Een kennismaking met twee vrouwen Joe Kennedy regeerde thuis met ijzeren hand Films Boeken 'Addicted to Love': cynisch over liefde Gebrek aan actie nekt 'De Journalist' ^NDE i^DERDAG 11 SEPTEMBER 1997 MS AMSTERDAM Career Girls, een typische 'Mike Leigh 11020) 6278806 13 00,15.30, 18.45, 21.30: Career (*3 34*9 00,21 45; do vr ma di ook |3 15.15 45: Le Bonheur est dans [4 00.19.30: Hamlet "IjAMBRA1(020)6233192 15.30,18.30. 21.30; do vr ma di f1 12.30. Face/Off «BRA 2 15,20.45; do vr ma di ook 30: The English Patient 6 LEVUE CINERAMA (020) „J4876 |2 30,15.30, 18.30, 21.30: Con- Lacy Theory 1KRAMA 2 afll3.15, 16.00, 19.00, 21.45 Bat- tian Robin "IYPSO 1 (020) 6234876 0 |2 45,15.30, 18.15,21.00: Abso lute Power LYPSO 2 daj3.15,16.00, 19.15, 22.00: Bean ^CENTER (020)6236615 jgt.OO, 22.00: Sling Blade 6 45; zo ook 11.00, 14.00: Month g. W the Lake 2|2.15: Gridlock'd ^{7.00,19.30; zo 00k 11.00, 13.45: Everyone says I Love You 16.45,19.30, 22.15: Romeo Ju- nat/m wo 16.00, 19.00, 22.00: The 3 ïnglish Patient Oft 11.00,14.30: Karakter MA OSCAR (020) 5475175 vr za 20.30: Kolya wo 20.30: Karakter IA 1(020) 6151243 00; za zo wo ook 13.30. 7 18.45.21.30; za zo wo ook 15.30: ce/Off 1(020) 6234579 1.16.15, 19.15, 21.45; za 00k 2J 00: Men in Black 6.45,21.30. Speed 2: Cruise Con- 10I J',|5 ,21.00,15.45, 18.45, 22.00; z 2 -pk 11.00: Space Truckers .45,16.30, 19.00,22.00, 11 00: Anaconda 0l|7 .45,16.15, 18.45,21.30; 11.00: Nothing to lose al p10.30: Lang Leve de Koningin IET (020) 6273434 LOO. 21.30; za ook 15.30; .00: Career Girls it/mzo 19 15; za ook 23.45: Ner- 19.00: Secrets Lies 45 (beh zo en wo): Big Night 14 30,16.30: Microcosmos 21.00: Breaking the Waves 2|l6 00: Jour de Fête 23.30, zo 16.15: The Torch Song tERION 1(020) 6231708 f.00: Gridlock'd 1.00,20.30, 22.00 (ma di niet r 00): Forgotten Silver (921.45: Der Ehe der Maria Braun 122.15: Sneak Preview [ERION 2 15 II Postino 6.30: Love And Other Catastrofes Lost Highway ïRLANDS FILMMUSEUM (020) f400 .30 Greta Garbo; do vr za A Wo of Affairs; zo Love; ma Wild Or- lec^ids; di The Single Standard; wo Berlings Saga ik|-00 First Strike 30 Cinematheek je ITO 1(020) 6753994 19 45, 21.45; do vr zazowoook 16.00: Floating Life 22.15 Engelchen 20.15 (beh ma): Kids Return 17.45; do vr zazowoook 13.45: Lo ve Serenade 18.15 Marion 17.45: De anatomie van een straat vr 15.30: Les Nuits Fauves za zo wo 15.30: Naked do vr za zo wo 13.30; ma 20.00: La Grande Bouffe THE MOVIES 1 (020) 6386016 16.45, 18.30, 20.15,22 00; zo ook 14.45: Career Girls THE MOVIES 2 17.15, 19.30; zo ook 15.00: Le Bon heur est dans le Pré 21.30 (beh. zo): Sling Blade THE MOVIES 3 18.00, 20.00; zo ook 14.15, 16.00: 22.00 (beh. zo): Hufters Hofdames THE MOVIES 4 17.15; zo ook 15.00: The Truce 19.30: Karakter 21.45: Lost Highway TUSCHINSKI 1 (020) 6262633 12.00, 15.00, 18.00, 21.15: Fa ce/Off TUSCHINSKI 2 13.00, 15.45, 19.00, 21.45: No thing to Lose TUSCHINSKI 3 13.15, 16.00, 19.15, 21.45; di 12.45, 15.30, 19.15, 21.45: Addic ted to Love TUSCHINSKI 4 18.30, 21.15; do vr ma di 00k 13.00, 15.45: The Fifth Element TUSCHINSKI5 18.30, 2115 (do 21.30); vr ma di 00k 13.00, 15.45: Batman Robin TUSCHINSKI 6 12.00, 15.00, 19.00,21 45: Bean DE UITKIJK (020) 6237460 17 15, zo ook 14.15: The English Patient 20.15, 22.00: The Quiet Room Career Girls is alom aange kondigd als 'een nieuwe