'De academie groeit volop' Generation Zapp: een staalkaart van hedendaagse muziek in LVC Een Wagner zonder zwaarte Cultuur&Kunst Een lied op het water Rechter laat boekenprijs In stand Italiaanse architect Aldo Rossi overleden VRIJDAG 5 SEPTEMBER 1997 Nominaties Zilveren Veer 1997 ifiden» Voor de Zilveren Veer 1997, een prijs voor streekgenoten die zich hebben onderscheiden op het gebied van kunst, litera- tuur, muziek, dans, sport, evenementen of het verenigingsleven, de volgende vijf kandidaten genomineerd: Stichting Sport- promotie Leiderdorp, John van Haasteren, Klederdrachtgroep |jNoordwijk, Peter Ham en de Stichting Tegen-Beeld. De wethou- ^der van cultuur, Alexander Pechtold, zal tijdens de Leidse Uitdag ^op 13 september om 16.30 uur de winnaar bekend maken. De .prijs bestaat naast een oorkonde en een zilveren speld uit fl. Ia?-500- Wan Gogh gestolen uit museum niANTWERPENDieven die door een raam naar binnen zijn geklom- mmen hebben een Van Gogh gestolen uit het Museum voor Scho- e ne Kunsten in Antwerpen. Het doek, een vrouw die aardappelen Dioogst, is 1,6 miljoen gulden waard. De diefstal nam nog geen uitien minuten in beslag. Behalve de Van Gogh namen de dieven l ook een Monticelli mee. ei ti,Cultuurprijs Herman de Coninck ^BRUSSEL* De Belgische dichter Herman de Coninck heeft pos tuum de driejaarlijkse Vlaamse cultuurprijs voor kritiek en essay ^'ontvangen. De prijs werd hem toegekend door cultuurminister voor zijn in 1994 gepubliceerde boekwerk 'Intimiteit ^onder de Melkweg'. De Coninck overleed in mei dit jaar op 53- leeftijd. De prijs werd gisteren uitgereikt aan zijn echtge de schrijfster Kristien Hemmerechts! Aan het eerbetoon is een geldbedrag verbonden van 27.500 gulden. Zes Leidse componisten schreven naar aanleiding van zes - toevallig aan de gracht teerde - gedichten een stuk dat gisteravond voor het ^eerst, op het water, werd uit- ;rd. Vertrekpunt van 'De stad ontwaakt met een lied op haar lippen' is de Waterlijn in het Galgewater. Je kunt met een bootje, maar je kunt ook mee wande - "len. Het voordeel van het - bootje is dat je kant en klaar afgeleverd wordt voor elk ge dicht, maar meelopen is span nender. Zeker in het begin, als nog niet helemaal duidelijk is waarheen en langs welke wa terweg Ensemble Ereprijs, dat de composities uitvoert, varen zal. Geheel tegen ieders ver wachting in varen ze voorbij aan het Shakespeare-sonnet, toch door Burkhardt Söll geko zen. Aangemeerd wordt bij het Academiegebouw, bij de haiku van Basho, die voor de gele- jenheid fel oplicht. Het meis- eshuis aan de overkant be- ichouwt het als een persoon- ijke serenade en gaat er eens voor zitten. Niet ieder een is echter blij met een con cert voor de deur; er gaan ook ramen dicht, al dan niet met ;n demonstratieve klap. Over de brug hangen geïnte resseerden. Klaar voor Jan Kui lers' 'Woedende Zee', een ro mantisch, programmatisch stuk in vijf delen. Kuipers ge bruikt een aanzienlijke hoe veelheid noten voor zijn inter pretatie van Basho's drie-rege- lig gedicht. Sölls compositie wordt hierna uitgevoerd en die is beduidend levendiger, zij het niet veel korter. Söll schreef verschillende delen in uiteenlopende stijlen, van filmisch naar hypnotisch tot psychedelisch, een beetje show- en wat roek-elementen. Een behoorlijk deel van de luisteraars houdt het voor ge zien en gaat niet mee naar de Nieuwe Rijn, waar 'de uren rij zen' GJoke Nauta), 'Creek Fa ble' (Rita Hijmans) en 'Danse Africaine' (Karin Klebe) te ho ren zijn. Vooral Hijmans' stuk naar aanleiding van het torna do-gedicht aan de Burgsteeg is stevig en effectvol en ze maakt optimaal gebruik van de bla zersbezetting van