Tropisch Pleinpop scoort in de breedte k>rmaal-fans pissig over varkenspest-geruchten Cultuur&Kunst Letterkundig Museum verwerft archieven Van het Reve en Den Besten Geen artistiek directeur voor Concertgebouworkest 'Hoorde u dat? Dit is terreur!' «dale uitgave Danzig-triiogie Huilende Elvis in Deurne wereldnieuws PAG 11 AUGUSTUS 1997 Het Letterkundig Museum in Den Haag heeft de archieven van Karei van het Reve en Ad den Besten in zijn bezit gekre gen. Karei van het Reve (1921), de geleerde broer van volksschrij ver Gerard (van het) Reve, schonk het museum cahiers die hij volkladde als slavist, recen sies, persoonlijke documenten en een groot pak brieven die hij vanaf de jaren veertig uitwissel de met privé-personen of zake lijke contacten zoals tijdschrift redacties en uitgeverijen. Van het Reve studeerde Slavi sche letterkunde in Amsterdam en werd drie jaar na zijn pro motie in 1954 benoemd tot hoogleraar aan de Rijksuniversi teit Leiden. Hij schreef behalve vertalingen uit het Russisch twee detectiveachtige sleutelro mans, Twee minuten stilte (1959) en Nacht op de kale berg (1961), maar werd vooral be kend door zijn polemische es- savs en columns in NRC Han delsblad, het Parool en de lite raire tijdschriften Hollands Maandblad en Tirade. In 1981 kreeg hij daarvoor de P.C. Hooftprijs. Spraakmakend was vooral zijn Huizinga-lezing uit 1978, waarin hij de vloer aan veegde met de literatuurweten schap. Essayist/vertaler/dichter Ad den Besten (1923) heeft met na me als redacteur van uitgeverij Holland een belangrijke bijdra ge geleverd aan de hedendaagse dichtkunst. Hij manifesteerde zich als pleitbezorger van de poëzie van de jonge Vijftigers en daaraan verwante dichters. Zijn archief bevat veel brieven die getuigen van vriendschappelij ke banden met tal van Neder landse schrijvers, onder wie Gerrit Achterberg, Remco Cam- pert, W.F. Hermans, Ed Leef- lang en Simon Vinkenoog. Als dichter debuteerde Den Besten in 1930 met Opwaart- sche Wegen. Zijn tot op heden laatste bundel, Een stem boven het water uit, dateert van 1973. amsterdam anp De Duitse componist, dirigent en organisator prof. dr. Peter Ruzicka (49) wordt voor onbe paalde tijd artistiek adviseur van het Koninklijk Concertge bouworkest. Dat heeft woord voerder Sjoerd van den Berg be kendgemaakt. Er is nog steeds geen nieuwe artistiek directeur. Het orkest zoekt al een tijdje naar een opvolger voor de vorig jaar vertrokken artistiek direc teur Jan Zekveld. Begin dit jaar werd gezegd dat het orkest waarschijnlijk nog voor de zo mer een keuze zou hebben ge maakt. Dat is echter niet gelukt. Uit de kandidaten aan wie toen werd gedacht, heeft het orkest geen keuze kunnen maken. Piet Veenstra, die na het ver trek van Zekveld als artistiek ad viseur werd benoemd, blijft het Concertgebouworkest eveneens van advies dienen. umenta naar bezoekersrecord De internationale kunsttentoonstelling Documenta in [stevent af op een nieuw bezoekersrecord. Halverwege de nstellingsperiode zijn er al 309.000 bezoekers geweest. ïs de organisatoren ziet het er naar uit dat het record van Jge Documenta, in 1992, overtroffen wordt. Toen kwamen itaal 609.000 mensen. Een woordvoerster zei dat het de ;atie niet zozeer gaat om het vestigen van een record als het bereiken van de minimaal 500.000 bezoekers die no- om de begroting sluitend te maken. De tiende Docu- die op 21 juni is begonnen, duurt tot 28 september. ijovïsie Songfestival in Birmingham lSj Het volgende Eurovisie Songfestival wordt in mei vol- 8 Sar in Birmingham gehouden. De stad