Jansma scoort meteen I 'Sport7 was een flinke les' ZATERDAG 16 AUGUSTUS 1997 Vpor het eerst in de geschiedenis van het Nederlandse betaalde voetbal komen met ingang van het nieuwe seizoen 68 duels uit de PTT-Telecompetitie live op de buis. Betaalzender Canal+ biedt zijn abonnees, te beginnen metAjax-Vitesse volgende week dinsdag, vijf jaar lang elke week minimaal twee (top)wedstrijden aan. Bij de NOS zijn alleen nog samenvattingen van de ontmoetingen uit de hoogste (en eerste) divisie te zien. Na allerlei eerdere vergeefse pogingen (van het voormalige FilmNet/Supersport) om met films, seks, sporten kindertelevisie te scoren, hoopt Canal+ met het voetbal het kleurloze aureool van de betaalzender flink op te poetsen. In die zin wordt veel veriuacht van Kees Jansma, de Directeur Canal+: 'We worden ineens serieus genomen' voormalige NOS-chefvan Studio Sport. Hij moet het nieuwe gezicht van Canah worden. „Zijn autoriteit in de voetbaljournalistiek maakt da't we als betaalzender serieus genomen worden. I et valt Joop Daalmeijer nauwe lijks aan te zien dat hij de laatste tijd in meer dan figuur- tropendagen achter de rug heeft, verstikkende warmte die bij ge- een airco in zijn kantoor in Nieu- hangt, kan zijn tomeloze energie niet len. De algemeen directeur van Canal .•B :land oogt ondanks de inspanningen de revolutionaire reshuffle van de inder opvallend fris en opgewekt. Na- is er nog veel te doen om de consu- n betaaltelevisie te laten geloven. Maar die de ronde doen over de naam van tation dat gekscherend 'Canard Plus' ïnoemd, zijn aan hem niet besteed. geslaagde machtsgreep naar de rechten van het Nederlandse prof- heeft bij de oud Vara- en Veronica- vertrouwen aangewakkerd dat de uze missie van Canal+ grote kans van leeft. Dat optimisme is nog eens ver- i de verrassende transfer van Kees De ex-chef van NOS Studio Sport, lalmeijer betiteld als de godfather van irlanderse voetbalverslaggevers, moet ninkte gezicht van FilmNet voor Ca- er toonbaar maken. „Zijn komst was derslag bij heldere hemel. We zijn blij hem erbij hebben. De ploeg is nu Mart smeets... niet moeite een glimlach onderdruk- hem de vraag wordt voorgelegd of ïeets de tweede coryfee is die Canal+ lenhalen. „Nee", klinkt het na een lempauze gedecideerd. „We hebben or de sport niet nodig. We zitten vol. ien ligt er een afspraak met de NOS E„ °P geen enkele manier hengelen naar cff slaggevers. Alleen wanneer mensen - es jansma heeft gedaan - zelf contact izoeken, wordt het een ander verhaal. Als Mart Smeets belt.... Tsja, daar zou ik nachtenlang van wakker liggen. Niemand hoeft er aan te twijfelen dat Joop Daalmeijer (51) zich een dergelijk buiten kansje niet zal laten ontnemen. De eigenaars van de Franse betaaltelevisie-organisatie hebben veel geld gestopt in de overname van Nethold, de moedermaatschappij van het verliesgevende FilmNet/SuperSport. Zo zijn onder meer astronomische bedragen uitge trokken voor marketing en reclame, vooral bedoeld om het cultuurarme FilmNet-imago weg te poetsen en Canal+ een toonbaarder en minder vrouw-onvriendelijk aanzien te geven. Op die manier moet de 24-uurs zen der in Nederland net zo populair en winstge vend worden gemaakt als Canal+ in eigen land is. En in dat perspectief valt met aan sprekende namen uit de televisiewereld te scoren. Mart Smeets, presentator en verslaggever bij NOS Studio Sport, is zo'n man, beseft Daalmeijer. „Ik zou heel graag met hem een programma willen maken. Maar dan een programma dat meer biedt dan sport alleen. Hij weet veel van muziek, leest meer dan de sportkaternen alleen, schrijft boeken, brengt personality mee, is eigenzinnig en maakt prachtige tv. Het mooie van Mart Smeets is dat 'ie op televisie net zo is als in het echte le ven. Onvoorspelbaar, onberekenbaar. Zo'n man moet je elke avond een talkshow van drie kwartier geven. En laten praten met uit eenlopende mensen uit de samenleving. Po litici, kunstenaars, sporters. Het maakt niet uit. Dat kan 'ie. Ik vergelijk 'em wel eens met David Letterman. Ik garandeer