O
'armageddon: toppunt van zieke humor
j Dungeon Keeper heeft
lak aan helden
affï—
Netscape zet hoog in met Suite Spot
OnNow: de
pc stand-by
LU
GO
Multi Media
Net als het televisietoestel zul
len steeds meer pc's straks de
stand-by-stand kermen, waar
door ze heel snel kunnen wor
den ingeschakeld. Bij een aantal
merk-PC's bestaat deze stand
al. Het grote voordeel daarvan is
dat de 'slapende' computer
wakker kan worden om bijvoor
beeld een fax te ontvangen.
Microsoft gebruikt de tenn 'On
Now' voor de slapende PC. De
Amerikaanse softwaregigant
gaat samen met Compaq, Hew
lett-Packard, Intel en Toshiba
aan de verdere ontwikkeling
van de rustende computer wer
ken. Niet alleen de PC, maar
ook printers, modems en beeld
schermen zullen zichzelf straks
aan en uit kunnen zetten. On
Now geeft een grotere mate van
gebruiksgemak, gecombineerd
met een sterke vermindering
van stroomverbruik. Dit lijkt
onlogisch, omdat de stand-by-
stand in de regel meer stroom
kost, maar de nieuwe stroom-
besparende technieken die wor
den toegepast maken dat meer
dan goed. De nieuwste versie
van Windows (98), die begin
volgend jaar op de markt komt,
zal OnNow als een standaard
hebben ingebouwd.
Het ontwerpen van een eigen pagina
op het World Wide Web is op zich
niet zo gek moeilijk. Maar het maken
van iets dat ook echt mooi en daar
naast functioneel is, is een ander ver
haal. Toch is ook dat onder de knie te
krijgen. In Het Complete Boek Web
Design van Sybex legt auteur John
McCoy uit hoe. Dat doet hij aan de
hand van artikelen over een aantal
uitstekende sites. Wat zijn de 'gehei
men' die er achter zitten? In het twee
de deel van het boek wordt een drietal
programma's besproken: GNN Press,
Adobe Acrobat Reader en Liquid Mo
tion. Alle drie de programma's staan
op de cd, die bij het boek is ingeslo
ten.
De makers van tekstverwerkende pro
gramma's vinden zo ongeveer elk jaar
wel iets nieuws uit. En hup...daar is
weer een nieuwe versie. Microsoft
maakt op die regel geen uitzondering
enhet moet gezegd: Word 7.0 of 97 is
andermaal een verbetering. Uitgevers
staan derhalve in de rij om boeken
aan de man te brengen of de steeds
populairder wordende tekstverwer
ker. Sybex doet dat met ondermeer
een uitgave in de pocket-serie Prak
tijkboek, een beproefde reeks die zeer
duidelijke taal spreekt. Zo mogelijk
nóg duidelijker is de taak, die is neer-
gelgd in de serie Voor Dummies. De
reeks nadert deel dertig en het succes
ervan is evident. Je moet het woord
'dummies' overigens niet al te letter
lijk nemen.
Evenals software verschijnt het bege
leidende boekaanbod is series. De 20
Stappen-reeks van Sybex behoeft ei
genlijk nauwelijks nog een introduc
tie. Bij sommige programma's is het
stap voor stap onder de knie krijgen
van de materie de beste manier. Dat
geldt niet in de laatste plaats voor
Outlook, het handige maar deels zeer
ingewikkelde onderdeel in Office 97.
Geen programma dat direct geschikt
is voor thuisgebruik, al zijn sommige
onderdelen zeker toe te passen op de
home pc.
Een 'nieuwe' ster aan het firmament
der uitgevers van computerboeken is
ImageBooks. Wie zo'n naam heeft
moet natuurlijk iets moois op de
markt brengen. De uitgave Het Inter
net is dat dan ook. Wie het boek ziet
en een beetje thuis is in de software
wereld zal de stijl herkennen. Inder
daad het is van orgine een boek van
Dorling Kindersley en de vormgeving
is dan ook zeer herkenbaar. De prach
tige uitvoering (de illustraties zijn de
origineel Engelse) maakt dit boek tot
een genoegen om het door te nemen.
Omdat ook de inhoud nog eens van
hoge kwaliteit is, is dit product een
echte aanrader.
