'Ik meet mijn leven niet af aan hits'
Van den Ende burgemeester
van droomstad ShowBizCity
Van der Louw voorzitter
Gouden Kalveren-jury
Cultuur Kunst
Crossing Border Festival zet alles op één plaats
Steven Spielberg het best betaald
941 7
„Dankzij een bijdrage van het Casema-fonds
hebben we dit jaar Eboman naar het Spuiplein
kunnen halen. Maar de gemeente Den Haag had
daar het geld niet voor over. Die stopt liever een
half miljoen in de noodlijdende Anton Philipszaal
dan dat ze geld geeft aan een succesvol festival",
zegt Louis Behre, de organisator van Crossing
Border, een beetje bitter.
Het gratis concert van de geluiden- en video
kunstenaar Eboman vormt met een optreden van
Surgeon in het Paard de verbinding tussen de
stad en het Nederlands Congresgebouw, waar
Crossing Border zich op morgen, vrijdag en zater
dag afspeelt. Dit jaar brengt het festival, volgens
Louis Behre het grootste festival ter wereld dat li
teratuur en muziek combineert, 140 acts op 12
verschillende podia.
De verhuizing naar het Congresgebouw is niet
alleen bedoeld om de organisatie eenvoudig te
houden. De nieuwe plek beantwoordt ook beter
aan Behre's ideaal van een festival waar alles op
loopafstand aanwezig is. „De bezoeker moet een
kaartje kunnen kopen, zijn jas ophangen en dan
overal vrij kunnen rondlopen en kijken", zegt hij.
„En dat kan in Nederland alleen in het Congres
gebouw".
Crossing Border brengt net als andere jaren ge
vestigde sterren en aanstormend talent bij elkaar.
De grote literaire trekker is Lou Reed (voorheen
The Velvet Underground), die gedichten voor
leest. In zijn voetsporen treedt de Londense
straatschrijver Q met fragmenten uit de rapro-
man 'Deadmeat'. Verder komen er namen als
Roddy Doyle, Dirk van Weelden, Arnon Grunberg
en Sekou Sundiata. Rob Scholte leest voor uit zijn
biografie. In totaal leveren 60 auteurs een per
soonlijke bijdrage aan Crossing Border.
Een van de muzikale hoogtepunten vormt het
optreden van John Hiatt The Nashville Queens.
Met zijn geladen songs vertegenwoordigt Hiatt de
complete folkgeneratie van de jaren zeventig.
Paula Cole uit Boston en de eigentijdse country
band Hazeldine uit Nieuw-Mexico tonen zich
waardige opvolgers van de oude meester. Neder
landse muzikanten op het festival zijn onder
meer Boudewijn de Groot, Van Dik Hout en Skik.
Foto's Otto in koffiehuis Fenix
leiden De Leidse fotograaf Harry Otto exposeert tot en met 19
oktober in koffiehuis Fenix aan de Botermarkt in Leiden. De fo
totentoonstelling bestaat uit een kleine selectie werk van de af
gelopen vijfjaar. De nadruk ligt daarbij op architectuur- en mo
defoto's. Otto studeerde in 1994 af als fotografisch vormgever
aan de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunsten in Den
t Haag.
Dansprijzen Valentine en Schepers
amsterdam De Vereniging van Schouwburg- en Concertge
bouwdirecties (VSCD) heeft de Gouden Theaterdansprijs dit jaar
toegekend aan Valerie Valentine van het Nationale Ballet. Deze
e^jnerikaanse Ballerina (1955) krijgt de onderscheiding voor haar
hele oeuvre. De Zilveren Theaterdansprijs (voor jong talent) gaat
Elke Schepers (1965) van het Nederlands Danstheater. Zij
krijgt de prijs voor haar rol in 'A sort of, een choreografie van
^lats Ek die dit jaar tijdens het Holland Festival is uitgevoerd. De
Lucas Hoving Prijs voor jonge talentvolle choreografen is toege-
kend aan Andrea Böll, Andreas Denk en Klaus Jürgens voor hun
gqhoreografie Der Lauf der Dinge. De prijzen worden op 4 okto
ber uitgereikt in het Theater aan het Spui in Den Haag.
Japanner met Rembrandts opgepakt
hiEWYORK» In New York is een Japanner gearresteerd die pro-
i-teerde tekeningen van onder anderen Rembrandt te slijten. De
Inwerken hadden een geschatte waarde van 20 miljoen gulden. De
4'.60-jarige Masatsugu Koga had bij zijn arrestatie twaalf tekenin-
')|en bij zich, waaronder werken van Rembrandt van Rijn, Al-
utrecht Dürer, Jacob van Ruisdael en Annibale Carracci. Zeker
j icht van de stukken behoren toe aan het museum van Bremen,
u Óat museum liet de werken gedurende de Tweede Wereldoorlog
j tpslaan. In 1993 dokèn ze weer op in het Nationale Museum
van Baku, dat beweerde het van de KGB betrokken te hebben.
