Er is leven na The Rolling Stones Herontdeklcing van Brian Jones D y STAFFORD COUR Bill Wyman: 'Ik ben eindelijk gelukkig' tee, bassist Bill Wyman is er niet tij als The Rolling Stones vanaf tolgende week weer gaan touren. ,Ik mis hem", zegt Keith Richards in het oktober-nummer van üiitar. „Als we staan te oefenen, iraai ik me wel eens om en zeg: Waar is die magere bleekscheet?' In plaats van hem loopt er een yote roetmop rond 'Ha die Oarryl' (=Darryl Jones). Maar ik heb altijd Bill's spel bewonderd. Hij kon het in swing, in beweging 'Men...In het begin voelde ik me hedonderd. Zei ik: 'Niemand xrlaatdeze band, behalve in een loodskist.Wyman (inmiddels 61 kort het dubieuze compliment, ittend in zijn eigen Londense estaurant Sticky Fingers ninzaam aan. „Destijds, in 1992/93 waren de opmerkingen mn Keith als accuzuur. Ach, ik ten eindelijk gelukkig nu. Waarom dat zo lang heeft eduurdIk zat 31 jaar lang in {he Stones!" an het begin van de jaren tachtig stond ik op het punt ^^Staar Nederland te verhuizen. Het was niet de beste tijd om naar Engeland terug te keren, gezien de financiële situatie. Ons zakelijk hoofdkwartier bevond zich al in Nederland. Ik dacht: waar anders kan ik wo nen? Makelaars zochten naar mogelijkheden om een bescheiden boerderijtje net buiten Amsterdam te kopen. De brochures stroom den binnen. Bijna kocht ik iets, totdat ik be sloot een wereldreis van drie maanden te maken. Toen ik terugkwam in '82, kocht ik een huis in Engeland en zette dit op." Dit is een luxe uitgevallen hamburgertent in de Londense wijk Kensington, gedoopt naar een van de beste Stones-langspelers Sticky Fingers. Bill Wyman zit met een duidelijk te determineren mate van bescheiden trots in een van de skai bankjes temidden van de vele memorabilia (foto's, hoezen, knipsels, kunst werken, de gitaar van wijlen Brian Jones) die het eethuis maken tot iets anders dan een doorsnee McDonalds. „Ik kon niet langer zonder Londen." Gemengde gevoelens Het grootste deel van de jaren zeventig dat de meeste leden van The Greatest Rock 'n Roll Band in The World uit belastingoverwegin gen doorbrachten in het zuiden van Frank rijk, noemt Wyman 'interessant èn dodelijk saai'. „Ik heb er goed eten, wijn en kunst le ren waarderen", zegt de bassist die het foto boek (in beperkte oplage) Chagall's World over de laatste zeven, door hem gedocumen teerde levensjaren van de Russisch-Franse schilder en glazenier Marc Chagall uitgaf. „Het licht aan de Cóte d'Azur is heel bijzon der. Voor dat soort dingen had ik nooit oog. Het was verder stomvervelend omdat alles waarvan ik hield er niet was: sport, comedy (ik importeerde videotapes van stand up-co- medians), kranten, platen, pickle en de Britse Byrd's mustard, thee. Alles. Het was alsof we op een eiland woonden." Aan de zuidkust van Frankrijk wachtten in 1972 niet alleen zon en een azuurblauw fir mament, maar het begin van een drugsver slaving die sommigen, Keuth Richards voor op, vijf jaar later bijna teveel zou worden. Toch namen de Stones hier, in de benauwde, kleffe kelders van Nellcote, zoals het landhuis van Keith Richards in Villefranche-sur-Mer genoemd werd, een van hun allermooiste platen op. Exile On Main Street, zoals het do cument passend genoemd werd, staat vol dampende rock 'n' roll, briesende blues en een scheutje country. Dat laatste onder in vloed van Gram Parsons, de Flying Burrito die als gast van de Stones hier zijn laatste da gen zou slijten. Keith Richards denkt nu heel anders over die jaren van ballingschap en over mijn aan deel in The Stones dan destijds. Hij was het strenge schoolhoofd, the schoolbuÜy. Als je niet deed wat hij wilde, was het oorlog. Hij sloeg weliswaar niet fysiek, maar schopte strijd totdat je het met hem eens was. Hij kon behoorlijk vervelend zijn. Niet dat ik vaak dwars lag het is misschien een of twee keer écht voorgevallen. Als ik bijvoorbeeld tijd wilde spenderen aan de opvoeding van mijn zoon, dan werd ik gesommeerd om iets voor de band te doen wat ook even had kun nen wachten. En hij wist zich altijd rotzooi op de hals te halen. En daar had ik dan last van. Ik heb nooit de middelen gebruikt, maar op lucht havens werd ik tot op het poepgat uitgekleed en onderzocht. Er bestond dus al heel lang een bescheiden mate van wrok tussen ons. Toen ik in 1992 de band uitwilde, was hij heel agressief. 