Claw Boys Claw: avontuur op wate Golden Earring stunt op hitlijst Cultuur Kunst Peperdure viool van Paganini op transport Moskou klapt voor Mozar nauwelijks voor Stravinsk DINSDAG 2 SEPTEMBER 1997 Open dag jongerencentrum 't Stathuys leiden» Jongerencentrum t Stathuys houdt zaterdag6 septem ber een open dag. Door middel van presentaties en workshops kan iedereen kennismaken met het nieuwe programma van dit jaar. Dat biedt voor elk wat wils; van een cursus koken, tot een uurtje fitness of Arabische les. Daarna afkoelen met een stand- up comedian. De deuren gaan om 13.30 uur open. Lisse ABC brengt Italiaans sprookje lisse Het Amateurtheater Bollenstreek Centrum (ABC) werkt hard aan een groots opgezette theaterproductie voor mei/juni volgend jaar. Schrijver Helmut Woudenberg liet zich inspireren door de Italiaanse sprookjes van Calvino. Het resultaat is een sprookje voor jong en oud met veel humor. Voor de voorstelling 'De koning en koningin van Napels' zoekt het ABC nog zang dans- en acteertalent dat wel eens in de schijnwerpers wil staan. Belangstellenden kunnen voor 11 september bellen: 0252- 517508 of 0252-521496. 'II Cannoneeven in Nederland amsterdam/ maastricht gpd Alsof haar leven ervan afhing, zo fanatiek bewaakte Maria Sanfilippo, speciaal gezant van de Italiaanse gemeente Genua, maandag 'II Cannone', de pe perdure en voor vijf miljoen gulden verzekerde viool van componist Nicoló Paganini. Gisteren is het strijkinstru ment met een gepantserde wa gen van Geldnet en met politie- escorte vanuit Amsterdam naar Maastricht overgebracht. Daar blijft de viool vijf dagen. De ge meente Genua heeft het instru ment exclusief ter beschikking gesteld aan top-violist Shlomo Mintz. Zaterdag speelt Mintz met het Limburgs Symfonie Or kest in Maastricht Paganini's eerste vioolconcert. Dat Mintz de ip 1742 door Guarneri gebouwde II Cannone mag bespelen, is zeer uitzon derlijk. De viool heeft Italië na Paganini's dood in 1840 slechts enkele malen verlaten. De vioolvirtuoos liet zijn geliefde instrument 'voor eeuwig' na aan zijn geboortestad Genua. De gemeente nam die bood schap zo serieus dat zij een eeuw lang vrijwel niemand toe stond het instrument te bespe len. Tot in 1937 werd ontdekt dat het ernstig in verval was ge raakt. Na een ingrijpende restaura tie besloot de stad om Pagani ni's viool met enige regelmaat ter beschikking te stellen aan topviolisten. Een viool blijft be ter in conditie als hij wordt be speeld, zo had de ervaring ge leerd. Dat II Cannone nu naar Maastricht is gekomen, is te danken aan Bob Bremer, net manager van TV2. Bremer is een groot liefhebber van Paga nini en kreeg Mintz en de ge meente Genua zo ver kreeg om aan het project mee te werken. Bijna twee jaar lang werkte hij aan de voorbereidingen. Omdat het LSO Mintz' vaste orkest is, werd Maastricht gekozen als de plaats van het evenement. Bremer schraapte driekwart miljoen gulden bij elkaar om het concert van de grond te krij gen. De kersverse LSO-directeur lohn Floore is dolblij met zijn bijzondere gasten. Naast Sanfi lippo is onder anderen ook de 70-jarige conservator van II Cannone Renato Scrollavezza uit Parma mee naar Nederland gereisd, een enorme autoriteit op zijn vakgebied. En er is nog iets. Floore: „Naast II Cannone komt nóg een viool van Paganini naar Maastricht, een Stradivari uit 1732 die is geleend van een Ja pans strijkkwartet." In 1834 schreef de componist Hector Berlioz speciaal voor Paganini een symfonie voor die viool. Ook die wordt zaterdag ge speeld. Op de originele viool. En ook hier is Shlomo Mintz de man die het instrument mag bespe len. Begin boot-tournee vanavond in Leiden Zanger Peter te Bos staat op de aanlegsteiger waar een naar het grootste Ne derlandse biermerk ver noemde kustvaarder ligt afgemeerd. ,,Te