Fleetwood Mac: geld speelt geen rol
Stripheld Lucky Luke zit nog
iteeds rotsvast in het zadel
Joop van den Ende en John de Mol in de collegezaal
Cultuur Kunst
KfdK MAAR!!
Dichters en muziek
in vijftig ambassades
Cd-winkels moeten klanten
Diana-single teleurstellen
BBA-producer Stig
riidersson overleden
ATERPAG 13 SEPTEMBER 1997
CHEF JAN RIJSDAM, 071-535644-1
Literair Café houdt Open Podium
Brits-Amerikaanse popfonnatie in de oude bezetting herenigd
17 september een open podium. Beginners en gevorderden
de cursussen creatief schrijven kunnen uit eigen werk voor
dragen. De cursisten hebben zich een jaar lang onder leiding
van Sjan van Halteren in poëzie en proza verdiept. Het open po
dium begint om 20.30 uur in de filmzaal van het Parktheater aan
deCornelis Geellaan 2 (entree: 5 gulden).
Gina Lollobrigida in jury 'Gent'
Gina Lollobrigida zal de meest beroemde gast zijn van het
fitste Internationaal Filmfestival van Vlaanderen dat van 7 tot en
[met 18 oktober wordt gehouden in Gent. De voormalige actrice,
die faam vergaarde in Italiaanse films van de jaren vijftig en zes-
dg, is tegenwoordig vooral actief als fotografe. 'La Lollo' zal zit-
ting nemen in de jury, samen met de Nederlandse acteur Thom
Hoffman, de Amerikaanse acteur Giancarlo Esposito, de Ameri-
ilkaanse regisseur Irvin Kershner en de Belgische filmproducent
'[Dominique Janne. Als een van de hoogtepunten van het festival
[wordt een hommage gebracht aan de Amerikaanse regisseur
[Sydney Pollack, de maker van legendarische films als 'Tootsie',
['Out of Africa' en 'They Shoot Horses Don't They'.
Anne Frank Huis trekt meer bezoekers
IfMcrcRDAMHet Anne Frank Huis in Amsterdam stevent dit jaar
nafop een recordaantal bezoekers. Tot eind augustus passeerden
hiim een half miljoen mensen de kassa van het museumhuis
aan de Prinsengracht. De Anne Frank Stichting verwacht eind
■1997 meer dan 600.000 bezoekers te hebben verwelkomd. In
^erband met de toegenomen belangstelling heeft de stichting de
[openstelling voor 1998 alvast verruimd. Zo kunnen bezoekers in
1de zomermaanden tot 21.00 uur terecht in het Anne Frank Huis.
»I)avid Copperfield naar Nederland
Ltterdam De illusionist Davis Copperfield komt binnenkort
•Laar Nederland. Van 8 tot en met 10 oktober zal de Amerikaan
Joptreden in de Rotterdamse Alioy' en van 12 tot en met 14 okto-
in de Rijnhal in Arnhem. Copperfield staat bekend om zijn
shows met veel high-tech stunts.
De ontsporingen voorbij,
emotioneel terug op de
rails en toch weer die ou
derwetse magie. Fleetwood
Mac, in de meest succes
volle bezetting herenigd,
staat er zelf versteld van.
Want de Brits-Amerikaanse
popformatie schreef haar
gouden geschiedenis voor
al in de dagen dat de on
derlinge verhoudingen ui
terst explosief waren en de
discipline door overmatig
roesmiddelengebruik vaak
onvindbaar was.
HOLLYWOOD LOUIS DU MOULIN
Neem 'Rumours', met een slor
dige 25 miljoen exemplaren een
van de meest verkochte albums
aller tijden, als indirecte neer
slag van drie slopende echt
scheidingen die het groepsleven
rond 1976 beheersten. ,,Toen
geloofden we zelf maar al te
graag dat al die spanningen en
al die drugs ook nodig waren
om te kunnen vlammmen,
maar inmiddels zijn we er ach
ter dat het net zo goed anders
kan."
Mick Fleetwood (55) heeft
een zware nacht achter de rug.
