Elvis zorgt voor verbroedering jubileum Cultuur Kunst Koud, maar wel lekker "I Elvisfans herdenken King massaal UIT! Theatergroep Hilaria ïog te veel straattheater nee Parade verandert tterdam in home-tempel Pakistaanse zanger Nusrat Fateh Ali Khan overleden CHEF JAN RIJSDAM, 071 -5356444 leiden Hawaïaanse taferelen in het LVC, afgelopen zaterdag. Er was van alles gedaan om het 'Splashing Waterbad' niet in het water te laten vallen. Een opblaasbaar zwembad zorgde voor de nodige verkoeling. Badhokjes met oranje gordijnen, bloemenkettingen, een palmboom en een grote ventilator moesten de bezoeker het idee geven dat hij zich in een subtropisch paradijs bevond. Maar minder dan de helft van de tropen- gangers had zich gehouden aan de bij een 'swimparty' horende 'dresscode'. Een aantal dames bewoog zich blootvoets en gehuld in slechts een bikini over de vloer. Van de ruim in de meerderheid zijnde mannen, hadden er iets meer het gewaagd een zwemshort of slip aan te trekken. Al snel vlogen de strandballen door de lucht en vermaakten de badgasten zich prima. Zoals een bibberend meisje zei: „Koud, maar wel lekker." Het wachten was nu alleen nog op het optreden van de Easy Aloha's, die meer publiek zouden kunnen aanmoedigen het water op te zoeken. Naar later bleek waren dat de dj's die met voornamelijk surfklanken uit de luidsprekers, er niet in slaagden om het publiek uit het badpak te krijgen. FOTO TACO VAN DER EB Voor de herdenking van Elvis' 20e sterfjaar zijn in het week einde in totaal zeker 75.000 fans uit alle delen van de we reld in Memphis geweest. Zijn graf in zijn tot museum omge bouwde landgoed Graceland trok 50.000 mensen. De aan bidders kregen tijdens de nachtwake de gelegenheid in ganzenpas met kaarsen langs het graf te lopen. Een concert beëindigde in de nacht van zaterdag op zondag de wake van de tienduizenden om de rockster te herdenken. Veel Elvis-adepten reageerden in het volle Mid-South Colise um alsof hun held was herre zen. De show begon met zoek lichten, rook en Also Sprach Zarathustra, het muziekthema van de film 2001: A Space Odyssey waarmee Elvis vroeger zijn optredens inluidde. Een groot beeldscherm toonde opnamen van concer ten, televisieshows en films van Elvis. Zijn oude TCB-band, de Memphis Symfonie, Scotty Moore, de Jordanaires en an dere musici en zangers bege leidden de zanger in levende lijve en waren geregeld zelf op het scherm te zien, alleen veel jonger. De organisatoren over wegen met het concert de we reld in te gaan, meldde de BBC. Dan zou Elvis twintig jaar na zijn dood alsnog op wereld- toemee gaan. In Amsterdam bezochten ruim 22.000 adepten de manifestatie 'Al ways Elvis' in de Rai. Er trad een groot aantal Nederlandse artiesten op, die op hun eigen wijze een muzikale ode aan 'the King' brachten. Verder wa ren er onder meèr Elvis-films, was er een show van Ameri kaanse auto's uit de jaren '50 en '60, een expositie van juke boxen, een platen- en cd-beurs en een Elvis-tentoonstelling: het leven van de megaster op 80 vierkante meter. Presley overleed in 1977 op 42-jarige leeftijd aan een hartaanval. ADVERTENTIE ZATERDAG 23 AUGUSTUS komt het nieuwe Seizoenprogramma '97-'98 van de LEIDSE SCHOUWBURG Bel 071 -5131941 op werkdagen tussen 10.00-17.00 u programma gratis thuisgestuurd wilt krijgen. OF N.B. Abonnementhouders en Vrienden van de Leidse Schouwburg krijgen het programma automatisch opgestuurd. De Loting vindt plaats op maandag I september. jeugdtheater