Stones swingen zonder fratsen 'Ringo, Paul en George komen hier niet spelen' ctie voor Noordwijks orgel Cultuur&Kunst JENSDAG 24 SEPTEMBER 1997 itterdam De Backstreet Boys, Peter Andre, All Saints, Nance lAqua (van de hit 'Barbie Girl') zijn enkele van de in totaal 27 ts die op 15 oktober tijdens Pepsi Pop '97 te zien zijn in het [itterdamse Ahoy. Het betreft de tweede editie van het popeve- iment dat wordt georganiseerd door de frisdrankfabrikant in menwerking met drie jongerenmedia: TMF, Hitkrant en Radio 18. Shola Ama, Tim Immers, Good Fellaz en Charly Lownoise ental Theo maken 15 oktober ook hun opwachting. 'aparazzi boycotten George Clooney inden Fotografen hebben maandag geweigerd foto's te ma in van de première van 'The Peacemaker', de nieuwe film van ;orge Clooney. De fotografen stonden volgens de Britse om- lep BBC zwijgend toe te kijken uit protest tegen de kritiek van held uit de televisieserie ER op paparazzi, de fotografen die iroemdheden volgen. Na de dood van prinses Diana vergeléek 36-jarige filmster paparazzi met 'handelaren in crack en co- lïne'. Behalve Clooney boycotten fotografen nog zgker drie insterren, nadat die kritiek op het gedrag van de paparazzi ibben uitgeoefend. loerman krijgt Willem Pijper Prijs !n haag Componist Jan Boerman ziet zijn elektronische mu- ekstuk 'Vocalise' bekroond met de Willem Pijper Prijs. De prijs 500 gulden) wordt toegekend door de Johan Wagenaar Stich- ng wanneer een elektronische compositie daar aanleiding toe left. Volgens de jury is Vocalise een monumentaal werk, waar in de componist meer dan twintig jaar 'met welhaast kathe- talen-geduld' heeft gewerkt. Zondag 12 oktober wordt het ten ihore gebracht in het Atrium van het Haagse stadhuis. 'ina Turner zoekt ander huis De al sinds ja- iiari 1995 in Zürich woon- :htige Amerikaanse ster Tina zoekt naar een andere wiing. Niet vanwege gebrek m ruimte in haar huidige ptrekje, want het gaat hier n een villa van dertig ka- iers, met een binnen- en litenzwembad en een tuin in een halve hectare. Pro- leem is dat het Turner- land ed, waarvoor zij een huur m 65.000 gulden per maand etaalt, grenst aan een per- iel volkstuintjes die vooral in et weekeinde nogal wat bu- 'ngerucht veroorzaken, toom heeft Turner beslo- n tegen het eind van dit jaar aar huurcontract op te zeg en naar wat rustiger oor- en te verkassen. till Wyman solo in Paradiso sterdam Bill Wyman, de legendarische ex-bassist van de Rol- ng Stones, speelt binnenkort, apart van de Gróótste Rock and oü Band ter wereld, in Nederland. Maandagavond 13 oktober eeft hij twee concerten in Paradiso. Wyman bestijgt het podi- met zijn begeleidingsband Rhythm Kings, waarin niet de iinste muzikanten zitten: Peter Frampton ('Show me the way"), «orgie Fame, Gary Brooker, Albert Lee en Graham Broad. De Stone promodt zijn onlangs verschenen plaat Can't get nough, dat omschreven wordt als een „white soul and blues"- Ibum. Het eerste concert begint om 21.00 uur en is reeds uit- irkocht. Kaartjes voor het extra nachtconcert, dat om 00.45 uur invangt, zijn vanaf zaterdag 27 september verkrijgbaar. üjen-workshop in Boerhaave Honing is heel lang de grote zoetmaker geweest. Om ijen te kunnen houden, moetje een speciale opleiding volgen, i museum Boerhaave geeft imker Aad Wolvers op zondag 28 iptember voor kinderen vanaf zes jaar een bijen-workshop ge teld 'Het zoete goud'. De workshop is een onderdeel van de leks ...uit het plantenlaboratorium. De kinderen maken kennis iet hoe de bijen en de imker te werk gaan. Ouders zijn ook wei- om tussen 14.00 en 16.00 uur. ordwuk. het Knipscheerorgel in de e- of St. Jeroenskerk in «rdwijk-binnen te redden, is 'estauratiecommissie begon- met een orgelpijp adoptie ve. In heel Noordwijk worden te week kaarten in de bus ge- an. Voor particulieren is het (gelijk om een of meer van de izend pijpen symbolisch te opteren. De kosten van zo'n optie zijn afhankelijk van de toig van de