Toen Duitsland formeel vroeg de kunstwerken te retourneren,
meldde het museum dat ze inmiddels warea gestolen.
^Maria Austriaprijs voor aidsboek
"^amsterdam De fotograaf Carel van Hees krijgt de Maria
Austriaprijs 1997 voor zijn fotoboek 'Weerstand, leven met aids'.
Het bestuur van het Amsterdams Fonds voor de Kunst heeft dat
gisteren bekendgemaakt. Aan de prijs is een bedrag verbonden
10 van 15.000 gulden. Burgemeester Patijn van Amsterdam*eikt de
tweejaarlijkse prijs 6 november uit.
Engelse zangeres Sam Brown weet inmiddels dat ze niet zonder muziek kan
Jools Holland wilde wel ko
men met zijn orkest, maar
alleen als hij Sam Brown
mocht meenemen. De En
gelse zangeres, die in 1988
een wereldhit had met
'Stop', is een van de gasten
op het Crossing Border
Festival. Daar gaat Jools,
voorafgaande aan het op
treden met zijn Rhythm
Blues Orchestra, twee urn-
lang een podiumversie
neerzetten van zijn in Eu
ropa zeer geliefde BBC-te-
levisieprogramma 'Later
with...'.
den haag hans piet
Het podium wordt zodanig uit
gebouwd dat alle gasten er
plaats kunnen nemen en Jools,
net als in zijn televisieprogram
ma, van de een naar de ander
kan lopen om te praten en te
musiceren. Naast Sam Brown
zijn ook Carmel, Skik en John
Hiatt zeker van de partij, al is
het niet uitgesloten, dat het pu
bliek wordt verrast met enkele
onaangekondigde gasten.
Dat Sam Brown (33), dochter
van de overleden Vicki Brown
(ster van The New London Cho
rale), aanwezig is, heeft niet al
leen met haar vriendschap met
Jools te maken. Begin dit jaar
verscheen, na een veel te lange
stilte ('43 minutes' is uit 1993),
haar nieuwe album 'Box', een
verzameling fraaie, door Sam
Brown geschreven popmuziek-
liedjes, die volgens Jools Hol
land een groter publiek ver
dient, dan ze tot nu toe heeft
gekregen.
Dat Sam Brown in de afgelo
pen vier jaar niets van zich liet
horen, heeft deels met het over
lijden van haar moeder (in juni
1991) te maken. „Haar dood - ik
heb haar de laatste maanden
thuis verpleegd - heeft mij aan
het denken gezet. Het leven is te
kort om het zomaar te vergooi
en of om het te besteden aan
zaken, waarmee je eigenlijk he
lemaal niets te maken wilt heb
ben. Ik realiseerde mij boven
dien, dat ik niet wordt gedreven
door geld en dat ik totaal niet
ambitieus ben".
„Het hectische leven, dat
mijn wereldhit 'Stop' met zich
meebracht, was leuk en span
nend, maar ik zou het niet
graag nog een keertje overdoen.
Ik had nergens tijd meer voor.
Maar erger, ik zat dagenlang op
hotelkamers over mijn muziek
te praten, zonder dat ik ooit de
gelegenheid kreeg, die compo
sities ook daadwerkelijk te laten
horen. Nou ja, daar was ik geen
zangeres voor geworden".
„Tijdens het verwerken van
mijn moeders dood, hoewel ik
mij afvraag of je daar ooit van
herstelt, heb ik vooral getracht
mijn leven een zinvollere invul
ling te geven. Hoewel ik nooit
echt geïnteresseerd was in kin
deren, heb ik er nu twee. Ik hou
zielsveel van ze en laat ze niet
snel in de steek. Na de geboorte
van mijn oudste, Vicki, is het
zingen enigszins naar het twee
de plan verschoven".
„Het was Herbie Flowers die
na de dood van mijn moeder,
mijn liefde voor muziek weer
aanwakkerde. Zijn vriendschap
- hij is eigenlijk een vriend van
mijn vader Joe - bracht mij in
kerken, waar wij voor allerlei
liefdadigheidsinstellingen con
certen gaven. Langzaam begon
ik weer te genieten van het spe
len op een podium. Maar, op
het moment "dat Pink Floyd-gi-
tarist David Gilmour mij belde
omdat hij een zangeres zocht
die tijdens 'The Division Bell'-
tournee de niet echt gemakke
lijk zangpartij van 'The great gig
in the sky' (van het album 'Dark
side of the moon') voor haar re
kening zou kunnen nemen, heb
ik wel eerst gevraagd of er in de
toerbus ook plaats was voor
mijn dochter. Dat bleek geen
probleem en dus ging ik mee.