ïcensie paulien koopmans stelling: 'Vliegende honden bijten 'Het jaarfeest van St. Hilarius' theatergroep Hilaria. Gezien 17/8 pchttheater Leidsehouttheater, Lei- jjïgeen pretje om hond te Zeker niet voor de truttige K zenbollen en de kwijlende nse Doggen in 'Vliegende den bijten niet' van Thea- roep Hilaria, voorheen Ge- ken Eieren. Met zijn zeldza- creaturen van schuimrub- zet Hileria vanaf het eerste "ent de juiste toon voor een tfdistische hondenshow. e spelers Rob Bijmans en Strengers doen in hun wil- vindingen niet voor elkaar er. Zo zagen ze een ingekis- skel door midden als in een chelact. De truc mislukt Nerlijk en de hond legt het je. En het nuffige hondje le moet verplicht slalom- >op een parcours met pion- De rommel die hij achter- i vegen de spelers op met langbehaarde Afgaanse dhond als bezem. Soms is een verontschuldiging wel op zijn plaats. Een plotselinge hit sige aanval van Ramses op een fotograaf vergoelijken ze met de opmerking: „Het blijft levend materiaal". 'Vliegende honden bijten niet' is een deel van een grotere voorstelling. Maar ook als een korte reeks opeenvolgende acts doet dit stuk het goed. Het ge brek aan verhaalstructuur wordt in de tweede voorstelling 'Het jaarfeest van St. Hilarius' veel meer gemist. Dit middeleeuwse spel kent alle losse elementen van een doorsnee ridderverhaal. Er is een geschaakte jonkvrouw, een riddertoernooi, de valkenjacht en een kwaadwillende 'zwarte ridder' die de orde van het har monieuze hof komt verstoren. Maai- een rode draad in het stuk is verte zoeken. Bij de valkenjacht doen de duizelingwekkende vliegma- noeuvres van de buizerd meteen denken aan het gesol met de beesten in de honden show. Vooral met .dieren blijkt Hilaria op zijn best. Zoals hun Producten van 'The King' als wanne broodjes over de toonbank Waterpop viert egale 'after-party' smet op luse-dansparade Rotterdam De Elvis-kalender voor 1998 was al klaar en lag in de bomvolle stand van de Nederlandse Elvis Presley Fan club op kopers te wachten. De fans konden daar ook te recht voor sleutelhangers, lepeltjes, petjes, ansichtkaar ten, mokken, potloden, horloges, stropdassen, video's, fotoboeken, platen en als 'pronkstuk' de reusachtige El- vis-bierpul. De producten vlogen als warme broodjes over de toonbank en waren het afgelopen weekeinde misschien wel het grootste commerciële succes van de RAI-manifestatie 'Back To The 50's 60's - Always Elvis'. Het gevarieerde uiterlijk van de bezoekers maakte duidelijk dat Elvis in de jaren negentig vanuit zijn graf voor verbroedering on der alle leeftijden zorgt. Want naast fans met grijze haren, overjarige teenagers en keurige echtparen achter kinderwagens, mengden zich onder de bezoe kers ook een meisje met pier cings door neus en lippen en een jochie met punkkapsel. De beweende Elvis zorgde er bovendien voor dat een aantal bezoekers grensverleggend ge drag etaleerde. Zo was er de be jaarde vrouw die zich zonder mankeren op een glanzende motor hees om zich te laten fo tograferen naast twee bordkar tonnen Elvissen uit de tijd dat hij er nog uitzag als een jonge god. Ook lieten uit de kluiten gewassen mannen zich verlei den tot een rodeo op een rond tollende nepstier, waar de meesten al na een paar secon den afvielen voor een landing op een luchtkussen. Dat in de verering van The King niet alles is toegestaan, er voer de Nederlandse Elvis-imi- tator Toon Nieuwenhuisen. Hij was met zijn 'huilende' Elvis- beeld