Veel meer geld nodig voor kunst Polar bestreed met muziek demonen in zijn hoofd Cultuur Kunst Lottie Hellingman naar Miss Saigon |ak Sziget: popfestival eiland in de Donau IRDAG 9 AUGUSTUS 1997 IS geldende Kunstroute tijdens Uitshow e_cht* Utrecht besteedt tijdens de presentatie van het nieuwe turele seizoen deze nazomer voor het eerst ook uitgebreid idacht aan beeldende kunst. Op 29 en 30 augustus is er een ciale kunstroute door de stad, waarbij 32 galeries hun deuren en een voorproefje geven van exposiües in het komende oen. De jaarlijkse cultuurmarkt kreeg ook een nieuwe naam. fcgenvoeter van de grote Amsterdamse Uitmarkt presenteert cht de op stapel staande programma's in theater, film, dans, iek en kunst voortaan onder de noemer 'Uitshow'. Het igdance Festival toont op vrijdagavond de 29e op pontons Oudegracht nogmaals de klapper van het afgelopen jaar, Bal Moderne. Het publiek kan zelf de heupen losgooien tij- is de manifestatie Dansen op de Gracht. Verder klinkt tijdens fjitshow het startschot voor het Holland Festival Oude Mu- c, dat tot en met 7 september duurt. Ter afsluiting van de cul- rmarkt is er zaterdagavond in poptempel Tivoli en in cul- rpaleis Winkel van Sinkel een groot Stadsfeest. Wethouder Pechtold vindt cultuuruitgaven aan de lage kant Leiden staan nieuwe, forse uitgaven voor cultuur te wachten. Tot die vaststelling komt de nieuwe cultuurwet houder Alexander Pechtold (D66) na 'ruim 100 dagen wethouderschap'. Hij baseert zich op de gesprekken die hij de afgelopen periode heeft gevoerd met en de rappor ten die hij heeft gelezen van de directeuren van de Leidse culturele instellingen. ,,Ik heb de directeuren een tip gegeven. Ik heb ze gezegd dat ze al hun claims van tafel moe ten halen. Ze maken veel meer indruk als ze laten zien wat ze kunnen doen voor het geld dat ze nu krijgen dan dat ze om meer geld vragen." De directeuren moeten zich, volgens Pechtold, duidelijker opstellen. „Ik weet zeker dat dat werkt. Zeker nu de verkiezingen eraan komen", voegt de wet houder er met een vette knip oog aan toe. Pechtold wil niets weten van de suggestie dat de financiële problemen waarmee de cultu rele sector kampt het gevolg zijn van een te hoog ambitieniveau. „Welnee, Leiden moet nog veel hoger in de culturele boom gaan zitten en zich niet als pro vinciestadje laten wegcijferen. Het is de hoogste tijd dat cul tuur als een economisch goed wordt gezien. Die bus Japan ners op weg terug van de Keu kenhof moet niet in Delft stop pen voor de overnachtingen maar in de stad waar Rem brandt is geboren. Nu moet de sector zich voortdurend verde digen tegen de opmerking dat het veel geld kost. Maar dat geldt toch ook voor afvalverwer king en onderwijs?" De wethouder wijst erop dat Leiden in vergelijking met ste den van gelijke omvang qua cultuuruitgaven 'aan de lage kant zit'. Eigenlijk vindt hij dat vreemd. „Wat anders dan het AZL, de universiteit, het histori sche stadscentrum en cultuur heeft Leiden nog meer te bie den?", vraagt hij zich hardop af. „Onze kracht ligt toch niet in grote bedrijventerreinen? Van buiten worden in deze stad tientallen miljoenen guldens gepompt in de culturele sector. Ik doel nu op de rijksmusea die bijna allemaal in de steigers staan. Leiden heeft de plicht om daarop in te haken." Pechtold is zich ervan bewust dat zijn verhaal vreemd kan overkomen. De gemeente heeft de afgelopen