Formule Uitmarkt opnieuw succes Mathilde Santing redt musical Joe Alleen de ruwe tuinman flirt niet met iedereen Urban Dance Squad speelt kolkend LVC plat Cultuur Kunst B! Leidse Pleinfestival trieste bedoening AANDAG 1 SEPTEMBER 1997 CHEF IAN RIJSDAM, 071-5356444 >x Habbema regisseert toneelstuk lq|jmsterdam» Cox Habbema regisseert komend seizoen een co- 3 (roductie van het Nederlandse gezelschap Delta en het Indone- jsche gezelschap Kubur. De Nederlanders zijn afgelopen zomer gpjjfi Indonesië geweest en binnenkort komen de Indonesische col- ega's naar Nederland. Het stuk heet Om het meer gelopen en is 'geschreven door Frank den Os. Het thema is de liefde tussen een 39yederlandse man en een Indonesische vrouw. De première is dip 6 november in De Brakke Grond in Amsterdam. Va ij en'tïon Jovi wil niet voor paus spelen er 'ome» De Amerikaanse rockster Bon Jovi heeft paus Johannes g4?aulus II een blauwtje laten lopen. Bon Jovi weigert op 27 sep tember op te treden voor de kerkvorst tijdens een jeugdbijeen- 5 Jtomst in Bolonga in het kader van een katholiek eucharistiecon- lires. Italiaanse kranten melden zaterdag dat Bon Jovi vriendelijk dedankt heeft voor de uitnodiging. De van oorsprong Itailiaanse Bongiovanni, zoals zijn echt naam luidt, zegt na een 4<eer strenge katholieke opvoeding de buik meer dan vol te heb- W van de kerk. l'Carré krijgt nieuwe directeur Amsterdam Het gemeentebestuur van Amsterdam heeft H. Jens 24ienoemd tot directeur van Koninklijke Theater Carré. Hij volgt eie j. van der Linden op die eind dit jaar met pensioen gaat. Dat het theater zaterdag bekendgemaakt. Jens was voorheen Li .iommercieel directeur van het Nederlands Congresgebouw in )en Haag. Hij gaf hier onder meer leiding aan de afdelingen cul- gjuur, evenementen en congreswerving. di A oonbootmuseum in Amsterdam I Amsterdam is binnenkort een attractie rijker. Toe risten kunnen vanaf 5 september in de hoofdstad ook naar een ieus woonbootmuseum. Het idee is ontstaan door de vele vra- ïy ien van toeristen over de talrijke woonboten in de grachten. Het ligt afgemeerd aan de Prinsengracht ter hoogte van de en het Johnny Jordaanplein. De laatste bewoner 18/an het schip, Paul van der Zwart, opent het. Het woonbootmu- i leum is ingericht aan boord van de Hendrika Maria, een voor- zeilend bedrijfsvaartuig uit 1914. "Opening uitgaansseizoen Den Haag fiitEN haag Op zaterdag 6 en zondag 7 september wordt in Den B^jaag het nieuwe uitgaansseizoen geopend. Het Haags Uit Festi- opent met de openluchtvoorstelling Box op het Spuiplein. De atsialsaband Rumbata sluit de avond af. Zondag zijn op het Spui plein diverse activiteiten op buitenpodia, in het atrium van het iS)-gaagse stadhuis speelt Coen Bais New Age-muziek en in Thea- avorer Diligentia staat 'het neusje van de zalm van het Nederlands Het Plein is op die dagen gereserveerd voor amateur- Saitunst en een culturele informatiemarkt. di ^Benefietconcert voor leukemiepatiënten is)-pen haag Mathilde Santing en Jean 'Toots' Thielemans geven Qtai)p 15 september in het VSB Circustheater in Scheveningen een voor de Stichting Day by Day die zich richt op (^e bestrijding van leukemie. De opbrengst gaat naar de afdeling leenmergtransplantatie vann het Academisch Ziekenhuis Lei- Zf/jen. Het duo wordt begeleid door het Metropole Orkest onder ,ee[1piding van Dick Bakker, i. li j ^gitarist 'Silly Sil' van de Urban Dance Squad. )r hi et n jmuziek recensie wim koevoet .Jan Dance Squad, Leids Vrijetijdscen- (LVC) Gehoord op 30 augustus. aft Magic Stick (drums, DNA (draaita- Rudeboy (zang) Silly Sil (bas) en Tres 3 als) Manos (gitaar). !jeds ver voor de aanvang van jt