O 'armageddon: toppunt van zieke humor j Dungeon Keeper heeft lak aan helden affï— Netscape zet hoog in met Suite Spot OnNow: de pc stand-by LU GO Multi Media Net als het televisietoestel zul len steeds meer pc's straks de stand-by-stand kermen, waar door ze heel snel kunnen wor den ingeschakeld. Bij een aantal merk-PC's bestaat deze stand al. Het grote voordeel daarvan is dat de 'slapende' computer wakker kan worden om bijvoor beeld een fax te ontvangen. Microsoft gebruikt de tenn 'On Now' voor de slapende PC. De Amerikaanse softwaregigant gaat samen met Compaq, Hew lett-Packard, Intel en Toshiba aan de verdere ontwikkeling van de rustende computer wer ken. Niet alleen de PC, maar ook printers, modems en beeld schermen zullen zichzelf straks aan en uit kunnen zetten. On Now geeft een grotere mate van gebruiksgemak, gecombineerd met een sterke vermindering van stroomverbruik. Dit lijkt onlogisch, omdat de stand-by- stand in de regel meer stroom kost, maar de nieuwe stroom- besparende technieken die wor den toegepast maken dat meer dan goed. De nieuwste versie van Windows (98), die begin volgend jaar op de markt komt, zal OnNow als een standaard hebben ingebouwd. Het ontwerpen van een eigen pagina op het World Wide Web is op zich niet zo gek moeilijk. Maar het maken van iets dat ook echt mooi en daar naast functioneel is, is een ander ver haal. Toch is ook dat onder de knie te krijgen. In Het Complete Boek Web Design van Sybex legt auteur John McCoy uit hoe. Dat doet hij aan de hand van artikelen over een aantal uitstekende sites. Wat zijn de 'gehei men' die er achter zitten? In het twee de deel van het boek wordt een drietal programma's besproken: GNN Press, Adobe Acrobat Reader en Liquid Mo tion. Alle drie de programma's staan op de cd, die bij het boek is ingeslo ten. De makers van tekstverwerkende pro gramma's vinden zo ongeveer elk jaar wel iets nieuws uit. En hup...daar is weer een nieuwe versie. Microsoft maakt op die regel geen uitzondering enhet moet gezegd: Word 7.0 of 97 is andermaal een verbetering. Uitgevers staan derhalve in de rij om boeken aan de man te brengen of de steeds populairder wordende tekstverwer ker. Sybex doet dat met ondermeer een uitgave in de pocket-serie Prak tijkboek, een beproefde reeks die zeer duidelijke taal spreekt. Zo mogelijk nóg duidelijker is de taak, die is neer- gelgd in de serie Voor Dummies. De reeks nadert deel dertig en het succes ervan is evident. Je moet het woord 'dummies' overigens niet al te letter lijk nemen. Evenals software verschijnt het bege leidende boekaanbod is series. De 20 Stappen-reeks van Sybex behoeft ei genlijk nauwelijks nog een introduc tie. Bij sommige programma's is het stap voor stap onder de knie krijgen van de materie de beste manier. Dat geldt niet in de laatste plaats voor Outlook, het handige maar deels zeer ingewikkelde onderdeel in Office 97. Geen programma dat direct geschikt is voor thuisgebruik, al zijn sommige onderdelen zeker toe te passen op de home pc. Een 'nieuwe' ster aan het firmament der uitgevers van computerboeken is ImageBooks. Wie zo'n naam heeft moet natuurlijk iets moois op de markt brengen. De uitgave Het Inter net is dat dan ook. Wie het boek ziet en een beetje thuis is in de software wereld zal de stijl herkennen. Inder daad het is van orgine een boek van Dorling Kindersley en de vormgeving is dan ook zeer herkenbaar. De prach tige uitvoering (de illustraties zijn de origineel Engelse) maakt dit boek tot