jaren immers al vele miljoenen guldens geïnves teerd in het opknappen van de Leidse cultuurtempels. Een aantal gebouwen - Schouwburg en Muziekhuis M123 - staan momenteel in de steigers en voor het Leids Vrijetijdscentrum en de Lakenhal is een ver- en nieuwbouwplan in de maak. Pechtold: „Keer op keer blijkt dat niet goed is nageadacht over hoe een gebouw moet worden geëxploiteerd nadat het is opgeknapt. Gemeenteraads leden stellen niet de vraag: 'Wat willen we nè de verbouwing?' Op de oude manier doorgaan of geven we een impuls? De erva ring leert dat een instelling, die met hetzelfde bedrag moet doordraaien in een vernieuwd gebouw in de problemen komt. We kunnen het niet bij stap 'A' laten, we zijn ook verantwoor delijk voor stap 'B'. Pechtold kiest het Rem brandt-atelier als voorbeeld. „Dat staat nu wel mooi te zijn aan het Galgewater, maar de toerist wordt enorm teleurge steld als hij er binnenkomt. En tussen de dag waarop het Wa genmakersmuseum open ging en de eerste wagenmakers erin trokken zat ook een veel te lan ge periode. In de toekomst moet meer aandacht worden geschonken aan de inhoud: wat willen we dat er in die fraaie ge bouwen gebeurt?' Voor de korte termijn geldt, als het aan Pechtold ligt, dat de directeuren het nog even moe ten blijven doen met de huidige budgetten. „Ook al hebben ze allemaal aangegeven dat die te gering zijn." Pechtold zegt niet van plan, en ook niet bij machte te zijn, om direct na het zomer reces 'het roer om te gooien'. scheveningen gpd Terwijl Liesbeth List via de media alsnog probeert aan werk te komen voor het thea terseizoen 1997/1998, is Lot tie Hellingman (19) aan de slag gegaan in de cast van 'Miss Saigon'. List en Hel lingman speelden afgelopen seizoen de hoofdrollen in de musical 'Eindeloos!', een productie die komend thea terseizoen had moeten door spelen. Bij schouwburgdirec ties bestond echter te weinig belangstelling voor 'Einde loos!' zodat onverwachts het doek viel voor deze musical. De overstap van Helling man naar 'Miss Saigon' is het resultaat van de inspannin gen van Gerard Comelisse, één van de directeuren van de Amsterdamse theaterpro ducent Bergen. Dat bedrijf ging begin deze zomer fail liet, onder meer als gevolg van de grote verliezen die 'Eindeloos!' opleverde door het uitblijven van een ver- volg-toumee. Hellingman speelt in het ensemble van 'Miss Saigon' in het Scheveningse Circus theater. Ze is daarnaast un derstudy voor de rol van El len, één van de vrouwelijke hoofdrollen in die musical. Wethouder Alexander Pechtold: „Leiden moet veel hoger in de culturele boom gaan zitten en zich niet als provinciestadje laten wegcijferen." foto hielco kuipers Stones weer op tournee new york ap De Rolling Stones gaan binnen kort weer op tournee in de Ver enigde Staten, zo heeft de New York Post gemeld. De start van de tournee in september zal volgens de krant binnen twee weken worden bekendgemaakt en samenvallen met de ver schijning van een nieuw album van de Stones bij Virgin Re cords. De Amerikaanse tournee zal tot het einde van het jaar duren, waarna de Stones ook andere delen van de wereld met een serie optredens zullen vere ren. De Rolling Stones waren voor het laatst in 1994 met 'Voodoo Lounge' op tournee in de VS. hilversum rené megens/gpd Even is Eric Linder van zijn a propos. „Oh, mijn god", klinkt het uit de mond van de Iers- Zwitserse singer/songwriter