ZATERDAGS BIJVOEGSEL Dood van prinses geboorte van heilige is vVilliam: •ie prins de hoop ZATERDAG 6 SEPTEMBER 1997 Voor eeuwig bevroren: haar schoonheid, elegantie, charme, ogenschijnlijke onschuld en kwetsbaarheid. Nooit herinneringen van vet, rimpels, verval. Het is de eeuwige jeugd van de \Toege dood. De belofte, de onsterfelijk heid. Op het internationale computernetwerk Internet wordt nu al beweerd dat Diana niet echt dood is maar leeft. Zoals Elvis nog zou leven en Jezus zou zijn opgestaan. Want hei ligen gaan niet dood. Het onwaarschijnlijke verklaard door het onmogelijke. Ziedaar de waarachtige mythe, het verhaal dat voortleeft als dé mens verdwenen is. Mythes zijn zo oud als de mensheid. Vroe ger verhaalden ze over verschijnselen die we niet konden bevatten zoals de zon of de maan. Zo moet Roodkapje ooit een zonmy- the zijn geweest en Sneeuwwitje een maan- mythe. Dat was vóór Jezus Christus, de bijna tweeduizend jaar oude mythe die voor mil joenen mensen nog altijd zin geeft aan hun bestaan. „Zonder vorm van mythe kan een samen leving niet bestaan", weet de historicus prof. dr. H. von der Dunk. „Mythes geven zin en oriëntatie aan ons bestaan." Eeuwenlang gaf de kerk orde aan het leven. Bij gebrek aan re ligieuze overtuiging zoeken mensen nu naar een surrogaat. Soms is dat een ideaal (de zendingsdrift van Amerikanen om overal de mocratie te brengen), vaak is het een persoon die bepaalde waarden belichaamt. „Mensen hebben behoefte aan goden en aanbidding. Vraag is, op welk niveau zoek je die?" Von der Dunk („persoonlijk vind ik Diana een volslagen oninteressant Figuur") heeft zijn idolen gevonden in de klassieke muziek, schilderkunst en wetenschap. Maar de massa kiest voor voetballers, popartiesten, acteurs en actrices. Mensen met wie ze zich kunnen identificeren. Mensen die ook in een rijtjes huis geboren zijn maar wie het is gelukt we reldberoemd te worden. Als deze idolen een vroege, liefst gewelddadige dood sterven, groeien ze uit tot een mythe. Brug Rónd het graf van de ruim 25 jaar geleden ge storven zanger Jim Morrisson in Parijs schar relen bijna dagelijks fans rond. Het huis van Elvis is al twintig jaar een bedevaartsoord voor mensen uit de gehele wereld. Filmac teur James Dean is hooguit driehonderd mi nuten in beeld geweest, maar is 42 jaar na zijn dodelijke auto-ongeluk nog steeds een begrip. In kaarten- en posterwinkels hangen de zwart-wit portretten met die verongelijkte De ultieme mythe van de moderne tijd Hciar daden waren onbeduidend, haar betekenis was verpletterend. Prinses Diana blijkt de godin naar wiezovelen hunkeren. Eindelijk weer iemand om te aanbidden. „Diana is de ultieme mythe van de moderne tijd. Ze is ver weg en toch dichtbij. door MONIQUE DE KNEGT blik in zijn ogen. Ook de Cubaanse verzets strijder Che Guevara is nog altijd op poster formaat te koop. De filmsterren en popartiesten inspireren grote groepen mensen, maar het blijven zo genoemde 'aspecthelden'. Zij hebben niet die mythische vormen aangenomen dat ze generaties verenigen, zoals lang geleden ko ningin Astrid van België, John F. Kennedy en Evita Perron dat deden en nu ook Diana. Zeldzaam zijn de begrafenissen waar hoogwaardigheidsbekleders, popartiesten en burgerij zij aan zij rouwen. Allemaal zijn ze aangeraakt door de prinses met die om hulp roepende oogopslag. Een vleugellam vogeltje dat na veel ellende toch op eigen kracht is uitgevlogen. Menig huismoeder heeft een grotere staat van dienst. Maar daar gaat het niet om, weet cultureel antropoloog dr. W. van Beek. „Het gaat niet om iemands daden, maar om zijn of haar be tekenis. En dan heeft Diana heel veel te bie den. De prinses belichaamt de christelijke waarden