Een uitgelopen feestje volgend
op een ouderwets spetterend
optreden. De boomlange drum
mer en mede-oprichter van de
van oorsprong 'witte' bluesband
is neergestreken op het zon
overgoten dakterras van suite
complex Le Pare in West-Holly-
wood. Big Mac praat onderuit
gezakt honderduit. Een en al
bevlogenheid, zou je meteen
zeggen. Hoewel? Enige scepsis
over de verrassende 'doorstart'
van het naar hem vernoemde
poprockinstituut is op z'n
plaats. De voorlaatste bezetting
(zonder gitarist Lindsey
Buckingham en zangeressen
Stevie Nicks en Christine Mc-
Vie) stierf zo'n twee jaar gele
den immers een roemloze
dood. En eerder is gebleken dat
een reünie op het juiste mo
ment voor uitgerangeerde me-
ga-acts bijzonder lucratief kan
zijn. De portemonnee vormt
niet zelden de belangrijkste
drijfveer voor hergroeperen.
Fleetwood Mac in de meest succesvolle bezetting herenigd.
FM's voornaamste bindmid
del verwijst zelf in dat verband
naar The Eagles, inmiddels het
schoolvoorbeeld van een com
mercieel geslaagde 'herhalings
oefening'. „Ik kan me heel goed
voorstellen dat die jongens te
gen elkaar hebben gezegd: we
hebben weliswaar niets meer
samen, maar er valt in korte tijd
wel een waanzinnige smak geld
te verdienen. Maar geloof me,
bij ons is het beslist niet zo ge
gaan."
Dat hij juist deze eerder gere
activeerde collega's noemt is
niet toevallig. Eind jaren zeven
tig waren The Eagles en Fleet
wood Mac in de Verenigde Sta
ten dé twee toonaangevende
bands. Bovendien was er on
danks de veelbesproken rivali
teit altijd onderling contact. Ge
regeld gaf dit aanleiding tot
(pseudo-)nieuws, bijvoorbeeld
over de innige relatie tussen
Don Henley en Stevie Nicks. In
de Amerikaanse media wordt
de ene verbroedering herhaal
delijk met de andere vergele
ken.
Mick Fleetwood heeft er ge
mengde gevoelens over. „Om
dat geld in feite geen rol heeft
gespeeld bij onze hereniging.
We hebben de afgelopen jaren
de meest grandioze aanbiedin
gen gehad, maar zijn daar nooit
op ingegaan omdat we de tijd
niet rijp achtten. Met name
Lindsey gooide daarom altijd
meteen de deur in het slot,
waardoor het niet eens tot ver
der praten kon komen. Nu ook
weer is hij degene geweest die
het langst zijn bedenkingen
heeft gehad over deze reünie.
Hij is nu eenmaal zeer zuinig op
zijn imago, als de dood om voor
goedkoop te worden versleten."
Niettemin was dezelfde Lind
sey Buckingham degene die de
weg naar het nieuwe hoofdstuk
heeft geopend. „Met z'n tweeën
waren we samen lekker bezig
aan zijn komende solo-album
en daarbij raakten van lieverlee
toch ook Stevie, Christine Mc-
Vie en John min of meer vrijblij
vend betrokken. Het liep alle
maal zo gesmeerd dat we op
een gegeven moment met el
kaar wel moesten vaststellen
dat 'die ouwe, unieke chemie
weer werkt'. Die constatering is
vanzelf overgegaan in een nog
enthousiastere sfeer van: hier
moeten we iets mee doen, an
ders krijgen we er later spijt
van," recapituleert Fleetwood.
Eerst was er dus die 'heerlijke
energie', pas in tweede, derde
instantie zijn de zakelijke gevol
gen in beeld gekomen. „Anders
om zou volgens mij niet eens
hebben gekund. Daarvoor wa
ren we te lang uit elkaar om nog
tot een soepele samenwerking
te komen. Natuurlijk, een grote
berg geld kan ook inspirerend
werken, maar nooit dat creatie
ve sfeertje scheppen dat wij
weer hebben. Het mooie is dat
we nu het beste van alle twee
hebben: integriteit plus een on
gekende sloot poen. En of dat
meer of minder zal zijn dan The
Eagles hebben binnengesleept,
dacht je echt dat we ons daar
nog in zouden verdiepen?"
