Lucia Swarts gaat solo met Vivaldi MovieZone: promotiecampagne voor de 'betere film' De hemel van Hollywood': meer dan een thriller Je Cultuur Kunst I aad voor Cultuur vraagt ield voor gebarentaalkunst Dodenmaskers Lenin en Stalin blijven een goedbewaard geheim TERDAG 20 SEPTEMBER 1997 CHEF IAN RIJSDAM. 071 -5356444 uropese tour Puff Daddy uitgesteld itNPuff Daddy heeft zijn Europese tournee uitgesteld tot be- volgend jaar, omdat de voorbereidingen niet af zijn. Het ge- nde optreden van de groep op 30 september aanstaande in Ihoy' komt daardoor te vervallen. Mojo concerts maakt vol de week de nieuwe concertdatum bekend. Voor dit concert ^en de gekochte kaarten geldig. arpiste Bottema opent seizoen K&O gENi Het eerste lunchconcert in het nieuwe concertseizoen iK&O wordt op donderdag 25 september gegeven door har- leAnke Bottema in de Kapelzaal. Bottema voert twee werken n de 18de eeuwse componisten W. Croft en F.J. Naderman itwee 20ste eeuwse composities van V. Mortari en J. Guridi. harpiste studeerde aan het Utrechts conservatorium en heeft Ivan cd's gemaakt. bonnementen De Appel bij K&O jEN» Twee toneelstukken die toneelgroep De Appel dit sei- n speelt, worden door K&O-Leiden in abonnement verkocht, tgaat om 'De Mensenhater' van Molière en 'De Nacht, De oeder Van De Dag' van Lars Noren. De voorstellingen worden 19 november en 22 april in het Appeltheater gespeeld. De iitverkoop bij K&O loopt tot 1 oktober. lost Zwagerman in de Burcht kn» Joost Zwagerman's nieuwste roman Chaos en Rumoer eft veel stof doen opwaaien. Dit is reden voor Burcht Literair ide schrijver van 'Vals Licht' en 'De Buitenvrouw' voor een aggesprek uit te nodigen. Interviewer Hans Goedkoop gaat iderdag 25 september met Zwagerman de confrontatie aan in ■Burcht. Nix of niet-Nix, zal de vraag zijn. Heeft Zwagerman d thema of lijdt hij aan de verveelde nietszeggendheid van de- tijd? HAAG ANP itssecretaris Nuis (cultuur) et van zijn begroting vijf ton erveren voor subsidiëring ide Stichting Vi-taal, die zich voor culturele uitingen in urentaal. Dat zegt de Raad Cultuur in een aan Nuis pbracht advies. ARCHIEFFOTO CPD DEN HAAG GPD Dit najaar begint het International Film Festival Rotterdam met een cur sus film- en mediakunde in zeven ste den. Van november tot en met de fes- tivalmaand januari worden filmvoor stellingen georganiseerd, gekoppeld aan lezingeh, in Amsterdam, Breda, Den Haag, Groningen, Maastricht, Rotterdam en Utrecht. De cursus wordt gericht op studen ten van universiteiten en hogescholen en wil prikkelen tot bezoek aan het soort films dat door het festival wordt gekoesterd. Maar minstens zo belang rijk vindt men het om op deze wijze een algemene bijdrage te leveren aan film- en media-educatie in het hoger onderwijs. Voor het programma is een keuze gemaakt uit vier thema's die represen tatief zijn voor 'Rotterdam': het uitda gende werk van Hollywood-dissiden- ten, nieuwe media en de toekomst van de cinema, films uit niet-westerse cul turen en een vooruitblik op 'the cruel machine'; een themaprogramma van het komende festival. De voorstellingen vinden plaats in de lokale filmhuizen die voor het grootste deel tevens betrokken zijn bij een ander initiatief dat jongeren moet stimuleren tot bezoek aan de 'betere films'. Onder het motto MovieZone zullen, om te beginnen, tot de volgende zo mer elke vrijdagmiddag om 15.30 uur speciale voorstellingen plaatsvinden voor jongeren. Tot en met de leeftijd van 25 jaar hoeft slechts zeven gulden toegangsgeld te worden betaald en in dien men een CJP-kaart bezit, slechts vijf gulden. Het gaat om een campag ne die wordt gesteund door de Neder landse Federatie voor de Cinematogra fie en het instituut Europa Cinemas. Volgens initiatiefnemer Henk Cam ping worden niet uit Hollywood af komstige maar kwalitatief juist 'betere films' door jongeren vaak onbezocht gelaten omdat men er niet of pas veel te laten over hoort. MovieZone wil een extra stimulans geven aan de interesse voor de minder alledaagse cinema. Het tot en met juni 1998 ingevulde programma biedt een reeks artistiek of anderszins bijzondere films die afkom stig zijn van zowel commerciële als niet-commerciële verhuurders. De ste den waar aan MovieZone wordt deel