'Ruïneheuvel is cake van nederzettingen' Toetssteen kraakt na 'Emily' harde historische noot Spelen in Carré is altijd een uitje' Cultuur Kunst bntein der Vier Rivieren iazza Navona beschadigd UIT! OENSDAG 20 AUGUSTUS 1997 NRIJSDAM. 071-5356444 Stripprijs voor Peter Pontiac HARLEMStriptekenaar Peter Pontiac krijgt de Stripschapsprijs 997. De onderscheiding wordt jaarlijks toegekend door Het 5 tripschap, het Nederlands centrum voor belangstellenden in mti trips. De uit Haarlem afkomstige Pontiac (1951) is sinds de ja- en zestig actiefin de stripwereld. Hij is vooral bekend als illu- trator van songbooks, tekenaar voor bladen als Muziek Express nOor en maker van undergroundstrips. Pontiac krijgt de prijs iverhandigd tijdens het festival in Het Turfschip te Breda op 11 ilctober. Arabieren dreigen met Disney-boycot De Arabische Liga heeft met maatregelen tegen het Dis- iey-concern gedreigd, mocht de Amerikaanse firma niet stop ten met het maken van 'anti-Arabische' en 'anti-islamitische' ena lms. Volgens de organisatie van 21 Arabische landen en de Pa- estijnen geeft Disney een vertekend beeld van de Arabieren en 'a"l |e islam. De Liga beschuldigt de amusementsgigant ervan de trabieren als dom en achterlijk af te schilderen. IVeduvve wil ziekenhuis aanklagen jHORE» De weduwe van de beroemde Pakistaanse zanger Nus- rs atFateh Ali Khan is van plan het Londense ziekenhuis waar H iaar man overleed aan te klagen wegens nalatigheid. Khan, die 'geschouwd werd als de beste vertolker van de qawwali, een tra- itionele islamitische muziekstijl, overleed zaterdag aan een lartaanval in het Cromwell-ziekenhuis. Het Cromwell-zieken- i« tuis liet bij monde van woordvoerder Jess Brandon weten nog a tiets te hebben vernomen van de weduwe Kahn en onthield ich verder van commentaar. hick Corea niet naar de Doelen otterdam Pianist Chick Corea zal donderdag 28 augustus niet iptreden met het Rotterdams Philharmonisch Orkest. Het aan- ekondigde optreden gaat niet door, omdat hij al een andere af- praak bleek te hebben. Over blijft vocalist en dirigent Bobby lcFerrin, schepper van de hit 'Don't worry, be happy'. Met het lotterdams 'Phil' zal hij werken ten gehore brengen van Dukas, fivaldi, Bernstein en Gershwin. (Muziekcentrum te klein voor orkest nschede Het onder leiding van chef-dirigent Jaap van Zweden J nel in populariteit groeiende Orkest van het Oosten kan de aan- Hj raag voor kaarten ten behoeve van de 25 concerten in het sei- (0 oen 1997-1998 nauwelijks aan. De concertreeks is nu al nage teld ioeg uitverkocht. De directie wil om die reden de capaciteit (nu 3,5 02 zitplaatsen en 150 plaatsen op de koorbanken) van het En- aJ* chedese Muziekcentrum zien te vergroten. Leidse archeoloog Akkennans graaft in Midden-Oosten Peter Akkermans: „Ruim honderd kleitabletten met inscripties in spijkerschrift geven een schat aan informatie over eten, wapens en andere goederen. fotoloekzuyderduin Het Nabije Oosten in een ver, ver verleden. Dichterbij huis gebracht door geschiedkundigen en platen in boe ken. Fantasieën komen gemakkelijk los, alsof je in een jongensboek de wereld van koningen en paleizen, noma den en veldslagen binnenstapt. Maar het blijft niet altijd alleen bij dromen. Peter Akkermans, archeoloog en con servator van het Rijksmuseum van Oudheden in Leiden, gaat honderden jaren later opgravingen doen in het Mid den-Oosten om een verloren tijdperk uit de grond te la ten verrijzen. „We doen nu voor het negen de achtereenvolgende jaar op gravingen op deze plek. Vorig jaar hebben we een hele leuke en verrassende vondst gedaan. Ruim honderd kleitabletten met inscripties in spijkerschrift kwa men tevoorschijn uit het paleis van een Assyrische gouverneur die leefde rond 1200 voor Chris tus. Ze