'Hardboiled' Face/Off is een geslaagde actiefilni Films &Boeken Anaconda: b-film vermaak met prijskaartje van a-film 'Geschiedenis van Turkije' vol nuttige informatie Karakters geven doorslag ir 'Moordmontage' van Rosenbt A.A.P. van Jan Koesen: Virtues gegoochel op een Griekse apeni UWINUCKUMVJ IHMUUUilüi 1^/ FILMS AMSTERDAM ALFA 1 (020)6278806 13.00. 15.45, 18.45, 21.30: Mar- ALFA2 19.30, 22.00; do vr ma di ook 13.30, 16.00: A Month by the Lake ALFA 3 13.00, 15.45, 18.45, 21.30: Four Rooms ALFA 4 13.30, 16.00, 19.30, 22.00 (beh di): The Funeral di 13.30, 16.00, 19.30, 22.00: Les Quatres Cent Coups ALHAMBRA 1 (020) 6233192 16.00. 18.45. 21.30: do vr ma di ook 13.15: Bean ALHAMBRA2 17.15, 20.45; do vr ma di ook 13.30: The English Patient BELLEVUE CINERAMA (020) 6234876 12.45, 15.30, 18.30, 21.30: Bat man Robin CINERAMA 2 12.45, 14.30, 17.00. 19.30, 22.00 Bean CALYPSO 1 (020) 6234876 12.45, 15.30, 18,15, 21.00: Facè Off CALYPSO 2 13.15. 16.00, 18.45, 21.30: Cold Comfort Farm 16.45, >9.15; zo ook 11.00, 14.00 Romeo Juliet 1(5.31X22,00; zo ook 11.00, 13.45: Karakter 19.15; tvefyone Says I Love You I§.3b, 18.30; zo ook 11.00: Nelly Et Mr. Arnaud 17.15, 19.45. 22.00; zo ook 11.15, 14.30: Un Airde Familie 20(30: Cmema Boulevard CINEMA 1 (020)6151243 19.15, 22.00; zazowoook 13.45, 16.30: Batman Robin CINEMA 2 18,00, 20.15, 22.30; za zowoook 15.45: Men in Black CITY 1 (020) 6234579 13.30, 16.15, 19 15, 21.45; za zo ook 11.00: Men in Black CITY 2 13.00, 15.45, 18.45, 21.30: Speed 2: Cruisè Control CITY 3 12.00,14.00, 16.00, 18.00, ^20.00.22.00: Liar Liar CITY 4 18.30, 21". 15;~do vr ma d i ook 12.45, 15.30; The Fifth Element CITY 5 .13.15, 15.30, 19.00,21.30; zazo ook 11.00: Con Air CITY 6 13.00, 15.45, 18.45, 21.30;zazo ook 11.00: Scream CITY 7 13.45, 16.30, 19.00, 22.00; za zo ook 11.00: Anaconda DESMET (020) 6273434 19.15, 21.15: Nerolio dot/m di 18.45, 21.45; zoook 13.30: Twelfth Night dot/m di 19.45: ATouteVitesse zo 16.30; ma t/m wo 19.30: Micro- KRITERION 1 (020) 6231708 17.30: Big Night 20.00: Two Days in the Valley 22.00: Lost Highway di 22.15: Sneak Preview KRITERION 2 17.15: II Postino NEDERLANDS FILMMUSEUM (020) 5891400 19.30, 22.00 (za met 22.00): Verti go 19.00, 21.30: Retrospectief Alfred Hitchcock RIALTO 1 (020)6753994 22.00: Marion 19.45: Conte d'Ete RIALTO2 19.30 (beh ma) North By Northwest 22.15 (beh ma): Love Serenade ma 20.30: Farewell To My Concubine THE MOVIES 1 (020) 6386016 17.30, 19.30, 21.45; zo ook 15.00: The Trigger Effect THE MOVIES 2 18.00, 20.00, 22.00; zoook 14.15, 16.00: Bean THE MOVIES 3 17.00, 19.45; zoook 14.15Twelfth Night 22.15: Hufters Hofdames THE MOVIES 4 17.15: Ridicule 19.30: Karakter 21.45: Lost Highway TUSCHINSKI 1 (020) 6262633 12.00, 15.00, 18.00, 21.15 (zo 12.30 i.p.v. 12.00): Face Off TUSCHINSKI 2 12.00, 14.15, 16.30, 19.00, 21.30: Men in Black TUSCHINSKI 3 12.15, 14.30, 17.00, 19.30, 22.00: Bean TUSCHINSKI 4 18.45, 21.30; do vr ma di ook 13.15, 16.00: Liar, Liar TUSCHINSKI 5 18.45, 21.30; do vr ma di ook 13.15, 16.00: One Fine Day TUSCHINSKI 6 12.15, 15.15, 18.15, 21.15 Bat man Robin DE UITKIJK (020) 6237460 16.30; zo ook 13.30; Secrets and Travolta en Cage zetten met één lichaam twee karakters neer Nicolas Cage in Face/Off Voordat John Woo begin jaren negentig naar Hollywood verhuisde verwierf hij met The Killer en Hard Boiled we reldwijde faam als de filmreus van Hong Kong. 