Bellevue WCGF Galerie d'Arts in Alphen aan den Rijn failliet bruisend hart Amsterdam 'Met Kees Buurman is een grootheid uit Leiden weg' Bonte verzameling culturen in Ars VSB-directeur weg na ruzie over het beleid Cultuur&Kunst ZATERDAG 30 AUGUSTUS 1997 Winnaars Beeldende Kunstprijs leiden Michel Butink, Anne van Vugt en Tineke Kooistra zijn de winnaars van de Zuid-Hollandse Beeldende Kunstprijs 1997. De provincie Zuid-Holland reikt elek jaar een stimuleringsprijs uit aan vier jonge, veelbelovende academieverlaters uit de provin cie. Met de prijs, waaraan een bedrag van 5000 gulden per per soon is verbonden hoopt de provincie het beeldend kunstkli maat in Zuid-Holland, en jonge kunstenaars in het bijzonder, te stimuleren. Elvis: kans voor Leidse bands leiden Leidse bands krijgen de kans om een half uur covers van Elvis Presley te spelen. In het Antonius Zalencentrum wordt op 18 oktober voor de derde maal Coverbox gehouden en deze keer staat Elvis op het programma. Wie wil meedoen kan een demo en biografie sturen naar W. Gressie, Surinamestraat 56,2315 XE in Leiden. Vijf Nederlands bands naar New York amsterdam Vijf Nederlands popgroepen treden komende week op in New York. Bettie Serveert, Urban Dance Squad, Julia P., Jo- han, alsmede Osdorp Posse zijn uitgenodigd voor de CMJ Music Marathon MusicFest. Van 3 tot en met 7 september spelen ne genhonderd bands in diverse NewYorkse clubs. Bettie Serveert en Juli P. verzorgen twee optredens. De overige drie houden het bij één keer. Iedereen wil slaaf worden amsterdam Het lijkt wel of heel Nederland slaaf wil worden. Sinds bekend is dat vijfhonderd figuranten worden gezocht voor het Aïda-spektakel op 27 september in de Amsterdam ArenA, is het speciale informatienummer onophoudelijk in gesprek ge weest. „Het is een gekkenhuis", zegt een woordvoerder van Joop van den Ende Producties, dat de promotie verzorgt. Op 6 sep tember worden vijfhonderd figuranten voor de opvoering van Verdi's opera Aïda geselecteerd. Er zijn soldaten, priesters (m/v), hofdames, ministers en slaven nodig. Baantjer met Cock-fans Amsterdam in amsterdam Misdaadauteur Appie Baantjer voert 19 september 25 liefhebbers van de avonturen van rechercheur De Cock door misdadig Amsterdam. Zij zijn uit 6000 deelnemers uitverkoren voor de eindronde van de Baantjer-prijsvraag ter gelegenheid van de jaarlijkse week van het spannende boek. De hoofdprijs is een geheel verzorgd weekeinde in de hoofdstad. Op het pro gramma staan de diverse plekken rond de Warmoesstraat in de Amsterdamse binnenstad die een prominente rol spelen in de inmiddels 47 titels van Baantjer. Werk Jacques Turk in De Princehof leiden» In Kunstsalon De Princehof, aan het Rapenburg 8-10 in Leiden, is nieuw werk te zien van de Leidse kunstenaar Jacques Turk. De expositie is de zesde in een reeks die Turk in De Prin cehof presenteert. Zijn werk bestaat vooral uit afbeeldingen van vrouwen en meisjes en interpretaties van oude meesters. De ex positie is te zien tot en met 26 september op werkdagen van 10.00 tot 17.00 uur. Nieuw werk van Jacques Turk. den haag/leiden erna straatsma De directeur van het VSB-fonds Den Haag en omstreken, Con stance van der Valk, legt haar functie per 1 oktober neer. Het bestuur laat weten dat beide partijen uit elkaar gaan wegens een 'verschil van inzicht over het te voeren beleid'. A.I. van der Bol is aangesteld als waar nemend directeur. Zowel Bol als de voorzitter van het bestuur van het fonds, W. Eizenga, willen geen nadere toelichting geven op de aard van de meningsverschillen tus sen beide partijen. „Wij willen het bij deze korte verklaring houden," aldus Eizenga. Onder leiding van Van der Valk stak het VSB-fonds vorig jaar in totaal 3,6 miljoen gulden in het culturele leven van Lei den. Het Nationaal Natuurhis torisch Museum kreeg een mil joen gulden voor de aankleding van de