pijp, maar lig- tussen de f100,- en £2500,-. chef jan rijsdam, 071 -5356444 Plan om van Leiden Beatlesstad te maken leiden wim koevoet „Nee, de Beaties komen niet naar Leiden." Een legendari sche uitspraak van Tjeerd Scheffer van Leiden Promotie, gisteren aan het begin van de bijeenkomst met de pers over 'Beatlesstad'. Zelfverzekerd ver volgde hij: „Dat is niet eens ons streven. Paul McCartney zal ook niet als eregast in Leiden zijn." Hoe dan wel van Leiden een Beaüesstad moet worden ge maakt? Door een eenmalig 'free concert' („Gratis toegang, in derdaad") op zaterdag 27 juni 1998 door een aantal gerenom meerde muzikanten uit Leiden en omstreken, ondersteund door het Jeugd Symfonie Orkest Oegstgeest. Tussen 23.00 uur en 01.00 uur zullen 22 nummers van The Fab Four worden ge speeld vanaf een waterpodium aan de Aalmarkt, bij Annie's Verjaardag en Vroom Drees- mann. De organisatoren denken dat hun 'mega-evenement' tien- tot twintigduizend bezoekers zal trekken. Omdat voor zo'n me nigte nauwelijks ruimte is, zal het concert ook vanaf een aan tal strategisch opgestelde video- walls te volgen zijn. Maak je met 22 covers van Leiden Beaüesstad? Scheffer en gitarist/zanger Andrew Vroomans van de Leidse band Watt's Enough, stellen dat hun initiatief uniek is en van een dusdanig hoog niveau dat ze de kreet Beaüesstad kunnen waar maken. „We geven geen eigen interpretaüe aan de songs, het is juist de bedoeling om de plaat zo perfect rriogelijk na te spelen." Kosten noch moeite worden gespaard om dat voor elkaar te krijgen. De muzikanten willen gebruik maken van dezelfde in strumenten en apparatuur als de Beaües. Drummer Michiel Verhaar is naar Londen gereisd omdat alleen daar dat 'ene spe ciale setje bekkens' te koop is en gitarist/zanger Paul Neute boom kon onlangs een intensie ve speurtocht naar een AC50 versterker met succes afronden. De meeste nummers op de nu al samengestelde setlist zijn afkomsüg van de volgens velen beste Beaües-albums 'Revolver' en 'Sergeant Peppers Lonely Hearts Club Band'. De vier uit Liverpool hebben die nummers zelf nooit live gespeeld. Ze kap ten al snel met concerten om dat ze zichzelf niet konden ho ren spelen door al het gegil van de vrouwelijke aanhang en om dat ze zich niet meer veilig voel den op een podium. De arrangementen van de nummers die de Leidse Fake Four willen spelen, zijn 'nergens in de wereld' te krijgen. Voor Vroomans zit er niets anders op dan de bewerkingen zelf uit te schrijven. Hij is daar al drie maanden, onafgebroken, mee bezig en hij denkt er nog twee nodig te hebben. Zijn enige hulpmiddelen zijn z'n twee oren en z'n Beaüesplaten. Na de eerste contacten met de gemeente over het plan, ver wacht Scheffer geen problemen 'aan het decibellenfront'. „Ik re ken op een vergunning en kla gers die via de rechter afgelas ting willen bewerkstelligen ma ken dan weinig tot geen kans." Een veel groter gevaar voor het concert, zegt een andere or ganisator, Lex van Iterson, is het eventuele uitblijven van spon soring. Op de achterkant van een sigarendoosje is becijferd dat het budget minstens een ton groot moet zijn. Er zijn wel wat contacten gelegd maar van toezeggingen of contracten is nog geen sprake. Van Iterson denkt dat als hij het voor elkaar krijgt dat een omroep het evenement uit zendt - niet live - sponsors snel ler zullen toehappen. Is de sponsoring op 1 januari 1998 niet rond, dan heeft Vroomans maanden lang voor niets zitten schrijven want dan gaat het hele feest niet door. Zelf worden de muzikanten en de organisatoren geen cent wijzer van hun project. „We doen dit uit liefde voor de Beat les", klinkt het oprecht uit alle monden. En als het nu op zater dag 28 juni vanaf 23.00 uur pij penstelen regent. „Dan spelen we gewoon. Maar het zal niet regenen, daar zorgt John Len- non voor." Risico's uit de weg gegaan bij start wereldtour Het is verleidelijk bij The Rolling Stones overal waar de aan te hechten. Chi