Ereprijs. Als laatste komt de compo sitie van Egbert Kemner naar het prachtige 'Als aarden st;er- ven' van Viktor Chlebnikov op de Apothekersdijk. Het begint wat statisch, maar blijkt een prachtige treurmars die gela ten en dreigend klinkt, de on afwendbaarheid van de dood benadrukkend. En zo gaat de stad slapen 'met de dood op haar lippen een lied in haar ogen'. De muzikale en poëtische boottocht begint vanavond om 21.00 uur, morgen is er een concert in het Volkshuis (aanvang 20.30) voor wie de muziek zonder stadsgedruis wil beluisteren. Marianne Roest en Pieter Berk hout in het nieuwe atelier aan de Zout keetlaan. FOTO DICK HOGEWO- NING Nieuwe Kunstschool opnieuw verhuisd Verhuizen lijkt een hobby van de Nieuwe Kunstschool. In haar zesjarig bestaan is het cursusinstituut vier keer van onderkomen veranderd. Het komend seizoen begint in een loods aan de Zoutkeetlaan in Oegstgeest. ,,De acade mie groeit volop," constateert oprichter/kunstenaar Pie ter Berkhout in de programmakrant '97/'98. ,,Het zijn topjaren." oegstgeest erna straatsma Niet alleen de toename van het aantal leerlingen zorgt er voor dat de 'academie voor beelden de kunst' telkens verkast. Ook andere factoren spelen een rol. „In Voorhout hadden we een heel aardig atelier, maar een beetje duur," zegt Berkhout. „In de Geversstraat zaten we bijna als anti-kraak. Het was een overbruggingsperiode. Waar we overigens wel heerlijk hebben gewerkt." De Nieuwe Kunstschool is opgericht in 1992 als onderafde ling van de Vrije Academie Ken- nemerland in Haarlem. Door Pieter Berkhout en Fokelien Fa- ber. „Toen we in Haarlem be gonnen, hadden we meteen al belangstelling uit deze regio. We zijn het tweede jaar naar die leerlingen toegekomen. Fokelien Faber gaf de eerste te ken- en schilderlessen in het Lissese tuincentrum Jaap Kooy. We hebben ook even les gege ven in buurtschap De Engel en in Warmond." In Voorhout vond de Kunst school een eerste, definitief on derkomen. Twee seizoenen lang kregen de cursisten les in een atelier dat uiteindelijk te duur was om er langer te blijven. Met ingang van het seizoen '95/'96 betrok de academie een voor malig pompstation aan de Ge versstraat in Oegstgeest. Een ruimte die op de nominatie stond om te worden gesloopt. Onlangs is de school verhuisd naar een loods aan de Zoutkeet laan in Oegstgeest. Minder cen traal dan het vorige atelier, maar wel een stuk groter. „Een schitterende ruimte," aldus Ma rianne Roest, die de dagelijkse leiding in Oegstgeest heeft. Berkhout: „We hebben onszelf vaak gezien als een instituut voor de Bollenstreek, maar uit eindelijk zijn we in Oegstgeest beland. En daar willen we graag blijven. Er is een goed achter land." Rietveld De Nieuwe Kunstschool heeft een cursusaanbod voor 'semi- professionele' kunstenaars. Berkhout: „Voor mensen die het creativiteitscentrum gehad heb ben is er geen vervolg. Of je moet meteen naar de Rietveld Academie gaan. Onze formule ligt daar tussenin." Nieuwe cursisten dienen hun werk te laten zien, alvorens ze worden ingeschreven. Roest: „We hebben een gesprek met ze, ook om te vragen wat hun verwachtingspatroon is. Mis schien willen ze alleen wat stil leventjes maken. Wij vragen of ze bereid zijn om het experi ment aan te gaan. Als ze dat niet willen, dan heeft 't geen zin om bij deze club te gaan." Berkhout: „In amateurcentra staat de techniek vaak centraal. Wij willen onze cursisten meer de kunst in halen. Het proces om kunst te maken is iemand te leren. De cursisten moeten ook leren om niet te snel tevreden te zijn." Roest: „Je kunt het men sen aanreiken, dat ze zien: hé is dat allemaal mogelijk. Dat zoe ken naar inhoudelijkheid is ove