nieuwbouw, plus vijf ton voor een tentoonstelling. De La kenhal kon dankzij een gift het zeventiende eeuwse schilderij 'De Vioolspeler' van Lievens ko pen. Hetzelfde museum kreeg even later een ton voor de over zichtstentoonstelling 'Jan van Goyen'. De Pieterskerk ontving een miljoen gulden voor de res tauratie van het Hagerbeerorgel en de nieuwe Stadsgehoorzaal een ton voor de aanschaf van een vleugel. De Leidse histori cus Willem Otterspeer wordt gesteund bij zijn studie naar de geschiedenis van de Leidse uni versiteit. Het VSB-fonds is een ver fa milielid van de Leidse Spaar bank, die in 1970 fuseerde met de Nutsspaarbank. In 1990 fu seerde de bank met de VSB- groep. Het fonds is in 1992 op gericht en staat geheel los van de VSB-bank. Het fonds beheert het vermogen van de voormali ge Nutsspaarbank. Jaarlijks heeft deze organisatie, onderge bracht in een stichting, tien mil joen te vergeven aan goede doelen in Leiden, Den Haag en omstreken. Overleden Leidse kunstenaar wilde het uiterste leiden cees van hoore De Leidse kunstenaar Kees Buurman is verdwenen achter de horizon. Die horizon waar naar hij bij het maken van zijn landschappelijke werk zo vaak moet hebben gekeken en waar aan hij zulke veelbelovende contouren wist mee te geven. 'The Grand Old Man' van de Leidse kunstenaars is gister nacht na een ernstige ziekte overleden. Kees Buurman was een kind uit de crisistijd. Hij werd in 1933 geboren in Leiden. In het begin van de jaren zestig, in die jaren waarin volgens hem „iedere scheet werd gesubsidieerd", verkocht hij enkele pentekenin gen van landschappen aan het Stedelijk Museum De Lakenhal. Figuratief werk, waarin met chi rurgische precisie de door gras gerafelde kim van het Hollandse landschap werd neergezet. En kele jaren daarna sloeg hij een ander pad in en werd zijn werk abstracter. Samen met kunste naars als Jan Maaskant, Willem Breddels en Frans de Wit be hoorde hij tot de avant-garde van Leiden. Met Carel Visser en J.C.J. van der Heyden had Buur man in 1971 een belangrijke ex positie in het Van Abbemuseum in Eindhoven. De Leidse kunstenaar Willem Breddels, met wie Buurman in Leiden de kunstenaarssociëteit Buurt 110 heeft opgericht, ty peert de kunstenaar als een be minnelijk mens. „Ik kan me nog herinneren dat we een keer een forumdiscussie hadden over kunst en cultuur in een studen tensociëteit. Ben Walenkamp, Rudi Fuchs, Kees Buurman en ik zaten in dat forum. Op een gegeven ogenblik kwamen er een paar van die bekakte stu denten binnen die van niets af wisten. Ze vonden kunstenaars maar niks. Buurman droeg een leren jasje, wat kennelijk voor die tijd zeer gewaagd was. De studenten riepen: 'Wat motten die lui hier. En vooral die ordi naire viezerik daar in dat vetle- Kees Buurman voor zijn werk 'De witte wolk in rood' uit 1993. ren jasje?' We hebben daar toen hard om gelachen." Buurman was een graag ge zien figuur in de Leidse binnen stad, hoewel hij niet het type kunstenaar was dat de kroegen frequenteerde. Bert Oosterman, voormalig wethouder cultuur in Leiden, karakteriseert hem als een kunstenaar die in zijn werk zocht naar 'verstilling en verdie ping'. Oosterman: „Wij hebben samen nog geschoten. Met luchtbuksen. En Kees deed ook aan Kyudo, Japans handboog- schieten. Het ging ons niet om het doden, niet om het raken. Het was ons te doen om de be heersing, de concentratie. Dan kwam het raken vanzelf wel. Kees was een rustige man. Toch heb ik altijd de indruk gehad dat hij wat zijn werk betreft al tijd op de toppen van zijn zenu wen leefde. Hij wilde het uiter ste." Het landschap is Buurman in zijn werk altijd blijven boeien. En dan vooral in zijn abstracte vorm: de horizon. Met een en kele lijn wist hij een ruimte te suggereren die n' bonden was, een ruimte vol ge heimen. Hij moet een goed ob servator zijn geweest. De Leidse fotograaf Frans Rombouts: „Er is een verhaal