compassie en gelijkheid. Ze gaf om de minder bedeelden en verzette zich tegen de starheid van het Engelse koningshuis. Diana overbrugde klassentegenstellingen en leeftijden. Daarbij was ze mooi en is ze jong en tragisch gestorven." Aan schoonheid wordt sinds mensen heugenis deugdzaamheid gekoppeld. Wie mooi is, zal ook wel goed doen. Ooit een beeld gezien van een uitgezakte, pokdalige of gebochelde heilige? Prinses Anne van Enge land doet ook heel veel aan liefdadigheid, maar zij is verre van mooi en conformeert zich bovendien aan het stijve, afstandelijke koningshuis. Een krachtige mythe vertelt het verhaal van een overbrugging. Diana is uit haar paleis naar het volk afgedaald. In Groot- Brittannië is dat een hele lange weg. In Ne derland, waar de klassentegenstellingen mi nimaal zijn, is de afstand tussen koningshuis en burgerij veel kleiner en lijkt een toekom stige mythe uitgesloten. Van Beek: „Er valt hier weinig te overbruggen. Wat is er nu ko ninklijk aan Willem-Alexander?" Media In een tijd waarin het publiek bijkans om komt in informatie, is het moeilijk om uit te groeien tot idool. Van Beek: „Van James Dean weten we bijna niets. Dat houdt het mysterie in stand. Tegenwoordig weten we snel te veel over iemand. Blijken er mitsen en maren. En uit de nuance kun je geen zinge ving halen." Diana's privé-leven lag voor een deel op straat. Maar de verhalen over haar eetstoornissen en zelfmoordneigingen wek ten meer medeleven dan afkeuring en deden geen afbreuk aan haar magie. Nadat iemand is uitgegroeid tot idool, kun nen de media de mythevorming fors verster ken. In het geval van Diana hebben de media haar nog op de dag van haar dood naar de hemel gelanceerd. De BBC besteedde alle zendtijd aan de prinses. Een dag later ston den niet alleen de roddelbladen, maar ook de serieuze kranten bol van 'de prinses van het volk'. Von der Dunk is verbijsterd over de explo sieve belangstelling. „Waanzinnig al die aan dacht. Het is een vorm van totale infantilise- ring. Zelfs de NRC en de Volkskrant, waarvan je toch enige distantie verwacht, deden mee. Ik kan het alleen maar verklaren uit de onze kerheid in onze samenleving. Veel normen en waarden zijn verloren gegaan. De norm is wat de massa wil. En daar gaat kennelijk ie dereen voor door de knieën. Van de week is ook de internationaal bejubelde Nederlandse neurochirurg Verbiest overleden. Ik heb nog geen in memoriam over hem gezien." De aandacht van de media is ongekend. Prof. dr. J. Groebel, hoogleraar in de psycho logie van de massacommunicatie, spreekt van 'nieuwe mythevorming'. „Mensen zijn zich ervan bewust dat ze aanwezig zijn bij de geboorte van een mythe. Toen James Dean en Marylin Monroe stierven, stonden men sen daar niet bij stil en duurde de mythevor ming veel langer. Wat dat betreft is het pu bliek zijn onschuld kwijt." Goddelijk Groebel wijst er op dat het niet de media zijn die een mythe maken. „Ze kunnen de mythe wel versterken, maar zonder bepaalde be hoeften bij mensen heeft een mythe bij voor baat geen kans van slagen." Volgens de hoogleraar bestaat er bij het publiek een be hoefte aan mensen die een voorbeeld zijn. Mensen die iets goddelijks uitstralen en tege lijkertijd iets menselijks. „Iemand die ver weg is en toch dichtbij. Diana verenigt alles in zich dat deze tijd en cultuur typeert. Ze heeft de glamour van de jaren negentig en de al truïstische benadering van de jaren zestig. In haar glamour is ze ver weg, maar haar echt scheiding, eetstoornissen en afkeer van onge lijkheid brengen haar dichtbij. Mensen heb ben het gevoel dat ze een persoonlijke band met haar hebben. De een ziet in haar een dochter, de ander een vriendin, geliefde of