concert was duidelijk welke .ncertgangers van het voorste V el van de zaal hun territorium .e pen maken. Zonder aanwijs- 1Fe ,re aanleiding maakten ze op rowe wijze lichamelijk contact ejet anderen. Alsof het al niet '\m en zweterig genoeg was in 't afgeladen LVC. ÏPr leek agressie in de zaal te e£ngen. Die ontlaadde zich di- .pt na het intro. The Urban 061LCe ^clua<^ ^ac* raet voor ^et mes Bond-muziekje gekozen als op de voortreffelijke live- pBeograd Live', maai- voor de 1 e -mmen van televisiecommen tatoren bij een voetbalwedstrijd. De eerste slagen van Magie Stick waren het beginsein voor de wildemanriendansen. De keus was duidelijk: meedoen of naar-achteren. De ziedende set van een uur van The Squad met rapper Ru deboy als voortreffelijk gangma ker putte velen al snel uit. Met ontbloot en kletsnat bovenlijf en met net zo'n afwezige blik in hun ogen als gitarist Tres Ma nos - wiens dopegebruik won derlijk genoeg nimmer ten kos te ging van zijn gitaarspel - baanden zij zich een weg naar de bar om het vloeistofgebrek aan te vullen. Na een minuut of vijftien meldde de eerste stagedivers zich op het podium. Security had The Squad niet bij zich. In tegendeel, Rudeboy beloonde ze met een korte handdruk, waarna ze aan hun aanloopje konden beginnen. Wat later werden de eerste vrouwelijke stagedivers het podium opgehe sen. Vol van vertrouwen stort ten de meiden zich in de man- nenmassa onder hen. Er waren inderdaad talrijke gretige han den die hen wilden opvangen. The Squad, met draaitafel tovenaar DNA weer in zijn mid den, had het kolkende LVC toen al lang platgespeeld. De macho songs kwamen aan als vuistsla gen, niet in de laatste plaats door het enorme volume waar mee ze op het publiek wrden af gevuurd en leken wel gerepe teerd in een sportschool. De hit te, zeker op het podium, leek Rudeboy en ook Magie Sticks niet te deren. De knock out voor zowel het publiek als The Squad zelf kwam met het verpletteren de 'Demagogue'. Dat was na een uur. Er kwamen nog twee toegiften maar die waren wijd lopig en stuurloos. Zal de hitte wel zijn geweest. Half miljoen bezoekers ondanks zondvloed op eerste dag musical recensie. hans visser Musical Joe Muziek: Ad van Dijk. Tekst: Koen van Dijk. Regie: Jos Thie. Met: Stanley Burleson, Vera Mann, Mathilde Santing, Simone Kleinsma, Rolf Koster, Wil van der Meer e.v.a Gezien op 1/9 in Carré, Amsterdam. Aldaar nog te zien: t/m 30 november; daarna in het Congresgebouw in Den Haag. Joop van den Ende bracht gis termiddag om vijf uur in het Amsterdamse Koninklijk The ater Carré de wereldpremière van de musical Joe, de groot ste Nederlandse showproduc tie tot dusver. De voorstelling, geschreven door Koen en Ad van Dijk, kostte zeker 12 mil joen gulden en laat een schat aan techniek zien, naast een kleine veertig artiesten, een dertig leden tellend orkest en een technische staf van bijna zestig medewerkers. De groot ste winst van dat alles is voor lopig de geboorte van een nieuwe ster aan het Neder landse musicalfirmament: Mathilde Santing. Toen Van den Ende vijf jaar geleden de musical Cyrano presenteerde, werd er alom gegniffeld toen bleek dat hij daar paginagroot mee had ge adverteerd in het Amerikaanse vakblad Variety. Maar inmid dels heeft Van den Ende vaste voet aan de grond in het Ne- wyorkse theater-Mekka. De mede door hem geproduceer de megaproductie Titanic werd daar bekroond met vijf fel begeerde Tony's en Van den Endes versie van Miss Sai gon geldt als de beste ter we reld. Alle reden te veronder stellen dat Joe te zijner tijd een exportproduct zou kunnen zijn. Bovendien: het verhaal over een groep Amerikaanse lucht machtpiloten tijdens de Twee