Het hier en nu, maar dan straks' Fleetwood Mac: nieuwe cd en tournee Cultuur Kunst Leiden boekenstad Jingle ice jrirls bij inakworst Joop Van den Ende wil alleen naar grote theaters UDAG 8 AUGUSTUS 1997 CHEF JAN RIJSDAM. 071-5356444 jan Ederveen met 'Fly Away' terug in het theater grote televisiesuccessen als Theo en Thea, Kreatief jjt Kurk en 30 minuten - waarmee hij de Nipkowschijf ein - is Arjan Ederveen weer terug bij zijn roots. Het the ir. Twintig jaar geleden begon hij samen met Kees tis (Jiskefetl De Duo's. Het tweetal hield zich modde- ïïd en ploeterend staande. Maar de tijden zijn veran- j^-d en Ederveen is inmiddels een veel bejubeld televi- ftnaker voor wie de deuren makkelijker opengaan, als bijvoorbeeld die van het Nieuwe de la Mar in Am- rdam waar hij binnenkort te zien is met zijn revu 'Fly jW. Veel dolle dansjes en muziek met als rode draad ojFaust-thema; een kunstenaar die zijn ziel verkoopt. iRSUM - SIMONE TANGEIDER Willink en captain. „In de he- mei wordt een sollicitatieproce- het publiek het theater dure gestart voor het nieuwe is de eerste scène hoofd Kunstzaken. I tet lot be- De foyer is veran- slist dat Mathilde Willink dat aid in de vertrekhal van Schip- wordt." Ischa Meyer blijkt in- Overal hangen monitoren middels al aardig ingeburgerd t vertrektijden, stewardessen in het hiernamaals. Op zijn be en af en aan en er is een kende kritische manier inter- :me incheckbalie waar de viewt hij zowel de nieuwe als de ïgskaart moet worden oude Muze van de Kunst. jewisseld in een boarding- De zaal is omgetoverd tot "Jenorme airbus. Haar gaat de reis naar toe? het vliegtuig landt, blijkt dat jrveen - in de rol van een Jiaans' besnorde captain - Tpassagiers naar niet minder de poort van de hemel ver- De Dood (acteur Mike IJlrer) staat achter de balie in iankomsthal en verwijst de igiers door naar een pasfo- >kje. Het resultaat is door gevend voor de beslissing of Ivoor de geportretteerde een jjatsje in de hemel of in de hel Afdruiprekje Uiteindelijk gaat Fly Away ge woon over het dagelijks leven. „Over het hier en nu. maar dan straks. Het gaat ook over de lief desgeschiedenis tussen Amor en de Dood. Op het eind van de voorstelling ben je getuige van huwelijksgeluk na twintig jaar samenzijn; kibbelen over een afdruiprekje. Ik laat min of meer de klassieke standaard van jouw of mijn ouders zien. Het onge mak. het niet naar elkaar luiste ren en het verdriet." Ederveen:.,Ik vind het leuk Ederveen wil nog niet om met behulp van theater en lappen hoe aan een pasfoto televisie te laten zien hoe ik in te lezen of iemand de he- het leven sta. hoe ik naar de we- of de hel verdient. „Als je reld kijk. De voorstelling is heel echt wil weten, kom je maar blij en gezellig maar er zit ook de voorstelling." wel iets van inhoud in. Want al- lerveen verklapt al wel dat leen maar veren is ook niet leuk. lemel een grote teleurstel- Want je weet: met veren in je is. „Een soort DDR van voor reet kun je niet pOQipen." Wende'. En je blijkt te blij- Zijn handelsmerk is simpel- I zitten met al die vragen heid. „Ook al is hij bijna een krmee je tijdens het leven jaar bezig geweest met 'Fly ral zat." Away', het publiek moet in eer- Je hel is wat hij noemt een ste instantie denken dat het op »rt Aalsmeer, volgebouwd een namiddag in elkaar is ge- Jjt 'niks-aan-de-hand-wijken'. draaid, het moet tonen alsof hij ferveen zelf kan maar niet kie- het zo uit zijn mouw heeft ge- tussen zijn creatie van de schud. „Net als bij het werk van linel of die van de hel. „Ik Annie M.G. Schmidt. Dat is ge- lk maar dat ik voor mezelf niaal omdat iedereen denkt dat toegangskaartje voor de he- het zo makkelijk is. Zij is mijn j| en een backstagepasje voor goeroe, een soort leermeeste- eAel regel." res." inf 'Fly