Die tournee heeft mij goed ge
daan".
In de tussentijd had Sam
Brown afscheid genomen van
haar platenmaatschappij A&M
(die '43 minutes' niet commer
cieel genoeg vond) en was haar
eigen platenlabel begonnen. „Ik
weet inmiddels dat ik niet zon
der muziek kan. Ik moet zingen.
Tegelijkertijd heb ik gemerkt
dat het beroep van huisvrouw
mij ook heel erg bevalt. En ik
hou (nog steeds) van tekenen
en schilderen en vind het heer
lijk om in de tuin te werken. Het
grote voordeel van POD is, dat
het mij de mogelijkheid biedt in
mijn eigen tempo te werken.
Het is in eerste instantie opge
zet om mijn eigen platen uit te
brengen, hoewel ik dolgraag,
wanneer ik daar het geld voor
zou hebben, ook het materiaal
van anderen zou willen uitge
ven. Er loopt zoveel talent
rond".
Dat 'Box' geen hitsingles heeft
opgeleverd, vindt Sam Brown
niet erg „hoewel het aardig zou
zijn geweest als beloning voor
het harde werken. Maar ik meet
mijn leven niet langer af aan
hits. Ik ben vooral een low bud-
get-muzikante. Langzaam is
voor mij de juiste snelheid. Zo
lang de beweging omhoog er
maar in zit. Ik wil genoeg tijd
overhouden voor mijn man en
kinderen. Om die reden ben ik
ook nooit langer dan een week
van huis".
Sam Brown, 13 september
(21.00 uur) op het Crossing
Border-podium van het Cros
sing Border Festival.
Sam Brown: „Ik ben vooral een low budget-muzikante. Langzaam is voor mij de juiste snelheid." foto
c pd/trevor ray hart
Leger vervoert
üsculpturen
„naar Den Haag
leger wordt ingezet voor
whet vervoer van vijftig grote
cïot immense beeldhouwwer
ken en sculpturen die van 14
j.éïnei tot en met 14 juli 1998 te
zullen zijn aan de voor-
tamste laan van Den Haag,
Lange Voorhout.
Het Nederlandse leger zal
pjn zwaarste militaire trans-
irtmiddelen gebruiken. De
:ulpturen van onder ande-
ïn Rodin, Henry Moore, Pi-
3so, Miró, Henry Moore,
:mand Léger en Pablo Pi-
isso zijn bestemd voor het
istproject Den Haag
xüptuur 1998, ter gelegen-
lid van het 750-jarige jubi-
um van de Residentie.
In 1996 was de tentoon-
jelling te zien in Parijs op de
Miamps Elysées en vervol
gens in datzelfde jaar in To-
1o. Het leeuwendeel van de
(erken staat nu binnen een
:aal van honderd kilometer
Parijs. De regie van de
irhuizing over de weg is ge-
tnd aan de hierin gespecia-
seerde firma Gerlach.
De kunstwerken zullen ook
nachts gewoon op hun
)kkel blijven staan. De Ne-
irlandse Veiligheidsdienst
lagt zorg voor de bewa-
ig en de Haagse politie is
tra alert. Overdag zullen
ndalen wel tweemaal uit-
fjken; de sociale controle
>or de talloze bezoekers
loet voor de nodige veilig-
jeid zorgen.
De blikvanger van de ten-
•onstelling in Parijs, La fleur
ui marche (De lopende
loem) van Fern and Léger,
°il een ereplaats krijgen voor
;t voormalige werkpaleis
in de Koningin aan de Lan-
r Voorhout, dat tegenwoor-
g als museum dienst doet.
De toegang is gratis en in de
tongeving zullen andere ma
pestaties plaatsvinden.
new york. ap
aalsmeer hans visser
Joop van den Ende had het al
heel lang in zijn hoofd: een at
tractie naast zijn studio's in Aal
smeer, waar het publiek dat da
gelijks zijn programma's ziet,
ook een avond in die sfeer uit
kan. Onderzoek heeft aange
toond dat daar belangstelling
voor bestaat en daarom komt
op 9 december die droom uit.
Dan opent hij ShowBizCity, een
soort overdekt stadje vol ver
maak.