de Wereldoorlog is zo Ameri kaans, om niet ze zeggen, zo internationaal als het maar kan. Maar ditmaal hield Joop zich wijselijk op de vlakte. Geen aankondiging in de Sta tes en geen rij van buitenland se producenten in Carré. Verstandig, want met alle respect: Joe is niet geschikt voor de grote oversteek. Inte ressant is deze musical wel. Maar hoe mooi dit epos over piloten en liefdes in oorlogs tijd ook werd verpakt in effec ten en oogstrelende momen ten en wervelende dansscènes met muzikale sfeertjes a la Glenn Miller, echt fascinerend is Joe lang niet altijd. Daarvoor doen de teksten en „muziek vaak te geforceerd aan. Bovendien staat het thema van een oorlogsvlieger die na te zijn gesneuveld, door de he mel als beschermengel terug naar de aarde wordt gezon den, toch te ver van de men sen af. Ook de regie en de spe lers lijken daar moeite mee te hebben. En dat is jammer, want alle technische hoog standjes en fraaie vormgeving ten spijt, het zijn toch de ar tiesten de show moeten doen leven. Of Stanley Burleson met deze titelrol zijn definitieve doorbraak gaat maken valt daarom nog te bezien. Qua ac teren schiet hij nog te kort om die afstand tussen publiek en verhaal te overbruggen. Maar zingen doet hij op deze moei lijk zingbare muziek virtuoos. Zijn macho-karakter, dat niet aan zijn liefde durft toe te ge ven, bljkt vooral aan zijn ma nier van bewegen. Tegenspeelster Vera Mann slaagt er op haar beurt als Do- rinda niet in duidelijk te ma ken waarom Joe door haar in vuur en vlam raakt. Te koel qua uitstraling. Bovendien is haar zangpartij zo zwaar dat ze een paar maal lelijk uit gleed. En als daarbij in het heetst van het liefdesspel in haar slipje duidelijk zichtbaar de zender van haai" microfoon verborgen blijkt te zitten, dan heeft, ze zo'n avond wel erg veel pech. Plezierig is het om Simone Kleinsma weer terug te zien in zo'n show. Gerijpt zingt ze als de vertrouwelinge van Dorin- da een heerlijke blues. Lastig zit het met de rol van Wil van der Meer als de commandant van Joe. Is zijn rol nu echt zo komisch bedoeld? Daarente gen wordt de rol van Ted, die later door beschermengel Joe wordt begeleid, door Rolf Kos ter goed ingevuld. Maar de echte beschermengel van de show is Mathilde Santing. Als de vrouw aan de hemelpoort die Joe bij zijn nieuwe 'etheri sche' taak op aarde begeleidt, redt zij zonder meer de show. Ze beweegt en speelt nauwe lijks, maar haai' persoonlijk heid is zo groot dat bij haar verschijning en manier van zingen domweg alles om haar heen wegvalt. De rol is haar op de stem en het lijf geschreven. De stralend glimlachende verkoopster van paraplu's op de twintigste Uitmarkt mocht inderdaad niet mopperen. Na een droge start op vrijdagavond be gon zaterdagochtend vroeg een zondvloed die pas 's avonds tot bedaren kwam. Maar de Uitmarkt kan er steevast op rekenen dat ook langdurige hoosbuien niemand thuis houden, zo dat de jaarlijkse opening van het culturele seizoen opnieuw een half miljoen bezoekers trok. amsterdam franqoise ledeboer Dankzij de stralende zon van gisteren typeerde Uitmarkt-or ganisator Arthur van Schendel deze jubileumeditie dan ook als 'een Uitmarkt van uitersten'. De keus voor de driehoek Amstel- Jodenbreestraat-Kloveniers- burgwal noemde hij een groot succes omdat het publiek grote belangstelling had voor de voor stellingen in daar pas geopende locaties als het Trusttheater en de Theaterschool. De toeschouwers bleken, zoals altijd, over een soms ver bazingwekkend engelengeduld te beschikken, dat dit keer extra nodig was omdat een aantal buitenoptredens door de regen moest worden afgelast. Zo kon het concert van het Nederlands