geven een schat aan in formatie over de levering van eten, wapens en andere goede ren die zijn teruggevonden. Maar er zijn ook tabletten met waarschuwingen dat er solda ten op komst zijn, de dringende roep om een bierbrouwer, om dat het bier op is, of de vraag naar een parfummaker. Ze zijn jarenlang in de grond geconser veerd gebleven." Zestig mensen van de plaat selijke, Syrische bevolking ver richten met behulp van troffel- tjes, schoppen, hakbijlen en be zempjes het feitelijke graafwerk. De dagen zijn lang in de bran dende zon van het Midden- Oosten, waar de temperatuur in de schaduw gemakkelijk boven de 40 graden uitstijgt, 's Och tends om vijf uur beginnen de werkzaamheden, die meestal tot een uur of acht voortduren. Hoofddoeken zijn geen overbo- LEIDEN MENNO SCHRAVEN Deze week reist Akkermans af naar Syrië, in de oudheid een historisch gebied dat toen ook de huidige staten Libanon, Is raël en Jordanië omvatte. In dit land in het Midden-Oosten is hij ruim twee maanden leider van een zestienkoppige expedi tie, bestaande uit archeologen en studenten. Exacte plaats van bestemming: 'Teil Sabi Abyad', oftewel 'De Heuvel van de Witte Jongen'. Deze ruïneheuvel is een van de duizenden tells (het Arabi sche woord voor heuvel) in de uitgestrekte Balikh-vallei, in het noord-oosten van het Oude Mesopotamië, die in kaart is ge bracht. Teil Sabi Abyad is tien meter hoog en heeft een totale oppervlakte van vijf hectare. Ak kermans: „Ondanks bewijzen dat er mensen moeten hebben geleefd is dit dunbevolkte ge bied voor mijn komst nooit aan een archeologisch onderzoek onderworpen. Pas na blootleg ging van enkele nederzettingen, bleek dat zich rond het jaar 6500 voor Christus op 'De Heu vel van de Witte Jongen' de eer ste bewoners hadden geves- dige luxe in deze hitte. Benen en bovenlijf blootstellen aan de omgeving is er evenmin bij: „De mensen die hier leven, hebben nog hele traditionele leefge woontes", vertelt Akkermans. „Van de groep archeologen heeft ieder de verantwoordelijk heid voor 80 vierkante meter van het totale graafoppervlakte en houdt daarvan een dagboek bij. In een gehuurd huis, in het nabijgelegen plattelandsdorpje worden de vondsten nader be keken en verricht men de voor archeologie zo belangrijke regi stratie en administratie. Onder de groep bevinden zich bot- en plantspecialjsten en mensen die spijkerschrift kunnen lezen. Alle gevonden teksten maken voor mij dat deze mensen als het wa re weer gaan spreken." Peter Akkermans: ,,'De Witte Jongen' is net een cake van ne derzettingen op elkaar, die je laagje voor laagje, heel voor zichtig afpelt. We hebben eens, voor de grap, uitgerekend dat om de hele heuvel af te graven in het tempo waarin wij dat doen, 500 jaar nodig is." „Door het uitkiezen van spe cifieke lagen in de heuvel die je wilt blooüeggen, krijg je een zo'n compleet mogelijk beeld van het sociale en économische leven in nederzettingen uit een bepaalde tijd. Je haalt een uni verseel, menselijk erfgoed uit het niets naar boven en vervol gens loop je door honderden ja ren oude gangen en langs drie meter hoge, nog steeds over eind staande, muren. Dat is voor mij het romantische aspect van de archeologie." beroemde Fontana dei Qu- D tro Fiumi (Fontein der Vier ieren) van Giovanni Bernini Piazza Navona in Rome is teren beschadigd door drie q! lianen, die er een duik had- i n genomen. Van een van de aken zijn stukken afgebroken een lengte tot een halve ?ter. Een Ierse toerist overhandig de brokstukken aan de poli- Een Italiaanse man die aan bad had deelgenomen is ngehouden. Twee anderen a later opgepakt. De daders, >2 i eerder voor toeristen waren houden, bleken later Romei nmet een strafblad, ie gemeente Rome heeft in e;in reactie op het incident