Met Spielberg op safari naar Dinoland - - Orlow Seunke combineert speelfilm en documentaire Films Campagne voor de 'betere film' en media-educatie Bruce Beresford vertilt zich in ronduit zwakke film DONDERDAG 25 SEPTEMBER 1997 Jagen op groot wild en het grote geld in The Lost World: Jurrasic Park 2 DEN HAAG PIETER VAN LIEROP/GPD Dit najaar begint het Internatio nal Film Festival Rotterdam met een cursus film- en mediakun- de in zeven steden. Van novem ber tot en met de festivalmaand januari worden filmvoorstellin gen georganiseerd, gekoppeld aan lezingen, in Amsterdam, Breda, Den Haag, Groningen, Maastricht, Rotterdam en Utrecht. Voor het programma is een keuze gemaakt uit vier thema's die representatief zijn voor 'Rot terdam': het uitdagende werk van Hollywood-dissidenten, nieuwe media en de toekomst van de cinema, films uit niet- westerse culturen en een voor uitblik op 'the cruel machine' een themaprogramma van het komende festival. De voorstellingen vinden plaats in de lokale filmhuizen, die voor het grootste deel te vens betrokken zijn bij een an der initiatief dat jongeren moet stimuleren tot bezoek aan de niet uit Hollywood afkomstige, maar kwalitatief juist 'betere films'. Onder het motto 'Movie- Zone' zullen tot de volgende zo mer elke vrijdag om 15.30 uur speciale voorstellingen plaats vinden voor jongeren. Het voor lopige programma biedt een reeks artistiek of anderszins bij zondere films die afkomstig zijn van zowel commerciële als niet- commerciële verhuurders. De steden waar aan MovieZone wordt deelgenomen zijn Am sterdam, Arnhem, Breda, Den Bosch, Den Haag, Eindhoven, Enschede, Nijmegen, Roter- dam, Tilburg en Utrecht. FILMS DEN HAAG METROPOLE 1 tel. 070- 3456756, Carnegielaan 16. The Lost World al, dag., 13.00, 15.45, 18.30,21.15 METROPOLE2 Dying to Go Home al., dag. 16.15, 19.00, 21.45; do vr ma di ook 13.00. Fly Away Home al., za zo wo 13.30. METROPOLE3 Paradise Road 12 jr., dag. 13.30, 16.15, 19.00, 21.45. METROPOLE4 Addicted to Love 16 jr., dag. 13.00, 15.45, 18.30, 21.15. Matilda al., za zo wo 13.30. METROPOLE 5 Marvin's Room al., dag. 13.30,21.45. Bean, The Ultimate Disaster Movie a I., dag. 16.15, 19.00. PATHÉ Scheveningen tel. 070- 3515738, Kurhausweg 2. The Lost World al., dag. 12.00, 15.00, 18.00,21.00. Face/Off 16 jr., dag. 12.20, 15.20, 18.20,21.30. Absolute Power 16 jr., dag. 21.50. Nothing to Lose al., dag.-(beh. wo) 13.50, 16.10, 18.30, 20.50; wo niet om 20.50. Mimic 16 jr., dag. (beh. wo) 16.30, 19.10, 22.00; wo 14.00. Conspiracy Theory 12 jr., dag. (beh. di) 12.10, 15.10, 18.10; di niet om 21.10. A Smile Like Your al., dag. 12.40, 14.50, 16.50, 19.20, 21.40. Men in Black 12 jr., dag. 11.50, 14.20, 16.40, 19.00, 21.20. Bean, The Ultimate Disaster Movie al., dag. 12.50, 14.40, 17.10, 19.30. Batman Robin 12 jr., za zo wo 13.20, 16.20. Het Stikt Ervan 16 jr., di 21.30 Lady en de Vagebond al., za zo 12.40; wo 12.40, 14.30. HAAGS FILMHUIS tel. 070- 3656030, Spui 191. Few of Us 16 jr., dag. 19.15 Broos 16 jr., dag. 19.15; zo wo ook 16.15. Floating Life 16 jr., dag. 21.45,; zo wo ook 16.15. Engelchen 16 jr., dag. (beh. ma) 21.45; zoook 14.00. The Quiet Room 16 jr., dag. 21.45; wo ook 14.00. Dr. Strangelove 16 jr., ma t/m wo 19.15; wo ook 14.00. Turks Fruit 16 jr., zo wo 16.15. Racebig Rudi al., zo wo 14.00. TUSCHINSKI tel. 070- 3655660, Buitenhof 20. The Lost World al., dag. 12.30, 15.30, 18.30,21.30. Face/Off 16 jr., dag. 12.00, 15.00, 18.00, 21.00. Nothing to Loseal., dag. 12.10, 14.30, 17.00, 19.30, 22.00. Smilla's sense of snow al., dag. 13.00, 18.40. Absolute Power 16 jr., dag. 15.40,21.40. Conspiracy