Away' speelt Arjan In de periodes dat Ederveen Irveen drie rollen. Die van de schrijft is hij vrij asociaal. „Dan ize van de Kunst, Mathilde ben ik alleen met mezelf bezig tfH jr «fi- Arjan Ederveen: „Ik vind het leuk om door middel van theater en televisie te laten zien hoe ik in het leven sta, hoe ik naar de wereld kijk." foto en kost het me enorm veel moeite om een gesprek te voe ren. Bij verhalen die mensen me vertellen, dwaal ik sowieso al af. Ik kan het niet helpen maar mijn fantasie slaat halver wege altijd op hol. Dan kan ik niet meer luisteren maar be denk ik zelf hoe het verhaal af loopt. Ik schijn dan een beetje wazig te gaan kijken want men sen beginnen naar me te zwaai en en te roepen." „Ik heb ook vreselijk veel moeite met het beantwoorden van vragen. Ik heb tijd nodig, al les moet eerst bezinken. Ook bij zon interview weet ik nooit wat ik moet antwoorden. Dus ik zeg meestal maar wat. We zullen maar zeggen: 'het is een beetje van mezelf en een beetje van maggi'." Viola Holt Ederveen denkt, peinst en prak kiseert het grootste deel van zijn leven. „Als ik ergens mee zit, er een stukje niet klopt, blijft dat in mijn hoofd zitten. Totdat einde lijk het dubbeltje valt. Voor de rest is het agendawerk, de boodschappen doen, de drollen uit de kattenbak scheppen en de planten water geven. Genie ten van het leven? Je bedoelt stil staan bij de zon die schijnt? Dat doe ik heel zelden." Succes maakt het leven wel een stuk eenvoudiger. „Voor Fly Away zijn we daarom niet af hankelijk van een omroep of een subsidie maar wilde Joop van den Ende, de man met de dikke portemonnee, financieel garant staan. Ik blijf overigens geheel zelfstandig; ik kom niet in zijn stal en evenmin ver schijnt er een foto van me aan de muur in Aalsmeer of bij de VARA of IDtv of wie dan ook. „In eerste instantie stond ik natuurlijk wel sceptisch tegen over de figuur Van den Ende. Je hoort zoveel verhalen over die man. Ik was bang dat ik op schoot moest bij Viola Holt of Henny Huisman. Maar gelukkig hoeft dat niet van Joop." Fly Away is van 16 augustus tot 6 december te zien in het Nieu we de la Mar in Amsterdam. In de zomer van 1962 werkte ik als vakantiehulp bij de boek handel van de gebroeders Bart en Jan De Kier. In de nog steeds bestaande vestiging op de Nieu we Rijn werd ik ingezet bij de koop en ver koop van nieuwe en vooral van tweedehands schoolboe ken. Soms deed ik ook iets voor het door de oud ste broer Bart geleide anti quariaat, dar zich wat ver der op de Nieuwe Rijn, richting Hoogstraat, bevond. In de zomer van 1962 werd dit antiqua riaat opgehe ven. Nog le vendig herin ner ik me het transport van het boe- kenrestant van het antiquariaat naar Amsterdam. Pas jaren later begreep ik dat de sluiting van het antiquariaat van De Kier niet alleen voorde boekenfreaks, maar ook voor de stad Leiden toen een gevoelig verlies was. Nadien is het klimaat voor anti quariaten weer verbeterd. Gelukkig zijn er nu weer ver schillende antiquariaten in de stad. De belangstelling voor ou de boeken, antiquariaten en boekenmarkten is overal fors toegenomen. Symptomatisch is het waanzinnge succes van de boekenmarkt die elke eerste zon dag van augustus in Deventer wordt gehouden; dit jaar was dat al weer voor de negende keer. De Deventer boekenmarkt is met ruim 800 kramen de grootste van Europa (zo niet van de wereld). Vergelijk dat eens met de 35 d 40 kramen twee keer per jaar in de Leidse Pieterskerk of het bescheiden wekelijkse boe kenstalletje in de Nieuwstraat. De Hollandse stad Leiden blijft ver achter bij de Hanzestad De venter. Dat is niet nodig. Leiden is wel veel korter dan Deventer een boekenstad, maar is dat toch al vele eeuwen. Eigenlijk is er in de Leidse economische geschie denis geen product met een