genomen zijn Amsterdam, Arnhem, Breda, Den Bosch, Den Haag, Eindho ven, Enschede, Nijmegen, Roterdam, Tilburg en Utrecht. Celliste op haar plaats in Leidse Merenwijk Ze woont misschien wel in het kleinste straatje van de Merenwijk. Vanaf de tweede etage van haar huis kan ze kijken zo ver het oog reikt. „Wat moet het een heerlijk ge voel zijn om het Groene Hart aan je voeten te hebben." Lucia Swarts lacht. „Als de strijkstok zwijgt hoor je hier inderdaad niets, behalve de kinderstemmetjes op de speelplaats aan de overkant." LEIDEN SUZANNE BARBIER De Stichting, die vijf mede werkers in dienst heeft, houdt zich onder meer bezig met ge- barenpoëzie, theaterproducties voor doven en het vertalen van kinderboeken in gebarentaal. Tot dusver draait de stichting op geld van de sociale dienst. De eigen inkomsten dekken maar 15 procent van de kosten. De 38-jarige celliste Lucia Swarts is hier op haar plaats en dat zie je. Het lijkt alsof ze het licht en de ruimte van de bui tenwijk mee naar binnen heeft genomen. Haar interieur ademt de sfeer van muziek. Niet de zware klassieke, maar die van de levensgenieter: de notenhou ten piano in de hoek, de hoge witte tuindeuren. Met haar drukke programma heeft ze die rust thuis ook nodig om bij te komen. „Eigenlijk zou ik meer keuzes moeten maken, maar ik heb zoveel geweldigs te doen." Aan de andere kant van de tafel klinkt een diepe zucht. Met een blik op de 3-jarige Jet die mid den in de kamer met haar pop penhuisje speelt: „Als ik mijn schoonmoeder niet had..." Vorig jaar kreeg ze plotseling de kans om alleen de studio in te gaan. De eerste cd van vier ('Lucia Swarts Vivaldi six Cello Sonatas') met de zes bekendste Vivaldi-sonates ligt eind deze maand in de winkel. Ondanks haar drukke werkzaamheden als eerste celliste van het Barok- orkest van de Nederlandse Bachvereniging en als lid van het Schönberg Ensemble, dacht ze er geen moment aan om het aanbod te weigeren. Vivaldi speel ik al jaren. Als je dan de kans krijgt om het perfecte re sultaat neer te zetten, is dat een geweldige uitdaging." Haar ogen krijgen een glinstering als ze over de 18de eeuwse compo nist vertelt. „Het leven in Vene tië moet toen heel aangenaam zijn geweest, lacht ze. „Die mu ziek zit boordevol vitaliteit en levenslust." Hoewel de cd al klaar is, heeft ze hem nog niet in handen gehad. Best een raar idee vindt ze, om haar gezicht binnenkort in de etalage te zien liggen. Zeven was ze toen ze wist dat het de cello moest worden. „In het blokfluitklasje in Hoogeveen hing een prachtige poster van een man die cello speelde. Dat maakte zo'n indruk, ik was meteen verkocht." Haar ouders keken niet vreemd op van haar liefde voor de muziek. „Muziek zit in de familie aan mijn vaders kant. Daar hadden ze vijftien kinderen die allemaal iets crea tiefs hadden, alleen was er geen geld voor. Toen mijn ouders bij mijn zus en mij muzikaal talent bemerkten, hebben ze ons al leen maar gestimuleerd om dat te ontwikkelen." Niet dat de donkerharige Lucia altijd al een muzikale carrière ambieerde. „Ik was overal fanatiek in, zo ben ik opgevoed. Mensen die mij nu kennen, kunnen zich niet voorstellen dat ik vroeger ook gek was op kogelstoten en discuswerpen." Vanaf haar 18de kwam de cel lo op de eerste plaats. Ze ging naar het Gronings conservatori um en voor het eerst op kamers. Voor Swarts was vijf of zes uren studeren per dag geen opgave. „Ik vond het heerlijk om de hele dag met muziek bezig te zijn." Twee jaar later hoorde ze Anner Bijlsma, docent aan het konink lijk conservatorium van Den Haag in de Oosterpoort spelen. „Ik wist meteen: daar moet ik les van hebben. Nooit spijt van gehad." „Den Haag was nog een hele overgang voor het Drentse meisje," zegt Swarts met een spottend lachje. „In Groningen kon je altijd overal binnenstap pen voor koffie, nu moest ik op eens afspraken gaan maken." Daarna ging alles razend snel. De cello bracht haar grote suc cessen. Ze stond in Londen, New York, Japan en altijd volle zalen. Toch heeft ze nooit kun nen wennen aan de spanning die vooraf gaat aan een optre den. Lucia Swarts kijkt even voor zich uit. „Zo'n moment vlak voor de uitvoering voel je hoe de adrenaline je spieren heeft strak gezet. Dan gaat het