Balletorkest niet doorgaan om dat de kans te groot was dat de kostbare instrumenten bescha digd zouden worden door in waaiende stuifregen. Door tech nische problemen aan nieuwe apparatuur konden gisteravond ook twee voorstellingen in Het Muziektheater niet doorgaan, maar de meeste optredens kon den elders worden onderge bracht. Wie het massale wachten voor de deuren van theaterza Door de inbreng van regen én zon was de drukbezochte jubileumeditie van de Uitmarkt er een van uitersten. foto anp len of bij de buitenpodia achter de rug had, wist echter zeker dat hij daarna gratis van zijn keus uit ruim vierhonderd voor stellingen op dertig binnen- en buitenpodia ging genieten. Dat artistiek leider Wayne Eagling van Het Nationale Ballet zater dag op het laatste moment een optreden van zijn dansers op het spekgladde buitenpodium moest afblazen gaf dan ook niets: elders was genoeg aan de gang dat wel doorging. De gouden formule van het Uitmarkt-programma biedt al tijd voor elk wat wils, waarbij de muzikale buitenoptredens ook dit keer de grootste pu bliekstrekkers waren. Dat begon al op vrijdagavond, toen Brigitte Kaandorp met af en toe bescha mende onderbroekenlol het openingsprogramma met onder meer Ellen ten Damme, De Be rini's en Julya Lo'ko presenteer de. Maar ere wie ere toekomt: ze had er de lachers mee op haar hand, bezorgde de arties ten veel applaus en kreeg de duizenden toeschouwers ten slotte massaal en enthousiast aan het zingen. De Nationale Reisopera onder leiding van Lawrence Renes presenteerde aan het slot van de openingsavond een gecom primeerde versie van 'Le Nozze di Figaro'. Voor Uitmarkt-orga nisator Arthur van Schendel was dat een van de hoogtepun ten omdat op de Nieuwmarkt een groot aantal toeschouwers was verzameld dat waarschijn lijk no£ nooit een operazaal van binnen heeft gezien. Dat de wederopstanding van Spargo en het optreden van Van Dik Hout grote publiekstrekkers zouden worden lag voor de hand. Maar dat op het podium in het water van de Kloveniers burgwal Kongo Banga T.I.Y. zaterdag het publiek ondanks de regen enthousiast aan het dansen kregen op rhumba, roots en reggae, was een van de onverwachte optredens die de Uitmarkt altijd weer zo onver wacht leuk maken. Op de Uitmarkt waren tradi tiegetrouw ook weer talloze cul turele instellingen, dansgroe pen, musea en theatergroepen present om hun 'waren' voor het komende seizoen aan te prijzen. Met name de vrije pro ducenten hadden van hun standjes bij de Nieuwmarkt veel werk gemaakt en zelfs televisies meegenomen om videobeelden van hun producties te tonen. De prijs voor de meest crea tieve publiciteitsstunt van de Uitmarkt kon naar de Nieuwe Kerk, waar op 1 oktober een mammoettentoonstelling over de zwarte farao's opengaat. De samenstellers hadden een aan tal beeldschone zwarte model len ingehuurd, die in Egyptische kleding halfnaakt breed glimla chend foldertjes uitdeelden. Za terdag kleumden ze nog in de Zuiderkerk, maar gisteren kon den ook zij de stralende zon op zoeken. De twintigste Uitmarkt werd zondagavond afgesloten met een optreden van Marco Borsa- to. Net als veel andere program ma's werd dit concert uitgezon den door de AVRO. Cultuurpro grammeur Van Twist loonde zich gisteren zeer tevreden over de kijk- en waarderingscijfers en maakte bekend dat Uitmarkt en AVRO een nieuwe driejarige sa menwerkingsovereenkomst hebben gesloten. opera recensie aad van der ven Nationale Reisopera met 'Le nozze di Figaro' van Mozart. Muzikale leiding: La wrence Renes. Regie: Marina Wandrusz- ka. Solisten: Nieuw Sinfonietta Amster dam en Koor van de Nationale Reisopera. Gezien op 30/08, Stadsschouwburg Am