Bos, uw kapitein. Welkom aan boord,' begroet hij de be zoekers. „En mag ik uw kaartje even zien?" Het is bijna een traditie gewor den dat rockgroep Claw Boys Claw haar terugkeer op de podia met een stunt- je viert. En hoewel de groep tijdens deze boot tournee feitelijk 'special guest' is van een andere Amsterdamse band, Scram C Baby, zal Claw Boys Claw in praktijk toch het paard zijn dat de schuit moet trekken. Vanavond begint de tournee in Leiden. amsterdam peter bruyn Er is ook een nieuwe plaat: 'Will-O-the-Wisp'. Hun negen de. Drie jaar geleden verscheen de voorganger, 'Nipple'. Eind 1995 stond de groep voor het laatst op het podium. Hier en daar werd al gefluisterd dat Am sterdams meest beruchte gara gerockgroep van de afgelopen vijftien jaar definitief voltooid verleden tijd was. Totdat afgelo pen week het opmerkelijk geva rieerde en nota bene groten deels in Praag opgenomen Will- O-the-Wisp' verscheen. „Het is voor een band belang rijk om zo nu en dan een beetje afstand te kunnen nemen", licht bassist Geert de Groot en kele weken voor het verschijnen van de plaat de schijnbare we deropstanding al toe. „Bepaalde dingen moet je compleet uit je systeem halen voordat je aan iets nieuws begint. Ie bent nu eenmaal een bekende rock groep in Nederland. Ie hebt een platenmaatschappij en een budget. Dan moet je oppassen dat je niet in de monotone rou tine vervalt van plaat, tournee, plaat, tournee. Het gaat er ons niet om permanent 'on the road' te kunnen zijn." Vandaar die pauze, valt Te Bos de bassist bij. De bandleden sist De Groot. „Daar str< ook naar." Peter te Bos vertelt opnamestudio in Praag, via via terecht kwamen werd alleen maar film opgenomen. Daar w« nooit een rockgroep g Die tent wordt gerun twee koffie-oma's mj schort aan. En dan belar. popgroep in zo'n bak val meter breed, dertig mei en acht meter hoog, gevj piano's, klavecimbels en Dat brengt een bepaaló met zich mee. Dat is h' anders dan voor de ze keer naar diezelfde sti Heemstede, Hilversum sterdam gaan. Dat wei Praag was voor ons al ook een geweldig avontu Het avontuur. Daarc sloot Claw Boys Claw i eens met een boot laij dozijn Nederlandse stuc steden te varen. Aan n plaats voor een kleine tvt derd bezoekers, die ziclj ruim met het lage plafon ten voelen als de men, destijds in de Liverpoo- vern naar de jonge Beatlj den te kijken. Te Bos he. voor de tournee een sch| nieuw kostuum aan latj. ten en de groep klinkt euzer dan ooit. Het is kit. is warm. Het is intiem. naar de wc wilt, dan zo'n beetje via het mii, podiumpje klimmen. De, landse rockcultuur ej weer eens tot z'n ware. teruggebracht. En dat i- Dat is sfeervol. 2 „Kijk, je doet dit nai niet voor het geld," zegt! „In de praktijk verdienf een er aan, behalve d£ kanten zelf. Maai- je m2 zien als diepte-investerï het spannend voor on? dan is het spannend vool een. Daarom is het bet om steeds een andere siti creëren waarin je je verh horen. Muziek mag vtf wel wat meer zijn dan< jaar uit hetzelfde kunsC gaat mij om die innerlf hoefte. Dat ik iets doe wg ik 's nachts rustig kant Daar gaat het om. Dat ig den dat Claw Boys Cla* die jaren nog steeds best- hadden zo hun eigen bezighe den: andere muzikale projecten, vaderschap, een theater-avon tuur. Tot men op een gegeven moment toch weer naar elkaar toegetrokken werd en over een nieuw Claw Boys-album begon te praten. En dan kost het bij de Amsterdammers nog zeker nog een jaar voordat zo'n plaat er is. „Wij zijn niet zo'n groep die van te voren een 'concept' vast stelt", zegt de zanger. „Dat moet groeien. Het duurt bij ons al een maand of twee drie voor dat we een beetje een richting hebben gevonden. Iets dat hout snijdt. Dat plan ontwikkelt zich dan steeds meer. Tot in de stu dio. Zelfs tijdens de mix nog. En dan, achteraf, blijkt alles te slui ten. De titel, de inhoud, de vormgeving..." Hun eerste album in 1984, 'Shocking Shades of Claw Boys Claw', sloeg in als een bom. 