'Hong Kong' staat in de filmerij voor keiharde ('hardboiled') ac tie, die humor noch melodrama uit de weg gaat, met een duidelijke scheiding tussen de goeden en de kwaden, en schietpartijen met de allure van een ballet. John Woo was 'Hong Kong' in optima forma. In Amerika maakte hij ver volgens Hard Target en Broken Arrow. Met Face/Off heb ben ze hem gewoon weer laten doen waar hij goed in is. FILM RECENSIE STAN LAPINSKI Face/Off. Te zien: Leiden, Lido 1Alphen a/d Rijn, Euro 1Amsterdam, Tuschinski 1Ca lypso 1 FILM RECENSIE MARK VAN DEN TEMPEL Anaconda. Te zien: Leiden, Studio, Den Haag, Tuschinski 5, Amsterdam, City 7. Sinds Hollywood de digitale trucendoos wijd open heeft gezet is voor de genrefilm een nieuwe lente aangebroken. Horror-, science fiction- en rampenfilms kunnen nu nog meer spektakel bieden, met als resul taat dat voor Dante's Peak, The Relic en Congo stokoude formules werden aange kleed met de laatste computereffecten. Ook Anaconda biedt b-film vermaak met een a- film prijskaartje. Een filmcrew vaart per schip de Amazone af óp zoek naar een legendarische India nenstam. Onderweg wordt avonturier Paul Sarone (Jon Voight) opgepikt, wiens boot op het punt van zinken staat. Sarone maakt indruk door zijn kordate optreden, al blijft zijn populariteit achter bij zijn onmisbaar heid. Als teamleider Dr. Cale (Eric Stoltz) zich verslikt in een akelig insect, weet Saro ne wel een korte weg door de jungle om zo snel mogelijk een ziekenhuis te kunnen be reiken. Die weg voert precies door de bio toop van de reuzen-anaconda, een wurg slang van een meter of tien met kaken die een volwassene kunnen verslinden en de maaginhoud van een ruime middenklasser. Eenmaal in het gebied toont Sarone zijn werkelijke gezicht, dat van een gewiekst slangenjager. Anaconda wordt voorafge gaan door een tekst die vermeldt dat de wurgslang soms zijn prooi weer uitspuugt om het in een later stadium opnieuw te kunnen verslinden. Als een film zo begint weet je al genoeg. Dat wordt lachen. En in derdaad, Anaconda is hersenloos pulpver- maak, het beste te ondergaan met een flin ke box popcorn en een fikse korrel zout. Dit is het soort film waar boeven en helden ge makkelijk uit elkaar te halen zijn doordat de boeven harder zweten, een nare grijns heb ben en naar de mooie meiden gluren. Want we mogen ons in hartje Amazone bevinden, spannende topjes kunnen natuurlijk niet ontbreken. Wat de inhoud en de setting be treft mag het een Amerikaanse film zijn, wat betreft de ensce nering en de stijl is Face/Off pu re Hong Kong. Het draait in de film om de keiharde strijd tus sen de honderd procent goede FBI-agent Sean Archer (John Travolta) en de navenant boos aardige terrorist Castor Troy (Nicolas Cage). Daarmee onder scheidt Face/Off zich meteen van de enigszins verwante films van Quentin Tarantino die veel van de Hong Kong-filmers heeft overgenomen (vooral de luchti ge manier waarop hij het ge weld over the top laat gaan) maar die lak heeft aan een der gelijke morele tegenstelling. Vergeleken met Pulp Fiction is Face/Off derhalve een ouder wetse film, al zou je net zo goed kunnen zeggen:» minder mo dieus. Na een waanzinnige achter volging op het vliegveld (com pleet met vliegtuig en helicop ter) weet Archer zijn aartsrivaal te arresteren. Het gaat er zo hard aan toe dat Troy (die de dood van Archers vijfjarige zoontje op zijn geweten heeft) in coma raakt. Maar wij hebben dan al gezien hoe Troy een bio logische tijdbom heeft aange bracht in het hart van Los Ange les. Wat nu? Na veel vijven en zessen blijkt er niets anders op te zitten