'We hadden geen keuze' Claw Boys Claw gaat het schip in 'De lente is ingetreden' 'Sprakeloos en tegelijkertijd veel te zeggen Cultuur&Kunst Operacursus bij K&O Djazzex eist herziening subsidiebesluit Deelname aan songfestival voor Katrina and the Waves soort wanhoopsdaad Als meisje, vertelt ze, deed ze wel eens alsof ze blind was. „Om aandacht te trekken. Ik liep dan een beetje raar met mijn ogen te rollen en met een lange stok op straat te tik ken. Zodat mensen stopten en vroegen: heb je hulp no dig? Echt, dat deed ik toen ik een jaar of tien was. Of ik ging zo'n beetje mank lopen. Ik was de derde van zes kinderen en ik schreeuwde om aandacht. Dat is natuur lijk ook de reden geweest dat ik ben gaan zingen. Kun je je voorstellen wat een straf het voor me was om tien jaar uit de schijnwerpers te zijn?" amsterdam kees groenenboom Meedoen aan het Eurovisie Songfestival was voor Katrina Leskanich en haar Waves een soort wanhoopsdaad. Na de we reldhit Walking on sunshine' uit 1985, begon voor het viertal uit het Engelse Cambridge de grote stilte. Leskanich om schrijft het als 'de stoelendans met de platenmaatschappijen'. „Negen cd's hebben we ge maakt bij vijf of zes verschillen de maatschappijen, die je niet gehoord hebt omdat niemand ze heeft gekocht. De laatste hebben we in eigen beheer uit gebracht, maar die deed nog minder dan de rest. We hebben een beetje getoerd en vooral veel thuis zitten wachten bij de telefoon. Het zijn best wanhopi ge jaren geweest. We hadden geen geld meer, moesten onze auto wegdoen, onze credit cards werden ingetrokken." „Meedoen aan het songfesti val is niet het spannendste wat je kunt bedenken, maar we hadden geen keuze. We wisten dat we een winnend liedje in huis hadden en dat 300 miljoen kijkers ons zouden zien. We wisten ook dat Warner een con tract voor ons klaar had liggen als we zouden winnen. Dus was de keuze: meedoen of Katrina And The Waves op een laag pit je zetten en ons concentreren op andere dingen. Wat we per se niet wilden was een gouwe- ouwebandje worden dat op treedt op van die jaren-tachtig- festivals." Met de overweldigende over winningvan 'Love shine a light', een perfect songfestivalliedje, werd Katrina And The Waves, dat al zeventien jaar in dezelfde samenstelling bestaat, dus be hoed voor het einde. De prijs daarvoor, beseft Leskanich maar al te goed, is dat ze nu de finitief in een hoek van de pop muziek is terecht gekomen die haar maar matig bevalt. „Maar we konden niet an ders. We waren blut." Dus wat nu? „Take the money and run", „Het was een harde en koude winter, maar de lente is nu de finitief ingetreden in onze cul turele verhoudingen", zei staatssecretaris Nuis van On derwijs, Cultuur en Weten schappen in Pretoria. Hij on dertekende een actieprogram ma voor culturele samenwer king met zijn Zuid-Afrikaanse ambtgenote Brigitte Maband- la. „Dit werkdocument geeft een raamwerk om het mana gement op gebied van cultuur hier te versterken en daarnaast de culturele uitwisseling tus sen onze beide landen te be vorderen", aldus Nuis. Op ba sis van het werkplan gaan Zuid-Afrikaanse ambtenaren en managers van musea en theaters met steun van het Nederlandse ministerie trai ningsprogramma's in Zuid- Afrika en Nederland volgen. Ook krijgen Zuid-Afrikaanse artiesten de gelegenheid om post-doctorale opleidingen in Nederland te volgen. Het pro gramma is een vervolg op het Cultureel Akkoord dat in 1996 werd gesloten. lacht Katrina, die prettig blijkt te kunnen relativeren. „Alleen: zo veel geld heeft het niet opgele verd. Dat moet je verdienen met je platenverkoop en dat is hardwerken." „Sinds het songfestival heb ik geen dag meer vrij gehad en nu denk ik: waarom heb ik niet ge noten van die vrije dagen die ik had, toen ik op de bank zat te wachten tot er eindelijk eens iets gebeurde. Maar iedereen die ooit werkloos is geweest, weet dat het zo niet werkt. Je moet gewoon iets te doen heb ben." „Er zijn in de afgelopen jaren al heel wat voorstellen geweest om solo te gaan, of andere din gen te gaan doen. Dat zal de volgende stap misschien zijn. Mijn midlife crisis komt eraan, dus ik zal binnenkort weieens iets anders willen. Ik heb de laatste tijd opeens een diep ver langen om de wereld te zien. Natuurlijk zijn we met de band al overal geweest: Australië, Ja pan, Guam, Hawaii, Amerika en overal in Europa, maar je komt nooit verder dan je hotel. Ik wil leren, groeien, nieuwe mensen ontmoeten. Voordat het te laat is en ik een of ander beroerte krijg." Leskanich mag het hele inter view door de rollen graag om- draaien.