film van Mike Leigh'en de liefhebbers weten dan wat hen te wachten staat: een losjes verteld verhaal, ge filmd in een realistische stijl (die ruimte laat voor blues, emotie en humor) over licht tot zwaar be schadigde mensen die met sympathie worden beke ken. Altijd goed acteer werk, soms misschien meer verfilmd theater dan pure film. Ook wie zijn werk niet kent, zou gerust eens naar Career Girls kun nen gaan. Grote kans dat men zich daarna tot de liefhebbers rekent. FILM RECENSIE Annie (Lynda Steadman) en Fïannah (Katrin Cartlidge) zijn oude vriendinnen. Ze hebben elkaar zes jaar niet gezien, maar als de film begint zit Annie in de trein op weg naar Londen voor een paar dagen bij Hannah. De dames hebben allebei carrière gemaakt, dat zie je aan hoe ze gekleed gaan. Hannah neemt Annie mee om huizen te bekij ken. Tenslotte zet ze haar weer op de trein. Zo simpel is het ba- sisverhaal. Maar in die twee da gen hebben beide vrouwen een ingrijpende en aangrijpende reis gemaakt door hun gemeen schappelijk verleden, die in beeld wordt gebracht door mid del van flash-backs, herinnerin Katrin Cartlidge (Hannah) en Lyndia Steadman (Annie), vriendinnen voor het leven. gen van Annie en Hannah apart, of van hen samen. En dan snap je op het eind dat ze, ook als ze elkaar weer zes jaar niet zullen zien, of misschien wel nooit meer, toch voor de rest van hun leven vriendinnen blijven. Als je die beelden uit hun ver leden ziet, begrijp je niet dat ze ooit carrière hebben kunnen maken. Gehuld in afgedragen spijkerkledij is de een nog neu rotischer dan de ander. Hannah studeert Engels, wat geen FILM RECENSIE STAN LAPINSKI 'Addicted to Love' Regie: Griffin Dune Scenario: Robert Gordon, Te zien: Leiden Luxor, Alphen aan den Rijn: Euro Cinema 2, Den Haag. Metropole 1. Addicted to Love van Griffin Dune is een liefdeskomedie. Dat betekent dat je als kijker per definitie veel herkent. De liefde is immers van alle tijden, en het fenomeen komedie is ook al niet van vandaag of gisteren. Niettemin hebben de makers een poging ondernomen, in stijl en toon iets nieuws neer te zet ten, iets van deze tijd. Het verhaal begint op het platteland, waar de jonge ster- rekundige Sam (Matthew Bro- derick) elke ochtend zijn tele scoop op de speelweide richt, waar zijn liefje, peuterleidster Linda (Kelly Preston) in de weer is met haar koters. Ware liefde, eeuwige trouw, totdat Linda naar New York vertrekt en aan Sam per post laat weten dat het uit is. Deze reist haar ogenblik kelijk achterna om haar terug te veroveren. Hij ontdekt het ap partement waar ze met haar nieuwe lover woont en betrekt het slooppand tegenover, om haar vandaaruit te begluren via een camera-obscura-construc- tie waarmee hij pijnlijk intieme beelden van Linda en Anton (Tcheky Karyo) op zijn witte muur weet te projecteren. In het geluid wordt voorzien door een geheimzinnige motorrijd ster die zich ongevraagd komt melden met de benodigde af luisterapparatuur. Het is een ze kere Maggie (gespeeld door Meg Ryan), de ex van Anton. Zij wil haar oude vrijer niet terug, maar hem juist te gronde rich ten. Al kijkend naar hun candid- film bekokstoven ze hun plan nen om het andere stel het le ven grondig zuur te maken, zonder dat ze in de gaten heb ben dat er onverwacht iets moois ontstaat tussen hen. Wij beseffen dat natuurlijk wel, ze ker als we de 