dan dat Archer, door middel van een revolutionaire medische ingreep, het gezicht aanneemt van Troy (zodat hij vanaf dat moment moet wor den gespeeld door Cage). Aldus toegerust laat hij zich opsluiten in dè ultrageheime gevangenis waar het geschifte broertje van Troy (Alessandro Nivola) is op geborgen, die meer weet en luistert naar de naam Pollux (een grapje: Castor en Pollux zijn broers uit de Griekse my thologie, aan de nachtelijke he mel herdacht met het sterren beeld Tweeling). Op dat mo ment ontwaakt Castor Troy en meet zich het gezicht aan van Archer (zodat hij verder moet worden gespeeld door Travol ta), en meteen ook maar diens baan bij de FBI overneemt, als mede diens echtgenote. Het zou flauw zijn hier te verklappen hoe dat verder met die tijdbom afloopt en hoe de echte Archer het er, naar verwachting na tuurlijk, goed vanaf brengt. In ieder geval gaat het gepaard met een gigantische! nisopstand, diverse si en en een achtervA met twee speedbotenr Dat Face/Off zo'n film is geworden, ki f eerste plaats door d 5 force van de beide ho r Iers. Zij moeten ra chaam twee karaktaji ten en daarbij niet de teit van die karakters verliezen. Dat Travi delijk toch de show; wellicht doordat hi naar mijn smaak, de teur is van de twee. ingehoudenheid dan speelt hij een rijker sl gisters. Maar je mo niet uit het oog verlie de leukste switch ra die van normale mai ep, en Cckge het orfK wat een stuk minder is. Hoe dan ook draa een film waarin exi weid in evenwicht bli f voel voor humor en ma, en ook psych schrikking. Wel eens gel gekeken en daarl zien opdoemen vani u het hartgrondigst h13r BOEK RECENSIE FRAN^OISE LEDEBOER/GPD René Bakker, Luc Vervloet en Antoon Cailly. Geschie denis van Turkije, 224 bladzijden, met 23 kaartën en ruim 200 illustraties in kleur en zwart-wit. Uitgeverip Bulaaq. Prijs 39,90. Tijdens de stemming over de nieuwe Turkse regering van premier Yilmaz gin gen sociaal-democratische afgevaardig den vorige maand op de vuist met leden van de moslim-fundamentalistische Welvaartspartij. In de Nederlandse situa tie zou dat betekenen dat PvdA'efs en GPV'ers een robbertje vechten over de scheiding tussen kerk en staat. Wat hier onvoorstelbaar is, is door het verldop van de Turkse geschiedenis juist heel be grijpelijk. Voor wie daar meer over wil weten is onlangs een nieuwe Geschiede nis van Turkije vol nuttige informatie verschenen. De uitgave is tot stand gekomen met financiële steun van de Europese Com missie en de Nederlandse en Vlaamse ministeries van onderwijs. De tekst van René Bakker, Luc Vervloet en Antoon Gailly wordt aangevuld met schitterende (kleuren)foto's, mooie landkaarten en handzame statistieken over bijvoorbeeld de bevolkingsopbouw. Extra attraétie zijn de oude krantencartoons waarin de roerige ontwikkelingen van deze éeuw van commentaar werden voorzien. Het boek begint met een inleiding over de topografische ligging, die van het gebied al van oudsher een brug tussen Azië en Europa maakte. In de loop van de geschiedenis trokken er tientallen le gers doorheen, waaronder die van de kruisvaarders richting het Heilige Land. Het schiereiland werd de permanente vestigingsplaats van onder meer Fry- giërs, Grieken, Cimmeriërs, Scythen, Mongolen en allerlei Turkse volkeren uit Centraal-Azië. De auteurs benadrukken dan ook dat Klein-Azië van oudsher een multiculturele samenleving is geweest. Als restanten uit het verleden leven ef ook in het Turkije van vandaag tientallen minderheden, al maken