'In Suriname vergeet ik dat Nederland bestaat' McFerrin verdient die staande ovatie De kunst van het ophangei Cultuur&Kunst The King Nijmegen: grootst* centrum onderzoe muziek ter wereld Who's afraid in Rijksmuseum van Oudheden VRIJDAG 29 AUGUSTUS 1997 chef jan rijsdam, 071-5 Leidse coiyfeeën op Plein Festival leiden Wies Cavé, Leidse Kees, De Rijnsons, Arthur van Steijn i en Leon van Delft. Al deze Leidse coryfeeën zijn morgen te zien en te horen op het eerste Leids Pleinfestival dat wordt gehouden op het Evenementenplein Kopermolen in de Merenwijk. Het muziekprogramma begint om 11.30 uur en de toegang is gratis. Open lesvveek Streekmuziekschool leiden» De Streekmuziekschool Leiden en Omstreken begint haar cursusjaar met een open lesweek. Aanstaande maandag gaan de deuren in Leiden, Oegstgeest, Voorschoten en Wasse naar niet alleen open voor leerlingen, maar voor iedereen die in formatie wil van een docent of over een instrument of cursus. Kinderen die nog op de basisschool zitten kunnen een proefles meedraaien. Wie wil weten waar en wanneer welke lessen wor den gegeven kan bellen: tel. 071-5141041. De open lesweek duurt van maandag 1 tot en met zaterdag 6 september. Bill van Dijk speelt Harry Nilsson aalsmeer Bill van Dijk speelt volgend jaar de in 1994 overleden popster Harry Nilsson in het muziektheaterstuk 'Nilsson' van Joop van den Ende. Het is een kleinschalige productie, gemaakt door Work in Progress. Nilsson werd wereldberoemd door de ti telsong 'Everybody's Talkin' voor de film 'Midnight Cowboy'. Sandbergprijs 1997 voor Aernout Mik amsterdam Beeldhouwer Aemout Mik krijgt de Sandbergprijs 1997 van de gemeente Amsterdam. Mik is de prijs van 15.000 gulden toegekend voor zijn videofilms 'Lick' en 'Fluff. Burge meester Patijn van Amsterdam reikt de kunstprijs 6 november in de hoofdstad uit. De Sandbergprijs is één van de achttien kunst prijzen van Amsterdam. Cultuurprijs kunstenaar Van Lieshout rottersam De Rotterdamse beeldend kunstenaar Joep van Lies hout krijgt de Anjerfonds-Chabot Prijs 1997. Burgemeester Pe per reikt hem 21 november de legpenning van de cultuurprijs en bijbehorende 12.500 gulden uit. De 1965 ingestelde prijs is be doeld voor beeldende kunstenaars die werken en/of wonen in of nauwe banden hebben met het Rijnmondgebied. In het Rotter damse museum Boijmans van Beuningen is van 6 tot en met 16 november een overzichtstentoonstelling van het werk van Van Lieshout. muziek recensie willem jan keizer Concert Rotterdams Philharmonisch Or kest o.l.v. Bobby McFerrin. Gehoord: 28/8, De Doelen, Rotterdam. Herhaling: 31 /8, Concertgebouw, Amsterdam. De woorden Veni, vidi, vici' werden ooit door een Europe aan uitgesproken, doch een Amerikaan met Afrikaanse roots bracht ze gisteravond in prak tijk. Bobby 'Don't worry, be happy!' McFerrin dirigeerde in de Doelen het Rotterdams Phil harmonisch Orkest en het com plete publiek in een extra con cert dat was opgebouwd rond evergreens van Leonard Bern stein, George Gershwin en Paul Dukas. Respectievelijk de 'Candide Overture', 'An American in Pa ris' en 'L'Apprenti Sorrier" kre gen een gewone concertuitvoe ring, voor het overige was het feest. In deze werken liet dui zendpoot McFerrin merken het dirigeren ook aan te kunnen. Een partituur vond hij overbo dig, hij kende de muziek uit het hoofd. Merkbaar was dat hij zich niet op tradidionele manier (studerend vanuit de partituur) had voorbereid. Hij dirigeerde de muziek vanuit een auditieve voorbereiding, zoals in de lichte muziek gebruikelijk is. Deze muziekstijl liet hij niet alleen op het publiek los, hij presteerde het zelfs om het RPhO volledig a l'improviste Mozart's 'Kleine Nachtmusik' voor te laten dra gen, terwijl hijzelf als swingende bandmaster de boel bijeen hield. Zijn vocale capaciteiten kwa men volledig voor het voetlicht in een concert voor twee celli, strijkers en continuo van Vivaldi waarin Marien van Staalen de eerste partij speelde en het stemwonder