'moeder' van dit soort liefdeskomedies hebben gezien, When Harry met Sally, uit het midden van de jaren tachtig. Nu zijn scenarist Gordon en regisseur Dune natuurlijk niet zo dom geweest dat ze een let terlijke remake van die oudere film hebben willen maken. Ze gebruikten het basisgegeven en hebben er het nodige aan toe gevoegd. Er zitten bijvoorbeeld een hoop grappige verwijzingen in naar tal van andere klassieke films (o.a. The Conversation en Profession Reporter). Nieuw: De film bezit precies de ironisch- cynische toon die de mens van de jaren negentig graag aanslaat als het om romantiek gaat. Wat dat betreft is Addicted to Love een echte postmoderne film. kwaad kan met zo'n ordinair dialect, waarin ze zich boven dien constant overschreeuwt. Annie lijkt met haar door een huidaandoening geteisterde ge zicht eerder rijp voor de psychi ater dan voor een studie psy chologie. Ze weten zich geen raad met hun grote verlangens. Hannah heeft een gimmick. Ze houdt Annie en ook de modder vette Rickv een boek voor van Chaïlotte Brontë. Zij dienen dan volgens vast ritueel 'Mizz Brontë, mizz Brontë!' te zeggen en dan een vraag te laten vol gen. Meestal luidt die: 'When will I have a good fuck?' Hoe dan 00k is het resultaat voor ie dereen nihil. Want Ricky houdt van Annie, maar Annie van Adrian, en Adrian van Hannah en Hannah weet niet van wie ze houdt. Voor zover de Film in het he den speelt, is het camerawerk^ neutraal, een beetje deftig, zoals Hannah's en Annies mantelpak. De flash-backs vertonen de hec- tiek (schokkende camera, grove korrel en ruwe montage) van de cinéma vérité. Dat past bij de emoties van de jeugd en de brokkeligheid van de herinne ring eraan. Maar deftig of ruw, altijd staat de camera volledig in dienst van de acteurs, niet al leen van beide dames, ook van Mark Benton als de aftakelende Ricky, Andy Serkis als geile yup en Joe Tucker als de halve zool Adrian. Maar vooral van beide dames. Bij het afscheid geeft Hannah Annie het boek van Brontë ca deau. Daarna loopt ze het per ron af. En Annie rijdt met de trein de film uit zoals ze hem kwam binnenrijden. In de tus sentijd heeft de kijker, door de wisselwerking van verleden en heden, twee vrouwen leren ken nen en liefhebben. THRILLER •RECENSIE Matthew Broderick en Meg Ryan in Addicted tot Love. PETER KUUT/GPD David Ignatius. De journalist. Uitgeverij Van Holkema Warendorf, 302 pag Prijs 29,90. Een niet onbeduidend aantal thrillerauteurs laat graag jour nalisten heldenrollen vervullen in hun spannende romans. Ook de Amerikaanse auteur David Ignatius heeft de reporter als heroïsche bestrijder van Het Kwaad ontdekt. In A hiring Of fence in het Nederlands sim pelweg vertaald als De Journa list laat de schrijver ons uit gebreid kennismaken met de redactie van The New York Mir ror, waarvan correspondent Eric Truell uiteindelijk zal uitgroeien tot een omstreden hoofd persoon. Vooralsnog zijn in het eerste hoofdstuk alle ogen gericht op de kist van Arthur Bowman, een oude en gerespecteerde, maar nu vooral dode rot in het kran tenvak. Op reportage voor de Mirror kwam Bowman in China op verpletterende wijze om het leven: een vrachtwagen reed over hem heen. Dan flashbackt Ignatius ons twee jaar terug, als Truell van een gefrustreerde CIA-agent die graag journalist wil worden, be lastende informatie krijgt over Bowman. De