ze nu nog maar minder dan rivee procent van de bevol king uit. Scharnierpunt in de vroege geschiede nis was in 1453 de verovering van Con- stantinopel door de Ottomanen, waar mee na een bloeitijd van vele eeuwen een eind kwam aan het Byzantijnse Rijk. De Ottomanen veroverden de eeuwen daarna enorme gebieden in Noord-Afri- ka, Europa en het Midden-Oosten met als hoogtepunt de territoriale expansie in de zeventiende eeuw. Koerden Na afloop van de Eerste Wereldoorlog testeerde er van het Ottomaanse Rijk al leen nog een verbrokkeld en verscheurd gebied. Het vredesverdrag met de Otto manen, die de zijde van Duitsland had den gekozen, werd in 1920 in Parijs ge sloten zonder dat de Ottomaanse over heid aan de voorafgaande beraadslagin gen had deelgenomen. Turks Thracië en Anatolië werden vrijwel volledig verdeeld en bezet, de Armeniërs werd een onaf hankelijke republiek beloofd en in de Geallieerde besluiten was voor de Koer den een autonoom gebied gereserveerd. De vernederde Turken begonnen in de jaren twintig aan een onfhankelijkheids- oorlog onder leiding van Gazi Mustafa Kemal Pasja, in 1881 als blondharige en blauwogige geboren in Saloniki in het toenmalige Europese deel van Turkije. Als Kemal Atatürk wordt hij in Turkije nog steeds als een heilige vereerd omdat hij de verslagen natie een nieuw staat kundig léven gaf. Tekenend voor die verering is dat Yilmaz na het vertrouwensvotum van Vórige maand meteen een bezoek bracht aan zijn mausoleum. ,,De republiek, die u omschreef als 'mijn belangrijkste werk' is in veilige handen. Wij zijn ons bewust van de verantwoordelijkheid om uw principes te bewaken en het niveau van moderne beschaving te bereiken", schreef Yilmaz bij die gelegenheid in het gastenboek. Hervormingen Atatürk voerde na zijn verkiezings overwinning in 1923 een aantal verstrek kende hervormingen door, waaronder 'een spellingshervorming en de scheiding vari kerk en staat. De aanleiding voor de- zé scheiding sprak voor Atatürk vanzelf: onder leiding van de moslims was het Ottomaanse Rijk in verval geraakt en dat moest voor de toekomst absoluut wor den uitgesloten. De auteurs wijzen met instemming op wat W.E. Noordman daarover in De re publiek Turkije schreef. Als zwakste zijde van de republiek signaleerde hij al in 1948 het 'Kemalisme' de materialistische geest sterk had bevorderd 'door de reli gieuze ondergrond van de Turkse be schaving volkomen te ondergraven'. Het THRILLER RECENSIE ARNO RUITENBEEK Moordmontage. Robert Rosenberg. Uit geverij Meulenhoff. Prijs 36,90. Om de Holocaust nu nog op een originele manier te behan delen in fictie, zonder er een Amerikaans rampenfilmscena rio van te maken, is slechts aan weinigen voorbehouden. Robert Rosenberg lukte het in Moord montage De karakters geven de Avram Cohen is op een rot manier verdwenen uit het poli tiekorps van Jeruzalem. Veel tijd om te mokken heeft hij niet, want als hij in de Verenigde Sta ten komt om zijn oude vriend Max Broder te bezoeken, moet hij meteen al zijn recherche-er- varing gebruiken. Want Broder, in Hollywood uitgegroeid tot een succesvol filmregisseur, is dood. De plaat selijke koddebeier Madden houdt het op zelfmoord, maar Cohen gelooft daar geen snars van. De Israëliër ontdekt dat al les draait om Broders laatste, nooit uitgebrachte film 'Gehei men van de overlevenden'. Die gaat over beider verleden in concentratiekamp Dachali. In de rolprent heeft Broder het vreselijke geheim over kampbeul Mannheii Iemand had er alle dat de