Als een soort burgemeester
van zijn eigen droomstad lichtte
Van den Ende gistermiddag te
midden van alle bouwdmkte
zijn plannen toe. Hij heeft zijn
plannen geënt op Amerikaanse
voorbeelden, zoals de Universal
Studio's, waar bezoekers onder
meer kunnen zien hoe films
worden gemaakt.
„Dat vond ik zelf altijd het
leukst." Bij Steven Spielberg zag
hij hoe in een amusementshal
met tal van attracties het pu
bliek zelf de sfeer van zijn films
kan ondergaan. Maar Van den
Ende heeft daar iets heel Neder
lands van gemaakt.
De Hele onderneming, waar
van de bouw in januari is be
gonnen en die volgens Van den
Ende tot op de seconde op
schema ligt, vraagt een investe
ring van 35 miljoen gulden. Da
gelijks kan ShowBizCity 2500
gasten ontvangen. Die worden
over het algemeen verwacht
tussen 20.00 en 00.30 uur. Daar
naast moeten er overdag diver
se ruimten worden verhuurd
aan bedrijven voor presentaties.
Om Aalsmeer de hinder van
parkeerders te onthouden is in
middels een grote parkeergara
ge gebouwd. Bovendien worden
er arrangementen ontwikkeld.
Daarmee levert het project
werk aan 750 mensen. Onder
hen is een groot aantal arties
ten, dat optreedt op diverse
plaatsen, zoals in het 900 stoe-
Joop van den Ende leerde van Steven Spielberg hoe het publiek in een amusementshal zelf de sfeer van films
kan ondergaan. foto wfa/fotobureau dijkstra
len tellende Broadway Theater.
Groter dan bijvoorbeeld het
Rotterdamse Luxor. Dagelijks
worden daar door vier Ameri
kaanse mannen en vier vrou
wen een drietal soulshows ge
geven, die nu in New York wor
den geproduceerd.
Van den Ende kondigt 'mid-
denprijzen' aan. Dat wil zeggen:
op woensdag, donderdag, zon
dagmiddag en zondagavond
wordt dat f 59,50 en op vrijdag
en zaterdag f 69,50. Alle atrac-
ties inbegrepen, met uitzonde
ring van een bezoek aan het
Mexicaanse of Italiaanse restau
rant op de bovenverdieping,
waar ook een enorme fontijn
komt die dienst doet als achter
grond voor televisieopnamen.
Verder zijn een feestcafé, een
pianobar en een enorme op
New York gëinspireerde disco
theek in aanbouw. Ook komen
er uitgiftepunten voor fastfood
en een Amsterdamse broodjes
zaak, nu al de favoriet van de
'burgemeester'. In een musical
café is elke vijftien minuten een
optreden te zien, op andere
plaatsen krijgen aankomende
komieken de kans om op te tre
den met eveens korte program
maatjes. Het sleutelwoord bij
dat alles: 'gezellig'.
Veertien jaar geleden begon
hij zijn studio in de voormalige
bloemenveiling van Aalsmeer
waar, anders dan in Hilversum
televisiemakers van allerlei dis
ciplines in een gebouw aan di
verse projecten werken. Het is
inmiddels met 700 medewer
kers de drukste studio van Eu
ropa, die met de bestaande uit
gaansmogelijkheden zichzelf te
rug verdient, aldus Van den En
de.
De producten uit Aalsmeer
worden op jaarbasis bekeken
door miljoenen mensen. Popu
lair bij de kijkers is vooral de
soap 'Goede Tijden Slechte Tij
den'. Vandaar dat juist daarvan
het nodige is terug te vinden in
een 'GTST'straat. Bezoekers
vinden daar enkele decors te
rug, ze kunnen zelf ontdekken
hoe het is om daar een rol in te
spelen of zelfs een liefdesscène
te spelen. De vaste kijkers kun
nen daar bovendien suggesties
doen voor de avonturen die de
karakters uit de serie zouden
moeten beleven.
Het filmpubliek krijgt er ken
nelijk geen genoeg van: grote
beesten met scherpe tanden
die kleine hulpeloze mensjes
achterna zitten. De massale
bereidheid om hiervoor geld
neer te tellen heeft Steven
Spielberg, het brein achter de
dinosaurusfilms 'Jurassic Park'
en diens opvolger 'The Lost
World', geen windeieren ge
legd. De regisseur staat dit jaar
op de eerste plaats van de top-
40 van bestbetaalde artiesten
in de amusementswereld, die
door het Amerikaanse tijd
schrift Forbes is samengesteld.