over een Japanse kunstenaar die 25 jaar op een berg ging wonen om die berg te kunnen schilderen. Na die vijf entwintig jaar kwam hij terug en zette één streep op het pa pier. Eén streep, maar een hele rake. Zo was Kees Buurman ook. Alles wat-ie maakte was raak." Buurman mag dan een kun stenaar zijn geweest die leefde FOTO ARCHIEF voor zijn kunst, hij stond met beide benen in het maatschap pelijk leven. Nooit te beroerd om aan anderen door te geven wat hij dacht en kon. Bij de Volksuniversiteit K O is hij ja renlang een inspirerend docent geweest op het gebied van crea tieve cursussen. Tjitte Weber, directeur van deze instelling: „Hij was een goede docent. Een man met wie ik nooit enige na righeid heb gehad. Hij had soms wel eens van die rare geintjes. Op een keer kreeg ik twee houtblokjes van hem die alphen aan d marcel smeets Er werden bokswedstrijden gehouden, maar ook pluim vee-tentoonstellingen en filmvoorstellingen. Weeskinde ren vierden er hun kerstfeest en Max Euwe werd er in 1935 wereldkampioen schaken. Max Tak oogstte hier zijn eerste successen als leider van een amusementsorkest. Het huidige theater Bellevue werd in de jaren dertig niet ten onrechte omschreven als 'het vereenigingsgebouw van de hoofdstad, het ontspannings- en amusements centrum van Nederland'. Het was gedurende lange tijd onbetwist het bruisende hart van de hoofdstad. De Alphense galerie d'Arts houdt het voor gezien. Te veel kosten en te weinig inkom sten leidden deze week onvermijdelijk tot een faillissement. Echt verrassend is het niet voor directeur Bas van Son en zijn me dewerker Marleen van de Merwe. „Het is een kwestie van te weinig omzet. Maar dat is niet iets van dit jaar", zegt de laatste. Uit eindelijk heeft de directie besloten zelf de knop om te draaien. Al bij de overname van de galerie door Van Son, vorig jaar, was het een onzekere onderneming. Een andere naam en een aansprekende programmering zouden vol gens de directie de wind in de zeilen hou den. In het voorjaar exposeerde zelfs Her man Brood binnen de muren van de galerie aan de Hooftstraat. „Hij bezorgde ons een fantastische publiciteit. Zijn expositie heeft enorm veel mensen getrokken." Alle publi citaire bombarie ten spijt viel er zakelijk ge zien geen eer te behalen: veel kijkers, wei nig kopers. Volgens Van de Merwe zijn de tegenvallende omzetcijfers niet het gevolg van een slechte bedrijfsvoering. „Misschien is Alphen wel te weinig kunst minded', denkt de galeriemedewerkster. „Bovendien biedt bijvoorbeeld Amsterdam een groot en amsterdam monique brandt 'Bellevue volle zalen' betekende in de volksmond dat er een groot feest op komst was, een feest zoals dat in Bellevue ge houden had kunnen worden. Die uitdrukking is vergeten, de tijd van ongeëvenaarde feest avonden is voorgoed voorbij. Maar het vlak bij het Leidse- plein gelegen Bellevue bestaat nog steeds. Het gebouw, dat kampte met verzakkingen en te kleine zalen, heeft net van bin nen en van buiten een grondige opknapbeurt ondergaan. Op 1 september zal de Am sterdamse cultuurwethouder Ernst Bakker het vernieuwde gebouw officieel openen. Gedu rende die maand toont Bellevue via een kleine expositie haar roemruchte geschiedenis. De tentoonstelling is samengesteld uit materiaal dat beschikbaar is gesteld door de zoon van Wil lem van Rijn, de directeur die Bellevue van 1899 tot 1919 zijn faam bezorgde. Foto's, docu menten, brieven en zelfs oude menukaarten tonen aan hoe in tensief Bellevue al die jaren is benut. Het gebouw zelf dateert uit 1840. Op een afbeelding van een aquarel van Hilverdink uit die tijd is het nog geheel om ringd door water. Het gebouw, toen nog aan de rand van de stad, fungeerde in die jaren als sociëteit, met de schrijver Jacob van Lennep als voorzitter. In die tijd bloeide het socië teitsleven nog volop, maar een jaar of twintig later kalfde het ledenbestand