cago, de stad waar de blues elektrisch werd en hun grote voorbeeld Muddy Waters trend na trend zet te, kies je niet voor niets als startplaats voor een nieu we, wereldomspannende tournee. Het simpele feit dat de hoogbejaarde band afgelopen week ter voorbe reiding jamde in het ach teraf gelegen clubje The Double Door, werd al snel gezien als toonbeeld van ambitie: even de sfeer proeven onder het gewone volk. chicago john oomkes Zo siert zowaar De Leeuw van Juda, symbool van wijlen Haile Selassie, negus van Ethiopië, de cover van 'Bridges to Babylon' (officiële release: 29 september, in de winkel op 27 september), het met veel verwachting tege moet geziene, nieuwe album van The Rolling Stones. Het Oud-Testamentische symbool van de leeuw die klaar staat om toe te slaan, speelt ook een cen trale rol in visueel opzicht bij de gelijknamige tour. Maar is het ook belangrijk? Zo is voorafgaande aan de Bridges to Babylon-tour door zanger Mick Jagger hoog opge geven door een mede door hem bedacht torenhoog, kasteelach tig decor. In de praktijk valt het staketsel uit gouden torens, veel stof en opblaaspoppen onder de noemer wangedrocht. Zel den zo'n lelijke verwijzing naar gouden prestaties en kitscherig sentiment gezien. Zelfs Andy Warhols mooie Stones-logo heeft niet aan de double-kwast kunnen ontsnappen. Is het de cor ook functioneel? Voegt de Hog£ investering iets toe aan de show, zoals bij de Voodoo Lounge-tour wel het geval was? Nee, geen barst. Het zijn po gingen van de p.r.-gevoelige Jagger om de koorts verder op te drijven dan strikt noodzake lijk is: zo'n negentig procent van alle toegangskaarten voor de Amerikaanse poot van de nieuwe wereldtournee is al weg. Mr. Hot Lips zingt een magistrale partij in 'Miss You'. Maar als Jagger eenmaal voor zijn publiek staat, is alles verge ven en vergeten. Het concert dat de vijftigers (Jagger 54, Ri chards 53) hun gehoor berei den, staat in het teken van de consolidatie. Het is een feest der herkenning, gespeeld door een bandje dat bovenal een bandje is, en niet een verzame ling muzikale vernieuwers of zelfs maai" gedurfde arrangeurs. De set begint met regelrechte klassiekers uit het ijzeren reper toire van de band als 'I can't get no Satisfaction', 'It's only Rock 'n' Roll', 'Bitch' en 'Let's Spend The Night Together'. Een dan lichtelijk warmgedraaide Jagger legt eer in met een gevoelig ge zongen 'Ruby Tuesday'. Als hij twee uur later toekomt aan net zulke krakers als 'Honky Tonk Women', 'You Got Me Rocking' en 'Jumping Jack Flash' is alleen de intensiteit van het optreden toegenomen en is alle roest van de afgelopen anderhalf jaar hartgrondig verwij derd The Stones swingen het beste zonder opsmuk: als het ideale rhythm blues-bandje dat het in wezen is. Desnoods zonder nieuw repertoire, maar in elk geval zonder pretenties die niet kunnen worden waargemaakt. Op deze openingsavond speelt de band maar twee nieu we stukken: het dromerige, van een goedkope clip voorziene 'Anybody seen my Baby?', dat qua couplet een, door Jagger er kende, kopie is van 'Constant Craving' van k.d. lang, en 'Out of Control', met prachtig wah- wah-werk van Wood en een au- thetiek-venijnige mondharpsolo van Jagger, De show kent, op de korrel beschouwd, weinig nieuwe fa cetten. De samenstelling van de uitgebreide touring band is gro tendeels hetzelfde als bij de Voodoo Lounge-wereldreis. Nieuw is een van U2 afgekeken 'klein intermezzo' dat vanuit het midden van het stadium wordt gespeeld, vanaf een klein podium. Hier opereert de band veelbetekenend op haar best. Vlammende versies van Chuck Berry's 'Little Queenie', 'Lean on Me' en 'The Last Time' bren gen het stadion in verrukking. Woody hanteert zijn slide, Jag- gers stembanden klinken su bliem, bassist Darryl Jones 'pompt' zelfs in het oude werk alsof Bill Wyman hem de gre pen heeft getoond. Via Internet kunnen fans ken baar maken welke Stones-song ze in Chicago in de set opgeno