dat zo'n pro gramma een marktaandeel heeft waaraan geen enkele commerciële omroep kan tip pen." Een aardig voorbeeld over het onvoorspel bare gedrag van de Haarlemse journalist heeft Daalmeijer wel bij de hand. „Mijn vrouw (Maartje van Weegeo-red) had in NOS-Laat (nu Nova-red) een interview met een plastisch chirurg. Maar het gesprek liep helemaal niet. De man was stuurs en nukkig. Smeets zat er in die tijd nog als sportpresen- tator naast. Om de sfeer te breken zei 'ie op een bepaald moment tegen die arts: 'Meneer Molenaar, als ik zo naar uw gezicht kijk, denkt u dan 's ochtends nooit eens: ik zou mijn eigen gelaat eens moeten verfraaien?' Dat was goud. Die vent werd razend. Begon te vloeken en te tieren in de uitzending. Prachtig. Hij was zo van zijn stuk gebracht dat 'ie wel antwoord moest geven. Daardoor werd het uiteindelijk nog een heel boeiend gesprek." Daalmeijer begrijpt niet dat de publieke omroepen Smeets nimmer voor zo'n talk show hebben gevraagd. „Wij kunnen zo'n programma niet betalen. Dat kost te veel menskracht en geld." Belangrijk Desondanks valt er weinig te klagen. Met de oud-voetbalprofs Wim van Hanegem en Wim Kieft en Kees Jansma, die als freelance-ver slaggever weer het echte veldwerk gaat doen, heeft hij aardige troeven in handen. „We hebben uitstekende mensen in huis, maar op voetbalgebied niet van die autoriteiten als Jansma. Zijn komst is voor ons heel belang rijk. Dat merken we aan alles. Van de ene op de andere dag worden we in de voetbalwe reld serieus genomen." Die erkenning is koren op de molen van Daalmeijer. Want het voetbal speelt een hoofdrol in de nieuwe programmering van Canal+. De organisatie won een paar maan den geleden de tv-dans om het gouden voet- balkalf van concurrent NOS en kocht voor liefst 145 miljoen gulden de exclusieve uit zendrechten van de NV Eredivisie. Voor dat bedrag brengt Canal+ vijf jaar lang geduren de het seizoen minimaal twee keer per week een wedstrijd uit de PTT-telecompetitie live op de buis. In het nieuwe profseizoen, dat komende dinsdag van start gaat, zijn voor de eerste keer in de geschiedenis van het betaal de voetbal 68 duels - waarvan 44 van Ajax, PSV en Feyenoord - rechtstreeks op tv te zien. Om de sportfreak nog meer te plezieren is er op maandag een voetbalmagazine en zijn alle toppers van het buitenlands voetbal live te volgen. Hetgeen overigens eveneens geldt voor de Formule 1-races en het Ameri kaanse NBA basketbal. De deal met NV Eredivisie betekent overi gens geenszins dat het nationale voetbal al leen aan Canal+ is voorbehouden. Want sa menvattingen van wedstrijden uit de vader landse competitie zijn en blijven te zien bij de NOS. Net als de live-verslagen van het EK- en WK-voetbal, de uitwedstrijden van het Nederlands elftal, de Champions League en andere Europese competities. Daarnaast heeft SBS6 de tv-rechten op het eerste divi sievoetbal en de wedstrijden uit de Amstel- cup, terwijl Veronica de thuiswedstrijden van de nationale ploeg mag uitzenden. „Echt ex clusief zijn we niet", geeft Daalmeijer toe. „Veel van wat wij brengen, valt ook bij ande re te zien. Daar staat tegenover dat de men sen voor live-wedstrijden uit de PTT-tele- competitie alleen bij ons terecht kunnen. In dié zin is het goed dat een publiekssport als voetbal niet voorbehouden is aan één zender. Dat is maatschappelijk onverantwoord. Er zijn heel veel mensen die het abonnements geld van 45 gulden plus 15 gulden voor de benodigde decoder niet kunnen betalen. Ik kom uit een gezin dat het vroeger niet breed had. Wij hadden zo'n bedrag nooit kunnen ophoesten. In dat geval zou mijn vader ver stoken zijngebleven van voetbal. Daar ligt ook de fout die Sport7 destijds heeft gemaakt. Ze wilden de kijker dwingen voor sport te be talen. Dat werkt niet. Bij ons zijn de mensen vrij een abonnement te nemen en dat weer op te zeggen als ze dat willen." In het verlengde van de beoogde facelift gaat Canal+ het voetbal vanuit de NOB-studio's in Hilversum op een geheel eigentijdse wijze op het scherm brengen. „Het