'You ain't leaving 'till you die!' Toen de band een persconferentie gaf ter introduc tie van de nieuwe wereldtour, was de tweede vraag: 'Hebben jullie Bill gevraagd mee te gaan?' Mick Jagger loog: 'Ja', zei hij, omdat hij wist dat ik toch niet zou willen. 'Bill is geluk kig, heeft een jong gezin.' En toen kwam Keith ertussen: 'Ja, Bill heeft twee mooie dochtertjes van drie en twee jaar oud'. Ze hadden ook kunnen zeggen: 'Hij is te oud nou, hij kan de stress niet meer aan'. Nee, ze waren aardig." Teleurstelling Bill vertelt dat ze zijn vertrek uit The Stones bijna een jaar lang hebben ontkend. Begin 1992 wilde hij weg, tien maanden later werd de scheiding officieel. „Keith zei: 'Je denkt niet helder, jongen'. En tegen de anderen: 'Hij moet eerst die handel met dat meisje op orde krijgen, dan komt ie wel weer tot zin nen'." Wyman kijkt me aan met een blik die verraadt dat hij weet dat ik weet dat hij des tijds de, met veel publiciteit omgeven roman ce met het pubermeisje Mandy Smith beleef de. „Het is zo jammer dat Keith destijds niet over zijn lippen kon krijgen dat hij de ritme sectie van The Stones, die ik met Charlie Watts vormde, zo bijzonder vond. Je speelde je achterwerk eraf, zo ging dat in die band. Gewoon om mooie dingen te maken, maar niemand nam het serieus. We toverden een klote riffje om in een mooie groove, maar niemand die zich toen omdraaide en zei: 'Thank, guys!' Of je schreef een heel nieuwe brug voor een liedje van Keith en Mick en als je die dan een week of zo later terughoorde in de mix, dan had je er niets meer mee te ma ken. Jouw themaatje? Dat was mijn idee! Nie mand had ooit oor voor wat Charlie en ik de den. Ze schreven maar over die rondsprin gende Mick, niemand had het over pianisten en organisten als Nicky Hopkins of Billy Pres ton, of vroeger Stu (Ian Stewart - JO) die zich maf speelden. Dat werd teveel." Richards spreekt zich nu wél uit over het basspel van Wyman. In het oktober-nummer van Guitar vertelt hij hoe rock-ritmesecties eigenlijk alleen maar leefden als ze waren ge baseerd op de traditie van de staande bas en een jazzdrummer die in vierkwartsmaat sloeg. Alles ging volgens Keith fout toen de elektrische bas werd bespeeld door de slecht ste gitarist in de band en de ritmesecties in achten begonnen te spelen. Wyman: „Daar ben ik het mee eens. Alleen The Stones swingden echt, speelden shuffles, daarom dansten de mensen in de eerste jaren zo op The Stones. Ik vond de kunst van het basspel altijd de vraag: waar laat je de gaten vallen? Niet: hoe stop je alles zoveel mogelijk?" Er is leven mogelijk na The Stones. Wyman Bill Wyman (61) in zijn geliefde Londen. „Waarom het zo lang heeft geduurd voor ik gelukkig werd? Ik zat 31 jaar lang in The Stones!" is gelukkig getrouwd (met de Amerikaanse actrice en designer Suzanne Aecosta). Heeft de beschikking over een volstrekt nieuwe hobbyband, waaraan de beste muzikanten ook Eric Clapton, Chris Rea, Paul Carrack en Mick Taylor hun bijdragen leveren. „The Rhythm Kings houden zich bezig met de po pulaire muziek van voor The Stones. We heb ben de laatste maanden in totaal drie cd's, 56 oude èn nieuw songs opgenomen, variërend van materiaal van The Boswell Sisters en Fats Waller uit de jaren twintig en dertig tot de rhythm blues uit de jaren vijftig. Alles met de beheersing van toen, uitgaande van vra gen als: hoe lang hou je je noten aan? En hoe vertaal je de staande bas naar de elektrische basgitaar? Want staande trek je de snaren naar je toe, en op een hangend instrument heb je altijd de neiging de snaren van je