„Heb je de cd beluis terd? Hoe vond je hem? Eerlijk zeggen!" Eerlijk dan: voor de helft goed. De breed gearran geerde stukken, met de strijkers, springen eruit, met als hoogte punt 'Take a little piece'. Ook de tweede single 'Walk on water', met het Phil Spector-arrange- ment, doet het goed. Verder is er een mooi, 'klein' liedje dat met alleen gitaarbegeleiding wordt gezongen door huiscom ponist Kimberley Rew, die te kende voor alle songs op het al bum. En het is zonde dat het in aanleg zeer sfeervolle, jazzy 'Lo ve or nothing' een beetje over- geproduceerd werd. In een wat soberder, tragere uitvoering zou het beter tot zijn recht komen. De rest lijkt verdacht veel op vulling. Leskanich blijkt zich in die kritiek aardig te kunnen vinden. Als verdediging kan ze aanvoe ren dat het album werd opge nomen in drie weken. „Terwijl het opnemen van al onze vorige platen zes tot acht maanden in beslag heeft genomen. Het is duidelijk dat het voort bestaan van Katrina And The Waves staat of valt met het suc ces van de cd 'Walk on water'. Zingen wil Leskanich blijven doen, maar of dat in de popmu ziek is weet ze nog niet. „Tenzij je Tina Turner heet, wordt het op een gegeven moment gê nant. Musical zou ik graag wil len doen, ik heb een goed volu me. Dat showachtige zou goed bij me passen. Maar aan de an dere kant zou ik ook graag eens wat zachter willen zingen, zodat mijn stem wat beter uitkomt. De muziek overstemt me wel- Katrina Leskanich: „Meedoen aan het songfestival is niet het spannendste wat je kunt bedenken, maar we hadden geen keuze." foto gpd Jammer genoeg kwam hij gistermiddag niet meer op eigen kracht binnen in het Stedelijk Museum De Lakenhal waarin tal van zijn schilderijen zijn onderge bracht. Onder grote belangstelling werd het lichaam van beeldend kunstenaar Kees Buurman in een vurenhouten kist de zaal binnengedragen die luistert naar de naam: 'De Grote Pers'. Daar werd ter ere van hem een herdenkingsdienst ge houden. De teneur van alle toespraken: 'We zijn sprakeloos en hebben tegelij kertijd zo veel te zeggen'. Jetteke Bolten, directeur van De La kenhal, uitte haar bewondering voor het werk van de Leidse kunstenaar en zei dat ze trots was dat hij vanuit haar mu seum begraven zou worden. „Kees is niet meer. Maar zijn werk zal blijven. Daar zullen wij voor zorgen." De zoon van de kunstenaar, Jan Buur man, haalde herinneringen op aan zijn eigenzinnige vader. „We hebben soms heerlijk met hem gespeeld. Indiaantje bijvoorbeeld. Dan moesten we ons bord op de grond zetten en met ons dolkje eten. Soms waren we dagenlang India nen. Mijn vader bekeek bijna alles met een intense belangstelling en nieuwsgie righeid. Hij kon je warm maken voor de kleurschakeringen en de compositie van een bord groentensoep, maar wist je ook de eenvoudige schoonheid van een ei land als Terschelling bij te brengen." Een van zijn aangenomen kinderen schetste „hoe leeg het opeens was in zijn atelier." Buurman is jarenlang docent geweest van de kunstacademie in Kampen. „Hij was dat van harte en nooit te beroerd om in commissies plaats te nemen", al dus de directeur van de academie. Hij en Buurman zijn jarenlang bevriend ge weest, trokken er op Terschelling samen op uit om te gaan jutten. De dochter van Buurman werd door emoties overmand toen zij herinnerin gen ophaalde aan haar vader. „Hij ging op al onze puber-problemen serieus in. Ik was extra trots op hem toen ik zag dat hij op de problemen die anderen hem voorlegden ook serieus in ging." De herdenkingsdienst werd besloten met het voorlezen van enkele haiku's uit de grote verzameling die Kees Buurman heeft gemaakt. Een passage uit zijn dichtwerk die Buurmans levensgevoel treffend vertolkte: Ik was pas aanwezig toen ik vergat dat ik was. De kunstenaar werd na de dienst begraven op de be graafplaats nabij het Groene Kerkje in Oegstgeest. Vijftienjarigen winnen Fotoprijs Kunstbende '97 