uit New York de tweede stem zong. Even daar voor ging het ook al zo in een Swingle Singers-variant op Fau- ré's 'Pavane'. In een uitgebreide solo improviseerde McFerrin in diverse stijlen: klassiek, Zuid afrikaans en jazz. En passant werd het publiek erbij betrok ken op een verbazingwekkend eenvoudige manier. Voor de zaal het wist zong het de noten die McFerrin met hupsjes aan- gaf. De lenige stem van McFerrin suggereert een meerstemmig heid, die ik echter op een North Sea Jazz Festival in het verleden nog wel eens geraffineerder heb mogen horen. Toen trommelde hij zich ritmisch op hoofd en borst waardoor een heel orkest ontstond. Dit was het enige missende element in een geraf fineerde show van een pure en tertainer en een bescheiden mens, die zover boven de mate rie staat dat het RPhO zich zelfs liet verleiden door een geheel gezongen AVillem Teil Ouvertu re' van Rossini als toegift. Wie dat voor elkaar krijgt verdient inderdaad een staande ovatie. Demise Jannah: wereldberoemd in boar geboorteland Bekend in Nederland, maar wereldberoemd in haar geboorteland Surina me: met jazzzangeres De- nise Jannah is het onmoge lijk ongestoord door Para maribo rond te wandelen. „Hé meissie! Ik zing wel geen jazz, maar soul, maar ik heb je in de armen ge houden toen je nog een baby was!" Er wordt spon taan een duet ingezet en het enthousiasme is hart verwarmend. paramaribo bouke bergsaaa Denise Johanna Zeefuik, inter nationaal bekend onder haar twee voornamen Denise Jan nah, is voor twee weken op va kantie in Suriname. Het is het land dat haar inspireert bij het zingen van de jazz en het schrij ven van haar teksten en muziek. Het land ook, waar ze sinds ze met haar ouders en twee zusjes in 1971 naar Nederland vertrok, elk jaar weer een aantal malen terugkomt.Als ik hier ben, ver geet ik dat Nederland bestaat. De warmte van de mensen, het gevoel weer thuis te zijn. Ik ben echt een gevoelsmens, muziek is mijn hart en Suriname mijn grootste inspiratiebron. Als ik over de rivier kijk, droom ik weg en wil ik in die boot daar stap pen en wegvaren", zegt ze, ter wijl haar toegeknepen ogen glimmen. Vol ernst dan: „Maar ik moet eerst goed leren zwem men." „In Suriname heb ik nooit heimwee naar Nederland, maar in Nederland wel naar Surina me. Als ik hier terugkom, heb ik mijn draai direct gevonden. In Nederland loop je binnen in eens weer over vloerbedekking en hoor je 's morgens geen hon den blaffen of hanen kraaien. Het duurt altijd toch weer an derhalve week voor ik gewend ben in Nederland." Jannah waakt ervoor dat het gesprek overgaat op politieke onderwerpen als het arrestatie bevel tegen Desi Bouterse of de relatie tussen Nederland en Su riname. „Ik zing voor iedereen. Ik houd me niet van de domme, maar uit me publiekelijk heel voorzichtig. Ik wil niemand voor het hoofd stoten." Jannah weet dat ze een voor beeldfunctie heeft voor de Suri naamse jeugd. „Ik wil bijdragen aan het zelfbeeld van de Suri naamse jeugd." Even na haar woorden vraagt een Surinaamse meisje met een verlegen glim lach hoe het met haar gaat. Jan nah geeft wel toe dat ze het niet prettig vindt dat de relaties tus sen Nederland en Suriname de afgelopen maand zijn verslech terd. „We hebben zoveel ban den onderling: economisch, via familie en historisch. Dat gooi je niet zomaar overboord. Ik denk niet dat het Surinaamse volk daar om staat te sprin- gen." De zangeres, die in het begin van de jaren negentig interna tionaal doorbrak toen ze in het Denise Jannah: „Ik zing voor iedereen." Amerikaanse tijdschrift Village Voice werd vergeleken met jazz- grootheden als Sarah Vaughan en Betty Carter, ziet wel dat het economisch nog steeds moei zaam gaat in Suriname. „Ik zou willen dat mijn oma van 84 weer kan kopen wat ze wil. En andere mensen die hun leven lang hebben geploeterd voor dit land. Veel levensmiddelen zijn zo duur geworden in de periode dat de Surinaamse gulden steeds minder waard werd." Verbetering ziet ze ook: „Het stadsbeeld oogt beter. Vroeger grapten we dat ze in Engeland links rijden, in Nederland rechts en in Suriname zigzag, vanwege de vele gaten in de wegen. Nu is dat beter. Maar aan de andere kant zie je de scheiding tussen rijk en arm steeds groter wor den. De verpaupering van de arme wijken gaat me heel erg aan het hart." Jannah (40) woont sinds 1971 in Nederland. Ze studeerde eerst rechten maar stapte later over naar het conservatorium in Hilversum. Inmiddels heeft ze vier cd's op haar naam staan en treedt veel op in theaters en clubs in Nederland en in het buitenland. Daarnaast geeft ze les onder andere op het conser vatorium in Rotterdam. Spijt van haar afgebroken rechten studie heeft ze nooit gehad, ook al had die haar nu in Paramari bo wellicht veel geld kunnen opbrengen. Maar of ze „hem" had willen verdedigen, laat de diplomatieke domineesdochter in het midden. Zo'n twee weken na de feitelijke hype wil ik het hier toch ook nog even over het Fenomeen hebben. Omdat iemand bedacht dat her dacht moest worden dat 'The King1 twintig jaar geleden dood bleef, heb ben wij een groot aantal van zijn bijzonder mid delmatige films, gelardeerd met allerlei soorten documentaires en meer of min der zeldzame op names van con certen, op de buis voorbij zien trek ken. Wat mij daarbij persoon lijk het meeste opviel, was dat in de loop van zijn enerverende loopbaan, zijn stem en zang techniek eigen lijk nauwelijks een verandering hebben onder gaan. Terwijl toch in zijn li chaam juist een enorme me tamorfose plaats had. Elvis schijnt dagelijks giganti sche hoeveelheden boterhamme tjes met pindakaas en geprakte banaan, hamburgers en hotdogs plus de nodige sauzen tot zich genomen te hebben. Dat werd weer afgeblust met gallons soft ice. En voor elke lichaamsfunctie bleek Elvis wel een pilletje of een drankje te slikken. Gezien dat laatste, venvondert het mij altijd dat hij ondertussen een soort erelid was van de DEA, de fede rale narcoticabrigade, compleet met badge en certificaat. Ik denk daar zo het mijne van. Zelf speelde ik ooit een stem metje in de Nederlandse versie van een Amerikaanse tekenfilm, 'Hanekam de rocker'. Om de een of andere reden had men mij ge cast als de dikke vos die als manager optrad voor Hanekam, een haan afkomstig van een idyllische boerderij die het onder de hoede van Picket (dat was ik dus) helemaal maakte in de Grote Stad, een soort Duck City waar iedereen met hem dweep te. Terwijl Hanekam eig alleen maar liedjes wilde z op zijn boerderij, werd hi ringd door lijfwachten en tergroi VALLENTGOED kam ch ker' tension les alle op zijn pootjes terecht, lm gende haantje kon ontsru aan het juk van de beroem en terugkeren naar zijn ge boerderij. Met Elvis liep he minder goed af. Hij stierf zijn onverzadigbare onn heid een vroege dood en restte, was de legende. Het duurt waarschijnlijk zo'n vijf jaar alvorens wi nieuw een retrospectief vai King' mogen vernachten, i in alle bijzonderheden vai carrière weer in alle glorie i vue zullen passeren. Ookd duidelijk zijn dat Elvis d was die de zwarte maziel wit gezicht kon geven zond het potsierlijk werd en dat\ aanzet heeft gegeven vooi wij tegenwoordig de Popen noemen. En ook dat een artiest door de veelverdiene hem heen een ernstig gemal leerd verschijnsel was. Een schijnsel dat wij tegenwo op nog grotere schaal me ken met al die idolen die geld rondtoeren langs de balstadia en de andere me\ dia van deze wereld. numegen anp Het Nijmeegs Instituut voor Cognitie en Informatie (NICI) opent maandag het grootste onderzoeksinstituut op het ge bied van muziek ter wereld. Een internationaal team van musi cologen, psychologen en infor matici gaat in het centrum on derzoek doen naar muziek- waameming en muziekherken- ning. De groep onderzoekers start in september met het project 'Music, Mind and Machine' over ritme, timing en tempo. Tot nu toe namen wetenschap pers aan dat muziekbeleving en -uitvoering niet academiscl derzocht kon