ver gelijkbare duurzaamheid en staat van dienst. Dankzij de in 1683 begonnen uitgeverij Ko ninklijke Brill B.V. is er weer een Leids bedrijf aan de beurs geno teerd. Onlangs zijn de Leidse boek handels Ginsberg en Kooyker ge fuseerd. Kooyker Ginsberg be hoort nu met Donner in Rotter dam, Scheltema Holkema Vermeulen in Amsterdam en Broese Ke- mink in Utrecht tot de top van de (in Deventer ge vestigde) Boekhandels Groep Neder land, de marktleider in Nederland. Daarnaast heeft Leiden een keur aan gespecialiseer de boekhan dels, te vinden in de folder Leiden Boe- kenstad-Pren- tenstad. Voeg daaraan nog toe dat Leiden bibliotheken en een boe- kenveiling (Burgersdijk en Niermans) van internationale allure heeft. Duidelijk is dan dat Leiden zich veel sterker dan nu als Holland se boekenstad bij uitstek zou kunnen profileren. 'Leiden Boe kenstad' is een vanzelfsprekend aspect van 'Leiden Cultuursrad'. Naast de Lakenfeesten zou Leiden een jaarlijks Boekenfesti- val kunnen hebben. Leiden hoeft Deventer niet te imiteren, zoals Dordrecht doet. Dordrecht be weert dar haar boekenmarkt met 350 kramen „de grootste van Holland" is. Leiden kan als Hollandse boekenstad zeer wel een boekenfestival met een eigen karakter houden: bijvoorbeeld internationaal of op bepaalde specialisaties geörienteerd. Het stadsbestuur hoeft een dergelijk boekenfestival niet zelf te organiseren: liever niet zou ik zeggen. Er zijn burgers en instel lingen genoeg die initiatieven kunnen en willen nemen. Van Deventer kan Leiden leren dat het essentieel is dat het stadsbe stuur dergelijke initiatieven aanmoedigt en eraan meewerkt. Vooral moet het stadsbestuur er- voorzorgen dat ambtelijke dien sten niet de kans krijgen door het sturen van absurd hoge reke ningen en het stellen van hob- byïstische eisen het initiatief te verzieken. Een boekenfestival maakt Leidenaren bewust van de rijke traditie van Leiden als boekenstad en stimuleert zeker de liefde voor het boek. STERDAM ANP platenhandel verdient het ut in de pap niet met de 3|iwste single van de populai- y) meidengroep Spice Girls, to Me zal uitsluitend bij itgrutter Albert Heijn ver zijn, zo besloot Pepsi- die de Spice Girls contrac tie voor een grootscheepse lecampagne en daarmee de platendistributie naar toetrok. De winkelactie :rt van 11 tot en met 16 au- -4tus. In die week staat het [lijfje, een maxi-cd met vier xen van het nummer, bij alle -filialen in een „cd-stort- Wie de vijfde cd van de ice Qirls wil hebben moet 1,5-literflessen frisdrank )en en 3,95 gulden bijbeta- )e nieuwe Spice Girls tussen kruidenmix en de knakwor- n? „Belachelijk", vindt Jeroen Ruiter van de Amsterdamse tenmegastore Fame en ook collega Ewald van Liempt platenboer Van Leest in dhoven begrijpt er niets van, rtelde hij het entertainment- id Muziek Beeld. „Hét lijkt erg verwarrend voor de con- ment." Verkoopmanager Da na van het platenimperium ie Record Shop vindt het „be- ald niet leuk" dat de single de populairste meiden iep van dit moment niet in i zaken komt te liggen, aar we kunnen er weinig aan en. De Spice Girls hebben exclusief contract met Pep- Platenmaatschappij Virgin it er niet aan te pas, anders s het nooit gebeurd. Maar ukkig hebben we wel het al- m, dat erg goed loopt." )verigens kan Da Silva zich it voorstellen dat de campag- werkt. „Het publiek dat je t bereiken komt nooit in de )ermarkt en zal dat nu ook !t ineens massaal doen. Er is 1 eens eerder zoiets gedaan 't een single van Rob de Nijs. liep voor geen meter." Laatste stuiptrekking of glorieuze revival AMSTERDAM AALSMEER Martin H Joop van den Ende introdu ceert in het theaterseizoen 1998/1999 de Nationale Reis- tournee. Dat betekent dat een grote musicalproductie slechts in tien grote steden vocy een langere periode te