is gekozen uit veer- jndidaten. Groot-Brittannië organiseert het festival omdat Êfin Dublin de Britse groep Katrina and the Waves won. •ujt43e Eurovisie Songfestival, dat bijna 17 miljoen gulden In%sten, doen 25 landen mee. Naar schatting honderd mil- l Ijkers zullen er getuige van zijn. Onder de deelnemers is beierland. Het zag er aanvankelijk naar uit dat ons land 8 )u meedoen, maar het kreeg toch een plaats op grond van eJniddelde aantal punten over de laatste vijf jaar. In Dublin ^pe de Nederlandse groep Mrs. Einstein met vijf punten op Tr/PlaJ,S rui seum Moskou na elf jaar weer open rujj. Na elf jaar verbouwen gaat het Historisch Museum jtMoskouse Rode Plein in de herfst weer open. Het 125 itside. rode bakstenen gebouw aan de rand van het plein eefi 1986 voor een algehele renovatie gesloten. Het project is fe zich wegens geldgebrek voort tot premier Viktor Tsjerno- gejn de regering dit jaar opdroeg de betalingen te hervatten, n.pvan de 40 tentoonstellingszalen gaan 1 september open, nil voor de feestelijkheden ter gelegenheid van het 850-jarig (n van Moskou. Het gerenoveerde museum heeft een egarderobe en een nieuw restaurant en café. aband mag niet meer optreden Istad De Cubaanse Salsagroep La Charanga Habanera Is maanden niet meer optreden op radio en televisie om kleden te sensueel bewegen en hun teksten te uitgespro- n. De Cubaanse partijkrant Granma schreef gisteren dat baanse publiek „diep geschokt" was door de „heftige fewegingen" van de groep tijdens het recente internatio- Lgdfestival in Havana. Het Cubaanse Muziekinstituut je groep verboden nog langer in binnen- of buitenland op jen totdat de bandleden hun repertoire en dans aanpas- e-LuipaarcT voor Bertolucci De Italiaanse filmregisseur Bernardo Bertolucci is vrij stond aan het begin van het Filmfestival van Locarno onder- ^len met een 'ere-Luipaard' voor zijn hele oenvre. De prijs 1.000 franc werd op het Piazza Grande#in de Zwitserse stad {regisseur overhandigd. Aansluitend was zijn film 'Last rin Paris' uit 1972 te zien in een nieuwe versie. Verder het festival gerestaureerde kopieën van zijn vroege films del petrolio' uit 1965 en 'Partner' uit 1968. De 57-jarige icci, die begon als assistent van Pier Paolo Pasolini, boek- jrootste succes met 'De laatste keizer', die in 1988 met in tegen Oscars werd onderscheiden. uill 'gsl recensie hans keuzers Pleinpop met Honey, I'm Home. De Lift, Killing Frances, Deire, The Beatbusters Far mer John, The Bartales, As The Eye. Skik, I SIS en Burma Shave Gezien: 10/8, terrein Molen de Valk, Leiden Een gammel podiumpje, een viertal bandjes met behoorlijke beperkingen en een ongelooflij ke plensbui bij de laatste band Get Close, dat was in het kort de eerste editie van Pleinpop. Gis teren tapte het zevende Plein popfestival uit een heel ander vaatje. Niet alleen stonden er twee professionele podia naast elkaar, maar bovenal verbreed de de organisatie de horizon door niet louter talentvolle Leidse bandjes te programme ren maar ook publiekstrekkers als Burma Shave en het Drentse Skik naar het terrein van Molen de Valk te lokken. Pleinpop groeide daarmee dit jaar van een 'typisch klein Leids popfes tivalletje' uit tot een volwaardig Popfestival. Vier stoere dames in het zwart, dat moet wel een me- talsound geven. Honey I'm Ho me speelt een speelse, maar ook superstrakke set met Coumtney Love-achtige huilende vocalen en heeft daarnaast de nodige humor. „Meisjes, laat het pu bliek niet te lang wachten", klinkt het met hoge stem vanachter de drumkit, als de bandleden wat