ZATERDAGS BIJVOEGSEL In de droom van Cirque Plume D ZATERDAG 16 AUGUSTUS 1997 Eén van de grootste attracties van de manifestatie Leiden Cultuurstad 1997 is het Franse 'Cirque Plume', dat hier binnenkort zijn felgele tenten zal opslaan. Een circus waarin geen leeuw brult, geen paard hinnikt en de spreekstalmeester niet spreekt, maar dat desondanks een feest is voor het oog. Een mooie droom die je jammer genoeg nooit tot in de details kunt onthouden. Een bezoek aan Den Bosch, waar Cirque Plume de parel in de kroon is van het jaarlijkse theaterfestival. De clown. Ook in Cirque Plume heeft hij een belangrijke rol. FOTO'S PR YVES PERTON Bijzondere groep doet 'Leiden Cultuurstad'aan Bosch. Stad van 'Houdoe!' en 'De Twee Pinten'. Bolwerk van het katholi cisme, waar de verhouding tussen gelo vigen en priesters jarenlang was samen te vatten on der de noemer: wij water, zij wijn. De stad begint nu ook buiten de carnavalsdagen wereldse allures aan te nemen. Al was het alleen maar door het jaarlijkse theaterfestival. Op de Parade, het plein dat nu al eeuwenlang sluimert in de scha duw van de Sint-Janskerk, vertonen in deze augus tusmaand de meest uiteenlopende gezelschappen hun kunsten. Het is druk op de Parade. Niemand die de 'hande laars' voor de tempel Gods wegranselt. Ook de vele theatermakers zijn van harte welkom, maar ja, die zijn ook een beetje familie van de kerk. Tussen de menigte op het plein schuifelen twee nonnen. Hun gezichten zijn niet te zien, bevinden zich in de barm hartige schaduw van de nonskap, 'dat lege manchet van Goliath', zoals de dichter Chris van Geel het eens heeft omschreven. Een intrigerend beeld, een beeld dat goed zou passen in de voorstelling van het Franse Cirque Plume, dat als onderdeel van het theaterfesti val in Den Bosch haar tenten heeft opgeslagen op de Pettelaarse Schans, een groot park, ergens aan de rand van de stad. Negen dagen lang vertoont dit ge zelschap daar het nieuwe programma L'harmonie, est-elle municipale? De gele circustent is al vanaf de aangrenzende au toweg te zien. De taxichauffeur, die ons naar het ter rein brengt, heeft net een verfrissende duik genomen in een van de parkvijvers. Hij stuurt zijn wagen langs pendelbussen die vanaf de Parade groepen toeschou wers aanvoeren. Veel kinderen zijn er niet bij. Wel veel intellectueel aandoende veertigers met stalen brilletjes en dito blik. Imponerend Onder de zwart-rubberen tenthemel van Cirque Plu me is het een gestommel van jewelste. De artiesten zelfwijzen de mensen hun plaats aan. Eén.van hen is gekleed in een rok van opgesteven taftzijde, die even de curve van haar billen laat zien. Een cocotte die het klappen van de zweep wel kent. Van een piste, van zaagsel dat zo ammoniakachtig geurt naar mest en urine, is geen sprake. Cirque Plume werkt op een groot podium. Als de lichten doven, zien we een kleine, gespierde man staan temidden van witte draperieën waar wind doorheen wordt gejaagd. Op de achtergrond zingen enkele buitenissig uitgedoste vrouwen een melan choliek lied. Plotseling is de man verdwenen en zien we zijn kleine hoofd in de nok van de tent verschij nen. Mét hem zijn ook de draperieën omhoogge haald. Als een enorme mantel hangen ze om zijn klei ne schouders. Een verbluffend en imponerend ge zicht. Een Messias met een knipoog. Laat het publiek maar tot mij komen. Het zijn deze tableaux die je in deze voorstelling telkens weer verbazen en met je ogen doen knippe ren. Waarin de werkelijkheid even uit de voegen wordt getild. Een koorddanseres