een genoegen om het door te nemen. Omdat ook de inhoud nog eens van hoge kwaliteit is, is dit product een echte aanrader. In de professionele grafische wereld geldt Adobe Photoshop als het sum mum onder de programma's. In die kringen wordt heel veel gewerkt op Apple Macintosh-computers, hoewel het programma ook op een pc kan worden gedraaid. What you see is not (always) what they got, zou je kunnen stellen, want met Photoshop kunnen beelden op onnoemelijk veel manie ren worden bewerkt. Maar zelf ont werpen is natuurlijk het allermooiste en daartoe is De Adobe Photoshop Ontwerpgids (vierde versie) een pri ma leidraad. Alle aspecten komen aan de orde, maar kennis van het pro gramma is een vereiste voor wie nut wil hebben van dit vuistdikke boek. Het C.omplete Boek Web Design. Au teur John McCoy. Uitgever: Sybex. IS BN: 90-5160-913-2. Prijs: 89,00. Praktijkboek Word 7.0. Uitgeven Sybex. ISBN: 90-5160-925-6. Prijs: 19,00. Word 97 voor Dummies. Auteur Dan Gookin. Uitgever Addison Wesley. IS BN: 90-6789-847-3. Prijs: 49,95. Outlook In 20 Stapen. Uitgever Sybex. ISBN: 90-4190-122-1. Prijs: 19,00. Het Internet. Uitgever: ImageBooks Pu blishers. ISBN: 90-75441-08-8. Prijs: 39,90. Adobe Photoshop Ontwerpgids 4. Au teur Deke McClelland. Uitgever Ad dison Wesley (IDG Books). ISBN: 90- 6789-838-4. Prijs: 109,95. JvdN (TERDAG 23 AUGUSTUS 1997 lalgelijk spel lijkt druppel die de emmer eindelijk doet overlopen spelers kunnen elkaar bestrij den op een netwerk of via een modem, waarbij het er om gaat de grootste en beste kerker te bouwen. Ook op Internet is dit natuurlijk mogelijk. Bijzonder is dat Dungeon Kee per ook in het Nederlands kan worden gespeeld. Ook de spraak is dan Nederlands. De cd-rom is meertalig, er hoeft geen speciale versie te worden gekocht. Electronic Arts, dat onlangs een nieuwe vestiging in Rotterdam heeft geopend, verwacht veel van Dungeon Keeper. Er zijn 250.000 exemplaren voor de PC op de markt gebracht en later dit jaar volgt de versie voor de Sony Playstation. „Dit spel wordt een absolute hit. We ver wachten dat de verkopen van PC's en PlayStations de komen de jaren sterk zullen groeien, dus het ziet er voor ons goed uit", aldus vice-president Tom Stone. Electronic Arts zal dit jaar nog 11 spellen uitbrengen. Daaronder Populous III (Bul lfrog), de X-files, Test Drive 4 en Apache Longbow 2 (Jane's). In de maak zijn onder meer Wing Commander 5 (Origin) en di verse sportspelen van EA Sports, waaronder een voetbal spel over het WK van 1998 in Frankrijk. Systeemeisen MS-DOS-versie: min. 486DX2 66 MHz, 8 MB RAM, 2x cd-rom, MS-DOS 6.22 of hoger, 65 MB vrije ruimte op de harde schijf. Windows 95-ver- sie: min. Pentium 75, 8 MB RAM, 4x cd-rom, DirectX 3.0,65 MB vrije ruimte. Prijs: 99,95. Be schikbaar gesteld door Electronic Arts. FB Netscape, uitgever van het Navigator In- temet-zoekprogramma, presenteerde onlangs zijn nieuwe netwerksoftware. De Communicator en SuiteSpot zijn strategische wapens in de oorlog om het Internet/intranet met aartsrivaal Micro soft. De nieuwe Netscape-programma's dwingen respect af door hun uitgebreide mogelijkheden om complexe informatie te verspreiden, te verzamelen en te be heren. De automatisering in veel bedrijven is in hoog tempo aan het veranderen in de richting van het onderling koppelen van de computers in de verschillende vesti gingen (intranet) en toegang met de bui tenwereld via Internet'. Bijna alle multi nationals hebben inmiddels al een intra net of zijn ermee