In de professionele grafische wereld
geldt Adobe Photoshop als het sum
mum onder de programma's. In die
kringen wordt heel veel gewerkt op
Apple Macintosh-computers, hoewel
het programma ook op een pc kan
worden gedraaid. What you see is not
(always) what they got, zou je kunnen
stellen, want met Photoshop kunnen
beelden op onnoemelijk veel manie
ren worden bewerkt. Maar zelf ont
werpen is natuurlijk het allermooiste
en daartoe is De Adobe Photoshop
Ontwerpgids (vierde versie) een pri
ma leidraad. Alle aspecten komen aan
de orde, maar kennis van het pro
gramma is een vereiste voor wie nut
wil hebben van dit vuistdikke boek.
Het C.omplete Boek Web Design. Au
teur John McCoy. Uitgever: Sybex. IS
BN: 90-5160-913-2. Prijs: 89,00.
Praktijkboek Word 7.0. Uitgeven Sybex.
ISBN: 90-5160-925-6. Prijs: 19,00.
Word 97 voor Dummies. Auteur Dan
Gookin. Uitgever Addison Wesley. IS
BN: 90-6789-847-3. Prijs: 49,95.
Outlook In 20 Stapen. Uitgever Sybex.
ISBN: 90-4190-122-1. Prijs: 19,00.
Het Internet. Uitgever: ImageBooks Pu
blishers. ISBN: 90-75441-08-8. Prijs:
39,90.
Adobe Photoshop Ontwerpgids 4. Au
teur Deke McClelland. Uitgever Ad
dison Wesley (IDG Books). ISBN: 90-
6789-838-4. Prijs: 109,95.
JvdN
(TERDAG 23 AUGUSTUS 1997
lalgelijk spel lijkt druppel die de emmer eindelijk doet overlopen
spelers kunnen elkaar bestrij
den op een netwerk of via een
modem, waarbij het er om gaat
de grootste en beste kerker te
bouwen. Ook op Internet is dit
natuurlijk mogelijk.
Bijzonder is dat Dungeon Kee
per ook in het Nederlands kan
worden gespeeld. Ook de
spraak is dan Nederlands. De
cd-rom is meertalig, er hoeft
geen speciale versie te worden
gekocht.
Electronic Arts, dat onlangs een
nieuwe vestiging in Rotterdam
heeft geopend, verwacht veel
van Dungeon Keeper. Er zijn
250.000 exemplaren voor de PC
op de markt gebracht en later
dit jaar volgt de versie voor de
Sony Playstation. „Dit spel
wordt een absolute hit. We ver
wachten dat de verkopen van
PC's en PlayStations de komen
de jaren sterk zullen groeien,
dus het ziet er voor ons goed
uit", aldus vice-president Tom
Stone. Electronic Arts zal dit
jaar nog 11 spellen uitbrengen.
Daaronder Populous III (Bul
lfrog), de X-files, Test Drive 4 en
Apache Longbow 2 (Jane's). In
de maak zijn onder meer Wing
Commander 5 (Origin) en di
verse sportspelen van EA
Sports, waaronder een voetbal
spel over het WK van 1998 in
Frankrijk.
Systeemeisen MS-DOS-versie:
min. 486DX2 66 MHz, 8 MB
RAM, 2x cd-rom, MS-DOS 6.22
of hoger, 65 MB vrije ruimte op
de harde schijf. Windows 95-ver-
sie: min. Pentium 75, 8 MB RAM,
4x cd-rom, DirectX 3.0,65 MB
vrije ruimte. Prijs: 99,95. Be
schikbaar gesteld door Electronic
Arts.
FB
Netscape, uitgever van het Navigator In-
temet-zoekprogramma, presenteerde
onlangs zijn nieuwe netwerksoftware.
De Communicator en SuiteSpot zijn
strategische wapens in de oorlog om het
Internet/intranet met aartsrivaal Micro
soft. De nieuwe Netscape-programma's
dwingen respect af door hun uitgebreide
mogelijkheden om complexe informatie
te verspreiden, te verzamelen en te be
heren.