af te spelen. Je noten klinken dus anders. Ik wilde niet onder mijn eigen naam wer ken. The Rhythm Kings, dat is lekker ano niem. Sinds de jaren twintig heb je talloze Rhythm Kings, Rhythm Boys of Rhythm Aces gehad. Net zoals Rolling Stones trouwens ik ken bands met die naam uit de jaren '32 en '55. De eerste was Amerikaans, had een lead- zangeres. De tweede bestond uit drie broers uit Cornwall. Er is niets nieuws onder de zon, mijn vriend. Ike Turner, de man van Tina, had een band die The Rhythm Kings heette, niet? Nee, het gaat om de liefde voor de mu ziek, niet om ego's. Er zijn geen originele be namingen. Tenzij ik mezelf Frustrated Mon key noem." Bill Wyman, die een uiterst tamme auto biografie (Stone Alone) schreef, is de vleesge worden vriendelijkheid. „Het is mijn lot. Als )y ni iemand me op straat staande houd eii vraagt of hij een foto mag hebben, stop ik en wacht geduldig. Gebeurde laatst op King's Road in Londen. Een dag later stonden de foto's in een van de tabloids; hoe een Stone bood schappen deed. Bleek ik slachtoffer van een paparazzi geworden te zijn. Als je aardig bent, krijg je dreunen en tikken. Ik neem het maar voor lief." I)e eerste CD van The Rhythm Kittys wordt o/t 6 uk tober gepubliceerd. De band rond Bill Wyman (Albert D-e. Petri Tramp- ton, Georgie Came, Martin Taylor, Gary Hrookcr, Paul Carrack) treedt op 10 oktober op In Patadiso Amsterdam. The Rolling Stones beginnen hun wereldtournee op 23 september op Soldier's Field in Chicago. I 'ertnoe delijkeind mei I99U treden ze op in Nederland, liet nieuwe album Bridges To Babylon verschijnt op 22 september. Via Internet wordt een nieuwe fanclub voorde overleden Stones-gitarist Brian Jones overstelpt met vragen. Rond deze 'vuursteen'en oprichter van The Rolling Stones begint een ware cultus op gang te komen. Dat is opmerkelijk omdat het relatief laat gebeurt; wellicht omdat deze Britse rockband onder aanvoering van Mick Jagger en Keith Richards gewoon geschiedenis bleef schrijven, waardoor Jones' enorme betekenis gaandeweg kon worden gekleineerd. The Rolling Stones, medio jaren zestig. Vanaf midden bo ven naar rechts: Bill Wyman, Charlie Watts, Brian Jones, Keith Richards en Mick Jagger. foto archief gpd 'ik 25 jaar na Brian Jones' met veel vraagtekens omgeven overlijden lijkt er, los van alle aanhoudende Stones-perikelen, toch een soort herontdekking in bredere kring op gang te komen. Zo staat er een film, een naar verluidt boeiende 'biopic' op stapel getiteld Little Boy Blues, the Brian Jones Story. En in zijn geboorteplaats Cheltenham denkt men al voorzichtig aan een groots eerbetoon op zijn dertigste sterfdag: officieel 2, volgens zijn grafsteen 3 juli 1999. Tenslotte zou er bij het allerlaatste optre den van The Rolling Stones, dat ze hebben aangekondigd voor 31 december 1999, even eens volop worden stilgestaan bij de beteke nis van Brian Jones voor de band. Pat An drews, Jones' langdurigste vriendin en de moeder van diens thans 35-jarige zoon Mark, ziet deze nieuwe interesse als pure gerechtig heid. Want naarmate The Stones, door hem in de zomer van 1962 geformeerd, meer suc ces oogstten werd zijn inbreng geringer. Vooral omdat Mick Jagger en Keith Richards zich op aandringen van manager Andrew Loog Oldham ontwikkelden tot een hecht, doorlopend hitgevoelig schrijversduo. Zo doende werd Jones in den beginne binnen The Stones het meest imago-bewust en te vens bij de fans veruit de populairste van het vijftal vanuit een centrale positie steeds meer richting zijlijn geduwd. Met als resul taat zijn vertrek enkele weken voor zijn dood. De verloren machtsstrijd alleen al biedt voldoende stof voor een originele thriller. Maar er zit nog zoveel meer dramatiek in het korte leven van Lewis Brian Hopkins Jones (1942-1969) en daar weet zijn eerste vriendin Pat Andrews heel veel van. Vandaar dat ze zich in laat met de sinds 1995 actieve The Brian Jones Fan Club. Thuis heeft ze zojuist meegewerkt aan