zien is. Van den Ende wil daarmee een rem zetten op de alsmaar stij gende reiskosten. Wordt die Nationale Reistournee een succes, dan maakt de üieater- producent vaker gebruik van deze mogelijkheid. Eind deze maand maakt Van den Ende bekend met welke musical hij het nieuwe tournee-systeem begint. Eerder dit jaar liet Van den Ende al weten te overwegen met grote producties alleen naar theaters met meer dan 800 stoelen te gaan. Aan reis kosten is zijn onderneming 1,2 miljoen gulden per jaar per reizende productie kwijt. Ook de nieuwe ARBO-wet resul teert in extra kosten. „Van dat geld zie je niets terug in de voorstelling die op de planken §taat", aldus een woordvoer der van het bedrijf. Met een tournee langs tien grote theaters verspreid over het land hoopt Van den Ende dat geld te besparen. „De voorstelling kan dan wat goed koper gemaakt worden. Bo vendien is er dan geld be schikbaar om het volume van de productie te vergroten", al dus de woordvoerder. „Vol gens ons is dit de enige manier om groots opgezette produc ties betaalbaar te houden voor het publiek." Met de Nationale Reistour nee dwingt Van den Ende schouwburgdirecties tot sa menwerking met bijvoorbeeld touroperators. „Theaters waar die grote producties niet ko men, kunnen de voorstellin gen wel in hun seizoens brochure opnemen en vervol gens busreizen organiseren. Daarmee kunnen ze toch hun eigen publiek blijven bedie nen." Diverse kleine theaters hebben al laten weten weinig te voelen voor het systeem dat Van den Ende hen dicteert. Overigens blijft de Aals- meerse theaterproducent ook reisvoorstellingen maken die wèl naar de kleinere schouw burgen gaan. Verder is het be drijf nog steeds op zoek naar eigen theaters waar het zoge noemde open-eind-producties kan neerzetten. Dat gebeuit momenteel in het Schevening- se Circustheater met 'Miss Sai gon'. JEANETTEDEWEERD Sommige bands zijn als on kruid, ze laten zich niet weg- schoffelen. Zo heeft Mick Fleet wood zijn 'Mac' al dertig jaar vrijwel onafgebroken in de vaart gehouden, al-heeft de band het megasucces van Rumours' (1977) nooit meer geëvenaard. Misschien lukt het alsnog, nu Fleetwood zijn 'dreamteam' uit de seventies weer bijeen heeft gekregen. 'Rumours' is terug in de hitlijst en deze maand wordt een nieuwe cd gepresenteerd. 'The Dance' bevat 18 nieuwe li ve-opnamen van oud werk plus vier nieuwe songs. Een lange tour zal volgen. Is het de laatste stuiptrekking van een der groot ste rockbands van de laatste de cennia of het begin van een glo rieuze revival? De reünie is in essentie die van zangeres Stevie Nicks en gi tarist Lindsey Buckingham, die heel verliefd als duo aan de weg timmerden, tot ze zich in 1975 bij Mick Fleetwood en John en Christine McVie voegden om Fleetwood Mac - toen een ziel togende bluesband - uit het slop te halen. Dat lukte wonderwel. De ma gische combinatie van Lind- sey's eigenzinnige gitaarspel, Stevie's mystieke melodieën en hun beider vocalen werden door de band geperfectioneerd en het is hun invloed (de sound is al onmiskenbaar op Bucking- ham-Nicks uit 1973) die Fleet wood Mac het grote succes bracht. Lindsey ontpopte zich tot de whizzkid van de band, terwijl Stevie met haar fladder- jurken en tamboerijn de eyecat cher werd. Hoewel de bandleden elkaar muzikaal tot grote hoogten brachten, ging het .privé rap bergafwaarts. Al tijdens de op namen van Rumours' lag ieder een in scheidmg. maar er werd stug doorgewerkt. Drugsmis bruik, groodieidswaanzin en (slaande) ruzies brachten de band uiteindelijk tot totale uit putting. Stevie Nicks belandde in 1986 doorgedraaid in de Bet ty Ford Kliniek, om later van de coke afgekickt weer aan te ha ken. Een jaar later stapte Buckingham gefrustreerd op en liet Fleetwood Mac vlak voor een wereldtournee