Het vertrouwde keurslijf zal
nooit meer zo kunnen knellen
als voorheen, meent Fleetwood.
„Eenvoudigweg omdat de hui
dige werkwijze amper nog los
ser kan. Vanzelfsprekend heb
ben we ons door het uitbrengen
van 'The Dance', dat nieuwe al
bum, ook verplicht tot de over
bekende rituelen als promotie
en touren, maar veel verder zijn
we niet gegaan. Omdat we geen
zin meer hebben in langlopcn
de, veeleisende overeenkom
sten. Op 'The Dance' staan vier
nieuwe nummers die we zelf als
een veelbelovende voorbode
van nog veel meer moois zien.
Of het daar ook van zal komen,
is evenwel nog maar de vraag.
Eerst maar eens kijken hoe we
de naderende concertmaanden
doorkomen. Daarna zal Lindsey
toch eerst met zijn solo-album
aan de bak willen. Voordat we
dan weer eens samen in de stu
dio zitten, zijn we misschien
wel een paar jaar verder. Of ie
dereen dan nog hetzelfde voelt
als nu..."
30RN MARTIN MENGER
E7AT KCJM JE 2E t?Aló ?£LF é>AM
er maar aan staan: altijd
ïller schieten dan je eigen
haduw of de notoire gebroe-
irs Dalton terugbrengen naar
gevangenis. Lucky Luke zit er
cowboy
et mee.
51 jaar
hij rots-
st in het
tdel van
trouwe
irvoeter
lly Jum-
en na
eer dan
ventig ti-
s - goed
or 278
joen al-
ns - kan
strip-
nog
d niet
Het
omeen
:ky Luke
nu het
lerwerp
een thematentoonstelling,
iet Museum van de Twintig-
Eeuw in Hoorn, over de
ld tussen een stripheld en de
lerwetse western-Film. Lucky
te is de schepping van Mau
de Bevere, die onder de
im Morris een indrukwek-.
ld aantal strips tekende. Ooit
worpen als een tekenfilmfi-
ïrtje in een Brusselse studio,
nam de cowboy in de eigen stri
palbums allengs sommige ei
genschappen over van grote
cowboy-acteurs uit Hollywood,
zoals John Wayne of Gary Coo
per. Want Morris tekende niet
alleen graag, hij was ook dol op
De Daltons: onderwerp van een tentoonstelling.
de wild-west films.
De populariteit van Lucky
Luke laat zich verklaren doordat
de verhalen en tekeningen van
degelijke snit zijn. Het leuke zit
'm er in dat Morris de hele stoe
re cowboycultus met een knip
oog beziet. Luke is een parodie
geworden op de Ijskoude revol
verhelden die nooit een spier
vertrekken wanneer het tot een
rechtstreeks duel komt.
In de loop der jaren kon Mor
ris zich ook.uitieven in een bij
zondere hobby. In verschillende
albums duiken allerlei bijzon
dere figuren op. Een bonte stoet
van acteurs, grootvorsten, diva's
of andere be
roemdheden
komt als paro
die in de al
bums terecht.
Morris hield
zijn strips
speels, waar
striptekenaars
als Charlier
('Luitenant
Blueberry') of
Greg en Rou
ge ('Coman
che') een veel
reëeler en
rauwer beeld
schetsen.
Overigens was
Morris zich
bijzonder
goed bewust
van het echte
verleden dat
de basis vormt voor de latere le
gendes over het Wilde Westen.
Tegelijkertijd bleef de western
een inspiratiebron, zoals uit
sommige tekeningen blijkt. De
gebruikte invalshoeken voor
sommige tekeningen zijn dui
delijk 'geleend' van de Holly-
wood-fabriek.