sterverslaggever zou als loopjongen van de Fran se geheime dienst zijn kennis en vaardigheden aanwenden om een miljardendeal met Chi na op het gebied van telecom municatie in de wacht te sle pen. Truell gaat op onderzoek uit, z'n speurdersneus ruikt een gigantische primeur. En daarbij houdt hij zelf trouwens ook zijn handen niet schoon: de CIA maakt met plezier gehruik van Truells diensten. Zijn speur tocht voert hem naar China waar dan de al bekende finale zich afspeelt: Bowman vindt de dood. Ignatius biedt in De Journalist een aardige blik in de keuken van de Amerikaanse journalis tiek: een wereld waarin het woord gewetensbezwaren ken nelijk niet bestaat. Zo schroomt Truell niet een presidentskandi daat te confronteren met zijn verleden als psychiatrisch pa tiënt, waarop de kandidaat het plots voor gezien houdt. Qua actie is de thriller echter minder onderhoudend. Truell slaat zonder al te veel moeite de problemen van zich af: hij loopt nergens echt gevaar. Ignatius had er goedpaan gedaan kennis te nemen van Ijet onderzoek dat het eerbiedwaardige Neder landse Genootschap van Hoofdredacteuren enige jaren geleden liet verrichten naar de meningen van journalisten. Be langrijkste conclusie: de pers beschouwt in meerderheid de journalistiek als een doodge woon vak, niks minder en voor al niks meer. BIOGRAFIE RECENSIE JAMES MCGONIGAL/GPD itnarch, het leven van Joseph P. Ken- d Kessler, Uitgeverij Elmar, Prijs 49,50. Peroemdste Kennedy is na- ïijk John F., de in 1963 ver fde president. Maar ver f de tweede wereldoorlog er al een wereldberoemde Jiedy: diens vader, Joseph Patrick Kennedy (1888 - J)- De oude Kennedy was in ^ren dertig al een zeer ver kend man, op basis van ille- f en later legale import van L en zeer geïnteresseerd in Jolitiek, zoals zo veel Ieren merikanen van Ierse af- pst in de VS. Hij was een ►tsfactor in de Democrati- k partij van president Fran- jRoosevelt en werd zelfs eni- tosevelt benoemde hem in P tot ambassadeur in Enge- nadat pogingen van Ken- om minister te worden waren mislukt. Roosevelt wilde een mogelijke politieke rivaal niet te dicht bij het centrum hebben, maar moest zijn rijke "partijgenoot wel iets gunnen. Later bleek dat deze benoeming en de gevolgen daarvan (waar over straks meer) de doodsteek betekende voor Joe Kennedy's politieke ambities. Toen hij eenmaal in de gaten kreeg dat voor hemzelf de weg naar het hoogste ambt was af gesneden, richtte zijn ambitie zich op zijn zoons. Het moet een bijzonder hard gelag voor de man zijn geweest dat hij ein de 1961 werd getroffen door een ernstige beroerte: hij had slechts elf maanden de vruch ten kunnen plukken van decen nia lang achter de schermen aan de touwtjes trekken om een nazaat in het Witte Huis te krij gen en aldus zelf ook een plaats te verwerven in het centrum van de (wereld-) macht. In een biografie over Joe Ken nedy is dit de enige keer dat de schrijver, journalist Ronald Kes sler, iets van sympathie voor de hoofdpersoon laat blijken. In de rest van de 478 pagina's wordt Joe Kennedy neergezet als een bullebak, rokkenjager, manipu lator en financieel speculant. De Amerikaanse versie draagt de titel The sins of the Father, het eerste deel vap een spreek woord dat verder luidt: Shall be visited upon the sons.' En Kes sler kan goed gedocumenteerd uitleggen dat alle Kennedy-kin