met 'EendzaanT De vijftienjarige Rosanne Tromp en haar schoolvrien din Sara de Jong uit Amster dam hebben de eerste prijs gewonnen in de categorie fo tografie en video van Kunst bende 1997. Kunstbende stimuleert jongeren tussen 13 en 19 jaar om iets aan kunst en cultuur te doen. Het thema voor de jeugdfotografie was dit jaar 'kracht'. De winnende colla ge van acht foto's van d> Amsterdamse vriendinnen i van 18 tot en met 28 septem ber te zien in het Nederlands Foto Instituut in Rotterdam. De winnende fotomontage heeft de titel Eendzaam. Daarop is een speelgoe deendje te zien in de bad kuip. Te midden van het badschuim drijft het beest af naar de afvoer. Ondertussen maakt het steeds meer sl zij. Wat het uiteindelijke lot van het beest is, mag de kij ker zelf raden. Op de laatste foto is uitsluitend de wateraf voer nog te zien. Het Nederlands Foto Insti tuut toont ook werk van de tweede en derde prijswin naar en van acht inzenders die met lagere onderschei dingen werden bedacht. Tentoonstelling in Leidse garage leiden In de Blonkgarage aan de Nieuvvstraat wordt onder de titel 'Op de schaal van Rich ter' een tentoonstelling met het werk van drie jonge kun stenaars gepresenteerd: foto graaf Frank van der Salm en de schilders Marcel Doorduin en Nadia Gon'alez. Zij hebben zich laten inspi reren door de Duitse kunste naar Gerhard Richter (1932), die op een fotorealistische manier schilderde. Zijn inte rieurs en landschappen wa ren op een afstand niet te on derscheiden van echte foto's doordat hij vervagingstech nieken uit de fotografie ge bruikte. De expositie, geor ganiseerd door de LAKgale- rie, is te zien van 4 t/m 26 oktober, op woensdag t/m zondag van 13.00 tot 17.00 WOENSDAG 3 SEPTEMBER 1997 leiden De Leidse Volksuniversiteit K&O heeft voor het komende seizoen een operaserie op het programma staan, gekoppeld aan een speciale cursus waarin de opera's behandeld en toegelicht worden. De serie bestaat uit 'Die Zauberflöte' van Mozart, 'La Traviata' en 'Aida' van Verdi, 'Parsifal' van Wagner en 'Maria Stuart' van Donizetti (foto). De voorstellingen worden gegeven in het Lucent Danstheater in Den Haag. K&O zet gratis busvervoer in naar Den Haag en terug naar Leiden. Belangstellenden, voor zowel het opera-abonnement als de cursus, kunnen tot uiterlijk 10 september terecht bij het Uit-bureau van K&O aan de Oude Vest 45 in Leiden. Bellen kan ook: 071 -5141141foto pr/nationale reisopera „Dat krijg je er van als je tot je twaalfde in God gelooft en dan denkt dat je het zelf wel redt..." Moedeloos staart Peter te Bos naar de sterrenhemel, door een luikje boven het podium. „Je wordt ervoor gestraft. Die vent is overal." Het zit de zanger van de Am sterdamse rockgroep Claw Boys Claw niet mee. Dinsdagavond in Leiden, aan boord van De Zeester (ten faveure van de sponsor tijdelijk omgedoopt in het Heineken Starship) gaat veel mis. Stroomstoringen en geluidsproblemen halen de mu zikanten telkens onderuit. Wat bedoeld is als een 'avon tuur op het water' dreigt meer in het water te vallen. Want de organisatoren van het concert, dat deel uitmaakt van een va rende tournee langs twaalf stu dentensteden, gaan in Leiden ook het schip in. Et maintenant Ie rockstar, 'een avondvullend muziekspektakel te water', trekt slechts acht betalende bezoe kers. Foutje van Mojo en Heine ken, die de publiciteitsmachine iets te laat op gang hebben ge bracht. Dat de kustvaarder langs de Zijlsingel, ter hoogte van het Ankerpark, toch niet helemaal leeg is, hebben ze te danken aan medewerkers van het Leids Vrijetijds Centrum (LVC). Die hebben dinsdagmiddag in aller ijl medewerkers en vrienden verrast met een setje vrijkaar ten. Een beetje sneu voor het foto hielco kuipers nog een pim-pam-petspel staan...') speelt de groep een uitstekende set, met een paar mooie nummers van de nieuwe cd Wiil-O-the-Wisp en oude be kenden als 'Rosie'. Na vijftien jaar heeft Claw Boys Claw nog niets van zijn speelkracht verlo- groepje dat wel 25 gulden heeft neergeteld voor optredens van Claw Boys Claw en Scram C Ba by. 