sterdam Herhalingen aldaar: 30/8, 31/8 en 7/9. Verder onder meer: 20/9 Den Haag, Danstheater. Het vreemdste aan 'Le nozze di Figaro' is eigenlijk, dat iedereen maar de slaapkamer van gravin Almaviva in- en uitloopt alsof het Vroom Dreesmann is. Zelfs de tuinman komt zonder plichtplegingen binnenstor men. Zelfs zonder tekst nivelleert het toneelstuk van Beaumar- chais, waarop de opera geba seerd is, rangen en standen. In de productie van de Nationale Reisopera, daterend van 1995 en nu in reprise, maakt die ru we tuinman ook nog even een dansje met de gravin. Hun con frontatie is overigens ongeveer de enige waaraan, voorzover waarneembaar, geen erotische intenties ten grondslag liggen. Verder flirt iedereen met ieder een. Dat is de buitenste laag, de schil, van de opera. Daaronder bevindt zich de muziek van Mo zart, die de farce humaniseert, een andere dimensie geeft. De kunst is de balans te vinden tus sen het zichtbare en het hoor bare. Dat gebeurde bij de Reis opera twee jaar geleden al heel bevredigend. Nu gebeurt dal zelfs nog iets beter. De speelse, bij alle grappig heid nooit opzettelijke regie van Marina Wandruzska lijkt nog iets spitser te zijn geworden. En het opgejaagde van dirigent La wrence Renes is voor een groot deel verdwenen. Het is een bij zonder genoegen te ervaren met hoeveel liefde en tact hij nu de melodieën modelleert. In plaats van het Gelders Or kest zit nu Nieuw Sinfonietta Amsterdam in de bak. Ook die verandering is, hoe goed de prestaties vhn de Arnhemse musici twee jaar geleden ook waren, zeker geen achteruit gang- In de bezetting van de be langrijke rollen is maar één wij ziging gekomen. Robert Hyman heeft de Figaro van Mare Clae- sen overgenomen. Flyman is een geroutineerde Amerikaanse bariton, die heel soepel zingt en acteert en die elders al heel wat Figaro's voor zijn rekening heeft genomen. Dat hij in het begin een enigszins slappe indruk maakt - zijn 'protest-aria' 'Si vuol ballare' maakte tijdens de première weinig indruk - kan mede aan de regie liggen. Later wordt hij overtuigender. Wolfgang Rauch is weer een voortreffelijke graaf: onbe trouwbaar, maar niet onsympa thiek. Dal de heren in 'Le nozze di Figaro' niet tegen de dames zijn opgewasssen is zonneklaar. Ze ker niet legen een Susanna als die van Elzbieta Szmytka, met wie je geen ruzie moet hebben. En die graaf, hoe goed ook in deze productie, is natuurlijk geen knip voor de neus waard tegenover de gravin. Zeker een gravin als die van Miranda van Kralingen, die als enige in deze opera emotionele betrokken heid moet uitstralen en die dat ook met allure doet. Alleen met de aria 'Dove sono' had zij deze keer een beetje moeite. Over de wel erg kinderachtige Cherubino van Christine Frei berg valt te twisten. Verder zijn er trefzekere rollen van Joke de Vin (Marcellina), Jan Garritsen (Bartolo), Alex Grigorev (Don Curzio), Tom Haenen (Anto nio), Ugo Benelli (Basilio) en diens dochter Nicoletta Benelli (Barbarina). De laatste brengt het er nu aanzienlijk beter af dan twee jaar geleden. Deze productie van 'Le nozze di Figaro' vormt een glansrijk begin van een veelbelovend sei zoen bij de Nationale Reisope ra, ex-Forum. Het zielige, kleine broertje van De Nederlandse Opera is volwassen geworden. Het Leidse Pleinfestival in het hart van de Meren- wijk was zaterdag een trieste bedoening. De weergoden waren coryfeëen als Wies Cavé, Leid se Kees en Leon van Delft (op de foto) slecht ge zind. Bij Albert Heijn binnen was het vele malen drukker dan op het Evenementenplein bij win kelcentrum de Kopermolen. foto hielco kuipers

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1997 | | pagina 23