al te lang pauze nemen. „Voor ons is het eigenlijk nog ochtend, want we zijn om half vijf uit Leeuwarden vertrok ken". aldus de zanger van De Lift. Hun melodieuze ietwat vlakke Nederlandstalige pop muziek komt dicht in de buurt van het Klein Orkest. Vooral het nummer 'Op zoek naar iemand, want alleen is maar alleen' komt door een perfect zwierig orgeltje dicht in de buurt van de Haagse topband van weleer. Comfortabele wegwerppop met een Stevie Nicks in het klein. Deire werpt vooral met het folkie-nummertje 'Black Blue' alle schroom van zich af en krijgt meer dan een dikke voldoende. Broodnodige ver koeling op deze tropische zon dag komt van de Beat Busters. Swingende eerste rijen laten zich niet alleen de prettige ska- tonen welgevallen, maar steve nen steevast af op de slang met spuitend water direct voor het skapodium. Met veel gevoel voor dramatiek combineert de groep uit Geldermalsen een doordringende strakke beat met spetterend koperwerk. Het avondprogramma wordt, op het redelijke bezochte par keerterrein van Molen de Valk, ingeleid door The Bartales. Voorman Bartel Bartels ziet er uit als een verbrande rooie kreeft, maar zingt vooral 'Time' met dreigende Fatal Flowers- achtige gitaarlijnen als een eer ste klas entertainer naar grote hoogte. 'We'll meet again' als afsluiter is doordrenkt met pa thos en de band zal ongetwij feld gaan scoren in het clubcir cuit. Leidse tussendoortjes als As The Eye en ISIS kunnen zich maar matig meten in het veld. As The Eye levert een nogal vlakke set, klinkt onsamenhan gend en heeft onvoldoende goed songmateriaal. I$I$ komt in november met een nieuwe CD en laat het eerste gedeelte van het publiek flink pogoën. Het doemige karakter van de songs klinkt geforceerd naarma te je er meer van hoort, daar kan het covertje 'Baby, I want you know' ook niet veel aan veranderen. 'Skik' uit Drente heeft een beetje een off-day. De band met de grappige in dialect gezongen Nederlandstalige nummers kiest voor een up tempo-set en slaat de gevoelige ballades jam mer genoeg over. 'Kloteweer' als titel en nummer gaan er echter in als koek. Afsluiter Burma Shave' brengt de gebruikelijke mix van stijlen met vooral een knipoog naar het zuiden van Amerika. Het singlehitje 'Hippies' staat nog als een huis en het talrijke publiek laat zich lekker swin gend gaan. Alleen dat afsluitend buitje van de eerste Pleinpop op deze tropische dag heb ik wel een beetje gemist. I$l$ liet het publiek flink pogoën. leiden dimitri walbeek De popconcerten van Plein pop op het terrein bij molen de Valk vallen niet bij ieder een in de smaak, blijkt zon dagavond opeens. „Mijn heer, ik houd de hoorn even in de lucht dan kunt u het horen", belt een zeer ge spannen F. Sloof, wonende aan het Stationsplein, om kwart over zes. „Hoorde u dat?", zegt ze even later, „Dat is nou Pleinpop. Daar zitten we al twee dagen mee. Het is niet te harden. Dit is ter reur", schreeuwt ze door de hoorn. „Onze stationflats funge ren gewoon als klankbord. Onze kinderen kunnen 's avonds niet meer slapen. Met deze hitte kunnen we de ramen fatsoenshalve niet eens opendoen. Ik heb de politie gebeld. Maar die zei alleen dat er nou eenmaal een vergunning is aan ge waagd en dat het nog tot elf uur vanavond duurt. Dit is een grof schandaal. Dit kun je toch niet maken?", ver- Ze oppert met harde stem om de concerten volgend jaar maar op een weiland te laten plaatsvinden. Of aan de Wassenaarseweg, waar K G oefent. Maar nooit meer bij molen de Valk, blijkt heel duidelijk. „We zijn allemaal ten einde raad. En