Vorig jaar trok het Brussels
Centrum voor het Beeldverhaal
DEN HAAG GPD
De buitenlandse ambassades in Den Haag worden volgend jaar het
podium van internationale poëzie en muziek. De stichting 'Dichter
aan huis' heeft een initiatief ontwikkeld, waarbij ambassades hun
deuren openzetten voor het publiek. Dat publiek wordt dan in staat
gesteld optredens bij te wonen van internationaal vermaarde dich
ters en musici, die afkomstig zijn uit het land dat hun ambassade
vertegenwoordigt. De manifestatie, die de voorlopige titel 'Poetical
border walks' draagt, wordt gehouden van 26 tot 27 september
1998. Het definitieve programma en de deelnemende ambassades
zijn nog niet bekend. De voorbereidende besprekingen verkeren
echter in een vergevorderd stadium. 'Dichter aan huis' organiseert
al jaren een poëziefestival in Den Haag, waarbij particulieren hun
huiskamer openstellen voor dichters en hun publiek.
ROTTERDAM ANP
Lucky Luke: stripheld in het Museum van de Twintigste Eeuw.
80.000 bezoekers met deze ten
toonstelling over Lucky Luke.
Hans Stuijfbergen van het mu
seum in Hoorn nam zelf een
kijkje in 'de hoofdstad van de
strip' en is er uiteindelijk in ge
slaagd een groot deel van deze
tentoonstelling naar het Muse
um van de Twintigste Eeuw, dat
aan de populaire cultuuruitin
gen van deze eeuw is gewijd, te
halen.
In twee zalen wordt een over
zicht gegeven van de band die
er is tussen de schepping van
Morris en de echte western.
„We hebben gebruik kunnen
maken van echte tekeningen
van Morris, terwijl we voor die
scènes bijpassende foto's heb
ben gevonden uit de verschil
lende films die Morris heeft ge
zien", zegt Stuijfbergen. „We
willen ook op een beknopte ma
nier de historie van het echte
Wilde Westen laten zien, zoals
de invloed van prikkeldraad op
de ontwikkeling van de prairie."
Die achtergronden worden op
een speelse manier verder uit
gediept in een speciaal werk
boekje, bestemd voor leerlingen
uit het basisonderwijs. In het
museum isvoorts een Kids Sa
loon ingericht, zodat de jongste
bezoekers zich met allerlei spel
letjes ook in de wereld van
Lucky Luke, Rataplan of de Dal
tons kunnen wanen. Videover
toningen van westerns en een
interactief stripverhaal op een
computer maken de belevenis
compleet.
'Lucky Luke, de eenzame cow
boy1, tot en met 26 oktober in
het Museum van de Twintigste
Eeuw, Bierkade 4, Hoorn. Ope
ningsuren: dinsdag t/m zondag
van 10.00 tot 17.00 uur.
De cd-winkels in ons land moe
ten vandaag vele klanten teleur
stellen die de single van Elton
John willen kopen ter nage
dachtenis aan prinses Diana.
De single 'Candle in the wind',
het lied dat Elton John bij de
herdenkingsplechtigheid in
Westminster Abbey zong, ligt
vandaag voor het eerst in Ne
derland in de winkels. Platen
maatschappij Mercury is blij dat
dat gelukt is want in eerste in
stantie dachten zij dat het num
mer pas maandag in de winkels
zou kunnen liggen.
De keten van muziekwinkels
Free Record Shop vreest toch
dat vandaag vele malen nee
moet worden verkocht. „Wij
hebben 50.000 exemplaren be
steld maar krijgen er slechts
30.000. Daarom moeten we
waarschijnlijk ook enkele klan
ten met een reservering teleur
stellen. Helaas kon de fabriek
die de single perst, niet zoveel
exemplaren leveren dat we op
de eerste verkoopdag voldoen
de singles in huis hebben."
Bij Mercury zijn in totaal tus
sen de 150.000 en 200.000 be
stellingen binnengekomen. Een
groot deel van de opbrengst van
de verkoop gaat naar het Diana-
herdenkingsfonds. Eerder lieten
de Nederlandse platenzaken
weten dat zij de marge die zij
verdienen aan de verkoop even
eens zullen afdragen aan dat
fonds.