be- ndgemaakt de straf voor het i" den in de fonteinen van de rai uwige Stad te verhogen van 150.000 naar een miljoen lire (1150 gulden). „Het moment is gekomen om te zeggen 'basta!' (genoeg) en degenen zwaar te straffen die zo veel minachting tonen voor het culturele erfgoed van Rome dat uniek is in de we reld", aldus een communiqué van de gemeentebestuurders op het Capitool. In juni 1987 werd de Fontana dei Quattro Fiumi al een keer beschadigd door een vechtpartij in het bassin. Die was uitgebro ken nadat de verkiezing in het parlement was gevierd van Cic- ciolina, de bekendste pornoster van Italië. De Fontana dei Quattro Fi umi werd in 1651 aangelegd voor de basiliek Sant'Agnese. Zij illustreert de machtvan vier grote rivieren: de Nijl, de Gan ges, de Donau en de Rio de la Plata. AMSTERDAM ROB BOUBER Theatergroep Toetssteen werkt aan een nieuw spraakmakend toneelstuk: 'De zaak LA. Ries'. Het is geschreven door Dick van den Heuvel en handelt over de Nederlandse thesauriër-generaal bij het ministerie van financiën, die in 1936 gear resteerd werd wegens ontucht met minderjarige mannen. Toetssteen is tuk op prikkelende onderwerpen. Het repertoire van het gezelschap kenmerkt zich door een maatschappelijke relevantie. Na de commotie rond de subsidieweigering door staats secretaris Nuis voor 'Emily, of het geheim van Huis ten Bosch', reageerde schrijver Dick van den Heuvel: ,Als het niet over levende figuren mag gaan, dan maar over dooie." Met 'De zaak L.A. Ries' meent de groep weer een paar harde Nederlandse historische noten te kraken. Bij de eerste presentatie van het stuk waagt zij het om uiterst pijnlijke vragen aan de orde te stellen als: Had iemand de Tweede We reldoorlog kunnen voorkomen? Had iemand de dood van zes miljoen joden en talloze andere minderheden, onder wie enige tienduizenden homoseksuelen kunnen verijdelen? 'Ja!' beweert Toetssteen boud. Het toneelstuk van Dick van den Heuvel toont hoe een Nederlands politicus buitenspel wordt gezet en met een ondraaglijk schuldgevoel verder moet leven. 'De zaak L.A. Ries' is een onderzoek naar de raadselachtige kleinburgerlijke machinerie waarmee een briljan te onderhandelaar werd gesloopt, zodat de Duit se nazi's uiteindelijk het grootste leed konden uitrichten dat deze eeuw over de aarde woedde. Mr. LA. Ries was in 1936 thesauriër-generaal bij het ministerie van financiën. In die functie voerde hij felle onderhandelingen met de Duit sers, die op dat moment nog grote schulden had den bij de andere landen in Europa. Schulden die de nazi's niet konden gebruiken bij het opbou wen van hun oorlogsmachinerie. In het weekeinde van mei 1936 sloot de hoge ambtenaar een prachtig verdrag af met de archi tect van de Duitse economie destijds, Hjalmar Schacht. De maandagavond daarop werd hij, na dat hij de ministerraad van zijn onderhandelings resultaat op de hoogte had gesteld, gearresteerd wegens overtreding van artikel 248bis. Daarin wordt ontucht van volwassen mannen met min derjarige jongens strafbaar gesteld. Ries was homoseksueel en jood. En hij was der mate briljant, dat andere hooggeplaatsten geel van jaloezie zagen. Onder hen bevond zich de minister van Financiën, de WD'er mr. P.J. Oud, die min of meer verantwoordelijk kan worden ge steld voor Ries' arrestatie en diens daaropvolgen de val. Daarmee schakelde de Nederlandse rege ring zelf zijn belangrijkste pion in het schaakspel met de Duitsers uit. Bij uitgeverij Bas Lubberhuizen verscheen on langs het boek 'Een welmenend cynicus - Op komst, val en eerherstel van mr. LA. Ries', ge schreven door E.WA Henssen. Dick van den Heuvel baseerde het stuk op feiten en geschriften van Ries zelf, krantenberichten, interviews en ook op de gedichten van Hans Lodeizen met wie Ries na de oorlog bevriend raakte en met wie hij de laatste jaren van zijn leven in New York door bracht Naar Nederland keerde Ries niet meer te rug. Hij schreef: 'Er heerscht daar een kruide- niersmoraal op tofelemoonsche grondslag, die zich overal op de akeligste wijze doet bemerken.' 