De automatisering in veel bedrijven is in
hoog tempo aan het veranderen in de
richting van het onderling koppelen van
de computers in de verschillende vesti
gingen (intranet) en toegang met de bui
tenwereld via Internet'. Bijna alle multi
nationals hebben inmiddels al een intra
net of zijn ermee bezig. Volgens Netsca
pe, dat zich op de ontwikkeling van soft
ware voor intranetten en Internet heeft
gestort, kan een bedrijf het tienvoudige
terugverdienen van zijn investeringen in
een intranet.
Het product waar Netscape hoog mee
inzet op de zakelijke markt is SuiteSpot.
De nieuwe versie (3.1) van het pakket
SuiteSpot
kan overweg met een grote diversiteit
van hardware en systemen en is een
bpndeling van een tiental toepassingen.
Zo kan de Calendar Server de persoon
lijke en de bedrijfs-agenda verzorgen,
neemt de Enterprise Server de Internet
activiteiten waar en beheert de Direc
tory Server het intranet. Op het beeld-
scherm zien de diverse componenten er
verzorgd uit, het bedieningsgemak is
relatief groot en het ziet er allemaal leuk
uit.
Het nieuwe Inter-
net-zoekprogram-
ma Communica
tor, opvolger van
Navigator, heeft een
elektronisch berich-
tensysteem, e-mail,
waarvan de mogelijk
heden sterk zijn uitge
breid. Op een witte
achtergrond kunnen
letters, kleuren, afbeel- dingen en
geluiden worden gezet. E-mail krijgt zo
het uiterlijk van web-pagina's. Voor de
Communicator geldt hetzelfde als voor
SuiteSpot: het ziet er fraai uit, is relatief
gebruiksvriendelijk en heeft veel 'per
soonlijke' instellingsmogelijkheden.
Handige toepassingen zoals de 'push-
techniek' zijn geïntegreerd. Dat maakt
het mogelijk automatisch actuele infor
matie binnen te laten lopen en eventu
eel achteraf - zonder nieuwe lijnverbin
ding met het Internet te raadplegen.
Netscape heeft meer foefjes toegepast
om de verbinding over de telefoonlijn te
beperken. Met de programma's Confe
rence en Collabra kan over het worldwi
de web worden gecommuniceerd en
gezamenlijk gebladerd.
In potentie biedt de gepresenteerde
Netscape-lijn bedrijven en particulieren
een compleet nieuwe manier van wer
ken en recreëren. Weliswaar gebaseerd
op vaak al bestaande technieken, maar
dusdanig gebundeld en
vormgegeven dat gesproken
kan worden van een door
braak in communicatiepro
gramma's voor iedereen.
Toch had de presentatie
een bijsmaak. Toen spe
ciaal uit Parijs en de VS
overgevlogen deskundi
gen zouden laten zien
hoe het allemaal werkte,
liepen ze herhaaldelijk
vast. Applicaties startten niet
en lijnverbindingen bleken onverwacht
afgebroken. En dat in de hightech-om
geving van het Media Plaza, met een
bovengemiddelde technische uitrusting
en professionele lijnverbindingen. 'Ge
wone' gebruikers mogen dus ook op el
lende en irritatie rekenen, in weerwil
van het beweerde bedieningsgemak.
Communicator ligt inmiddels in de
winkel en kost ongeveer 120 gulden.
Demo-versies van de software (met een
gebruikslimiet van drie maanden) zijn
via Internet beschikbaar.
GPD
Get
kende druppel die de emmer nu
gelukkig eindelijk doet overlo
pen. De invoer van leeftijdsad
viezen alléén zal echter niet
werken. Ook ouders moeten
hun steentje bijdragen.
De autoritaire opvoeding van
simpelweg verbieden ligt achter
ons. Geen pedagoog verlangt
naar die periode terug. Verbie
den heeft geen zin; het pro
bleem verplaatst zich naar een
vriendje, gebeurt in het geniep
en ouders verliezen hun greep
erop. Wat echter voor autoriteit
in de plek kwam, is nogal eens
een Taissez-faire'-houdingvan
ouders. Laat de jeugd maar
gaan. Geef ze in de vakantie een
goed gevulde zak geld en ze
redden zich wel zonder ons.
Goed voor de ontwikkeling van
hun zelfstandigheid.