CKHOLM AP
tenproducer Stig Andersson,
ïns opnamen van de Zweed-
popgroep ABBA in de jaren
'entig en tachtig keer op keer
°8 op de hitlijsten waren te
den, is gisteren op 66-jarige
ri aan een hartaanval over-
ndersson schreef niet min-
dan 3000 liedjes. Hij lan
dde de popgroep ABBA, die
1974 met 'Waterloo' het Eu-
ïsie Songfestival won. Het gi-
itische succes van de groep
is voor een groot deel te danken
aan de sterke composities, de in
harmonisch opzicht gewaagde
arrangementen en de technisch
perfecte productie van Anders
son.
Stig Andersson gebruikte de
winsten die zijn platenmaat
schappij Polar- Record Company
boekte onder andere voor de
Polar Music Prize, die jaarlijks
door de Koninklijke Zweedse
Muziek-Academie wordt toege
kend aan een popmuzikant en
een klassiek musicus.
AMSTERDAM MONIQUE BRANDT
Amusementskeizers Joop van
den Ende en John de Mol gaan
gastcolleges verzorgen aan de
Universiteit van Amsterdam.
Vanaf half december staat de
vakgroep communicatieweten
schap van de universiteit een
paar maanden lang in het te
ken van het multimediale con
cern Endemol. In een serie van
28 colleges, waarvan Endemol
de helft verzorgt, worden alle
aspecten van het bedrijf onder
de loep genomen.
Aan de hand van twee the
ma's uit de praktijk - de econo
mische bedrijfsvoering en de
producten die de mediagigant
levert zoals de programma's,
grote shows en de theaterpro
ducties - zullen 25 studenten
onderzoek doen en zich verdie
pen in de theorje. De twee ba
zen van het concern zullen, zo
is de bedoeling, ook zelf in de
collegezaal komen staan om
hun praktijkervaringen aan de
studenten over te brengen.
„Het is een perfecte manier
om de studie bij de praktijk te
laten aansluiten", aldus docen
te Liesbet van Zoonen van de
vakgroep. Van Zoonen was het
die Endemol benaderde voor
de serie gastcolleges. Volgens
de docente communicatiewe
tenschap worstelt haar afdeling
met financiële moeilijkheden.
„Er zijn veel studenten en er is
weinig staf. Om toch aan de
belangstelling van de studen
ten tegemoet te komen, moet
je dus heel inventief zijn en
bronnen van buitenaf aanbo
ren. En aangezien Endemol het
grootste en meest bekende me
diabedrijf is, lag het voor de
hand dat we hen benaderden."
Eerder organiseerde de vak
groep een serie zeer drukbe
zochte colleges over commer
ciële communicatie die werd
betaald door het Genootschap
voor Reclame.
Een gesprek met Joop van
den Ende zelf maakte hem zeer
enthousiast voor de plannen.
Vervolgens werd het college
programma vastgesteld in
overleg met ondermeer de af
deling Opleidingen, Perso
neelszaken en Pers en Voor
lichting van het bedrijf. „Ik heb
een rondgang gemaakt door
het bedrijf en alle afdelingen,
en heb toen mijn voorkeur
voor bepaalde onderwerpen
doorgegeven", aldus Zoonen.
Er is een lijstje samengesteld
met gelegenheidsdocenten uit
het bedrijf, vooral hoofden van
de afdelingen, die zullen wor
den besproken. „We willen niet
alleen directeuren laten opdra
ven", aldus een Endemol-
woordvoerder. „Het moeten
echt verhalen uit de praktijk
zijn."
Onderwerpen die onder
meer belicht worden, zijn de
geschiedenis en toekomst van
het bedrijf, de organisatiestruc
tuur, de beursgang en interna
tionale expansie. Op het pro
ductionele vlak wordt aandacht
besteed aan onder meer soaps
en drama, infotainment en
einotainment, de kijkers en de
theatershows. Aan het einde
moet de student de relatie tus
sen theorie en praktijk kunnen
leggen en weten hoe de Neder
landse tv-productiewereld in
elkaar zit.