Theory 12 jr., dag. 12.20, 18.10, 21.10; do vr ma di ook 15.10. Men in Black 12 jr., dag. 12.40, 14.50, 17.30, 19.50, 22.10. Lady en de Vagebond al., za zo wo 15.10, 16.40. OMNIVERSUM tel. 070- 3545454, Pres. Kennedylaan 5. Special Effects al., do t/m zo 11.00, 16.00, 21.00; di wo 11.00, 16.00. Africa The Serengeti a I., do t/m zo 12.00, 19.00; di wo 12.00. Cosmic Voyage a I., do t/m zo 13.00, 15.00, 17.00,20.00; di wo 13.00, 15.00, 17.00. Survival Island al., do t/m zo en di wo 14.00. FILMS AMSTERDAM ALFA 1 (020)6278806 13.00, 14.45, 16 45, 19.00, 21.00: Dying To Go Home ALFA 2 13.15, 15 15. 17.15. 19.30, 21.45: Career Girls ALFA 3 17.00. 19.15,21 30; dovr madi ook 12.45, 15.00: Marvin's Room ALFA 4 14.00, 16 30, 18.45, 21.15: Turks Fruit BELLEVUE CINERAMA (020) 6234876 12.15, 15.15, 18.15, 21.15 (za 20 niet 12.15): Conspiracy Theory CINERAMA 2 13.15, 19.00 Batman Robin 16.00, 21.45: City of Industry CALYPSO 1 (020) 6234876 13.15,16.00,19.15,21.45 Menin Black CALYPSO 2 13.00, 2115: The Fifth Element 16.00, 18.45: Bean CINECENTER(020)6236615 16.45,20.00, 22.15; zoook 11.15, 14.00: Marvin's Room 16.45, 19 30. 22.15; zoook 11.00 (zo niet 16.45) Romeo Juliet zo 13.30 Hamlet 15.45, 19.00, 21.30; zoook 11.00: The English Patient 16.15, 19.00; zoook 11.00, 13 45: Everyone says I Love You 22.15: Sling Blade CINEMA OSCAR (020) 5475175 do vr za 20.30: Romeo Juliet di wo 20.30: The People vs Harry Flint CINEMA 1 (020)6151243 18.45, 21.30; zazo wo ook 13.15, 16.00: The Lost World 18.15, 21.00; zazo wo ook 15.30: Face/Off CITY 1 (020) 6234579 12.30, 15.30,-18.45, 21.30: The Lost World CITY 2 13.15, 16.00, 18.45, 21.30: Abso lute Power CITY 3 15.45, 19.00, 21.45; dovr madi ook 13.15 Scream CITY 4 15.45. 19.00,21.45; dovr madi ook 13.00 Anaconda CITY 5 13.15, 16 00, 18.45, 21.45;zazo ook 11.00 A Smile Like Yours CITY 6 13.45, 16.30, 18.45, 21.30; za zo ook 11.00: Mimic CITY 7 13.30, 16.00, 19.00, 21.45; za zo ook 11.00: Nothing To Lose DESMET (020)6273434 19.30, 21.45 Career Girls 19.00 (beh zo) Secrets 8. Lies 21.30 (beh zoen wo); za ook 15.30, zoook 14.00. 19.00: Big Night Aan het eind van deze eeuw zal blijken dat Steven Spiel berg de meest succesvolle filmmaker van de afgelopen honderd jaar is geweest. Als geen ander weet Spielberg de fantasie van de massa te prikkelen en miljoenen men sen naar de bioscoop te krijgen. Nu weer met The Lost World, het vervolg op Jurrasic Park. Een film die wereld wijd een gigantisch succes blijkt te zijn en die ook in Ne derland, met een uitbreng in 99 bioscopen, zijn wel ook wel zal weten te vinden. FILM RECENSIE Het strekt tot aanbeveling om eerst nog even de videoband van Jurrasic Park uit 1993 te be kijken, maar een must is het niet, want The Lost World is een op zichzelf staand verhaal, dat net als deel 1 van de dino-saga werd geschreven door succes auteur Michael Crichton. Voor het vervolg wist Spielberg het zelfde team filmtechnici op de been te brengen dat ook zorgde voor de overrompelende visuele effecten van Jurrasic Park. Al leen de acteurs en actrices wer den ingewisseld, met uitzonde ring van Ian Malcolm (Jeff Gold- blum) die de verbindende factor vormt met deel 1maar die wat mij betreft ook in 'Jurrasic Park' had mogen blijven wonen. The Lost World speelt zich af vier jaar na de ondergang van 'Jurrasic Park', de prehistorische speeltuin van John Hammond (Richard Attenborough), die zich van natuurexploitant heeft ontwikkeld tot natuurbescher mer. Hij heeft ervoor gezorgd dat op een eiland voor de kust van Costa Rica een in het wild levende dinosauruskolonie is ontstaan en stuurt een vreedza me