rigens wel moeilijk. Er haken daardoor ook veel cursisten af." De disciplines waarin wordt lesgegegeven zijn beeldhouwen, schilderen en tekenen. De cur sus 'inleiding grafiek' is dit sei zoen voor het eerst te volgen. Daarnaast biedt de Kunstschool een alternatieve vakopleiding, die vier jaar duurt. De eerste lichting gaat dit seizoen het exa menjaar in. Berkhout: „We noe men het een vakopleiding, maar je krijgt na het eindexamen geen erkend diploma. Het is een alternatieve vaklopleiding, die wij belonen met een certifi caat. Maar het is best zwaar. In Haarlem hebben we het afgelo pen seizoen de eerste eindexa menklas gehad. Van de 70 leer lingen die zich het eerste jaar aanmelden, zijn er zeven over gebleven. Dat zegt ook wel wat over de zwaarte van het pro gramma." Het nieuwe cursusseizoen van de Nieuwe Kunstsschool wor'dt 12 september geopend met een serie sprekers over het thema 'Over smaak valt te twisten'. Aanvang 20.00 uur. Monumentale scholen In het begin van dit jaar hield het Nederlands Architectuurin stituut in Rotterdam de tentoon stelling Nederland naar school; twee eeuwen bouwen voor een veranderend onderwijs. De laatste tiuee eeuwen bemoeide de Rijksoverheid zich intensief met de bouw van scholen. Conform de heersende ideologie doet de Rijksover heid nu een stapje terug. Sinds dit jaar genieten ge meenten en schoolbestu ren bij gebou wen meer ei gen beleids ruimte Aan schoolgebou wen lezen we af hoe ten tij de van de bouw gedacht werd over het onderwijs en welke maat schappelijke waardering een bepaald type onder wijs genoot. Schoolgebou wen weer spiegelen ook de geschiede nis van de ar chitectuur. De landelijke Open Monumentendag van volgende week heeft 'Monumentale Schoolgebouwen' als thema. De ANWB pleegt in haar ledenblad de Kampioen, misschien wel het best verspreide tijdschrift van Nederland, op de Open Monu mentendag vooruit te blikken. Dit jaar zijn er in de Kampioen mooie foto's van twee Leidse monumentale schooIgebouwen De ene school, een jeugdwerk van Dudok (1913/15) aan het begin van de Burggravenlaan, biedt nu huisvesting aan het Bo- naventura College. De andere, een school van Schaap (1870) aan de Boommarkt, heeft ook (weer) een onderwijsfunctie. De voormalige meisjesschool is nu van de Webster University. Ge lukkig zijn de plannen rond 1970 om dit gebouw te slopen voor parkeerruimte nog verij deld Het Leids gymnasium heeft een eeuwenlang spoor van mo numentale gebouwen. Achter eenvolgens de Latijnse School in de Lokhorststraat (1599/1600 tot 1883), vervolgens het gebouw Doezastraat 2a en sinds eincl ja ren dertig tot nu Fruinlaan 15. (De gemeentelijke advertentie met verkeersmaatregelen heeft het tegenwoordig over de Fruit- laan; op het stadhuis iueet men blijkbaar niet meer dat Robert Fruin een excellente leraar aan het gymnasium was en later een gevierd hoogleraar geschiedenis hier te stede). Het gebouw aan de Fruinlaan van de toenmalige stadsarchitect J. Neisingli is in middels een 'jong' monument. Voor de huisvesting van het Ste delijk Gymnasium, met 1038 leerlingen een der al lergrootste gymnasia van ons land, was het al jaren te klein. Bij een school reünie was me al eens opgevallen hoe drin gend het ge bouw aan een opknap beurt toe was. Reno vatie en uit breiding zijn nu afgerond. Vorige week mocht ik als buurtbewo ner het re sultaat zien. Het was een aangename verrassing. Architect Eduard van Reijzen is er zeer goed in geslaagd om een forse uitbreiding creatief, harmonieus en respectvol aan het monument toe te voegen. Van mij zou de verrijking van het gebouw vanaf de straat beter zichtbaar mogen zijn. Hoe komt het eigenlijk dat het gymnasium