deren, niet alleen de zoons, maar ook de dochters en klein kinderen, zijn getroffen door de zonden van de vader. Kennedy regeerde zijn gezin met ijzeren hand. Het huwelijk met Rose (overleden in 1995) was een farce en diende slechts één doel: het ophouden van de schijn voor de buitenwacht en het produceren van een kinder schaar. In werkelijkheid was Ro se een ijskonijn en ging de pater familias voortdurend buiten de deur op stap. In zijn lange zakelijke carrière vergaarde hij een vermogen dat uiteindelijk werd geschat op een bedrag van tegen de vijf honderd miljoen dollar. Hij ging daarbij over lijken. Een aantal van zijn beurstransacties was destijds al omstreden, maar zouden nu een misdrijf zijn. Zijn kinderen heeft hij steeds gezien als middel om zijn eigen macht en aanzien te kunnen projecteren, volgens zijn bio graaf bekommerde hij zich nau welijks om hen als mens. Kes sler laat zien dat alle Kennedy's later ernstige emotionele pro blemen hadden, moeilijk nor male relaties konden onderhou den en dat tot in de derde gene ratie veel problemen voorko men met drank, drugs, merk waardige en soms dodelijke au to-ongelukken en andere vor men van onaangepast gedrag. Joe Kennedy kleunde in zijn leven als manipulator één keer ongelooflijk mis. Toen hij eind jaren dertig in Engeland arri veerde, hingen de oorlogswol ken al boven Europa. Joe Ken nedy vond de Engelsen maar een slap zooitje, de democratie zou het niet redden tegen totali tair Duitsland. Kennedy vond Hitier wel een redelijke vent, met weliswaar scherpe, maar toch heel acceptabele ideeën. Was Joe Kennedy's antisemi tisme schokkend, zijn schaam teloos najagen van eigenbelang, ook toen de oorlog al was be gonnen, maakte hem evenmin populair. Andere leden van het corps diplomatique in Londen spraken schande van zijn spe culeren, via stromannen, op de beurs. Dat hij als enige ambas sadeur de bombardementen van Londen ontvluchtte door een huis op het platteland te huren, maakte de zaak er niet beter op. Eigenlijk wilde Joe Kennedy al snel terug naar de VS. Hij was in Londen de verkeerde man op de verkeerde plaats en zijn poli tieke ster was in Washington aan het verbleken. Dat hij had willen heulen met Duitsland, was de smet op zijn blazoen die hij nimmer kon wegpoetsen: hij was politiek onaanvaardbaar geworden. Niet alles wat Kessler vertelt is nieuw. Veel details over de 'Kennedy-dynastie', ofwel 'het Amerikaanse koninklijk Huis', zijn al eerder bekend geworden. Wel plaatst hij voor het eerst al les dat de Kennedy's is overko men in het teken van de per soonlijkheid van Joe Kennedy, de stamvader. En dan bladdert zelfs het imago van JFK verder af: zelfs toen hij al president was, slikte hij nog opdrachten van Joe met een bedeesd 'Ja, va der'. Discussie was niet moge lijk. Joe Kennedy kan niet ontzegd worden een soort dynastie te hebben gesticht, al is het Witte Huis voor de familie vooralsnog onbereikbaar. Als berekeningen kloppen op basis van het huidi ge aantal Kennedy's op hoge bestuurlijke posities, dan zullen in het jaar 2050 256 Kennedy's campagne voeren voor een po litiek ambt en 4096 aan het ein de van de volgende eeuw. Het-is voor deze mensen te hopen dat zij niet worden getroffen door de zonden van Joe Kennedy- Joseph P. Ken nedy. foto

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1997 | | pagina 17