moet anders, spannender en aantrekkelijker", aldus Daal meijer. Nieuwe apparatuur, meer camera's op verschillende plekken langs het veld, flit sende analyses en mooie flash-backs moeten de kijker op het puntje van zijn stoel houden. „We gaan", zegt Jaap Hofman, verantwoor delijk voor de programmering van Canal+, „de dode momenten in een wedstrijd opvul len. Niet met moeilijke grafics. Maar met leu ke en verrassende beelden die de mensen ge durende het verloop van het duel uit regie- technische overwegingen zijn onthouden. Omdat we veel meer cam ara's inzetten dan de NOS, kunnen we vanuit verschillende hoeken laten zien hoe een doelpunt tot stand is gekomen, waarom een goal is afgekeurd en of buitenspelsituaties en overtredingen op correcte wijze zijn beoordeeld. Een beetje zoals de Amerikanen sport op de buis bren gen. De Fransen benaderen het weer anders. Zij voegen er weer meer showelementen aan toe. Het mag overigens geen kermis worden. Wij willen een mix maken van een goed jour nalistiek produkt en mooie plaatjes met vooral veel emoties. Daar gaat het bij televisie tenslotte om." Experiment Canal+ heeft meer vooruitstrevende ideeën om de kijker aan zich te binden. Zo biedt de betaalzender de abonnee die over een digita le decoder beschikt de mogelijkheid om het Fonnule 1-circus op zes verschillende kana len te volgen. Met behulp van een afstandbe diening kunnen naar keuze de gewenste beelden worden opgeroepen. „Je bent dan min of meer je eigen regisseur", legt Hofman uit. „Je kunt aan boord stappen bij Schuma cher, meerijden met Verstappen of kijken in de pitsstraat." Volgens Hofman zijn dat soort opties in meer sporten mogelijk. „Bij golf of de militairy bijvoorbeeld. Je kunt dan via een van die zes kanalen op een van de holes of hindernissen blijven hangen." Canal+ gaat ook onderzoeken op welke wijze het feno meen ingezet kan worden bij voetbal. „Door camera's continu bepaalde spelers te laten volgen, is een kijker in staat om - net als bij de Grand Prix - naast het verloop van de wedstrijd in te schakelen op een bepaalde voetballer. Of het in een behoefte voorziet, zal de toekomst moeten uitwijzen. Maar we gaan er wel mee experimenteren." Hoewel de onderneming zich in de jongste reclamecampagnes volop met het voetbal as socieert, wenst Canal+ zich volgens Joop Daalmeijer allerminst als sportzender te pro fileren. „Dat zou", zegt 'ie, „geen recht doen aan al het andere wat we brengen. Dat neemt echter niet weg dat voetbal voor ons heel in teressant is. We willen met alles nummer één zijn. Met films, erotiek, kinderprogramma's, documentaires en dus ook met voetbal. We hebben dankzij die toevoeging een heel aan trekkelijke mix weten te creëren in de pro grammering. Met deze formule durf ik met iedereen de strijd aan." In dat verband wijst hij op ervaringen in Frankrijk. „Daar is gebleken dat die combi natie de beste is om een -zo groot mogelijk groep abonnees te vinden." En daar is het Canal+ uiteraard om te doen. De Fransen willen het aantal abonnees in Nederland zien te verdubbelen tot 400.000 en streven ernaar binnen drie vier jaar een einde te hebben gemaakt aan de verliezen. „Het zal nog een hele toer worden om die doelstellingen te bereiken", geeft Daalmeijer toe. „Maar betaaltelevisie is een kwestie van lange adem. In veel landen is het een groot succes. Waarom zou het dan niet in Neder land kunnen lukken?!" aantal mensen van Endemol schreef Ruud Hendriks het businessplan voor de sportzen der. Na een ontmoeting op Schiphol en en kele sessies bij John de Mol thuis, kwamen de KNVB en Endemol tot een deal en werden de contracten met de aandeelhouders Philips, ING, NUON, Endemol, Willem van Kooten en de KNVB getekend. Later zouden daar nog KPN en de Telegraaf bijkomen. Hendriks: „Met Sport7 meenden we op recht de meest sociale manier gevonden te hebben om voetbal voor iedereen nu en in de toekomst beschikbaar te houden. Helaas is "het niet gelukt. Uiteindelijk is iedereen verlie zer. Vooral de kijker die nu al 50 gulden per