bezig. Volgens Netsca pe, dat zich op de ontwikkeling van soft ware voor intranetten en Internet heeft gestort, kan een bedrijf het tienvoudige terugverdienen van zijn investeringen in een intranet. Het product waar Netscape hoog mee inzet op de zakelijke markt is SuiteSpot. De nieuwe versie (3.1) van het pakket SuiteSpot kan overweg met een grote diversiteit van hardware en systemen en is een bpndeling van een tiental toepassingen. Zo kan de Calendar Server de persoon lijke en de bedrijfs-agenda verzorgen, neemt de Enterprise Server de Internet activiteiten waar en beheert de Direc tory Server het intranet. Op het beeld- scherm zien de diverse componenten er verzorgd uit, het bedieningsgemak is relatief groot en het ziet er allemaal leuk uit. Het nieuwe Inter- net-zoekprogram- ma Communica tor, opvolger van Navigator, heeft een elektronisch berich- tensysteem, e-mail, waarvan de mogelijk heden sterk zijn uitge breid. Op een witte achtergrond kunnen letters, kleuren, afbeel- dingen en geluiden worden gezet. E-mail krijgt zo het uiterlijk van web-pagina's. Voor de Communicator geldt hetzelfde als voor SuiteSpot: het ziet er fraai uit, is relatief gebruiksvriendelijk en heeft veel 'per soonlijke' instellingsmogelijkheden. Handige toepassingen zoals de 'push- techniek' zijn geïntegreerd. Dat maakt het mogelijk automatisch actuele infor matie binnen te laten lopen en eventu eel achteraf - zonder nieuwe lijnverbin ding met het Internet te raadplegen. Netscape heeft meer foefjes toegepast om de verbinding over de telefoonlijn te beperken. Met de programma's Confe rence en Collabra kan over het worldwi de web worden gecommuniceerd en gezamenlijk gebladerd. In potentie biedt de gepresenteerde Netscape-lijn bedrijven en particulieren een compleet nieuwe manier van wer ken en recreëren. Weliswaar gebaseerd op vaak al bestaande technieken, maar dusdanig gebundeld en vormgegeven dat gesproken kan worden van een door braak in communicatiepro gramma's voor iedereen. Toch had de presentatie een bijsmaak. Toen spe ciaal uit Parijs en de VS overgevlogen deskundi gen zouden laten zien hoe het allemaal werkte, liepen ze herhaaldelijk vast. Applicaties startten niet en lijnverbindingen bleken onverwacht afgebroken. En dat in de hightech-om geving van het Media Plaza, met een bovengemiddelde technische uitrusting en professionele lijnverbindingen. 'Ge wone' gebruikers mogen dus ook op el lende en irritatie rekenen, in weerwil van het beweerde bedieningsgemak. Communicator ligt inmiddels in de winkel en kost ongeveer 120 gulden. Demo-versies van de software (met een gebruikslimiet van drie maanden) zijn via Internet beschikbaar. GPD Get kende druppel die de emmer nu gelukkig eindelijk doet overlo pen. De invoer van leeftijdsad viezen alléén zal echter niet werken. Ook ouders moeten hun steentje bijdragen. De autoritaire opvoeding van simpelweg verbieden ligt achter ons. Geen pedagoog verlangt naar die periode terug. Verbie den heeft geen zin; het pro bleem verplaatst zich naar een vriendje, gebeurt in het geniep en ouders verliezen hun greep erop. Wat echter voor autoriteit in de plek kwam, is nogal eens een Taissez-faire'-houdingvan ouders. Laat de jeugd maar gaan. Geef ze in de vakantie een goed gevulde zak geld en ze redden zich wel zonder ons. Goed voor de ontwikkeling van hun zelfstandigheid. Zo werkt dat niet. Ouders moe ten onze kinderen niet zichzelf laten opvoeden. De opvoe dingstaak mag niet worden ver waarloosd