als reactie op de opmerking dat in vergelijking met Linder de no toire hypochonder Bill Callahan overkomt als een gelukkig man. Dat kan hij niet menen, zie je Linder denken. Toch voelt het zo, want Linder gaat onder de naam Polar op zijn solodebuut 'Polar 1' nog dieper dan Smog- man Callahan op diens plaat werk. „Oh, mijn god. Toen ik de mu ziek van Smog hoorde, dacht ik: hij is een fantastisch songwriter, maar hij heeft een dokter nodig. Ik ben verrast door jouw op merking. Ik heb Callahan eens ontmoet. Ook toen dacht ik, wat is die vent depressief, zeg. Die zit echt totaal aan de grond. Een hele avond lang sprak hij niet één fatsoenlijk woord. Hij was heel erg in zichzelf gekeerd. Zo ben ik zelf niet." Die indruk wekt Linder inder daad niet. Er zit een wereld van verschil tussen de Linder van 'Polar 1' en de Linder die op een zonnig terras vertelt. Met mu ziek heeft hij de demonen in zijn hoofd bestreden. Het sobe re en intense egodocument 'Po lar 1' handelt over verlies van vrienden, zelfdestructie en een zaamheid. 'Solitude is worser than being dead' stelt Linder in 'My best friend'. 'Could I be a killer?' en 'Mother, do you wan na be your lover?', het zijn en kele vragen die een getormen teerde Linder zichzelf stelt op een indrukwekkende lo fi-plaat. Met eigen opname-appara tuur, een akoestische gitaar, een mondharmonica en wat toetsen nam Linder in de keuken van zijn flat in het centrum van Ge- nève een stel liedjes op. Inci denteel gebruikt Linder een elektrische gitaar en had hij hulp van anderen. Qua emotio nele impact kunnen die econo mische liedjes zich meten met die van Smog, Lou Barlow's Sentridoh, Tim Buckley en Pala ce Music. Linders buurman was wel eens kwaad vanwege de ge luidsoverlast. Maar juist op het moment waarop Linder een knal voor zijn kop verwachtte, werd alles goed uitgepraat. De whiskey smaakte daarna beiden goed. ,,'Polar 1' is een depressieve plaat", geeft Linder toe. „Maar ik vind het geen negatief album. Polar: „Muziek is voor mij iets serieus. Daarom heb ik mij gestort op mijn solo-project." foto gpd Het maken van deze plaat was voor mij echt een positieve er varing. De cd is zeer belangrijk voor mij. Jarenlang zat ik in zak en as wat mijn privé-leven, stu die en werk betrof. Ik gleed steeds verder weg en ik kwam tot een punt dat ik iets sterks en nieuws in mijn leven nodig had. Op een gegeven moment be sloot ik dat ik mij op mijn eigen muziek wilde richten. Het is een soort therapie, die plaat. Ik heb tweeënhalf jaar in therapie ge zeten. Die hielp wel. Tot op ze kere hoogte. Daarom moest ik iets anders doen. Actief worden. Het draaide om drie woorden: 'do or die'. Iets ondernemen of er volledig aan onder door gaan. De plaat was de start van een geheel nieuw leven. Ik had nu iets om over te dromen, iets om naar uit te zien. Sinds de plaat uit is, ben ik op tournee, ont moet ik mensen. Het ziet er nu positief uit voor mij." Vijf jaar speelt de nu 24-jarige Linder pas gitaar. Hij zat in een experimentele popband, die al leen in Zwitserland een plaatje uitbracht. „Dat was een goede ervaring, maar ik hield er niet van om met een band te spelen. Ik wilde mijn eigen gevoelens uitdrukken. De andere musici wilden vooral plezier maken, optreden. Muziek is voor mij iets serieus. Daarom heb ik mij gestort op mijn solo-project. Dat was zo'n anderhalf jaar ge leden." De kwetsbaarheid