'Het is ons niet te doen om subsidie' Menselijke stem nog steeds heel fascinerend' 07 Cultuur Kunst Schrijfwedstrijd voor kinderen om de Leidsch Dagblad Griffel Itelier Kees Buurman pen bij Kunstroute '97 Expositie zorgt vóór opening al voor ophef (OENSDAG 17 SEPTEMBER 1997 li/bioscoop Alhambra gaat dicht jTBfCHTDe Amsterdamse bioscoop Alhambra sluit woensdag 4 september definitief haar deuren, na een bestaan van ruim estig jaar. Meubilair en outillage zijn dusdanig versleten dat ulgens het concern Pathé Cinemas de kosten van een grondige inovatie niet meer opwegen tegen te verwachten baten. De aatste tien jaar werd er in deze 'laatste buurtbioscoop' van Am- terdam nog geschiedenis geschreven met 'weekends of terror' t A-aarvoor de liefhebbers van griezelfilms van heinde en ver naar |ehoofdstad trokken. De laatste speelweek van het dubbele I ilmtheater wordt gestalte gegeven met een programma van bij- ondere films van vooral de afgelopen dertig jaar. olm over moordenaar Versace yAMi Amerikaanse filmmakers zijn begonnen met de opnames spi an de veelbesproken speelfilm over Andrew Cunanan, de serie- wc ioordenaar die mode-ontwerper Gianni Versace doodschoot zij inruim een week later zelfmoord pleegde. De film wordt ge- te naakt in het zuiden van Florida. Menahem Golan heeft het sce- i di iario geschreven en regisseert de film, die de titel The Versace koi lurder' heeft gekregen. Cunanan wordt verdacht van vijf moor- ei en, waaronder die op Versace, in Minnesota, Illinois, New Jer- aut eyen Florida. Op 23 juli pleegde Cunanan zelfmoord in Miami jen de politie een massale klopjacht op hem in gang had gezet. enl aal (ing Lear-jas Van Dalsum te koop msterdam Het Amsterdamsch Venduhuis De Eland veilt op 22 eptember een groot aantal kostuums van de tien jaar geleden 1 jr ziele gegane Haagse Comedie. Onder de te verkopen stukken de jas die de legendarische toneelleeuw Albert van Dalsum in )64 droeg in zijn rol van King Lear in het gelijknamige stuk van ülliam Shakespeare. Verder zijn er kostuums bij van Kitty Georgette Hagendoorn, Anna-Marie Heyligers, Jan %tel, Marijke Merckens, Ank van der Moer en EUen Vogel. De ding is afkomstig van de privé-verzamelaarster Barten uit idhoven. Zij bracht een collectie van allerlei kledingstukken lijeen. Toen de Haagse Comedie ophield te bestaan om plaats emaken van het Nationale Toneel, wist zij ook de kostuums U an de Comedie te bemachtigen. )ude cd Soerjadi niet in ramsj co: otterdam Een vroege opname van de concertpianist Wibi oerjadi mag niet worden doorverkocht aan een platenmaat- chappij die hem in de ramsj via een drogisterijketen wil verko en. De uitgeverij die de cd al sinds 1990 verkoopt, mag daar- ïee doorgaan. Dat is de uitkomst van het kort geding dat Wibi oerjadi had aangespannen tegen Wijnand van Hooff van Eras- ïus Muziekproducties, en Joan Records. Van Hooff nam in 1989 en liveconcert van de toen nog onbekende Soerjadi in het Itrechtse Vredenburg op, en bracht die uit op het Erasmus-la- el. Soerjadi spande een kort geding aan omdat hij daarvoor ooit betaald is en omdat Van Hooff inmiddels de cd aan Joan ecords wou doorverkopen. Joan Records wou de cd via een rogisterijketen verkopen. Ixtra concerten Night of the Proms otterdam Heineken heeft besloten twee extra concerten in te chef ian ki im -w. 1 i i jssen tijdens dè jaarlijkse Night of the Proms in de Rotterdamse 'aa hoy. De acht eerste concerten waren zaterdag al binnen