of aan anderen wor den overlaten zodat pa en ma zich intussen rustig op de ar beidsmarkt kunnen bewegen. Om vervolgens het zakgeld voor computerspellen weer te kun nen aanvullen. Ouders moeten hun kinderen de weg wijzen. Ook in de wereld van compu terspelletjes. Want zo onschul dig zijn spellen als Carma- geddon niet. Alle indrukken die ons via de zintuigen bereiken, worden deel van onze ervaringswereld. Agressieve spellen hebben een heel indringende invloed op on ze geest en we gebruiken deze impressies als toevoeging aan onze ervaring van waaruit we handelen. Pubers zitten daarbij ook nog in een leeftijd waarop ze zich vaak identificeren met personen die zij graag zouden willen worden. Een tiener die de hele dag naar agressievelingen op een beeldscherm kijkt, iden tificeert zich met deze karakters die in zijn ogen succesvol zijn. Hoe agressiever ze zijn, hoe va ker ze winnen. De kans is groot dat de jongere ze gaat nadoen. De puber leert van Carma- geddon dat agressie succes heeft. In het spel zijn de men sen weliswaar vage, maar echte personen. Een kind dat heel veel naar deze visuele werkelijk heid kijkt, zal steeds meer moei te krijgen fictie en werkelijkheid te scheiden. Als het in de echte werkelijkheid dan eens goed te gen zit, ligt het voor de hand de soepele overgang naar een fic tieve levenswerkelijkheid als die van Carmageddon te maken. Er zijn andere mogelijkheden dan geweld om frustraties en pro blemen op te lossen. Die komen in dit spel niet aan de orde. Communicatie, proberen zich in de tegenpartij in te leven, verhogen van frustratietoleran tie of leren uitstellen van be- hoeftenbevrediging. Agressie kan gezonder worden geuit in sport. Ouders zouden in plaats van zich terug te trekken, actief met hun kroost over deze mo gelijkheden in discussie kunnen gaan. ANNIE DE VREUGD/GPD irmageddon is bloedstollend u ht. In een computerblad irdt het spel als volgt gepre- nteerd: 'Qua schofterigheid, uedvergieten en gewelddadig- id slaat Carmageddon alles. dusief onverantwoordelijk rij- drag, want in deze Doom in 0 auto is het eigenlijk de be- teling om zoveel mogelijk «gebruikers om zeep te hel- II ;n. En dan hebben we het niet een over je concurrenten, aar ook over al die onschuldi- voetgangers die zonder par- m tot pulp worden gereden. - n beetje ANWB-lid wordt !r ontaan kotsmisselijk van de it Isbrekende toeren die je met killercar kan uithalen. Car- 'oj ageddon is het toppunt van - ikehumor.' 3- iporteur Homesoft heeft op - e dozen een sticker geplakt et een leeftijdsadviès van 16 le irvoor dit walgelijke compu te] rspel. Maar officieel (lees van erheidswege) is er geen ver- üd om Carmageddon aan jon- kinderen te verkopen. Win- tiers vinden het niet hun ver- woordelijkheid aan wie irdt verkocht. De koper (lees: itkind) moet zelf weten wat jmet zijn aankoop doet. Wet- lijk valt daaraan (nog) niet te men, maar het is wel heel akkelijk gedacht. Morele ver- ichting speelt bij veel winke- a rs blijkbaar geen rol. Een dik- P portomonnee blijkt voor pro- icenten belangrijker dan ge- ai ine fatsoensnormen. Iedereen 3U nhet spel dus kopen. En de izen gaan als zoete broodjes dl over de toonbank, vooral jonge lui zijn er gek op. De politiek is al in beweging, staatsecretaris Terpstra overweegt leeftijdsad viezen voor computerspelletjes in te voeren. Maar intussen zijn al heel wat kinderen met Carmageddon aan de slag gegaan. De vakan- tietijd was natuurlijk geen toe val zijn om dit spel op de markt te