naar de RAI gekomen om daar aller bewondering te oog sten. Het beeld werd bewaakt door een reusachtige bodybuil der en dat was maar goed ook: Nieuwenhuisen werd bedreigd omdat een paar fans vonden dat hij aan Elvis-schennis deed. Hij koos daarom wijselijk het hazenpad. De RAI was verder gevuld met een stoet nostalgische Ameri kaanse auto's met 'vleugels', waaronder een Packard uit 1938 (te koop voor 32.500 gulden) en een Ford Galaxy 500 uit 1966 (22.500 gulden), Harley Davids- on-motoren en oude juke boxen. Wie hongerig was, kon terecht bij de verkopers van hamburgers en hotdogs in de wetenschap dat ook Elvis daar ooit een grote liefhebber van was. Een 54-jarige fan met vetkuif was misschien wel de enige te leurgestelde bezoeker: „Ik was hier speciaal naartoe gekomen voor schoenen met punten maar juist die kan ik nergens vinden." Over de rest van het rijke aanbod haalde hij zijn schouders op: „Ik heb alles al, vandaar." Als schrale troost is ook hij wellicht naar de twee blote dames gaan kijken die zich van top tot teen lieten schminken bij wijze van recla me voor een winkel in 'schminkmaterialen Het huilende Elvisbeeld van Toon Nieuwenhuizen was een van de eye-catchers op de Elvis-dag in de Rai. Bodyguards moesten het beeld beschermen na bedreigingen dat het in stukken zou worden gehakt. FOTO ANP muziek recensie hans piet Waterpop Festival met Urban Dance Squad, Bushman, Bettie Serveert, Dead Moon, I against I, Johan, The Hellacop- ters, Grumpyhead, The Big Geraniums, Mizpah, Cheech Wizard Gezien: 16/8, Hofpark, Wateringen. Voor een jubileum bleek de twintigste aflevering van Water pop in het Westlandse Waterin gen niet te spetteren van feest vreugde. Het was weliswaar grappig dat zanger-gitarist Jac- co de Greeuw zijn eigen artistie ke groei mocht tonen met Jo han - hij stond er in 1994 ook met Visions of Johanna - en dat Urban Dance Squad (al in 1989 aanwezig) liet horen hoe zijn ooit avontuurlijke aanpak tot een strak en heftig rock-'n'-rap- concept was verwaterd, maar echt verrassend was het tien uur durende muziekfestijn in Wateringen nergens. Waarmee niet is gezegd dat er niet te ge nieten viel. Het toont hoogstens aan dat goed programmeren lastig blijft. Jammer eigenlijk dat Mizpah als tweede stond geprogram meerd. De Nederlandse groep, die op een aantrekkelijke ma nier folk met rock mengt, zou op de late namiddag meer tot zijn recht zijn gekomen omdat het repertoire, naast het steviger werk, een heerlijk melancholie ke sfeer heeft. Nog volop in haar artistieke groei etaleerde de groep bovendien een aantal prachtige nieuwe parels als het uiterst opwindende 'Her small face' en het in een vet rockge- luid gestoken "Wiggle". De zon der sterallures geboren muzi kanten waren wat later als toe schouwer aanwezig bij Johan, zoals ook de gitarist van The Hellacopters na zijn optreden met belangstelling de verrich tingen van Dëad Moon volgde. The Big Geraniums leek een grote belofte voor de toekomst, maar viel uiteindelijk met nogal wisselvallige composities door de mand. Op z'n best is de mu ziek opwindend en energiek, de samenzang prachtig en geeft de viool de inhoud een perfecte dosis weemoed mee. Jammer is alleen dat het zestal (nog) niet in staat is dat vijftig minuten vol te houden. De kwaadwillende 'zwarte ridder' die de orde van het harmonieuze hof komt verstoren. FOTO TACO VAN DER EB paardenvertolking met keurige dressuurstappen, onderwijl achteloos hun keutels depone