aan maatschappelijke verande ring, dat sinds het aantreden van Blair de boventoon voert. STEIGERS Blair bouwt voort op wat al onder Conservatieve regeringen is veran derd. Inhoudelijk is er immers nog niet veel nieuws onder de zon. Nog steeds is het moeilijk om onderscheid te maken tussen Engelsen en Britten, omdat het de Engelsen zijn die het ge zicht van Groot-Brittannië bepalen. Er .zijn beginnetjes gemaakt met de ont takeling, zoals de in referenda goed gekeurde blauwdrukken voor zelfbe stuur in Schotland en Wales (en, als de onderhandelingen goed verlopen straks ook in Noord-Ierland). Maar het staat allemaal nog in de steigers. Het verschil is dat John Majors pro- blemenkabinet wanhopig probeerde om een modern koninkrijk aan wereld en natie te verkopen in de ouderwetse verpakking van imperiale tradities. Blair wil een nieuwe formule, die be ter aansluit op wat het 'volksgevoel' is. „We zijn veel, veel minder 'British' dan dertig, veertig jaar geleden", zegt de gepensioneerde professor John Cannon, onder wiens leiding een groep van ruim honderd historici voor Oxford Press de Engelse geschiedenis tegen een zeer kritisch licht heeft ge houden. „Vroeger ging onze propa ganda over het Empire, we hadden zelfs een Empire Day. Dat soort din gen bestaat niet meer. Het verschil met andere landen, en waarschijnlijk ook met Nederland, is dat er nog niets anders in de plaats is gekomen, we zoeken nog naar een nieuwe identi- INSTITUTIES Ook Leonard zegt dat Engeland, en in het kielzog daarvan Wales, Schotland en Noord-Ierland, niet aan een nieuw imago toekwamen omdat het oude, dat van 'Britain the Empire', zó gewel dig sterk was. De Britse instituties stonden als gegoten in het nationale zelfbewustzijn: het koningshuis, het rijk, het parlement. Nu wordt er op zijn best aan getwijfeld, op zijn slechtst onverschillig over gedaan. Leonard sleept er opiniepeilingen bij. „De waarden zijn veranderd. Mensen identificeren zich niet meer met het koningshuis, 'Britishness' of Engelsman zijn. Een onderzoek in 1996 naar sociale veranderingen le verde op dat 66 procent van de men sen hun eigen normen en belangen als de hoekstenen van de eigen identi teit ziet. Slecht de helft meende dat Engels, Schots of Welsh een belangrij ke component was van de eigen iden titeit." Die sociale veranderingen zijn er niet vanzelf gekomen. Engeland, de bakermat van de industriële revolutie, wordt nog vaak beschouwd als een in dustriële natie, maar niets is minder waar. Tweederde van het bruto natio naal product komt uit de dienstensec tor. Het, in termen van inkomsten, belangrijkste exportproduct is niet staal of kolen, maar popmuziek. De eigen autoindustrie behoort sinds lang tot het verleden, in Engeland worden voornamelijk Japanse en Duitse auto's geproduceerd. Net als in andere Europese landen veranderde de bevolking ook van sa menstelling. Meer dan drie miljoen mensen in Engeland behoren tot de etnische minderheden. Hun gebrui ken en cultuur hebben de leefstijl soms ingrijpend veranderd. Datzelfde geldt voor de invloeden uit Europa, veroorzaakt door de open grenzen. Toerisme, maar ook de uitwisseling van goederen, zorgen ervoor dat En gelsen bij wijze van spreken met iede re hap een vleugje buitenland mee naar binnen krijgen. Het traditionele (en vette) Engelse ontbijt is een toeristische attractie ge worden, maar komt bij de doorsnee Engelsman al jaren niet meer op tafel of het moet bij een weekendje uit in het hotel zijn. Het uit India afkomsti ge gerecht Chicken Tikka heeft kidney pie's allang van tafel verdrongen (en is een van de betere exportprodukten van Marks en Spencers). MAGNEET Leonard kan een hele rits van zulke voorbeelden opnoemen: de Britse filmindustrie zit in de lift, Britse mo deontwerpers zoals John Galliano en Alexander McQueen bepalen nu het gezicht van gerenommeerde mode huizen als Dior en Givenchy. Londen trekt allang niet meer toeristen die slechts komen voor een rondje Tower, Houses