'De beste Nederrock-plaat ooit ge maakt', oordeelden sommige critici over het in één middag opgenomen debuut vol dam pende garagerock. De groep be stond toen uit drummer Allard Jolles, bassiste Bobbie Rossini, gitarist John Cameron en spec taculair brullende zanger Peter te Bos. Dertien jaar later zijn al leen de laatste twee nog van de partij. Na diverse bezettingswis selingen worden ze nu van bas en ritme voorzien door De Groot en slagwerker Mare Lamb. Hoe gestaag de muziek van de groep zich in de loop der ja ren ook heeft ontwikkeld, spraakmakend was Claw Boys Claw altijd in de eerste plaats om de pr-stunts die ze om hun concerten heen bouwden. Ooit, in een ver verleden, wilde Te Bos z'n broek nog wel eens la ten zakken. Maar met het seri euzer worden van de muziek koos hij voor andere middelen. De groep speelde als eerste Ne derlandse band veelvuldig in platenwinkels. Blies een dozijn nederpopklassiekers nieuw le ven in. Te Bos bedankte na het verkrijgen van de BV-Pop prijs de toenmalige cultuurminister Elco Brinkman met een ferme en veelvuldig op televisie her haalde kus op de wang. En nu wordt er dus voor een boot als podium gekozen. En dan is er natuurlijk nog Praag, de Tsjèchische hoofdstad waar de groep het nieuwe al bum opnam waarop ruige 'me gafoon-zang' wordt afgewisseld met fondanten strijkers-arran gementen en pakkende liedjes. Een grabbelton-geheel dat wel wat aan het werk van het Belgi sche dEUS doet denken. „Als je daarmee doelt op het vrijheidsgevoel in de muziek van dEUS, dan beschouw ik dat als een compliment," zegt bas- Claw Boys Claw: rockgroep." „Bepaalde dingen moetje compleet uitje systeem halen voordatje aan iets nieuws begint. Je bent nu eenmaal een bekende FOTO GPD Prominenten schilderen vazen voor gehandicapten alphen aan den rijn Een vijftigtal prominente Alphenaren en niet-Alphena- ren draagt zijn creatieve steentje bij aan de zorg voor verstandelijk gehandicapten. Burgemeester Nico Schoof, Paul Rosenmöller, Erica Terpstra, Herman Brood en vele anderen reageerden po sitief op het verzoek van de Lions Rhijnart om een een voudige vaas in een kunst werk te veranderen. De va zen worden zondag 14 sep tember geveild in de bene denzaal van Avifauna (aan vang 16-30 uur). De op brengst van deze kunstvei ling is bestemd voor de Al- pense dagcentra voor ver standelijk gehandicapten van de Slichting De Hoven. Dick Maas filmt 'Burning Stuntma Oude meesters naar Australië Het Rijksmuseum in Amster dam stelt tijdelijk dertig oude meesters uit de zeventiende eeuw beschikbaar aan drie Australische musea. De musea in Perth, Adelaide en Brisbane brengen een tentoonstelling van in totaal ruim veertig schil derijen van grote meesters uit de zeventiende eeuw in het ka der van de Dutch Tricentennial Celebrations. Tussen 1617 en 1697 hebben Nederlandse koopvaarders een belangrijke bijdrage geleverd aan de ontdekking van Austra lië. Dat wordt herdacht met af beeldingen van landschappen, portretten, schilderijen met ta ferelen uit het dagelijkse leven, stillevens en historiestukken die een beeld geven van de grote verworvenheden van de Neder landse schilderkunst in de ze ventiendeeeuw. De Australische organisatoren hebben het Rijksmuseum in staat gesteld acht schilderijen te restaureren. Twee portretten van Frans Hals, Nicolaes Has- selaer en Sara van Diemen zijn bijvoorbeeld ontdaan van ver geeld vernis. den haag maaike oppier In de werkkamer van Rinus 'Golden Earring' Gerritsen rolt net een dikke stapel faxen bin nen. Informatie over de nieuwe cd. Datum van release, televi sie-optredens, airplay. En het ontwerp van de hoes. „Iets met