Drang naar 'nieuwe dingen' De ochtend waarop hij eindelijk weer eens interviews geeft, heeft iets feestelijks. Elton John heeft zich met de nodige moeite in een blauw zijden kostuum gepropt. Een Versace-pak uiteraard, dat toen het op maat was, hem charmant moet hebben gestaan. Een week later wordt de Italiaanse modekoning neergeschoten Elton John voert meteen - en extreem - zijn beveiliging op. Nog eens enkele dagen later huilt de internationale jetset openlijk als Sting en Elton John bij Versace's uitvaartdienst samen 'De Heer Is Mijn Herder zingen '.Nog onkundig van Versace's einde zegt hij dat de dood hem geen angst inboezemt. 'Om de een of andere manier leef ik nog, terwijl zovelen onder mijn vrienden gingen zonder dat je afscheid van hen kon nemen. Elton John gedreven aan het werk edane zaken nemen geen keer. I Bovendien: Elton John is het vleesgeworden Gefundenes Fressen. In de jaren zestig een gefrustreerde bluespianist (onder zijn echte naam Reggie Dwight aan de zijde van Long John Baldry), in de jaren zeventig 's werelds best verkopen de singer-songwriter en popartiest» weer een decennium later zwalkend tussen decadentie en (zelfdestructie, in de jarên negentig zich ontpoppend als musical- en filmcomponist (Lion King, Aïda) voor het concern van Dis ney. Daarnaast: opnieuw voorzitter van de Brit se voetbalclub Watford FC, opnieuw trouw creatief partner van tekstschrijver Bernie Taupin, opnieuw gelukkig in zijn persoonlijk leven vandaar die extra pondjes die de snit van het maatkostuum geweld aandoen. En in blijde verwachting van een nieuw studio-al bum zijn eerste sinds het half-mislukte Made in Engeland uit begin 1995. De uitgave van de nieuwe plaat The Big Picture zal bo vendien de opmaat vormen van een tournee die Elton vanaf oktober dwars over de wereld zal voeren, aan de zijde van zijn Amerikaanse evenknie Billy Joel („Hij 'zingt Goodbye Yel low Brick Road inmiddels beter dan ikzelf. Hij komt hoger."). Rond februari is het duo in Nederland te verwachten. Er zijn weinigen binnen de pop zo verguisd en zo gehuldigd als Elton John. Soms heeft de aversie dan wel adoratie, te maken met zijn duidelijk aanwezige compositorische talent dat door de klassieke vakbroederd gedo mineerde Society of British Composers vol doende was om hem afgelopen jaar in de rangen op te nemen. Aan de andere kant is Elton John de vleesgeworden schmaltz en glamour, een bijkans popversie van Andrew Lloyd Webber. Maar laat het hem niet on middellijk horen, want zijn temperament is net zo fel als in de sixties. Soms houdt de res pons dan ook rechtstreeks verband met zijn personage, dat wel eens even veranderlijk is genoemd als het weermannetje. Je mag hem of je mag hem met. Een tussenweg is niet denkbaar. Rode draad Nieuwe songs als Love's Got A Lot To Answer For en Long Way From Happiness staan mo del voor wat hem nu blijkt bezig te houden. Elton: „Bijna alle songs op mijn nieuwe plaat gaan over relaties tussen mensen onderling. Die zoals ik maar al te zeer kan getuigen zich niet altijd naar wens ontwildcelen of aflopen. De teksten van Taupin hebben me dit keer zoveel gedaan dat ik vrijwel alle songs heb gestoken in sterke melodieën, alsof ik ik kan dat nu eenmaal niet nalaten er wil inhameren dat het thema universeel is. Er staat een song op de plaat Recover Your Soul waarvan de tekst me zo aansprak dat ik na de opname de muziek heb geschrapt en er opnieuw muziek bij heb geschreven. Nooit eerder gedaan. Ik denk dat deze thematiek