men willen zien. En ja, hoor: ook een stukje nostalgie: 'Under My Thumb'. Gelukkig schudt Mr. Hot Lips de lichte teleur stelling van zich af door een magistrale partij te zingen in 'Miss You'. Een prestatie die hij later nog even evenaart in een dito scherp gebrachte versie van 'Sympathy For The Devil'. Concertmeester Berliner Philharmoniker bij vioolconcours amsterdam anp Rainer Kussmaul, con certmeester van de ver maarde Berliner Philhar moniker, luistert woens dag 1 oktober als solist de opening op van het Locatelli Concours, dat dit jaar zijn tweede editie beleeft in het Amster damse Concertgebouw. Hij deelt het podium met het Combattimento Consort onder leiding van Jan Willem de Vriend. Het Locatelli Con cours, dat van 1 tot en met 5 oktober duurt, is naar eigen zeggen het enige vioolconcours ter wereld dat zowel barok- violisten als moderne violisten laat beoordelen door een en dezelfde deskundige jury. De ini tiatiefnemers hopen dat dit bijdraagt aan een wisselwerking tussen beide nogal gescheiden werelden. Concertmees ter Kussmaul en dirigent De Vriend maken ook deel uit van de jury, die onder voorzitterschap staat van Ad 's Gravesan- de. Voor de winnaars ligt 50.000 gulden aan prij zengeld klaar. Hoofdprij zen in de verschillende categorieën zijn goed voor 12.500 gulden. Bo vendien mogen de prijs winnaars een cd opne men en gaan de organi satoren van het concours hen promoten. Het concours dankt zijn naam aan compo nist en vioolwonder Pie- tro Antonio Locatelli uit Bergamo, die in 1729 naar Amsterdam kwam om er tot zijn dood in 1764 te wonen en wer ken. Zijn composities waren dermate virtuoos dat hij zich de bijnaam 'Paganini van de 18e eeuw' verwierf. Samen met tijdgenoten Albinoni en Vivaldi geldt Locatelli als een van de sleutelfi guren van de Italiaanse barokmuziek. De commissie hoopt dat bedrij ven de grotere orgelonderdelen willen adopteren, zoals de blaasbalgen, de klavieren en de windladen. De tijdelijke 'orgel- bezitter' krijgt in ruil voor zijn steun aan het goede doel een adoptiecertificaat. Daarnaast worden op een bord in de kerk de namen van alle adoptanten gecalligraveerd. Allen die aan de actie hebben mee geholpen, ontvangen bovendien een uit nodiging voor een feestelik con cert bij de her-ingebruikneming van het orgel. Dolf Brouwers (1911 -1997) Als je Dolf Brouwers thuis bel de, had je al bij de tweede zin Sjef van Oekel aan de telefoon. 'Jawel, reeds', zou hij er zelf aan toegevoegd hebben. Dolf Brouwers en Sjef van Oekel gingen naadloos in elkaar over, ze waren een. En ze konden ook niet zonder elkaar. Met de dood van Dolf Brouwers is ook zijn alter ego Sjef van Oekel - een fenomeen uit de geschie denis van de Nederlandse tele visie - heengegaan. Timmermansleerling, piccolo, reisleider, kapper en straatzan ger is hij onder meer geweest. Hij trad op in de Bouwmeester Revue, waar hij halverwege de jaren dertig zijn vrouw Greet leerde kennen, en hij zong op alle schepen van de Holland Amerikalijn. Als het in de showbusiness wat slechter liep, pakte hij de kappersschaar weer op. Want er was een gezin met twee dochters om voor te zorgen. Hij was de zestig al gepasseerd toen de Haagse moppentapper Harry Touw hem in de Fred Haché-show haalde: een ge ruchtmakende show met typi sche Wim T. Schippers-humor. Dolf Brouwers had aanvanke lijk een rolletje van niets, maar nadat Harry Touw uit de show stapte groeide Dolf Brouwers naast IJf Blokker in diens Ba rend Servetshow uit tot een ware tv-ster. Wim T. Schippers boetseerde de personage van de Vlaamse patatboer Sjef van Oekel rond zijn persoon. In het begin had Brouwers nogal wat moeite met de voor hem be dachte humor. Hij begreep vol strekt niet waarom Van Oekel voortdurend riep dat hij niet goed werd en moest overgeven. Maar hij beschouwde zichzelf als een ruwe steen die door de heren van de televisie werd gladgeslepen. Dankzij die televisie werd Dolf Brouwers - lees