Bovendien staat Michael
Crichton, schrijver van het
boek 'Jurassic Park' waarop
Spielberg zijn films baseerde,
op de vierde plaats. Spielberg
verdiende in de jaren 1996 en
1997 naar schatting 313 mil
joen dollar aan de film, inclu
sief de rechten van de bijbeho
rende prullaria. Crichtons 102
miljoen dollar is meer dan een
schrijver ooit heeft mogen ho
pen te verdienen aan een enkel
boek. Op de tweede plaats
staat een andere gigant van de
speciale-effectenfilms: C ieorge
Lucas, die zijn science-fiction -
trilogie 'StarWars', 'The Return
of the Jedi' en 'The Empire
Strikes Back' opnieuw uit
bracht. Oprah Winfrey, de
nummer een van vorig jaar, is
gezakt naar de derde plaats. De
Beatles en de Rolling Stones
staan allebei in de top-10. De
springlevende Stones gaan
weer op wereldtournee, maar
de 'dode' Beatles leverden
meer geld op.
Hoofdrol Monique van de Ven bij Nederlands Film Festival
amsterdam pieter van lierop
NOS-voorzitter André van der
Louw zal tijdens het Nederlands
Film Festival, dat plaatsvindt
van 24 september tot en met 3
oktober in Utrecht, de jury pre
sideren die de Gouden Kalveren
toekent. Er dienen 164 films te
worden beoordeeld door een
college dat verder bestaat uit ci-
neaste Digna Sinke, producente
Guurtje Buddenberg, actrice
Renée Fokker, animator Gerrit
van Dijk, documentarist Vin
cent Monnikendam en art di
rector Ben van Os. Het nationa
le filmfestival zal in totaal 330
lange en korte speelfilms, docu
mentaires en animatiefilms pre
senteren, waarvan er 67 hun
première beleven. In totaal zul
len in diverse categoriën tien
Gouden Kalveren worden toe
gekend door de officiële jury,
plus een door het festivalbe-
stuur en een door de Neder
landse filmmakers zelf (de vak
prijs).
Behalve de Gouden Kalveren
zullen tijdens het festival ook
nog de Grolsch Filmprijs
(50.000 gulden), de Citroën
Award, de Prijs van de Stad
Utrecht, de Tuschinski Award,
de Exportprijs van I lolland Film
en de Prijs van de Nederlandse
Filmcritici worden uitgereikt. In
totaal is een bedrag van ruim
180.000 gulden aan deze onder
scheidingenverbonden.
Tijdens een persconferentie
in Amsterdam maakte festival
directeur Jacques van Heijnin-
gen gisteren bekend dat de ko
mende zeventiende editie van
het festival georganiseerd wordt
met een budget van 2,4 miljoen
gulden; voor 30 procent gefi
nancierd door subsidies, voor
35 procent door diverse fondsen
en voor 35 procent door spon
sors en eigen inkomsten.
Naast alle gedurende de afge
lopen twaalf maanden in Ne
derland vervaardigde films, zul
len in Utrecht nog een reeks
speciale programma's worden
gepresenteerd. Centraal in het
festival staat dit jaar actrice Mo
nique van de Ven, die sinds
haar debuut in 'Turks Fruit' (die
25 jaar geleden werd opgeno
men) in 27 films heeft gespeeld
die allemaal tijdens het festival
worden vertoond. De meest
markante medewerkers van
'Turks Fruit', (nog steeds de
meest succesvolle Nederlandse
film aller tijden) zullen voor een
reünie en een publieke talk
show naar Utrecht komen. On
der hen: de in Hollywood suc
cesvol geraakte regisseurs Paul
Verhoeven en Jan de Bont (in
dertijd cameraman), acteur
Rutger Hauer en scenarioschrij
ver Gerard Soeteman.
Het festival zal voorts speciale
aandacht geven aan filmeduca
tie en de geschiedenis van de
Nederlandse jeugdfilm. De Ne
derlandstalige Belgische cinema
en de filmproductie van Ierland
zullen dienen als toetssteen
voor wat bij ons het afgelopen
jaar tot stand is gebracht. Veer
tig buitenlandse gasten worden
verwacht als potentiële inkopers
en producenten met wie verste
vigde contacten nuttig kunnen
zijn.
De huidige stand van zaken
vanuit filmpolitiek oogpunt zal
worden doorgemeten tijdens
debatten op zondag 28 septem
ber, als tevens Ate de Jong zijn
Cinema Militans-Ixïzing komt
uitspreken. Diezelfde dag zullen
alle voorstellingen in de drie
Rembrandt-bioscopen voor alle
publiek gratis toegankelijk zijn.