een gitaar en twee pin-up-achtige dames met ta- loeages. Eigenlijk in de stijl van de hoes van ons akoestische al bum 'Naked Truth' en daar is onze nieuwe cd toch een beetje een vervolg op", zegt Gerritsen (bas, toetsen). Barry Hay (zang/gitaar) is de man van de ideeën voor de pre sentatie van de band en het al bum. De gratis tatoeage die je bij de cd krijgt als je nu al in schrijft op het album dat op 19 september uitkomt, komt ook uit zijn brein. Het gaat weer he lemaal 'loos' met de Golden Earring, zoals dat in het jargon heet. Uit het niets naar nummer 29 in de Top 50 met het num mer "Burning Stuntman'. Oké, de band wist dat het een num mer met hitpotentie was, maar het gaat nu allemaal wel heel snel. „Erg, hè?!", lacht Gerritsen. Hij hoort ook net dat hitfilmer Dick Maas de clip bij 'Burning Stuntman' gaat maken. Volgen de week wordt er al gedraaid. 'Ergens in Nederland'. Summie re informatie om te voorkomen dat hel gaat stormlopen met fans en andere nieuwsgierigen. Het wordt de derde coproductie van Maas en de Earring. Hij re gisseerde eerder de clips bij 'When The Lady Smiles' en 'Twilight Zone'. Na een lange periode van rust rond de band zoemt het dezer dagen van de bedrijvigheid rond de Earring. Bij Gerritsen, Hay en drummer Cesar Zuider- wijk in en rond Den Haag. En bij George Kooymans (zang, gi taar) in België, waar hij al jaren woont. Niet dat ze hebben stil gezeten. Dat nooit! Optredens genoeg, projecten met andere, jonge, veelbelovende talenten, schrijven van eigen werk. De nieuwe cd, 'Naked II', is eigenlijk meer een combinatie van toevalligheden. Dat zijn vaak de besten. „We hadden de Golden Earring, uit het niets naar nummer 29 in de Top 50. platenmaatschappij beloofd dat we dit jaar met iets goeds zou den komen. Deze herfst of win ter", vertelt Gerritsen. Daar werd dus hard voor geschreven en gespeeld. Ondertussen gin gen en gaan de akoestische op tredens van de band in theaters en schouwburgen gewoon door. „En die wilden we wel weer eens vastleggen op video en op band. Gewoon, voor onszelf, als document in de tijd. De 'Naked Truth', het eerste live-album van onze akoestische set. is ten slotte alweer vijf jaar oud en we zijn een stuk beter geworden!" Het 'document' werd in LiLxor in Rotterdam opgenomen. „Ie mand van de platenmaatschap pij die erbij was, was zo enthou- FOTO PATRICIA STEUR siast dat hij er meteen een cd van wilde maken. Hij hoorde zo elf, twaalf nummers langsko men van ons die we nog niet akoestisch op de plaat hebben staan. 'Buddy Joe'. Bombay', 'Goin' To The Run'" Enfin, dat werd de nieuwe cd, plus twee onlangs geschreven nummers. 'Burning Stuntman' is daar één Bolsjoitheater op verlanglijst van Nederlands Dans Theater Moskou klapt wel hard voor Mozart, maar nauwelijks voor Stravinsky. Net als twaalf jaar geleden wist het Nederlands Dans Theater zaterdag en zon dag amper de handen op el kaar te krijgen voor Kylians fa voriete ballet 'Psalmensymfo nie', op muziek van de lange tijd in de Sovjet-Unie verboden componist Igor Stravinsky. Bij 'Petite morte' en helemaal bij het kluchtige 'Sechs Tanze' op de frivole klanken van Wolfgang Amadeus Mozart was de zaal laaiend enthou siast. Een verkeerde inschatting van Jiri Kylian? Ach, het blijft altijd een gok hoe in welk land op welk stuk zal worden gerea geerd. In elk geval oogst de ar tistiek leider dit keer zelf volop succes, wat bij de vorige Russi sche tournee voornamelijk bleef weggelegd voor zijn leer ling Nacho Duato met diens eerste choreografie 'Jardi Tan- cat'. En zo houdt Kylian voor zichzelf en zijn groep ook nog wat te dromen over. Want on der het motto 'driemaal is scheepsrecht' staat voor een eventuele volgende Russische toernee toch niets minder dan het Bolsjoitheater directeur Vasiliev zat overigens