ontzield en ontredderd achter. Twee nieu we gitaristen waren onvoldoen de om hem te vervangen en in 1992 gaven ook Nicks en Chris tine McVie er definitief de brui aan. De Mac was klinisch dood. Elke poging van Mick Fleet wood en John McVie om de band met vers bloed te reani meren mislukte jammerlijk, met de geflopte laatste cd 'Time' als dieptepunt. De hernieuwde samenwer king is niet helemaal uit de lucht komen vallen. De ex- Mac's hebben in de loop der ja ren nog geregeld aan eikaars so lo-projecten meegewerkt. En uiteindelijk hebben ook Stevie en Lindsey hun koude oorlog beëindigd. Op speciaal verzoek van Bill Clinton, kwam de band in '92 eenmalig bijeen om zijn inauguratiefeest 'op te rocken'. Dat de samenwerking aan de soundtrack voor de film 'Twis ter' in 1996 goed verliep - Buckingham en Nicks schreven samen de titelsong - moet de laatste rimpels hebben gladge streken. Toen Mick Fleetwood het vo rig jaar weer eens aanstuurde op een reünie - hij jwas door Lindsey gevraagd te drummen op diens vierde solo-album - stribbelde Buckingham niet lan ger tegen. Ook rockers worden een dagje ouder. Milder. En ar mer wellicht. Er wordt in elk ge val alles aan gedaan om van de reünie een commercieel succes te maken. Met de Classic Al bums-televisie special (in Ne derland door de NCRV uitge zonden) is het al gelukt Ru mours' opnieuw op de hitlijsten te krijgen. Terwijl er wereldwijd al ruim twintig miljoen exem plaren van verkocht zijn. De op namen voor 'The Dance' zijn gecombineerd met die voor een MTV-televisiespecial en de band zal na Amerika ook Euro pa aandoen voor een tour. De vonken zijn er nog steeds, maar of het vuur weer zal op laaien? Hoewel de bandleden om het hardst roepen dat ze 'opeens' weer zo fijn met elkaar kunnen opschieten, is de eerste indruk van de nieuwe 'Dance - tracks - er zijn samples uitgelekt via Internet - niet bijzonder ge- inspireerd en al helemaal niet vernieuwend. De Mac klinkt an no 1997 minder onbevangen. Meer doorleefd. Maar het is nog steeds een wereldband. Blote acteur oorzaak rel in Oostende GENT ANP/BELGA De blote billen van een Fran se acteur van de straatthea tergroep Cachuète hebben in België voor een kleine rel ge zorgd. De man had zich ter gelegenheid van het Theater aan Zee-festival in een druk ke winkelstraat van de bad plaats Oostende „uitgestald" voor een beenhouwerij. Daar lag hij als varken, poedel naakt op de buik met een ap peltje in de bek, af en toe vet knipogend naar voorbijgan gers. e act, getiteld Buffet cannibale trok veel bekijks. Tot ongenoegen van de sla ger, die kort daarvoor - na aanvankelijke toestemming - had geweigerd het levende varken in zijn etalage te laten poseren. Geen klant kwam meer zijn zaak in. Maar ook anderen stoorden zich. De politie werd gewaarschuwd. Een aantal manschappen rukte uit om de bloterik we gens overtreding van de wet op openbare zedenschennis op te pakken. Bij de nogal hardhandige arrestatie ver loor de acteur het handdoek je dat zijn edele delen moest bedekken en werd poedel naakt voor het oog van de camera afgevoerd. Het „brutale" optreden van de politie heeft veront waardiging gewekt in de Bel gische artiestenwereld. In een publieke aanklacht spreekt het Nederlands To neel Gent van „voorhistori sche toestanden" en „een schaamteloze beknotting" van een artistieke gebeurte nis. Volgens Geert Declerck, di recteur van de dienst toeris me, die het festival opzette, zijn er bij gelijksoortige op tredens van de Franse groep in Avignon, Grenoble en Gent geen arrestaties ge weest. „Bovendien ken ik een straat in Oostende waar wel 150 meisjes in de etalage zit ten en die zijn veel bloter", merkt hij op in het dagblad De Standaard.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1997 | | pagina 15