nu zeggen ze dat het volgend jaar mis schien weer doorgaat. Dat is nou leven in een van de duurste steden van Neder land. Schandalig!" Tass, een van de groot- irlogse Duitse schrijvers. p 16 oktober zeventig, j ij Meulenhoff viert dat speciale uitgave van de ?n Danzig-triiogie,* e Grass zijn wereldfaam aren vijftig en begin ja- ig schreef Crass de drie I waarin Danzig, het fan de Oostzee waar hij zijn jeugd doorbracht, als mid delpunt fungeert. De speciale uitgave van Meulenhoff omvat herdrukken van de romans 'De Blikken Trommel' en 'Honden jaren' en een nieuwe vertaling van de novelle 'Kat en Muis'. In 'Die Blechtrommel' loopt de dwerg Oskar Matzerath trommelend door de voormali ge Duitse havenstad. Door zijn ogen ziet de lezer de Duitse ge schiedenis tussen 1933 en 1945 voorbijtrekken, waarbij Grass met name de kleinburgerlijke mentaliteit op de korrel neemt. Ook 'Katz und Maus', waarin de schrijver op ironische wijze het verhaal vertelt van de „held" Mahlke met de grote adamsappel, speelt grotendeels in de nazi-tijd, .terwijl 'Hunde- jahre' de hele eerste helft van deze eeuw bestrijkt. Günter Grass is al jarenlang de enige serieuze Duitse kandj- daat voor de Nobelprijs voor li teratuur. Het huilende Elvis-beeld in een slaapka mer van vijf bij drie meter in het Bra bantse Deurne is wereldnieuws. Vandaar dat er wat de 46-jarige Elvis Presley-imi tator Toon Nieuwenhuisen betreft vanaf woensdag een bedevaart op gang mag komen naar zijn slaapkamer. Nieuwen huisen heeft inmiddels niet alleen alle Nederlandse en Belgische radio- en tv- zenders over de vloer gehad, maar ook tv-ploegen uit Duitsland en Engeland. Allerlei kranten ruimden een plaatsje in voor op z'n minst een foto van de Bra bander en zijn huilende beeldje, zelfs de zeer serieuze Financial Times uit Lon den. „En het houdt maar niet op. Ik ben zelfs gebeld vanuit Memphis, Amerika. Het lijkt wel of ik een megaster ben", al dus de door alle publiciteit enigszins be duusde Nieuwenhuisen. Inmiddels heb ben al enkele honderden mensen een bezoek gebracht aan zijn huilende beeld. Voor de tranen heeft hij een ver klaring. „Hij huilt voor al zijn fans over de hele wereld. Hij weet hoeveel die van hem houden." Hij zegt nadrukkelijk dat er geen sprake is van trucs. „Deze week zijn er op een middag uren achter elkaar televisieploegen aan het werk geweest. Er stonden duizenden watts op, maar het beeldje bleef nat. Dat hebben die te levisiemensen zelf kunnen constateren. En het water proeft zout, het zijn echt tranen", aldus Nieuwenhuisen. Gezien alle publiciteit gaat Nieuwenhuizen zijn slaapkamer vanaf woensdag van 's mor gens 10.00 tot 's avonds 21 uur openstel len voor het publiek. „Ik laat de bede vaart nou maar beginnen", aldus Nieu wenhuisen die zegt dat hij daar op dracht van Elvis zelf voor heeft gekregen. Tegelijkertijd werkt de Elvis-imitator aan een nieuwe show, ook al in opdracht van de grote meester zelf. „Hij heeft me ver teld dat zijn geest in mij is, als ik zing." rtjes uit Brabant nemen alles mee, behalve varkenspest' j» henk van celder 0- Heb je al gehokt', luidt dihrift op het zeiknatte T- 1 «zweet en met bier door- lil', toont Normaal-fan en dfse varkensboer Gerde- ^pVonderen zijn rug. „Ja- Pi in Toldiek zeker." In kkomt de Babrander „de dj uitfeesten." De 27-jari- 3°iensboer uit Rips voelt ^ierdagavond welkom in afiterhoekse dorp, waar 1 het meest omstreden uit haar bandgeschie- ieelt. „Normaal is een ilie. Of je nu uit Lim- [riesland of Groningen aal-fans geloven niet varkenspest als een schaduw op