rend. Soms is de voorstelling flauw, maar het gooi- en smijt- spel werkt toch op de lachspie ren. Sinds ongeveer een jaar speelt Hilaria niet alleen op straat maar ook in verschillende thea ters. Die erfenis van het straat theater is ook nu nog duidelijk zichtbaar. Dat betekent een op stapeling van leuke en minder leuke momenten zonder echte climax. Bijna twee uur kijken naar losse flarden is dan net lang. Als Hilaria zich echter in de toekomst ontworstelt aan dit verleden, dan belooft dat nog heel wat. Nusrat Fateh Ali Khan, de po pulairste zanger van Pakistan, is zaterdag op 49-jarige leeftijd in het Londense Cromwell-zieken- huiS overleden aan een hartstil stand. Khan kwam vorige week in Londen aan voor de behan deling van een hartkwaal en het regelen van zakelijke kwesties. Na aankomst werd de zanger, die ook aan een leveraandoe- ning leed, met spoed in het zie kenhuis opgenomen omdat hij onwel was geworden. Honderden veelal huilende fans verzamelden zich zaterdag bij het huis van de overleden zanger in Lahore, de culturele hoofdstad van Pakistan. In film studio's in de stad werd het werk neergelegd. Premier Nawaz Sharif en president Fa- rooq Leghari lazen voor de tele visie verklaringen voor naar aanleiding van het overlijden van Khan. Leghari noemde het verscheiden van Khan „een groot verlies voor Pakistan en de wereld van de muziek." Khan werd beschouwd als een van 's werelds grootste zan gers van soefi-muziek. Het soefisme is een mystieke stro ming binnen de islam waarin muziek een belangrijke rol speelt. Dieptepunt van de dag was, naast de herrie van Cheech Wi zard, de opgepompte leegheid van Grumpyhead. De combina tie van metal, rock en triphop blijkt gevangen te zitten in één groot cliché. De teksten gaan nergens over en de groep is zo bezig anderen na te doen dat ze hun sterke kanten (als de sa menzang) over het hoofd zien. „Tot volgend jaar, maar dan staan we op podium 1", klonk het overmoedig. De kans is gro ter dan de groep volgende maand niet meer bestaat. Johan, die zijn inspiratie haalt uit het begin van de jaren zes tig, speelde een gedreven set onvervalste gitaarpop waarin die zweem aan nostalgie niet ontbrak. Met het plaatsen van de groep in het hart van de fes tivaldag bewezen de program meurs hun vakkunde. Dead Moon, als vervanger voor Brain- pool, was weliswaar hard en speelde in een opvallende com binatie - wel heel erg dicht op elkaar op het podium - maar bracht een aantal lekker klin kende composities als '54/40'. Toch kon het trio niet tippen aan Bettie Serveert, perfect ge programmeerd aan het begin van de avond. Het viertal wist zich gemakkelijk te plaatsen in de top drie van hoogtepunten tijdens dit jubileum. Niet zo vreemd, dat Bettie Serveert in Amerika inmiddels vaste grond onder de voeten voelt. Met Jo han - binnenkort aan de over kant van de oceaan te vinden - en Caesar zou het dezelfde kant op moeten kunnen gaan. Caesar presenteerde zich op het kleine podium opnieuw als een grote belofte. Met pakkend ma teriaal had het trio geen moeite het publiek te overtuigen. uit hun bol tijdens de Fast Forward Dance Par- roroGPD doortrillende geluid zich al van verre aankondigt. Verbaasde winkeliers komen nieuwsgierig in hun deuropening staan om te zien welke apocalyps zich hier lijkt te voltrekken. Omgeven door dampen zo dik dat je de repen hasj er weer uit kunt snijden en nu en dan wazig blauwe rookwolken uitbrakend, trekken twintig trillend stampende en