ander- )n. alf uur uitverkocht. De extra twee zijn op zondag 23 en maan- ag24 november, zo heeft de organisatie gisteren meegedeeld, leineken Night of the Proms is dit jaar toe aan de achtste editie. Iet is inmiddels met ruim 100.000 bezoekers uitgegroeid tot het 'rootste jaarlijkse muziekevenement van Nederland. De ont- loeting tussen klassiek en pop blijkt een leiden ad van kaam Het Leidsch Dagblad organiseert voor de derde maal in successie een schrijfwedstrijd voor kinde ren van acht tot en met twaalf jaar. Dat gebeurt in het kader van de Kinderboekenweek die ditmaal wordt gehouden van 1 tot 11 oktober. Het thema daarvan - 'De tijdmachine - terug naar toen' - is tevens het onderwerp waar de jeugdige deelne mers aan de LD-Griffel hun fantasie op mogen loslaten. Hoe kijken kinderen tegen 'vroeger' aan. Is dat gisteren, twee weken geleden of denken ze daar bij aan hun 'jeugd', aan mooie herinneringen of nare gebeurtenissen? Of kunnen ze zich in hun denkvermogen al verplaatsen in de tijd, in de ge schiedenis, in spannende ontdekkingsreizen? Dat brede scala mag aan bod komen in de wedstrijd waarbij de kinderen van de basisschool worden opgedeeld in twee groepen. Die in de leeftijd van aèht en negen jaar en die in de categorie van tien, elfen twaalf jaar. De spelregels zijn eenvoudig. Het verhaal, ge schreven of getikt, mag niet langer zijn dan een A4-tje en moet uiteraard betrekking hebben op het thema: 'De tijdmachine - terug naar toen'. De inzendingen moeten voor 5 oktober binnen zijn bij het Leidsch Dagblad, Schrijfwedstrijd, postbus 54, 2300 AB LEIDEN. Dit, met vermelding van naam, leeftijd, adres, school. Niet vergeten een pasfoto bij te sluiten. Dat laatste is belangrijk als het gaat om de tien winnaars, vijf in elke categorie. Een jury bestaan de uit de redacteuren Erna Straatsma, Ad van Kaam, adjunct-hoofdredacteur Ton van Brussel en hoofd public relations Wilma Steverink kiest de beste werkstukken uit. Vorig jaar kostte dat heel wat hoofdbrekens met meer dan 350 inzen dingen. De verhalen van de tien winnaars (met hun fo to) worden gepubliceerd in de zaterdagbijlage van 18 oktober. Op woensdag 22 oktober vindt de prijsuitreiking plaats op het Leidsch Dagblad, waarbij ook de ouders, broertjes en zusjes en oma's en opa's van de tien prijswinnaars aanwe zig mogen zijn. Naast de gouden griffel ontvan gen de winnaars een t-shirt met hun verhaal daarop afgedrukt, een oorkonde en een poster. Het lezen op zich mag dan volgens de cijfers in de verdrukking zitten; met het kinderboek zit het wel snor. De verkoop stijgt nog altijd spectaculair. Zo werden er vorig jaar 700.000 kinderboeken meer verkocht dan in 1995 toen de totale oplage uitkwam op 5,1 miljoen boeken. Het kinderboe kenweekgeschenk - ditmaal van de hand van Paul van Loon en getiteld LYC-DROP - vindt zijn weg naar 281.000 gezinnen. Ruwweg 1 op de 4 gezinnen met kinderen op de basisschool haalt het geschenk in huis. Rondom de Kinderboekenweek vinden ook dit jaar weer veel activiteiten plaats, ook in de regio Zo signeert Paul van Loon op donderdag 2 okto ber tussen 15.00 en 16.00 uur het door hem ge schreven geschenk bij boekhandel Kooyker op de Breestraat in Leiden. Een dag eerder al vertelt Winston Scholberg Anansiverhalen bij de Silves ter jeugdboekhandel aan het Rapenburg. Hij be gint de sessie om 14.30 uur. Op zaterdag 4 oktober signeert Sjoerd Kuyper, de winnaar van de Gouden Griffel 1997, zijn boek Robin en