expeditie op pad om de di- no's te bestuderen. Het begin is wat langdradig en soms zelfs knullig zo blijkt de zwarte dochter van expeditieleider Malcolm als verstekeling te zijn meegereisd maar bij Spiel berg weet je van tevoren dat er achter elke boom gevaar dreigt. De zaak escaleert, wanneer er een tweede expeditie landt op het eiland, met aanzienlijk min der vreedzame bedoelingen dan de groep natuurvorsers. Deze expeditie, onder leiding van Scene uit 'The Lost World', de Roland Tembo (Pete Postlet- waithe), heeft maar één doel voor ogen: veel geld verdienen met de vangst van een T-rex voor de dierentuin van San Diego. En daarmee heeft Spiel berg het conflict geschapen waar het in The Lost World om gaat: de strijd tussen een groep jagers en een groep natuurbe schermers. Gewetenloze plun- de hoge verwachtingen beantwoordt. deraars tegenover natuurlief hebbers. Een actueel thema af gezet tegen een spectaculaire achtergrond van vrij in de na tuur levende dinosaurussen. Wat opvalt in The Lost World is dat de aaibaarheidsfactor van de dieren een stuk kleiner is ge worden dan in Jurassic Park. In het begin lijkt het nog vredig op het eiland, maar al snel ontspint zich een territoriale strijd op le ven en dood tussen mens en dier. Helemaal wanneer de ge vaarlijke velociraptors een soort uiterst agressieve dino- kangeroes zich in de strijd mengen. Dan is het niet meer de mens die jaagt op dieren, maar dinosaurussen die jagen De natuurvrienden op het nippertje het lijf te redden, maar moeten lijdelijk toezien hoe de mannen van Roland erin geslaagd zijn een T- rex en zijn jong te vangen. Even lijkt het drama dan afgelopen, maar Spielberg heeft nog een aardig toetje in petto. Hij laat de T-rex ontsnappen in de buiten wijken van San Diego, wat leidt tot de vermakelijke scène van een jongen die door zijn slaap kamerraam naar buiten kijkt en ziet hoe de T-rex het zwembad in de achtertuin leegslurpt. Op dat moment is The Lost World een beetje King Kong ge worden met ook nog wat snuf jes Godzilla en andere monster- movies, want Spielberg kent zijn klassieken als geen ander en schaamt zich niet voor filmcita- ten in zijn films. Alleen de boot die een steiger ramt in de haven van San Diego, lijkt wel erg af gekeken uit Speed 2, of Jan de Bont moet stiekem hebben ge spiekt in het storyboardvan Ste ven Spielberg. Het knappe van The Lost World is, dat Spielberg toch weer aan de hoge verwachtin gen weet te beantwoorden. Want evenals Jurrasic Park is The Lost World een intrigerende film met een goed verhaal, schitterende geluidseffecten en onwaarschijnlijk knappe visual effects. De dino's komen op nieuw op een geloofwaardige manier tot leven en zijn zelfs overtuigender dan de me acteurs. Het beste aan 'Paradise Road' is het koor Malle Babbe FILM RECENSIE wo 21.30: Sneak Preview za 16.00 Window To Paris za 23.30; zo 16.15 Jeffrey KRITERION 1 (020) 6231708 17.30: II Postino 20.00, 22.15 (ma di niet 22.15): Broos ma 22.00: Bladerunner di 22.15: Sneak Preview KRITERION 2 17.00, 20.30: Forgotten Silver 18.30: Gridlock'd 21.45: Lost Highway NEDERLANDS FILMMUSEUM (020) 5891400 20.30 Greta Garbo: do vr za The Mys terious Lady; zo Wild Orchids; ma The Single Standard, di Love; wo Gösta BerlingsSaga 22.00: Kids Return 19.30: Cinematheek RIALTO 1(020) 6753994 17.45, 19.45, 21.45; do vr zazowo ook 13.30: Floating Life 20.15 (beh ma): Few Of Us 22.15; do vrza zowo ook 15.45: En gelchen 18.15: Marion dovr 15.30; Gabbeh za zo wo 15.30: Chacun Cherche Son Chat do vr zazo wo 13.45; ma 20.15: Angst Essen Seele Auf THE MOVIES 1 (020) 6386016 16.45, 18.30,20.15, 22.00; zo ook 14.45: Career Girls THE MOVIES 2 17.15, 19.30; zoook 15.00: Dying To Go Home 21.30: Sling Blade THE MOVIES 3 17.30, 19.45; zoook 15.00: Le Bon- heurest dans Ie Pré 22.00: Hufters Hofdames THE MOVIES 4 17.00, 19.30; zoook 14 30: Karak- 21.45: Lost Highway TUSCHINSKI 1 (020) 6262633 11.45, 14.45, 18.00, 21.45: The Lost World TUSCHINSKI 2 11.45, 14.45, 18.00,21.45: Para- TUSCHINSKI 3 12.00. 