brengen. Een deel van de jeugd verdrijft de verveling met dagenlang turen naar bloedgol- ven en darmen over de voorruit van de auto na het omverrijden van moeders met kinderwa gens, rolstoelgebruikers en oud jes met wandelstok of looprek. In slow-motion kan de moord nog eens wat beter bekeken worden. Een onschuldig spelle tje? Al jaren worden gewelddadige computerspelletjes grif ver kocht. Maar liefst ruim de helft van de favoriete spelletjes be vatten duidelijk agressieve com ponenten. De politieke commo tie die nu rond de computer spelletjes is ontstaan, is de be- - prestige zien te verkrijgen, totdat de Avatar, de held der helden, zich F besluit zich met je boosaar dige rijk te be moeien. Meerdere kerker hebben. „En winderig heid is iets waar wij Engelsen al tijd erg veel plezier om kunnen hebben", licht Molyneux toe. Spellenmaker Peter Molyneux van het Engelse softwarehuis Bullfrog wilde de rollen een keer omdraaien. „Ik had genoeg van al die nobele ridders die in ker- kerspellen de monsters komen verslaan en al het goud meene men. In Dungeon Keeper kun nen de slechterikken wraak ne men op al die irritante helden die ongevraagd hun domein binnendringen. De speler is de baas over al die monsters. In zijn kerkers zal geen ridder of andere held ongestraft kunnen doordringen", aldus Molyneux. Molyneux was onlangs in Ne derland om voor Electronic Arts, het grootse computerspel- lenbedrijf ter wereld, zijn laatste geesteskind Dungeon Keeper te presenteren. Aan het spel is meer dan twee jaar gewerkt. Molyneux verraste de compu terwereld jaren geleden met het briljante Populous, het allereerste 'god- spel', een spel waarbij je een wereld schept die je door mini- mensjes laat bevol ken. Na Populous volgden onder meer Powermonger, Syn dicate, Magic Car pet, Theme Park en Theme Hospital. Spellen die gemeen hebben dat ze zeer origineel zijn. Ook Dungeon Keeper scoort flink voor wat betreft originaliteit. Het spel is een soort tegen hanger van het populaire kerkerspel Diablo. De speler is dit keer geen god, maar een duivel die met harde hand (een spookachtige hand die je met de muis bestuurt) de gang van zaken in de kerker besiert. „Hou je monsters onder de duim, want ze steken je zonder scrupules in de rug als ze den ken dat ze daarmee kunnen wegkomen", vertelt Molyneux. Je kunt je trollen en gobfins aanpakken in je martelkamers, maar er bestaat helaas ook een masochistische monstersoort die er alleen maar van geniet om gemarteld te worden. Peter Molyneux is bijzonder tevreden over de volgevreten rode duivels van Dungeon Keeper, die als bijzonderheid hebben dat ze als gevolg van hun vraatzucht win den gaan laten die een dodelijke uitwerking (als van gifgas) op de bezoekers van de De enige wezens die volledig loyaal aan de speler zijn zijn de 'imps', kleine duiveltjes die goud delven en gangen graven. Bij het bouwen van de kerker bekijkt de speler zijn onder aardse wereld schuin van bo ven, zoals in Diablo, voor het beste overzicht. Het is echter ook mogelijk om, zoals in Doom, door de gangen te lopen, waarbij je door de ogen van het monster kijkt. Vanuit dat ge zichtspunt is het te grazen ne men van een held het meest be vredigend. Er kunnen 22 we zens in de kerkers bestaan, van boze geesten tot vuurspuwende draken. Verder kunnen 40 ver dorven toverspreuken worden geleerd en uitge sproken. Een speler die te gen de com puter speelt moet steeds

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1997 | | pagina 19