worden. De Nijmeegse onderzi groep wil vaststellen dat muziekuitvoering structuu regelmaat heeft. Als de stn ren eenmaal vaststaan kui psychologen onderzoeken mensen muziek in zich men en welke invloed mi op het geestelijk welbevi heeft. Aan het onderzoek we behalve wetenschappers Nijmegen en Amsterdam deskundigen uit de Verei Staten en Frankrijk mee. onderzoek zal naar verwad vele jaren gaan duren. leiden 'Who's afraid of ancient blue?', oftewel wie is er bang voor klassiek blauw? Zo heet de parade van 54 kolossale beelden uit het oude Egypte die tegen een azuurblauwe ach tergrond fraai staan uitgelicht in de grote entreehal van het Rijksmuseum van Oudheden. Dit allemaal vanwege de verbouwing van het museum. foto hielco kuipers Met de waterpas in galerie AZL beeldende kunst recensie sandra smallenburg Tentoonstelling: 'Over het ophangen van tekeningen', werk van Marcel van Eeden en Tom Heerema. Te zien: t/m 21 september, dagelijks van 10-17 uur, Ga lerie AZL, Albinusdreef 2, Leiden. Iedereen die wel eens een schilderij of een foto aan de muur heeft gehangen, kent het probleem: hoe weet je zeker dat het recht hangt? Een water pas is meestal te breed om op de lijst te leggen en wanneer je op je gevoel afgaat komt het schilderij vaak alleen nog maar schever te hangen. Kunstenaar Marcel van Eeden besloot dit ophangprobleem tot onder werp van een tentoonstelling te maken en bedacht een crea tieve oplossing. Hij gaf ontwer per Tom Heerema de opdracht een aantal apparaten te ont wikkelen waarmee hij zijn te keningen netjes en gemakke lijk aan de muur kon hangen. Bij binnenkomst van de ga lerieruimte in het AZL zie je onmiddellijk dat de kunstenaar in zijn opzet geslaagd is. Zel den heb ik een tentoonstelling gezien waarbij de werken strakker en evenwichtiger zijn opgehangen. Alles hangt recht, daar is geen twijfel over moge lijk, en ook de afstand tussen de tekeningen is overal exact gelijk. Toch is er geen duimstok aan te pas gekomen. Drie van de apparaten die Tom Heerema voor Van Eeden ontwikkelde, zijn in de ten toonstelling opgenomen. Het zijn metersgrote bouwwerken, gemaakt van grof vuil en oud ijzer, die pas na langdurig be studeren hun werking onthul len. Zo is een van de ingenieu ze machines opgebouwd uit een tuinslang die is aangeslo ten op twee buisjes met een schaalverdeling. In beide buis jes staat het water tot hetzelfde peil, wat aangeeft dat het ap paraat waterpas staat. Tot zo ver snapte ik het, maar wat de functie van de koelkastmotor was die met een dik soort tele foonsnoer weer met de water slang in verbinding stond, werd mij niet duidelijk. Het lijkt een oppervlakkig gegeven om een tentoonstel ling te maken die gaat over het ophangen van tekeningen. Toch neemt de kunstenaar met deze expositie een duide lijk standpunt in. In een tijd dat veel tentoonstellingsruim ten en museumzalen worden gevuld met videokunst, com puters en installaties, richt Van Eeden de aandacht op de I ditionele techniek van de te ning. Hij loopt niet mee mei nieuwe trends die elkaar in hedendaagse kunst in tempo opvolgen, maar werken met potlood en papi Ook in de onderwerpen i de tekeningen zelf is een hi naar traditie en naar lang v vlogen tijden af te lezen. Eeden liet zich inspireren c foto's uit de tijd van zijn boorte. Zijn uiterst verfijn kleine tekeningen hebben karakter van snapshots, i het foto's zijn die terloops z genomen. We zien zonoverj ten Alpenlandschappen kabelbaantjes, stranden ouderwetse rieten stoelen zuidelijke markten in kle dorpjes. Andere tekening zijn duidelijk geïnspireerddi krantenfoto's en zijn niet zeer nostalgisch, maar voo tijdloos. Beelden van ongi ken, operatiekamers, bosb den en explosies zouden net goed in deze tijd als veei jaar geleden ontstaan kuni zijn. Het zijn prachtige ningen, die ook zonder combinatie met de waterp apparaten het volste recht hl ben om opgehangen te vy den.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1997 | | pagina 16