die met de gratie van een Anna Pavlova een dans uitvoert op een sta len koord. En die na haar act schutterig en bangig van de lijn afklimt die het koord moet vasthouden. Alsof zij haar prestatie heeft neergezet in een droom. Alsof ze het zelf allemaal niet kan geloven. Een fiets die tot in de spaken wordt beheerst door een jongleur met een lange baard. Een rijwiel waar mee hij vliegensvlug onder een trampolinende dame door rijdt, een fiets die hij kan laten steigeren, aanval len en verdedigen. Een fiets die opeens ongehoor zaam wordt na het nummer, zoals een paard tijdens een rodeo. De gele circustent van 'Plume' als markant punt in het landschap. De schaduw van een kleine clown rijst reusachtig op tegen een wit gordijn, zo'n meter of vijftien achter hem. Als hij naar het gordijn toe rent, zien we hoe de schaduw slinkt en met hem samenvalt. Hij rent weer terug en staat dan stil. Er volgen wat elegante bewe gingen en opeens wordt zijn elleboog de borst van een vrouw. Alsof hij de vrouw in zijn schaduw heeft wakker gemaakt en nu aan het publiek toont. Maar dan stapt die vrouw uit hem vandaan en staan er in eens twee figuren: een man en een vrouw. Er volgt de arabeske van een omhelzing, begeleid door hartver scheurende muziek. Ontroering, schrik, verbazing, het komt allemaal aan de orde in de voorstelling van Cirque Plume, die vol met trompe l'oeils zit. De toeschouwer bevindt zich in een droom, waar het plafond de vloer is en de vloer het plafond. Een warme, roodkoperen, wereld waarin je je graag wilt terugtrekken. Een wereld die doet denken aan Fellini's film 'La Strada'. Een wereld waarin een man en een vrouw met een hoofd vol dromen naar de einder trekken, naar die plek waar het goud van alledag wordt opgeslagen. Een dro mend tweetal, begeleid door een nuchter, kwispelend hondje. Het enige dier in de voorstelling van Cirque Plume is een hondje dat luistert naar de naam Zippo. Hij kan niets, loopt alleen maar een beetje rond. Geen olifant die zich met zijn afgezakte slobberbroek hier laat zien, geen kameel die met zijn lange wimpers naar je knipoogt. Maar wie de danseres een luipaard heeft zien uitbeelden, zal denken: laat het echte lui paard maar achter zijn eigen adem aanrennen in de savanne. Dit is mooier. Tijdens de voorstelling gooit een van de artiesten met kracht de rode dopneus, die van hem een clown moet maken, weg. Het is, temidden van de werveling van beelden, een cruciaal moment Een symbolisch gebaar waarmee dit Franse gezelschap zich lijkt te distantiëren van het fenomeen circus zoals wij dat kennen: een wereld van glitter en glamour, van een lach en een traan, waar de moeilijke trucs en toeren de toeschouwers moeten verbazen of even uit hun gewone leven willen halen. Tornen aan begrippen De volgende dag zitten we, samen met artistiek leider Bernard Kudcak, de handen om een schaaltje met zwarte koffie, na te praten over de voorstelling. In een van de wagens op het circusterrein slaan vier voeten onder een laken de maat van een Frans house-num- mer. Een kind bestudeert een briefje van vijfentwintig gulden. Een herdershond biedt ons in deze hitte de koele, zwarte kers van zijn neus. Erg spraakzaam is Kudcak niet. Na te hebben ge constateerd dat de koffie koud is en nadat wij hebben gezegd dat je daarvan erg mooi wordt na je dood, zegt hij: „Met onze acts proberen we te tomen aan vaststaande begrippen. Neem een man en een vrouw. In deze tijd worden de verschillen tussen de seksen enorm gecultiveerd. Overal zie je van die Rambo's