Zo werkt dat niet. Ouders moe
ten onze kinderen niet zichzelf
laten opvoeden. De opvoe
dingstaak mag niet worden ver
waarloosd of aan anderen wor
den overlaten zodat pa en ma
zich intussen rustig op de ar
beidsmarkt kunnen bewegen.
Om vervolgens het zakgeld voor
computerspellen weer te kun
nen aanvullen. Ouders moeten
hun kinderen de weg wijzen.
Ook in de wereld van compu
terspelletjes. Want zo onschul
dig zijn spellen als Carma-
geddon niet.
Alle indrukken die ons via de
zintuigen bereiken, worden deel
van onze ervaringswereld.
Agressieve spellen hebben een
heel indringende invloed op on
ze geest en we gebruiken deze
impressies als toevoeging aan
onze ervaring van waaruit we
handelen. Pubers zitten daarbij
ook nog in een leeftijd waarop
ze zich vaak identificeren met
personen die zij graag zouden
willen worden. Een tiener die de
hele dag naar agressievelingen
op een beeldscherm kijkt, iden
tificeert zich met deze karakters
die in zijn ogen succesvol zijn.
Hoe agressiever ze zijn, hoe va
ker ze winnen. De kans is groot
dat de jongere ze gaat nadoen.
De puber leert van Carma-
geddon dat agressie succes
heeft. In het spel zijn de men
sen weliswaar vage, maar echte
personen. Een kind dat heel
veel naar deze visuele werkelijk
heid kijkt, zal steeds meer moei
te krijgen fictie en werkelijkheid
te scheiden. Als het in de echte
werkelijkheid dan eens goed te
gen zit, ligt het voor de hand de
soepele overgang naar een fic
tieve levenswerkelijkheid als die
van Carmageddon te maken. Er
zijn andere mogelijkheden dan
geweld om frustraties en pro
blemen op te lossen. Die komen
in dit spel niet aan de orde.
Communicatie, proberen zich
in de tegenpartij in te leven,
verhogen van frustratietoleran
tie of leren uitstellen van be-
hoeftenbevrediging. Agressie
kan gezonder worden geuit in
sport. Ouders zouden in plaats
van zich terug te trekken, actief
met hun kroost over deze mo
gelijkheden in discussie kunnen
gaan.
ANNIE DE VREUGD/GPD
irmageddon is bloedstollend
u ht. In een computerblad
irdt het spel als volgt gepre-
nteerd: 'Qua schofterigheid,
uedvergieten en gewelddadig-
id slaat Carmageddon alles.
dusief onverantwoordelijk rij-
drag, want in deze Doom in
0 auto is het eigenlijk de be-
teling om zoveel mogelijk
«gebruikers om zeep te hel-
II ;n. En dan hebben we het niet
een over je concurrenten,
aar ook over al die onschuldi-
voetgangers die zonder par-
m tot pulp worden gereden.
- n beetje ANWB-lid wordt
!r ontaan kotsmisselijk van de
it Isbrekende toeren die je met
killercar kan uithalen. Car-
'oj ageddon is het toppunt van
- ikehumor.'
3-
iporteur Homesoft heeft op
- e dozen een sticker geplakt
et een leeftijdsadviès van 16
le irvoor dit walgelijke compu
te] rspel. Maar officieel (lees van
erheidswege) is er geen ver-
üd om Carmageddon aan jon-
kinderen te verkopen. Win-
tiers vinden het niet hun ver-
woordelijkheid aan wie
irdt verkocht. De koper (lees:
itkind) moet zelf weten wat
jmet zijn aankoop doet. Wet-
lijk valt daaraan (nog) niet te
men, maar het is wel heel
akkelijk gedacht. Morele ver-
ichting speelt bij veel winke-
a rs blijkbaar geen rol. Een dik-
P portomonnee blijkt voor pro-
icenten belangrijker dan ge-
ai ine fatsoensnormen. Iedereen
3U nhet spel dus kopen. En de
izen gaan als zoete broodjes
dl
over de toonbank, vooral jonge
lui zijn er gek op. De politiek is
al in beweging, staatsecretaris
Terpstra overweegt leeftijdsad
viezen voor computerspelletjes
in te voeren.