de verfilming van Brian Jones' levensverhaal, waarbij ze tal van nieuwe feiten over diens verdrinkingsdood in zijn eigen zwembad be gin juli 1969, te horen kreeg. Om juridische problemen te voorkomen kan ze daarover echter niet het achterste van haar tong laten zien. Wel geeft ze te kennen dat de eveneens overleden aannemer Frank Thorogood, aan wie onlangs nog opnieuw de schuld werd toegeschreven, niet langer wordt verdacht. Veel veiliger en betrouwbaarder vindt ze het om over haar eigen intensieve ervaringen uit de 'relatieperiode' 1959-1963 met Brian te praten. „In grote lijnen een prachttijd, maar soms ook een hel op aarde. Het was een beetje wij tweeën uit Cheltenham tegen de rest van de wereld. Totdat Mark werd gebo ren en we na de oprichting van The Stones gingen samenwonen met Mick en Keith. We waren zo arm als kerkratten, maar de lol die we hadden was onbetaalbaar. Brian had geen contact meer met z'n fami lie. Mick en Keith daarentegen werden nog behoorlijk in de gaten gehouden door hun moeders. Als die met een mand vol eten wa ren gekomen, dan was het feest." Haar aanwezigheid en vooral die van haar zoon was echter ook een bron van ergernis voor Jagger, Richards en Andrew Loog Old ham, als ambitieuze manager eveneens bijna altijd van de partij. Samen vormden ze naar wat later wel de Duivelse Drieeënheid is ge noemd, een doortrapte combine waartegen in eerste instantie Pat Andrews niet bestand bleek en waartegen later ook Brian Jones, zelf allesbehalve een lieverdje, het moest afleg gen. Eerst nemen ze je muziek af, dan je groep, dan je vrouw, zou Brian Jones meer dan eens hebben verzucht. Tussen de muzikale bedrij ven door speelde er de affaire Anita Pallen berg. Deze Duitse schone was eerst, vanaf september 1965, de grote vlam van Brian Jo nes, maar liep in maar '67 over naar Keith Ri chards, na eerst nog even Mick Jagger te heb ben uitgeprobeerd. Die onverwachte dreun van zijn grillige bijna-evenbeeld, bijgenaamd The Fatal Blonde, is Brian Jones nooit hele maal te boven gekomen. Hetzelfde geldt voor de buitengewoon zware geestelijke marteling waarop de Britse justitie hem trai teerde na dat hij op drugsbezit was betrapt. Een gezonde Brian Jones was wellicht nog re delijk onbeschadigd uit die dubbele mangel gerold. Zijn lichamelijke conditie liet echter veel te wensen over, met als gevolg dat pok zijn sociale optreden steeds humeuriger en onvoorspelbaarder werd. Tegen die achter grond is de drang van de andere Stones om zonder hem verder te willen gaan best ver klaarbaar. In gedachten had Jones zelf ai een nieuwe supergroep gevormd met als voor naamste geestverwanten Jimi llendrix en John Lennon. Anno 1997 komt die combina tie over als een dolle dagdroom, maar des tijds was Brian Jones er wel degelijk dichtbij. Jones' voornemen om met een schone lei te beginnen, kreeg eind 1968 gestalte door de aankoop van een fraai landhuis even builen Hartfield, Sussex: de zogeheten Cotchford Farm, eerder eigendom van de schrijver journalist A.A. Milne, van Winnie The Pooli. Met zijn twee laatste vriendinnen Anna Wo- hlin en Suki Potier, die allebei een sterke ge lijkenis vertoonden met Anita Pallenberg, bi reidde Brian Jones daar een probleemlozer toekomst voor. Doordat de kapitale woning intussen in be zit is gekomen van een 'neutraal' echtpaar is het pand nog geen echt bedevaartsoord'ge worden. Wel is de relatie met deze familie in tussen zo vriendschappelijk dat de Brian Jo nes Fan Club toch kan profiteren van hun kleinood, vertelt Pat Andrews. „De achttien spotlights die Brian heeft laten installeren krijgen we binnenkort, zodat we die kunnen verkopen aan de fans. Als volgend jaar het zwembad wordt verbouwd, dan zijn de tegels eveneens voor ons. Hoe we die gaan verko pen staat nog niet vast, maar het is niet de bedoeling om daar zoveel mogelijk geld uit te ZATERDAG 20 SEPTEMBER 1997 103 i« 121

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1997 | | pagina 37