'Wie zouden die acht losers zijn', zo vragen de gelukkigen met vrijkaarten zich af. Niet dat die erg hoefden te treuren, want de sfeer op De Zeester is goed. Het ruim is ver bouwd tot een klein, intiem zaaltje. Met een piepklein podi um aan de ene en een mina- tuurbar aan de ander kant. Wie even een luchtje willen schep pen kan op het als terras inge richte dek terecht. En qua muziek valt er eigen lijk ook niet veel te klagen. Afge zien van de haperingen ('jon gens, we hebben in de kajuit Claw Boys Claw aan boord van De Zeester. Beau Hunks spelen symfonische jazzsuites den haag anp Het jazzdansgezelschap Djazzex heeft gisteren voor de bestuurs rechter in Den Haag geëist dat staatssecretaris Nuis zijn besluit tot weigering van rijkssubsidie herziet. Djazzex had voor de ja ren 1997 tot en met 2000 min stens 1,25 miljoen gulden per jaar gevraagd. Nuis weigerde dat na een negatief advies van de Raad voor Cultuur. Pleidooien bij de Tweede Ka mer om Nuis bij de begrotings behandeling voor Cultuur op andere gedachten te brengen, mochten niet baten. Nuis wees vervolgens ook een bezwaar schrift van Djazzex van de hand. .Gisteren troffen de partij en elkaar bij de meervoudige Bestuurskamer van de recht bank. Die kan geen subsidie verlenen, maar wel de afwijzing van het bezwaarschrift van Djazzex vernietigen. Nuis moet de zaak dan opnieuw in over weging nemen. De advocaat van Djazzex, mr. H. Klinckhamers, meent dat daar alle reden toe is. Nuis zou zich verschuilen achter een ad vies van de Raad voor Cultuur dat onvoldoende gemotiveerd is. Slechts één deskundige op het gebied van dans kwam aan dat advies te 'pas. Een kenner van muziek en jazz ontbrak. Drie van de acht producties uit de vorige subsidieperiode wer den door de adviseurs van Nuis niet eens bezocht. Djazzex heeft inmiddels personeel ontslagen. Dat daarvoor nog een overbrug gingssubsidie voor een half jaar werd verleend rechtvaardigt de intrekking van de subsidie niet, meent Djazzex. Ambtenaren van Nuis bena drukten dat de adviezen van de Raad zwaar wegen. Er moeten bovendien keuzes worden ge maakt, omdat de subsidieaan vragen het beschikbare budget overtreffen. Dat Djazzex is afge vallen, betekent niet dat het zijn werk niet goed deed, maar dat aan het repertoire van jazzdans geen hoge prioriteit wordt toe gekend. Uitspraak komt niet eerder dan over zes weken. Het Nederlandse orkest The Beau Hunks speelt op 18 sep tember in de Anton Philipszaal in Den Haag de belangrijkste symfonische jazzsuites die de Amerikaanse componist en ar rangeur Ferde Grofé (1892- 1972) tussen 1924 en 1931 heeft geschreven voor het le gendarische orkest van Paul Whiteman. Grofé was de ar rangeur die in sneltreinvaart de wereldvermaarde orkestbe werking maakte van de pia nopartituur van de Rhapsody in Blue die George Gershwin drie weken voor de première aanleverde. The Beau Hunks zijn inmid dels ook in het buitenland be kend door hun getrouwe re constructies van het werk van Leroy Shield en Marvin Hatley, die de muziek bij de films van Laurel en Hardy componeer den. Verder brachten zij mu ziek van Raymond Scott, die gebruikt werd bij tekenfilms. Van de jazzsuites van Grofé bestaan geen historische opna mes. Orkestleider en arrangeur Gert-Jan Blom van The Beau Hunks spoorde de originele partituren op in de Library of Congress (Washington) en het Williams College in Willi- amstown, Massachusetts. The Beau Hunks traden on der meer op in de bioscoop, waar zij tussen voorstellingen van films van Laurel en Hardy de originele filmmuziek ver tolkten. Daar kwam een spe ciaal publiek van liefhebbers op af, dat alle leeftijdsklassen omvatte, van kleuters tot hoog bejaarden. De muziek van Gro fé zal worden uitgevoerd door een exacte replica van het or kest van Whiteman. Alle jazzs uites van Grofé zullen worden uitgevoerd. Prijs Jiri Kylian op Edinburgh Festival edinburgh Jiri Kylian, artistiek directeur en choreograaf van het Nederlands Danstheater, heeft met zijn ge zelschap een prijs gewonnen op het 51ste Edinburgh Internatio nal Festival. De critici gaven hem hun Award for Dance voor zijn programma Tears of Laughter. Ze vonden het de meest pakkende voorstelling van het hele festival. Het Edin burgh International Festival is een van de belangrijkste thea terfestivals ter wereld. Er had den dit jaar 220 voorstellingen plaats.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1997 | | pagina 7