moeder. Het ongeluk voelt alsof er een fami lielid is overleden. Diana was een uniek feno meen, een echte sprookjesprinses." Er wachten (nog meer) boeken, films en wie weet, genezingen onder invloed van Dia na, naamgenoot van de Romeinse godin van de jacht. Wetenschappers voorspellen dat haar mythe generaties zal overstijgen. Diana is bigger than life. Groebel, Von der Dunk en Van Beek kunnen niemand noemen die mor gen door een plotse dood dezelfde status zou bereiken. Madonna of Michael Jackson zijn wereldberoemd, maar overbruggen geen te genstellingen. In de politiek heeft alleen Nelson Mandela een grenzenloos charisma. En bovendien een indrukwekkende staat van dienst. Maar Mandela is een oude man, aan het einde van zijn leven. Als hij morgen bij een auto-ongeluk om komt, overheersen ont zag en respect. |ncil|n moeder is van hem weggerukt, het verdriet moet lij onder het vergrootglas van de wereldopinie ver- ken, hoop en verwachting van een natie drukken op schouders. Prins William, de oudste zoon van Char- »n Diana, is een vijftienjarige kostschooljongen, voor- [emd om ooit de Britse troon te bestijgen. Vandaag, iet stoffelijk overschot van zijn heilig verklaarde moe- op een affuit wordt voortgetrokken langs monumen- pn gebouwen waar de trots van het Britse empire af druipt, zullen camera's en pennen ook het profiel een toekomstige koning schetsen, traditionele The King is dead, long live the King, zal r velen langs de route en thuis bij de tv worden ver- jl in The Queen of Hearts is dead, long live the Prince Jope. Het heersende idee is dat Williams vader niet in zal zijn het monarchistische protocol zó te moderni- n, dat troon en onderdanen zich zo dicht mogelijk bij ar voelen. Diana, de volksprinses, wist dat gevoel van iondenheid op te roepen. Kan en wil deze slanke ide puber dat straks ook? n mens kan in een ongetwijfeld van emoties stor- id puberhart kijken. Niettemin kreeg Wills, zoals hij ind wordt genoemd, al bij voorbaat de titel 'Willem Jappere' opgedrukt. Hij stond er op achter de baar ijn moeder te lopen. Dat is wat mijn moeder zou en gewild, had hij volgens sensatieblad The Sun te- «jd Charles gezegd. |i Diana in haar beroemde Panorama-interview im- iet suggereerde dat het koningschap van Elizabeth op jam zou kunnen overgaan, vertolkte zij de wens van laanhangers van het koningshuis. Begin 1995, kort at de officiële scheiding van Charles' minnares Camil- 1 haar man Andrew was aangekondigd, bewees een liepeiling dat al: 54 procent van de Britten,gaf er de (keur aan dat William meteen koning zou worden als ingin Elizabeth zou komen te overlijden en hij de [tienjarige leeftijd had bereikt. I William daar zelf over denkt, is niet te achterhalen, fen zijn broer Harry moeten niets hebben van de pers. |is bekend dat William ondanks alle ellende die zijn |ers met hun scheiding en hun in de media uitgevoch- ioopgravenoorlog hebben veroorzaakt, een tamelijk nwichtige jongen is. Hij heeft ook al blijk gegeven van jsterke eigen mening en laat zich niet in hokjes druk- Zo heeft Diana eens verklaard dat het William was paar aanzette om haar dure garderobe te laten veilen t goede doelen. iam wordt nu al door veel leeftijdgenoten aanbeden. Bond vorig jaar zevende op de lijst van 'jonge popu- Or0| sterren'. Een jongen die van disco's houdt, maar van vader ook de liefde voor de jacht heeft meegekregen. Imedescholieren zouden hem beschrijven als een 'ge- Mie jongen die zijn best doet niet belangrijker over te Mien dan ons'. s William, hierachter zijn broer Harry, is nu al zevende op de lijst van 'jonge po- lire sterren' in Engeland. foto reuters

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1997 | | pagina 33