deze •ut meereist. Dat de na- rots van boerenland als kpreider wordt bestem- 'Jkt in en rondom de Cir- 'ffgrote verontwaardiging, niven Heze dan?", doelen °p de Limburgse feest- ,Daar hebben ze geen .ttingsbakken. Overal die hetzelfde publiek als 1. Daar hoor je niemand 5fwan van Vonderen be te angst van de Achter en Overijsselse boeren, /nden drukt dezelfde T$ls een loodzware last. kilometer bij ons van- ïai de pest voor het eerst L. ^ot nu toe 's var' hst aan zijn erf voorbijge- ia| ligt het bedrijf door het llnd nagenoeg stil. „Puur ilMaai ik sta er mee op en t*ee naar bed." Bang dat ■rfelswijk „de varkenspest ïtalen" is de Brabander 'ps. „Nee. Straks thuis k met vijfentwintig pot- ir achter de kiezen eerst nog de stal in, de dieren contro leren. Gewoon vooraf goed dou chen. Als dit een camping was en ik hier op vakantie, had jij niet eens hier gezeten. Voordat hij met beladen kartonnen dienblad de snikhete Circustent weer induikt, klinkt het verbit terd: „Het is allemaal politiek. Den Haag wil van de boeren af. Zij hebben verschrikkelijk ge blunderd." Om zes uur heerst rust in het Zelhemse dorp. Ongehinderd is de Circustent te bereiken. Van de vooraf aangekondigde boe- renblokkade is geen sprake. De boer uit Velswijk, die tot in Overijssel tevergeefs steun zocht, heeft zijn actie noodge dwongen moeten afgeblazen. Tot opluchting van Normaal, organisatie en de Zelhemse burgemeester T. Heere. Genie tend van alle media-aandacht beleeft de parmantig rondstap pende burgervader de avond van zijn leven, al is hij voor aan vang van het concert reeds ver dwenen. Na achten stroomt de Circus tent vol. Nauwlettend ziet de organisatie toe dat een kleine drieduizend fans voor de ingang het met ontsmettingsmiddel doordrenkte schuimrubber be treden. Onderling wordt door band en roadcrew het onder werp vakenspest zoveel moge lijk gemeden, zegt crewlid Ruud Straub. „We willen deze tour wel gezellig houden." Velswijk ontvangt fans uit an dere boerenstreken hartelijk, merkt Brabander Jakko Verhal len uit Vinkei uit gesprekken met dorpsbewoners. „De boer tjes uit Brabant nemen alles mee, behalve de varkenspest", beweert hij. .Ik bint deur de Grolsch ont smet', prijkt achterop de witte overal van Rudy Vriezen uit Zei- Bezoekers van het Normaal-concert: ontsmet door Grolsch. foto gpd hem. Voorbereid op de komen de bierdouche, vind hij de stemming vooraf toch minder uitbundig dan normaal. „Al die ophef zorgt voor een domper. Ronduit belachelijk dat Nor maal de schuld van de uitbrei dende varkenspest krijgt, vin den Jaap van der Leij en Anja Hilbrands uit Hoogeveen. „Er is niks bewezen. Ook bij ons zijn de boeren hartstikke bang. Het gaat te ver om Normaal af te lasten." Hoefgetrappel en trompetge schal kondigen even voor tienen de boerenrockers aan. Oorverdovend wordt de im mens populaire band begroet. Duizenden voeten dreunen op de plankieren. Half ontblote lij ven koelen zich in de snikhete tent massaal met bier. Normaal speelt gedreven. Pas na het derde nummer toont Jo- link zijn grote irritatie, die hij vooraf aan de pers heeft ge toond. Jolink is de varkenspest- geruchten over zijn geesteskind meer dan zat. „Doodziek word ik van al die verhalen in de me dia. Boeren hebben hun eigen verantwoordelijkheden. Eerlijk, wie dezer dagen nog boer is, is een superboer." Voordat het ge lijknamige nummer wordt inge zet, verzekert hij zijn fans voor eens en altijd: „Normaal heeft helemoal niks met de varkens pest te maken."

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1997 | | pagina 21