nog niet afgei stukken film verdw Cohen de moeilijke tp; lijke opdracht om uil ij wie deze duistere figu p( De Israëlische ault »c berg, ex-journalist vc,op The Jerusalem Post, goed waar hij het Zonder te vervallen iifr schrijverstrucs over kampverschrikkingen verleden en heden bij elkaar. Slechts het lijk trage teihpo van t valt tegen. THRILLER RECENSIE nationalisme moest de plaats innemen van de godsdienst, 'maar dit is geenszins in staat aan de levensopvatting de on ontbeerlijke geestelijke en morele basis te geven'. Noordman voorzag dat dit zich zou wreken en kreeg blijkens de huidige verhitte gemoederen gelijk. De auteurs behandelen verder uitge breid de verhouding van Turkije met de Europese Unie, de schending van de mensenrechten en de Koerdische strijd voor onafhankelijkheid. Ze stellen te recht dat de bloedige repressie van de Koerden nog lang niet ten einde is om dat er kennelijk geen oplossingen voor hun politieke streven naar autonomie of volledige onafhankelijkheid voorhanden zijn. Als 'objectieve' historici spreken ze ook over de mensenrechten geen oor deel Uit. Maar ze laten de feiten spreken en dat zegt al meer dan genoeg. Tijdens de presentatie van zijn thriller A.A.P.onlangs in Bur gers Zoo in Arnhem, zag jour nalist Jan Koesen zijn boek ver scheurd worden door enkele nietsontziende chimpansees. Dat desastreuze oordeel van de apen was lichtelijk overdreven: AA.P. is namelijk zeker de moeite van het lezen waard. Eerder verschenen van hem (ook onder zijn pseudoniem Va- nyan) 'actuele misdaadromans' als Bus gegijzeld, Salvo voor de Sjah, Wit wint en Kruisvaart. In AAP. combineert hij Internet en genetische manipulatie met een roedel Griekse goden. Hoofdpersoon is Stefan Kostopoulos, product van een Griekse cafébaas en een stugge Elburgse die op vakantie in de zonovergoten archipel voor een keertje de verboden uit de Bij bel liet voor wat ze waren. Voor Kostopoulos, bijgenaamd dr. Gen, is genetische manipulatie de toekomst. Op zijn Griekse ei land Kaos experimenteert hij er op los met chimpansees. De in telligente aap, dat is zijn droom. Om die te verwezenlijken plukt hij een hoertje van de straat in Piraeus en met behulp van een chantabele gynaecoloog mani puleert hij haar intern zodanig dat ze een chimpansee baart. Als ze haar 'kind' ziet, ontsteekt ze echter in woede en doodt het schepsel. Zijzelf komt er later ook niet best van af. Dan dient zich een andere proefpersoon aan: de psycholo ge Arlette de Brouckère, vanwe ge haar groteske uiterlijk dr. Su mo genaamd, die bedreven is in het creëren van briljante com putersimulaties. De scherpzin nige geleerde laat zich echter verleiden door de neonglimlach van dr. Gen en raakt binnen de kortste keren zwanger. Ze wil een kind, maar zij baart onge wild twee genetisch gemanipu leerde chimpansees, Apollo en Artemis. Dat is he waarop voor dr. G keert. Sumo neemt tuele manier wraak makend van de technologie vertf] Kostopoulos naar computer-Hades, vvi J goden op harddisk hf je leren. Met dit col |d komt Gens leven aan draadje te hangen. Dat Koesen van pr tenschapsredacteur duidelijk uit A.A.P. I n nen een flinke li technische termen nemen. Wie niet ba cachegeheugen en houdt evenwel aan smakelijk verhaal on ki dragen wordt door ei kelijke stijl en pittigi rei Het boek ontbeert on e wendingen, maar vf ei de inventieve wijl h Koesen de tocht va id door de vele gigabyte p des verwoordt.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1997 | | pagina 18