15.00. 18.00.21.15 Fa ce/Off TUSCHINSKI 4 18.30. 21.30; dovr madi ook 12.15,15.15: Smilla's Sense of TUSCHINSKI 5 12.00, 15.00, 19.00,21.45 Bean TUSCHINSKI 6 12.45. 15.15, 18.15,21.45: Addic ted to Love DE UITKIJK (020) 6237460 17.15: The Quiet Room 19.00. 21.30. zoook 14.30: Smil la's Sense of Snow Haarlem; Tuschinski 2, Amsterdam. Kolommen vol zijn er inmiddels geschreven over de film Paradi se Road. Ook op de televisie ging het veel over het aandeel van het Haarlemse vrouwen koor Malle Babbe aan de sound track van de film. Over die mu ziek niets dan goeds; het koor klinkt prachtig en harmonieus en steekt bijna schrijnend af bij de disharmonie van de beelden. Het gaat te ver om de film als mislukt te beschouwen, maar de hoogespannen verwachtin gen worden wat mij betreft niet ingelost door de Australische re gisseur Bruce Beresford. Paradi se Road is ronduit zijn zwakste film tot nu toe. Beresford heeft zich duidelijk vertilt aan het gegeven van de film. Een film die voor alles een goed en stevig scenario mist en daardoor een versnipperde, anekdotische indruk maakt met veel te veel karakters, teveel los se incidenten, geen echt drama tische ontwikkelingen in het verhaal of in de karakters en als enige, magere plotlijn de op richting van een koor in een Ja pans concentratiekamp voor vrouwen op Sumatra. Maar wat die muziek daadwerkelijk bete kent heeft voor de vrouwen in dat kamp en daar zou het toch primair over moeten gaan wordt door Beresford abso luut niet zichtbaar gemaakt. Hoewel het gegeven van de film gebaseerd is op ware feiten, slaagt Beresford er zelden in echte emotie op te roepen, of je moet die emotie zelf invullen op grond van eigen ervaringen. De film begint met het bom bardement op Singapore door de Japanners in 1942. Duizen den Britten moeten vluchten, onder wie Adrienne Pargiter (Glenn Close) die met een aan tal Britse vrouwen schipbreuk lijdt en aanspoelt op Sumatra. Ze worden al snel opgepakt en komen in een concentratie kamp terecht met vrouwen van verschillende nationaliteiten, onder wie ook een groep Neder landse vrouwen, zo blijkt uit een enkel Nederlands zinnetje. Die nationaliteiten zitten elkaar eerst nog behoorlijk dwars, maar twee Britse gen met de oprichting van een vrouwenkoor voor verbroede ring en voor respect en aanzien bij de Japanse kampleiding. Het koor wordt geleid door Adrienne, die dirigente is, en Margaret Drummond (Pauline Collins) die voor de muziek zorgt, waarbij ze een voorliefde aan de dag legt voor klassieke componisten als Elgar, Dvorak en Ravel (diens beroemde Bo lero). De Japanse bewakers vin den het ook prachtig en de hoofdbewaker Snake neemt Adrienne zelfs mee het bos in: niet om haar te verkrachten zoals je verwacht op dat mo ment maar om haar wat Ja panse liederen voor te zingen. Een curieus moment dat type rend is voor het grillige karakter van de film. Paradise Road zit vol met dat soort kleine anekdotes: grappi ge momenten afgewisseld met gruwelijke, met als als meest in het oog springende, de verbran ding van een Chinese vrouw die buiten het kamp met inlanders heeft gehandeld. Daarna ver wacht je een intense haat of wraakactie, maar Beresford kabbelt dan verder met een ru- Een dirigerende