God bij Kooyker/Ginsberg op de Bree straat van 13.30 tot 14.30 uur. Op diezelfde dag geeft Ellen Tijsinger twee lezingen in de biblio theek van Roelofarendsveen en bij boekhandel Veenrick. De eerste om 13.00 uur, de tweede om 14.30 uur. Andere activiteiten: Zondag 6 oktober: Verhalen van Fionneke door Kathleen van der Weerd. Plaats: Silvester, Rapen burg 17 Leiden. Tijd: 14.00 uur en 15.00 uur. Woensdag 8 oktober: Voorlezen van Ingrid en Dieter Schubert. Plaats: Silvester, Rapenburg 17 Leiden. Tijd: 15.00 uur. Zaterdag 11 oktober: Boekenfeest met voorstel ling. Plaats: bibliotheek en boekhandel Van der Meer Noordwijk. Tijd: van 10.00 tot 16.00 uur. Zondag 12 oktober: IJzeren Hans door Anne Brands. Plaats: Silvester. Rapenburg 17 Leiden. Tijd: 15.00 uur. Kinderboekenfeest met voorstel ling en auteursbezoeken. Plaats: Centrale biblio theek Nieuwstraat. Tijd: tussen 11.00 eu 16.00 uur. Tsjechov Theater Studio Leiden dencees van hoore ;r. schoonheid van het werk van Kees Buurman gaat, zoals dat bij Egoede kunstenaars moet, over zijn dood heen. Buurman had rt voor zijn overlijden laten weten niet meer te kunnen deelne- aan de Kunstroute '97, de jaarlijkse galerie- en atelierroute Leiden die tegen het einde van september plaats heeft. De we- e van Kees Buurman heeft echter anders besloten. Het atelier de kunstenaar, gevestigd aan de Nieuwe Rijn 89, zal tijdens de h nstroute opengesteld worden voor het publiek. Naast het werk nde laatste jaren zullen hier een aantal vliegers en gedichten van Leidse kunstenaar te zien zijn. Ook in De Waag, het startpunt n de route, is een waardige plaats voor Kees Buurman inge- - md. Vervolg van voorpagina Bij de verhuizing vanuit Noord-Brabant koos de Tsjechov Theater Studio tussen Delft en Leiden. „We wilden vanuit de pro vincie naar de stad en heb ben ons onder meer geori ënteerd in Delft, waar ook een mooie locatie was. Maar na een aanbieding van Leiden viel toch de keus op deze stad. We zijn erg blij met deze prachtige locatie en hebben er veel zin in. „Het is ons er niet om te doen om subsidie te krijgen van de gemeente", zegt bestuurslid Marjolijn Keereweer. „Al zal de ex ploitatie best moeilijk zijn." leiden cees van hoore Marjolijn Keereweer, bestuurs lid van de theaterschool: „Bij de keuze van de nieuwe vestigings plaats hebben we er zorgvuldig op gelet uit het vaarwater van anderen te blijven. Voor alle duidelijkheid: naast onze cul tuurvormende cursussen zijn we een opleidingsinstituut voor het theatervak, en geen theater gezelschap. Hoewel de potentie en de wens hiervoor in het do centenkorps aanwezig zijn. Maar dat is allemaal nog toe komstmuziek." De theaterschool biedt in Ne derland de enige opleiding vol gens de methode van Michael Tsjechov. Marjolein Baars, een van de twee zakelijk leiders van de school: „Michael Tsjechov had als leermeester Stanislavs ky, tot op de dag van vandaag een kopstuk op het gebied van theaterscholing. Hij was niet al leen een acteur van formaat maar ook een groot leermees- Marjolein Baars (links) en Marjolijn Keereweer van de Tsjechov Theater Studio: „We hebben hier een volwaardige theateropleiding." ter. Mensen als Yul Brenner, Anthony Queen en Marilyn Monroe hebben les gehad aan de Michael Chekhov Acting Stu dio in Amerika. Hij heeft een methode ontwikkeld met voor iedereen volgbare stappen. Daar waar Stanbislavsky werkte met de herinnering en de per soonlijke emotie van <le acteur, leert de