al zoveel eeuwen krachtige en karakteristieke ge bouwen kent? Heeft dat te ma ken met oudleerlingen in de po litiek, die het gymnasium een warm hart toedragen? Het Ste delijk Gymnasium te Leiden telt opmerkelijk veel landelijke en locale PvdA politici (otuler wie verschillende wethouders) onder zijn oudleerlingen. Dat verklaart evenwel niet waarom de traditie al zoveel eeuwen duurt. Ik geef liever twee andere factoren. Het gymnasium was steeds een zelf bewuste opdrachtgever die wist wat het wilde; ook nu was dat zo en dat inspireerde heel duidelijk de architect. Maar bovenal: de Rijksoverheid liep niet voor de voeten. Met de bouw van de nu monumentale schoolgebouwen bemoeide het Rijk zich destijds helemaal niet. Aan de nieuwe uitbreiding heeft het Rijk nog wel wat meebetaald, maar het geld is toch grotendeels vinding rijk door school en stad bij el kaar gesprokkeld. De in gang ge zette bevrijding van Rijkssubsi die- en regelterreur biedt uit zicht op meer monumentale scholen in de toekomst. msterdam anp 'ree Record Shop mag geen Jederlandse boeken meer ver lopen beneden de door uitge- jers vastgestelde prijzen nu het Irijskartel van de boekenbran- pe niet zonder meer strijdt met let Europese recht. Dit heeft [resident R. Gisolf van de recht- tank in Amsterdam gisteren be taald in de procedure die de joekenbranche tegen Free Re- ordshop had aangespannen, i De prijsafspraken die de joekverkopers in hun regle- nent hanteren voor strips, los- fladige uitgaven en buitenland- -e boeken waarvoor in het bui- Bnland geen vaste prijs geldt, ijn niet geldig. De vraag of laarmee het hele kartel ook zijn jeldigheid heeft verloren, liet fisolf over aan de rechter in en eventuele bodemprocedu- f Conservering moderne kunst under de loep msterdam anp jierhonderdvijftig conservato- In en restauratoren komen plgende week in Amsterdam jijeen om te praten over de toblemen in het behoud van e kunst uit vooral het tweede pel van deze eeuw. De nieuwe pak zware materialen die de feodeme kunstenaar gebruikt, ferschillen flink van die van de pde meesters en vereisen ook hdere restauratie- en conser- pringswijzen. Het is voor het prst dat er op zo grote schaal (ver het probleem gepraat rordt. Het congres wordt ge- puden in het Koninklijk Insti- Jut voor de Tropen. leiden pablo cabenda Een verkenning in de breedte en niet zozeer in de diepte. Dat stond organisator van het LVC, Johan Andrée, voor ogen met Generation Zapp, het minipop- festival dat een muzikale staal kaart is van de hedendaagse jongeren en subculturen. „De bedoeling is dat ook letterlijk al die subcultuurtjes door elkaar gaan lopen. Bezoekers kunnen op weg naar verschillende zalen hun eigen programmaatje bij elkaar zappen." Voor het festival, op 13 sep tember in het LVC, heeft Andrée zich ook een beetje laten leiden door zijn eigen smaak, maar het is zeker wel zijn bedoeling dat zoveel mogelijk muziekstijlen aan bod komen. Alle splintertjes die samen tegelijkertijd iets zo onsamenhangends en saamho rigs vormen als jeugdcultuur. Een avond waarop genres en subgenres de boventoon voe ren. Skatesurfpunk, techno, hip hop, chemical beats, jungle, en dat alles soms ook nog eens rücksichtlos door elkaar gesme ten. Het is het soort werk dat 'Andrée het liefst doet. Een pro gramma neerzetten met een be paald, actueel gevoel, iets met de drang van het moment. Aleen viel het wat kleinschaliger uit dan verwacht. De skate half- pipes en alle toeters en bellen gaan dus niet meer door. „Het was in de eerste instan tie de bedoeling om het festival met de Stadsgehoorzaal te orga niseren. Maar daar haakten ze af, uit een soort angst voor het bevlekken van