steeds meer af. Bellevue ging in 1883 over in handen van eigenaar Stroucken die het pand omdoopte tot Mai- son Stroucken. Het werd een belangrijk vergadercentrum, waar politici als Domela Nieu- wenhuis triomfen vierden en waar de politie er soms zelfs aan te pas moest komen als de poli tieke bijeenkomsten uit de hand liepen. Toen Willem van Rijn aan trad, kreeg het gebouw zijn ou de naam en faam terug. Café Hollandais werd er het trefpunt van journalistiek en cultureel Amsterdam. De rest van Am sterdam kwam in een van de vijf grote zalen om dansen te le ren, te kegelen of deel te nemen aan een zangconcours of eind examen. In de stille zomer maanden programmeerde Van Rijn met veel succes orkesten op de zondagmiddag. Van Rijn vond een violist uit het Concert gebouworkest bereid om twee maal per avond als leider van zo'n amusementsorkest op te treden. Max Tak werd er, met zo'n tweeduizend bezoekers per avond, razend populair door. In 1938 werd het gebouw op initiatief van Van Rijns opvolger Van Gerve, ingrijpend ver bouwd. De klassieke, karakteris tieke gevel werd gesloopt en het aantal zalen werd vergroot. Ook het befaamde Paloni - een res taurant boven, beneden een ca baret - kwam erbij. Afgezien van kleine aanpas singen is Bellevue sindsdien niet meer ingrijpend veranderd. Sinds een jaar of tien werkt Bellevue intensief samen met het Nieuwe de La Mar, dat aan de achterkant van Bellevue, aan de Marnixstraat ligt. Dit amuse mentstheater, dat het vijftigjarig bestaan viert, staat ook aan de vooravond van een grote op knapbeurt. Daarbij wordt over twee jaar, in 1999, feestelijk her dacht dat Bellevue 100 jaar be staat als amusementscentrum. „Bellevue gaat dus, net als vroe ger, feestend de volgende eeuw in", aldus medewerker Ab Hooijer. leiden erna straatsma Een bonte verzameling stijlen en culturen laat het Leids Schil der- en Tekengenootschap Ars de komende twee weken zien. Van Afghaanse miniaturen tot Syrische landschappen. Zes ex posanten die in artistiek opzicht niets met elkaar gemeen heb ben, maar zijn bijeen gebracht onder de noemer 'Leiden, stad van vluchtelingen' De kunstenaars zelf balen er een beetje van dat ze op grond van hun vluchtelingenstatus zijn uitgekozen om te mogen exposeren in Ars. Ze willen niet als vluchteling, maar als kunste naar exposeren. Hun werk ver toont geen enkele weerslag van hun 'vluchtverhaal'. Geen poli tiek getinte schilderijen of af beeldingen die wanhoop en on derdrukking symboliseren. Niets van dat alles. Aan de andere kant willen ze er niet over klagen dat ze door Ars, in samenwerking met de Stichting Vluchtelingenwerk Leiden, zijn geselectéerd voor deze expositie. De exposanten uit Syrië, Afghanistan, voorma- lig-Joegoslavië en Georgië, moeten in Nederland opnieuw beginnen. Elke vorm van publi citeit is welkom. Vluchtelingenwerk en Ars or ganiseren de expositie in aan sluiting op de thema's Leiden Cultuurstad en 'Leiden, stad van vluchtelingen'. „Om eens te kijken wat er voor nieuwe artis tieke kwaliteiten Nederland bin nenstromen," aldus Magda Römgens namens Vluchtelin genwerk. „Niet iedere kunste naar die hier als vluchteling te recht is gekomen wil overigens aan zoiets meedoen. Zo heb ik een man gesproken die in eigen land een gevierd kunstenaar was; die wil hier eerst eens de kat uit de boom kijken." Dragan en Dawor Dedic zijn vader en zoon, afkomstig uit voormalig Joegoslavië, en pre senteren zich gezamenlijk. „We De broers Asif tijdens het inrichten van de tentoonstelling met werk v telingen. vertellen samen een verhaal," zegt zoon Dawor. „Ik met schil derijen en mijn vader met ge combineerde technieken." The ma van het kunstenaarsduo is 'de zin van het bestaan'. „De eeuwigheid van zaken en de es sentie van het leven staan bij ons centraal," aldus vader Dra gan. De ex-Joegoslaven timmeren in Nederland al aardig aan de weg. Dragan