die de mu ziek van Palace Music, Smog en Sentridoh zo menselijk maakt, kenmerkt ook de composities van Linder. „Een dergelijke op merking kan ik zeer waarderen. Want zo ben ik. Zo wil ik klin ken. Vrolijke muziek betekent niets voor mij. Alle opnamen die op de plaat te horen zijn, zijn ook de eerste versie die ik heb opgenomen. Zo kon ik mij het beste uitdrukken. Van een aantal nummers heb ik twee, drie versies opgenomen. En die klonken minder puur. Twee nummers van de plaat zijn zelfs gebruikt om mijn nieuwe opna me-apparatuur te testen." Voor de aanschaf van die ap paratuur had hij trouwens twaalfduizend dollar nodig. Die had hij niet. Dus verkocht hij veel van zijn spullen. Want Lin der moest en zou die plaat ma ken. Zijn jeugd was een ongelukki ge. Linder had een heel negatief zelfbeeld. Dat kwam volgens hem door zijn dominante, ge welddadige vader bij wie hij niets goed kon doen. De proble men met zijn vader werkten door in zijn relaties met vrien den en .geliefden. Meerdere mensen hebben echter dergelij ke problemen, zo heeft hij be grepen uit brieven die mensen hem zonden naar aanleiding van zijn liedjes. In de teksten van 'Polar 1' stelt Linder zich vragen als 'Can I be a killer?' Nee, luidt het antwoord nu. „Op zestien-, ze ventienjarige stelde ik mij aller lei vragen. Wil ik zoals mijn va der worden? Kan ik anders zijn? Of word ik een moordenaar? Ik had een heel vreemde relatie met mijn ouders. Ik was altijd erg bang voor mijn vader, maar heel close met mijn moeder. Ik had dromen over vreemde rela ties met haar, zelfmoordge dachten en dat soort dingen. Dat lied over mijn moeder gaat ook over het gegeven dat ik moeilijk kon omgaan niet ge weld. Ik kon ook moeilijk nee zeggen. Ik voelde mij snel schuldig tegenover andere mensen. Dat is mijn duivelse kant. Mijn donkere kant. Waarom ik een zin als 'Solitu- tide is worser than being dead' schreef? Ik was niet voor niets in therapie. Ik was serieus in moeilijkheden. Soms voelde ik mij ontzettend alleen. Met nie mand kon ik over mijn proble men praten. Of ik het nu niet moeilijk vind om over dat soort dingen te spreken met een jour nalist die ik net tien minuten ken? Nee, want ik voel mij nu op mijn gemak met mijzelf. Ik ben nu eerlijk. En zo uitzonder lijk is het nu ook allemaal weer niet. Heel veel mensen zullen zich in de teksten van mijn songs herkennen. Concerten: 22 augustus: Lowlands-festival Dronten; 12 of 13 september: Crossing Bor der, Den Haag. srt O'Sullivan. schrijving cursisten K&O het eiland verspreid acht podia. Op het hoofdpodium staan elke avond enkele bands van wereld formaat. Voor dit jaar zijn tot nu toe gecontracteerd: dEUS, Faith No More, The Prodigy, Rollins Band and Descendents, New Model Army, Helmet, Apollo 440, Pantera, Motorhead, Toy Dolls, Galliano, Iggy Pop, Cardi gans, Foo Fighters, Chumbaw- amba, The Scorpios en The Charlatans. Op de kleinere podia spelen minder bekende bands uit West- en Oost-Europa. Vorig jaar was de Nederlandse band The Chords nog te gast. Verder zijn deze podia decor voor com plete minifestivals. Zo is er een Afrikaans podium en een Iers podium, compleet met Ierse pub. Voor wie rustig even van alle decibels wil bijkomen, is er zelfs klassieke muziek. Het programma gaat de meeste nachten door tot het weer licht wordt, vooral op de kleinere podia, op de dansvloer, in de bioscoop en in de kroe gen. Midden