'De zaak LA Ries' wordt geregisseerd door Edo van Dijk en gespeeld door vijftien acteurs. Even als voor 'Emily' heeft Toetssteen schrijverssubsi die aangevraagd. De aanvraag is nog in behande ling in Den Haag. Ongeacht of er financiële steun komt, is het stuk: te zien in Theater De Engelen bak in Amsterdam. 'anley Burleson in musical 'Joe )RMERVEER HANS VISSER 3ti oot, groter, grootst: de musi- I 'Joe' moet alles overtreffen it de Nederlandse theaters tot isver te zien gaven. Joop van J nEnde presenteert zich met rgd oadway-allure: vliegtuigen jr. jgen en landen in het Amster- mse theater Carré. Ambities arvoor de 'sky' haast letterlijk 1 'limit' lijkt te zijn. Een ver- 1 dat hemel en aarde be- 'gt. Met spelers als Simone einsma, Mathilde Santing en anley Burleson, die in de titel- Izijn Nederlandse doorbraak iat maken. Tenminste, dat •orspelt Van den Ende. Maar it vindt de musicalacteur uit w örmerveer zélf? Tevreden te- IIB gkijkend op zijn maanden in t liss Saigon' maakt hij de ba- is op. Stanley Burleson werd gebo- in Krommenie, een dorp in Hollands oudste industriege bied. Surinaamse vader, Neder landse moeder. Hij leerde dan- sèn, zong bij de schoolband, deed mee aan talentenjachten. De geur van het theater drong bij hem diep in de neus om nooit meer weg te gaan. Bur leson volgde lessen in diverse theaterdisciplines en deed audi ties, toen Carré in 1987 voor het eerst 'Cats' presenteerde. „Ik was net goed genoeg om te worden aangenomen, in mijn ontwikkeling was ik klaar voor die show. Sommige mensen denken dat de kansen in mijn carrière me zijn komen aan waaien, maar ik heb er echt hard voor moeten werken. Les sen, trainen, zingen en dansen. Je kunt niet volstaan met spelen in 'Cats' en daarna auditie doen voor een volgende productie." 'Hij vindt 'Cats' nog steeds een bijzondere voorstelling. ADVERTENTIE ZATERDAG 23 AUGUSTUS komt het nieuwe Seizoenprogramma '97-'98 van de LEIDSE SCHOUWBURG Bel 071-5131941 op werkdagen tussen 10.00-17.00 uur als u L t nieuwe programma gratis thuisgestuurd wilt krijgen. OF Haal het op bij het Stadhuis, Stadsbouwhuis, K&O, LAKtheater, Bibliotheken of VW. N.B. Abonnementhouders en Vrienden van de Leidse Schouwburg krijgen het programma automatisch opgestuurd. de loting vindt plaats op maandag I september. Niet alleen kwam met deze show de musical in Nederland tot bloei, het was ook de voor stelling waarin een generatie nieuw theatertalent zich pre senteerde: Fred Butter, Pia Dou- wes en Rudi Jacott. Burleson maakt een ambi tieuze indruk, maar zo voelt hij dat zelf niet: „In mijn carrière ben ik niet ambitieus, wél in mijn vak. Wat je doet, moet je zo goed mogelijk doen. Ik maak me dus niet druk over mijn toe komst na 'Joe'. Maar het gaat er wel om dat ik ben voorbereid op wat er daarna op mijn pad komt." „Bewust ben ik me al vroeg breder gaan oriënteren. Want toen ik voor dit vak koos, wist ik al dat ook dansers ouder wor den. Daarom ging ik, toen het dansen lukte, verder met zin gen. En nu dat weer veel beter gaat, probeer ik mij als acteur verder te ontwikkelen. Zo ver schuif ik'mijn grens. Ik moet wel, want als je allround bent heb je meer kans op werk." Was hij als John in 'Miss Sai gon' een zwarte Amerikaanse marinier, verwikkeld in de oor log in Vietnam, in 'Joe' speelt hij een blanke Amerikaanse lucht machtpiloot. ,,'t Is gek, maar voor 'Les Misérables' was ik destijds net licht genoeg van kleur. Voor 'Miss Saigon' ben ik net donker genoeg. En nu speel ik weer een blanke. „Het afscheid van 'Miss Sai gon' was voor mij niet zo'n pro bleem. Intussen ben ik er inclu sief de repetities toch zo'n ne gen maanden mee bezig ge weest zonder dat ik het plezier erin verloor. Dus ben ik waar schijnlijk op het goede moment weggegaan.'