Glenn Close met haar koor, met onder anderen Johanna ter Steege (in habijt). zietje tussen Nederlandse en Britse vrouwen over een stukje zeep. Onze eigen Johanna ter Steege, in habijt ditmaal, moet daarbij tussenbeide komen om de ruzie te beslechten. Zelden heb ik trouwens Ter Steege zo slecht uit de verf zien komen, en dat komt omdat Beresford steeds van het ene naar het an dere personage springt en zijn karakters geen diepgang mee geeft. Alleen Adrienne en Mar garet Drummond mogen zich wat meer profileren. Onbegrijpelijk is ook dat Be resford een gegeven als 'de Sa- tijnse lakens-brigade', zoals de ze in de film heet bij ons be ter bekend als de 'troostmeisjes' totaal niet uitwerkt, maar daarentegen wel aan het einde een volstrekt overbodige ver huizing van het ene naar het andere kamp in zijn film ver werkt. Kortom, het rammelt aan alle kanten in Paradise Road. Het meeste houvast biedt nog de prachtige soundtrack van de film, al klinken de stemmen van Malle Babbe wel erg mooi en zuiver voor een bij elkaar ge raapt kampkoor in de rimboe. Maar een kniesoor die daar op let. 'Gordel van Smaragd' liefdesdrama in turbulent Nederlands-Indië FILM INTERVIEW uit in in de Nederlandse bioscopen De hagedis roept slechts zes keer tokèh in plaats van zeven. Dat voorspelt dus geen geluk. Met lan ge, scherp gepunte bamboestokken als wapen (de traumatische bamboe-roentjings) bestormen Indonesische opstandelingen de soos. In een flits is het schip de Johan van Oldenbarnevelt te zien als symbool van de massale repatriëring van (In do-) Europeanen naar Nederland. Beelden die ongetwijfeld een schok van her kenning teweeg zullen brengen bij degenen die de betreffende periode in Indië hebben meege maakt. De scènes komen voor in Gordel van Smaragd. In deze speelfilm van Orlow Seunke zijn ware gebeurtenissen uit het koloniale verle den en een fictief liefdesdrama over een Hollan der en een vrouw van gemengd bloed in het voor malig Nederlands-Indië met elkaar verbonden. De film bestrijkt het tijdvak 1939 tot 1949: van kort voor en tijdens de Japanse bezetting, de roe rige bersiaptijd waarin inlandse vrijheidsstrijders bloedig in verzet kwamen en de daarop volgende politionele acties vanuit Nederland, tot aan de souvereiniteitsoverdracht aan Indonesië. Door die turbulente en levensgevaarlijke gebeurtenis sen wordt de relatie van beide geliefden zwaar op de proef gesteld. De verleidelijke en verwesterde Ems (Esmée de la Bretonière) is getrouwd met de veel oudere Hollander Herman (Bram van der Vlugt). Hij heeft haar vroeger als meisje uit de kansloze ar moede gehaald. Pierre Bokma speelt de jonge man Theo, die net uit Holland is overgekomen om op de rubberplantage van zijn oom te wer ken. Reeds bij de eerste ontmoeting raakt Theo smoorverliefd op Ems. De liefde is wederkerig. In de oorlog wordt haar man door de Japanners ge dood. Theo doorstaat een gruwelijke marteling. Om hem voor onthoofding te behoeden, werkt Ems mee aan de exploitatie van een bordeel voor Japanse officieren. Zijzelf moet zich de hartstocht Orlow Seunke. ARCHIEFFOTO LEX VAN ROSSEN van de commandant laten welgevallen. In het Jappenkamp overleeft Theo ternauwernood de ontberingen en kwellingen. Na de bevrijding wil het tweetal een nieuw leven beginnen op de ver nielde plantage. De in heftigheid toenemende re bellie van de Indonesiërs doet Theo beseffen dat hij er niet langer thuishoort, terwijl bij Ems juist het besef groeit dat zij in wezen één van hen is. Archiefbeelden van Polygoonjournaals marke ren en illustreren de historische ontwikkelingen in dit allesbe halve zoetsappige liefdesver