gister avond bij de voorstelling in de zaal op de verlanglijst. Het is ook wel raar dat het NDT, dat alle grote podia van de wereld heeft bespeeld, hier in de scha duw van het Bolsjoitheater op treedt, in het 900 plaatsen tel lende Maly-theater, dat letter lijk het kleine theater betekent. Op de bijeenkomst met de Russische danspers werd ook nadrukkelijk gevraagd waarom men niet bij de grote buurman (2200 plaatsen) optrad. Maar Kylian kon alleen maar zeggen dat Vasiliev hem niet had ge waagd. Overigens rijst de waag in hoeverre deze drie optre dens in Moskou voorstellingen voor Rtissisch publiek zijn. Zo wel de eerste als de tweede avond leek het toch vooral een partijtje voor de Hollandse ko lonie, bestaande uit ambassa depersoneel en de nadrukkelijk aanwezige sponsors Philips, ABN-AMRO, KLM, WH Wesse- ling Exports en Lucent Tech nologies met hun aanhang. Waai- in Nederland sponsors tegenwoordig bij culturele ma nifestaties tamelijk bescheiden aanwezig zijn, moet het in ijl tempo vercommercialiseerde Moskou het lijkt waarachtig wel of elke lantaarnpaal voor reclamedoeleinden is gekocht het theater behangen wordt met vlaggen van Philips, ABN- Amro en de andere gulle ge vers die deze tour hebben mo gelijk gemaakt. Dat men die geste zo nadrukkelijk wil laten weten ging zelfs zo ver, dat de logo's van de bedrijven in het programmaboekje op last van de ambassade groter en in kleur moesten worden afge drukt. Zo reisde dus het NDT met een doos vol nieuwge- drukte middenvellen naar Moskou en werd op de ambas sade op wijdag door het lagere personeel overuren gedraaid om het oude middenblad eerst los te scheuren en de nieuw er in te nieten. Minister Van Mierlo van bui tenlandse zaken heeft van dit alles natuurlijk geen weet. Die vindt het heerlijk om hier in het kader van de Peter de Gro- te-manifestatie tenminste ook een keer te zijn, „want dat was er door het voorzitterschap van de Europese Commissie nog steeds niet van gekomen", al dus Van Mierlo. „Dus ik ben één dag in St. Petersburg ge weest en één dag in Moskou". De bewindsman, die tevoren aan de ambassade had laten weten over alles te willen pra ten, behalve over Bouterse, bleek verrukt van het optreden door het Nederlands Dans Theater. „Ik was vooral heel ontroerd te merken hoe het ge zelschap zo'n zaal stap voor stap verovert". Dat hij ereloge pal vooraan hel' in de hoek zat en daa evenals burgemeester Lc ov van het 850-jarige M< maar de helft van het l kan zien, vond Van I jammer. „Maar dat is ni_ maal de tol die je bij dil evenementen moet betalij Wie het allemaal tot detail vanaf de punt vaf stoel kon bekijken was Bi_ directeur Vasiliev. Hij voi' wederom fantastisch. Val oud-danser van het Bols een uitgesproken fan va lian. Waarom het ND1 niet in zijn eigen 2200 plc tellende theater uitgeni „Dit programma heeft d<, miteit van het Maly-tk nodig", zei hij desgevs „Maar bovendien is mijt gewaagd of het NDT iF Bolsjoi kon optreden. II. helemaal niet dat er piï. van Kylian bestonden Moskou te komen". Tocj. er op de achtergrond spelen, want enigszins volgt plotseling de medel dat Kylian jaren geledet hem heeft beloofd een ballet voor het Bolsjoi ti, ken dat op het podium v.. Maly-theater zou kunneir den uitgevoerd. „Ik heb. meer van hem gehoord, woorden zijn nog niet sproken of Kylian staat lig naast de machtige Bn directeur en de heren vall kaar als goede wienden r hals. e De dansers hebben ziij middels gestort op het ge sorde Heineken-bier, d| Nederland overgevlogerj. ring en komijnekaas. Ee'c keling maakt zich er booc dat de beste kaartjes vol Nederlands Dans TheaL Moskou nauwelijk 20 ft. kosten, terwijl voor illu$r David Copperfield birint grif vijf keer zoveel worL taald.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1997 | | pagina 16