het pluche, denk ik. Ze willen vast niet dat al die kids gaan rondrennen." Terwijl toch het meest agres sieve genre ontbreekt. Gabber schittert door afwezigheid, net zoals r&b overigens. Twee uiter sten in het spectrum van pop muziek die beide een grote schare toegewijde volgelingen aan zich binden. „Die beide ge nres staan zo ver buiten het an dere aanbod, dat ik besloten heb om ze nu even te skippen. Wat ook een beetje meespeelt, is dat de liefhebbers van die ge nres sterk gericht zijn op hun eigen cultuurtje. Ik wilde ver mijden dat bezoekers maar voor één act komen en dan meteen weggaan. Je loopt een groot risi co als je één hele grote act plaatst die er echt uitspringt, zoals bijvoorbeeld de Hei deroosjes. Dan is voor een korte tijd je zaal helemaal vol, en na het optreden is er geen hond meer te bekennen. Daar sta je dan met je uitverkochte zaal." Het is nu maar de vraag of het LVC zal uitverkopen. De meeste acts die optreden zijn op dit moment net zo veelbelovend als onbekend. Rond het pro gramma hangt sterk de smaak van morgen en de trend van vandaag. Andrée beschouwt het dan ook als een mini Crossing Border Festival zoals dat plaats vindt in Den Haag. Inclusief het gesproken gedeelte. Punkdichters uit de jaren 70 en rappers vormen samen een collectief dat zich de Sprook- sprekers noemt, en op muziek van gabber-dj Dano gedichten voordragen. Grumpyhead, aan gekondigd als Nederlands eer ste en enige 'triphop meets me tal band' staat zelfs ook op het programma van Crossing Bor der en wordt door Andrée al voorzichtig aangeduid als het Nederlandse antwoord op 'The Prodigy'. De Travoltas' moeten het punkgenre vertegenwoordi gen terwijl verspreid over de zaal allerlei straatartiesten hun kunsten vertonen. Opvallend is dat buitenlandse namen in het geheel ontbreken. Andre'e wil toch niet beweren dat alleen Nederland op dans- gebied spraakmakend is. „Nee natuurlijk niet», maar Neder landse bands laten zich gewoon beter plannen. Ik wilde ook ge woon Nederlandse jongerencul tuur laten zien. En niet iedere jongere interesseert zich voor alles. Daarom passen we ook een soort sandwichformule toe, zodat dingen toevallig kunnen worden opgepikt. Ik weet echt niet of het aanslaat. Misschien blijven hedendaagse jongeren toch teveel in hun hokje zitten. Nou ja, dan zal ik mijn wonden moeten likken." Generation Zapp, 13 septem ber van 20.00-3.00 uur, LVC, Breestraat 66, Leiden. maastricht emile hollman Alexander van Grevenstein, di recteur van het Bonnefanten- museum in Maastricht, noemt Aldo Rossi een van de belang- rijkte architecten van deze tijd. „Misschien wel de belangrijk ste van de eeuw." Naast het Bonnefantenmuseum in Maas tricht boLiwde de Italiaan delen van de nieuwbouw op het voormalige slachthuisterrein in Den Haag, een museumpje met toren in Zaandam en Rot terdam nodigde hem uil voor en schets- ontwerp van de Kop van Zuid. Aldo Rossi overleed gisteren op 66-jarige leeftijd aan de gevolgen van een auto ongeluk in zijn woonplaats Mi laan. Aldo Rossi kwam na de oplevering van het Bonnefan tenmuseum - in het voorjaar van 1995 - vaak teaig naar Maastricht. Zes weken geleden was hij er voor het laatst. Vol gens de museumdirecteur heeft Rossi betrekkelijk weinig gebouwd. Zijn eerste belangrij ke opdracht kwam in 1971: de begraafplaats San Cataldo in Modena. Zijn internationale doorbraak kwam tien jaar later met het monumentale huizen blok Südliche Friedrichstadt in Berlijn. Hij bouwde in Amerika en Frankrijk. In Japan bouwde hij een grote poort analoog aan het II Palazzo Hotel in Fukuo- ka. Zijn denkbeelden worden in kringen van architecten als verfrissend bestempeld, omdat ze haaks