.' Daarbij was het af scheid van 'Miss Saigon' een natuurlijk proces, want al ruim een half jaar bereidt Burleson zich voor op zijn nieuwe rol: een oorlogsvlieger die na zijn dood als geest zijn opvolger moet begeleiden. „Bijzonder", vindt hij zelf. „Die piloot weet zich geen raad met zijn liefde, hij gaat er letterlijk voor op de vlucht door - steeds als zij hem vraagt voor haar te kiezen - opnieuw mee te gaan met een bombardements- vlucht boven Duitsland. Als hij daarbij omkomt, gaat hij niet de hemel in, maar krijgt hij de mo gelijkheid om de wereld en de liefde op een heel andere ma nier te leren zien. Zo komt hij tot inzicht en voorkomt hij dat een ander zijn fout herhaalt." „Uiteraard bestond mijn rol alleen nog op papier. Ik kan hem nu dus zelf karakter geven. Daarbij geeft Ad van Dijk, de componist, de vrijheid om de rollen te zingen zoals die ons het beste liggen. Hij is niet zo pietluttig dat hij elke noot die hij heeft geschreven, ook wil horen." „Trouwens, bij 'Miss Saigon', waar vrijwel alle interpretaties zijn voorgeschreven, hadden we relatief toch ook wel enige vrij heid. Om het Nederlands na tuurlijk te laten klinken moes ten we hier en daar wat afwij ken van de oorspronkelijke mu ziek." Producent Joop van den Ende ziet 'Joe' als musical waarmee Burleson zichzelf kan bewijzen als een der groten in het vak. Zelf haalt hij de schouders op. 'Joe' moet natuurlijk een succes worden, voor iedereen. Maar de rol is zwaar. „En toch..., als ik ooit echt kan doorbreken, dan is het met deze rol." 'Joe' staat zeker tot begin de cember in Carré. „Heerlijk dichtbij, om de hoek bijna", verzucht Burleson. „Dat scheelt enorm in reistijd. Daarbij is spe len in dat theater altijd een uit je. In elke tournee vormt Carré een hoogtepunt." Musical 'Joe', vanaf vandaag in Carré, Amsterdam. Reserveer- lijn: tel.: 0.900.300.5000, van 10.00 tot 22.00 uur. Organisator van concert René Froger failliet MONSTER CPD Edo Promotions uit Monster, organisator van het optreden van René Froger dat op 6 juli in 's-Gravenzande zou plaatshebben, is failliet. De schuldeisers kunnen waar schijnlijk naar hun geld flui ten, evenals de fans die veer tig gulden voor een kaartje betaalden. Het concert ging niet door, omdat er volgens het mana gement van Froger niet tijdig zou zijn betaald. Organisator Eddy Otten zou echter via de media hebben laten weten dat Froger niet voor minder dan vijftienhonderd mensen wilde optreden. Er kwamen die dag maar zeshonderd be zoekers opdagen. Om die al dan niet gedane uitspraak zou gisteren voor de Haagse rechtbank een kort geding dienen. Het managementbureau wilde dat Otten zijn uitspraak via een advertentie in de Haag- sche Courant zou rectifice ren, maar trok het geding in na de faillietverklaring van Otten. „Een rectificatie kun nen ze toch niet betalen", al dus de advocaat van het managementbureau, mr. Ribbert. Het bureau claimde bovendien nog de gage van ruim 65.000 gulden alsmede 7500 gulden aan annule ringskosten. Edo Promotions kreeg al op 23 juli uitstel van betaling. Volgens curator PA. Schmidt zou pas in oktober besloten worden of Otten failliet zou worden verklaard. Het kort geding heeft Otten echter de das om gedaan, laat Schmidt weten. „Die dreigende claim van 70.000 gulden heeft de curatoren doen besluiten het faillissement aan te vragen. Eddy Otten zelf was niet voor commentaar bereik baar.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1997 | | pagina 17