doek gaat op: niet denken maar spelen, tot de laatste noot. Ap plaus, ontlading. En dan wat zachter: „Je voelt het als de mensen het mooi vinden. Ge lukkig is het soms heel stil in de zaal." De cd 'Lucia Swarts Vivaldi six Cello Sonatas' (Vainguard Classics) ligt vanaf 23 septem ber in de winkel. Lucia Swarts: Je voelt het als de mensen het mooi vinden. Gelukkig is het soms heel stil in de zaal." FOTO PIET ROORDA on de Winter wil zijn publiek vermaken KINGEN ROB DE KAM iNederlandse acteur op zijn w en twee al evenzeer in •al geraakte Amerikaanse ten leggen in Hollywood de A op het geld dat een bende igsters bij een casinoroof buitgemaakt. Het zou de van een Amerikaanse elfilm kunnen zijn - en mis- wordt het dat ook nog eens. Voorlopig gaat het om inhoud van 'De hemel van lywood', de nieuwe roman Leon de Winter, een boek t schijn en werkelijkheid: les is amusement geworden «ij zijn allemaal acteurs of fl irten in dat spel." nds het einde van de jaren tóg verhuist Leon de Winter jaar een paar maanden naar Angeles. Om er te schrijven: heb mezelf wijs gemaakt dat deen daar tot werken kom. lis een uitermate spannende talles in die stad is voorlo- Het is een echte immigran- Semeenschap. Het werkt als magneet op mensen die bepaald beeld hebben ge- «rd van wat hun taak in het nis. Dat voel je, die zenuw- ige energie van al die men ie daar bij elkaar komen, allemaal vreselijk in gevecht een felle strijd leveren om laan in de rij te komen. Dan als vanzelf ook heel hard ten. fcloop al een paar jaar met idee voor dit boek rond. Het le maken met het huis van irtgsters uit het boek dat ik 'zag staan. Ik vond dat een 'intrigerende plek, waar bij- ils vanzelf een verhaal in- nde. Ik lees altijd graag de ïnadvertenties in de LA Ti- elk huis kun je een an- leven dromen. En ik wil dan eens bellen en me laten beiden. Ik heb dat bewuste ook bekeken, met het hele K mijn schoonmoeder was ik ook mee. Een prachtig 1 het zou ook een goede hjn om een film te draaien kar zag ik opeens die gang Leon de Winter „Schaamte en een beetje schuldgevoel, dat zijn wat lullige emoties, die leveren geen omzet op." sters zitten. „Het begon dus niet met mensen, maar met een locatie. En toen dacht ik: ik wil een ver haal maken over deze stad, over het gedroom, over de illusies die ik heb als ik die huizen zie staan." Shockcffect 'De hemel van Hollywood' lijkt lange tijd uitsluitend een span nende thriller, totdat aan het slot middels een brief van één van de hoofdpersonen duidelijk wordt dat het verhaal tot dan toe slechts een filmscript was. „Ik was op zoek naar een shockeffect.* Je hebt tot dan toe een verhaal gelezen, een span nend verhaal, af en toe zelfs geestig, waarin allerlei elemen ten die je uit films kent op een prettige manier bij elkaar ko men. En dan opeens blijkt het materiaal voor een film geweest te zijn. Het ging me daar om een soort Droste-effect. Het beeld in het beeld in het beeld. En uiteindelijk het verlies van die scheidslijn tussen werkelijk heid en illusie. Dat heb je in de VS ook als persoonlijke erva ring: het gevoel dat ernst en spel zijn samengevallen. „Alles is amusement gewor den en wij zijn allemaal acteurs of figuranten in dat spel. Die vertheatralisering zal ook in Eu ropa toenemen. Eurodisney is immers ook al winstgevend ge worden. Blijkbaar is die ver theatralisering onze manier om de wrede kanten van het be staan te verzachten of toe te dekken. Met franje. En we kun nen zoveel geld en tijd vrij ma ken voor dit spel dat we ons daar in kunnen, misschien wel moeten verliezen. Omdat we ons eigenlijk met die vrije tijd geen raad weten, behalve door de verblinding van het spel." „Ik heb zelf liever dat we din gen wat scherper uit elkaar hou den en bepaalde aspecten van deze wereld in hun volle gruwe lijkheid tot ons toelaten. Hoe machteloos je soms in deze we reld ook kunt zijn. Zeker als je aan de veilige kant zit, zoals wij. Maar schaamte en een beetje schuldgevoel, dat zijn wat lulli ge emoties, die leveren geen omzet op. Het leidt tot niks, be halve tot het geven van een gul den bij een collecte. Maar straks is alles theater en hoeven we ons daar niet meer druk over te maken." Trilogie 'De hemel van Hollywood' is bedoeld als tweede