methode van Tsjechov de acteur zijn gevoel en fantasie als instrumenten te hanteren." „Acteurs moeten bijvoorbeeld wel eens spelen dat hun vader dood is, terwijl die man nog springlevend door het leven gaat. Hoe doe je zoiets? Dan moet je je verbeeldingskracht aanspreken. Dan voeg je iets toe aan de rol dat de persoonlijke beleving van de acteur over stijgt." „We hebben hier een vol waardige theateropleiding, maar ook mensen die willen weten of toneel iets voor hen is, kunnen hier terecht. De cursus sen die wij geven reiken hen creatieve impulsen aan, zo moet je dat zien. Uitnodigend tot spelen, in de brede zin van het woord. En nog leuk ook." „Ik denk dat de fantasie voor mensen onontbeerlijk is. Ik werk zelf als clown en geniet FOTO LOEK ZUYDERDUIN daar erg van. In de wereld van de clown is alles mogelijk. In de brochure van de clownscursus citeren we een gedichtje, dal ei genlijk alles al zegt. I let heet 'De- Dwaas' en gaat als volgt: 'Als hij bij een rivier komt, haalt hij een brug uit zijn zak en loopt naar de overkant. luziekproject Rotterdamse kunstenaar Toine Horvers IEN» erna straatsma fheren in een lege kerk. Gre- iaanse liederen zingend. :t eenstemmig, maar door el- ir heen. Vijf keer een half uur dat binnen één etmaal, 's 's ochtends, 's middags, avonds en weer 's nachts, ipel samengevat ziet de 'ge- dssculptuur' van Toine Hor- er zo uit. Een project van beeldend kunstenaar uit iterdam dat zaterdag wordt gevoerd in de Hooglandse tk te Leiden als onderdeel 'Leiden Cultuurstad, let project is ontleend aan de ïditatieve gebedscycli' van osterlingen. Religieuze cycli gebeden, gezangen en klok- ui hebben een 'tijdopheffen- werking' die Horvers met 'project wil nabootsen. Het kenmerk van Gregori- 'se zang is dat het eenstem- is. Dat is bij mijn project 1 het geval. De vijf stemmen en door elkaar heen. Iedere ;er begint op een apart punt m lied. Het doet een beetje ken aan een canon, maar niet georganiseerd." Vorig jaar werd de geluidssculptuur van Toine Horvers al eens uitgevoerd in een Helmonds fabrieksgebouw. „Ik wil een 'n soort klankpa troon maken. Zodat je niet meer naar een lied luistert, maar naar een bijna abstract geheel. Het resultaat is een re peterend geluid en dat blijkt een soort rustgevende werking te hebben op mensen." Horvers spreekt uit ervaring, want zijn geluidssculptuur is vorig jaar opgevoerd in een oud fabrieksgebouw in Helmond. Daarna is het project bij wijze van proef nog een keer uitge voerd in de Rotterdamse Lau- renskerk. „Naarmate religie verdwijnt hebben mensen meer behoefte aan vervangende meditatieve momenten. En er schijnt iets in mensen te zijn waardoor die re peterende klankpatronen zich daar goed voor lenen. Het is net zoals het eewige geluid van de zee, die steeds maar op en neer gaande golven, dat vinden veel mensen ook heel prettig." „Ik heb met dit project niets religieus in de zin. Er worden weliswaar religieuze teksten ge FOTO AURORA LOERAKKER zongen maar ik zou bij God niet meer weten wat ze zingen. Daar gaat het ook helemaal niet om. Je moet het zelfs niet als lied er varen." Na de uitvoering in een fa brieksgebouw koos Horvers er bewust voor om hetzelfde pro ject te doen in eer) kerk. Een ruimte die gevoelig is voor licht en geluid, elementen die het ge zang een meerwaarde moeten geven. „Door de omstandigheden word je je bewust van het ge bouw, het licht. Er ontstaat een klankweefsel." „Om middernacht beginnen we in een