per ongeluk is ontstaan, zich als het ware heeft opgedron gen aan ons. Zowel Bemie als ik maken een zeer gelukkige fase in ons leven door. Heel wat anders dan de scènes die je ongetwijfeld in de documentaire Tantrums And Tiaras uit gebreid op tv hebt kunnen zien. Gek genoeg heeft die film waarin je me terugziet in uiterst woedende privémomènten me geholpen - ook al omdat de regisseur, David, mijn vaste partner is geworden, maar dat terzijde. De teksten zijn nogal tweeslachtig, voor tweeër lei uitleg vatbaar, maar dat komt omdat ik als homo moet oppassen me te richten tot een zij-figuur. Het publiek, mijn fans zouden dat niet pikken. Bernie begrijpt dat zonder dat we er een woord over wisselen. Muzikaal blijf ik in beweging doordat ik een agressieve platenverzamelaar ben. Iedere week blader ik de bakken in mijn favoriete zaken een paar keer door. Veel van mijn leef tijdsgenoten die nog actief zijn in de muziek, staan wat dat betreft stil. Waarom zou ik nog een keer Otis Reddings Sitting on the Dock of the Bay opzetten? Ik luister naar nieuwe ar tiesten, meestal üit de dance-hoek, zonder dat dat betekent dat ik hun nieuwe ideeën kopieer. Ik schrijf zelf, hij wijze van spreken, zonder na te denken. Het komt eruit zonder dat ik het stuur. Ik ben nog altijd voluit bezig met mijn vak. Mijn hart zit erin. Als ik dit niet zou doen, zou ik in een platenzaak werken." Elton John werkt maanden aan een nieuwe plaat, ook al is het zijn dertigste. In verschil Elton John: „Het maakt me niet meer uit dat mensen me zien zoals ik ben. Soms een heel miezerig mannetje. Ik heb geen tijd meer voor gelul, no time for bullshit anymore in my life. Ik heb alle troep weggegooid, mijn leven als een boek opengelegd voor iedereen die het maar wil lezen." foto pr lende opnamesessies haalt hij het onderste uit de kan waar het de arrangementen be treft. „Ik heb een drummer die geweldige dingen kan schrijven voor strijkers en blazers: Guy Bavalon. En verder haal ik hier een grand old lady als Ann Dudley bij. En ja, dan ontstaan pompeuze maar ook intrigerende arrangementen. In If the River Can Bend heb jij kennelijk die gitaarpartij opgemerkt en een gospelgedeelte is je opgevallen. In Something about the Way You Look Tonight zit een hammond-partij alsof wijlen Richard Manuel van The Band de toetsen beroert, maar het is Paul Carrack. Kortom, ik heb geleerd aan iets te werken alsof het mijn laatste werkstuk is. En dus moet je alles afmaken. Je bent geen nieuwkomer meer in het vak." De kleine trotse man tegenover me noemt uit het blote hoofd Captain Fantastic en Blue Moves als zijn favoriete eigen albums ("Al draai ik ze nooit meer"). „Blue Moves is mijn meest muzikale plaat tot nog toe, eigenlijk even verdekt-autobiografisch als deze. Ik maakte die plaat omdat ik in 1976 besefte dat de jaren van het grote hitsucces wel voorbij zouden zijn. Als hobby bestudeer ik namelijk al jarenlang hitlijsten en dan constateer je dat er na een opkomst ook een verdwijntruc volgt. Carrières vlakken af. Alleen al daarom moet je nieuwe dingen doen. Destijds dacht ik: discomuziek, ik houd van die scene. Ik dans graag. Gloria Gaynor zong toch I Will Survive? Dus maakte ik Victim of Love. Het werd een ramp." Rijping „Ik ben nu de vijftig voorbij. Het is alsof de rijping zich vanzelf aandient. Met een team van Walt Disney ben ik zeer betrokken ge weest bij het maken van The Lion King. Het werd zo'n hit - ik kreeg een Grammy - dat ze me onder contract namen. Goed, zei ik, maar niet weer onmiddellijk werk voor een anima tiefilm. Verbaas me, tart me. Ik heb het gewe ten. Of ik een musical wilde schrijven op ba sis van de opera Aïda van Verdi. Ik schreef 25 stukken samen met Tim Rice en leefde maandenlang in het vermoeden met iets heel gevaarlijks bezig te zijn. 