of Parliament en Buckingham Palace. Het is een magneet geworden voor trendzoekers, modeliefhebbers, discotheekduivels en liefhebbers van een internationale keuken. Toch blijft het vreemd dat dit beeld maar niet tot de buitenwacht wil doordringen. Leonard en Cannon ha len er beiden het stereotype beeld van een wereldrijk in verval bij. Stereoty pen blijven nu eenmaal lang hangen. De buitenlander die in Nederland een afbraakwijk ziet denkt wellicht: de zaak heeft hier een verfje nodig. De zelfde wijk in Engeland wordt al snel als het bewijs van achterlijkheid en klassentegenstellingen ervaren. De onderzoeker schuift dat voor een deel op gemakzucht van de pers. „Engeland afbeelden als een land van excentriekelingen, schandaalridders en ouderwets sentiment doet het goed. En omdat stereotypen altijd wel een kern van waarheid bevatten kun je ook niet zeggen dat die verhalen ge logen zijn. Maar ze zijn en waren ver bezijden de Britse werkelijkheid." Maar dat kan slechts een deel van het verhaal zijn. Belangrijker was dat de Engelsen hun zelfvertrouwen ver loren. De stakingsgolven in de jaren zeventig en tachtig beklijven langer dan de arbeidsrust die er nu al jaren heerst. Producten van eigen bodem worden als inferieur ervaren, Leonard mag er graag het voorbeeld van hifi- keten Dixon bij halen die een huis merk de naam Matsui gaf om het Ja pans te laten klinken. Volgens hem komt Margaret That cher de eer toe als eerste te hebben geprobeerd de wereld en de Engelsen wakker te schudden. Thatcher wilde een nieuwe definitie van Brits-zijn op een ouderwetse manier bereiken. Het was 'them and us', wij en de vijand. In eigen land was de vijand snel gevon den bij links, de vakbonden, buiten de deur bij Europa, Argentinië, alles wat waagde te knabbelen aan de reputatie van de 'wereldmacht' Engeland. Leonard: „Het hielp een paar jaar, het gaf de mensen een nieuw saam horigheidsgevoel. Maar het mislukte omdat te veel groepen - minderhe den, jongeren bijvoorbeeld - werden buitengesloten." Het nieuwe Engeland dat Leonard en zijn geestverwanten willen verko pen moet 'inclusief zijn. Of zoals Su zanne Moore het in the Independent uitlegde: de oude ideologieën zijn af gebroken, wat Blair predikt is het evangelie van het welbegrepen eigen belang. Als jij het goed hebt, maar je buurman niet en een hele hoop ande re mensen ook niet, dan krijg je daar last van, bereikt de ellende ook jouw voordeur. Volgens Leonard is het nu zaak om Engeland beter te verkopen. Grote be drijven als British Airways zijn al van traditionele Britse logo's afgestapt en presenteren zich op een mondiale manier. De nationale toeristenorgani- jasje gestoken, ook al is dat dan nog een gestyleerde Union Jack tegen een fel gekleurde achtergrond. Maar de begeleidende video laat paleizen, kas telen en Beefeaters contrasteren met mode, popmuziek en het carnaval van Notting Hill. G00DWIL Leonard zou het liefst het koninklijk huis op wereldtournee sturen, vooral langs landen waar men niet al te ge lukkige herinneringen aan Engeland heeft. Goodwill kweken, Engeland als moderne natie verkopen. Daarbij pas sen ook aanbevelingen om het land op plaatsen waar de bezoekers bin nenkomen - luchthavens, zeehavens - in een nieuw architectonisch jasje te steken, zodat de boodschap er niet een is van verwaarlozing en traditio nalisme. Wellicht is het jeugdig enthousias me van Leonard dat hem de 'veran derde' Engelsen doet afschilderen als minder macho, meer open naar de wereld. Net als Moore gelooft Cannon nog niet in zulke fundamentele wijzi gingen. „Als ik het allemaal kon gelo ven is het een prachtig plaatje: we zijn liever voor elkaar, verstandiger, ge voeliger. Maar zullen de twintigers en dertigers van nu nog net zo denken als ze de vijftig zijn gepasseerd? Ik zou graag lang genoeg willen leven om te zien hoe we ons naar buiten opstel len. Naar Europa bijvoorbeeld."

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1997 | | pagina 51