op het festivalter rein bevindt zich een grote camping, waarvan de prijs bij het entreekaartje is inbegrepen. gN» De inschrijving voor cursussen van de Leidse Volksuni- siteit K&O is begonnen. Dagelijks tussen 9.00 en 16.00 uur kan ji kiezen uit een groot aanbod van taal-, studie- en creativi- scursussen. Voor geïnteresseerden die eerst willen overleg- i welke cursus het geschikst voor hen is, heeft de universiteit Irmatiedagen ingesteld. Zaterdag 30 augustus is de eerste in- ïiatiedag (11.00 en 15.00 uur). rcade ruziet over hardtrance gcrn» Is Hardtrance een muziekstijl of een gedeponeerd han- jmerk? Over die vraag boog zich in kort geding de Utrechtse jitbankpresident Schepen. Producer G. Ruseier uit Spijkenis- jad de naam Hardtrance als merk gedeponeerd. Toen on- zs Arcade Music Company uit Nieuwegein een compilatie-cd fHardtrancemuziek onder die naam uitbracht, vatte Ruseier op als inbreuk op zijn merk. Gisteren eiste Ruseier dat Arca- Je cd's uit de handel zou halen. Ook wil hij een voorschot 25.000 gulden op de 90.000 schadevergoeding die hij in een jemprocedure eist. De uitspraak is op 19 augustus. lbert O'Sullivan naar Nederland Een kwart eeuw geleden was hij herhaaldelijk in Top te zien: Gilbert O'Sullivan. In kleren die uit de crisistijd le- te komen, zong de Brit met het opgeschoren koppie zijn hit hing Rhymed'. Wekenlang stond de schlemiel met de grote in de hoge stem nummer 1. Dit najaar komt hij terug naar Ierland voor veertien concerten. De crisisoutfit is allang ver- jnen en het destijds opgeschoren hoofd is nu bezaaid met Aan liedjes uit het verleden zal O'Sullivan niet ontko- igfl. 'Claire' en 'Underneath the blanket go' staan nog steeds :èijn repertoire. O'Sullivan treedt onder meer op in Den Haag iotterdam, repectievelijk op 6 en 9 november. liberalisering van Oost- a, komen ook de popfesti- "i dit deel van de wereld Jifoals in Budapest, waar vol- maand voor de vierde net Diak Sziget-festival ge len wordt. Diak Sziget biedt lang popmuziek van fe en kleinere allure, thea- ïans, workshops en sport, it alles op een unieke loca- penluchtmuseum krijgt elf miljoen fiEMHet Nederlands Openluchtmuseum krijgt van het mi- 'erie van Cultuur een bedrag van elf miljoen gulden voor de iiwbouwplannen. De nieuwbouw kost in totaal 35 miljoen den. Het museum investeert zelf ongeveer vijftien miljoen, jmiljoen wordt gevraagd als Europese subsidie. Het resteren- ledrag moet bijeen gebracht worden via sponsorgelden. De gwbouw die volgend jaar begint moet in 2008 klaar zijn. Het bedoeling dat de verouderde ingang van het museumter- een totale gedaanteverwisseling ondergaat. Bij de ingang chijnt ook het Hollanddrama, een gebouw waarin bezoekers tijdreis door Nederland kunnen maken. Als het Hollanddra- klaar is blijft het museum wellicht het hele jaar open. festival wordt gehouden et Obudai-eiland in de Do- inidden in Budapest. Diak {t betekent letterlijk Stu- JSneiland, maar het festival jt bepaald niet alleen voor pten georganiseerd, f hele eiland is een week festivalterrein, compleet Nnkeltjes, een postkan nen politiepost, EHBO, te- hcellen en sanitair. Alles is eiland voorhanden, maar de unieke ligging mid- jfl de stad is het zonde om fcn keer Budapest in te om een van de Jugends- of voorname win- te bezoeken. F Diak Sziget staan over

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1997 | | pagina 27