heeft samenge werkt met Herman Brood en in de Morsstraat in Leiden behe ren ze een galerie. „We expose ren eigen werk en van dat van anderen, veelal Joegoslavische kunstenaars." Masood en Fahim Asif zijn broers en komen uit Afghanis tan. Ze maken 'spirituele schil derijen' en Afghaanse miniatu ren. Eerder exposeerden ze in Alkmaar en Schagen. „Toen we daar in de buurt in een asielzoe kerscentrum zaten." In Leiden hebben ze geprobeerd het Cen trum Beeldende Kunst enthou siast te maken voor hun am bachtelijke schilderwerk. „Maar daar kregen we een hele koude ontvangst." Ali Achkouder is geboren in Syrië en kwam daar als muzi kant in de problemen door zijn songteksten. Sinds tien jaar is hij ook actief als schilder. Zijn aandeel in de expositie bestaat uit olieverfschilderijen en aqua rellen. „Ik hou van de natuur en maak veel landschappen. Ver met ijzeren ogen aan elkaar wa ren verbonden. Op het ene houtblokje stond een afbeelding van een Lelijke Eend, de wagen waarin hij reed, op het andere een luxe Ford, mijn auto. En op die houtblokjes stond de tekst: 'Wie sleept wie voort?' Erg gees tig-" Ben Walemkamp, in wiens galerie Buurman in de jaren zestig veelvuldig exposeerde, noemt Buurman „een kunste naar wiens werk ook buiten Lei den veel weerklank heeft gevon den." „Maar hij is integer geble ven. Hij heeft zich nooit gecor rumpeerd, bleef onafhankelijk. Ik schrok me dood toen ik hoor de dat hij was overleden. Er is een grootheid uit Leiden weg." In 1993 exposeerde Buurman in het Stedelijk Museum De La kenhal tijdens de expositie '5 eeuwen landschap' zijn 'land schappelijke tijdopnames' op lichtdoorlatende doeken, die strak gespannen voor de ramen hingen. Zijn aandacht voor Ja pan en het Zen-boeddhisme komt in dit latere werk steeds meer tot uitdrukking. Soms maakte hij Japanse haiku's, ge dichten van zeventien lettergre pen, om de impact van zijn schilderijen te versterken. Werkte Buurman eerst vooral in zwart-wit, tegen het eind van zijn leven ging hij steeds meer kleur gebruiken. In zijn galerie, die gevestigd was in zijn woon huis aan de Nieuwe Rijn, een galerie die hij liever 'een winkel' noemde omdat dat niet zo pre tentieus klonk, exposeerde hij in 1994 enkele prachtige vliegers. Weer die hang naar de Japanse cultuur. Buurman zei daarover in een interview: „In Japan is een vlieger een symbool voor de ziel die uitstijgt boven het li chaam, maar die er toch met een dunne draad aan is verbon den." De dunne draad is geknapt. Kees Buurman is niet meer. Maar met ontelbare draden zul len onze gedachten aan hem en zijn werk verbonden blijven. gevarieerd kunstaanbod." Voor een Al phense galerie blijft er zo te weinig over. Van de Merwe vindt het vooral sneu voor de kunstenaars die direct na de zomerva kantie hun werk ten toon zouden stellen. „De eerstvolgende exposities zouden van Wouter Smits en Lisette Verkerk zijn. Zij won de Alphense kunstprijs 1996 en die ex positie is een vervolg daarop", zegt Van de Merwe. Een nieuwe toekomst voor d'Arts zit er vooralsnog niet in. Bij de curator van de failliete boedel hebben zich nog geen be langstellenden gemeld. De objecten die de galerie in consignatie heeft, gaan terug naar de kunstenaars. der heb ik een aantal portretten geschilderd." Van Rafael Mnatsakanov uit Georgië hangen eveneens enke le olieverfschilderijen in Ars. Zijn doeken zijn felgekleurde, kubistische werken. De exposi tie wordt vanmiddag om 16.00 uur geopend door uit de Iran af komstige schrijver Kader Abdo- lah. Hij publiceerde in Neder land drie boeken: De Adelaar (1993), De meisjes en de Parti zanen (1995) en de De reis van de lege Flessen (1997). De expositie is te zien tot en met 14 september, dinsdag tot en met zondag van 13.00 tot 16.00 uur in het Ars-gebouw aan de Pieterskerkgracht 9 in Leiden.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1997 | | pagina 19