haal. Gordel van Smaragd is zo doortrokken van het Indische gedachtegoed dat het lijkt alsof de film gemaakt is door iemand met een Indische achtergrond. Wanneer dit vermoeden aan Orlow Seunke wordt voorge legd, kijkt hij vergenoegd: ,,Is dat een compliment of een vraag? Ik vat het in elk geval als een compliment op. Ik ben ge woon een 'totok', een volbloed Hollander die in Amsterdam is geboren en getogen. Maar al meer dan tien jaar ben ik met die film bezig. Jarenlang heb ik daarvoor Nederlandse en bui tenlandse documentaires be studeerd. Mijn boekenplanken staan vol met literatuur en ver- zamelmappen krantenknipsels. Ik heb diverse gesprekken ge- voerd met Indië-kenners. Ik ben in Soerabaja geweest en heb les gegeven op de filmacademie in Jakarta mede als voorberei ding op Gordel van Smaragd. Ik wilde het land en de taal leren kennen; weten hoe de filmindustrie daar in elkaar zit." Na enige aarzeling alsof hij een intimiteit prijsgeeft, iets wat Orlow Seunke niet snel zal doen zegt hij: ,,Ik heb altijd Indische vriendin netjes gehad. Mijn ex-partner was een Indo. Wanneer hun families anekdotes vertelden, ging ik steeds doorvragen. Ik ben enorm geïnteres seerd in dat land en die cultuur. Vooral de com plexe situatie in de periode, die ik in de film be handel, fascineert me. Je hebt inmiddels Indo's van de tweede en derde generatie die ook op de filmacademie hebben gezeten, maar niemand van hen doet er tot mijn verbazing iets mee. Er waren films als Max Ha velaar. Oeroeg en In naam der koningin, maar die hadden een heel andere Voor de derde keer in zijn carrière viel Orlow Seun ke de eer te beurt het Ne derlands Film Festival te openen. Na De smaak van water en Pervola, sporen in de sneeuw was het gisteravond de beurt aan Gordel van Smaragd een fictieve liefdesge schiedenis, vermengd met ware feiten uit het koloniale verleden. voorstellen' d<| er niks vool ier meet hun hebben >tand gel invalshoek. En natuurlijk heb je documentaires, maar goed speelfilms." Orlow Seunke kiest in GorxlA van Smaragd geen partij. .Ik bekijk het van de minsclijke kant. Jk geef aan dat de Indohc- siërs groot gelijk hebben dat ze voor hun vrijheidsrechten opl komen, maar ik kar naast heel goed de Nederlanders voelen om zonder biezen te pakken. Ze hebbel] daar toch heel wat tot s bracht. Rubber, koffie, thee die gewassen zijn door Neder-, landers geïmporteerd en ver bouwd. Veel plantages zijn reeds eeuwen familiebezit. Hele generaties zijn daar geboren. Ik kan me dus indenken dat de oom van Theo na terugkeer uit het Jappenkamp geweldig ie - keer gaat tegen de Indonesiër^ die zich zijn onderneming heb ben toegeëigend. Al die politieke correctheid in de documentaires van de laatste jaren, waarin niets deugt van ons koloniale verleden, vind ik zo makkelijk. Achteraf, in het licht van deze lijd be schouwd, ligt het zo voor de hand om te stellen; we zijn al 350 jaar fout daar." De door hem toegepaste combinatie van ware documentaire-beelden en zijn zelfgeschreven scenario is uitzonderlijk. In films worden histori sche voorvallen doorgaans volledig geïntegreerd in de eigen opnamen of via overgangsscènes meegedeeld. Seunke: ,,Met deze ongebruikelijke structuur hoop ik dat er een activerende wissel werking ontstaat tussen de emotionele ladingen die zowel in de archiefbeelden als in mijn film zit ten. Het is bovendien interessant en voor sommi gen zelfs leerzaam om in een historisch overzicht te zien wat zich in die roerige tijden heeft afge speeld. Ik zelfben echt trots op het resultaat."

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1997 | | pagina 11