donkere kerk. Alleen de zangers hebben een klein lampje bij zich. Op dit tijdstip en tijdens de schemerperiodes is de muziek vrij rustig, in een doorgolvende vorm. Rond het middaguur is de kerk natuurlijk licht en de zang jubelend van toon." „Ik doe veel met klanken en woorden, maar ik heb nooit de neiging gehad om componist te worden. Het uitgangspunt is voor mij altijd 'beeldend'. Een musicus zal geen muziek ma ken voor bepaalde momenten of een bepaalde omgeving. Er zijn er wel componisten die zich op dat terrein begeven. Zoals John Cage bijvoorbeeld. „Ik doe wat ik doe. Je hebt muziekmensen die op de rand van de beeldende kunst werken en omgekeerd. Zoals schilders met olieverf werken, werk ik met klanken. De menselijke stem vind ik nog steeds heel fascinerend." 'Rite 2' een geluidssculptuur van Toine Horvers, uitgevoerd door vijf zangers (baritons) o.l.v. Maarten Michielsen. Zan gers: Pedro Adaragga, Wim Jan van Deuveren, Kees de Bruyn, Jan Carpentier, Donald Bent- velsen. Uitvoeringstijden za terdag 20 september: 00.00, 06.00, 12.00, 19.30 en 23.30 uur. Locatie: Hooglandse Kerk Leiden. Leden Royal Academy of Arts geschokt londen afp De tentoonstelling Sensation, gewijd aan de jonge Britse avant-garde, heeft nog voor de opening in de eerbiedwaardi ge Royal Academy of Arts in Londen een schandaal veroor zaakt. Sommige leden van de academie zijn geschokt en dreigen op te stappen. Morgen wordt de expositie geopend. Een portret van de Maagd Maria, omgeven door uit por nobladen geknipte foto's van Chris Ofili, hangt naast een doek van de broers Jake en Di- nos Chapman dat androgyne kinderen voorstelt van wie de gezichten zijn vervangen door penissen in erectie. Een' ander doek van Matt Collishaw toont in close-up de inslag die een kogel heeft nagelaten bij het doorboren van een menselijke schedel en die de vorm van een vagina heeft. Al deze experimentele, wer ken zijn wegens hun porno grafisch of controversiële ka rakter ondergebracht in een zaal die niet toegankelijk is voor jongeren onder de 18 jaar. Bezoekers worden van te voren gewaarschuwd. Eveneens zeer omstreden is het portret van Myra Hindley die tot levenslang is veroor deeld voor kindermoorden in de jaren zestig. Dit doek is ge schilderd naar een foto van Hindley en bestaat uit een hoeveelheid afdrukken van kinderhanden. Protest Hindley en de moeder van een van haar slachtoffers fiadden fel geprotesteerd legen het tentoonstellen van hel schilde rij maar de leden van de aca demie spraken zich met 26 le gen 19 stemmen uit voor ex positie. De organisatie voor kinderbescherming Kidcare, die deze 'exploitatie van de dood van kinderen' veroor deelt, beweert tal van tele foontjes te hebben gekregen van mensen die het doek wil len vernielen. Verscheidene leden van de academie hebben met opstap pen gedreigd. Richard Cork, de kunstcriticus van de Times, verdedigde dinsdag de exposi tie. Volgens hem is dit het eer ste teken van vernieuwing van een instelling die haar 230ste verjaardag viert en volgens hem was blijven stilstaan. „Als ze opstappen is dat juist een zegen voor de academie." Sensation telt honderd wer ken van 42 kunstenaars die toebehoren aan Charles Saat- chi van het reclamebureau, een van de grootste Britse ver zamelaars van hedendaagse kunst. De tentoonstelling duurt tot 28 december. De Royal Academy verwacht in totaal 200.000 bezoekers.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1997 | | pagina 19