Sjef van Oekel - de held, of liever de anti-held, van de jaren zeventig. Geliefd bij intellectueel en progressief Nederland. Met zijn stuntelige manier van acteren introdu ceerde hij een compleet nieuw taalgebruik, favoriet op middel bare scholen, in studentenkrin gen en op het werk. Iedereen in die dagen plakte wel eens een komisch 'reeds' achter een fer me uitspraak. Na Sjef van Oe kel volgde de Waldolala-show rond nachtclubeigenaar Waldo van Dungen en het poppro gramma 'Van Oekels disco- hoek'. Het succes kon niet meer op. De samensmelting van Dolf Brouwers en Sjef van Oekel ging zover, dat hij uiteindelijk in botsing kwam met zijn gees telijk vader. Niet langer accep teerde hij Wim T. Schippers als de bedenker van Van Oekel. Eind jaren tachtig ging Dolf Brouwers zich meer en meer storen aan de belevenissen van de stripfiguur Sjef van Oekel. Zeker, het stoorde Brouwers ook dat hij van de enorme in- korqsten die bedenker Wim T. Schippers en tekenaar Theo van den Boogaard vergaarden zelf geen cent zag. Maar het werd hem pas echt te gortig toen de naar zijn uiterlijk en personage getekende figuur steeds schunniger avonturen beleefde. De rechter erkende in een tussenvonnis Dolf Brou wers portretrecht en bepaalde dat Van Oekel niet langer in obscene of pornografische scè nes mocht worden afgebeeld. Het bescheiden juridische suc ces werd echter overschaduwd door zijn hartinfarcten en het feit dat zijn vrouw werd getrof fen door de ziekte van Alzhei mer. Vier jaar lang verzorgde hij haar, totdat Greet in het na jaar van 1995 overleed. Dolf was inmiddels een schim van zichzelf. Pas vorig jaar zomer krabbelde hij - inmiddels 83 jaar oud - overeind en maakte een nieuwe cd: medley's van Louis Davids en Lou Bandy. Zijn angst voor de dood, waar over hij veelvuldig in interviews sprak, had hij inmiddels over wonnen. In een van zijn laatste, grote vraaggesprekken zei hij: „Als ik doodga - hoort u mij - dan hoop ik toch dat het een drukke bedoening wordt. Er moeten véél mensen zijn, ja wel, veel bloemen en vooral mooie woorden: „Dolf bedankt voor alles. Het is je niet altijd gelukt, maar je hebt toch wel wat bereikt. Je mag niet mop peren jongen. Jammer dat je je eigen succes nooit begrepen hebt, maar je was een aardig ventje." coos versteeg ackstreet Boys en Aqua op Pepsi Pop - lton John breekt alle records fliDENDe cd 'Candle in the Wind', het lied waarmee Elton tin eer betuigde aan de eind augustus overleden prinses Dia- breekt opnieuw de records. Particulieren in de Verenigde aten hebben acht miljoen exemplaren besteld van de cd, die ar pas sinds gisteren in de winkels ligt. Daarmee heeft de cd lulti-platina' gewonnen, aldus de Amerikaanse vereniging van atenindustrieën RIAA. Deze titel krijgt een plaat wanneer er eer dan twee miljoen stuks van worden verkocht. Meer dan iee miljoen exemplaren van Candle in the Wind gingen al over i toonbank in Groot-Brittannië en Frankrijk, terwijl de song ik boven aan de hitlijsten staat in Canada, Duitsland, Zwitser- id en Nederland. m chrijver Dick Bruna naar Leiden leiden Dick Bruna komt op 11 oktober naar Lei den. In het kader van de kin derboekenweek signeert de bekende schrijver/tekenaar tussen 14.00 uur en 15.30 uur zijn boeken bij De Kier op de Nieuwe Rijn. Tevens reikt hij de prijzen uit die verbonden zijn aan de Bruna-kleurwed- strijd voor kinderen tot acht jaar. De kleurplaten zijn ver krijgbaar bij de filialen van De Kier. De Alphense bibliotheek begint de kinderboekenweek met een spectaculaire ope ning. Twee medewerkers van het Archeon laten op woens dagmiddag 1 oktober zien hoe de Romeinse gladiatoren elkaar vroeger bekampten. Daarna komen in vertellingen de Middeleeuwen aan bod. Aanvang 14.00 uur. a^tk Bruna. De reünie van de Beatles zal zich niet voltrekken op het waterpodium aan de Aalmarkt. FOTO ARCHIEF Tina Turner. FOTO ARCHIEF

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1997 | | pagina 11