rondlopen, met spieren als stalen kabels. In het nummer waarin de schaduw van onze clown bij na ongemerkt overgaat in die van een vrouw, wordt de toeschouwer even uit zijn evenwicht gehaald. Het is allemaal niet zo onwrikbaar als het lijkt. We tasten in dat nummer grenzen af. Er is een mythe die zegt dat man en vrouw vroeger één zijn geweest maar dat ze zijn gescheiden van elkaar en sindsdien naar el kaar op zoek. Dat vind ik een mooi gegeven. De man is niet per definitie sterk en de vrouw zwak. In mijn optiek is de vrouw God, een wezen uit wie alles voort komt. Ik hou van schaduw. Een schaduw is altijd zachtjes bij je. Als een moeder. Een schaduw ligt op de aarde, moeder aarde. Wie naar zijn schaduw kijkt, staat aan de grens van zichzelf. Ach, ik kan hier nu wel gaan uitleggen wat we bedoelen, maar .zoiets is onzin. Ik maak een tekening, een schema, van een bepaald beeld dat ik in mijn hoofd heb. Een mooi of veelzeg gend beeld. En met de artiesten werken we dat dan uit. We kennen elkaar al jarenlang en voelen elkaar steeds beter aan. Het wordt steeds subtieler. We zetten ons niet af tegen het traditionele circus. Zeker niet Maar we hebben wel een eigen stijl. Cir que Plume. Die naam hebben we gekozen omdat hij zo multi-interpretabel is. Je kunt denken aan een en- gelenveer, een plume des anges. Met een veer kun je iemand strelen maar ook kietelen, hem aan het la chen brengen. Een veer is niet van de aarde maar van de hemel, heeft iets ongrijpbaars. Maar je zegt ook van een schrijver dat hij une belle plume heeft. Daar mee bedoel je dat hij een mooie stijl heeft, dat hij een goed schrijver is. Dus die naam bevalt ons wel. Ik laat me in mijn werk veel beïnvloeden door de poëzie. Door het werk van dichters als Baudelaire en Rimbaud bijvoorbeeld. En door dat van Rainer Maria Rilke. Hij heeft gedichten geschreven die zo op het eerste gezicht zeer helder en begrijpelijk zijn. Maar naarmate je ze langer bekijkt, worden ze steeds raad selachtiger en rijker. Als het goed is, moet dat met onze voorstellingen ook zo zijn. Het zijn levende schilderijen, soms figuratief, soms abstract. Een lei dend concept is er niet. Dat vind ik zo'n onzin. Er is ook niet één uitleg. Elke toeschouwer brengt zijn ei: gen geestelijke bagage mee, elke toeschouwer ervaart de werkelijkheid en daarmee onze voorstelling an ders. Dat is juist zo mooi. We zijn nu al zo'n dertien jaar bezig met dit circus. En we groeien nog steeds. Destijds hebben zich enke le groepjes mensen van het straattheater en andere disciplines bij elkaar aangesloten in Besan^on en dit is daarvan het resultaat. We hebben eerst opgetreden in boerendorpjes, maar allengs steeds meer in de grote steden in Frankrijk. Het klimaat voor deze ver nieuwende vonn van circus is daar gunstig. In Italië floreert het traditionele circus meer. Het werk is erg vermoeiend. Maar dat is eten, drin ken en liefhebben in zekere zin ook. Toch doe je het elke dag weer. Als je met een vrouw hebt geslapen, zeg je de volgende dag ook niet: 'Nee, nu niet meer, dat hebben we al gedaan'. Net zoals je ook niet over brood zegt: 'Nee, vandaag maar niet, dat heb ik giste ren al geproefd'. De honger blijft." Cirque Plume; Van 23 t.m. 31 augustus in Leiden op het Universiteitsterrein aan de Max Planckweg; Aan vang 20.15 uur. Toegangsprijs f47,50; Voorverkoop: Projectbureau Leiden Cultuurstad 1997-Hartesteeg 6, Ticketpoint Grens Wissel Kantoren en filialen Rabo bank Leiden.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1997 | | pagina 31