Maar intussen zijn al heel wat
kinderen met Carmageddon
aan de slag gegaan. De vakan-
tietijd was natuurlijk geen toe
val zijn om dit spel op de markt
te brengen. Een deel van de
jeugd verdrijft de verveling met
dagenlang turen naar bloedgol-
ven en darmen over de voorruit
van de auto na het omverrijden
van moeders met kinderwa
gens, rolstoelgebruikers en oud
jes met wandelstok of looprek.
In slow-motion kan de moord
nog eens wat beter bekeken
worden. Een onschuldig spelle
tje?
Al jaren worden gewelddadige
computerspelletjes grif ver
kocht. Maar liefst ruim de helft
van de favoriete spelletjes be
vatten duidelijk agressieve com
ponenten. De politieke commo
tie die nu rond de computer
spelletjes is ontstaan, is de be-
-
prestige
zien te
verkrijgen,
totdat de
Avatar, de
held der
helden, zich
F besluit zich
met je boosaar
dige rijk te be
moeien. Meerdere
kerker hebben. „En winderig
heid is iets waar wij Engelsen al
tijd erg veel plezier om kunnen
hebben", licht Molyneux toe.
Spellenmaker Peter Molyneux
van het Engelse softwarehuis
Bullfrog wilde de rollen een keer
omdraaien. „Ik had genoeg van
al die nobele ridders die in ker-
kerspellen de monsters komen
verslaan en al het goud meene
men. In Dungeon Keeper kun
nen de slechterikken wraak ne
men op al die irritante helden
die ongevraagd hun domein
binnendringen. De speler is de
baas over al die monsters. In
zijn kerkers zal geen ridder of
andere held ongestraft kunnen
doordringen", aldus Molyneux.
Molyneux was onlangs in Ne
derland om voor Electronic
Arts, het grootse computerspel-
lenbedrijf ter wereld, zijn laatste
geesteskind Dungeon Keeper te
presenteren. Aan het spel is
meer dan twee jaar gewerkt.
Molyneux verraste de compu
terwereld jaren geleden met
het briljante Populous,
het allereerste 'god-
spel', een spel waarbij
je een wereld schept
die je door mini-
mensjes laat bevol
ken. Na Populous
volgden onder meer
Powermonger, Syn
dicate, Magic Car
pet, Theme Park en
Theme Hospital.
Spellen die gemeen
hebben dat ze zeer
origineel zijn.
Ook Dungeon Keeper
scoort flink voor wat
betreft originaliteit. Het
spel is een soort tegen
hanger van het populaire
kerkerspel Diablo. De speler is
dit keer geen god, maar een
duivel die met harde hand (een
spookachtige hand die je met
de muis bestuurt) de gang van
zaken in de kerker besiert. „Hou
je monsters onder de duim,
want ze steken je zonder
scrupules in de rug als ze den
ken dat ze daarmee kunnen
wegkomen", vertelt Molyneux.
Je kunt je trollen en gobfins
aanpakken in je martelkamers,
maar er bestaat helaas ook een
masochistische monstersoort
die er alleen maar van geniet
om gemarteld te worden. Peter
Molyneux is bijzonder tevreden
over de volgevreten rode duivels
van Dungeon Keeper, die als
bijzonderheid hebben dat ze als
gevolg van hun vraatzucht win
den gaan laten die een dodelijke
uitwerking (als van gifgas) op de
bezoekers van de
De enige wezens die volledig
loyaal aan de speler zijn zijn de
'imps', kleine duiveltjes die
goud delven en gangen graven.
Bij het bouwen van de kerker
bekijkt de speler zijn onder
aardse wereld schuin van bo
ven, zoals in Diablo, voor het
beste overzicht. Het is echter
ook mogelijk om, zoals in
Doom, door de gangen te lopen,
waarbij je door de ogen van het
monster kijkt. Vanuit dat ge
zichtspunt is het te grazen ne
men van een held het meest be
vredigend. Er kunnen 22 we
zens in de kerkers bestaan, van
boze geesten tot vuurspuwende
draken. Verder kunnen 40 ver
dorven toverspreuken worden
geleerd en uitge
sproken. Een
speler die te
gen de com
puter
speelt
moet
steeds