deel van een trilogie: „Ik wil drie boeken schrijven die zich in de Verenig de $taten afspelen, een soort Amerika-trilogie die zich bezig houdt met drie verschillende kanten van de Amerikaanse sa menleving. In Zionoco heb ik die vreemde instant pseudo-re- ligieuze kant van de Verenigde Staten op een bepaalde manier willen beschrijven. Het derde boek, dat ik mijn hoofd al hele maal uitgedacht heb, dat ga ik pas omschrijven als ik het hele maal af heb. Dat lijkt me gezon der." Nederland lijkt in het werk van De Winter een steeds mar- ginalere rol te spelen, heeft dat wellicht ook iets te maken met het feit dat hij hier het afgelo pen decennium nogal aange pakt is door de kritiek? „Niet echt. Uiteindelijk gaat het toch om het publiek. Ik zou het pijnlijk vinden als het an dersom was geweest, als ik door de kritiek was geprezen, maar genegeerd door het publiek." „In Nederland staat zo onge veer de doodstraf op het verlan gen om te amuseren. En dat verlangen heb ik. Begrijp me goed, ik wil er niet alles voor op offeren, ik ben geen John de Mol. Maar ik vind wel dat het behoort tot de opgaven van een schrijver of een filmmaker om je publiek te vermaken." MOSKOU GPD Velen hebben erover gehoord, heel weinigen hebben haar ge zien: de collectie dodenmas kers van het vermaarde Mos- kouse museum Tredjakov. El ke dag staat bij de dienstin gang van het museum wel een aantal mensen te wachten. Ze hebben slechts één wens: kij ken naar de maskers van tach tig van de beroemdste man nen en vrouwen uit de Sovjet geschiedenis. Maar hun wens wordt niet vervuld. De gipsen maskers blijven achter slot en grendel. Potige politiemannen zorgen ervoor dat geen onbevoegden de dodenmaskers van de Sov jethelden Lenin en Stalin, van de schrijver Pasternak, de zan ger-dichter Majakosvki en tientallen anderen te zien krij gen. Het museum is niet erg ge lukkig met deze unieke verza meling, die men bij toeval veertig jaar geleden in bezit heeft gekregen. Wat doe je er mee? De meningen binnen de wetenschappelijke staf van Tredjakov zijn verdeeld. Aan de ene kant staan experts die menen dat zorgvuldige bestu dering door bijvoorbeeld me dische specialisten zinvol is. Per slot van rekening werd er in de tijd van de Leninistische en Stalinistische dictatuur nog al eens gerommeld met doodsoorzaken. En aan de hand van zo'n perfect masker is best een diagnose te stellen. Aan de andere kant zijn er wetenschappers die vinden dat de dodenmaskers met rust moeten worden gelaten. En daarbij speelt een typisch Rus sisch fenomeen een rol: angst voor geesten. Elk Russisch huis heeft een huisgeest, die - mits niet gestoord- zijn zege nend werk doet. Een conserva tor meldde in alle ernst dat de dodenmaskers leven. „Het is zelfs gevaarlijk om over ze te praten," vertelde de vrouw die belast is met het bijhouden van in glazen vitrines liggende maskers. Over de oorsprong van deze geheimzinnige collectie is wel iets bekend. Het is het werk van de vermaarde Russische beeldhouwer Sergej Vladimi- rovits Merkoerov, een man met een volgens zijn collega's verfijnde techniek en een vaste hand. En dat was de commu nistische partijtop niet ont gaan. Toen 'de leraar van alle volkeren', Vladimir Lenin in 1924 overleed, werd Merkoer ov 's nachts door de geheime dienst opgehaald. Hij vreesde het ergste toen hij met onbe kende bestemming werd afge voerd. Het doel van de reis was het sterfbed van Lenin, waar hij zijn eerste meester werk produceerde. Daarna werd hij de 'eerste dodenmas- kermaker' van het regime. Tientallen keren kwam hij in actie. Geld heeft hij er, volgens zijn nakomelingen, nooit voor U*ing«i Veertig jaar geleden over leed Merkoerov, temidden vdn zijn unieke, bizarre, collectie, in een Moskouse voorstad. En toen was er een probleem. Zoals zo vaak in dit land was ooit op het hoogste niveau be slist dat er dodenmaskers moesten komen, maar dege nen die dat hadden bepaald, waren dood. En na Stalin was geen behoefte meer aan hel denverering. Besloten werd de maskers over te dragen aan het Tredjakov-museum, waar nog wel een zaaltje vrij was. Daar vertoeven ze nu al veertig jaar zonder dat het publiek hen kan aanschouwen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1997 | | pagina 17