soms onheilspellend verende vrachtwagens door de straten van de binnenstad, met daarop de keurtroepen van de hedendaagse house-muziek, de aanjagers van de ritmesalvo's, de meest gerenommeerde muziek - mengers der lage landen, ofwel de dj's, luisterend naar omineuze namen als DJ PredatQr, Rick An gel, MC Hughie Babe en Lady X-Zen. Hiaten Naast de wagens, en de hiaten tussen de vracht wagens opvullend, bewegen zich de dansers. In trance met hun hoofden schuddend, losjes het bier over de bezwete lichamen heengietend, zwe tend, dansend, razendsnel met de voeten dribbe lend, alles in* volle overgave. Onophoudelijk, zes strekkende kilometer lang. Op de stoep: de toeschouwers, eerst voorzich tig meedeinend, de kat uit de boom kijkend. Niet iedereen vindt 't leuk. Op een veilige afstand zeg gen twee dames: „Wat een teringherrie, die mu ziek! Veel te hard, toch? Moet je kijken, daar in dat steegje. Staan ze allernaaste blowen en te piesen. En dan de pillen die ze slikken. Nee, geef ons maar het zomercarnaval. Dat is wel leuk." De ander vult aan: „Ik ben ook jong geweest, ben ik nog eigenlijk. Maar dit zouden ze toch ei genlijk ergens in een park moeten doen? Dan heeft niemand er last van. Dit is veel te veel la waai in de stad. Ik dacht: een leuk optochtje. Krijg je dit." 'Rotterdamse politie heeft >rochtend met harde hand eind moeten maken aan de indj feeën van de Fast Forward Parade. Enige honder- houseliefhebbers hadden in parkeergarage in aanbouw er de Erasmusbrug nog een ■party' belegd, die voor -onenden erg veel overlast met zich meebracht. Volgens de politie was de feestplek ook ge vaarlijk. De dansers konden de ruimte alleen maar bereiken door een tachtig centimeter hoog en één meter breed tun neltje. De toegangsdeuren wa ren geslotens-Toen enkele feest gangers zich tegen de beëindi ging verzetten, voerden tiental len politiemensen enkele char ges uit. M tellen op de maat van de muziek, nee, dat niet. Met geen mogelijkheid. Het onwaar - nlijke aantal beats per minuut knettert als ratelende mitrailleur uit de boxen. Rakka-tak- akka-takka- takka-takka-takka... Of gilt over lotterdamse Nieuwe Binnenweg als een op geslagen sirene: oei-oei-oei-oei-oei-oei-oèi... iet kan altijd nog sneller: tatatata-tatatata-ta- a-tatatata, kadoenk-kadoenk-kadoenk- ienk. noemen het jungle. Of acid, techno, hardco- jabber en wat al niet. Maar wat dondert dat? ise doet zich voor in tal van verschijningsvor- LEen kniesoor die daarop let. Het gaat om de lier om ernaar te luisteren. Nou ja, om eraan te nemen. Om de muziek tot je te laten rdringen: met een kaal geschoren kop, ra lsnel bewegend met de in sneakers gestoken en, in een slobberbroek, in shorts, met ont- itbovenlijf, bellend blazend, strakke bewegin- makend met de armen, één vinger in de t geheven, een joint rokend, een pilsje in de ere hand, tatoeages op armen, in de nek, over ugen op de enkel, een piercing door de navel, ,a truitje aan, fel gekleurd topje, gebruinde ten, push-up beha, rakka-takka-takka-takka- a... dansen maar. uwsgierig iduizenden mensen bewegen, dansen en lien zich zaterdagmiddag volledig in het et tijdens de eerste Fast Forward Dance Para- ie veel minder snel door het hart van de Rot- amse binnenstad kruipt dan de naam doet Hoeden. Het is een optocht, naar het voor dvan de Berlijnse love-parade eerder dit jaar, ui tvan het onvermijdelijk tot in de maagstreek

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1997 | | pagina 21