maand moet neertellen om de topwedstrij den live te kunnen zien. Bij Sport7 was dat maar twee gulden, de prijs van het beruchte patatje-met. Ook de kabelexploitanten heb ben zich in de voet geschoten. Ze hadden aan Sport7 kunnen verdienen. Er lag zo'n prachtige kans voor iedereen. Maar daar was lef voor nodig. De belangrijkste fout is ge weest dat wij de rechten van de KNVB koch ten die ze later niet bleken te bezitten. Ik denk niet dat Endemol ooit meer het initia tief voor een sportzender zal nemen of daarin zal participeren. Wij hebben onze les ge leerd." Een stevige voorbereidende verkenning van de markt, de belangrijkste sleutelfiguren daarop en de bijbehorende machtsverhou dingen hadden inzicht kunnen geven in alle belemmeringen en hobbels. Dat het busi nessplan van Sport7 los van de werkelijkheid stond, ontkent Hendriks echter met klem. „Voordat de partijen instapten, hebben ze het businessplan gezien. Misschien zijn er wel fouten gemaakt, maar die waren dusda nig logisch van aard dat niemand ze heeft doorgeprikt." Later was een tweede, derde, vierde en zelfs vijfde versie van het business plan nodig. „De voorspelde marktaandelen bleken te hoog en de kabelboeren lagen dwars waardoor we voorlopig gratis moesten doorgeven en de twee gulden per aansluiting misliepen." De programma's van Sport7 waren in het begin niet echt juweeltjes. Daar kan en wil ook Hendriks niet omheen. „We hadden een beter product kunnen maken als we goede mensen hadden kunnen aantrekken, maar die kwamen niet. Elke dag waren we in de media en was er een probleem. Of met de ka belexploitanten, óf met de voetbalclubs, óf met de KNVB. Er was onzekerheid. Gaan ze failliet? Hebben ze de rechten wel? Kunnen ze de wedstrijden' uitzenden? Mogen ze de stadions in? Dan wordt het moeilijk om top pers aan je te binden." Zo weigerde Jack van Gelder, wilde Kees Jansma voor geen goud naar het door hem verguisde Sport7 over stappen, zette Johan Cruijff op het laatste moment zijn handtekening voor een miljoen niet bij Sport7 maar bij de NOS en weerston den Studio Sport-presentatoren de beloofde gouden bergen. „Het mislukken van Sport7", kijkt Hen driks terug, „is een frustratie waar ik elke dag mee leef. Het ergste vind ik het voor de ruim honderd mensen die op straat kwamen te staan. Daar voelde ik me verantwoordelijk voor. Maar ik ben niet verbitterd. Ik heb van de fouten geleerd en ga ervan uit dat er pro jecten zullen volgen die wél lukken. Ik heb de energie terug om andere dingen te doen. Godzijdank is het met de medewerkers heel goed afgehandeld, heeft vrijwel iedereen weer een baan en is Endemol succesvol. Het is ook wel goed om weer eens met beide be nen op de grond te komen." Kees Jansma - in zijn nieuwe werkomgeving, de redactie van Canal+ Nederland - en algemeen directeur Joop Daalmeijer. foto wim Hendriks Voetbal is oorlog, voetbal is emotie, voetbal is van iedereen. Dat wist de nuchtere tele visiemaker Ruud Hendriks (38) ook wel. Maar dat zijn kindje Sport7 oorlog zou wor den, daar had hij geen rekening mee gehou den. „Ik ben uitgescholden bij een popcon cert, bespot bij voetbalwedstrijden. Sport7 heeft een zware wissel op mijn relatie gelegd. Ik had veel belangstelling verwacht, maar de ze ongelooflijke aandacht waarbij zelfs de bij- na-doorbraak van de dijken en de ondergang van Fokker ondersneeuwde, had ik niet voor zien." Nooit eerder maakte Ruud Hendriks een jaar mee waarin hoogtepunten met tegensla gen óm de eerste plaats vochten. „De start van de sportzender op 18 augustus, de ge boorte van mijn dochter, de beursgang van Endemol, allemaal hoogtepunten, die wer den gevolgd door tegenwerking en het trieste einde van Sport7. Ruud Hendriks: „Het mislukken van Sport7 is een frustratie waar ik elke dag mee leef." foto gpd roland de bruin Een jaar eerder had hij het 'gouden idee' voor een sportzender bij Endemol gelan ceerd. Met de KNVB werd in het diepste ge heim contact gezocht en samen met een

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1997 | | pagina 33