'Ze zullen me killen, me vergelijken met Verdi', dacht ik. Maar Disney reikte me ter inspiratie een boek aan dat als het ware de Nubische voorgeschiede nis van Aïda uit doeken doet. Nubie, de Boven-Nijl, je weet wel wat er dan gaat gebeuren als je met Disney werkt. 'Geen olifanten', riep ik, 'We doen er geen olifanten in'. Hun wraak was zoet. Als je een stage-musical schrijft moet je overal bij zijn. Bij het casten, bij het inhuren van het orkest, bij het vaststellen van het tempo, de interac tie tussen dialoogen muziek. Je bent niet met een tekenfilm, een cartoon bezig, maar met een verhaal dat tot de populairste behoorde aan het eind van de vorige eeuw en dat we met een enorme krachtsinspanning naar de ze tijd hebben gesleept. Het drama, een drie hoeksverhouding tussen twee vrouwen en een man en een dramatische finale staat dat toe. Van Verdi ben ik afgebleven. Tim Rice en ik spraken de hele tijd over 'De Joe Green-mu sical' als we he't over deze job hadden. Engels voor Giuseppe Verdi. Ik bedoel: moeten we dan proberen de Triomfmars te imiteren? Het is moeilijk om je eigen loopbaan te analyseren. Ik heb alles gedaan: funk. orkest partijen, conceptalbums, tralala. Het is zeker zo dat ik er niet altijd alles heb uitgehaald wat er in zat, maar dat hing samen met mijn fysieke conditie die zo nu en dan bar slecht was. Ik was jarenlang zwaar aan de middelen. Ik ben gewoon blij dat ik er nog steeds ben en dat ik kan genieten van mijn leven. Ik zin der van de plannen. Samen met Disney heb ik een firma opgezet om negen films te ont wikkelen en produceren. De musical is nieuw voor me. Daarna komt een animatiefilm in 1999, 2000 uit: Eldorado, City of Gold, op ba sis van een idee van Stephen Spielberg en Jerry Katzenberg van Dreamworld. De mu ziek is klaar." Verandering Elton John legt alles open, zegt hij. „Tan trums and Tiara's toonde me welk monster ik af en toe ben." Het zij zo, het was zo. Elton: „Nee, het was écht de waarheid, gewoon fei telijk juist. Zo ongelukkig, opgefokt zat ik in elkaar. Het maakt me nu niet meer uit dat mensen me zien zoals ik ben. Soms een heel miezerig mannetje. Ik heb geen tijd meer voor gelul, no time for bullshit anymore in my life. Ik heb alle troep weggegooid, mijn le ven als een boek opengelegd voor iedereen die het maar wil lezen. Ik wil geen geheimen meer bij me dragen. Zeven, acht jaar geleden ben ik nuchter ge worden en afgekickt. Voor die tijd was ik een beroemd mannetje dat iedereen op de zenu wen werkte en altijd maar op jacht was naar een nieuv^ liefde. Ik liep een bar in, pikte ie mand op die ik nog niet kende, een uur later hadden ze een Cartier-horloge om en woon den ze in mijn huis. Het leek wel lopende band-productie. Zo kan niemand functione ren. Ik heb het geluk dat mijn huidige partner niet afhankelijk van me is. Hij leert me van dag tot dag wat het is een relatie te hebben. Ik nam altijd maar, ik deelde altijd maar uit - als het mij uitkwam. Als het terugkwam sloeg ik dicht of gaf ik niet thuis. In die houding ben ik sterk veranderd. Het heeft me gelukkig gemaakt." Releasedatwn The Big Picture: 22 septem ber.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1997 | | pagina 43