staan op het pragma tisch functionalisme dat de cennia lang de stedelijke vorm geving bepaalde. In Berlijn worden nog twee grote kan toorgebouwen van Rossi ge bouwd. Het zullen de laatste zijn. Bij een nog groter publiek was Rossi bekend door zijn ontwerpen voor Alessi: de kof fiekannen met de bolle deksels. Hij was hoogleraar op Harvard, in Italië en Zwitserland. Hem vielen prestigieuze prijzen ten deel als de Thomas Jefferson Medal in Architecture en de Amerikaanse Pritzkerprijs. opera recensie aad van der ven De Nederlandse Opera met 'Das Rheingold' van Wagner. Muzi kale leiding: Hartmut Haenchen. Regie: Pierre Audi. Decors: Ge orge Tsypin Kostuums: Eiko Ishioka. Solisten en Residentie Or kest. Gezien: 4/9, Muziektheater, Amsterdam Nog te zien al daar: 8,11,14,17,20,23 en 26 september. Pierre Audi heeft woord gehouden. En Hartmut Haenchen heeft voor het concept een muzikaal equivalent gevonden. De 'Ring' van De Neder landse Opera zou niet Germaans worden. Het ging beiden bij Wagner om helderheid en direct heid, waar mogelijk ook intimiteit. De productie van 'Das Rheingold', het eerste deel van de beroemde tetralogie, maakt duidelijk dat Audi hier dé lijn heeft weten door te trekken van zijn superieure Monteverdi- en Mozart-en- sceneringen en dat met Hartmut Haenchen, de Wagner-dirigent uit duizenden, een zeer vrucht bare samenwerking tot stand is gekomen. Daarbij krijgt het begrip 'Gesamtkunst' hier een wel bijzondere betekenis. Bijzonder omdat de re gie in al haar facetten op het Amsterdamse Mu ziektheater is toegesneden, waarbij de theater techniek ingenieus maar sober wordt gebruikt. Bijzonder is ook dat bij dit alles het orkest een zeer opmerkelijke rol in de dramaturgie speelt. Het is niet afgedaald in de 'mystieke afgrond' van de orkestbak, maar is hoorbaar en zichtbaar de generator van deze productie. Het orkest is de Rijn zelf, die met haar vloeien de bewegingen de muziek doet stromen. Hart mut Haenchen slaagt er in met het Residentie Or kest een uitvoering tot stand te brengen, die door de souplesse, de lichtheid en de transparantie waarmee de motieven zich ontvouwen, hoogst opmerkelijk is. Indrukwekkend is de voorstelling onder meer in de 'Nibelungenscène' waar Alberich (formida bele rol van Henk Smit) zijn legioen van dwergen - hier E.T.-achtige mannetjes - in de mijnen laat werken en ook het leven van zijn broer Mime ver galt. Die Mime (mooie typering van Graham Clark) is hier een opmerkelijk creatuur, een soort vlieg die iedereen hindert. Voor Audi is het verschijnen van Erda, de pro feterende oermoeder (Anne Gjevang), een omslag in het drama. Vanaf dat moment gedragen de go den zich verkrampt, bijna autistisch, geconfron teerd als zij zijn met hun lot. De manier waarop zij in de slotscène - heel suggestief gerealiseerd - de nieuwe burcht Walhalla betreden, is dan ook verre van triomfantelijk. Het laatste greintje sympathie, voor zover aan wezig, voor de hypocriete, opportunistische op pergod Wotan hebben we dan wel verloren. Een Wotan overigens die van Pierre Audi zijn oude ooglap heeft teruggekregen (ooit is zijn linkeroog in de strijd gebleven). John Bröcheler geeft het wankelmoedige van de oppergod goed weer, maar vocaal is hij ongeveer de minst genuanceer de van alle solisten. Heel treffend is daarentegen Chris Merritt als Loge, de slimme adviseur en intrigant, en Rein- hild Runkei als Fricka. Gabriele Fontana, Manna Schaer en Catherine Keen zingen als de drie Rijn dochters uitstekend, maar over de verleidings kunst van deze dames in hun glanzend rode gymnastiekpakjes valt te twisten.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1997 | | pagina 7